| Forfatter |
|
Mrhviid Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juli 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 214
|
| Sendt: 03 Oktober 2007 kl. 15:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hmmm...
Et par små kommentarer. Jeg ved ikke så meget om kabler. Mit højtalerkabel er et Eagle Cable Skyline 2.5mm, som jeg ene og alene har valgt ud fra det kriterie at jeg fik 100 meter gratis (til den pris spiller det garanteret bedre end alle andre kabler i hele universet . Lyder ihvertilfælde fint med Pioneer/Onkyo forstækre, Rega CD-afspiller og Snell type J/4 højtalere).
Men vil gerne lige smide et par ord om denne tråd som jeg læser den.
Jeg synes det er enorm synd at en god samtale køre galt og folk bliver sure. Desværre er det udpræget medlemmer af "dem der mener at man godt kan høre forskel"-ringhjørnet der synes at være uden for argumentativ rækkevidde.
De spørger efter dokumentation, de får den hvorefter de ikke forholder sig til den men blot siger nogle grimme ord om dokumentationen. Samtidig er der også flere medlemmer af selvsamme fløj der forsøger at dreje denne tråd over på kablers metaværdier, efter at selvsamme dokumentation er blevet linket, istedet for at imødegå denne "dokumentation" ud fra deres tidligere standpunkt.
Igen.. jeg er 100% meningsneutral i spørgsmålet om der er forskel på kabler eller ej. Jeg forholder mig KUN til selve argumentationen i denne tråd.
Havde jeg været den ene af parterne i denne diskussion så havde jeg sgu' inviteret på bajere og lytning.
Mvh.
Mrhviid... 
Ps. Tror jeg skal ud og lytte kabler. Er blevet nysgerrig efter at gøre mig mine egne erfaringer.
|
| Til top |
|
| |
lexus Forum Bruger

Bruger siden: 26 Januar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1037
|
| Sendt: 03 Oktober 2007 kl. 15:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
der ER forskel.blindtestede et Audio note-signalkabel (1000 kr) mod
mit dengang Tara Labs (1600)..AN sidder på nu,men prøv dig frem,
du ka hurtigt smide for mange gode penge ud....
|
| Til top |
|
| |
Hattori Hanzo Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2004 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1950
|
| Sendt: 03 Oktober 2007 kl. 17:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
lexus skrev:
der ER forskel.blindtestede et Audio note-signalkabel (1000 kr) mod
mit dengang Tara Labs (1600)..AN sidder på nu,men prøv dig frem,
du ka hurtigt smide for mange gode penge ud.... |
|
|
Som jeg læser det...er det så ikke lidt svært at blindteste når man er helt alene? __________________ "Everyone is entitled to their own opinion, but not their own facts"
|
| Til top |
|
| |
lexus Forum Bruger

Bruger siden: 26 Januar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1037
|
| Sendt: 03 Oktober 2007 kl. 17:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
hvad hvis man er blind.....nej,var da selvfølgelig
2 om det.....vi har nu begge AN....
|
| Til top |
|
| |
Per N Forum Bruger

Bruger siden: 02 Oktober 2006 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 675
|
| Sendt: 03 Oktober 2007 kl. 17:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ak hvis nu bare folk faktisk brugte deres hifi til og høre musik istedet for kabler.
Jeg er dog lidt intresseret i dem der kan høre forskel, så jeg har lige nogle spørgsmål jeg vil blive glad for i vil svare på:
Hvad har jer der kan høre forskel?
Hvordan oplever i forskellene?
Kan i vurdere om det er en forbedring eller forringelse?
Følger kablets "lyd" kablet eller er resultatet et andet på andre anlæg?
__________________ Den sande glæde opnåes ved at lave tingene selv!
|
| Til top |
|
| |
kramer71 Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1712
|
| Sendt: 03 Oktober 2007 kl. 18:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
lexus skrev:
|
|
|
|
Jeg husker for en del år tilbage hvor vi testede kabler og drak øl. Og hørte musik vi ellers aldrig ville høre. Det var hammer hyggeligt og der var stor forskel på kablerne. Og vi var ret enige om hvordan det lød. Problemet opstod bare når vi ikke kunne se hvilket kabel der var på, og vi lige havde glemt det mellem et par pilsnere. Det kunne vi dog hurtigt se bort fra, vi tog den jo bare forfra.
|
| Til top |
|
| |
Mrhviid Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juli 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 214
|
| Sendt: 03 Oktober 2007 kl. 18:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
kramer71 skrev:
lexus skrev:
|
|
|
|
Jeg husker for en del år tilbage hvor vi testede kabler og drak øl. Og hørte musik vi ellers aldrig ville høre. Det var hammer hyggeligt og der var stor forskel på kablerne. Og vi var ret enige om hvordan det lød. Problemet opstod bare når vi ikke kunne se hvilket kabel der var på, og vi lige havde glemt det mellem et par pilsnere. Det kunne vi dog hurtigt se bort fra, vi tog den jo bare forfra.
|
|
|
Se det er sgu HiFi det dér... 
|
| Til top |
|
| |
DPetersen Forum Bruger

Bruger siden: 01 December 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1013
|
| Sendt: 03 Oktober 2007 kl. 19:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Per du får det til at lyde som om vi er en sjælden race. Jeg tror nu der er mange der kan høre forskel. Om det er til det bedre er jo så en smags sag.
Jeg er enig i det som brok skriver med synergi i anlægget. Det skal passe sammen lydmæssigt.
Jeg har på det sidste lyttet en del på forskellige kabler, netop fordi jeg bruger mit hifi til at høre musik på hver dag. Og det er absolut ikke de dyreste kabler jeg har købt af det jeg har hørt. Men jeg har til gengæld igennem den tid jeg har interesseret mig for hifi haft min holdning til hvilken lyd jeg ville have og har derfor købt kablerne efter hvor godt de spiller sammen. Her snakker jeg om signal og højtalerkabler der får det til at gå op i en højere enhed, synergi om du vil.
Jeg har så igennem længere tid opgraderet for- og effektforstærker, højtalere, højtalerkabler, og signalkabler. I starten var anlægget ikke så dyrt at jeg gad at bruge penge på dyre signalkabler, og højtalerkabler. Signal= max. 1700 gennem de første 5 år, og højtalerkabel= max. 3500. Disse priser på kabler betalte jeg fordi jeg stolede på min forhandler, og jeg kunne høre forskel på mit anlæg.
Det med at høre en forskel er efter min mening først noget man kan gøre når man selv har en mening om hvordan det skal lyde, og derefter har haft nogle "aha" oplevelser af lydforbedringer. Altså man oplevede hvad det var en given komponent i anlægget kunne gøre af forskel og derved har man den erfaring når man skal ud og bruge penge på en anden del i anlægget.
Jeg har før været ude at høre på et setup hvor jeg syntes det lød skide godt, men kunne ikke fortælle hvilken del af anlægget det var der gjorde forskellen, da jeg ikke havde "lytteerfaring" om du vil. Det har jeg den dag i dag stadig ikke altid, men man skal sgu turde at spørge og lytte rundt omkring for at kunne høre forskel istedet for at læse sig til det.
Jeg vil dermed sige at det er en længere "læretid", men vil påstå at jeg til enhver tid ville kunne høre forskel på de 2 forskellige signalkabelsæt jeg har mellem forforstærker og dvdafspiller, og som lyder godt i mine ører. Forskellen er nemlig så stor som hvis jeg skiftede effektforstærker eller forforstærker til samme pris, og i mit tilfælde var kabelløsningen lidt billigere.
1: Jeg har rotel
2: Mere lytteglæde
3: Ja
4: Lyden bliver fomidlet så godt som kablet kan præstere vil jeg mene. Alt efter hvilket anlæg man har så vil lyden blive formidlet efter det der sidder foran. Jeg er ikke helt sikker på hvad du mener med om lyden følger kablet??
Dette er min oplevelse med mine kabler på mit anlæg, og min erfaring af kabler skrevet kort.
Håber i kan bruge det til noget.
|
| Til top |
|
| |
Bradman Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1091
|
| Sendt: 03 Oktober 2007 kl. 19:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Per N skrev:
|
Ak hvis nu bare folk faktisk brugte deres hifi til og høre musik istedet for kabler.
Jeg er dog lidt intresseret i dem der kan høre forskel, så jeg har lige nogle spørgsmål jeg vil blive glad for i vil svare på:
|
|
|
Hej Per N
Jeg er bestemt ikke enig i tiden er bedst anvendt på musik. Var det rigtig, så ville folk vel gøre det. Dette er derimod en diskution om gode og dårlige kabler. Så vil du høre musik, så luk for PCen og tændt for den DAB-radio eller kast tidens farvorit-CD. Undskyld min korte lynte....men alt for ofte kommer folk med den skide småfrelst holdning om det hander om musik....men det er jo faktisk ikke helt alligevel. Lige nu er det kabler.
Jeg kan høre forskel følgende på et godt kabell:
- bedre soundstage/lydbillede
- mere tre-dimisionelt
- bækkene på NHØP "To a brother" klinger rigtigt...ud af højttaleren med det
- mindre "fnidder" i diskanten
- Lydbilledet bliver mere difineret, roligt. Du kan pege hvor musikkerne sidder osv.
De erfaringer kunne du selv gøre dig Per N, men fint at spørge. For nogle er det jo ligemeget. Så siger jeg, lad være hvis det ikke betyder noget for dig. Dels er nogle anlæg så beskedent at de ikke evner at udpensle forskellen, dels er deres ejere faktisk ligeglade og lidt små døv. SÅ SPAR PENGENE! For os andre som kan høre forskel (eller bilder os ind vi kan), så er det ALLE PENGENE VÆRD???
Mvh
Bradman __________________ NSR/Gianelli - two stroke retro
|
| Til top |
|
| |
RogueAgent Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2359
|
| Sendt: 03 Oktober 2007 kl. 20:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bradman skrev:
Per N skrev:
|
|
|
|
Hej Per N
Jeg er bestemt ikke enig i tiden er bedst anvendt på musik. Var det rigtig, så ville folk vel gøre det. Dette er derimod en diskution om gode og dårlige kabler. Så vil du høre musik, så luk for PCen og tændt for den DAB-radio eller kast tidens farvorit-CD. Undskyld min korte lynte....men alt for ofte kommer folk med den skide småfrelst holdning om det hander om musik....men det er jo faktisk ikke helt alligevel. Lige nu er det kabler.
- mere tre-dimisionelt
- Lydbilledet bliver mere difineret, roligt. Du kan pege hvor musikkerne sidder osv.
De erfaringer kunne du selv gøre dig Per N, men fint at spørge. For nogle er det jo ligemeget. Så siger jeg, lad være hvis det ikke betyder noget for dig. Dels er nogle anlæg så beskedent at de ikke evner at udpensle forskellen, dels er deres ejere faktisk ligeglade og lidt små døv. SÅ SPAR PENGENE! For os andre som kan høre forskel (eller bilder os ind vi kan), så er det ALLE PENGENE VÆRD??? |
|
|
Mon ikke Pers lidt drillende kommentar blot gik på at det er lidt ærgerligt at bruge så meget tid og energi på at hive kabler ind og ud af anlægget for at konstatere forskelle der måske eller måske ikke er der, at men aldrig har ro til bare at læne sig tilbage og høre et helt stykke musik fra ende til anden, som vel til syvende og sidst burde være det kablerne skal bruges til..?
Lidt som når hjemmebiofanatikere (til tider mig selv inkluderet... ) bruger så meget tid på at nørde med 5, 7 og 9 højttalere og 7-8 forskellige lydformater, at man næsten ikke kan huske hvornår man sidst rent faktisk så en film fra start til slut, fordi det hele går op i hvor tydeligt man kan høre fra hvilken til hvilken højttaler hver enkelt kugle i en skudduel bevæger sig..?
|
| Til top |
|
| |
TruthSpinner Udelukket fra forum

Bruger siden: 27 Juli 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 875
|
| Sendt: 03 Oktober 2007 kl. 20:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
perejvind skrev:
I Hi-Fi branchen kan alt lade sig gøre. Her er Ohms lov, sammen med samtlige andre naturlove, afskaffet til fordel for den gode historie. Alt kan sælges bare historien er god nok. Ingen andre steder udviser køberne en så udpræget mangel på sund fornuft.
|
|
|
Uden at skulle sige for meget om min evne til høre forskel på noget som helst vil jeg godt slå følgende fast: Ohms lov, såvel som et utal af andre fysiske love, siger ikke en dyt om hvad der foregår inden for væggene på et givent fysisk system - f.eks. et kabel. Den er blot en ligning der lader til at give en tilstrækkelig tilnærmelse til (udvalgte) observerbare egenskaber ved systemet. I tilfældet med kablerne altså en tilnærmelse til sammenhængen mellem den strøm der ved en given spænding flyder gennem et kabel med en given modstand. Selve transporten af strøm udgør en kvantemekanisk process udført af kablets atomer og loven udtrykker den statistiske middelværdi for den 'målbare' effekt af denne process - jvf. statistisk (kvante-)mekanik. Lad os så slå fast at der, indtil nu, ikke er fremlagt nogen fysisk/matematisk model i denne tråd, der på nogen måde kan påvise at der IKKE er, eller kan være, (hørbar) forskel på kabler. Det er muligt at pessimisterne har ret og det ikke er tilfældet - men lad være med at sige at der er 'teoretisk' opbakning for en sådan påstand.
|
| Til top |
|
| |
Bradman Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1091
|
| Sendt: 03 Oktober 2007 kl. 21:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
RogueAgent skrev:
Bradman skrev:
Per N skrev:
|
|
|
|
Hej Per N
- mere tre-dimisionelt
De erfaringer kunne du selv gøre dig Per N, men fint at spørge. For nogle er det jo ligemeget. Så siger jeg, lad være hvis det ikke betyder noget for dig. Dels er nogle anlæg så beskedent at de ikke evner at udpensle forskellen, dels er deres ejere faktisk ligeglade og lidt små døv. SÅ SPAR PENGENE! For os andre som kan høre forskel (eller bilder os ind vi kan), så er det ALLE PENGENE VÆRD??? |
|
|
Mon ikke Pers lidt drillende kommentar blot gik på at det er lidt ærgerligt at bruge så meget tid og energi på at hive kabler ind og ud af anlægget for at konstatere forskelle der måske eller måske ikke er der, at men aldrig har ro til bare at læne sig tilbage og høre et helt stykke musik fra ende til anden, som vel til syvende og sidst burde være det kablerne skal bruges til..?
Lidt som når hjemmebiofanatikere (til tider mig selv inkluderet... ) bruger så meget tid på at nørde med 5, 7 og 9 højttalere og 7-8 forskellige lydformater, at man næsten ikke kan huske hvornår man sidst rent faktisk så en film fra start til slut, fordi det hele går op i hvor tydeligt man kan høre fra hvilken til hvilken højttaler hver enkelt kugle i en skudduel bevæger sig..?
|
|
|
Enig....og Per N kan sagtens have ret. Min påstand er, diskutionen er til for at blive klogere. Det håber jeg vi alle bliver, og "JA" det kan virke lidt indebrændt om kuglen kommer fra højre ellervenstre....i fase eller modfase. går man op i det, så har man da forstand på noget!
Mvh __________________ NSR/Gianelli - two stroke retro
|
| Til top |
|
| |
Brian321 Forum Bruger

Bruger siden: 03 November 2005 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 774
|
| Sendt: 03 Oktober 2007 kl. 21:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
RogueAgent skrev:
Lidt som når hjemmebiofanatikere (til tider mig selv inkluderet... ) bruger så meget tid på at nørde med 5, 7 og 9 højttalere og 7-8 forskellige lydformater, at man næsten ikke kan huske hvornår man sidst rent faktisk så en film fra start til slut, fordi det hele går op i hvor tydeligt man kan høre fra hvilken til hvilken højttaler hver enkelt kugle i en skudduel bevæger sig..? |
|
|
Hehe.. DET lyder bekendt. Kæresten er ved at være godt træt af at jeg pauser en film 3-5 gange for liiiige at skrue lidt på nogle settings i ffdshow. Jeg HAR virkelig svært ved at give slip og nyde filmen hvis jeg har på fornemmelsen at indstillingerne ikke 100% optimale... Og det er helt tosset hvis jeg ser en film alene  
|
| Til top |
|
| |
kramer71 Forum Bruger

|
| Sendt: 03 Oktober 2007 kl. 22:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
TruthSpinner skrev:
perejvind skrev:
I Hi-Fi branchen kan alt lade sig gøre. Her er Ohms lov, sammen med samtlige andre naturlove, afskaffet til fordel for den gode historie. Alt kan sælges bare historien er god nok. Ingen andre steder udviser køberne en så udpræget mangel på sund fornuft.
|
|
|
Uden at skulle sige for meget om min evne til høre forskel på noget som helst vil jeg godt slå følgende fast:
Ohms lov, såvel som et utal af andre fysiske love, siger ikke en dyt om hvad der foregår inden for væggene på et givent fysisk system - f.eks. et kabel. Den er blot en ligning der lader til at give en tilstrækkelig tilnærmelse til (udvalgte) observerbare egenskaber ved systemet. I tilfældet med kablerne altså en tilnærmelse til sammenhængen mellem den strøm der ved en given spænding flyder gennem et kabel med en given modstand.
Selve transporten af strøm udgør en kvantemekanisk process udført af kablets atomer og loven udtrykker den statistiske middelværdi for den 'målbare' effekt af denne process - jvf. statistisk (kvante-)mekanik.
Lad os så slå fast at der, indtil nu, ikke er fremlagt nogen fysisk/matematisk model i denne tråd, der på nogen måde kan påvise at der IKKE er, eller kan være, (hørbar) forskel på kabler.
Det er muligt at pessimisterne har ret og det ikke er tilfældet - men lad være med at sige at der er 'teoretisk' opbakning for en sådan påstand.
|
|
|
Lad os slå fast at jeg ikke forstår hvad du mener. Kan du gøre det lidt mere konkret end kvantemekanik? Jeg troede en overgang vi var tættere på psykodynamisk og kognitiv teori.
Kan du give mig faktorer for kabler der ikke giver sig udslag på LCR?
Der er tidligere givet teknisk dokumentation ift. forskellige effekter et kabel skulle have. Hvad tænker du om den dokumentation?
Måske vil du fortælle hvad din uddannelsesteoretiske baggrund er, så er det måske lettere at forstå hvad du vil fortælle?
|
| Til top |
|
| |
TruthSpinner Udelukket fra forum

Bruger siden: 27 Juli 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 875
|
| Sendt: 03 Oktober 2007 kl. 23:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kablet er et fysisk system. Når vi hælder strøm i er der ting der bevæger sig i kablet - ligesom i en vandslange.
Bevægelsen er ikke nødvendigvis lineær - tænk på vandslangen som en flod så ser du hvad jeg mener.
Det er klart at selv om den samlede udstrømning pr. tid er proportional med den samlede indstrømning siger det ikke noget om den tid det tager for den enkelte elektron at komme fra start til slut. Tænk igen på floden.
Derfor kan jeg godt forestille mig (læs: jeg føler i hvert fald ikke at jeg kan forsvarre det modsatte synspunkt) at kablets indre beskaffenhed kan påvirke 'den indre strøm af bølger' både tidsmæssigt (pumpeffekt, klumper) og på andre måder.
Da jeg ikke mener vi har mulighed for at måle disse ting direkte føler jeg en hvis skepsis overfor dokumentation basseret på måling af ydre karakteristika (strøm ind-ud, etc.).
|
| Til top |
|
| |
kramer71 Forum Bruger

|
| Sendt: 04 Oktober 2007 kl. 19:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvor vil du hen med den snak?
Forklar mig om pumpeeffekt og klumper og relater det til det et audiosignal. Jeg fatter simpelthen ikke hvad du vil og hvad det er for noget. Kan vi høre klumper i strømmen? Er det som klumper i en sovs? Skal et kabel jævnes?
Kablet er et fysisk system? Det er vi enige i.
