| Forfatter |
|
Per N Forum Bruger

Bruger siden: 02 Oktober 2006 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 675
|
| Sendt: 21 Oktober 2007 kl. 15:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
sunmusic skrev:
Jeg har lige købt mig 2 X 3 meter taralabs prism bi-wire. Hvis det ikke giver forbedringer i lyden ser det i det mindste bedre ud end min nuværende slangefarm af dobbelttrukne 2cm brede jamo flat kabler
Jeg havde dog engang en oplevelse som overbeviste mig. Det er ca. 3 år siden. Min højre front var tilsluttet med standard 20 kr.pr meter fra merlin (l**tebiks i øvrigt, men det er en anden sag). Min venstre front var tilslutte med almindelig nkt ledning. Der var så meget forskel på lydstyrken i de to fronter at balancen skull drejes mod venstre til -3 (skala -10 til +10)
Så jeg er sikker på at kabler gør noget for, eller måske nærmere mod lyden.
|
|
|
Jeg er ganske sikker på vi snakker kabler der virker her og kan købes på markedet fremfor noget der er klippet halv over 7 forskellige steder og samlet med gaffa tape. hvis du har skulle skrue 3 dB op, så har dit kabel reelt ædt/forhindret halvdelen af effekten i og nå dine højttalere, den skal du længere ud på landet med -Og jeg bor ret langt ude i forvejen!
|
| Til top |
|
| |
Stanley Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 3344
|
| Sendt: 21 Oktober 2007 kl. 16:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Per N skrev:
sunmusic skrev:
Jeg har lige købt mig 2 X 3 meter taralabs prism bi-wire. Hvis det ikke giver forbedringer i lyden ser det i det mindste bedre ud end min nuværende slangefarm af dobbelttrukne 2cm brede jamo flat kabler
Jeg havde dog engang en oplevelse som overbeviste mig. Det er ca. 3 år siden. Min højre front var tilsluttet med standard 20 kr.pr meter fra merlin (l**tebiks i øvrigt, men det er en anden sag). Min venstre front var tilslutte med almindelig nkt ledning. Der var så meget forskel på lydstyrken i de to fronter at balancen skull drejes mod venstre til -3 (skala -10 til +10)
Så jeg er sikker på at kabler gør noget for, eller måske nærmere mod lyden.
|
|
|
Jeg er ganske sikker på vi snakker kabler der virker her og kan købes på markedet fremfor noget der er klippet halv over 7 forskellige steder og samlet med gaffa tape. hvis du har skulle skrue 3 dB op, så har dit kabel reelt ædt/forhindret halvdelen af effekten i og nå dine højttalere, den skal du længere ud på landet med -Og jeg bor ret langt ude i forvejen!
|
|
|
Hvis hans volumenskala går fra -10 ti +10, er det ikke en dB-skala. Der er altså tale om en meget større forskel end 3dB, hvilket dog kun gør hans påstand endnu mere urealistisk.
|
| Til top |
|
| |
sunmusic Forum Bruger

Bruger siden: 26 Juni 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1065
|
| Sendt: 21 Oktober 2007 kl. 16:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvordan har jeg målt fordkellen? jeg gjorde det med mine ører efter at have trykket på mono knappen så lydtrykket i begge HT var ens. Flere af mine venner var enig med mig i at det var præcis her knappen skulle stå. Hvad er det for noget snak om decibelskala. Det skrev jeg da ikke noget om, men jeg skal ikke kunne sig hvordan skalaen fungerer. En ting er dog sikkert: er knappen drejet helt over på -10 er der kun lyd i venstre HT og er den drejet på +10 er der kun lyd i højre HT. figure it out  det var en balanceknap og ikke en volumenknap en anden ting er også sikkert. stod balancen på nul var der tydelig forskel på lydstyrken mellem højre og venstre front. Jeg mener dog det var en ledning der var lidt tyndere end en standard nkt der gik til venstre ht!!
|
| Til top |
|
| |
Stanley Forum Bruger

|
| Sendt: 21 Oktober 2007 kl. 18:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
sunmusic skrev:
Hvad er det for noget snak om decibelskala. Det skrev jeg da ikke noget om, men jeg skal ikke kunne sig hvordan skalaen fungerer. En ting er dog sikkert: er knappen drejet helt over på -10 er der kun lyd i venstre HT og er den drejet på +10 er der kun lyd i højre HT.
|
|
|
Mit svar var til Per N. Jeg skrev jo netop at det ikke er en decibelskala, hvilket du bekræfter nu når du skriver at højre kanal er helt tavs ved -10.
|
| Til top |
|
| |
sunmusic Forum Bruger

|
| Sendt: 21 Oktober 2007 kl. 19:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Stanley skrev:
sunmusic skrev:
Hvad er det for noget snak om decibelskala. Det skrev jeg da ikke noget om, men jeg skal ikke kunne sig hvordan skalaen fungerer. En ting er dog sikkert: er knappen drejet helt over på -10 er der kun lyd i venstre HT og er den drejet på +10 er der kun lyd i højre HT.
|
|
|
Mit svar var til Per N. Jeg skrev jo netop at det ikke er en decibelskala, hvilket du bekræfter nu når du skriver at højre kanal er helt tavs ved -10. |
|
|
Ok, men du synes at min påstand er urealistisk?
|
| Til top |
|
| |
Stanley Forum Bruger

|
| Sendt: 21 Oktober 2007 kl. 19:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
sunmusic skrev:
Ok, men du synes at min påstand er urealistisk?
|
|
|
sunmusic skrev:
Jeg mener dog det var en ledning der var lidt tyndere end en standard nkt der gik til venstre ht!!
|
|
|
I dit første indlæg skrev du at du brugte alm NKT-kabel. Det forstod jeg som alm. lysnetledning ( 2x0,75 kvadrat ) og udfra den oplysning mener jeg at din påstand er urealistisk. Nu skriver du så at det var et tyndere kabel af ukendt type. Jeg vil da ikke udelukke at der findes kabel der er så dårligt så det ligefrem dæmper lyden som du har oplevet, men så er det vel ikke noget man ville anvende til hifi.
|
| Til top |
|
| |
mad_max Forum Bruger

Bruger siden: 04 September 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 123
|
| Sendt: 21 Oktober 2007 kl. 20:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det må være inderlederen i et standard phono kabel som følger med Dantax cd afspiller eller sådan noget.
__________________ Specifikationer er lige så nyttige som en skovl uden skaft.
|
| Til top |
|
| |
Bradman Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1091
|
| Sendt: 21 Oktober 2007 kl. 21:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sørme ærgeligt - 9 sider og vi har endnu ikke et entydelig klart billede af om Bauhaus kabler er ligegodt som et mere bekostelig type. Fnider er der tilgengæld.
Jeg havde et sæt Argento højttalere kabel som var en smule for lange. Nu har jeg kortet dem og anvendt overskudet til nogle signal kabler. Alle leder er blevet behandlet med lak og linolie, og jeg forventer at have projektet klar i næste uge - mangler kun lige krumpeflexet. Jeg forventer det giver en hørebar forbedring. Selv uden tilspilning vil jeg mene det bliver noget ganske særligt.
Jeg er også frisk på at samligne i en blindtest med hvem som helst med Bauhaus kablet som reference. Andre kabler kan da også "prøve køres".
Er der flere som udtaler sig om tiden skal bruges på at lytte til musik og ikke teknik, så meld jeg venligst helt ud af forumet. Det vil være formålstjeneligt for alle parter - tak.
__________________ NSR/Gianelli - two stroke retro
|
| Til top |
|
| |
mad_max Forum Bruger

Bruger siden: 04 September 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 123
|
| Sendt: 21 Oktober 2007 kl. 21:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nogen med et oscilloskop burde kunne klare opgaven en lille smule. måle for enden af bauhaus kabel og enden af et dyrt kabel. Skal selvfølgelig være det samme signal i begge kanaler.
__________________ Specifikationer er lige så nyttige som en skovl uden skaft.
|
| Til top |
|
| |
Stanley Forum Bruger

|
| Sendt: 21 Oktober 2007 kl. 22:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bradman skrev:
|
Sørme ærgeligt - 9 sider og vi har endnu ikke et entydelig klart billede af om Bauhaus kabler er ligegodt som et mere bekostelig type.
|
|
|
Det er måske ikke så mærkeligt at vi ikke kan få et klart billede. En god mulighed for at demonstrere det kunne jo være på en hifimesse. Jeg citerer lige fra dagens reportage :
Citér:
|
Nordost Erik fra SAS Audio og Björn fra Nordost demonstrerede Nordost kabler på elektronik fra Krells Evolution-serie samt Elac 330.3. Det anlæg koster ca. en halv million – og hold nu fast – højttalerkablerne ”Odin” alene koster 250.000,- kr. for 2x3 meter! Uanset hvad man ellers mener om Nordost og deres projekt kabelmania, så er én ting helt sikkert: Det er hamrende dyrt!
Erik fra SAS Audio mener ikke, at man skal fokusere på kablet i sig selv, men på anlægget som helhed. Det udsagn er der selvfølgelig ræson i, men vi fra HIFI4ALL.DK kunne ikke ud fra et kvarters lytning konstatere, at netop dette anlæg blev forbundet med stjernedyre kabler. Kablernes pris afspejlede sig umiddelbart ikke i lyden. Der blev ikke demonstreret forskellige kabler, men blot spillet på anlægget som en helhed, og derfor var det umuligt at vurdere kablernes egenlyd – hvis de overhovedet lyder af noget. Man kunne jo håbe på optimal neutralitet til den pris…
|
|
|
En sådan demonstration af et kabel kan vel ikke bruges til ret meget. Havde de nu skiftet med et billigt ( måske Bauhaus ) kabel, burde forskellen jo have været enorm, hvilket det jo må være i deres interresse at bevise. Omvendt ville det jo være direkte pinligt hvis folk ikke kunne høre forskel, og det var måske grunden til at de ikke gjorde det.
|
| Til top |
|
| |
kramer71 Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1712
|
| Sendt: 22 Oktober 2007 kl. 20:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bradman skrev:
|
Sørme ærgeligt - 9 sider og vi har endnu ikke et entydelig klart billede af om Bauhaus kabler er ligegodt som et mere bekostelig type. Fnider er der tilgengæld.
Jeg havde et sæt Argento højttalere kabel som var en smule for lange. Nu har jeg kortet dem og anvendt overskudet til nogle signal kabler. Alle leder er blevet behandlet med lak og linolie, og jeg forventer at have projektet klar i næste uge - mangler kun lige krumpeflexet. Jeg forventer det giver en hørebar forbedring. Selv uden tilspilning vil jeg mene det bliver noget ganske særligt.
Jeg er også frisk på at samligne i en blindtest med hvem som helst med Bauhaus kablet som reference. Andre kabler kan da også "prøve køres".
Er der flere som udtaler sig om tiden skal bruges på at lytte til musik og ikke teknik, så meld jeg venligst helt ud af forumet. Det vil være formålstjeneligt for alle parter - tak.
|
|
|
Jae, man kan blive skuffet over kvaliteten i debatten. Selv når vi når til side 10 har vi heller ikke et klart billede af om gud eksisterer eller ej.
Hvad med at spare lakken og linolien til konen? - så kan du prøvekøre hende bagefter og se om det kræver noget ekstra tilspilningstid.
Godt initiativ med blindtesten, det kunne være godt med billeder og hele molevitten, det kunne der sikkert komme en god omgang debat ud af igen.
Men vi kommer nok ikke nærmere gud af den grund.
|
| Til top |
|
| |
kappen Udelukket fra forum

Rabu Acoustics
Bruger siden: 29 Juli 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1401
|
| Sendt: 22 Oktober 2007 kl. 21:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
kramer71 skrev:
Bradman skrev:
|
|
|
|
Jae, man kan blive skuffet over kvaliteten i debatten. Selv når vi når til side 10 har vi heller ikke et klart billede af om gud eksisterer eller ej.
Hvad med at spare lakken og linolien til konen? - så kan du prøvekøre hende bagefter og se om det kræver noget ekstra tilspilningstid.
Godt initiativ med blindtesten, det kunne være godt med billeder og hele molevitten, det kunne der sikkert komme en god omgang debat ud af igen.
Men vi kommer nok ikke nærmere gud af den grund. |
|
|
Haha... man må ihvertfald håbe at der ikek er nogle der giver 250k for de nordost kabler
|
| Til top |
|
| |
Bradman Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1091
|
| Sendt: 22 Oktober 2007 kl. 21:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
kramer71 skrev:
Bradman skrev:
|
|
|
|
Men vi kommer nok ikke nærmere gud af den grund.
|
|
|
Jeg ville nok synes dine kommentar om lakken og olien var skideskægt i 7. klasse. Kan du ikke forhold dig ordenligt til det jeg skriver, så burde du helt hold det for dig selv tak.
Du kommer nok ikke noget nærmere - du har så evig ret.
Mvh __________________ NSR/Gianelli - two stroke retro
|
| Til top |
|
| |
sunmusic Forum Bruger

|
| Sendt: 27 Oktober 2007 kl. 00:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så fik jeg sat nye kabler til. 2 X 3 meter taralabs prism bi-wire kom til som afløsere for dobbelttrukne 2cm brede jamo flat kabler. Prism biwire kostede 249 pr. meter (det gav jeg ikke) og jeg har ikke nogen ide om hvad jamo i sin tid kostede, men sikkert ikke i nærheden af prisen på prism. Jeg må indrømme at jeg ikke havde forventet det store og en af grundene til jeg anskaffede mig nye kabler var at jeg ikke gad det kabelroderi som er forbundet med bi-amping. En anden grund var nysgerrighed. J eg blev lidt skuffet da jeg først hørte musik med mine nye kabler. Der manglede noget af den åbenhed som jeg er blevet så vant til at at min XR-59 har. Jeg er stadig ny på feltet Hifi-feltet og har ikke helt styr på terminologien. Hvornår er en lyd åben og hvornår er den lys? Basområdet blev dog mere dominerende i det samlede lydbillede, hvilket jeg har savnet. Panasonic xr 59 er kendt for at hælde lidt til det lyse, jeg må sige at selvom jeg savner noget af den WOW-følelse som som åbenheden gav mig med mine tidligere jamo, så fortrækker jeg jeg taralabs prism biwire, da det nu er blevet mere behageligt at lytte til musik. Jeg vil tillade mig at mene at lyden er blevet varmere!! Det test nummer hvor forskellen var mest udtalt er Portishead nummeret "Sour Times" fra "dummy" skiven. der er i nummeret en metalisk lyd som som minder lidt om et klokkespil. Med jamokablerne pitchede klokkespillet så det i længden ikke var behageligt. Specielt ikke ved høj lydstyrke. Nu, med andre kabler er det mere defineret og pitcher ikke mere. Altså en mere behagelig lytteoplevelse. Speceilt efter at de er spillet til (dvs. mine ører har vænnet sig til en "ny" lyd) Min erfaring er pt at der er forskel på kabler. Jeg har tænkt mig at blive ved med at forsøge mig frem og håber på at jeg en dag finder et kabel som lidt mere åbenhed på toppen uden at bassen mister sin fylde. Jeg skal forbi den lokale hifi-pusher og låne nogle kabler på et tidspunkt. Se om der er noget der rammer plet. Mine nye og dyre kabler er bedre til mit setup, men jeg er sikker på at de billige jamo vil fungere bedre i andre kombinationer. Katastrofer er en kædereaktion af en lang række begivenheder og det er succéer også. Jeg er blevet overbevist om at det er muligt at justere lyden på sit anlæg ved at skifte kabler, men tror sku' ikke på meget af det der reklamegejl. Jeg vil fra i dag af insistere på at høre kabler på mit gear før jeg køber dem. Jeg hænger her og dingler fra loftet og ligner Calzaghe, så slå bare løs
|
| Til top |
|
| |
Brian321 Forum Bruger

Bruger siden: 03 November 2005 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 774
|
| Sendt: 27 Oktober 2007 kl. 00:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det fremgår ikke om du vidste hvilket kabel du lyttede til?
|
| Til top |
|
| |
sunmusic Forum Bruger

|
| Sendt: 27 Oktober 2007 kl. 00:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Brian321 skrev:
| Det fremgår ikke om du vidste hvilket kabel du lyttede til? |
|
|
Nej og hvad så
|
| Til top |
|
| |
Brian321 Forum Bruger

Bruger siden: 03 November 2005 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 774
|
| Sendt: 27 Oktober 2007 kl. 01:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
sunmusic skrev:
Brian321 skrev:
|
|
Nej og hvad så
|
|
|
Suk - det er godt nok en kamp.
|
| Til top |
|
| |
sunmusic Forum Bruger

|
| Sendt: 27 Oktober 2007 kl. 01:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Brian321 skrev:
sunmusic skrev:
Brian321 skrev:
|
|
Nej og hvad så
|
|
|
Suk - det er godt nok en kamp. |
|
|
Sorry. ingen grund til at vrisse her i de sene timer. Forskellen på kablerne var så tydelig at en blindtest ikke er nødvendig. Jeg mener at størstedelen af vurderinger mht. god og dårlig kan henledes til individuel smag. Naiv som jeg er håbede jeg selvfølgelig at alle ville styrte til deres anlæg og forsøge sig med alt fra nkt til deres bedste superkabel. snørebånd til højspændingsledning
|
| Til top |
|
| |
Hans J Forum Bruger

Bruger siden: 25 Maj 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 2285
|
| Sendt: 27 Oktober 2007 kl. 10:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
sunmusic skrev:
Brian321 skrev:
sunmusic skrev:
Brian321 skrev:
|
|
Nej og hvad så
|
|
|
Suk - det er godt nok en kamp. |
|
|
Sorry. ingen grund til at vrisse her i de sene timer. Forskellen på kablerne var så tydelig at en blindtest ikke er nødvendig. Jeg mener at størstedelen af vurderinger mht. god og dårlig kan henledes til individuel smag.
Naiv som jeg er håbede jeg selvfølgelig at alle ville styrte til deres anlæg og forsøge sig med alt fra nkt til deres bedste superkabel. snørebånd til højspændingsledning
|
|
|
Du kan godt glemme at overbevise dem som IKKE VIL/KAN høre forskel. Vær glad for du selv kan, jeg har samme oplevelse med mine kabler, at andre så mener jeg bare VIL høre forskel, det er så deres sag. Når jeg køber nye højttalere laver jeg sgi da heller ikke blindtest. Pudsigt som det kun er blindtest som dur, gad vide om de tester fladskærme på samme måde  . __________________ Fanatisme er den største trussel mod mennesket.
HD-DVD: Fordi livet er for kort til regionskoder
PS3 fordi Bluray 24fps og HD-lyd er nice
|
| Til top |
|
| |
Per N Forum Bruger

Bruger siden: 02 Oktober 2006 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 675
|
| Sendt: 27 Oktober 2007 kl. 11:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
mad_max skrev:
| Nogen med et oscilloskop burde kunne klare opgaven en lille smule. måle for enden af bauhaus kabel og enden af et dyrt kabel. Skal selvfølgelig være det samme signal i begge kanaler. |
|
|
Det er prøvet, ingen forskel. -Det vidste jeg nu godt inden jeg gjorde det, vi gjorde det udelukkende for og overbevise en der sagde man måtte kunne måle den forskel han hørte, ligeledes blev L, C og R værdierne målt, samt hastigheden i kablerne i forhold til lyset, kablerne var ens på disse parametre, alligevel kunne personen høre forskel, det eneste vi ikke målte var isolerings statiske elektriske ladning, det havde vi ikke udstyr til, det har jeg nu, men interresen for og måle det er minimal fra min side.
Der findes calaculatorer på nettet hvor du kan tampe din karakteristika ind for kabler (husker ikke linket, en anden gør måske?) hvis producenten har opgivet dem. her vil man typisk se at de største forskelle mellem "hifi kabler" er plus minus 0.1dB max i hver ende af det hørbare område, bare en skam vores hørelse er så elendig og ufølsom i disse ender. og 0.1dB er så lidt.
-selvfølgelig findes der kabler som MIT, Transparent osv. med et decideret filter indbygget, der kan man høre forskel min påstand er det kun kan være til det ringere, hvorfor indskyde et ekstra filter i et kabel? ja nogen af disse MIT kabler kan man efter min overbevisning ikke engang kalde hifi da de falder uden for den gamle DIN norm for definitionen for hifi. (+- 3dB fra 20-20khz)
__________________ Den sande glæde opnåes ved at lave tingene selv!
|
| Til top |
|
| |