Emne: Dårlige vs. Gode kabler :D ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
kramer71 Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1712
|
| Sendt: 04 Oktober 2007 kl. 21:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
McFrede skrev:
|
Synes sq på DTU at jeg hørte en professor sige at man kan betragte et kabel som et rør med kugler i, når man stopper en kugle i i den ene ende kommer der en ud i den anden, ikke noget med hvor lang tid kuglen er i røret. Hvis man anskuer det på den måde er det vel ligegyldigt hvor længe den enkelte elektron er i røret, signalet/informationen/lyden overføres når elektronen/kuglen stoppes ind i den anden ende af røret. (nåh, jeg er jo kun maskiningeniør, så hvad ved jeg, min analogi er måske helt hen i vejret).
Med hensyn til tiden elektronerne er i kablet kunne man måske endda for at gøre alle glade inddrage "the barn and the pole problematikken". Denne diskussion har varet et godt stykke tid, og de forskellige lejre bliver ikke enige, kan vi ikke bare lade emnet ligge så?
http://www.math.ucr.edu/home/baez/physics/Relativity/SR/barn _pole.html
Kan da lige nævne at jeg selv er MEGET skeptisk overfor om man virkelig kan høre forskel på kabler, men denne diskussion har nu alligevel fået mig til i dag at skifte FONA's 5meters signalkabel til subben med et rigtig sub-kabel til hele 600 kroner fra vores allesammens HifiKlubben... Kan jeg høre forskel, ved det ikke... Er lyden så blevet bedre, ved det ikke. Jeg er ligeglad, det nye kabel ser blæret ud og anlægget lyder som et hele skidegodt, og at jeg så har brændt 600 kroner af på (måske) ingenting er jeg ligeglad med.
Ooh, forresten, der ER forskel på kabler Sandman, der er vi enige. Jeg tror bare at forskellene i de fleste tilfælde er langt mere håndgribelige end noget man skal anstrenge sin hørelse for at nyde godt af. Mit nye kabel er klasser flottere end det gamle, og mine venner vil klart imponeres når jeg fortæller dem at der er forsølvede ledere og at det har kostet 600 bananer. Jeg vil dog nok ikke hævde overfor dem at min bas (eller noget som helst andet) er blevet strammere, mere luftig eller lignende...
|
|
|
Vi taler om frekvenser inden for audioområdet. 160 KHz så er de fleste vel tilfredse.
Det direkte meningsløst at tale om hastigheder hvor de her principper er aktuelle. Vi taler ikke om lysets hastighed/frekvens. Om det er partikkel eller bølge. Sorte huller eller andet snak. Vi taler om kabler til audio.
Derudover er folks personlige overbevisning og holdning altså ret underordnet ift. om der kan høres forskel. Det handler ikke om tro. Det er ikke en subjektiv øvelse, hvor alle har lige ret, uanset om man selv synes man er centrum i universet af sorte huller og klumper i strømmen. Der er fremlagt dokumentation. Venligst fremlæg relevant dokumentation som handler om kabler til audiobrug.
Jeg er udemærket klar over den effekt der er i, at når man har købt et kabel, vil man søge alt information som gør, at man bliver bekræftet i sit valg. Meningsdannelse sker retrospektivt, og det udnytter man eksempelvis i markedsføring. Det er kun få der vil stille sig op og sige: Jeg har købt et dyrt kabel, men der er ikke forskel på lyden overhovedet. Underforstået: Det jeg gjorde var idiotisk. Det giver ikke specielt mening for det enkelte individ, men det ændrer bare ikke på det faktum at blindtest viser, at vi ikke kan høre forskel.
|
| Til top |
|
| |
McFrede Forum Bruger

Bruger siden: 26 Maj 2006 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 564
|
| Sendt: 04 Oktober 2007 kl. 21:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er ikke helt sikker på din argumentation...
"The barn and the pole" var ment som en joke, det var ikke mig der ville blande kvantemekanik og deslige ind.
Derudover er jeg ikke sikker på om du giver mig ret eller om du giver mig en irettesættelse (jeg tolker mest dit indlæg som det sidste). Jeg skrev såmænd da bare at jeg selv er meget skeptisk, men at jeg ikke underkender den signalværdi mit nye kabel har (så kan jeg jo føle mig lidt selvfed et stykke tid endnu, og ja, i min vennekreds er 600 for et subwooferkabel MANGE penge).

