| Forfatter |
|
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
| Sendt: 11 Oktober 2007 kl. 13:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lav et reflekskabinet med et el. to 'rørpost' paprør fra posthuset (75 mm Ø) - så får du osse propper med, der kan lukke refleksen, om nødvendigt! Det er altså nemmere at lukke en åben boks, end det er at åbne en lukket... .
|
| Til top |
|
| |
L.Ron.Harald Forum Bruger

Bruger siden: 14 Juni 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 200
|
| Sendt: 12 Oktober 2007 kl. 01:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mollecon: Det var slet ikke nogen dum ide, til mit "testkabinet"
Men sagen er nu den. At jeg laver et kabinet, på 51 liter. Det kan jeg vist lige snige mig op på. Først prøver jeg med lukket, og derefter med portet. Når jeg så ved hvad jeg bedst kan lide. laver jeg ordentligt kabinet.
Lige et spørgsmål mere. Jeg fandt engang en side, hvor deer var en slags lommeregner, der kunne regne ud hvor store plader man skulle have til kabinettet, når man skrev hvilken str. det skulle have... Nogen der kender denne side?
Jeg takker mange gange for hjælpen, og regner med der bliver lavet noget i weekenden :-) jeg melder tilbage, hvordan mit lille forsøg er gået.
//Martin __________________ Samsaung UE40D6505
Nad T743
Jbl Es30
Jbl Es25
PS3
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2655
|
| Sendt: 12 Oktober 2007 kl. 02:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Vi venter spændt men du skulle også lige prøve med apperiodisk ventileret(variovent)
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 12 Oktober 2007 kl. 10:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
En akustisk ventil? Har godt set nogen der har bygget med det, men hvordan virker sådan en i praksis? Og ville mit kabinet skulle have samme str? for så kunne det da være meget sjovt at prøve. Eller kræver det en farlig masse udregning, for så tror jeg at jeg springer over...  __________________ Samsaung UE40D6505
Nad T743
Jbl Es30
Jbl Es25
PS3
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

|
| Sendt: 12 Oktober 2007 kl. 11:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tja, nogle mener at et apperiodisk ventileret kabinet er den bedste løsning, eller bedste kompromis om man vil
hvis du har et hul fra en port og har fjernet porten lukker du bare hullet med en tynd rockwoolbat indvendig og evt noget filt - men det kræver nok flere "huller"
Nogle laver hullet som en aflang spalte - jeg mener ikker der findes nogen beregnings programmer
I gamle dage kunne man finde på bare at bore en masse mindre huller eller lave aflange smalle "spalter"
En mere færdig løsning men næppe bedre - du vil nok skulle bruge mindst 2stk

|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

|
| Sendt: 15 Oktober 2007 kl. 19:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Akustisk ventilation kan være en fin løsning hvis boksen er 'for lille'. Det giver en mere præcis bas, hvis det er udført rigtigt - osse en nemmere belastning for for forstærkeren. Ventilerne kan købes på nettet, men husker ikke hvor. 2 stks til et 50 liter kabinet med en 12" lyder rigtigt.
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

|
| Sendt: 15 Oktober 2007 kl. 20:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Abyss måske 
|
| Til top |
|
| |
Nørd Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 808
|
| Sendt: 15 Oktober 2007 kl. 20:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Selv om jeg har sådan en - eller to - dimser (akustiks ventil) liggende - så vil jeg sgu´alligevel ikke anbefale dem.
Jeg har svært ved at se fidusen i dem:
Hvis du laver et lukket kabinet - så kan du ret tydelig høre, hvis det er utæt - så mister du nemlig attrack, dynamik. Og det er lige det jeg synes der sker med akustiske ventiler.
Til gengæld får du ikke den samme dybbas som i et basrefleks.
Jeg kan ikke få det til at virke - men andre kan måske? Jeg ville vælge enten et lukket eller et basrefleks.
mvh
Nørd
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

|
| Sendt: 16 Oktober 2007 kl. 22:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg forstår hvad du mener, Nørd - men de virker faktisk.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 22 Oktober 2007 kl. 14:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Så er det lid til en lille opdatering. Har fået lavet mig "test kabinet" og har lyttet til lukket og portet, og jeg syns nu bedst om, det portet. Så sådan bliver det. Så nu skal jeg bare ha lavet et nyt kabinet...
Men næste spørgsmål er forstærker. Egentlig var det planen at det skulle være en Hypex DS1.2 men er bange for at den bliver for lille, så har valgt at smide lidt flere penge i mit lille projekt.
Så nu står valget mellem Hypex DS2.0, og Reckhorn A400. syns ikk rigtig jeg kan finde andet i de prisklasse. Nogen der har erfaring med Reckhorn? Andre forslag modtages med glæde i ca samme prisklasse...
/L.Ron.Harald __________________ Samsaung UE40D6505
Nad T743
Jbl Es30
Jbl Es25
PS3
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

|
| Sendt: 26 Oktober 2007 kl. 18:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kan se fristelsen ved Reckhorn - men den kommer vist først tilbage næste år(?). Den har jo fordelen ved eget kabinet.
Hypex'en skulle sagtens kunne trække subben - men det afhænger jo af dine behov.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 27 Oktober 2007 kl. 13:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tror Hypex'en vil dække mit behov. Men med den Reckhorn, ville der bare være lidt flere w at gøre godt med, hvis det skulle blive nødvendigt? Og den ser da ud til at have en ganske fornuftig trafo... Men er der nogen der har lyttet på den?
Så et indlæg herinde, hvor der var en der skrev, at firmaet havde Reckhorn hjemme på lager, de havde bare ikke fået opdateret hjemmeside... __________________ Samsaung UE40D6505
Nad T743
Jbl Es30
Jbl Es25
PS3
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

|
| Sendt: 27 Oktober 2007 kl. 14:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Uden at kende den danske pris på den store Reckhorn(229EUR) vil jeg sige at den har flere sikkert MEGET nyttige funktioner som mange andre ikke besidder - vær opmærksom på at der er små forbedringer på den nye model
Regulerbar Eq bas boost - regulerbar low cut filter - regulerbar equalizer - regulerbar satelit tilslutning - mulighed for høj delefrekvens/300hz
Og vi taler ikke kun om regulerbart niveau, men også regulerbar frekvens
Andre gode subamps har enkelte af funktionerne, men de er oftest "fixed" og kan IKKE justerbare i helt samme omfang
400watt i 2ohm er også ganske fornuftigt
Umiddelbart virker indmaden ganske gedign, det eneste der skæmmer er frontens knapper som ligner plastik, men reelt uden betydning
Det eneste jeg savner er mulighed for at justere low pass filters stejlhed og måske en equalizer med flere frekvenser 
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

|
| Sendt: 29 Oktober 2007 kl. 18:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fint, hvis den er tilgængelig igen! Men, hvad er den ny pris? Den gamle var nemlig ret billig i forhold til, hvad man fik for pengene.
|
| Til top |
|
| |
Michael GJ Forum Bruger

Bruger siden: 14 Januar 2007 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 120
|
| Sendt: 29 Oktober 2007 kl. 23:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har selv købt en Reckhorn B1 hos http://car-hifi.de/ uden problemer, så hvis Reckhorn er utilgængeligt i DK, er det en mulighed.
Jeg har selv 4 Peerless 831857 som skal indgå i 2 subwoofere.
|
| Til top |
|
| |