Den tid det tager for en elektron at bevæge sig igennnem kablet??? Og jeg skal tænke på en flod samtidigt? Er det her en ny religiøs terapiform?
Venlig hilsen (tænk på en jomfru)
|
| Til top |
|
| |
Mercury Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2172
|
| Sendt: 04 Oktober 2007 kl. 19:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
kramer71 skrev:
Hvor vil du hen med den snak?
Forklar mig om pumpeeffekt og klumper og relater det til det et audiosignal. Jeg fatter simpelthen ikke hvad du vil og hvad det er for noget. Kan vi høre klumper i strømmen? Er det som klumper i en sovs? Skal et kabel jævnes?
Kablet er et fysisk system? Det er vi enige i.
Den tid det tager for en elektron at bevæge sig igennnem kablet??? Og jeg skal tænke på en flod samtidigt? Er det her en ny religiøs terapiform?
Venlig hilsen (tænk på en jomfru) |
|
|
Det eneste der er galt er at du ikke fatter analogien og teorien som faktisk gir ret god mening. Men vi er jo igen ude i situationen hvor det man forstår skal kunne forklare alt, problemet er bare at du forstår for lidt!
|
| Til top |
|
| |
The Sandman Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2007 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 212
|
| Sendt: 04 Oktober 2007 kl. 19:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Kramer71
Jeg vil nu lige komme med mit besyv om kabler og ens hørrelse!
Vil du virkelig påstå at man ikke kan høre forskel på kabler, så er du sq godt dum ( undskyld mit sprog). Det du påstår er at man ikke kan høre forskel, det vil sige at du høre et monotont leje hele tiden??? I så fald vil alle stemmer være ens i hele verden, er den det NEJ !!
Jeg vil vove at påstå at det er din hørelse der fejler noget, så du må hellere gå til læge!
En anden ting er at kabler lydder forskelligt, det har også noget at gøre med hvor tykt kablet er til det man bruger det til og hvad der sidder for enden af ens kabel osv. osv.
F.Eks.: Hvis du bruger 2.5kvm til en pc speaker, så vil kablet være spildt da tykkelsen af kablet ikke bliver udnyttet, men kun i ydre kanten af kobberet, så det er spild af penge!
Du kan regner lidt på tykkelsen af kabler, hvis din matamatik ellers hænger ved:
http://www.microwaves101.com/encyclopedia/calsdepth.cfm
Der er forskel på kabler END OF DISCUSSION
__________________ Parasound HCA2200 MKII|P/LD-2000|M2Tech Young DSD|Apple Mac Mini|Apple TV|Panasonic VT55|Beogram 6500|Magnepan MG12|Harmonic Tech|Van Den Hul
|
| Til top |
|
| |
McFrede Forum Bruger

Bruger siden: 26 Maj 2006 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 564
|
| Sendt: 04 Oktober 2007 kl. 20:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Synes sq på DTU at jeg hørte en professor sige at man kan betragte et kabel som et rør med kugler i, når man stopper en kugle i i den ene ende kommer der en ud i den anden, ikke noget med hvor lang tid kuglen er i røret. Hvis man anskuer det på den måde er det vel ligegyldigt hvor længe den enkelte elektron er i røret, signalet/informationen/lyden overføres når elektronen/kuglen stoppes ind i den anden ende af røret. (nåh, jeg er jo kun maskiningeniør, så hvad ved jeg, min analogi er måske helt hen i vejret).
Med hensyn til tiden elektronerne er i kablet kunne man måske endda for at gøre alle glade inddrage "the barn and the pole problematikken". Denne diskussion har varet et godt stykke tid, og de forskellige lejre bliver ikke enige, kan vi ikke bare lade emnet ligge så?
http://www.math.ucr.edu/home/baez/physics/Relativity/SR/barn _pole.html
Kan da lige nævne at jeg selv er MEGET skeptisk overfor om man virkelig kan høre forskel på kabler, men denne diskussion har nu alligevel fået mig til i dag at skifte FONA's 5meters signalkabel til subben med et rigtig sub-kabel til hele 600 kroner fra vores allesammens HifiKlubben... Kan jeg høre forskel, ved det ikke... Er lyden så blevet bedre, ved det ikke. Jeg er ligeglad, det nye kabel ser blæret ud og anlægget lyder som et hele skidegodt, og at jeg så har brændt 600 kroner af på (måske) ingenting er jeg ligeglad med.
Ooh, forresten, der ER forskel på kabler Sandman, der er vi enige. Jeg tror bare at forskellene i de fleste tilfælde er langt mere håndgribelige end noget man skal anstrenge sin hørelse for at nyde godt af. Mit nye kabel er klasser flottere end det gamle, og mine venner vil klart imponeres når jeg fortæller dem at der er forsølvede ledere og at det har kostet 600 bananer. Jeg vil dog nok ikke hævde overfor dem at min bas (eller noget som helst andet) er blevet strammere, mere luftig eller lignende... __________________ Roder med CMOY og lytter på JVC HA-RX700 mod JVC HA-RX900
The world needs to be taught a lesson... I'm the professor!
|
| Til top |
|
| |
kramer71 Forum Bruger

|
| Sendt: 04 Oktober 2007 kl. 20:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
The Sandman skrev:
Hej Kramer71
Jeg vil nu lige komme med mit besyv om kabler og ens hørrelse!
Vil du virkelig påstå at man ikke kan høre forskel på kabler, så er du sq godt dum ( undskyld mit sprog).
Dit sprog styrer du bare selv :) Jeg ved ikke hvor du har lært at formulere dig så elegant. Jeg har fremlagt dokumentation,- hvordan forholder du dig til den? Det kan godt være at du og din mor synes det er interessant at lige netop du kan høre forskel på kabler, jeg kan fortælle dig at du ikke er den eneste der har den overbevisning.
Det du påstår er at man ikke kan høre forskel, det vil sige at du høre et monotont leje hele tiden???
Undskyld men jeg forstår ikke din logik. Det jeg siger er, at der ikke lydmæssig forskel på kabler. Det monotome i det her er lidt som: En flod, eller en vandslange. Et samlet komplekst fysisk system, der ikke kan måles på det ydre men kun det indre. Kvantemekaniske processer der sg ikke forstår noget som helst.
I så fald vil alle stemmer være ens i hele verden, er den det NEJ !!
Taler vi nu med din indre stemme?
Jeg vil vove at påstå at det er din hørelse der fejler noget, så du må hellere gå til læge! Ok, det er en aftale, hun er så rar og nusser mig så fint. Lover du så at gå til psykolog og tage 10 klasse om?
En anden ting er at kabler lydder forskelligt, det har også noget at gøre med hvor tykt kablet er til det man bruger det til og hvad der sidder for enden af ens kabel osv. osv.
Ja. Højtaleren er tit ret afgørende for oplevelsen
F.Eks.: Hvis du bruger 2.5kvm til en pc speaker, så vil kablet være spildt da tykkelsen af kablet ikke bliver udnyttet, men kun i ydre kanten af kobberet, så det er spild af penge!
Ja, men hvad så hvis det ikke er en pc speaker? Kravler der så klumper ind i midten af kablet? Og hvis det er en pc speaker, hvor stort et overflade areal på 2,5kvm kabler bruges der så? Har du sådanne kabler i din stue? Jeg tør slet ikke tænke på dine speakers. Men det får mig da til at tænke på at alle kabler burde være hule? - så vil der komme rigtigt hul igennem lyden. Som vi alle ved løber elektronerne jo på overfladen.
Du kan regner lidt på tykkelsen af kabler, hvis din matamatik ellers hænger ved:
http://www.microwaves101.com/encyclopedia/calsdepth.cfm
Det ville da være dejligt at kunne noget matematik.
PS. Sender du mikrobølger igennem dine speaker? Jeg spørger bare, for det link du har givet, der skal jeg skrive frekvensen i GHz? Hvad vil være en god frekvens at skrive for et højtalerkabel synes du?
Der er forskel på kabler END OF DISCUSSION Arr ærgerligt. Det eneste du har bevist er, at der er forskel på mikrobølge ovne og højtalere.
|
|
|
|
| Til top |
|
| |