__________________ Roder med CMOY og lytter på JVC HA-RX700 mod JVC HA-RX900
The world needs to be taught a lesson... I'm the professor!
|
| Til top |
|
| |
kramer71 Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1712
|
| Sendt: 04 Oktober 2007 kl. 21:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
McFrede skrev:
|
Jeg er ikke helt sikker på din argumentation...
"The barn and the pole" var ment som en joke, det var ikke mig der ville blande kvantemekanik og deslige ind.
Derudover er jeg ikke sikker på om du giver mig ret eller om du giver mig en irettesættelse (jeg tolker mest dit indlæg som det sidste). Jeg skrev såmænd da bare at jeg selv er meget skeptisk, men at jeg ikke underkender den signalværdi mit nye kabel har (så kan jeg jo føle mig lidt selvfed et stykke tid endnu, og ja, i min vennekreds er 600 for et subwooferkabel MANGE penge).

|
|
|
Jeg ønsker bare, at der kommer dokumentation og argumentation på bordet der er relevant ift. emnet på tråden, og den diskussion vi har været igennem. Vi taler om audiokabler. Historien du linker til er jo en interessant sag, jeg kan bare slet ikke se hvor det har relevans. Jeg så det ikke som en joke, for jeg kan ikke se det sjove i det Dokumentation og nye argumenter er velkomne, det handler ikke om hvem der giver hvem ret eller uret. Det sidste er helt uinteressant set herfra.
Og selvfølgeligt er 600kr mange penge for et kabel,- med mindre det står 100 meter fra din forstærker :). Så du skulle da have sparet pengene til nogle pilsnere for vennerne i stedet. Prøv du at sige det til dem :)
|
| Til top |
|
| |
TruthSpinner Udelukket fra forum

Bruger siden: 27 Juli 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 875
|
| Sendt: 04 Oktober 2007 kl. 23:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kramer,
Jeg har aldrig påstået at jeg kan høre forskel på kabler. Men selv hvis jeg ikke kan beviser det ikke at ingen kan.
Jeg køber ikke din dokumentation fordi den, i mine øjne, er basseret på en for simpel opfattelse af hvad et kabel er.
Jeg siger derfor blot, at jeg ikke umiddelbart støtter din påstand.
Siden du nu har så travlt med min baggrund, hvad er så din egen?
|
| Til top |
|
| |
larl Forum Bruger

