Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2025 | 04:09   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Dårlige vs. Gode kabler :D (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 10
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Kasper, TC
Branchemedlem
Branchemedlem

Tapeconnection

Bruger siden: 27 Marts 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 30 September 2007 kl. 14:07 | IP-adresse registreret  

Per N skrev:
Leander skrev:

Hejsa : D

Kan man høre forskelv ?

Har længe spekuleret på hvor meget god lyd der er at hente i noget bedre kabel ?
Lige nu køre jeg selv med Bauhaus's bedste til 100kr for 25m.

Mit anlæg spiller sku fint, en lidt træls skarp hovedpine diskant (ville den kunne fjernes med et bedre kabel) Til tider mangler jeg lidt "finish" hvis i forstår, i lyden ? (ville kabel hjælpe på det)

Og hvad kan man ellers hente med nogle bedre kabler ??

Håber på lidt svar ;D

Behold du dig endelig dit bauhaus kabel inden du kaster formuen efter kabler bør du læse denne artikel af manden bag mcintosh forstærkerne http://www.roger-russell.com/wire/wire.htm

Det bedste kabel jeg har haft var faktisk et nkt installationskabel der ikke var snoet eller viklet ind i hinanden.

Man kan finde mange sider med alle mulige teorier om hvad der er godt og skidt, men faktum er nu engang at toeri og praksis ikke altid harmonerer. Og der er stor forskel på forskellige kabler. Jeg har ved flere lejligheder overfor uindviede lavet en kabel test og alle kan høre forskellen. Hvad der måske er mest rigtigt kan diskuteres, men forskel er der. Og ved mine test's er det for det meste sådan at et dyrere kabel er bedre end et billigere kabel. Man får ofte hvad man betaler for. Sådan er det jo mange gange her i livet.

Til top Vis Kasper, TC's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kasper, TC Besøg Kasper, TC's Websted

Kasper, TC
Branchemedlem
Branchemedlem

Tapeconnection

Sendt: 30 September 2007 kl. 14:11 | IP-adresse registreret  

Leander skrev:

Kan man høre forskelv ?

Har længe spekuleret på hvor meget god lyd der er at hente i noget bedre kabel ?

Mit anlæg spiller sku fint, en lidt træls skarp hovedpine diskant (ville den kunne fjernes med et bedre kabel) Til tider mangler jeg lidt "finish" hvis i forstår, i lyden ? (ville kabel hjælpe på det)

Håber på lidt svar ;D

Som du nok kan fornemme er der stor forskel på hvem du spørger og hvilket svar du får. Jeg kan se du bor i Århus og her er jo masse af steder at gå hen og få demonstreret effekten af et bedre kabel. Du kan evt. tage dit nuværende kabel med og gå en tur i byen og lave A/B test. Det er jeg sikker på at du kan finde mange butikker der glædeligt vil være med til.

Til top Vis Kasper, TC's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kasper, TC Besøg Kasper, TC's Websted

Marius
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Februar 2004
Lokalitet: Sverige
Sendt: 30 September 2007 kl. 15:17 | IP-adresse registreret  

Har forsøgt litt forskelige kabler i mit setup.. og jeg kan ikke høre noen forskeld på de jeg har testet. (Chord Carnival single/Bi-wire, Swans++ kører pt med VDH ClearWater Bi-wire)

Så enten så er det min hørelse som ikke duger, eller så er det mit setup som er for ringe til at "vise" forskeld på kabler..

Per N
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Oktober 2006
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 30 September 2007 kl. 16:00 | IP-adresse registreret  

Kasper, TC skrev:
Per N skrev:
Leander skrev:

Kan man høre forskelv ?

Håber på lidt svar ;D

Behold du dig endelig dit bauhaus kabel inden du kaster formuen efter kabler bør du læse denne artikel af manden bag mcintosh forstærkerne http://www.roger-russell.com/wire/wire.htm

Det bedste kabel jeg har haft var faktisk et nkt installationskabel der ikke var snoet eller viklet ind i hinanden.

Man kan finde mange sider med alle mulige teorier om hvad der er godt og skidt, men faktum er nu engang at toeri og praksis ikke altid harmonerer. Og der er stor forskel på forskellige kabler. Jeg har ved flere lejligheder overfor uindviede lavet en kabel test og alle kan høre forskellen. Hvad der måske er mest rigtigt kan diskuteres, men forskel er der. Og ved mine test's er det for det meste sådan at et dyrere kabel er bedre end et billigere kabel. Man får ofte hvad man betaler for. Sådan er det jo mange gange her i livet.

Tjo udeluk den psykologiske del, og teorien passer, jeg kan skam også høre "åbne" kabler med mere "hul" igennem, men kun når jeg kan se det og kender prisen, med bind for øjne er det straks værre.

Til leander du kan søge lidt på google om akustik, troels gravesen og steen duelund har også skrevet fine artikler der kan findes rundt omkring på dansk der omhandler emnet. eller mhsoft er der lidt calcultatorer osv.

kramer71
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 30 September 2007 kl. 16:11 | IP-adresse registreret  

Vi kan ikke give en teoretisk forklaring på hvorfor kabler skulle give en lydmæssig forskel.

Blindtest understøtter konsekvent det teoretiske.

Sådan har det været de sidste 30 år.

Hvad forlanger i mere? Det kommer ikke mere tydeligt.

Hvad vi kunne forlange var at de tyveknægte, der sælger de sindsygt dyre kabler kom for retten, eller i det mindste ikke gav sig til kende, før de har bragt noget dokumentation til bordet.

Til top Vis kramer71's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kramer71

Kasper, TC
Branchemedlem
Branchemedlem

Tapeconnection

Sendt: 30 September 2007 kl. 16:13 | IP-adresse registreret  

Per N skrev:
Tjo udeluk den psykologiske del, og teorien passer, jeg kan skam også høre "åbne" kabler med mere "hul" igennem, men kun når jeg kan se det og kender prisen, med bind for øjne er det straks værre.

Jeg har på fornemmelsen at vi 2 kunne have nogen heftige diskussioner i den virkelige verden. Endnu engang synes jeg du er ude i noget der til forveksling ligner en noget arrogant holdning.

Vil du virkelig påstå at du ikke kan høre forskel på et installationskabel og et godt højttalerkabel?

Kasper, TC
Branchemedlem
Branchemedlem

Tapeconnection

Sendt: 30 September 2007 kl. 16:14 | IP-adresse registreret  

kramer71 skrev:

Vi kan ikke give en teoretisk forklaring på hvorfor kabler skulle give en lydmæssig forskel.

Hvad vi kunne forlange var at de tyveknægte, der sælger de sindsygt dyre kabler kom for retten, eller i det mindste ikke gav sig til kende, før de har bragt noget dokumentation til bordet.

Tag et installationskabel med ind i butikken og så er du velkommen til at teste din teori

kramer71
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 September 2007 kl. 16:20 | IP-adresse registreret  

Kasper, TC skrev:
kramer71 skrev:

Tag et installationskabel med ind i butikken og så er du velkommen til at teste din teori

Det kommer måske som en overraskelse for dig, men det er ikke hvad der kaldes et kontrolleret eksperiment . Det ville sikkert være hyggeligt, men jeg ved ikke hvad der skulle komme ud af det ud over en god snak - hvilket selvfølgeligt heller ikke er at foragte. Jeg har haft det sølv, guld, aluminium, teflon, inden for mit hjem jeg skal have i det her liv, og kan derfor ikke mande mig op til den slags religiøse ritualer mere. Sorry. Men andre vil sikker tage imod "tilbuddet" - det er helt sikkert velment.

PS. Jeg har ikke teorier omkring emnet. Jeg forholder mig bare til det faktum at man i blindtest ikke kan høre forskel. Teorierne understøtter dette.

Hvad har du?

Kasper, TC
Branchemedlem
Branchemedlem

Tapeconnection

Sendt: 30 September 2007 kl. 16:29 | IP-adresse registreret  

kramer71 skrev:
Kasper, TC skrev:
kramer71 skrev:

Det kommer måske som en overraskelse for dig, men det er ikke hvad der kaldes et kontrolleret eksperiment . Det ville sikkert være hyggeligt, men jeg ved ikke hvad der skulle komme ud af det ud over en god snak - hvilket selvfølgeligt heller ikke er at foragte. Jeg har haft det sølv, guld, aluminium, teflon, inden for mit hjem jeg skal have i det her liv, og kan derfor ikke mande mig op til den slags religiøse ritualer mere. Sorry. Men andre vil sikker tage imod "tilbuddet" - det er helt sikkert velment.

PS. Jeg har ikke teorier omkring emnet. Jeg forholder mig bare til det faktum at man i blindtest ikke kan høre forskel. Teorierne understøtter dette.

Hvad har du?

Jeg kan "blot" konstatere at der er stor forskel på et billigt og et dyrt kabel. Jeg har skam testet det et utal af gange og hver gang jeg har troet at der var en genvej til et godt kabel har jeg prøvet det... Senest tænkte jeg at jeg ville prøve et relativt billigt højttaler kabel som en af de større producenter bruger, da dette jo indikerede at der var tale om et fund til prisen. Det var et udemærket kabel.... Til prisen. Men op imod et dyrere kabel var der íkke meget konkurrence.

Jeg læner mig udelukkende op af mine ører. Jeg er ikke voodoo fanatisk og putter ikke mine cd'er i fryseren og har kabel-elevatorer og lignende ting, men kan jeg finde en ting hvor jeg kan høre en forskel så bruger jeg det

kramer71
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 September 2007 kl. 17:17 | IP-adresse registreret  

Hvad tænker du om det forhold at vi er nogle der er kritiske over for, at du og andre har "testet det" og kan høre forskel, men at disse test ikke kan eftervises så snart der er "bind" for øjnene?

Hans J
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Maj 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 30 September 2007 kl. 17:25 | IP-adresse registreret  

Jeg er også en af de omvendte.

Som jeg skrev tidligere, troede jeg også, at bare der var kabel imellem så var et fint.

Hvorfor skulle jeg vælge at kaste penge efter dyre kabler, hvis jeg ikke kan høre forskel ?

De kabler jeg købte kunne jeg returnere og få pengene tilbage, hvis jeg ikke fandt de var bedre.
Jeg putter dælme ikke hundredevis af kroner i kabler hvis ikke det giver forskel. Jeg brugte en halvtime på at være sikker, men faktisk fra første færd var der bedre lyd, men ville være helt sikker.

Selv på et sæt billige Eltax Symphony 8.3 (som faktisk er en ganske habil højttaler), gav det en ganske stor forskel.

Mit anlæg er ikke HighEnd, men ganske "normalt" anlæg.

Desværre medføre min nyopdagelse sikkert en investering i nye signalkabler også . Håber blot jeg kan være lige så heldig med disse som med højttalerkablerne (prismæssigt).

Men tag imod tilbuddet fra Tapeconnection, det er da det smarteste, så finder du ud af om DU kan høre forskel.

mvh

En tidligere NKT-kabel entusiast

Til top Vis Hans J's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hans J

Kasper, TC
Branchemedlem
Branchemedlem

Tapeconnection

Sendt: 30 September 2007 kl. 17:32 | IP-adresse registreret  

kramer71 skrev:

Hvad tænker du om det forhold at vi er nogle der er kritiske over for, at du og andre har "testet det" og kan høre forskel, men at disse test ikke kan eftervises så snart der er "bind" for øjnene?

Tja... Jeg har ikke haft bind for øjnene de gange jeg har testet det, men jeg er nu ikke i tvivl om at jeg kan høre forskel på et installationskabel og et godt kabel. Selv 2 gode kabler kan det ofte være nemt at høre forskel på. Hvad der er bedst er tit et spørgsmål om præferencer. Nogle kabler kan få lyden til at virke hårdere end andre eksempelvis. Det er let at høre. Andre forskelle kan være sværere "at få øje på".

Jesper Juul
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 30 September 2007 kl. 20:15 | IP-adresse registreret  

Kasper, TC skrev:
kramer71 skrev:

Tja... Jeg har ikke haft bind for øjnene de gange jeg har testet det, men jeg er nu ikke i tvivl om at jeg kan høre forskel på et installationskabel og et godt kabel. Selv 2 gode kabler kan det ofte være nemt at høre forskel på. Hvad der er bedst er tit et spørgsmål om præferencer. Nogle kabler kan få lyden til at virke hårdere end andre eksempelvis. Det er let at høre. Andre forskelle kan være sværere "at få øje på".

Prøv det, der er vist noget met at en amerikaner vil give dig 10000$ hvis du er den første den kan det i en kontrolleret test.

Hattori Hanzo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2004
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 30 September 2007 kl. 20:47 | IP-adresse registreret  

Kasper, TC skrev:
kramer71 skrev:

Sjovt som at folk altid forbinder de dyre eksotiske kabler som værende det mere åbne, bredspekteret osv. end det kabel som er på "entry-level niveau" (hvis man da overhovedet kan sige det)...."den subjektive-objektivitet" går lidt fløjten når man tænker på følgende eksempel.

Peter sværger til Tara Labs som bedste kabelproducent...Søren til Nordost....de er stærkt uenige om hvilken kabelproducent der er bedst...men til gengæld enige om at jo dyrere kabel i hver deres respektive mærke...ja jo bedre er kablet...noget der ikke hænger sammen her

...og så er de forskellige leds påvirkning i formidlingen af lyden (højttalertyper, forstærker osv.) slet ikke taget i betragtning endnu...

Til top Vis Hattori Hanzo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hattori Hanzo

perejvind
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 November 2003
Sendt: 30 September 2007 kl. 20:53 | IP-adresse registreret  

Kasper, TC skrev:

faktum er nu engang at toeri og praksis ikke altid harmonerer.

I Hi-Fi branchen kan alt lade sig gøre. Her er Ohms lov, sammen med samtlige andre naturlove, afskaffet til fordel for den gode historie. Alt kan sælges bare historien er god nok. Ingen andre steder udviser køberne en så udpræget mangel på sund fornuft.

Kasper, TC skrev:

Og der er stor forskel på forskellige kabler. Jeg har ved flere lejligheder overfor uindviede lavet en kabel test og alle kan høre forskellen.

Ja, så længe man ved hvilket kabel der er i brug, er det jo intet problem. Det dyre og flotte kabel lyder altid bedst. I kontrollerede blindtests er der dog aldrig nogen der kan høre forskel.

Kasper, TC skrev:

Man får ofte hvad man betaler for. Sådan er det jo mange gange her i livet.

Ja, det gælder dog ikke i Hi-Fi branchen. Specielt ikke når der er taler om kabler, audiofile sikringsbokse, slangeolie og andre fantastiske produkter. Her er der ikke sparet på avancerne. Hvis man køber et kabel til Kr. 10.000,- får man varer for måske Kr. 400 og varm luft for de sidste Kr. 9.600

Hvis pengene brænder i lommen, så kan jeg anbefale at man køber nogle bedre højttalere eller foretager nogle akustikregulerende tiltag i sit lytterum. Modsat kabler kan det rent faktisk forbedre lyden. Det er endda også muligt at måle disse forskelle!

PS: Mine Quad elektrostater er forbundet med kabler fra Biltema

Kasper, TC
Branchemedlem
Branchemedlem

Tapeconnection

Sendt: 30 September 2007 kl. 21:11 | IP-adresse registreret  

Jesper Juul skrev:
Kasper, TC skrev:
kramer71 skrev:

Prøv det, der er vist noget met at en amerikaner vil give dig 10000$ hvis du er den første den kan det i en kontrolleret test.

Det lyder som nemme penge... Det er fuldstændig tåbeligt at folk stiller spørgsmålstegn ved om man kan høre forskel. Det kan man. Kabler lyder forskelligt! Men om et kabel til 500 kr pr meter er mere "rigtigt" end et til 2 kr pr meter, ja det kan jeg ikke svare på. Men for mig lyder det ofte bedre.

I tror simpelthen at alle kabel firmaer sælger varm luft? Så er der godt nok mange mennesker der er blevet narret! Og hvad er årsagen til at mange højttalerproducenter bruger god kvalitets kabler inde i højttaleren?

Kasper, TC
Branchemedlem
Branchemedlem

Tapeconnection

Sendt: 30 September 2007 kl. 21:15 | IP-adresse registreret  

perejvind skrev:

Ja, så længe man ved hvilket kabel der er i brug, er det jo intet problem. Det dyre og flotte kabel lyder altid bedst. I kontrollerede blindtests er der dog aldrig nogen der kan høre forskel.

Nu må i simpelthen snart stoppe. Den eneste forklaring på denne modstand kan kun være at I simpelthen ikke har lyttet til forskellige kabler. Der er tydelig forskel. Nogle kabler kan lyde mere skarpe og eksempelvis fremhæve "tsssstt" lyde mere end andre. Det er en forskel der er meget let at høre. Så du mener altså at mere eller mindre alle brugere herinde er blevet narret, eftersom jeg ikke ser mange der bruger el kabel som højttaler kabel?

plafitracer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 19 Januar 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 30 September 2007 kl. 21:40 | IP-adresse registreret  

Giv op, Kasper - du argumenterer for døve øren. Der er folk, der ikke enten kan eller vi forstå - og sådan er det :)

Jeg skal ikke kunne sige om jeg kan pinpointe nøjagtig hvilket kabel, der spilles på med bind for øjnene. Men jeg kan høre om det er et, i mine
øren, godt eller skidt. Om det er skingert, eller blødt og varmt som en kvinde

Og, ja man kan mange gange blive overrasket og finde at et billigere kabel lyder bedre end ens hidtidige reference. Men når man efterhånden har
hørt indtil flere producenters forskellige produkter, finder man det man, sammen med ens øvrige udstyr, synes lyder bedst. Det er en ydert
subjektiv måling.

Men det er jo ikke alle, der har muligheden for at prøve alverdens kabler - derfor er de fleste nødt til at stole på sin forhandlers anbefaling.

Hvis man mener at NKT 0,75mm2 installationskabel er det bedste, så fred være med det.
Til top Vis plafitracer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af plafitracer

Gerdes
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 April 2004
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 30 September 2007 kl. 21:41 | IP-adresse registreret  

kramer71 skrev:

Jeg forholder mig bare til det faktum at man i blindtest ikke kan høre forskel. Teorierne understøtter dette.

Så leger vi med den tanke at menneskets lyttesans er således konstrueret, at vi ikke kan høre forskel på kabler med bind for øjnene. Hvor mange af os lytter så til musik med bind for øjnene? Ræk en lap i vejret eller skriv eventuelt i denne tråd.

Med mindre vi lytter til musik med bind for øjnene er det kun naturligt at lytte til anlægget inklusive kabler med synssansen aktiveret, og det er i denne tilstand vi skal vælge anlæg inklusive kabler. Hvad eventuelle teorier tilsiger og ditto blindtests kan jeg ikke bruge til så meget, når de er ikke er udtryk for sædvanlige lyttesessioner.

perejvind
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 November 2003
Sendt: 30 September 2007 kl. 22:22 | IP-adresse registreret  

Kasper, TC skrev:
Jesper Juul skrev:
Kasper, TC skrev:
kramer71 skrev:

Det lyder som nemme penge...

Jamen, hvis du mener det så kan du blive den første der scorer de $10.000 !

<< Forrige Side af 10 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes