| Forfatter |
|
Angel Forum Bruger

Bruger siden: 17 Januar 2005 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 482
|
| Sendt: 05 Oktober 2007 kl. 20:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg troede - Jo billigere et anlæg er, desto sværere er det at høre forskel på kabler, så derfor nævnte jeg min erfaring med Logitech Z-5500. Jeg kan huske, at jeg blandt andet sættede Dido - White Flag på og der var guitar splining meget mudret med installationskablet. Jeg lagde faktisk ikke engang mærke til den detalje før jeg prøvede Supra PLY. Supra PLY gjorde faktisk en stor forskel på det lille anlæg. Ikke at det blev til et high-end af den grund, men forskellen var der. Man kan sige, at det lød "smukkere".
Jeg har ikke testet andre kabler på mit nuværende anlæg, men tror helt sikkert, at Supra Sword XLR Stereo og højttalerkablerne har fin pudset lyden, da det hælder lidt til det varme sammen med Thule og B&W XT4 hælder til det lyse, så synes det har en god balance uden det bliver for skarp osv.
__________________ Stuebiografen med stil og power i ét
|
| Til top |
|
| |
TruthSpinner Udelukket fra forum

Bruger siden: 27 Juli 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 875
|
| Sendt: 05 Oktober 2007 kl. 20:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu har jeg boret lidt rundt i de referencer som Kramer fremlagde på side 4.
Det første man bemærker er at testgrupperne på blindtestene er meget små - det er vist hverken lødig statistik eller videnskab.
Derudover er der tre artikler fra audioholics. hvis man følger den sidste til enden finder man et interview med en Dr. Howard Johnson, som åbenbart er vældigt klog på kabler. Jeg er ikke klog på kabler - mine tidligere indlæg er til dels bygget på intuition - men interviewet giver det indtryk at det muligvis er svært at konstruere et superfi kabel, men at det bestemt ikke er svært at lave et l**tekabel
http://www.audioholics.com/education/cables/interview-with-d r-howard-johnson-about-skin-effect
Borer man videre i dette spor dukker der et interview med Gene DellaSala op. Dette er Kramer77's favorit ekspert, som han (fejl-)citerer tre gange for at bevise at der ikke er hørbar forskel på NOGEN kabler OVERHOVEDET. Bemærk lige svaret på første spørgsmål, manden er åbenbart ikke selv enig ...
http://forum.ecoustics.com/bbs/messages/5/6528.html
Dette bakker op om mit indtryk af Dr. Johnson interviewet.
Og ja, jeg erkender blankt at mine tidligere indlæg ikke var basseret på en dyb forståelse af elektronik, men derimod en baggrundsviden indenfor matematisk modellering og analyse af processer samt en intuitiv forståelse af fysik. Men underligt nok er der andre derude mad ca. samme ideer:
http://www.fastaudio.com/download/TechInfo_TangenceDelta_EN. pdf
I modesætning til andre skribenter vil jeg dog ikke kalde dette et bevis for mit eget teoretiske tankespind.
Emnet er i øvrigt tæsket totalt til døde i dette forum (som jeg dog ikke selv gider læse pt.):
http://studioforums.com/eve/forums/a/tpc/f/5996031775/m/4066 048285
Jeg vil nu sige at jeg er 100% overbevist om at der er forskel på kabler. Ikke at nogen er så fremragende at de er en formue værd, men derimod at nogle er så møghamrende ringe at de ikke er en krone værd.
Jeg vil derfor ikke anbefale de førnævnte billigste kabler fra Bauhaus, de er givetvis i den sidste kategori.
|
| Til top |
|
| |
Fiddoo Forum Bruger

Bruger siden: 17 Juni 2005 Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline Indlæg: 838
|
| Sendt: 05 Oktober 2007 kl. 23:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
............Jeg vil derfor ikke anbefale de førnævnte billigste kabler fra Bauhaus, de er givetvis i den sidste kategori.
Og det UDEN at have hørt dem ?
Pak dem ind i noget lækkert og sæt prisen til 5000 meteren, så skal du bare høre løjer 
__________________ Mvh. Frank K.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 06 Oktober 2007 kl. 07:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
hmmm, narj - sorry.
Som nogen siger, vi skal høre musik - ikke kabler. Der er vel ingen grund til at høre 300 tilfældige stykker netledning for at finde indre fred.
Gør som manden siger i ovennævnte interview - køb kvalitet uden at være idiot.
|
| Til top |
|
| |
tosa Forum Bruger

Bruger siden: 09 Oktober 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 11
|
| Sendt: 09 Oktober 2007 kl. 17:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hmmm. Jeg må først og fremmest sige, at jeg ikke har nogen forstand på kabler overhovedet, men jeg har lige læst hele denne tråd igennem.
Jeg er stadig i tvivl, men dem der mener, at man ikke kan høre forskel på kabler i samme tykkelse (og med samme tværsnit), er i mine øjne kommet med de stærkeste argumenter.
Men alle dem der kan høre forskel (eller mener de kan - og i virker ret stærke i troen) bør da tage James Randis udfordring op. Det koster 10.000$ at prøve lykken, og man kan få 1 mio. $, hvis man kan høre forskel i en blindtest.
Så det er da bare at komme i gang hvis man er sikker i sin sag. for 1 mio. kan man få et suverænt anlæg samt de bedste kabler der kan skaffes til det anlæg, og tilmed købe en Aston Martin DB9 (med et godt anlæg og gode kabler i) ved siden af 
Ingen tvivl om, at jeg ville tage udfordringen op, hvis jeg vidste jeg kunne høre forskel.
|
| Til top |
|
| |
Mercury Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2172
|
| Sendt: 09 Oktober 2007 kl. 17:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
tosa skrev:
Hmmm. Jeg må først og fremmest sige, at jeg ikke har nogen forstand på kabler overhovedet, men jeg har lige læst hele denne tråd igennem.
Jeg er stadig i tvivl, men dem der mener, at man ikke kan høre forskel på kabler i samme tykkelse (og med samme tværsnit), er i mine øjne kommet med de stærkeste argumenter.
Men alle dem der kan høre forskel (eller mener de kan - og i virker ret stærke i troen) bør da tage James Randis udfordring op. Det koster 10.000$ at prøve lykken, og man kan få 1 mio. $, hvis man kan høre forskel i en blindtest.
Så det er da bare at komme i gang hvis man er sikker i sin sag. for 1 mio. kan man få et suverænt anlæg samt de bedste kabler der kan skaffes til det anlæg, og tilmed købe en Aston Martin DB9 (med et godt anlæg og gode kabler i) ved siden af 
Ingen tvivl om, at jeg ville tage udfordringen op, hvis jeg vidste jeg kunne høre forskel. |
|
|
Læs tråden om denne såkaldte test og du vil nok komme til den erkendelse at det ikke er en fair test! Den handler ikke om forskel på kabler, men om forskel på 2 specefikke kabler.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 09 Oktober 2007 kl. 19:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
tosa,
Jeg er totalt uenig. Jeg mener stadig ikke at have set et overbevisende argument.
En af dem der virkelig har forsøgt er Kramer, men hans egne ekspertvidner taler desværre imod ham - se mit sidste indlæg.
Se i øvrigt en beslægtet diskussion omkring digitalkabler, hvor alle de selvsamme mennesker er enige om at der kan opstå jitter, altså tidsmæssige forskydninger af signalet, i et digital-kabel. Men altså ikke i et analogt - go figure...
|
| Til top |
|
| |
tosa Forum Bruger

Bruger siden: 09 Oktober 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 11
|
| Sendt: 18 Oktober 2007 kl. 13:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
TruthSpinner skrev:
tosa,
Jeg er totalt uenig. Jeg mener stadig ikke at have set et overbevisende argument.
En af dem der virkelig har forsøgt er Kramer, men hans egne ekspertvidner taler desværre imod ham - se mit sidste indlæg.
Se i øvrigt en beslægtet diskussion omkring digitalkabler, hvor alle de selvsamme mennesker er enige om at der kan opstå jitter, altså tidsmæssige forskydninger af signalet, i et digital-kabel. Men altså ikke i et analogt - go figure...
|
|
|
Men Kramer kommer dog med links til eksperimenter og argumenter for hvorfor der ikke bør være forskel på kabler. Der er ingen der kommer med underbyggede argumenter for det modsatte, andet end at de selv har hørt det. Der er så en del (dig selv inklusiv) der prøver at modargumentere på de "beviser" Kramer kommer med, men inegn der selv prøver med "beviser" for det modsatte.
Som nævnt er det ikke noget jeg har undersøgt før jeg læste denne tråd, og dem jeg har hørt om det inden er kommet med forskellige svar, som ligger i begge grøfter.
Men jeg har en halv aftale med ham der skal hjælpe mig med at sætte mit eget udstyr op, om at vi prøver at teste hans sølvkabler og de relativt billige jeg har købt. Så kan jeg høre forskellen, og om det er noget jeg vil ofre flere penge på. Inden jeg havde læst denne tråd regnede jeg med at jeg ville kunne høre forskel (dog med det indtryk, at forskellen ikke gjorde alverden), men nu er jeg kommet i tvivl - men jeg glæder mig da til at lave testen, så jeg ved selvhør kan få afgjort om der er hold i det.
|
| Til top |
|
| |
Brok Forum Bruger

Bruger siden: 05 Marts 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3135
|
| Sendt: 18 Oktober 2007 kl. 13:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lidt blasert, måske, omend ganske sandt:
- Kan jeg høre forskel, så er der forskel.
- Kan jeg ikke høre forskel, kan der nok godt alligevel være forskel.
- Jeg ville sikkert ikke kunne udpege et bestemt kabel i en blindtest eller andet, medmindre jeg selv måtte vælge, hvilke 2 kabler der indgik og skiftedes imellem.
Jeg vil på ingen måde kalde mig selv for teknisk minded, og interesserer mig ikke synderligt om teknikken bag eksempelvis kabler. Omvendt stoler jeg oftest på det jeg hører.
Mht. at føre bevis for det ene eller andet: kan der føres bevis for, hvilken type kvinde eller mand, den enkelte foretrækker? Kan man det, tror jeg der er basis or en uhyre indbringende virksomhed som matchmaker
Mvh
Brok
__________________ Skodgrej og popmusik
Der findes 3 slags mennesker, dem som kan tælle og dem som ikke kan tælle
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 18 Oktober 2007 kl. 17:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
tosa,
Rent logisk kan den type af påstand som Kramer fremsætter ikke kan bevises, kun modbevises.
Hvis jeg kommer med to kabler, uanset hvilke, og påviser en hørbar forskel så vinder jeg.
Derimod skal han komme med alle kabler i universet, reelle såvel som fiktive, og påvise at der ingen forskel er.
Jeg tror nok at min udfordring er lettest at løfte. Som jeg sagde tidligere - jeg har Kramers favorit ekspert på min side idet han mener at kunne høre forskel på nogle kabler, hvad mere kan jeg ønske mig?
Derudover finder jeg Kramers forståelse af naturvidenskab stærkt tvivlsom - dette gider jeg dog kun uddybe, hvis det rent faktisk bliver efterspurgt. Og nej, der er ingen flidspoint for at prøve...
|
| Til top |
|
| |
MichaelJDK Forum Bruger

