| Forfatter |
|
MortenB Forum Bruger

Tidl. TRX850
Bruger siden: 13 December 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 965
|
| Sendt: 30 September 2007 kl. 19:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mercury skrev:
MaXer skrev:
gæst skrev:
Nu er det ikke for at være grov, men du har vel set, hvor
meget en EX koster? Jeg synes, du skal spare de penge. Vent til du har
mulighed for "gruppe" og brug så pengene til det istedet. EX er en god,
men dyr løsning. Og med det budget dit anlæg ligger i, synes jeg ikke
rigtig, at der er noget grundlag for at bruge penge på EX.
Hvad er det helt præcist du savner? Jeg tror mere du vil eksperimentere?
|
|
|
Jeg spørger jo netop om steder hvor de sælger det, så jeg kan se hvad det koster osv. Så nej, jeg aner ikke hvad de koster.
Mercury skrev:
jensen skrev:
Du kan ikke samline NO en EX.
EX giver stabil spænding og det giver NO ikke, NO er kun et filter.
Og hvis du kun er ude efter det så køb en http://www.isoteksystems.com/sigmas.asp de laver til NO, der er godtnok ikke NO kabler i Isoteks.
EX sælges af system audio, jeg sælger dem ikke mere.
|
|
|
Sludder - !
NO er ikke et filter.
|
|
|
Hvad er det så...?
|
|
|
http://www.nordost.com/Accessories/thor.htm
|
|
|
Den beskrivelse du selv linker til viser da netop, at der er tale om en passiv enhed, herover kaldet ''et filter'' og ikke en aktiv enhed, der regenererer 230V spændingen som eksempelvis Exact gør mesterligt...
|
| Til top |
|
| |
janils Branchemedlem

Pladespilleren.dk
Bruger siden: 02 Januar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3096
|
| Sendt: 30 September 2007 kl. 20:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mercury skrev:
Sludder - !
NO er ikke et filter.
|
|
|
Jo Nordost Thor er et filter, men ikke som de fleste "andre".
Der er ikke nogen passive spoler eller andet i serie med signalet. Al fitrering sker parallelt mellem fase og 0. De anvendte komponenter (f.eks. VDR) er opbygget som aktive komponenter, idet Nordost (IsoTek) mener, denne løsning kan laves uden de ulemper der er ved passive komponenter.
Som nævnt har jeg oplevet fordele med Exact spændt før Thor (det samme de kom frem til i HiFi+), men det gælder primært på effektforstærkere som trækker meget strøm. Desuden kan de afgjort også være fordele ved brug med rør og Exact, da de typisk passive reguleringer (LC-kredse) er afhængig af, at der er den korrekte forsyningsspænding.
Om man foretrækker Exact eller Thor bør komme an på en prøve. Der er forskel, men den kan lige så godt skyldes det udstyr der kobles på. Desuden mener jeg også, de hver især gør noget forskelligt. Der er dog ingen tvivl om at de begge har en absolut positiv effekt.
Transparent laver lignende velfungerende "filtre", men der er blot endnu dyrere! __________________ Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
|
| Til top |
|
| |
MortenB Forum Bruger

Tidl. TRX850
|
| Sendt: 30 September 2007 kl. 20:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
janils skrev:
Mercury skrev:
Sludder - !
NO er ikke et filter.
|
|
|
Jo Nordost Thor er et filter, men ikke som de fleste "andre".
Der er ikke nogen passive spoler eller andet i serie med signalet. Al fitrering sker parallelt mellem fase og 0. De anvendte komponenter (f.eks. VDR) er opbygget som aktive komponenter, idet Nordost (IsoTek) mener, denne løsning kan laves uden de ulemper der er ved passive komponenter.
Som nævnt har jeg oplevet fordele med Exact spændt før Thor (det samme de kom frem til i HiFi+), men det gælder primært på effektforstærkere som trækker meget strøm. Desuden kan de afgjort også være fordele ved brug med rør og Exact, da de typisk passive reguleringer (LC-kredse) er afhængig af, at der er den korrekte forsyningsspænding.
Om man foretrækker Exact eller Thor bør komme an på en prøve. Der er forskel, men den kan lige så godt skyldes det udstyr der kobles på. Desuden mener jeg også, de hver især gør noget forskelligt. Der er dog ingen tvivl om at de begge har en absolut positiv effekt.
Transparent laver lignende velfungerende "filtre", men der er blot endnu dyrere! |
|
|
Ja Jan, og Exact Power anbefaler faktisk også selv at kombinere deres (aktive) EP15A med en eller flere af Exact's passive enheder. Eksempelvis så kraftige effektforstærkere kobles direkte til EP15A for at sikre, at der ikke mistes dynamik ved store strømtræk. Og så koble eks forforstærker og signalkilder på en af de passive ''filtre'' Exact sælger... Jeg har dog aldrig selv forsøgt denne to-trins raket, men synes EP15A lyder glimragende alene.
|
| Til top |
|
| |
MaXer Forum Bruger

Bruger siden: 18 December 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 539
|
| Sendt: 30 September 2007 kl. 21:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er der nogen der har et link til noget ExactPower og/eller noget Nordstrom Thor hvor man kan se priser osv? Jeg kan ikke finde nogle som helst priser... Altså til steder der sælger med EU strømstik
__________________ Bio á la MaX
|
| Til top |
|
| |
Batman Udelukket fra forum

Bruger siden: 11 September 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1524
|
| Sendt: 30 September 2007 kl. 22:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
EP15A koster 18-20k med EU schuko bøsninger. Man skal være opmærksom på at den europæiske model kun kan rumme 5 bøsninger. Den amerikanske har plads til 8.
Expert fik min model hjem via svenske "Golden Age Music"
|
| Til top |
|
| |
MortenB Forum Bruger

Tidl. TRX850
|
| Sendt: 30 September 2007 kl. 22:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
MaXer skrev:
| Er der nogen der har et link til noget ExactPower og/eller noget Nordstrom Thor hvor man kan se priser osv? Jeg kan ikke finde nogle som helst priser... Altså til steder der sælger med EU strømstik
|
|
|
www.exactpower.com
|
| Til top |
|
| |
MaXer Forum Bruger

|
| Sendt: 30 September 2007 kl. 22:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Batman skrev:
EP15A koster 18-20k med EU schuko bøsninger. Man
skal være opmærksom på at den europæiske model kun kan rumme 5
bøsninger. Den amerikanske har plads til 8.
Expert fik min model hjem via svenske "Golden Age Music" |
|
|
Du har ikke et link til en forretning der har den i sortiment? Skal man virkelig have 3. parts distributører til at skaffe det hjem specielt til én?
TRX850 skrev:
MaXer skrev:
| Er der nogen der har et link til noget ExactPower og/eller noget Nordstrom Thor hvor man kan se priser osv? Jeg kan ikke finde nogle som helst priser... Altså til steder der sælger med EU strømstik
|
|
|
www.exactpower.com
|
|
|
Der har jeg været inde... men der står ikke noget med priser... __________________ Bio á la MaX
|
| Til top |
|
| |
MaXer Forum Bruger

|
| Sendt: 30 September 2007 kl. 23:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er der nogle andre alternativer til ExactPower, når nu Nordost Thor ikke gør det samme? __________________ Bio á la MaX
|
| Til top |
|
| |
StarTrek Forum Bruger

Eks. Jamwa
Bruger siden: 25 April 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 5051
|
| Sendt: 01 Oktober 2007 kl. 00:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Exactower lyder dyr, nogel det ved hvad en sådan koste og hvor den er beste og billiges at købe ?
|
| Til top |
|
| |
Milu Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 November 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4128
|
| Sendt: 01 Oktober 2007 kl. 11:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Batman skrev:
EP15A koster 18-20k med EU schuko bøsninger. Man skal være opmærksom på at den europæiske model kun kan rumme 5 bøsninger. Den amerikanske har plads til 8.
Expert fik min model hjem via svenske "Golden Age Music" |
|
|
Det passer ikke helt. Der findes nu en 10 stiks (altså dobbelt op) model. Den er selvfølgelig også dobbelt så høj.
Men en elskinne kan også klare sagerne.
Mvh.
|
| Til top |
|
| |
Milu Udelukket fra forum

|
| Sendt: 01 Oktober 2007 kl. 12:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
StarTrek skrev:
| Exactower lyder dyr, nogel det ved hvad en sådan koste og hvor den er beste og billiges at købe ? |
|
|
Jeg synes faktisk den er billig i forhold til hvad den gør ved lyden/udstyret.
Mvh.
|
| Til top |
|
| |
Japer Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 Februar 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 890
|
| Sendt: 01 Oktober 2007 kl. 12:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Må jeg ikke prøve din milu
|
| Til top |
|
| |
Milu Udelukket fra forum

|
| Sendt: 01 Oktober 2007 kl. 12:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Japer skrev:
Må jeg ikke prøve din milu
|
|
|
hehehe - den kan jeg sgu' da ikke undvære!
Mvh.
|
| Til top |
|
| |
Milu Udelukket fra forum

|
| Sendt: 01 Oktober 2007 kl. 12:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Men kontakt da System Audio - de står som importør af ExactPower. De kan sikkert henvise til en forhandler.
Ellers sælger de vel "bag ud"?
Mvh.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 01 Oktober 2007 kl. 12:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kan du ikke bare komme forbi en dag med den så kan du gi en øl og så kan vi høre den
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 01 Oktober 2007 kl. 12:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ah du bor helt i odense så det er jo nok lidt en lang køretur. Point taken  vi ses
|
| Til top |
|
| |
MortenB Forum Bruger

Tidl. TRX850
|
| Sendt: 01 Oktober 2007 kl. 13:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
StarTrek skrev:
| Exactower lyder dyr, nogel det ved hvad en sådan koste og hvor den er beste og billiges at købe ? |
|
|
He he... Da jeg lånte mit eksemplar ud engang til en kendt forum bruger ringede han dagen efter og fortalte mig, at der havde været indbrud hjemme hos ham, og at tyven kun havde snuppet min Exact  Derefter brød han sammen og tilstod, at han havde været enorm skeptisk mht, om den ville virke, men at han synes den gav en stå stor forbedring af lyden i hans set-up, at det svarede til at købe for 200.000 kr ny elektronik... I dét perspektiv er den jo nærmest latterlig billig... At det så kan være, at 20K er flere penge, end man lige har er så en anden sag...
|
| Til top |
|
| |
MortenB Forum Bruger

Tidl. TRX850
|
| Sendt: 01 Oktober 2007 kl. 13:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
MaXer skrev:
Er der nogle andre alternativer til ExactPower, når nu Nordost Thor ikke gør det samme?
|
|
|
PS Audio er også aktive og regenererer de 230V, dog med en lidt anden teknologi end Exact. De ældre modeller var handikappede af en lav effektivitet på 50%, hvilket gjorde dem ret uinteressante i praksis. Men de er lige kommet med en ny model, der også har en høj effektivitet, så den kan måske være et værdigt alternativ til Exact EP15A (jeg har dog ikke prøvet den) http://www.psaudio.com/products/premier_power_plant.asp
|
| Til top |
|
| |
jensen Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi
Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 6646
|
| Sendt: 01 Oktober 2007 kl. 14:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
TRX850 skrev:
MaXer skrev:
Er der nogle andre alternativer til ExactPower, når nu Nordost Thor ikke gør det samme?
|
|
|
PS Audio er også aktive og regenererer de 230V, dog med en lidt anden teknologi end Exact.
De ældre modeller var handikappede af en lav effektivitet på 50%, hvilket gjorde dem ret uinteressante i praksis. Men de er lige kommet med en ny model, der også har en høj effektivitet, så den kan måske være et værdigt alternativ til Exact EP15A (jeg har dog ikke prøvet den)
http://www.psaudio.com/products/premier_power_plant.asp
|
|
|
Den har jeg lige haft på prøve den lamer.
|
| Til top |
|
| |
jensen Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi
Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 6646
|
| Sendt: 01 Oktober 2007 kl. 14:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
3DX skrev:
jensen skrev:
3DX skrev:
|
Jeg vil nu heller ikke undvære min EP15A
Jeg har heller ikke hørt om nogen, der har en, som ville...
Så et eller andet må den jo gøre rigtigt 
Det med at dræbe dynamik osv osv... er vist mest fordi folk har malet sig op i et hjørne og derfor SKAL hade alt af den slags.
På et kolegie, hvor der er alt muligt sluttet til... har selv boet på et... fra gamle køleskabe, pc'er og ventilatore, til dildoer, CRT Tv'er og røremaskiner. kan den nok gøre underværker.
|
|
|
Det med at dræbe dynamik osv osv.
Det kan den meget hurtigt gøre.
Man skal prøve den af på sit system.
Jeg vil sige den er klart bedst til rør ting.
De passive skal man også prøve af, mange gange når man smider sådan en på køre man med to filter og det dræber alt.
|
|
|
Nu har du nok høret den i x100 kombinationer af hvad jeg har, så det tror jeg da på.
Jeg syntes bare at det som folk omtaler som ulemper, faktisk er forbedringer, men som mistolkes... mindre dynamik = minder forvrængning, lyder kedeligt = mere sort baggrund osv.
Men det er vel en smags sag...
Den ISOTEK du linker til ER den NO'eren ?
|
|
|
Ja de laver til NO de to skulle være de samme, NO bare med bedre kabler.
Hvadfor en man bedst kan lige er op til en selv.
Lige nu køre jeg med intet i shoppen, da jeg synes det er bedst uden.
|
| Til top |
|
| |