Bruger siden: 22 Oktober 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 912
|
| Sendt: 04 Oktober 2007 kl. 23:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
TruthSpinner skrev:
| Jeg køber ikke din dokumentation fordi den, i mine øjne, er basseret på en for simpel opfattelse af hvad et kabel er. |
|
|
Der er ingen tvivl om at der er stor forskel på kabler, alt efter hvad de skal bruges til. Altså hvilke frekvenser der skal sendes igennem dem, og hvilken strømstyrke de skal kunne klare. Der er forskel på et line kabel, et 220V kabel, og et højttaler kabel.
Men der er - i mine øjne - heller ingen tvivl om at der hersker megen religion på dette område. Altså fabrikanter og forhandlere, der bruger metoder som minder om hjernevaskning, for at sælge nogle kabler der er prissat alt for højt i forhold til ydelsen.
Hvad angår kabler, så fortsætter religionen over i den digitale verden. Hvor der i analoge kabler kan påvises forskellige forhold, som kan sikres med gode kabler, så er billedet anderledes på de digitale. For med digitale signaler gælder, at bare signalet overføres fra punkt A til punkt B, så er det signal der ankommer præcis det samme uanset om der er brugt et dyrt eller et billigt kabel.
Men når det er sagt, så er der intet forgjort i at investere i bedre kabler. Måske har de forgyldte stik, der hindrer problemer med korrosion. Måske er de mekanisk bedre, der hindrer dårlige forbindelser. Måske er de specificeret til bestemte frekvenser - der sikrer f.eks. længere kabeltræk uden problemer. Måske har de bedre afskærmning, der sikrer mod mindre støj udefra.
Men blindt at tro på - at bare man betaler flere tusinde kroner for et kabel så er den store lykke gjort - så er man naiv. Man kan meget vel være offer for noget der tangerer bondefangeri, hvis man ikke har en almindelig sund skepsis overfor hvad man køber.
/Lars __________________ recordere.dk - AV Nyheder, Anmeldelser og Debat
|
| Til top |
|
| |
Holmbye Forum Bruger

Bruger siden: 02 November 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 228
|
| Sendt: 04 Oktober 2007 kl. 23:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
larl skrev:
|
Men blindt at tro på - at bare man betaler flere tusinde kroner for et kabel så er den store lykke gjort - så er man naiv. Man kan meget vel være offer for noget der tangerer bondefangeri, hvis man ikke har en almindelig sund skepsis overfor hvad man køber.
/Lars
|
|
|
Her er jeg simpelthen nødt til at gribe ind før nogen kommer galt af sted. Lad mig som det allerførste og vigtigeste aflive mytten om at dyre kabler ikke gør stor lykke, det er faktisk sådan at lykkefølelse er ligefrem proportional med prisen på hifi kabler. Altså jo dyrere dine kabler er, jo større vil din lykke også blive. Så er det på plads. 
|
| Til top |
|
| |
lexus Forum Bruger

Bruger siden: 26 Januar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1037
|
| Sendt: 04 Oktober 2007 kl. 23:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
og så kræver det et ordenligt anlæg......basta
|
| Til top |
|
| |
Angel Forum Bruger

Bruger siden: 17 Januar 2005 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 482
|
| Sendt: 05 Oktober 2007 kl. 06:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kan ihvertfald godt høre forskel på kabler. Engang havde jeg et Logitech Z-5500 Digital surround system, hvor jeg testede med det medfølgende installationskabel og Supra. Havde en kammerat på besøg og vi var begge enige om, at Supra kablet fremhævede detaljer, som installationskablet ikke kunne gøre. Musikken blev endda en smule højere af Supra kablet. Og det er ellers nogle rigtig skod satelit højttalere, så jeg tog chancen og købte Supra Sword over hele linien på mit nuværende Thule anlæg og B&W XT4 uden at have testet med andre kabler. __________________ Stuebiografen med stil og power i ét
|
| Til top |
|
| |
Per N Forum Bruger

Bruger siden: 02 Oktober 2006 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 675
|
| Sendt: 05 Oktober 2007 kl. 11:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Angel skrev:
| Jeg kan ihvertfald godt høre forskel på kabler. |
|
|
Du er en heldig mand, den egenskab kan gøre dig til mange millionær hvis ikke allerede du er det.
http://fpn.dk/digitalt/lyd/article1116301.ece __________________ Den sande glæde opnåes ved at lave tingene selv!
|
| Til top |
|
| |
kappen Udelukket fra forum

Rabu Acoustics
Bruger siden: 29 Juli 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1401
|
| Sendt: 05 Oktober 2007 kl. 11:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Angel skrev:
Jeg kan ihvertfald godt høre forskel på kabler. Engang havde jeg et Logitech Z-5500 Digital surround system, hvor jeg testede med det medfølgende installationskabel og Supra. Havde en kammerat på besøg og vi var begge enige om, at Supra kablet fremhævede detaljer, som installationskablet ikke kunne gøre. Musikken blev endda en smule højere af Supra kablet.
Og det er ellers nogle rigtig skod satelit højttalere, så jeg tog chancen og købte Supra Sword over hele linien på mit nuværende Thule anlæg og B&W XT4 uden at have testet med andre kabler. |
|
|
Jeg vil bestemt mene at hvis man kan høre forskel på kabler på et logitech anlæg, så er der blandet noget voodoo ind i det. Det må da være ligemeget hvilket kablet man forbinder sådan et anlæg med, så lyder det stadigvæk forfærdeligt. Jeg er personligt også meget skeptisk overfor hvorvidt kabler gør en forskel. En af de ting der endnu ikke er blevet nævnt, er højtaler kablet er ikke det eneste som lyden skal igennem. Jeg tror ikke at et højtaler kabler kan have den mindste indflydelse fordi at der er ledere i et system, som har en langt større indflydelse og som er af ringere kvalitet end et billigt kabel! lyden skal uforstærket fra cd afspilleren igennem diverse flade kobber baner på et print ud af afspilleren (selvfølgelig igennem et eller andet skide dyrt sølv kabel). Ind i forstærkere hvor den den skal videre på fesne kobberbaner og igennem en række komponenter, UD igen igennem et højtaler kabel til 10.000 kroner direkte ind i delefilter komponenter som spoler (vikler man disse spoler ud ville der være flere gange den længde, et typisk højtaler kablet er - også af en helt anden kvalitet) - de samlinger der er inde i delefilteret er ofte heller ikke noget i forhold til det man ser på terminaler og forgylte stik, specielt kondensatore og modstande er ofte med aluminiums ben eller andet. Man kunne også kigge på hvad man udsætter lyden for når den kommer igennem en kondesator. Alle disse påvirkninger får jo kabel ændringer til at virke ubetydelige.
|
| Til top |
|
| |
Bradman Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1091
|
| Sendt: 05 Oktober 2007 kl. 11:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Holmbye skrev:
larl skrev:
|
/Lars
|
|
|
Her er jeg simpelthen nødt til at gribe ind før nogen kommer galt af sted. Lad mig som det allerførste og vigtigeste aflive mytten om at dyre kabler ikke gør stor lykke, det er faktisk sådan at lykkefølelse er ligefrem proportional med prisen på hifi kabler. Altså jo dyrere dine kabler er, jo større vil din lykke også blive. Så er det på plads. 
|
|
|
¨
Sagt som en sandt sælger .
Spøg til side. Faktisk er det spændende med gode kabler, specielt når man får fokus på hvor meget dårligt kabel der sidder ind i aparaterne....eller de tynde print osv Eller hvad med kvaliteten af komponenter osv. Hvis man går tingene lidt efter i sømmene, så vil de fleste blive grebet af kabler. De kan ændre rigtig meget. Smertegrænsen findes, og handler da også om anlægget øvrige kvaliteter. Et billigt Medion anlæg vil ikke få samme udnyttelse af et specielt kabel med sølvstik osv som et klassiske hi-end anlæg.........der skal være sammenhæng i det.
Alt det tekniske er såvidt ligegyldigt.....eller kabeldesign i det hele taget. Jeg ved f.eks. ikke hvordan et MIT kabel virker (dem med boxen på kablet virker)....men jeg ved om mit anlæg lyder bedre eller ringere via sådan et kabel! Det er med andre ord ikke nødvendigt at forstå kabeldesign hvis man ellers er istand til at lytte med ørerne.
Jeg tror dog ikke at kablets pris nødvendigvis er propotional med den glæde man har af det. Jeg siger altid, køb brugt. Og kan man ikke høre forskel, så har jeg har en del af de sorte "få smidt i nakken" i en kasse. Så kan de døve bare kom og hente dem! Jeg er faktisk helt alvorlig.
Mvh
Peter __________________ NSR/Gianelli - two stroke retro
|
| Til top |
|
| |
Bradman Forum Bruger

|
| Sendt: 05 Oktober 2007 kl. 11:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
kappen skrev:
Angel skrev:
Jeg kan ihvertfald godt høre forskel på kabler. Engang havde jeg et Logitech Z-5500 Digital surround system, hvor jeg testede med det medfølgende installationskabel og Supra. Havde en kammerat på besøg og vi var begge enige om, at Supra kablet fremhævede detaljer, som installationskablet ikke kunne gøre. Musikken blev endda en smule højere af Supra kablet.
Og det er ellers nogle rigtig skod satelit højttalere, så jeg tog chancen og købte Supra Sword over hele linien på mit nuværende Thule anlæg og B&W XT4 uden at have testet med andre kabler. |
|
|
Jeg vil bestemt mene at hvis man kan høre forskel på kabler på et logitech anlæg, så er der blandet noget voodoo ind i det. Det må da være ligemeget hvilket kablet man forbinder sådan et anlæg med, så lyder det stadigvæk forfærdeligt.
|
|
|
Det er jo blot noget snoberi. Hifi-entusiasme handler ikke om prisen på anlægget, det handler om hvad du gør ved det. Istedet for at fordømme Logitec anlægget, SÅ PRØV DET FOR FANDEN. Fordomme er der såmen nok af.
Du har ret i, at signalt skal ind og ud og igennem et filter, en spole her osv. Men uanset hvad signalet er i berøring med, så betyder kablerne kvalitet stadige noget. Længere er den faktisk ikke. Jeg kan da også tage mig til hovedet omkring hele det der dekadente noget med kabler, når signalet bliver ødelagt SÅ mange steder i afspillekæden. Det er blot noget man skal prøve at ændre. Er du selv overbesvist om det er forsat ligegyldigt hvilket kabel du bruger - så kom og hente mine "få smidt i nakken kassen", så er lige noget for dig.
Mvh __________________ NSR/Gianelli - two stroke retro
|
| Til top |
|
| |
RogueAgent Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2359
|
| Sendt: 05 Oktober 2007 kl. 11:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bradman skrev:
kappen skrev:
Angel skrev:
|
|
Jeg vil bestemt mene at hvis man kan høre forskel på kabler på et logitech anlæg, så er der blandet noget voodoo ind i det. Det må da være ligemeget hvilket kablet man forbinder sådan et anlæg med, så lyder det stadigvæk forfærdeligt.
|
|
|
Det er jo blot noget snoberi. Hifi-entusiasme handler ikke om prisen på anlægget, det handler om hvad du gør ved det. Istedet for at fordømme Logitec anlægget, SÅ PRØV DET FOR FANDEN. Fordomme er der såmen nok af.
|
|
|

Diskussionen om hvorvidt højttalere udviklet til PC-brug kan lyde godt er ikke alene off-topic, men også mindst ligeså fyldt med fordomme som hvorvidt et anlæg (eller et kabel) er dobbelt så godt hvis det koster det dobbelte.
|
| Til top |
|
| |

Rabu Acoustics
|
| Sendt: 05 Oktober 2007 kl. 12:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bradman skrev:
kappen skrev:
Angel skrev:
|
|
|
|
|
Du har ret i, at signalt skal ind og ud og igennem et filter, en spole her osv. Men uanset hvad signalet er i berøring med, så betyder kablerne kvalitet stadige noget. Længere er den faktisk ikke. Jeg kan da også tage mig til hovedet omkring hele det der dekadente noget med kabler, når signalet bliver ødelagt SÅ mange steder i afspillekæden. Det er blot noget man skal prøve at ændre. Er du selv overbesvist om det er forsat ligegyldigt hvilket kabel du bruger - så kom og hente mine "få smidt i nakken kassen", så er lige noget for dig.
Mvh |
|
|
Jeg har tilfældigvis en kammerat der har overstående logitech sæt, jeg synes det er fuldstændig urimeligt at sidesætte det med noget som helst hifi udstyr, det er klasser fra. Det eneste der er imponerende ved det anlæg er hvor meget blæverbassen kan buldre ligemeget hvor stratetisk man forsøger at placere og tweake den. Jeg laver en udmelding af min skepsis over for kabler og nogle af grundene til hvorfor. Du formår jo ikke engang at modargumentere noget som helst af det. Din påstand er selvfølgelig ligeså god som min, men jeg synes hverken du bidrager med noget til debatten eller virker særligt overbevisende.
|
| Til top |
|
| |
RogueAgent Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2359
|
| Sendt: 05 Oktober 2007 kl. 12:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
kappen skrev:
Jeg har tilfældigvis en kammerat der har overstående logitech sæt, jeg synes det er fuldstændig urimeligt at sidesætte det med noget som helst hifi udstyr, det er klasser fra. Det eneste der er imponerende ved det anlæg er hvor meget blæverbassen kan buldre ligemeget hvor stratetisk man forsøger at placere og tweake den.
Jeg laver en udmelding af min skepsis over for kabler og nogle af grundene til hvorfor. Du formår jo ikke engang at modargumentere noget som helst af det. Din påstand er selvfølgelig ligeså god som min, men jeg synes hverken du bidrager med noget til debatten eller virker særligt overbevisende.
|
|
|
Nu var pointen nok at valget af tilsluttet udstyr, hvad enten det er high-end hifi eller PC højttalere, ikke har så meget med emnet at gøre.
Herudover er det da fair nok at du ikke mener Logitech Z-5500 er det plastic værd det er bygget af. Uden selv at eje det (men har hørt det flere steder), vil jeg dog mene at det TIL PRISEN godt kan sammenlignes med en del højttaler anlæg som sælges som værende "hifi".
Klart, der vil altid være nogen der siger "Jamen Velodyne laver meget bedre subwoofere" eller "De lyder altså ikke lige så godt som mit Meridian surround anlæg", men det er heller ikke den type højttalere de skal konkurrere med. Sammenlignet med andre højttalere i samme prisleje er de ikke værre end så mange andre, og det er vel dér referencen skal lægges?
Anyway - tilbage on-topic.
|
| Til top |
|
| |

Rabu Acoustics
|
| Sendt: 05 Oktober 2007 kl. 12:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
RogueAgent skrev:
|
Nu var pointen nok at valget af tilsluttet udstyr, hvad enten det er high-end hifi eller PC højttalere, ikke har så meget med emnet at gøre.
Herudover er det da fair nok at du ikke mener Logitech Z-5500 er det plastic værd det er bygget af. Uden selv at eje det (men har hørt det flere steder), vil jeg dog mene at det TIL PRISEN godt kan sammenlignes med en del højttaler anlæg som sælges som værende "hifi".
Klart, der vil altid være nogen der siger "Jamen Velodyne laver meget bedre subwoofere" eller "De lyder altså ikke lige så godt som mit Meridian surround anlæg", men det er heller ikke den type højttalere de skal konkurrere med. Sammenlignet med andre højttalere i samme prisleje er de ikke værre end så mange andre, og det er vel dér referencen skal lægges?
Anyway - tilbage on-topic. |
|
|
Nu var min pointe jo heller ikke at nedgøre logitech anlæget. Men at understrege at der må være en hvis grænse for hvilket udstyr det er muligt at høre forskel på kabler på (hvis der altså ikke er gjort brug af voodoo), hvis der er en forskel! Det er jo yderst relevant og ikke offtopic efter min mening eftersom det jo i sidste ende er helheden man lytter på, det ene kabel eller det andet.
|
| Til top |
|
| |
plafitracer Udelukket fra forum

Bruger siden: 19 Januar 2007 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 976
|
| Sendt: 05 Oktober 2007 kl. 13:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Holmbye skrev:
Her er jeg simpelthen nødt til at gribe ind før nogen kommer galt af sted. Lad mig som det allerførste og vigtigeste aflive mytten om at dyre kabler ikke gør stor lykke, det er faktisk sådan at lykkefølelse er ligefrem proportional med prisen på hifi kabler. Altså jo dyrere dine kabler er, jo større vil din lykke også blive. Så er det på plads.  |
|
|
Sådan skal det være - så ka' de lære det, de ugudelige 
|
| Til top |
|
| |
Bradman Forum Bruger

|
| Sendt: 05 Oktober 2007 kl. 13:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
kappen skrev:
Bradman skrev:
kappen skrev:
Angel skrev:
|
|
|
|
|
Mvh
|
|
|
Jeg har tilfældigvis en kammerat der har overstående logitech sæt, jeg synes det er fuldstændig urimeligt at sidesætte det med noget som helst hifi udstyr, det er klasser fra. Det eneste der er imponerende ved det anlæg er hvor meget blæverbassen kan buldre ligemeget hvor stratetisk man forsøger at placere og tweake den.
Jeg laver en udmelding af min skepsis over for kabler og nogle af grundene til hvorfor. Du formår jo ikke engang at modargumentere noget som helst af det. Din påstand er selvfølgelig ligeså god som min, men jeg synes hverken du bidrager med noget til debatten eller virker særligt overbevisende.
|
|
|
Du er sku´da stadige snobbet, og jeg giver dig fingeren (tommelfingeren) fordi du har rodet dig i en verden du slet er i stand til at forstå. Køb heller en pose bajere, det er jo også fredag. Når du bliver moden, så kan du prøve at lytte forskel på kabler istedet for at skyde på andre. Skam dig.
Mvh
__________________ NSR/Gianelli - two stroke retro
|
| Til top |
|
| |
The Sandman Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2007 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 212
|
| Sendt: 05 Oktober 2007 kl. 15:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
kramer71 skrev:
The Sandman skrev:
Hej Kramer71
Jeg vil nu lige komme med mit besyv om kabler og ens hørrelse!
Vil du virkelig påstå at man ikke kan høre forskel på kabler, så er du sq godt dum ( undskyld mit sprog).
Dit sprog styrer du bare selv :) Jeg ved ikke hvor du har lært at formulere dig så elegant. Jeg har fremlagt dokumentation,- hvordan forholder du dig til den? Det kan godt være at du og din mor synes det er interessant at lige netop du kan høre forskel på kabler, jeg kan fortælle dig at du ikke er den eneste der har den overbevisning.
Det du påstår er at man ikke kan høre forskel, det vil sige at du høre et monotont leje hele tiden???
Undskyld men jeg forstår ikke din logik. Det jeg siger er, at der ikke lydmæssig forskel på kabler. Det monotome i det her er lidt som: En flod, eller en vandslange. Et samlet komplekst fysisk system, der ikke kan måles på det ydre men kun det indre. Kvantemekaniske processer der sg ikke forstår noget som helst.
I så fald vil alle stemmer være ens i hele verden, er den det NEJ !!
Taler vi nu med din indre stemme?
Jeg vil vove at påstå at det er din hørelse der fejler noget, så du må hellere gå til læge! Ok, det er en aftale, hun er så rar og nusser mig så fint. Lover du så at gå til psykolog og tage 10 klasse om?
En anden ting er at kabler lydder forskelligt, det har også noget at gøre med hvor tykt kablet er til det man bruger det til og hvad der sidder for enden af ens kabel osv. osv.
Ja. Højtaleren er tit ret afgørende for oplevelsen
F.Eks.: Hvis du bruger 2.5kvm til en pc speaker, så vil kablet være spildt da tykkelsen af kablet ikke bliver udnyttet, men kun i ydre kanten af kobberet, så det er spild af penge!
Ja, men hvad så hvis det ikke er en pc speaker? Kravler der så klumper ind i midten af kablet? Og hvis det er en pc speaker, hvor stort et overflade areal på 2,5kvm kabler bruges der så? Har du sådanne kabler i din stue? Jeg tør slet ikke tænke på dine speakers. Men det får mig da til at tænke på at alle kabler burde være hule? - så vil der komme rigtigt hul igennem lyden. Som vi alle ved løber elektronerne jo på overfladen.
Du kan regner lidt på tykkelsen af kabler, hvis din matamatik ellers hænger ved:
http://www.microwaves101.com/encyclopedia/calsdepth.cfm
Det ville da være dejligt at kunne noget matematik.
PS. Sender du mikrobølger igennem dine speaker? Jeg spørger bare, for det link du har givet, der skal jeg skrive frekvensen i GHz? Hvad vil være en god frekvens at skrive for et højtalerkabel synes du?
Der er forskel på kabler END OF DISCUSSION Arr ærgerligt. Det eneste du har bevist er, at der er forskel på mikrobølge ovne og højtalere.
|
|
|
|
|
|
Nu ved jeg jo så ikke, hvor du har lært at gå i skole og formulere dig osv. I dont care! Jeg påstår stadigvæk indtil det modsatte er bevist, at der er forskel i kabler! Jeg havde Audioquest kabler billige, som var yderst skinger i diskanten og man blev træt af at høre på anlæget i længere tid! Så kom der en med Harmonic Tech kabler, som var dejlig i diskanten og det hele blev bare bedre! Så forskel er der! Og det med at jeg har bevist at der er forskel på mikrobælge ovne og højtalere, det er fandme da en lam påskyldning og jeg skal gå 10 klasse om, hvor lavt kan du lige synke!??! Den kan tage andet end GHZ! Men det kan du måske ikke finde ud af!??! Nej der kravler ikke noget inde midt i kablet, det vil sige at elektronerne ikke bevæger sig derinde, men det kan du jo nok ikke fatte! __________________ Parasound HCA2200 MKII|P/LD-2000|M2Tech Young DSD|Apple Mac Mini|Apple TV|Panasonic VT55|Beogram 6500|Magnepan MG12|Harmonic Tech|Van Den Hul
|
| Til top |
|
| |

Rabu Acoustics
|
| Sendt: 05 Oktober 2007 kl. 16:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bradman skrev:
kappen skrev:
Bradman skrev:
kappen skrev:
Angel skrev:
|
|
|
|
|
Mvh
|
|
|
|
|
|
Du er sku´da stadige snobbet, og jeg giver dig fingeren (tommelfingeren) fordi du har rodet dig i en verden du slet er i stand til at forstå. Køb heller en pose bajere, det er jo også fredag. Når du bliver moden, så kan du prøve at lytte forskel på kabler istedet for at skyde på andre. Skam dig.
Mvh
|
|
|
Synes du mister fokus fra debatten lidt, ingen grund til at gøre det her personligt. Jeg har min skepsis over for om kabler har en indflydelse, den har jeg fordi jeg ikke selv er sikker på om jeg kan høre forskel og fordi jeg har læst nogle artikeler hvor der er lavet blind tests, hvor der heller ikke har været nogle der kunne høre forskel. Derudover synes jeg både der er oceaner af gode grunde og argumenter for hvorfor man ikke kan. Hvorimod der ikke er mange overbevisende grunde for at man kan, fx. den med klumper i strømmen. Forresten!! Hvis du er så sikker på at du kan høre forskel, er der jo en amerikaner der udlover 1mio$ til den der kan høre forskel!! Det er da hurtige penge! - så kan du jo købe kabler for alle pengene bagefter.
|
| Til top |
|
| |
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|