Emne: Dårlige vs. Gode kabler :D ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
Kasper, TC Branchemedlem

Tapeconnection
Bruger siden: 27 Marts 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 264
|
| Sendt: 30 September 2007 kl. 22:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
perejvind skrev:
Kasper, TC skrev:
Jesper Juul skrev:
Kasper, TC skrev:
kramer71 skrev:
|
Hvad tænker du om det forhold at vi er nogle der er kritiske over for, at du og andre har "testet det" og kan høre forskel, men at disse test ikke kan eftervises så snart der er "bind" for øjnene?
|
|
|
Tja... Jeg har ikke haft bind for øjnene de gange jeg har testet det, men jeg er nu ikke i tvivl om at jeg kan høre forskel på et installationskabel og et godt kabel. Selv 2 gode kabler kan det ofte være nemt at høre forskel på. Hvad der er bedst er tit et spørgsmål om præferencer. Nogle kabler kan få lyden til at virke hårdere end andre eksempelvis. Det er let at høre. Andre forskelle kan være sværere "at få øje på".
|
|
|
Prøv det, der er vist noget met at en amerikaner vil give dig 10000$ hvis du er den første den kan det i en kontrolleret test.
|
|
|
Det lyder som nemme penge... |
|
|
Jamen, hvis du mener det så kan du blive den første der scorer de $10.000 !
|
|
|
Hvis eksperimentet går ud på at tage installationskabel op mog et godt højttaler kabel så tror jeg der er mange brugere herindefra der nok kan score nogle hurtige penge...
Jeg skal lige have det helt på det rene, du mener simpelthen at Nordost, Tara Labs, AudioQuest osv simpelthen sælger kejserens nye klæder og at alle der har købt disse produkter er blevet narret?
|
| Til top |
|
| |
perejvind Forum Bruger

Bruger siden: 27 November 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 2488
|
| Sendt: 30 September 2007 kl. 22:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kasper, TC skrev:
|
Så du mener altså at mere eller mindre alle brugere herinde er blevet narret, eftersom jeg ikke ser mange der bruger el kabel som højttaler kabel?
|
|
|
Øeeh, et højttalerkabel er et el-kabel. Hvad ellers? Et lyslederkabel?
plafitracer skrev:
Men det er jo ikke alle, der har muligheden for at prøve alverdens kabler - derfor er de fleste nødt til at stole på sin forhandlers anbefaling.
|
|
|
Ooh-ja, den flinke uselviske Hi-Fi forhandler der selvfølgeligt er en Hi-Fi nørds bedste ven. Han kunne selvfølgeligt aldrig finde på at forsøge at tjene lidt (mange) ekstra penge ved at anbefale nogle hundedyre kabler. Eller?
plafitracer skrev:
Hvis man mener at NKT 0,75mm2 installationskabel er det bedste, så fred være med det. |
|
|
Ja, fred være med det, men det er der vist ingen der har påstået. Det er nok en idé at vælge et lidt tykkere kabel. Når man sammenligner kabler skal disse naturligtvis have samme tværsnit og længde. __________________ I like techno - UNPLUGGED!
|
| Til top |
|
| |
perejvind Forum Bruger

|
| Sendt: 30 September 2007 kl. 22:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Gerdes skrev:
kramer71 skrev:
Jeg forholder mig bare til det faktum at man i blindtest ikke kan høre forskel. Teorierne understøtter dette.
|
|
|
Så leger vi med den tanke at menneskets lyttesans er således konstrueret, at vi ikke kan høre forskel på kabler med bind for øjnene. Hvor mange af os lytter så til musik med bind for øjnene? Ræk en lap i vejret eller skriv eventuelt i denne tråd.
Med mindre vi lytter til musik med bind for øjnene er det kun naturligt at lytte til anlægget inklusive kabler med synssansen aktiveret, og det er i denne tilstand vi skal vælge anlæg inklusive kabler. Hvad eventuelle teorier tilsiger og ditto blindtests kan jeg ikke bruge til så meget, når de er ikke er udtryk for sædvanlige lyttesessioner.
|
|
|
Gerdes, jeg ved ikke om dit indlæg er en joke, eller om du mener det alvorligt. En blindtest indebærer ikke at man skal have bind for øjnene. Det betyder blot at man ikke kan se, og ikke får oplyst, hvilket kabel der er forbundet. Iøvrigt er det en god idé at lukke øjnene når man lytter. Det skærper høresansen! __________________ I like techno - UNPLUGGED!
|
| Til top |
|
| |
Gerdes Forum Bruger

Bruger siden: 10 April 2004 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 1408
|
| Sendt: 30 September 2007 kl. 22:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
perejvind skrev:
Gerdes, jeg ved ikke om dit indlæg er en joke, eller om du mener det alvorligt.
|
|
|
Det var en halv joke halv provokation. Jeg ved godt hvad der menes med blindtests. Jeg er bare tvivlende over for det udsagn, at fordi folk ikke får oplyst hvilke kabler der benyttes, så kan folk ikke høre forskel. Nu ved jeg heller ikke under hvilke forhold disse såkaldte blindtests er lavet, som der refereres til. Men selvfølgelig kan man finde 2 kabler der minder meget om hinanden, og som man umiddelbart ikke kan høre forskel på. __________________ Kompromisser er for kvinder, børn og politikkere. Ikke for hjemmebif-entusiaster.
|
| Til top |
|
| |
McFrede Forum Bruger

Bruger siden: 26 Maj 2006 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 564
|
| Sendt: 30 September 2007 kl. 22:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jamen jamen jamen...
Hvem arrangerer så en hyggestund med forskellige kabler hvor troende og tvivlere kan mødes over en kop kaffe og til lidt go musik spillet på forskellige kabler? __________________ Roder med CMOY og lytter på JVC HA-RX700 mod JVC HA-RX900
The world needs to be taught a lesson... I'm the professor!
|
| Til top |
|
| |
perejvind Forum Bruger

|
| Sendt: 30 September 2007 kl. 23:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kasper, TC skrev:
| Hvis eksperimentet går ud på at tage installationskabel op mog et godt højttaler kabel så tror jeg der er mange brugere herindefra der nok kan score nogle hurtige penge...
|
|
|
Jamen, så er det da bare med at få fingrene ud og komme afsted 
Kasper, TC skrev:
|
Jeg skal lige have det helt på det rene, du mener simpelthen at Nordost, Tara Labs, AudioQuest osv simpelthen sælger kejserens nye klæder |
|
|
Ja!
Kasper, TC skrev:
|
og at alle der har købt disse produkter er blevet narret?
|
|
|
Nu skal man jo passe på med hvad man siger herinde. Lad os bare sige at køberne, efter min mening, kunne have brugt pengene bedre andetsteds. . . .
PS: Jeg har en bekendt der lige har givet 10.000 Kr. for et fluefiskehjul. Det fanger ikke flere fisk end et til 500 Kr. Men det er dyrere, flottere og der fulgte en god historie med til det - præcis ligesom med de dyre højttalerkabler. __________________ I like techno - UNPLUGGED!
|
| Til top |
|
| |
Kasper, TC Branchemedlem

Tapeconnection
|
| Sendt: 30 September 2007 kl. 23:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Gerdes skrev:
Men selvfølgelig kan man finde 2 kabler der minder meget om hinanden, og som man umiddelbart ikke kan høre forskel på.
|
|
|
Fuldstændig enig. Der kan sagtens være kabler jeg har svært ved at høre forskel på. Men så vidt jeg kan forstå af denne debat er det hvorvidt der overhovedet eksisterer en lydmæssig forskel.
|
| Til top |
|
| |
Kasper, TC Branchemedlem

Tapeconnection
|
| Sendt: 30 September 2007 kl. 23:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
perejvind skrev:
Kasper, TC skrev:
| Hvis eksperimentet går ud på at tage installationskabel op mog et godt højttaler kabel så tror jeg der er mange brugere herindefra der nok kan score nogle hurtige penge...
|
|
|
Jamen, så er det da bare med at få fingrene ud og komme afsted 
Kasper, TC skrev:
|
Jeg skal lige have det helt på det rene, du mener simpelthen at Nordost, Tara Labs, AudioQuest osv simpelthen sælger kejserens nye klæder |
|
|
Ja!
Kasper, TC skrev:
|
og at alle der har købt disse produkter er blevet narret?
|
|
|
Nu skal man jo passe på med hvad man siger herinde. Lad os bare sige at køberne, efter min mening, kunne have brugt pengene bedre andetsteds. . . .
PS: Jeg har en bekendt der lige har givet 10.000 Kr. for et fluefiskehjul. Det fanger ikke flere fisk end et til 500 Kr. Men det er dyrere, flottere og der fulgte en god historie med til det - præcis ligesom med de dyre højttalerkabler.
|
|
|
Har du nogensinde selv lavet en A/B test? Jeg får næsten lyst til at sende dig et mellemklasse AudioQuest kabel du kan sammenligne med dit kabel....næsten
|
| Til top |
|
| |
brasch Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3482
|
| Sendt: 30 September 2007 kl. 23:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
nu er kabler ikke noget jeg har testet ret meget, men selv med et relativt billigt kabel bliver det en rimelig stor udskrivning hvis man skal bruge 50m. Det har vel også en indflydelse? Jeg tror dog ikke på at forskellen er SÅ stor, så ville denne diskussion vel ikke være her? Jeg tror bare at for 15k højttalerkabel vil der måske være mere logik i (og større forskel) at skifte andre dele af anlægget først. Jeg tror det vil være endog meget svært at overtale mig til at købe for 15k kabler når min cd afspiller har kostet 5k. Så ville jeg måske overveje en rega saturn i stedet.
__________________ Fars er bedst når mor rør den
|
| Til top |
|
| |
Kasper, TC Branchemedlem

Tapeconnection
|
| Sendt: 30 September 2007 kl. 23:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
perejvind skrev:
|
PS: Jeg har en bekendt der lige har givet 10.000 Kr. for et fluefiskehjul. Det fanger ikke flere fisk end et til 500 Kr. Men det er dyrere, flottere og der fulgte en god historie med til det - præcis ligesom med de dyre højttalerkabler.
|
|
|
For at fortsætte din analogi mon så ikke at din bekendte kan værdsætte de ting som det dyre hjul kan fordi han interesserer sig for det?
Sætter du en kvinde i en dyrere bil end hun er vant til sandsynligheden for at det er noget værd for hende nok ikke ret stor. Betyder det at der ingen forskel er? Er den dyrere bil magen til den mindre dyre fordi hun ikke kan fornemme forskellen? En racerkører vil nok opleve nogen ting som kvinden ikke opfatter.
|
| Til top |
|
| |
Kasper, TC Branchemedlem

Tapeconnection
|
| Sendt: 30 September 2007 kl. 23:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
brasch skrev:
| nu er kabler ikke noget jeg har testet ret meget, men selv med et relativt billigt kabel bliver det en rimelig stor udskrivning hvis man skal bruge 50m. Det har vel også en indflydelse? Jeg tror dog ikke på at forskellen er SÅ stor, så ville denne diskussion vel ikke være her? Jeg tror bare at for 15k højttalerkabel vil der måske være mere logik i (og større forskel) at skifte andre dele af anlægget først. Jeg tror det vil være endog meget svært at overtale mig til at købe for 15k kabler når min cd afspiller har kostet 5k. Så ville jeg måske overveje en rega saturn i stedet. |
|
|
Der er nok ikke nogen der vil anbefale dig at bruge 3 gange din cd's pris på kabler. Det skulle da lige være kabel producenterne måske. Men der skal selvfølgelig være sammenhæng i tingende
|
| Til top |
|
| |
brasch Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3482
|
| Sendt: 30 September 2007 kl. 23:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
jo, men det er jo igen kun et kabel til omkring 300/m
__________________ Fars er bedst når mor rør den
|
| Til top |
|
| |
Leander Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2007 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 167
|
| Sendt: 01 Oktober 2007 kl. 00:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fed diskution : D
Kom endelige med flere guldklumper !
|
| Til top |
|
| |
kramer71 Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1712
|
| Sendt: 01 Oktober 2007 kl. 14:03 | IP-adresse registreret
|
|
|

Gerdes skrev:
perejvind skrev:
|
|
|
Det var en halv joke halv provokation. Jeg ved godt hvad der menes med blindtests. Jeg er bare tvivlende over for det udsagn, at fordi folk ikke får oplyst hvilke kabler der benyttes, så kan folk ikke høre forskel. Nu ved jeg heller ikke under hvilke forhold disse såkaldte blindtests er lavet, som der refereres til. Men selvfølgelig kan man finde 2 kabler der minder meget om hinanden, og som man umiddelbart ikke kan høre forskel på.
|
|
|
Jeg tror ikke i fatter hvad de blindtest går ud på. Og jeg tror ikke helt i fatter dybden af resultaterne af de blindtest.
Ingen kan høre FORSKEL på kablerne. Det handler ikke om hvad de kan høre eller hvad der godt, dårligt skidt, skingert, varmt what ever. Det er ikke muligt at skelne lyden af kablerne fra hinanden. Konsekvensen af disse undersøgelser er derfor meget mere kontant end hvis der kunne høres forskel, men at det bare ikke var muligt at udpege hvilket kabel der blev lyttet på. Det er ikke det, det handler om her, det er endnu mere grundlæggende. Er vi overhovedet i stand til at høre forskel? Og svaret er Nej. Når det samtidigt understøttes af teorierne hvor kabler måler ens, er resultatet: Videnskabelige resultater kommer aldrig mere præcist og holdbart end dette.
Hvad gør man så med kabler? Ja man tager linket tidligere i denne tråd hvor der var en tabel med hvor "tykke" de skulle være, og så tager man i biltema, harald nyborg...Hvis konen synes at kablerne er grimme og kan bedre lide de hvide nkt, ja så tag bare dem alligevel selvom de måske er lidt for små.
|
| Til top |
|
| |
Mastervol Forum Bruger

Bruger siden: 02 August 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3670
|
| Sendt: 01 Oktober 2007 kl. 14:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvordan måler man at der ingen forskel er? Grunden til at der forskel på kabler er jo netop at højttalerne virker som kondensator og dermed påvirker forstærkeren ved at sende strøm tilbage. Og så vidt jeg ved er der forskel i kapacitans, induktans og modstand? Ergo vil jeg påstå at det kræver at man måler om der en forskel i det der kommer ud af højttaleren og ikke hvad der kan komme igennem et kabel.
|
| Til top |
|
| |
kramer71 Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1712
|
| Sendt: 01 Oktober 2007 kl. 15:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mastervol skrev:
|
Hvordan måler man at der ingen forskel er? Grunden til at der forskel på kabler er jo netop at højttalerne virker som kondensator og dermed påvirker forstærkeren ved at sende strøm tilbage. Og så vidt jeg ved er der forskel i kapacitans, induktans og modstand? Ergo vil jeg påstå at det kræver at man måler om der en forskel i det der kommer ud af højttaleren og ikke hvad der kan komme igennem et kabel.
|
|
|
Du roder rundt i det. Jeg forstår ikke din logik - hvad mener du? Ja, vi kan måle LCR på alt der kan lede og hvad så? Det der kommer igennem højtaleren kommer også igennem kablet. Du kan måle på kablerne og når du gør det er der ingen forskel. Med forskel menes der her forskelle ift. hvad der ellers opereres med af forskelle i den verden.
Hvis man endelig vil gå op i de absurd små forskelle der er, så er det oftes de allerbilligste der gør det bedst. Og det er altså ikke til at høre i blindtest, at de billige kabler er målemæssigt bedre end de dyre. Vi har da eksempler på eksotiske dyre kabler med en hvis spole effekt, dvs. en hvis afbøjning af de højeste frekvenser (jeg mindes at have haft nogle sådanne i tidernes morgen med en hvid kasse på -ha-ha). Jeg har ikke kendskab til blindtest der har vist at disse kabler forringer lyden, så man må nok formode at den ødelæggelse af lyden som disse dyre kabler skaber er uden betydning. På den måde kan i roligt fortsætte med at købe dyre kabler.
|
| Til top |
|
| |
Knud98 Forum Bruger

Bruger siden: 14 Februar 2004
Status: Offline Indlæg: 194
|
| Sendt: 01 Oktober 2007 kl. 15:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
kramer71 skrev:

Gerdes skrev:
perejvind skrev:
|
|
|
Det var en halv joke halv provokation. Jeg ved godt hvad der menes med blindtests. Jeg er bare tvivlende over for det udsagn, at fordi folk ikke får oplyst hvilke kabler der benyttes, så kan folk ikke høre forskel. Nu ved jeg heller ikke under hvilke forhold disse såkaldte blindtests er lavet, som der refereres til. Men selvfølgelig kan man finde 2 kabler der minder meget om hinanden, og som man umiddelbart ikke kan høre forskel på.
|
|
|
Jeg tror ikke i fatter hvad de blindtest går ud på. Og jeg tror ikke helt i fatter dybden af resultaterne af de blindtest.
Ingen kan høre FORSKEL på kablerne. Det handler ikke om hvad de kan høre eller hvad der godt, dårligt skidt, skingert, varmt what ever. Det er ikke muligt at skelne lyden af kablerne fra hinanden. Konsekvensen af disse undersøgelser er derfor meget mere kontant end hvis der kunne høres forskel, men at det bare ikke var muligt at udpege hvilket kabel der blev lyttet på. Det er ikke det, det handler om her, det er endnu mere grundlæggende. Er vi overhovedet i stand til at høre forskel? Og svaret er Nej. Når det samtidigt understøttes af teorierne hvor kabler måler ens, er resultatet: Videnskabelige resultater kommer aldrig mere præcist og holdbart end dette.
Hvad gør man så med kabler? Ja man tager linket tidligere i denne tråd hvor der var en tabel med hvor "tykke" de skulle være, og så tager man i biltema, harald nyborg...Hvis konen synes at kablerne er grimme og kan bedre lide de hvide nkt, ja så tag bare dem alligevel selvom de måske er lidt for små. |
|
|
Er du ikke flink lige at linke til de undersøgelser du skriver om? Eller der kun linket som tidligere er nævnt i denne tråd? Hvad gør man, hvis man kan høre forskel?
|
| Til top |
|
| |
Mercury Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2172
|
| Sendt: 01 Oktober 2007 kl. 16:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kan vi ikke få et link til den famøse blindtest?
Der er masser af måder at få et anlæg til at være uafhængigt af kablet der bliver brugt............ man skal bare få anlæget til at spille tilstrækkelig dårligt så er det en snild sag at udelukke forskelle!!!
|
| Til top |
|
| |
Mastervol Forum Bruger

Bruger siden: 02 August 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3670
|
| Sendt: 01 Oktober 2007 kl. 19:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
kramer71 skrev:
Mastervol skrev:
|
|
|
|
Du roder rundt i det. Jeg forstår ikke din logik - hvad mener du? Ja, vi kan måle LCR på alt der kan lede og hvad så? Det der kommer igennem højtaleren kommer også igennem kablet. Du kan måle på kablerne og når du gør det er der ingen forskel. Med forskel menes der her forskelle ift. hvad der ellers opereres med af forskelle i den verden.
Hvis man endelig vil gå op i de absurd små forskelle der er, så er det oftes de allerbilligste der gør det bedst. Og det er altså ikke til at høre i blindtest, at de billige kabler er målemæssigt bedre end de dyre. Vi har da eksempler på eksotiske dyre kabler med en hvis spole effekt, dvs. en hvis afbøjning af de højeste frekvenser (jeg mindes at have haft nogle sådanne i tidernes morgen med en hvid kasse på -ha-ha). Jeg har ikke kendskab til blindtest der har vist at disse kabler forringer lyden, så man må nok formode at den ødelæggelse af lyden som disse dyre kabler skaber er uden betydning. På den måde kan i roligt fortsætte med at købe dyre kabler.
|
|
|
Det virker som om du ser på det som en linje hvor der kommer et signal fra forstærkeren, gennem et kabel og ud af højttaleren. Men det sender også trøm tilbage til forstærkeren i og med at højttaleren fungerer som en kondensator ergo er det en cyklus. Dvs. at kablets modstand har en effekt ift. hvor meget det så at sige skærmer forstærkeren fra den feedback strøm der bliver sendt tilbage. Derfor kan man ikke måle kabler uden at have det koblet til et fuldt system. Det er nemlig først der, at kablerne har sin effekt. 
Forresten har jeg da hørt om blindtests hvor folk godt kunne høre forskel på kabler. Kan du ikke finde nogen links til blindtests og målinger på kabler?
|
| Til top |
|
| |
plafitracer Udelukket fra forum

Bruger siden: 19 Januar 2007 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 976
|
| Sendt: 01 Oktober 2007 kl. 19:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
kramer71 skrev:
| Jeg tror ikke i fatter hvad de blindtest går ud på. Og jeg tror ikke helt i fatter dybden af resultaterne af de blindtest.
Hvad gør man så med kabler? Ja man tager linket tidligere i denne tråd hvor der var en tabel med hvor "tykke" de skulle være, og så tager man i biltema, harald nyborg...Hvis konen synes at kablerne er grimme og kan bedre lide de hvide nkt, ja så tag bare dem alligevel selvom de måske er lidt for små.
|
|
|
Vil du så ikke være venlig at forklare til den undrende del af befolkningen hvad en blindtest går ud på - samt hvad dybden af disse tests indebærer.
Jeg er udstyret med to aggregater med hvilke jeg kan høre hvad der foregår i verden omkring mig. Hvis jeg sætter et stykke musik på min cdpladeafspiller og via et kabel (2 kabler - et til højre kanal og et til venstre) sender det elektriske signal til min forforstærker, der sender videre til min effektforstærker (via kabler), der så sender videre, igen via kabler, til mine højttalere, tja så hører jeg musikken spille i de højttalere. Jeg går ud fra vi er enige så langt 
Hvis jeg nu skifter det sæt kabler, der går mellem cdpladeafspiller og forforstærker til noget andet kabel vil jeg påstå at jeg kan høre en forskel på den lyd, der nu fremkommer i mine højttalere. Ikke altid, men ofte. Det kommer an på hvilke kabler, der skiftes imellem.
Skifter jeg tilbage til det oprindelige kabel mellem cdpladeafspiller og forforstærker, og samtidig skifter højttalerkabler - vil jeg ligeledes, med mine høreaggregater, høre en forskel i den lyd, der kommer ud af mine højttalere. Denne forskel kan være mere eller mindre markant, men er der en forskel i 9 ud af 10 tilfælde.
For mig at se kan dette forsøg foretages af en anden end dig selv, mens du sidder med lyttebøfferne slået ud, dette er så en blindtest, eller hyr?
Om det så er det enkelte kabel (eller rettere kabel par) der gør denne forskel, elller om det er synergien i hele anlægget, der gør den, i mine øren, lydmæsssige forskel, skal jeg lade være usagt.
Men forskel kan jeg høre.
Men selvfølgelig har du ret - et kabel kan ikke sige en lyd - det kan en forstærker heller ikke, eller en cdpladeafspiller for den sags skyld. Det eneste, der kan frembringe lyd er højttalere. (I Hifi sammenhæng, altså...)
|
| Til top |
|
| |
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|