Bruger siden: 18 November 2004 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 674
|
| Sendt: 18 Oktober 2007 kl. 20:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kabler... ja, det er forskel og nej den er ikke stor. Det er min mening. Lev med den! 
Har selv været meget skeptisk overfor kabler og deres påvirkning af lyd, og en demo hos StopLite overbeviste mig: der er forskel, men det kræver anlægget til det - og bevistheden om at 40% er ren psykologi! Ingen tvivl: Alle anstændige anlæg fortjener bedre kabler end det skrammel som man får med en f.eks. CD-afspiller når man køber den, men at tro at højttalerkabler til 1500 kr/meter udnytter ens anlæg til det yderste er rent opspind. Det er stadigvæk (for det meste) kobber der er i kablerne, og jeg tror ikke på, at man kan høre forskel på 99,9999901% rent kobber og 99,99999999999999 rent kobber.
Køb nogle fornuftige kabler men lad fornuften råde.
(kører selv med QED Qunex3 og 2) til hhv. 349 og 249 kr... mener jeg det var __________________ Mvh, Michael Jensen
|
| Til top |
|
| |
Brian321 Forum Bruger

Bruger siden: 03 November 2005 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 774
|
| Sendt: 19 Oktober 2007 kl. 13:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
tosa skrev:
|
Men jeg har en halv aftale med ham der skal hjælpe mig med at sætte mit eget udstyr op, om at vi prøver at teste hans sølvkabler og de relativt billige jeg har købt. Så kan jeg høre forskellen, og om det er noget jeg vil ofre flere penge på. Inden jeg havde læst denne tråd regnede jeg med at jeg ville kunne høre forskel (dog med det indtryk, at forskellen ikke gjorde alverden), men nu er jeg kommet i tvivl - men jeg glæder mig da til at lave testen, så jeg ved selvhør kan få afgjort om der er hold i det.
|
|
|
Hvis I gider, så prøv at gøre det som en blindtest - få ham til at skifte kabler, så du er uvidende om hvilket du lytter til, og prøv så med det samme stykke musik f.eks. 10 gange og noter hver gang om du mener det er kabel A eller B du lytter til.
Kunne da være rigtig spændende at høre resultatet synes jeg.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 19 Oktober 2007 kl. 15:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis man ikke kender de to kabler godt nok til at vide hvad man skal lytte efter er en blindtest, i mine øjne, ikke en meningsfyldt øvelse.
|
| Til top |
|
| |
Brian321 Forum Bruger

Bruger siden: 03 November 2005 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 774
|
| Sendt: 19 Oktober 2007 kl. 15:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
TruthSpinner skrev:
| Hvis man ikke kender de to kabler godt nok til at vide hvad man skal lytte efter er en blindtest, i mine øjne, ikke en meningsfyldt øvelse. |
|
|
Hvis man ikke umiddelbart i løbet af den første times tid mener man kan høre nogen forskel, vel vidende hvilket kabel man lytter til, er der naturligvis ingen mening med en efterfølgende blindtest øvelse.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 19 Oktober 2007 kl. 16:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er som find 5 fejl:
Hvis du ved hvor fejlene er er det nemt at se om de er der. Til gengæld kan de være uhyre svære at finde første gang.
Selvfølgelig kan du gøre det blindt. Men, givet at der overhovedet er forskel på kabler, skal du virkelig have noget tid med kabel A og B for at lære deres individuelle særheder at kende før du prøver at kende dem fra hinanden.
|
| Til top |
|
| |
MaltheK Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2004 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 864
|
| Sendt: 19 Oktober 2007 kl. 16:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Blindtest er meget sjovt, men aligevel noget mere kompliceret end nogle vil gøre det til. De største kvaliteter ved et godt kabel viser sig som regel først når det er spillet til, hvilket som bekedt tager flere hundrede timer. Måske er de kabler man tester ikke spillet ordentlig til? Ligeledes tager det lang tid at vurdere kablers virkning til bunds - mere end den tid en blindtest typisk stiller til rådighed. Derudover er det en stor fordel at kende lyden af det grej der spilles på., dvs alle deltagere har ikke nødvendigvis samme forudsætninger for at deltage i spillet.
Der er vel også en grund til at kunst-kendere står så længe og betragter kunstværker. Det er fordi det kræver tid og ro at bearbejde den slags indtryk. Men ikke alle gider - eller har "kapacitet" til at bruge den fornødne mængde tid. Jeg vil mene det er årsagen til de delte standpunkter i dette spørgsmål.
|
| Til top |
|
| |
mad_max Forum Bruger

Bruger siden: 04 September 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 123
|
| Sendt: 20 Oktober 2007 kl. 16:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kunne ikke lige overskue at løbe alle indlæg igennem men har lige et spørgsmål. er optisk connection idag S/Pdif eller Toslink stadigvæk?
__________________ Specifikationer er lige så nyttige som en skovl uden skaft.
|
| Til top |
|
| |
sunmusic Forum Bruger

Bruger siden: 26 Juni 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1065
|
| Sendt: 20 Oktober 2007 kl. 21:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
MaltheK skrev:
Blindtest er meget sjovt, men aligevel noget mere kompliceret end nogle vil gøre det til. De største kvaliteter ved et godt kabel viser sig som regel først når det er spillet til, hvilket som bekedt tager flere hundrede timer. Måske er de kabler man tester ikke spillet ordentlig til? Ligeledes tager det lang tid at vurdere kablers virkning til bunds - mere end den tid en blindtest typisk stiller til rådighed. Derudover er det en stor fordel at kende lyden af det grej der spilles på., dvs alle deltagere har ikke nødvendigvis samme forudsætninger for at deltage i spillet.
Der er vel også en grund til at kunst-kendere står så længe og betragter kunstværker. Det er fordi det kræver tid og ro at bearbejde den slags indtryk. Men ikke alle gider - eller har "kapacitet" til at bruge den fornødne mængde tid. Jeg vil mene det er årsagen til de delte standpunkter i dette spørgsmål. |
|
|
Spillet til. er Jorden også stadig flad? jeg tror sku ikke på det. Er der en videnskabelig begrundelse for dette sælsomme fænomen?
|
| Til top |
|
| |
sunmusic Forum Bruger

Bruger siden: 26 Juni 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1065
|
| Sendt: 20 Oktober 2007 kl. 21:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har lige købt mig 2 X 3 meter taralabs prism bi-wire. Hvis det ikke giver forbedringer i lyden ser det i det mindste bedre ud end min nuværende slangefarm af dobbelttrukne 2cm brede jamo flat kabler  Jeg havde dog engang en oplevelse som overbeviste mig. Det er ca. 3 år siden. Min højre front var tilsluttet med standard 20 kr.pr meter fra merlin (l**tebiks i øvrigt, men det er en anden sag). Min venstre front var tilslutte med almindelig nkt ledning. Der var så meget forskel på lydstyrken i de to fronter at balancen skull drejes mod venstre til -3 (skala -10 til +10) Så jeg er sikker på at kabler gør noget for, eller måske nærmere mod lyden.
|
| Til top |
|
| |
mad_max Forum Bruger

Bruger siden: 04 September 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 123
|
| Sendt: 21 Oktober 2007 kl. 15:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
sunmusic skrev:
Jeg har lige købt mig 2 X 3 meter taralabs prism bi-wire. Hvis det ikke giver forbedringer i lyden ser det i det mindste bedre ud end min nuværende slangefarm af dobbelttrukne 2cm brede jamo flat kabler
Jeg havde dog engang en oplevelse som overbeviste mig. Det er ca. 3 år siden. Min højre front var tilsluttet med standard 20 kr.pr meter fra merlin (l**tebiks i øvrigt, men det er en anden sag). Min venstre front var tilslutte med almindelig nkt ledning. Der var så meget forskel på lydstyrken i de to fronter at balancen skull drejes mod venstre til -3 (skala -10 til +10)
Så jeg er sikker på at kabler gør noget for, eller måske nærmere mod lyden.
|
|
|
Hvordan har du målt den forskel? __________________ Specifikationer er lige så nyttige som en skovl uden skaft.
|
| Til top |
|
| |