Tilbage til HIFI4ALL.DK 29. maj 2025 | 13:31   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: DIY projekt (HD5XT) (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
chris-torb
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 September 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 21 Oktober 2007 kl. 21:13 | IP-adresse registreret  

jazzman skrev:
til så lille et kabinet ville jeg ikke bruge ret meget acustilux, kun lidt bag bassen og så pyramideskum på siderne. Det er vigtigt ikke at overdæmpe.

OK.... men er pyramideskum ikke alt for "bastant"..... fylder det ikke for meget i kabinettet???

Men du har helt ret i at overdæmpning nemt kan forekomme.... startede faktisk også alt for hårdt ud, men tror jeg nåede det rigtige niveau til HDS basserne...men det var på de indvendige flader, dog ikke front og bagplade... men som sagt... synes det er kryptisk...men... det er jo derfor at vi bliver ved og ved og ved og............ :-)

Til top Vis chris-torb's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af chris-torb

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 21 Oktober 2007 kl. 21:44 | IP-adresse registreret  

pyramideskum har den store fordel, at det kan limes fast. Det er meget vigtigt, at dæmpematerialet ikke kan flytte sig, da det ellers vil forringe impulsgengivelsen. Og man behøver ikke at dække alle 6 sider.
Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman

chris-torb
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Oktober 2007 kl. 19:33 | IP-adresse registreret  

Hmm... lidt flere overvejelser......

Har ikke prøvet at male på MDF før....... Forsiden af "custom fronten" blev rimelig flot, men siderne hvor pladerne er limet sammen, blev bestemt ikke gode...Det ligner virkelig øv....skulel ha' "primet" dem inden jeg malede.... troede at jeg kunne gøre det med en masse gang lak, men skulle ha' grundet eller på anden måde lukket MDF'en inden... nå, men så lærte jeg jo igen noget der  :-)

Så jeg smuttede forbi den lokale Silvan og købte noget stavlimet egetræs plade....

Så det bliver den nye front..... Og når den bliver bejdset, tror jeg at det vil matche det oprindelige kabinet meget bedre...... så det var lige forfra...    :-)

Lige et par billeder... inden slibning osv...  bare rå plader..... ( Synes efterhånden at jeg er ved at blive helt skrap til den overfræser....der..... he he   )

Go' mandag til jer alle...

Mvh

chris-torb

Hans J
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Maj 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 22 Oktober 2007 kl. 21:28 | IP-adresse registreret  

chris-torb skrev:

Hmm... lidt flere overvejelser......

Har ikke prøvet at male på MDF før....... Forsiden af "custom fronten" blev rimelig flot, men siderne hvor pladerne er limet sammen, blev bestemt ikke gode...Det ligner virkelig øv....skulel ha' "primet" dem inden jeg malede.... troede at jeg kunne gøre det med en masse gang lak, men skulle ha' grundet eller på anden måde lukket MDF'en inden... nå, men så lærte jeg jo igen noget der  :-)

Så jeg smuttede forbi den lokale Silvan og købte noget stavlimet egetræs plade....

Så det bliver den nye front..... Og når den bliver bejdset, tror jeg at det vil matche det oprindelige kabinet meget bedre...... så det var lige forfra...    :-)

Lige et par billeder... inden slibning osv...  bare rå plader..... ( Synes efterhånden at jeg er ved at blive helt skrap til den overfræser....der..... he he   )

Go' mandag til jer alle...

Mvh

chris-torb

Det ser da rigtig godt ud, har du affaset bagkanten også ?

Overfræser er faktisk årsag til jeg gider rode med højtalerbyg m.m., det er verdens sjoveste træværktøj .

Til top Vis Hans J's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hans J

chris-torb
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Oktober 2007 kl. 18:52 | IP-adresse registreret  

Hey Hans J...

Jep, selvfølgelig er de affaset på bagkanten...  :-)   Tror også at man godt kan se det på billedet..

Og ja...... da jeg startede med overfræseren forsøgte jeg at "håndføre" den rundt... det gik godt nok ikke godt.  :-)     Har senere fundet ud af metoden, og nu synes jeg, som du nok også gør, at det er et af højdepunkterne ved at være selvbygger   :-)

mvh

chris-torb

chris-torb
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Oktober 2007 kl. 21:04 | IP-adresse registreret  

WEEEEEEEEE...... så fik jeg " de 2 små nye" i hus...  Super...

Damn..... De er godt nok lækre.... Tydeligt en hel anden kvalitet end mine Peerless enheder...

Og det er godt nok en ordenlig magnet... vildt..

Så fik jeg "bugseret" dem ind i de eksisterende huller i kabinetterne... Jo jo... skruerne sidder helt skævt ( men det var eneste mulighed), og volumen er ca. 2,5 liter for lille... men damn... de spiller allerede nu, inden de er spillet til og i et for lille kabinet, vilde forrygende godt... laaangt dybere og med meget mere "magt og autoritet"... Sub'en gør ikke den store forskel nu.. Så der er rigtigt gode udsigter til at jeg kan droppe den, når det hele er på plads..

Det er virkelig topklasse enheder....

Kan næsten ikke vente med at få dem bygget om..  Og alligevel... så spiller de vildt godt allerede nu...  :-)    Jeg kan næsten ikke få armene ned..   :-)

Mvh

chris-torb

Drea
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Juli 2007
Lokalitet: Fyn
Sendt: 01 November 2007 kl. 12:50 | IP-adresse registreret  

Til top Vis Drea's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Drea

chris-torb
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 November 2007 kl. 15:09 | IP-adresse registreret  

Heeeeeey...

Så er ombygningen af de gamle kabinetter opstartet....  Damn, hvor det der hvide snedkerlim bare er stærkt.... Havde nær aldrig fået flået det fra hinanden... Der måtte både overfræser og stiksav igang.... Men det er jo egenligt super positivt..

Den får lige et par "afstands-stykker" og så en ny front....

Så skal limen bare lige ha' lov at hærde af.... og så skal der gang i sliberiet  :-)

Bagefter står den på bejdsning og lidt spray-lak...

Spændt på hvordan det kommer til at se ud.... men kønt bliver det ikke...

Det må forhåbentligt kunne få motivationen til at stige så meget, at jeg snart kommer igang med de endelige og rigtige kabinetter... :-)

Go' Søndag til alle...

chris-torb

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 04 November 2007 kl. 15:28 | IP-adresse registreret  

imponerende omhu til at par prøvekabinetter 
Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman

chris-torb
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 November 2007 kl. 15:41 | IP-adresse registreret  

jazzman skrev:
imponerende omhu til at par prøvekabinetter 

Aaaarh... de kommer jo nok til at hænge på væggen frem til foråret..... Så for at hende den langhårede ikke skal "kvidre" alt for meget, må jeg hellere gøre det bare nogenlunde....... :-)

chris-torb
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 November 2007 kl. 22:30 | IP-adresse registreret  

Jamen så fik jeg slebet lidt på dem...

Og bagefter blev de bejdset og lakeret... og hængt op igen..

Inden den nye front var netto kabinettet 7,8 liter... og nu er det 10,5 liter.. Og det er HELT VILDT hvor meget dybere bassen går ned nu..... Helt utroligt hvad denne lille 5" enhed magter..... I min stue, er det perfekt...

Synd at det er arbejdsdag i morgen..... ellers kunne jeg sagtens sidde oppe hele natten og "genopleve" alle mine yndlingsnumre... :-)

Godnat og sov godt... :-)

chris-torb

chris-torb
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 November 2007 kl. 21:24 | IP-adresse registreret  

Jamen så er det snart 3 uger siden at jeg hev peerless enhederne ud, og derefter satte Scanspeak enhederne i mine "køkken-bordplade-kasser"  :-)

Jeg synes at det spiller vildt godt... Kan på det varmeste anbefale at bygge denne konstruktion, når man, som jeg, har en forholdsvis begrænset størrelse stue..

Sub'en, en 8" SLS enhed, samt en Hypex 2.0 er stort set altid slukket nu. Det er kun i forbindelse med at jeg ser film, den er interessant.

Havde tidligere på ugen et møde i nærheden af T. Gravesen, og benyttede mig derfor, af en oplagt mulighed for at få målt "kasserne" efter. Frekvensgangen var rigtig flot, og efter eget ønske, ændrede vi lidt på sugekredsen over bassen, da frontbaflen er ændret lidt i forhold til det oprindelige design. Det var små justeringer og det har resulteret i en, for mig, super højttaler.

Sidder tit oppe den halve nat og lytter til mine "gamle" favoritter igen og igen.

Hold kæft hvor er det vildt fedt, når noget... bare VIRKER  :-)

Rigtig god aften til alle fra en glad mand  :-)

chris-torb

ubl_
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 December 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 21 November 2007 kl. 21:46 | IP-adresse registreret  

Fedt at høre at du er blevet glad for "spilledåserne" og velkommen til heppekoret! (Jeg har  selv et sæt Ellam XT).  Må sige at det ser da ud til at  du er sluppet ganske heldig fra de kabinetter .

chris-torb
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 November 2007 kl. 08:26 | IP-adresse registreret  

:-)  Tak for det..... Men det er stadig en midlertidig løsning...

De spiller fantastisk synes jeg.... Det er sådan noget der giver "blod på tanden" til at prøve kræfter, med en mere avanceret konstruktion..

Har kikket noget på "Ekta"....  Det kunne godt blive næste projekt :-)

Mvh

chris-torb

chris-torb
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Maj 2008 kl. 11:25 | IP-adresse registreret  

Hey...

En lille micro update på Ellam-XT "kasserne"

Jeg tænker så det knager omkring et nyt projekt med 2 SS15W og XT diskanten. :-) Og i "afmagt" over min manglende beslutsomhed vedr. kabinetkonstruktion ( Er stadig meget i tvivl), kastede jeg mig over en micro opdatering af de "gamle kasser"

De fik lidt nye delefilterkomponenter, nu er der induktionsfri modstande på alle pladser, og samtidig blev seriespolen til bassen forsynet med 2 gavle(der var i forvejen jernkerne i)... Så blev den til en 2,4 mH og en efterfølgende afvikling af spolen ned til 1,2 mH, resulterede i en reduktion af modstanden i spolen på ca. 0,1 Ohm. Det lyder ikke af meget, men det er UTROLIGT hvor meget så lidt modstand i serie med en basenhed betyder. Jeg ved godt at spolen "går i mætning" ved en eller anden given effekt, når der er kerne og gavle.... Men efter hvad jeg har læst mig til, er det ved rimeligt høje niveauer, og ikke ved almindelig daglig brug. LAV SERIEMODSTAND TIL BASSEN - Rigtigt vigtigt punkt for os selvbyggere :-)

Samtidig blev det gamle dæmpemateriale hevet ud, og de blev derefter dæmpet efter T. Gravesen's anvisninger http://www.troelsgravesen.dk/cabinet-damping.htm

Når nu de var hevet ned fra væggen, fik de afrunder kanterne og blev slebet ned og fik ny bejdse og lak (de var efterhånden lidt medtagede efter flere "adskillelser" )

Lyden.......Dybere og specielt mere magtfuld bas og en rundere-blødere diskant og samtidig virker de fleste vokaler mere "forward"- længere fremme på scenen......

Også lige lidt billeder

Tonni
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2006
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 18 Maj 2008 kl. 11:57 | IP-adresse registreret  

SAVLE!!!

Sikke et midlertidigt kabinet! - Har set meget / mange færdige kasser der ikke når denne kvalitet til sokkeholderne!!!

chris-torb
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Maj 2008 kl. 19:38 | IP-adresse registreret  

Tonni skrev:
SAVLE!!!

Sikke et midlertidigt kabinet! - Har set meget / mange færdige kasser der ikke når denne kvalitet til sokkeholderne!!!

Tak for de rosende ord Tonni :-)     Det er svært at fange detaljer på kamera-- specielt når de bagefter kun må fylde 35Kb      Men synes også at de er til at holde ud at kikke på efterhånden...

----------------------------

Mht. seriespolen, som i hvert delefilter er blevet "afviklet" ca. 5 m 1.2 kvadrat kobberledning, efter påsætning af gavlsæt....

Det svarer jo billedligt talt til at man kobler sine 4 kvadrat tykke super-dyre højttalerkabler på eks. præcist 2,3m til sin forstærker(for de skal selvfølgelig være så korte som muligt, men dog også lige lange)........ og så sætter man lige 5 m 1,2 kvadrat tynd kobberledning ekstra i enden af hver af dem, inden man forbinder dem til højttalerterminalerne.......... Lidt til eftertanke... Der er ingen tvivl om at det virker som om, der er mere "hul igennem" uden de ekstra 5 m 1,2 kvadrat..

Lige et billede af det afviklede kobber...

5 m 1,2 kvadrat :-)

Go' Søndag aften......

gx55
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 April 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 18 Maj 2008 kl. 19:47 | IP-adresse registreret  

det ser sku godt ud med de afrunder kanterne . Er selv i gang med samme enheder bare med 2 bas enheder som du selv er inde på

BjarkeHedegaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 September 2007
Sendt: 18 Maj 2008 kl. 23:25 | IP-adresse registreret  

Spændende! :D Vil selv til at i gang med samme kombi bare med en 18w :) Super flotte kabinetter!

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes