|
Ja hvorfor skal det være simpelt ?
Nu har jeg demoet en del og for mange forskellige typer folk. En ting går igen og det er jo mere hårdkogte ”HIFI” nørd de er jo svære er det for dem at lytte musik og specielt på mere kompliceret musik stykker.
Det har du lykkes mig selv for nogle af de mest hårdkogte ”HIFI” lyttere at vise dem hvad melodi og forskel i melodi er, men så skal der dæleme noget simpelt musik til.
En helt simpel violin solo, guitar solo eller en meget enkelt vokal så kan de fleste høre det og det er en bonus hvis pladen er gammel eller dårligt optaget det hjælper også på ”hifi” lytteren. Dette skyldes efter MIN mening at den traditionelle ”HIFI”-lytter slet ikke fokusere på musikken som helhed men på noget som perspektiv og andet, derfor tvinger den simple musik ham til kun at kunne lytte musik og melodi.
Men pointen er at jeg sagtens kan lytte melodi og forskelle selv i musik med mange instrumenter men det kan nogle ”hifi” lyttere slet ikke. Noget som beviser dette er hvis man spiller forskellige plader og spørger hvad ligheden er så ser de meget underlige ud og begynder at snakke f.eks perspektiv. Nogle kan ikke høre at det er samme beat der benyttes på de 2 numre, eller der indgår samme melodi blot med forskellige instrumenter. Når man spørge hørte du slet ikke at guitaren på den ene plade og keyboardet på den anden plade spiller samme melodi ? lytter du slet ikke til musikken ? så ved de ikke hvad de skal sige.
Musikken og hvad den vil fortælle og oplevelsen ved musikken er jo det jeg sætter pris på men hvor højt og hvor lavt perspektivet er er faktisk helt ligegyldigt i min verden hvis musikken blot fornøjer.
Noget af det slemmeste jeg har hørt er når en HIFI mand siger selvom den spiller bedre og giver større forskelle i melodi og musikken svinger og fornøjer så vil jeg aldrig kunne lide at lytte til musik på dette anlæg musik da perspektivet er helt forkert. Det er sku sjovt for perspektivet er en af de ting vi ved NADA om hvordan det er på pladen og det har i jo hørt mig sige før.
Men det undre mig altså at der skal altid skal simpelt musik til for at en ”hifi” lytter kan høre melodi og beat og specielt forskelle heri ? kan nogle komme med et bud på dette ? |