Tilbage til HIFI4ALL.DK 23. maj 2025 | 20:24   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Vintage
 HIFI4ALL Forum : Vintage
Emne Emne: Svensk HiFi: Luxor (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Gråskæg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 April 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 05 Oktober 2007 kl. 21:55 | IP-adresse registreret  

Kranzberg: Ja Luxor er nok mest kendt som fjernsynmærke i Danmark, men der er dog af og til en receiver på QXL.

som denne Luxor Dirigent Ambiofoni, men ellers er vi jo nok mest til Tandberg .

[/IMG]
Til top Vis Gråskæg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gråskæg

Kjell Kranzberg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Juli 2007
Lokalitet: Sverige
Sendt: 08 Oktober 2007 kl. 19:21 | IP-adresse registreret  

Gråskaeg: Hej! Ja, det är en 7100, med simulerad 4-kanal, inte äkta quadrofoni alltså. Uteffekten är 2x35 W i 4 ohm. Den ser ju snygg ut och jag såg på QXL att budnivån är 26 kr. Snacka om fynd. Det är den absolut värd. Ljudkvaliteten i förstärkardelen är i klass med Tandberg TR 200. Tunerdelen i den håller inte samma höga klass.

Den här modellen stod i tusentals svenska hem på 70-talet. Ofta var det modellen med inbyggd platespiller.

Hur många av er har sett detta kassettdäck?

Modell "Luxor 9255", från 70-talets andra hälft. Det har tre motorer och är logikstyrt och är lika avancerat som Tandberg TCD 310. Det kostade över 2000 kr. Jag tycker det låter minst lika bra som TCD 310. Min mening är att detta är den bästa hifiprodukt Luxor tillverkat. Jag tycker att det är ett mycket välljudande budgetkassettdäck. Det är mitt exemplar på bilden och det fungerar fint och låter bra än i dag fastän det är ca 30 år gammalt.

Til top Vis Kjell Kranzberg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjell Kranzberg

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 08 Oktober 2007 kl. 22:16 | IP-adresse registreret  

Herligt at du har glæde af sådan en fin gammel kassette båndoptagere og dejligt at Luxor også tænkte på de kunder der ønskede god kvalitet - der må jeg også give TanteBerg ret - Kassettebånd er i dag et overset medie som kan give overraskende god lyd

Gråskæg
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Oktober 2007 kl. 18:55 | IP-adresse registreret  

Kranzberg: Så står der en Luxor Dirigent og spiller i reolen alt fungerer tilsyneladende. er de to metre

left right til ambiofonen.? loudnessen er i hvertfald ganske kraftig på mine Pioneer højtalere.

passer måske bedre til mine B&O S60. men bra ljud

Billeder på Tante berg's

Gråskæg
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Oktober 2007 kl. 21:33 | IP-adresse registreret  

Kranzberg: et par tillægsspørgsmål Knapperne tilvenstre for tape er det phono begge 2 mm+mc?

knapperne tilhøjre for Mono ? ellers har den spillet fint radio hele aftenen. Nu har jeg selv en

Tandberg Tr 200 synes nok der er mere power i Dirigenten. og helt klart den lyder ikke som en

B&O eller en Tandberg den lyder nok som en Luxor

Kjell Kranzberg
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Oktober 2007 kl. 07:01 | IP-adresse registreret  

Gråskaeg:

Hej!

Trevligt att du gillar den!

Jag ska svara på dine spörsmål under dagen. Just nu hinner jag inte. Jag ska i väg till jobbet.

Jag återkommer.

Til top Vis Kjell Kranzberg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjell Kranzberg

Kjell Kranzberg
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Oktober 2007 kl. 09:44 | IP-adresse registreret  

Gråskaeg:

Hej!

Knapparna till vänster om "Radio" är: (från vänster)
Pickup MM
Mikrofon (jo, faktiskt!)
Tape

Knappen till vänster om "Mono" är Loudness. De två till höger om Mono är Hi- respektive Low-filter. Symbolen är ju tre ljudvågor. På loudnessknappen är den mittersta vågen bruten med ett litet sterck, vilket alltså betyder att mellanregistret är "sänkt" i förhållande till bas och diskant. Symbolen på Hi- respektive Low-filter fungerar på motsvarande sätt.

VU-mätarna ska visa utnivå i stereo.

Att du upplever att den har mer tryck än TR 200 kan nog bero på att TR 200 är lite svagare i effekten. 7100 ligger på ca 35 W i 4 ohm.
Man ska i alla fall ha klart för sig att detta inte är fråga om vintage high end, utan om budget hifi. Men ljudet kan ju vara okej i alla fall. Allt beror ju på vilka krav man ställer.

Ett problem med dessa förstärkare brukar vara att skjutpotentiometrarna blir tröga med åren. Det skadar nog inte att spraya dem med elektronikrengöringsspray.

Lycka till med förstärkaren. Den ser fin ut.

Om du råkar få syn på en "7082" (se bild längre upp i diskussionen) ska du köpa den. Där har du riktigt välljudande budget hifi på ca 2 x 50 W. 

Gråskæg
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Oktober 2007 kl. 17:55 | IP-adresse registreret  

Krenzberg: Tak for svarene, man har jo næsten glemt de gamle lydtegn i disse digitaltider. Jeg vidste ikke karaoke var

populært i Sverige allerede i 70'erne.

Interessen for det gamle grej er både lyd, historie og nostalgi. og hr.Larsson er ikke gået hjem med den

ringeste lyd, når man tænker på nutidens minianlæg

hvad var typiske højtalere og kassette til sådan en Dirigent?

I dag virker det dog lidt irriterende at der ikke er skala til FM men kun forvalg. men nok et designvalg.

Ønsker man fjernøstligt design er Marantz eller Luxman måske et bedre valg.

By graaskaeg, shot with u40D,S500,uD500 at 2007-10-23

Kjell Kranzberg
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Oktober 2007 kl. 20:46 | IP-adresse registreret  

Gråskæg skrev:

hvad var typiske højtalere og kassette til sådan en Dirigent?

Typiska högtalare var Luxors egen "6031", som är en tre-vägs golvhögtalare i sluten låda med en bas på 25 cm, en diskant-dome och ett mellanregister. Det är liknande element som i transmissionlinelådorna som syns på bild här nedan.  Även "6831" som finns på bild här ovan såldes  ihop med din förstärkare. Fast jag vill nog rekommendera "8071 Transmissionline", d v s den modell jag själv har. Den låter utmärkt och är lättdriven. Här är en lite bättre bild på den modellen.

Man ser tydligt att basen, har ny foamkant.  Alla originalbasar har trasig foamkant. 

Vill man behålla högtalaren i originalskick måste man alltså byta foamkanten.

8071 med tygfronten monterad, är en riktigt vacker högtalare, ca 85 cm hög.

Eller hur

Kassettdäck.  Ja det var någon billig modell (just nu kommer jag inte ihåg modellnumret); inte i första hand den jag lagt ut bild på här ovan. Den kom senare, nämligen 1978. Din förstärkare är från ca 1976.

tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 26 Oktober 2007 kl. 18:32 | IP-adresse registreret  

[

Vet ni förresten att Motala är radions huvudstad här i Sverige. I slutet av 20 - talet byggdes det en radiosändare här. Det var den enda sändaren på svenska landsbygden. Det fanns en sändare i Stockholm också. Bägge sände på långvåg. Nu är sändaren och radiomasterna museum.

Den sender besøgte jeg i 1977 . Det var i forbindelse med et et kursus i farve tv afholdt på LUXOR fabrikken. Der fik jeg mit første uddannelses- papir i form af et diplom. Jeg arbejdede som tekniker på et radio tv værksted i en lille by som hed Færgelanda nær Uddevalla. Det medførte at jeg kunne få arbejde på daværende Kirk's telefonfabrikker som elektronik-mekaniker i Horsens da jeg rejste hjem. Idag arbejder jeg i de samme bygninger, men nu hedder det BB elektronics og mit arbejde er test og reparation af sattelit-kommunikations udstyr.

Den forretning som jeg arbejdede i førte alle disse prdukter som omtales her.

Har i glemt SONAB 

MVH

Til top Vis tube mania's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tube mania

Roky
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Januar 2007
Lokalitet: Århus
Sendt: 26 Oktober 2007 kl. 18:38 | IP-adresse registreret  

hey sådan en fætter fandt jeg på lossepladsen for et godt stykke tid siden

men den røg tilbage igen...

vh Roky

Til top Vis Roky's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Roky

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Oktober 2007 kl. 18:45 | IP-adresse registreret  

tube mania skrev:
[

en sender besøgte jeg i 1977 . Det var i forbindelse med et et kursus i farve tv afholdt på LUXOR fabrikken. Der fik jeg mit første uddannelses- papir i form af et diplom. Jeg arbejdede som tekniker på et radio tv værksted i en lille by som hed Færgelanda nær Uddevalla. Det medførte at jeg kunne få arbejde på daværende Kirk's telefonfabrikker som elektronik-mekaniker i Horsens da jeg rejste hjem. Idag arbejder jeg i de samme bygninger, men nu hedder det BB elektronics og mit arbejde er test og reparation af sattelit-kommunikations udstyr.

Den forretning som jeg arbejdede i førte alle disse prdukter som omtales her.

Har i glemt SONAB 

MVH

Fed anekdote - lad os få mere af den slags

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Oktober 2007 kl. 18:48 | IP-adresse registreret  

Roky skrev:

hey sådan en fætter fandt jeg på lossepladsen for et godt stykke tid siden

vh Roky

hvorfor ?

Kjell Kranzberg
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Oktober 2007 kl. 19:31 | IP-adresse registreret  

Roky skrev:

vh Roky

Ja, det undrar jag också? Hvorfor?

Jag skulle ha tagit hem den direkt.

Denna modell är, som jag skrev här ovan, ovanlig numera, och de som säljs kostar en del.

Den står på min önskelista. Jag har aldrig haft den här modellen.

Roky
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Oktober 2007 kl. 18:25 | IP-adresse registreret  

hej r I b og Kjell Kranzberg!

der var kun en højtaler og går ud fra at at der skulle have været to - hvis i forstår

den var egentlig i pæn stand og virkede udmætket da jeg satte den til- kunne også spille højt!!!

overraskelsen kom da jeg åbnede den, for enheddernes magnet var så små at jeg næsten ikke kunne få øje på dem og delefilter var der heller ikke noget af!- jo de var loddet sammen på et print uden modstende og spoler

jeg skal ikke gøre mig klog på vintage ht om opbygning osv men jeg kunne da se der ikke var gjort meget ud af dem

kan også godt være det har været en anden model men kunne se at den var købt i fona til 995 kr.(den er fra 1970´erne ikke?) sættet går jeg ud fra- og det passer vel meget godt til prisen der står på billedet.

hvis jeg havde set indlægget ville jeg selvfølgelig have reageret og hørt om nogen var interesseret men det er der jo desværre ikke noget og gøre ved nu

er denne ht speciel og var meget står sådan et par i idag?

venligst Roky

Kjell Kranzberg
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Oktober 2007 kl. 19:30 | IP-adresse registreret  

Roky skrev:

delefilter var der heller ikke noget af!- jo de var loddet sammen på et print uden modstende og spoler

er denne ht speciel og var meget står sådan et par i idag?

venligst Roky

Hej Roky!

Luxors mindre ht-modeller har inte så avancerade filter, ofta bara en kondensator till diskanten. Jag kan tänka mig att det är så i den här modellen.

Husker du om det var gummiupphängning eller foamupphängning på basen? Om det var gummiupphängning är det sannolikt en Peerless-bas och då är diskanterna antagligen också Peerless, gissningsvis Peerless MT 24.

Luxor köpte från Peerless innan man kom igång med egen element-tillverkning. Luxors egna 8 tums basar har foamkant. Den är alltid upprutten i de högtalare den sitter i.

Värde på denna högtalare? Ja, det beror nog på hur många intresserade köpare det finns. Jag har sett den här modellen annonseras ut för över 500 kr. Men om man hittar den på en loppmarknad kostar de nog ca 100 kr/paret.

Och som jag skrev ovan: Den här modellen står på min önskelista.

Roky
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Oktober 2007 kl. 23:13 | IP-adresse registreret  

hej Kjell

foamupphängning betyder det skumophæng? ja undskyld hvis jeg ikke helt forstår dig 

jeg er næsten 100% på at enhedderne var peerless hele vejen rundt, og jeg er næsten sikker på at diskanten var af pap som de jo ofte var dengang. dermed tror jeg også at bassen var af pap.

jeg tog den faktisk med hjem fordi den var lidt spænende udseende mæssigt og kunne godt se det var vintage uden overhovedet at have taget dem op af containeren!(var selvfølgelig nederst) men desværre da jeg kun havde en blev den leveret tilbage igen- den var faktisk ret tung og bære hjem ca 2 km hjem på cykel bærende under armen!

vh Roky

ps. skal da nok være opmærksom og tage noget Luxor grej med hjem hvis jeg finder noget- plejer dog altid at have noget med- jeg kan ikke lade være

Kjell Kranzberg
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Oktober 2007 kl. 04:45 | IP-adresse registreret  

Roky skrev:

foamupphängning betyder det skumophæng? ja undskyld hvis jeg ikke helt forstår dig 

jeg er næsten 100% på at enhedderne var peerless hele vejen rundt, og jeg er næsten sikker på at diskanten var af pap som de jo ofte var dengang. dermed tror jeg også at bassen var af pap.

vh Roky

Ja, här används bägge termerna; ibland säger vi också skumplastkant...

Ja visst - både basen och diskanterna är papp.

Det står ett par "vanliga" luxorlådor på en loppmarknad här i byen. I dem sitter en Peerless bas 8 tum och en Peerless diskant. Jag kanske skulle köpa dem (50 kr) och lägga ut bilder på elementen, så får vi se om du känner igen dem.

Roky
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 November 2007 kl. 15:31 | IP-adresse registreret  

kommer der nogen billeder

Kjell Kranzberg
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 November 2007 kl. 16:45 | IP-adresse registreret  

Roky skrev:

kommer der nogen billeder

Nästa uge...

Ha en bra helg!

<< Forrige Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes