Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 11:49   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Dårlige vs. Gode kabler :D (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 10
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
larl
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Oktober 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Sendt: 03 Oktober 2007 kl. 00:23 | IP-adresse registreret  

Mastervol skrev:
Larl skrev:
Mastervol skrev:
Det kan man vel sige, men generelt er der jo bare intet i setuppet der fungerer i et dårligt rum...

Og man hører hurtigt om et rum er godt eller mindre godt.

Hvordan hører man det ?

/Lars

Tjah... På samme måde som man vurderer et godt anlæg.  Men det kræver jo naturligvis at man har hørt et godt rum så man ved hvordan det kan lyde optimalt. Et dårligt rum giver jo ofte et dårligt perspektiv, buldrende bas, tilbageholden mellemtone og måske endda en skinger diskant.

´

Jo - men hvordan ved du så at det er rummet og ikke kablerne eller udstyret ?

Nu nævner du jo selv buldrende bas - og det er jo et typisk fænomen for en dårlig subwoofer. Tænker du så stadig på rummet eller på kabler her ?

/Lars

Mastervol
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 August 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 03 Oktober 2007 kl. 00:29 | IP-adresse registreret  

kramer71 skrev:
Mastervol skrev:

Lige præcis det med dokumentationen er svært fordi det som sagt er nødvendigt at måle kablernes effekt i et helt system! Og lige præcis det med at vælge nogen produkter at kombinere kablerne med, er problemet. For hvad er referenceagtigt nok til at vise hvad kablerne præcist kan?

Desuden studsede jeg også en smule over det rum der testes i andet link du poster. Det ser ikke ideelt ud, ud at dårlig rum kan gøre det meget svært at høre forskel.

Præcist vrøvlesnak. Come on, vi kan vel diskutere uden at gå så vidt selvom vi er ret uenige ikke?  Dokumentation er ikke svært når man kan det. Kan hvad? Det du har fået serveret er dokumentation. Jeg svarede på din påstand om at kabelproducenterne skulle forelægge dokumentation. Tager du konsekvensen af dine egne udsagn viser testen i link 2 faktisk præcist at der ikke er forskel. ... I den given situation i det rum!  Det kan godt være at dyrt udstyr afslører forskelle bedre, men mellem dyrt udstyr er der altså også mindre forskel hvilket gør det sværere igen! Der lyttes netop på hele systemet. Hvordan ville du nøjes med at lytte på kablerne alene? Jeg forstår ikke hvad du mener?

Er produkterne i test 2 ikke referenceagtigt nok for dig? - hvad er dit udstyr og dine kabler? Det er ret irrelevant, men vil du vide det står det i min profil. For tråden er det ikke relevant information. Jeg kan fortælle dig at det udstyr der spilles på sandsyngligvis er en helt del - ihvertilfælde - dyrere end det 95% at hifi4all brugere har. Men dyrt udstyr gør det måske svært at høre forskelle? Nej, men rummet kan være en faktor. Jeg har naturligvis ikke hørt rummet, men det kan have meget at sige.

Dit snak om rummet er også vrøvl. Hvad er problemet med rummet? Størrelsen? Dæmpningen? Det ser da fuldstændigt normalt ud. God dæmpning med tæpper og bøger. Vi har altså et godt lytterum. Gør et godt lytterum det sværere at høre forskelle? Tjah, det er da meget normalt. Jeg kan naturligvis ikke sige om det er dårligt eller ej, men det kan være tilfældet siden der ikke høres forskel.

Og så er der paneldeltagerne. Det er jo ikke udelukkende grønskollinger det her, der lige har være i hifiklubben og fået deres første signalkabel til en tusse. Der er unge og gamle, erfarne og  uerfarne. Og ingen kan høre forskel. Når ingen kan høre forskel, er det så let at finde andre der kan? Sjovt at du siger ingen med så få involveret. Sætter de normen for alle?

Ingen i testen kender rummet på forhånd, kan det også være en faktor? Personligt har jeg da som regel nemmere ved at præcisere forskelle i setups og rum jeg selv kender og har hørt end helt ukendte rum.

Til top Vis Mastervol's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mastervol

Mastervol
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 August 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 03 Oktober 2007 kl. 00:32 | IP-adresse registreret  

larl skrev:
Mastervol skrev:
Larl skrev:
Mastervol skrev:
Det kan man vel sige, men generelt er der jo bare intet i setuppet der fungerer i et dårligt rum...

Og man hører hurtigt om et rum er godt eller mindre godt.

Hvordan hører man det ?

/Lars

Tjah... På samme måde som man vurderer et godt anlæg.  Men det kræver jo naturligvis at man har hørt et godt rum så man ved hvordan det kan lyde optimalt. Et dårligt rum giver jo ofte et dårligt perspektiv, buldrende bas, tilbageholden mellemtone og måske endda en skinger diskant.

´

Jo - men hvordan ved du så at det er rummet og ikke kablerne eller udstyret ?

Nu nævner du jo selv buldrende bas - og det er jo et typisk fænomen for en dårlig subwoofer. Tænker du så stadig på udstyr eller på kabler her ?

/Lars

Tjahe... Men skal da kende grejet og vide hvordan det spiller i andre rum for at kunne vurdere hvad rummet gør godt eller skidt.

Buldrende bas fremkaldes oftest af en forkert placering, ergo tænker jeg rum. Men måske vi skal holde her da tråden her handler om kabler?

Til top Vis Mastervol's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mastervol

mictor001
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 December 2005
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 03 Oktober 2007 kl. 00:37 | IP-adresse registreret  

perejvind skrev:
Kasper, TC skrev:
Hvis eksperimentet går ud på at tage installationskabel op mog et godt højttaler kabel så tror jeg der er mange brugere herindefra der nok kan score nogle hurtige penge...

Jamen, så er det da bare med at få fingrene ud og komme afsted

Kasper, TC skrev:

Jeg skal lige have det helt på det rene, du mener simpelthen at Nordost, Tara Labs, AudioQuest osv simpelthen sælger kejserens nye klæder

Ja!

[QUOTE=Kasper, TC]

og at alle der har købt disse produkter er blevet narret?

Nu skal man jo passe på med hvad man siger herinde. Lad os bare sige at køberne, efter min mening, kunne have brugt pengene bedre andetsteds. . . .

PS: Jeg har en bekendt der lige har givet 10.000 Kr. for et fluefiskehjul. Det fanger ikke flere fisk end et til 500 Kr. Men det er dyrere, flottere og der fulgte en god historie med til det - præcis ligesom med de dyre højttalerkabler.

Hallo Hallo  Hr.

Jeg har også en bekendt - for ikke at sige kammerat - som har givet rigtig mange penge for et fluefiskehjul. Han elsker det hjul. Nurser om det som vi andre passer på vores børn.

Han er også lidt stolt af det og viser det gerne frem i "wadersklubben".

Og må han ikke gerne det? Selvfølgelig må han det! Skal han mobbes fordi nogle mener,at han ku´ fange lige så mange og lige så flotte fisk med et hjul til en plovmand. Gu´ ska´han da ej"

I øvrigt forklarer han, at det dyre hjul lyder bedre under betjening, det holder længere, bremsen er bedre, når den store ørred trækker modsat, betjeningen er bedre, m.v.

Jeg kender også én, der har en Jaguar. Han

hælder den dyreste motorolie på, uden at jeg vil eller må nævne navne. Skal han ikke ha´ at vide,at han er godt åndsvag at bruge så dyr en olie. Olie er sgu da olie - ikke sandt?

Nej - væk fra de åndsvage jantelove og lad folk være glade for deres hobby, og det de nu har lyst til at bruge deres penge på. I min kammerats tilfælde forholder det sig i øvrigt sådan, at han har råd til både dyrt hjul, dyr fiskestang, flot bil, stor villa, køber dyre smykker til konen, m.v. og hva så! Skal vi rotte os sammen og kanøfle ham - den forbandede kapitalist? Eller skal vi vælge at glæde os på hans vegne? Jeg foretrækker det sidste.

Nøjagtig sådan burde det også gælde her. Blindtest eller ej.  Lad dog være med at have så ondt i den legemsdel, der rager højest under jordbærplukning. Lad være med at være misundelig!

Hvis du synes, at dit anlæg spiller allerbedst med noget NKT tråd, så er det sgu da kanon for dig. Du har ramt din freferencelyd og det ovenikøbet med de billigste kabler, der næsten kan opdrives. Kanon..... og endnu engang...... hjertelig til lykke med det.

Be happy - don´t worry!!!

Til top Vis mictor001's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mictor001

kramer71
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 03 Oktober 2007 kl. 01:19 | IP-adresse registreret  

Alt muligt udenoms snak om jaguarer, jantelov og olie kan ikke ændre på det faktum at:

1. Der er ingen teoretisk og måle mæssig begrundelse for dyre kabler

2. Det er ikke muligt at høre forskel når man ikke kan "se" kablet.

Der er fremlagt dokumentation for ovenstående. Med sort skrift på hvid baggrund. Er den svær at forholde sig til?

Folk kan have deres personlige holdninger og være glade eller sure - det er ligegyldigt. For det er ikke hvad denne denne tråd drejer sig om. Det handler om der findes gode eller dårlige kabler. Det gør der ikke. Der findes kun dyre og billige.

Konklusion: Hvis man ønsker bedre lyd skal pengene bruges et andet sted

PS: Jeg bryder mig ikke om den politiske tone i ovenstående. Man kunne let få det indtryk at kapitalister var nogle naive idioter, der blev udnyttet af andre idioter, og at det skulle man ikke blande sig i, men bare være glad ??? Jeg kan da købe de kabler jeg ønsker, men jeg vil fandme ikke være en lalleglad idiot, der bliver taget bagfra i den legemsdel der...

Til top Vis kramer71's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kramer71

Knud98
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Februar 2004
Sendt: 03 Oktober 2007 kl. 01:29 | IP-adresse registreret  

kramer71 skrev:

Alt muligt udenoms snak om jaguarer, jantelov og olie kan ikke ændre på det faktum at:

Der er fremlagt dokumentation for ovenstående. Med sort skrift på hvid baggrund. Er den svær at forholde sig til?

Folk kan have deres personlige holdninger og være glade eller sure - det er ligegyldigt. For det er ikke hvad denne denne tråd drejer sig om. Det handler om der findes gode eller dårlige kabler. Det gør der ikke. Der findes kun dyre og billige.

Konklusion: Hvis man ønsker bedre lyd skal pengene bruges et andet sted.

Hvis du kalder dine links og det statistiske materiale, der ligger til grund for de konklusioner der fremkommer i dem for eksakt videnskab og endelig bevis på dine påstande - så har jeg to fine bogstaver til dig: BS

Til top Vis Knud98's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Knud98

halfster
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Oktober 2007
Lokalitet: Fyn
Sendt: 03 Oktober 2007 kl. 01:39 | IP-adresse registreret  

Jeg er faktisk ved at måle højtalerkabler op nu - ganske almindeligt 2.5mm^2 højtalerledning fra jem&fix. :)

Til top Vis halfster's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af halfster

kramer71
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 03 Oktober 2007 kl. 01:44 | IP-adresse registreret  

Knud98 skrev:
kramer71 skrev:

Hvis du kalder dine links og det statistiske materiale, der ligger til grund for de konklusioner der fremkommer i dem for eksakt videnskab og endelig bevis på dine påstande - så har jeg to fine bogstaver til dig: BS

Er det hvad du har at byde på?

Til top Vis kramer71's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kramer71

halfster
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Oktober 2007
Lokalitet: Fyn
Sendt: 03 Oktober 2007 kl. 01:58 | IP-adresse registreret  

Jeg synes egentlig debatten omkring digitale kabler er mere underlig end denne debat omkring højtalerkabler for de er trods alt analoge og en anderledes ledning vil have lidt anderledes frekvenskarakteristik, selvom jeg tvivler på man kan høre forskel, hvis ledningen er tyk nok.

Hvordan skulle lyden igennem f.eks. et optisk, digitalt kabel være bedre med et dyrt/billigt forudsat at det billige rent faktisk fungerer.

Det skulle da lige være hvis bitstrømmen modtages forkert hvilket vil vil resultere i noget "bad checksum" halløj hvor der måske gættes på hvad det rigtige data er og dermed interpoleres mellem punkterne. Men med et kabel som "fungerer" burde dette da sket meget, meget sjældent - men hvis der er en forskel i lyden på disse digitale kabler er dette da eneste forklaring?

Nogen der kender noget til det? Har nemlig lige købt et 10m discount optisk kabel :)
Til top Vis halfster's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af halfster

brasch
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006
Lokalitet: København
Sendt: 03 Oktober 2007 kl. 02:03 | IP-adresse registreret  

af ren nysgerrighed spørger jeg dem der har lyttet til kabler...hvor stor forskel gør det? Er det små bitte ting, eller er det som at skifte forstærker?

baggrunden for spørgsmålet er, om man ikke næsten altid vil kunne finde forbedringer der er større ved at skifte en del i sit setup ud, hvis der er tale om nogen af de absurd dyre kabler. Hvis jeg ellers havde et anlæg hvor det kunne retfærdiggøres med sådanne kabler, vil jeg da mene at for en 40-50k kabler vil jeg da sandsynligvis kunne finde noget andet udstyr i stedet. 

Knud98
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Februar 2004
Sendt: 03 Oktober 2007 kl. 11:14 | IP-adresse registreret  

kramer71 skrev:
Knud98 skrev:
kramer71 skrev:

I og med det plan du befinder dig på og det materiale du læner dig op af i dine meningsytringer, er du for useriøs til, at jeg gider bruge mere energi på dig andet end denne sidste melding.
Til top Vis Knud98's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Knud98

Hattori Hanzo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2004
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 03 Oktober 2007 kl. 12:28 | IP-adresse registreret  

Knud98 skrev:

kramer71 skrev:
Knud98 skrev:
kramer71 skrev:

Alt muligt udenoms snak om jaguarer, jantelov og olie kan ikke ændre på det faktum at:

I og med det plan du befinder dig på og det materiale du læner dig op af i dine meningsytringer, er du for useriøs til, at jeg gider bruge mere energi på dig andet end denne sidste melding.

Med risiko for at blive klassificeret som værende "uden for eksotisk-pædagogisk rækkevidde", ja så virker det eksistensplan som Kramer71 befinder sig på nu særdeles fornuftig.

Til top Vis Hattori Hanzo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hattori Hanzo

Jesper Juul
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 03 Oktober 2007 kl. 13:00 | IP-adresse registreret  

Kasper, TC skrev:
Jesper Juul skrev:
Kasper, TC skrev:
kramer71 skrev:

Hvad tænker du om det forhold at vi er nogle der er kritiske over for, at du og andre har "testet det" og kan høre forskel, men at disse test ikke kan eftervises så snart der er "bind" for øjnene?

Tja... Jeg har ikke haft bind for øjnene de gange jeg har testet det, men jeg er nu ikke i tvivl om at jeg kan høre forskel på et installationskabel og et godt kabel. Selv 2 gode kabler kan det ofte være nemt at høre forskel på. Hvad der er bedst er tit et spørgsmål om præferencer. Nogle kabler kan få lyden til at virke hårdere end andre eksempelvis. Det er let at høre. Andre forskelle kan være sværere "at få øje på".

Prøv det, der er vist noget met at en amerikaner vil give dig 10000$ hvis du er den første den kan det i en kontrolleret test.

Det lyder som nemme penge...

Jamen så er det da bare at gå i gang.

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 03 Oktober 2007 kl. 13:30 | IP-adresse registreret  

mictor001 skrev:
perejvind skrev:
Kasper, TC skrev:
Hvis eksperimentet går ud på at tage installationskabel op mog et godt højttaler kabel så tror jeg der er mange brugere herindefra der nok kan score nogle hurtige penge...

Jamen, så er det da bare med at få fingrene ud og komme afsted

Kasper, TC skrev:

Jeg skal lige have det helt på det rene, du mener simpelthen at Nordost, Tara Labs, AudioQuest osv simpelthen sælger kejserens nye klæder

Ja!

Kasper, TC skrev:

og at alle der har købt disse produkter er blevet narret?

Nu skal man jo passe på med hvad man siger herinde. Lad os bare sige at køberne, efter min mening, kunne have brugt pengene bedre andetsteds. . . .

PS: Jeg har en bekendt der lige har givet 10.000 Kr. for et fluefiskehjul. Det fanger ikke flere fisk end et til 500 Kr. Men det er dyrere, flottere og der fulgte en god historie med til det - præcis ligesom med de dyre højttalerkabler.

Hallo Hallo  Hr.

Jeg har også en bekendt - for ikke at sige kammerat - som har givet rigtig mange penge for et fluefiskehjul. Han elsker det hjul. Nurser om det som vi andre passer på vores børn.

Han er også lidt stolt af det og viser det gerne frem i "wadersklubben".

Og må han ikke gerne det? Selvfølgelig må han det! Skal han mobbes fordi nogle mener,at han ku´ fange lige så mange og lige så flotte fisk med et hjul til en plovmand. Gu´ ska´han da ej"

I øvrigt forklarer han, at det dyre hjul lyder bedre under betjening, det holder længere, bremsen er bedre, når den store ørred trækker modsat, betjeningen er bedre, m.v.

Jeg kender også én, der har en Jaguar. Han

hælder den dyreste motorolie på, uden at jeg vil eller må nævne navne. Skal han ikke ha´ at vide,at han er godt åndsvag at bruge så dyr en olie. Olie er sgu da olie - ikke sandt?

Nej - væk fra de åndsvage jantelove og lad folk være glade for deres hobby, og det de nu har lyst til at bruge deres penge på. I min kammerats tilfælde forholder det sig i øvrigt sådan, at han har råd til både dyrt hjul, dyr fiskestang, flot bil, stor villa, køber dyre smykker til konen, m.v. og hva så! Skal vi rotte os sammen og kanøfle ham - den forbandede kapitalist? Eller skal vi vælge at glæde os på hans vegne? Jeg foretrækker det sidste.

Nøjagtig sådan burde det også gælde her. Blindtest eller ej.  Lad dog være med at have så ondt i den legemsdel, der rager højest under jordbærplukning. Lad være med at være misundelig!

Hvis du synes, at dit anlæg spiller allerbedst med noget NKT tråd, så er det sgu da kanon for dig. Du har ramt din freferencelyd og det ovenikøbet med de billigste kabler, der næsten kan opdrives. Kanon..... og endnu engang...... hjertelig til lykke med det.

Be happy - don´t worry!!!

Perejvind må rette mig hvis jeg misforstår, men pointen med fiskehjulet var vist netop at den glade ejer af det fine hjul godt vidste at det rent teknisk/mekanisk ikke kunne noget som et andet hjul til 1/20 af prisen ikke også kunne - og ihvertfald meget langtfra 20x så godt. Det er mere design/herlighedsværdi (blærefaktor?) der tæller end performance i sådan et tilfælde.

Problemet med mange af de dyre hifi-kabler er at de sælges på at de rent faktisk skulle forbedre lyden i en grad der gør det værd at investere i dem.

Jeg er personligt ikke i tvivl om at der ER forskel på kabler, men det handler i min optik mere om kablets fysiske størrelse/tykkelse og kvaliteten af eventuelle skærme/samlinger/stik, end om det f.eks. er snoet til højre eller venstre, eller om der er lagt eksotiske tråde af hidtil ukendte materialer mellem lederne eller andre gode historier.

Med andre ord - er kablet dimensioneret til opgaven, og er det uden fejl i samlinger m.m., så melder jeg mig klart under skeptikkernes faner mht muligheden for yderligere forbedringer.

Til top Vis RogueAgent's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af RogueAgent

Brok
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Marts 2004
Sendt: 03 Oktober 2007 kl. 13:38 | IP-adresse registreret  

brasch skrev:
af ren nysgerrighed spørger jeg dem der har lyttet til kabler...hvor stor forskel gør det? Er det små bitte ting, eller er det som at skifte forstærker?

[...snip...] 

Min begrænsede erfaring med forskellige kabler er, at der samlet set er tale om ganske små forskelle, omend dog hørbare, og at der generelt er væsentligt større forskel på forstærkere end kawler. 

Der, hvor det blir rigtig underholdende, er så at afklare med sig selv, hvilke kabler man synes matcher det aktuelle grej bedst. Her handler det i mine ører mere om synergi, end om de enkelte komponenter i sig selv.

Mvh

Brok

Der findes 3 slags mennesker, dem som kan tælle og dem som ikke kan tælle
Til top Vis Brok's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Brok Besøg Brok's Websted

Bradman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2005
Sendt: 03 Oktober 2007 kl. 13:51 | IP-adresse registreret  

kramer71 skrev:

PS: Jeg bryder mig ikke om den politiske tone i ovenstående. Man kunne let få det indtryk at kapitalister var nogle naive idioter, der blev udnyttet af andre idioter, og at det skulle man ikke blande sig i, men bare være glad ??? Jeg kan da købe de kabler jeg ønsker, men jeg vil fandme ikke være en lalleglad idiot, der bliver taget bagfra i den legemsdel der...

Kramer 71...

Jeg mener nok at din konslusion er lidt tynd. Du konkluderer at der ikke er gode og dårlige kabler - kun dyre og billige. Er det forstået rigtigt?

I min verden findes der mange dårlige kabler. Jeg er typen som lytter til min anlæg. Der findes faktisk ret mange ligegyldige kabler og maskerer lyden. Det forudsætter et godt anlæg at afsløre et ringe kabel. Har man et anlæg med ringe performance, så vil det være knap så vigtigt om det er et godt eller dårlig kabel.

Tingene hænger sammen. Jeg mener der er gode grunde til at lave de dyre kabler, men nogle gange bliver det forfængligheden som overtager. Det er fint med mig.....forfænglighed ses alle steder...også i hifi verdenen.

Jeg mener altså at en god CDer med gode kabler lyder bedre end samme CD med ringe kabler. 

Jeg vil gerne opfordre ALLE til at prøve det af selv. Køb endelig noget 0.75 m2 NKT lysnet kabel, og bruge det som højttalere kabel i en periode. Tilslut derefter din gamle kabler (husk strømretningen skal være enrettet korrekt).  Oplever du ingen forskel, så er pengene bedre brugt på noget andet. Det er fint at nogle stiller sig kritisk, og der vel os andre som ikke er gode nok til argumenter det "indlysende".

Cheers

Bradman   

Brian321
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 November 2005
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 03 Oktober 2007 kl. 14:09 | IP-adresse registreret  

Hattori Hanzo skrev:
Knud98 skrev:

kramer71 skrev:
Knud98 skrev:
kramer71 skrev:

Alt muligt udenoms snak om jaguarer, jantelov og olie kan ikke ændre på det faktum at:

Med risiko for at blive klassificeret som værende "uden for eksotisk-pædagogisk rækkevidde", ja så virker det eksistensplan som Kramer71 befinder sig på nu særdeles fornuftig.

Det bakker jeg også gerne op omkring.

Til top Vis Brian321's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Brian321

Brian321
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Oktober 2007 kl. 14:11 | IP-adresse registreret  

Bradman skrev:
kramer71 skrev:

Kramer 71...

Jeg mener nok at din konslusion er lidt tynd. Du konkluderer at der ikke er gode og dårlige kabler - kun dyre og billige. Er det forstået rigtigt?

I min verden findes der mange dårlige kabler. Jeg er typen som lytter til min anlæg. Der findes faktisk ret mange ligegyldige kabler og maskerer lyden. Det forudsætter et godt anlæg at afsløre et ringe kabel. Har man et anlæg med ringe performance, så vil det være knap så vigtigt om det er et godt eller dårlig kabel.

Tingene hænger sammen. Jeg mener der er gode grunde til at lave de dyre kabler, men nogle gange bliver det forfængligheden som overtager. Det er fint med mig.....forfænglighed ses alle steder...også i hifi verdenen.

Jeg mener altså at en god CDer med gode kabler lyder bedre end samme CD med ringe kabler. 

Jeg vil gerne opfordre ALLE til at prøve det af selv. Køb endelig noget 0.75 m2 NKT lysnet kabel, og bruge det som højttalere kabel i en periode. Tilslut derefter din gamle kabler (husk strømretningen skal være enrettet korrekt).  Oplever du ingen forskel, så er pengene bedre brugt på noget andet. Det er fint at nogle stiller sig kritisk, og der vel os andre som ikke er gode nok til argumenter det "indlysende".

Cheers

Bradman   

Pointen er at du skal være uvidende om hvilket kabel du lytter til.

Bradman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2005
Sendt: 03 Oktober 2007 kl. 14:25 | IP-adresse registreret  

Brian321 skrev:
Bradman skrev:
kramer71 skrev:

Kramer 71...

Cheers

Bradman   

Både ja og nej. Et kabelvalg kan sagten være udefra et estisk synspunkt. Altså, det skal se godt ud....det har ikke nødvendigvis noget med funktion eller lyd at gøre.

Jeg er dog enig i, at det er godt at blindteste et kabel, hvis det er audioelle kvaliteter som er væsentlig. Jeg vægter altså både udseende og lyd. Et duelundkabel med RCA stik og er ved knække i alle ender fordi kablets design ganske enkelt ikke er særlig nemt at bøje, det er mere en prototype end et kabel.

Man kunne også spørge: Hvilke krav stiller vi til vores kabler??

Jeg forventer et hæderligt look (selv krympeflex ser fræk ud), et gennemtænkt design, og en funktionalitet og "hul igennem" lyd. Det skal heller ikke være alt for dyrt. Over 2000 kr. er dyrt for mig, så jeg køber helst brugte kabler. Så er de også spillet til.

Tør man ikke deltage i en blindtest, så er man jo blot en skabs-entusist...ikke en hifi-entusiast!

Mvh

Brian321
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Oktober 2007 kl. 14:43 | IP-adresse registreret  

Bradman skrev:
Brian321 skrev:
Bradman skrev:
kramer71 skrev:

Kramer 71...

Cheers

Bradman   

Både ja og nej. Et kabelvalg kan sagten være udefra et estisk synspunkt. Altså, det skal se godt ud....det har ikke nødvendigvis noget med funktion eller lyd at gøre.

Jeg er dog enig i, at det er godt at blindteste et kabel, hvis det er audioelle kvaliteter som er væsentlig. Jeg vægter altså både udseende og lyd. Et duelundkabel med RCA stik og er ved knække i alle ender fordi kablets design ganske enkelt ikke er særlig nemt at bøje, det er mere en prototype end et kabel.

Man kunne også spørge: Hvilke krav stiller vi til vores kabler??

Jeg forventer et hæderligt look (selv krympeflex ser fræk ud), et gennemtænkt design, og en funktionalitet og "hul igennem" lyd. Det skal heller ikke være alt for dyrt. Over 2000 kr. er dyrt for mig, så jeg køber helst brugte kabler. Så er de også spillet til.

Tør man ikke deltage i en blindtest, så er man jo blot en skabs-entusist...ikke en hifi-entusiast!

Mvh

Jeg er med på at det som forbruger da også har en vis betydning at det virker lækkert (jeg kan ikke få mig selv til at kalde et kabel for frækt med mindre isoleringen er sider fra et pornoblad), men hvor kommer tilspilning ind i billedet, hvis du ved en blindtest ikke kan høre forskel?

<< Forrige Side af 10 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes