Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 14:20   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Hvorfor skal det være simpelt (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 5
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
mikp
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Maj 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 14 Januar 2004 kl. 19:02 | IP-adresse registreret  

de har intet andet at lave jonas. det her er deres liv. de har jo fundet perspektivet.
Til top Vis mikp's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mikp

haldor
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 December 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 14 Januar 2004 kl. 20:00 | IP-adresse registreret  

Jonas,det kunne være de ikke kender musikken du spillede?
Til top Vis haldor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af haldor

morkaj
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Bornholm
Sendt: 14 Januar 2004 kl. 20:42 | IP-adresse registreret  

Og skumle kræfter rugede rumlende i mørket....... Husk retfærdighed  sker fyldest - ALTID. De onde skal til bålet sendes! Kun de af slægten med det rene øre skal fremtiden skue.

For os på bålet er der bare at håbe på at vejret holder, det er svært at blive brændt i regnvejr.

Er der ingen der kan poste en collage over vejrpiger? Således at vi har et ensartet absolut grundlag at bedømme ud fra.

MVH

Morten

Til top Vis morkaj's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af morkaj Besøg morkaj's Websted

Mr. High Fy
Lukket konto
Lukket konto

Ønsker konto på standby

Bruger siden: 07 September 2003
Lokalitet: Ikke angivet
Sendt: 14 Januar 2004 kl. 20:58 | IP-adresse registreret  

Mojn. Har nogen her set mine badetøfler??

Til top Vis Mr. High Fy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mr. High Fy

Dyvel
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 14 Januar 2004 kl. 21:06 | IP-adresse registreret  

Så lykkedes det også mig at kæmpe mig igennem 3 sider indlæg. Jeg ved ikke helt om jeg skulle blande mig, men her kommer nu alligevel mine "5 cent"

Jeg vil starte med at sige at jeg jo er ny her, og er absolut ingen ekspert, men jeg nyder musikken som alle jer andre herind, og roder gerne med forskellige setups osv osv...

Jeg synes fra starten at Jonas' spørgsmål/debatemne har været bredt misforstået og kan da godt følge hans argumenter. Jeg vil ikke kommentere om jeg er enig, for det har jeg ikke taget stilling til.

Som jeg ser det mener Jonas af "ægte hifi-nørder" har en tendens til at lytte mere til tonerne som kommer ud gennem højttaleren end til den melodi de spiller hvilket han mener er forket. Tager jeg fejl Jonas?

I bund og grund er det vel nærmest et filosofisk spørgsmål, for hvis man går så meget op i de rene toner, at man slet ikke hører melodien, mister man så ikke hele pointen i at lytte til musik???

Jeg er enig i, at go lyd er subjektivt, for kan det være andet, men det er jo ikke det Jonas gerne vil diskutere.

Lad os nu holde os til emnet i stedet for at sige Linn stinker af gammel ko, eller mit anlæg er bedre end dit, for det spiller altså bedre lyd, eller har kostet mere. Igen subjektivt... og hvilken vejrpige eller mælk der er bedst har vist ikke så meget med subj. at gøre...

Nu håber jeg ikke at jeg får folk på nakken, for jeg er som sagt ny her, og vil for alt i verden gerne opføre mig pænt

Med venlig hilsen
Daniel

Til top Vis Dyvel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dyvel

Mr. High Fy
Lukket konto
Lukket konto

Ønsker konto på standby

Bruger siden: 07 September 2003
Lokalitet: Ikke angivet
Sendt: 14 Januar 2004 kl. 21:22 | IP-adresse registreret  

Jonas har da sikkert nogle gode øre og smag for god lydgengivelse. Han kan bare virke så manisk og overfikseret på et missionær agtigt plan. Det er sgu nok det man/folk flipper over.

Til top Vis Mr. High Fy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mr. High Fy

Dyvel
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Januar 2004 kl. 21:37 | IP-adresse registreret  

måske, men det er da ellers nogle fordomme der vil noget... Manisk og overfikseret på et missionæragtigt plan.

Jeg har det bedst med at se det positive i folk, bevarres der er da folk jeg går uden om, men jeg mener ikke man kan dømme folk, og slet ikke folk man ikke kender. Jeg går ikke ud fra at du kender Jonas.

Vi har alle vores meninger og det skal der jo selvfølgelig være plads til, men det er ikke det samme som at det er i orden at dømme folk. Det er blot min overbevisning.

Det faglige i denne dabat, synes jeg er gået fløjten og kommentarer som:

"Mojn. Har nogen her set mine badetøfler??"

bidrager ikke just til en go debat heller.

Med venlig hilsen
Daniel

Dyvel
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Januar 2004 kl. 21:50 | IP-adresse registreret  

Citér:

Tak for du ikke pjatter som de andre. Jeg tror desværre at det er ved at gå op for de at det er noget rigtigt i det jeg siger og derfor har de har ryggen mod muren så er det jo kun 2 muligheder det er at blive sur eller pjatte. Jeg vil da hellere høre argumenter hvorfor forskelle ikke er vigtige og hvorfor et gættet perspektiv er vigtigere end musikken.

Hvis jeg skal være helt ærlig, og det er jeg, så tror jeg folk har mistet interessen for denne tråd.

Hvis jeg skal prøve at følge Jonas' tanke om at lytte til melodien i stedet for tonerne/lyden (ja, det er så min fortolkning af det Jonas prøver at skabe debat om) så vil jeg sige at:

1. Ja, melodien er sgu vigtig, for uden den kan tonerne/lyden ligesom være lidt ligegyldig.

2. Når det så er sagt, så er mit personlige mål med HIFI at få noget som er så tæt på LIVE som muligt. I den jagt tror jeg nok jeg vil være nødt til at lytte til tonerne, til enkel musik eller hvad man nu vil kalde det, netop for at vurdere hvor tæt jeg er på målet, men også at sammenligne det med kompleks musik. For som nævnt tidligere i tråden, er det sværere at spille komplekst for en højttaler. Og jeg vil jo gerne have et setup der kan klare dette lige så godt...

Men igen må jeg nævne at jeg ikke har nogen stor indsigt i HIFI, jeg nyder det bare og prøver at få det bedste ud af mit anlæg/penge

Med venlig hilsen
Daniel

Tonny
Branchemedlem
Branchemedlem

Bruger siden: 06 April 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 14 Januar 2004 kl. 21:55 | IP-adresse registreret  

YOW Jonas gang i den igen hva !!  Tror vi må have en smule afveksling for at holde folk til om den varme grød,synes at den er blevet en smule kold !!
Til top Vis Tonny's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tonny Besøg Tonny's Websted

jdg1
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003
Sendt: 14 Januar 2004 kl. 22:08 | IP-adresse registreret  

Dyvel, folk har måske mistet interessen, fordi Jonas sådan ca. hver anden uge starter et subjektivt korstog, der emmer af forsnørklet tankegang og kejserens nye klæder.

Måske derfor....

Til top Vis jdg1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jdg1 Besøg jdg1's Websted

p_porskjær
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 April 2003
Sendt: 14 Januar 2004 kl. 22:27 | IP-adresse registreret  

Jonas bojer skrev:
p_porskjær skrev:

Hej - nu har jeg kæmpet mig igennem denne tråd. Jeg plejer ellers holde mig væk når emnerne går i denne retning.

Du må meget undskylde Jonas, det er ikke sikkert at det er tilsigtet, men du har en særlig evne til at lyde som om du og en nøje udvalgt skare af hifi/musik evangelister har den ophøjede evne til at høre, forstå og nyde musik. Det er muligt det forholder sig på den måde - men jeg er i tvivl.

Der er for mig at se intet særligt i din indsigt. Vi er her alle fordi vi kan lide at høre musik og for nogen af os også at rode med gear. Det er der vel ikke noget galt i. Så er det lidt forskelligt hvor meget man går op i stereoperspektiv og rytme - men herregud.

MVH Peter

Jammen helt enig, jeg har det sådanne at jeg ikke tror vi "lytter" forskelligt men jeg tror vi derimod har forskellige mål med musikken og det er heri forskellen ligger. Derfor har jeg jo lavet min hifiside som viser lidt forskellige synspunkter ikke så mange endnu men densen og systemaudio har jo givet deres bud.

Men i denne tråd spørger jeg jo meget direkte hvorfor man som oftes skal spille meget simpelt musik for de "gamle" "hifi" folk for de kan høre f.eks. en nedgang i melodi ? Jeg ved det ikke selv men mit bud er at de måske fokucere på noget andet end melodi og musikken og dette finder jeg jo "underligt" da det er musikken det hele drejersig om, man lytter jo ikke højde og dybde til live koncerter eller jeg gør det ikke. Jeg har været til nogle arkustiske koncerter også og heller ikke her er opløsning noget man tænker på musikken svinder og fornøjer og det er dette jeg vil have med hjem så skide være med om optagelsen ikke er mixet med det helt rigtigt perspektiv bare der er musik og perspektiv som mange dømmer efter KAN jo kun være gætværk da inge ved hvor meget der er skruet på knapperne og hvor meget lydstudiet farver lyden.

Tak for du ikke pjatter som de andre. Jeg tror desværre at det er ved at gå op for de at det er noget rigtigt i det jeg siger og derfor har de har ryggen mod muren så er det jo kun 2 muligheder det er at blive sur eller pjatte. Jeg vil da hellere høre argumenter hvorfor forskelle ikke er vigtige og hvorfor et gættet perspektiv er vigtigere end musikken.

Konceptet om at alt det musik som bliver sat på i butikker og på messer, med få undtagelser, er noget jeg betragter som decideret hifi musik forstår jeg ikke. Her kan jeg kun give dig ret. I lydbutikken og Scala har man altid kunnet komme med det musik som man hører og knalde på uden at skulle rakkes ned for kvaliteten - vi er enige om det er musikken det bør komme an på.

Jeg mener at perspektiv er en dejlig ting - men med mindre man sidder nogenlunde i superpositionen, så kan man ikke bruge perspektiv til ret meget - efter min mening.

Men hvordan man kommer hjem med et anlæg som giver en lyst til at høre den ene cd efter den anden er mig en større gåde. Jeg har personligt ikke noget i mod komponenter som farver lyden. Jeg skal bruge en lyd og klangbalance som jeg bryder mig om. Det er sikkert ikke særligt korrekt, men jeg er ligeglad - bare jeg har det fornøjeligt. Rør er dejlige i min verden.

Men det er vist hvad jeg havde lige for nu.........

MVH Peter

Til top Vis p_porskjær's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af p_porskjær

Dyvel
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Januar 2004 kl. 22:30 | IP-adresse registreret  

jdg1 skrev:

Dyvel, folk har måske mistet interessen, fordi Jonas sådan ca. hver anden uge starter et subjektivt korstog, der emmer af forsnørklet tankegang og kejserens nye klæder.

Måske derfor....

Okay... Det har jeg så ikke været så "heldig" at opleve så meget af endnu

Men stadig vil jeg gerne appelere til en god tone. Thats all...

Ellers tror jeg ikke jeg skal blande mig så meget mere i denne debat.

Med venlig hilsen
Daniel

vilmann
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 15 Januar 2004 kl. 00:09 | IP-adresse registreret  

Jeg overkommer ikke at læse alt det crap i denne tråd, men jeg måtte lige .....

Jonas bojer skrev:

Det har du lykkes mig selv for nogle af de mest hårdkogte ”HIFI” lyttere at vise dem hvad melodi og forskel i melodi er, men så skal der dæleme noget simpelt musik til.

Kan du ikke lige prøve at forklare de der forskelle i melodien du taler om? Hvad er det du hører?
Jeg forstår det altså ikke.
Jeg har en fornemmelse af jeg udmærket ved hvad du taler om, men at jeg aldrig kunne drømme om at kalde det forskelle. Sandsynligheden taler for at det slet ikke har nogen betegnelse, og at der derfor ikke er nogen der fatter hvad du mener.

Jonas bojer skrev:

Men pointen er at jeg sagtens kan lytte melodi og forskelle selv i musik med mange instrumenter men det kan nogle ”hifi” lyttere slet ikke. Noget som beviser dette er hvis man spiller forskellige plader og spørger hvad ligheden er så ser de meget underlige ud og begynder at snakke f.eks perspektiv. Nogle kan ikke høre at det er samme beat der benyttes på de 2 numre, eller der indgår samme melodi blot med forskellige instrumenter.

Øhhhh... Man kunne jo mene at de så har et problem? Så er HIFI-udstyret jo reduceret til potensforlænger.
Hvis ikke man kan - eller tager sig tid til - at høre den slags, skulle pokker da bruge et fem- eller sekscifret beløb på teknikken.... Men det er jo et frit land.

Er det det du kalder "at lytte forskelle?"

Jonas bojer skrev:

Musikken og hvad den vil fortælle og oplevelsen ved musikken er jo det jeg sætter pris på men hvor højt og hvor lavt perspektivet er er faktisk helt ligegyldigt i min verden hvis musikken blot fornøjer.

Ja. En transistorradio kan også give ganske fortræffelige musikoplevelser - men det er nu sjovere ovre på det store anlæg.

Jonas bojer skrev:

Men det undre mig altså at der skal altid skal simpelt musik til for at en ”hifi” lytter kan høre melodi og beat og specielt forskelle heri ? kan nogle komme med et bud på dette ?

Hvad er det for noget musik du taler om? Eksempler, please!
Er det musik de såkaldte HIFI-fyre kender i forvejen? Eller har de aldrig hørt det før?

/vilmann
Til top Vis vilmann's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af vilmann

Jonas bojer
Branchemedlem
Branchemedlem

BIIR

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 15 Januar 2004 kl. 00:13 | IP-adresse registreret  

haldor skrev:
Jonas,det kunne være de ikke kender musikken du spillede?

Tjooo det tror  jeg da nok de gør jeg apiller alt dog ikke jazz og dødsmetal men ellers når jeg langt omkring. Lige nu er min ynglingsplade Anouk together alone og her er nummer 6 helt specielt god hun er helt fremme i synet og bider dig i begge øre. Når hun synger lavt kan man næste ikke høre hende når hun synger igennem er hun øredøvende høj. Hun driller dine øre det er dejligt og hun ligger kraft og saft i sangen også selvom hun ikke har den fineste og smukkeste stemme med når man mærker hun ligger sjælen i det er det helt lige meget.

Til top Vis Jonas bojer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonas bojer Besøg Jonas bojer's Websted

Jonas bojer
Branchemedlem
Branchemedlem

BIIR

Sendt: 15 Januar 2004 kl. 00:31 | IP-adresse registreret  

Dyvel skrev:

Så lykkedes det også mig at kæmpe mig igennem 3 sider indlæg. Jeg ved ikke helt om jeg skulle blande mig, men her kommer nu alligevel mine "5 cent"

Jeg vil starte med at sige at jeg jo er ny her, og er absolut ingen ekspert, men jeg nyder musikken som alle jer andre herind, og roder gerne med forskellige setups osv osv...

Expert ? alle kan lytte musik

Jeg synes fra starten at Jonas' spørgsmål/debatemne har været bredt misforstået og kan da godt følge hans argumenter. Jeg vil ikke kommentere om jeg er enig, for det har jeg ikke taget stilling til.

Som jeg ser det mener Jonas af "ægte hifi-nørder" har en tendens til at lytte mere til tonerne som kommer ud gennem højttaleren end til den melodi de spiller hvilket han mener er forket. Tager jeg fejl Jonas?

Sådanne må du gerne sige det. Smag gerne på mel og bagefter et æg og måske lidt mælk bagefter det smager aldrig af boller, næ du sammenspillet og i bagt form har du dine boller samme med musik.

I bund og grund er det vel nærmest et filosofisk spørgsmål, for hvis man går så meget op i de rene toner, at man slet ikke hører melodien, mister man så ikke hele pointen i at lytte til musik???

Måske det lader det til at tyde på.

Jeg er enig i, at go lyd er subjektivt, for kan det være andet, men det er jo ikke det Jonas gerne vil diskutere.

Der tager du stor fejl efter min mening, kvaliteten af musik eller HIFI er ikke subjektiv, men hvad musik du kan lide er subjektiv. De blander tingene samme når de diskutere Arla kontra andet mælk det er jo som at diskutere om rock eller jazz er det bedste det er jo en smagssag, men de kemiske sammensætninger i mælken er ikke en smagssag det er rent kemi og fysik samme gælder for musik.

Lad os nu holde os til emnet i stedet for at sige Linn stinker af gammel ko, eller mit anlæg er bedre end dit, for det spiller altså bedre lyd, eller har kostet mere. Igen subjektivt... og hvilken vejrpige eller mælk der er bedst har vist ikke så meget med subj. at gøre...

Ja de pjatter vist

Nu håber jeg ikke at jeg får folk på nakken, for jeg er som sagt ny her, og vil for alt i verden gerne opføre mig pænt

Bare lad være med at syntes alt for meget om mine holdninger så kan de ikke sætte dig i bås

Med venlig hilsen
Daniel

Til top Vis Jonas bojer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonas bojer Besøg Jonas bojer's Websted

Jonas bojer
Branchemedlem
Branchemedlem

BIIR

Sendt: 15 Januar 2004 kl. 00:32 | IP-adresse registreret  

Mr. High Fy skrev:

Jonas har da sikkert nogle gode øre og smag for god lydgengivelse. Han kan bare virke så manisk og overfikseret på et missionær agtigt plan. Det er sgu nok det man/folk flipper over.

Måske ? jeg kan ikke svarre for dem

Jonas bojer
Branchemedlem
Branchemedlem

BIIR

Sendt: 15 Januar 2004 kl. 00:37 | IP-adresse registreret  

Dyvel skrev:

Citér:

Hvis jeg skal være helt ærlig, og det er jeg, så tror jeg folk har mistet interessen for denne tråd.

Hvis jeg skal prøve at følge Jonas' tanke om at lytte til melodien i stedet for tonerne/lyden (ja, det er så min fortolkning af det Jonas prøver at skabe debat om) så vil jeg sige at:

1. Ja, melodien er sgu vigtig, for uden den kan tonerne/lyden ligesom være lidt ligegyldig.

Helt enig så kan man da bare købe en tonegenerator og lytte rene toner.

2. Når det så er sagt, så er mit personlige mål med HIFI at få noget som er så tæt på LIVE som muligt. I den jagt tror jeg nok jeg vil være nødt til at lytte til tonerne, til enkel musik eller hvad man nu vil kalde det, netop for at vurdere hvor tæt jeg er på målet, men også at sammenligne det med kompleks musik. For som nævnt tidligere i tråden, er det sværere at spille komplekst for en højttaler. Og jeg vil jo gerne have et setup der kan klare dette lige så godt...

Yepper live er et godt mål blot du går efter stemningen og livet i musikken. Hvis du lytte "tonerne" er der nogle faldgrupper nemlig dette at du ikke ved hvordan pladen er mixet og om pladen overhovdet ligner virkeligheden, men du ved at musikeren har lavet pladen så lyt efter musikken og stemningen er den der så er du tæt på din live fornemmelse og så er det HIFI.

Men igen må jeg nævne at jeg ikke har nogen stor indsigt i HIFI, jeg nyder det bare og prøver at få det bedste ud af mit anlæg/penge

Du skal ikke have noget som helst indsigt alle kan jo lytte musik og nu har jeg tilmed set en udsendelse om musik og hjernen hvor det viser dig at hjernen reagere helt automatisk på rigtige og falske rytmer så det ligger i os og selv børn i moderens maven kan lytte musik.

Med venlig hilsen
Daniel

Jonas bojer
Branchemedlem
Branchemedlem

BIIR

Sendt: 15 Januar 2004 kl. 00:39 | IP-adresse registreret  

jdg1 skrev:

Måske derfor....

Lad ham dog selv finde udaf det. En ting jeg ikke kan fordrage i virkeligheden er når folk fortæller mig om hvordan andre er før jeg har mødt dem. Måske den der ikke bryder sig om den anden person som er dum så jeg vil helst selv danne mig et billede når jeg selv møder personen. Hvis du så tror på hvad de siger og tænker å nej så er du jo blot en medløber

Jonas bojer
Branchemedlem
Branchemedlem

BIIR

Sendt: 15 Januar 2004 kl. 00:46 | IP-adresse registreret  

p_porskjær skrev:

Konceptet om at alt det musik som bliver sat på i butikker og på messer, med få undtagelser, er noget jeg betragter som decideret hifi musik forstår jeg ikke. Her kan jeg kun give dig ret. I lydbutikken og Scala har man altid kunnet komme med det musik som man hører og knalde på uden at skulle rakkes ned for kvaliteten - vi er enige om det er musikken det bør komme an på.

Jeg mener at perspektiv er en dejlig ting - men med mindre man sidder nogenlunde i superpositionen, så kan man ikke bruge perspektiv til ret meget - efter min mening.

Jammen jeg har intet mod perspektiv jeg bruger det blot ikke som "målestok" da jeg liogisk nok kun kan gætte mig til hvordan det er. Men er der en plade med en anderledes perspektiv som f.eks. i en dyb klippe hule så er det jo blot sjovt.

Men hvordan man kommer hjem med et anlæg som giver en lyst til at høre den ene cd efter den anden er mig en større gåde. Jeg har personligt ikke noget i mod komponenter som farver lyden. Jeg skal bruge en lyd og klangbalance som jeg bryder mig om. Det er sikkert ikke særligt korrekt, men jeg er ligeglad - bare jeg har det fornøjeligt. Rør er dejlige i min verden.

Jammen det er da godt ;O) rør er da slet ikke dårlige og have jeg ikke linn have jeg nok noget rør. Men hånden på hjertet spørger jeg dig forsigtigt er det ikke lidt kedeligt at alle dine plader har lidt samme klang eller farvning efter din smag ? på denne måde bliver du jo ikke overrasket ? hvad siger du ? svare det ikke lidt til at sprøjte ketshup på alt du spidser, det får lidt af samme smag alle retterne og du kan på den måde ikke få alle forskellene med fra de forskellige menuer ?

Men det er vist hvad jeg havde lige for nu.........

Takker for den gode tone

MVH Peter

Jonas bojer
Branchemedlem
Branchemedlem

BIIR

Sendt: 15 Januar 2004 kl. 01:07 | IP-adresse registreret  

vilmann skrev:
Jeg overkommer ikke at læse alt det crap i denne tråd, men jeg måtte lige .....

Jonas bojer skrev:

Det har du lykkes mig selv for nogle af de mest hårdkogte ”HIFI” lyttere at vise dem hvad melodi og forskel i melodi er, men så skal der dæleme noget simpelt musik til.

Kan du ikke lige prøve at forklare de der forskelle i melodien du taler om? Hvad er det du hører?
Jeg forstår det altså ikke.
Jeg har en fornemmelse af jeg udmærket ved hvad du taler om, men at jeg aldrig kunne drømme om at kalde det forskelle. Sandsynligheden taler for at det slet ikke har nogen betegnelse, og at der derfor ikke er nogen der fatter hvad du mener.

Joo jeg kan prøve men vise det i en test er meget lettere. Prøv at nynne hmmmmmmmmmmmm. Her efter prøv at nynne op i tone og ned i tone. Prøv herefter at nyn en melodi meget monotomt. Prøv herefter at nynne samme melodi men med mere sving i og hvor tonerne går mere op og ned i nevau. Det er dette det handler om.

Prøv at smække et nummer på du kender godt og gerne noget på dansk. Prøv at nynne med på det personen synger og herefter tag nogle arveste kabler eller en diskman på anlægget og nyn til sammen nummer. Her skulle du gern kunne høre lidt af det jeg fortale først om monotomt og mindre monotomt. Samme kan gåøret med rytmisk musik her kræver det at du lige slår tagten an som en guitarist der spiller, eventuelt med foden. Prøv begge anlæg og følg rytmen indtrumenterne imellem her skulle der gerne være bedre sammenhænge rytmisk set på det store anlæg og ikke med en discman. Kan du ikke høre forskellene er der noget galt som dengang jeg sagde på nettet  at gamuts store sag til 500.000kr ikke spiller mere musik end min clockradio for det gjorde den ikke der var ikke større udsving i melodi og sammenhænge i musikken end min clockradio.

Jonas bojer skrev:

Men pointen er at jeg sagtens kan lytte melodi og forskelle selv i musik med mange instrumenter men det kan nogle ”hifi” lyttere slet ikke. Noget som beviser dette er hvis man spiller forskellige plader og spørger hvad ligheden er så ser de meget underlige ud og begynder at snakke f.eks perspektiv. Nogle kan ikke høre at det er samme beat der benyttes på de 2 numre, eller der indgår samme melodi blot med forskellige instrumenter.

Øhhhh... Man kunne jo mene at de så har et problem? Så er HIFI-udstyret jo reduceret til potensforlænger.
Hvis ikke man kan - eller tager sig tid til - at høre den slags, skulle pokker da bruge et fem- eller sekscifret beløb på teknikken.... Men det er jo et frit land.

Er det det du kalder "at lytte forskelle?"

Tjaa underligt men det er sket ofte. Lytte forskel er noget man gøre mellem f.eks. 10 plader, det anlæg som viser de største forskelle, eller får de 10 plader til at lyde mest forskelliget, både musikalsk set og på alle andre parametre er det anlæg jeg mener er mest korrekt.

Jonas bojer skrev:

Musikken og hvad den vil fortælle og oplevelsen ved musikken er jo det jeg sætter pris på men hvor højt og hvor lavt perspektivet er er faktisk helt ligegyldigt i min verden hvis musikken blot fornøjer.

Ja. En transistorradio kan også give ganske fortræffelige musikoplevelser - men det er nu sjovere ovre på det store anlæg.

Ja hvis det store anlæg spiller musik og på samme ting har noget af det andet så er det jo helt vildt Arlaaaa.

Jonas bojer skrev:

Men det undre mig altså at der skal altid skal simpelt musik til for at en ”hifi” lytter kan høre melodi og beat og specielt forskelle heri ? kan nogle komme med et bud på dette ?

Hvad er det for noget musik du taler om? Eksempler, please!

Beatles Yesterday den er simpel optaget og kun en stemme i starten. Nyn med på yesterdayyyyyy all my trobbel seems so farr awayyyyyy gentag det 3 gange og skift anlæg se hvilket anlæg der får han til at starte dybest og ende højest awayyyyyyyyyyyyy og det anlæg som viser den størest forselt i melodien i sangen fra det dybeste og til det højeste er det anlæg som viser størst forskel. Kan anlægget dette vil du opleve at når stryeren kommer på så synder de i harmoni og hjælper sangeren til at komme endnu dubere og højere.

Er det musik de såkaldte HIFI-fyre kender i forvejen? Eller har de aldrig hørt det før?

Jo dæleme jo men på deres "hifi" anlæg høre de slet ikke disse forskelle fordi deres anlæg er fokuceres på egne mål og tonale balander og farvninger. Hertil svare de den plade er for gammel og dårligt optaget men klart deres anlæg kan kun vise et subjektiv perspektiv og detaljer de selv har bestemt og disse tillader ikke at musikken slipper igennem.

/vilmann

<< Forrige Side af 5 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes