Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 15:48   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Hvorfor skal det være simpelt (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 5
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Duelund
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 04 Maj 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 15 Januar 2004 kl. 08:21 | IP-adresse registreret  

Jonas bojer skrev:

Ja hvorfor skal det være simpelt ?

Nu har jeg demoet en del og for mange forskellige typer folk. En ting går igen og det er jo mere hårdkogte ”HIFI” nørd de er jo svære er det for dem at lytte musik og specielt på mere kompliceret musik stykker.

Det har du lykkes mig selv for nogle af de mest hårdkogte ”HIFI” lyttere at vise dem hvad melodi og forskel i melodi er, men så skal der dæleme noget simpelt musik til.

En helt simpel violin solo, guitar solo eller en meget enkelt vokal så kan de fleste høre det og det er en bonus hvis pladen er gammel eller dårligt optaget det hjælper også på ”hifi” lytteren. Dette skyldes efter MIN mening at den traditionelle ”HIFI”-lytter slet ikke fokusere på musikken som helhed men på noget som perspektiv og andet, derfor tvinger den simple musik ham til kun at kunne lytte musik og melodi.

Men pointen er at jeg sagtens kan lytte melodi og forskelle selv i musik med mange instrumenter men det kan nogle ”hifi” lyttere slet ikke. Noget som beviser dette er hvis man spiller forskellige plader og spørger hvad ligheden er så ser de meget underlige ud og begynder at snakke f.eks perspektiv. Nogle kan ikke høre at det er samme beat der benyttes på de 2 numre, eller der indgår samme melodi blot med forskellige instrumenter. Når man spørge hørte du slet ikke at guitaren på den ene plade og keyboardet på den anden plade spiller samme melodi ? lytter du slet ikke til musikken ? så ved de ikke hvad de skal sige.

Musikken og hvad den vil fortælle og oplevelsen ved musikken er jo det jeg sætter pris på men hvor højt og hvor lavt perspektivet er er faktisk helt ligegyldigt i min verden hvis musikken blot fornøjer.

Noget af det slemmeste jeg har hørt er når en HIFI mand siger selvom den spiller bedre og giver større forskelle i melodi og musikken svinger og fornøjer så vil jeg aldrig kunne lide at lytte til musik på dette anlæg musik da perspektivet er helt forkert. Det er sku sjovt for perspektivet er en af de ting vi ved NADA om hvordan det er på pladen og det har i jo hørt mig sige før.

Men det undre mig altså at der skal altid skal simpelt musik til for at en ”hifi” lytter kan høre melodi og beat og specielt forskelle heri ? kan nogle komme med et bud på dette ?

Det kunne jo være fordi de hører på musikken og oplever, medens du lytter efter noget ganske andet, som ikke er musikken.

Ellers et ret nedladende indlæg. Du sujektivismens fortaler. Din "virkelighed" er din og din alene.

"Men pointen er at jeg sagtens kan lytte melodi og forskelle selv i musik med mange instrumenter men det kan nogle ”hifi” lyttere slet ikke"

Jamen du er dygtig, at du anbringer dig selv i den absolutte top af lyttere. Vel den eneste der kan høre. Du slulle næsten høre Mahlers 8. eller Jon Leifs "Hekla".

mvh  Steen duelund.

Til top Vis Duelund's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Duelund

p_porskjær
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 April 2003
Sendt: 15 Januar 2004 kl. 09:27 | IP-adresse registreret  

Jonas bojer skrev:

Jammen det er da godt ;O) rør er da slet ikke dårlige og have jeg ikke linn have jeg nok noget rør. Men hånden på hjertet spørger jeg dig forsigtigt er det ikke lidt kedeligt at alle dine plader har lidt samme klang eller farvning efter din smag ? på denne måde bliver du jo ikke overrasket ? hvad siger du ? svare det ikke lidt til at sprøjte ketshup på alt du spidser, det får lidt af samme smag alle retterne og du kan på den måde ikke få alle forskellene med fra de forskellige menuer ?

Udemærket spørgsmål, men så når vi også dertil hvor jeg måske bliver lidt hård i filten. Jeg har hørt på relativt mange setups, ikke i din prisklasse, men i det lidt mere ydmyge og beskedne. Men hvis sandheden skal frem har jeg aldrig hørt et setup som ikke på en eller anden måde ensretter lyden - og der må jeg indrømme at Linn bestemt ikke har været en undtagelse, men jeg har ingen ide om hvad der sker når man er på niveau med en cd12. Lækker maskine forresten og tillykke med den - selvom jeg er lidt langsom med lykønskningerne.

MVH Peter

Til top Vis p_porskjær's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af p_porskjær

dige
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter egen anmodning fra bruger

Bruger siden: 27 Oktober 2003
Lokalitet: Ikke angivet
Sendt: 15 Januar 2004 kl. 10:01 | IP-adresse registreret  

Du MÅ simpelthen være betalt af Scala eller andre missionærer. Din henvisning til nynneopskriften med Beatels "Yesterday" er jo faktuelt et af Ole´s (medejer af Scalabutikken i Århus) store demo numre. Han gør PRÆCIS som du siger. Han har helt sikkert lært dig det og du æder hele l**tet råt.

Jo længere tid man ser tilbage på HIFI4alls tid og lægger dine indlæg sammen, jo skarpere tegner billedet sig af en hjernevasket og missionerende person, der helt tydeligt har mistet jordforbindelsen for længe siden. Jeg mener du er ved at udvise tegn på anormalitet i din maniske gentagen af absurde påstande og din åbenlyse nydelse ved at være i konstant "krig" mod andre.

Kan du godt lide at være forfulgt?

Hvad har de (Scala) lært dig i denne uge?

Dige

Til top Vis dige's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dige

Oldred
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. red.

Bruger siden: 25 Marts 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 15 Januar 2004 kl. 10:42 | IP-adresse registreret  

dige skrev:

Du MÅ simpelthen være betalt af Scala eller andre missionærer. Din henvisning til nynneopskriften med Beatels "Yesterday" er jo faktuelt et af Ole´s (medejer af Scalabutikken i Århus) store demo numre. Han gør PRÆCIS som du siger. Han har helt sikkert lært dig det og du æder hele l**tet råt.

Hmm... hvis denne tråd skal overleve, skal vi have nogle indlæg på banen, der reflekterer på trådens intention - ikke træder vande i spekulationer og latrinært sprogbrug.

Til top Vis Oldred's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Oldred

p_porskjær
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 April 2003
Sendt: 15 Januar 2004 kl. 10:52 | IP-adresse registreret  

Redaktøren skrev:

Hmm... hvis denne tråd skal overleve, skal vi have nogle indlæg på banen, der reflekterer på trådens intention - ikke træder vande i spekulationer og latrinært sprogbrug.

Med fare for at blive udråbt til hellig duksedreng syntes jeg da vi er et par stykker som deltager konstruktivt.

MVH Peter

Til top Vis p_porskjær's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af p_porskjær

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 5
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes