Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 07:19   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Kabel test, vind 1000000 dollers (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 5
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 05 Oktober 2007 kl. 12:36 | IP-adresse registreret  

Der er da et par af mine DAC's, der er så stor forskel på, at det er let at høre, ude fra køkkenet, med halvlukket stuedør. 

Forskellene i grej, er så store, at jeg meget tit tænker, at konstruktørene endnu engang har lukket noget ud på markedet, som de måske ikke selv var helt tilfredse med.

Der hvor det bliver interessant, er der hvor en konstruktør selv mener, at han har begået noget godt.

Flemming
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 September 2005
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 07 Oktober 2007 kl. 13:57 | IP-adresse registreret  

wan19 skrev:

Hmm

Forstår ikke folk der er villige til at ofre 50-100k på et anlæg, der i deres øre lyder så meget bedre end et til 10-20k... Og de så mener at kabler fra byggemarkedet samt standard sorte lakrids signal kabler er godt nok til at trække den bedste lyd ud af anlægget.

Hvis de påstår ikke at kan høre forskel på kabler så kan de heller ikke høre forskel på en dyr og billig cdspille..

Enig i at du sagtens kan høre forskel på kabler, dem til ringe klokken og så dem du kan købe hos eks bilkutikker hvor udseende har noget at sige. Det eneste det kommer an på er ren og skær ledningsevne. Dem der tør kan læse og forstå denne hjemmeside:  www.roger-russell.com/wire/wire.htm

Et højtalersystem med meget lav impedans skal helst trækkes af et kabel (udformning underordnet) med en ohmsk modstand (frem/tilbage) på under en 5% af ht'ens laveste impedans.

Dvs trækker du nogle "trælse" (lav impedans) HT'er og bruger et for tyndt (udformning underordnet) kabel kan du sagtens høre hvis du går over til et kabel som måske har 10x lavere impedans (altså større tværsnit). Grunden er at spændingsdelingen over kablet/højtaleren for noget at sige. Men har du tværsnit nok (2.5mm2-4mm2) så er fabrikant og opbygning totalt ligegyldig. Se målingerne i linket.

Med hensyn til netkabler undre det mig hvorfor at det kun er de sidste 150cm (fra netstik til lydanlæg) der giver noget i lydbilledet? Hvorfor ikke hele vejen til dynamoen på kraftværket?

Hilsen Flemming

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Sendt: 07 Oktober 2007 kl. 15:46 | IP-adresse registreret  

NickyD skrev:
hansen skrev:
sd2100 skrev:

Man kan drage en parallel til urenes verden. Et ur funktion er vel først og fremmest at vise tiden korrekt. Viser et Rolex eller Patek Phillip tiden mere korrekt/præcist end et Swatch? Nej. Men disse ure er meget mere lækre at eje end et Swatch.

Ved godt det er off topic, men du må altså ikke putte Patek og Rolex i samme bås -- det er som Rolls Royce og VW :)
Det er jo pointen

Hvis du skifter RR ud med Bentley så passer pengene motorisk - eller var det kun signalværdien du havde i tankerne

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Sendt: 07 Oktober 2007 kl. 16:14 | IP-adresse registreret  

Spencer skrev:
Der er da et par af mine DAC's, der er så stor forskel på, at det er let at høre, ude fra køkkenet, med halvlukket stuedør. 

Forskellene i grej, er så store, at jeg meget tit tænker, at konstruktørene endnu engang har lukket noget ud på markedet, som de måske ikke selv var helt tilfredse med.

Der hvor det bliver interessant, er der hvor en konstruktør selv mener, at han har begået noget godt.

Et er apparater hvor der er eller kan være stor påviselige forskelle, noget helt andet er ligesindede kabler hvor forskellene er små eller ikke eksisterende. Selv i en blindtest med påviseligt forskelligartede apparater vil mange have uendeligt svært ved at genkende forskellene i en blindtest.

Uanset hvordan man vender og drejer det så vil resultatet af en blindtest ikke kunne bruges på andet end de objekter og de testpersoner der deltog i testen under de konditioner testen blev afholdt under.

HF's testhold har engang påstået at kunne høre forskel på 4 udgaver af Quad 405. En efterfølgende blindtest påviste at det kunne testholdet ikke. Hvad får man ud af det ?

Svarene er mange. Er alle forstærkere ens ? er alle Quad 405 ens ? Var testholdes medlemmer tonedøve ? Var resten af udstyret ikke godt nok til at afsløre forskellene ? Havde testholdet slået større brød op end de kunne bage ?

Svar 2 og 5 er gode kandidater men et er helt sikkert, den gode Fritz Sø fra Sø&Høyem var overordenligt sur i masken, der var der ingen tvivl om udfaldet.

Der er en gammel tråd hvor enmet berøres http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=9280&TP N=3

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn

Mercury
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2006
Lokalitet: København
Sendt: 07 Oktober 2007 kl. 17:12 | IP-adresse registreret  

Buddy skrev:

Mercury skrev:
Problemet er at det er et specefikt kabel man skal kunne identificere. Det svarer lidt til at du skal kunne genkende en melodi kun ud frac en muntlig beskrivelse. Det er ikke rimeligt, den million ligger godt og trygt i boksen. Under de omstændigheder gider jeg ikke engang prøve!!!

Dårligt Randi.

Hvor står det beskrevet i materialet?

Læs præmissen!!!
Til top Vis Mercury's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mercury

plafitracer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 19 Januar 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 07 Oktober 2007 kl. 17:42 | IP-adresse registreret  

wan19 skrev:
---snip--- Hvis de påstår ikke at kan høre forskel på kabler så kan de heller ikke høre forskel på en dyr og billig cdspille..

Der er da ingen forskel på cd-pladeafspillere - det er jo bare en aflæsning af nuller og et-taller, der skal konverteres til et lydsignal - Hvordan kan
der opstå en forskel?

Der er da heller ingen forskel på forforstærkere, det er jo bare en indgangsvælger, der sender et signal fra cd pladeafspilleren eller tuneren videre
til en effekt forstærker, der bare forstærker signalet og sender det videre til nogle højttalere, som der heller ingen forskel er på, da de allesammen
kan det samme.

Ergo: om du har et billigt eller dyrt stereo anlæg har ingen betydning, de gør alle sammen det de skal, spiller noget musik. Det er det samme med
ure, de viser bare tiden, eller biler, de bringer dig bare fra A til B. Der er jo, som bekendt, ingen forskel mellem en Hyundai Getz og en Ferrari F430,
du kan få dem begge i røde, de har begge et rat og 4 hjul.
Til top Vis plafitracer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af plafitracer

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 07 Oktober 2007 kl. 18:03 | IP-adresse registreret  

bjørn skrev:

Spencer skrev:

Et er apparater hvor der er eller kan være stor påviselige forskelle, noget helt andet er ligesindede kabler hvor forskellene er små eller ikke eksisterende. Selv i en blindtest med påviseligt forskelligartede apparater vil mange have uendeligt svært ved at genkende forskellene i en blindtest.

Uanset hvordan man vender og drejer det så vil resultatet af en blindtest ikke kunne bruges på andet end de objekter og de testpersoner der deltog i testen under de konditioner testen blev afholdt under.

HF's testhold har engang påstået at kunne høre forskel på 4 udgaver af Quad 405. En efterfølgende blindtest påviste at det kunne testholdet ikke. Hvad får man ud af det ?

Svarene er mange. Er alle forstærkere ens ? er alle Quad 405 ens ? Var testholdes medlemmer tonedøve ? Var resten af udstyret ikke godt nok til at afsløre forskellene ? Havde testholdet slået større brød op end de kunne bage ?

Svar 2 og 5 er gode kandidater men et er helt sikkert, den gode Fritz Sø fra Sø&Høyem var overordenligt sur i masken, der var der ingen tvivl om udfaldet.

Der er en gammel tråd hvor enmet berøres http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=9280&TP N=3

I eksemplet med de mange Quad-forstærkere, har der ikke været tale om en let lokaliserbar lydmæssig svaghed i første udgave, som efterfølgende er rettet.

Havde der været tale om f.eks. dårlig diskant, i form af hvislende s-lyde, som ikke længere er til stede i næste version, så var der noget håndgribeligt.

Der er masser af fejlskud i hifiverdenen, der aldrig skulle være sendt på markedet, men kun er kommet afsted, grundet en deadline, der skulle overholdes. Deadlines kan også gå den modsatte vej, og forhindre at gode designs fluekneppes til døde, og ender med en dårligere udgave.

Der er meget flueknepperi, der ender med ringere versioner i næste udgave, end den tidligere version. Blot stiller ingen sælger eller konstruktør sig op, og siger at det nye er noget skrammel.
De får i stedet reklameafdelingen til at sammenkoge noget teknobabble, som ingen forstår, og imponerer den nørdede del af køberne.

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 07 Oktober 2007 kl. 18:18 | IP-adresse registreret  

"Uanset hvordan man vender og drejer det så vil resultatet af en blindtest ikke kunne bruges på andet end de objekter og de testpersoner der deltog i testen under de konditioner testen blev afholdt under."

Sludder! Det er sådan, man afgør, om et nyt lægemiddel kan kurere dine børns cancer eller ej. Ting, der er lidt vigtigere end kablets lyd. Blindtesten skal sættes omhyggeligt op; det kan lade sig gøre i medicin OG i hifi.
Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman

Per N
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Oktober 2006
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 07 Oktober 2007 kl. 18:47 | IP-adresse registreret  

plafitracer skrev:

Der er da ingen forskel på cd-pladeafspillere - det er jo bare en aflæsning af nuller og et-taller, der skal konverteres til et lydsignal - Hvordan kan
der opstå en forskel?

Der er da heller ingen forskel på forforstærkere, det er jo bare en indgangsvælger, der sender et signal fra cd pladeafspilleren eller tuneren videre
til en effekt forstærker, der bare forstærker signalet og sender det videre til nogle højttalere, som der heller ingen forskel er på, da de allesammen
kan det samme.

Ergo: om du har et billigt eller dyrt stereo anlæg har ingen betydning, de gør alle sammen det de skal, spiller noget musik. Det er det samme med
ure, de viser bare tiden, eller biler, de bringer dig bare fra A til B. Der er jo, som bekendt, ingen forskel mellem en Hyundai Getz og en Ferrari F430,
du kan få dem begge i røde, de har begge et rat og 4 hjul.

Hvorfor stiller du bare ikke op til den test? Nu når du nu mener det er så klokke klart at vi skal have  en så banal en sammenligning ind i billedet. -Det må da være ultra nemt for dig og høre forskel -du må jo nærmest være trænet nu når du sælger kabler

Det går måske så godt i kabelbranchen at du synes 5271500 Dkr.  ikke er besværet værd?

Mercury
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2006
Sendt: 07 Oktober 2007 kl. 19:20 | IP-adresse registreret  

jazzman skrev:
"Uanset hvordan man vender og drejer det så vil resultatet af en blindtest ikke kunne bruges på andet end de objekter og de testpersoner der deltog i testen under de konditioner testen blev afholdt under."

Sludder! Det er sådan, man afgør, om et nyt lægemiddel kan kurere dine børns cancer eller ej. Ting, der er lidt vigtigere end kablets lyd. Blindtesten skal sættes omhyggeligt op; det kan lade sig gøre i medicin OG i hifi.

Det er noget forbandet sludder jazz!

Når man laver forsøg med medicin ved man at der er stor forskel i responsen hos de enkelte individer, dette kaldes interindividuel variation. Dette betyder at en slags medicin kan have fin effekt og få bivirkninger hos et individ, samtidig med at det hos et andet individ kan have dårlig effekt og mange bivirkninger.
Det man undersøger er om der er forskel nok til at man på trods af den interindividuelle forskel kan have bedre gavn af medicinen end placebo.
Det samme gør sig gældende i hifi, men mange som dig lukker øjnene for dette!!!!!
Hvis man skal måle/høre en forskel på to forskellige kablers effekt, må man have reproducerbare forhold, eller lad os bare kalde laboratorieforhold. Dette er nødvendigt da man ellers vil komme ind i problematikken med interindividuel variation i anlæg/akustik. Hvem siger dig at det anlæg som Randi vil teste sit eget kabel overfor det omtalte kabel overhovedet er i stand til at vise forskelle på kablerne? Hvis du tænker jo det er jo dejligt dyre ting de bruger i deres testanlæg - ja så prøv at gå ned i hifi-klubbens high-end rum og lyt til deres 250.000 kr's anlæg. Det lyder rædsomt på trods af det høje potentiale. Årsagen kender de godt dernede, rummet er uegnet til musikgengivelse. Jeg ville ikke kunne høre forskel på om man havde en rusten pigtråd på som kabel eller et superkabel sorry!
For at en blindtest kan fungere må man tune anlæg så det reelt er istand til at vise de forskelle der måtte være. Jeg betaler ikke 10.000 dollars for at få lov til at høre forskel på to triangler mens en jetjager letter lige ved siden af, ville du? Ingen tvivl om at der kan være stor forskel på trianglerne du har bare ingen chanse for at høre den. Forstår du analogien?

Randi siger det er videnskabeligt, det er noget bullsh*t - han ignorerer fuldstændig at de karakteristika man hæfter på kabler bedst høres i et anlæg man kender godt og så skal man for at isolere kablets karakteristik fra samspillet med anlægets karakterestik, afprøve kablet i mange anlæg. Først herefter kan man sige noget i retning af hvordan et kabels egenlyd er og i hvilke situationer der kan være en synergi, altså komme med brugbare anbefalinger. Dette er jo fuldstændig ignoreret i Randi's oplæg.

Hvorfor er han ikke lidt mere modig og siger, hvis i i et for jer kendt anlæg kan høre forskel på to af jer definerede forskellige kabler under kontrolerede og blindede vilkår leverer jeg millionen?
Formodentlig ikke fordi han er en bangebuks, han har bare ikke fattet en lyd!
Prøv at bruge ca. bare 5 minutter på at forstå!

Til top Vis Mercury's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mercury

-KP-
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006
Sendt: 07 Oktober 2007 kl. 19:41 | IP-adresse registreret  

Jeg er ikke i tvivl om der er forskel på kabler.

Nu har mine nye netkabler sidet på i 14 dage, her til aften tog jeg dem af og satte standard kablet på. De sad på i ca 2 min før jeg tog dem af igen. Så selv på netkabler er der forskel på.

Til top Vis -KP-'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af -KP-

plafitracer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 07 Oktober 2007 kl. 19:49 | IP-adresse registreret  

-KP- skrev:

Nu har mine nye netkabler sidet på i 14 dage, her til aften tog jeg dem af og satte standard kablet på. De sad på i ca 2 min før jeg tog dem af
igen. Så selv på netkabler er der forskel på.

Kære KP,

Der kan IKKE være forskel på netkabler - der er jo uanede kilometer fra elværket og frem til dit domicil,så den må du længere ud på landet med...

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 07 Oktober 2007 kl. 19:53 | IP-adresse registreret  

plafitracer skrev:
-KP- skrev:

Nu har mine nye netkabler sidet på i 14 dage, her til aften tog jeg dem af og satte standard kablet på. De sad på i ca 2 min før jeg tog dem af

Kære KP,

Der kan IKKE være forskel på netkabler - der er jo uanede kilometer fra elværket og frem til dit domicil,så den må du længere ud på landet med...

Hvorfor afskærmer man netkabler til industrimaskiner, hvis det ingen betydning har?
Det er amindelige elektrikere, og ikke hifi-elektrikere, der klarer den opgave.

plafitracer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 07 Oktober 2007 kl. 19:55 | IP-adresse registreret  

Per N skrev:

Hvorfor stiller du bare ikke op til den test? Nu når du nu mener det er så klokke klart at vi skal have  en så banal en
sammenligning ind i billedet. -Det må da være ultra nemt for dig og høre forskel -du må jo nærmest være trænet nu når du sælger
kabler

Det går måske så godt i kabelbranchen at du synes 5271500 Dkr.  ikke er besværet værd?

Kære Per N,

Jeg ville mægtig gerne stille op til den test, det samme er jeg sikker på at flere andre, både producenter og forhandlere af diverse kabler, gerne
ville. Men hvis man læser betingelserne for at stille op, er jeg diskvalificeret fra starten, da jeg ikke kan dokumentere at jeg har visse
'overnaturlige' evner. Der er indtil flere kabelproducenter, der har tilbud sig som testpersoner, de er blevet afvist.

Der er intet lettere i verden end at udfordre andre og udlove en mega dusør - og stille umulige betingelser for deltagelse. For derefter at udråbe
at ingen tør stille op...

-KP-
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006
Sendt: 07 Oktober 2007 kl. 19:59 | IP-adresse registreret  

plafitracer skrev:
-KP- skrev:

Kære KP,

Hej min ven.

Jeg er en af de heldige ligesom dig som ved hvad gode kabler gør ved lyden, og kan høre forskel på godt og dårligt. Gode kabler til det rigtige gear - Giver et løft.

Til top Vis -KP-'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af -KP-

plafitracer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 07 Oktober 2007 kl. 20:00 | IP-adresse registreret  

Spencer skrev:
Hvorfor afskærmer man netkabler til industrimaskiner, hvis det ingen betydning har?Det er amindelige elektrikere, og
ikke hifi-elektrikere, der klarer den opgave.

Det har heller ingen betydning, det er med garanti for at almindelige elektrikere skal spinde guld på at rende rundt og installere skærmet kabel. Det
har heller ingen betyndning hvilket kabel man bruger til netværkskabler - det der fis med at de skal være parsnoede er en and -alm ringeklokke
ledning kunne klare det samme - også over lange sfstande, også hvis man lægger 100 af dem ved siden af hinanden - der vil komme et fuldt signal
igennem.

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 07 Oktober 2007 kl. 20:03 | IP-adresse registreret  

plafitracer skrev:
Spencer skrev:
Hvorfor afskærmer man netkabler til industrimaskiner, hvis det ingen betydning har?Det er amindelige elektrikere, og
ikke hifi-elektrikere, der klarer den opgave.

Det har heller ingen betydning, det er med garanti for at almindelige elektrikere skal spinde guld på at rende rundt og installere skærmet kabel. Det
har heller ingen betyndning hvilket kabel man bruger til netværkskabler - det der fis med at de skal være parsnoede er en and -alm ringeklokke
ledning kunne klare det samme - også over lange sfstande, også hvis man lægger 100 af dem ved siden af hinanden - der vil komme et fuldt signal
igennem.

Måske den lille stump kabel kan virke som antenne, for støj?

Det med at antenner kun er for tryghedens skyld, kender jeg godt.
Jeg har både haft mobiltelefon med lang antenne, og kort, og det var nøjagtig det samme.
Der var ingen der ringede, hverken på den ene, eller den anden.

plafitracer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 07 Oktober 2007 kl. 20:10 | IP-adresse registreret  

Spencer skrev:
Måske den lille stump kabel kan virke som antenne, for støj?Det med at antenner kun er for tryghedens skyld, kender jeg
godt.Jeg har både haft mobiltelefon med lang antenne, og kort, og det var nøjagtig det samme.Der var ingen der ringede, hverken på den ene, eller
den anden.

Der kan du selv se det er det samme med kabler som antenner - ingen forskel.

Dennis
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 April 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 07 Oktober 2007 kl. 20:30 | IP-adresse registreret  

Mercury skrev:
prøv at gå ned i hifi-klubbens high-end rum og lyt til deres 250.000 kr's anlæg. Det lyder rædsomt på trods af det høje potentiale. Årsagen kender de godt dernede, rummet er uegnet til musikgengivelse.

Så brug rummet til lager for dårlige undskyldninger i stedet!

Der er altid en undskyldning for at anlæget ikke lige lyder så godt i dag. Naboens køleskab, ikke de rigtige kabler, forkerte møbler og dårlige rum. Men det har potentiale har det!
Så vis mig dog potentialet!!! (Hvis det altså er der!)
Til top Vis Dennis's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dennis

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 07 Oktober 2007 kl. 20:32 | IP-adresse registreret  

Plafitracer og Mercury: læs hvad der står, fx. her: "1. This is the primary and most important of these rules: Applicant must state clearly in advance, and applicant and JREF will agree upon, what powers and/or abilities will be demonstrated, the limits of the proposed demonstration (so far as time, location and other variables are concerned) and what will constitute both a positive and a negative result."
Det vil sige, at I kan vælge det setup, i hvilket I vil demonstrere superkablets overlegenhed. Der står ikke "overnaturlige evner", der står "...what powers or abilities", det vil for jeres vedkommende sige: "abilities to tell whether Monster or Pear cable is being used" (mit engelsk).

Det skal bemærkes at jeg faktisk tror, der er en reel chance for at vinde. Og det kan jo bringe lidt ro i lejren. Omvendt, hvis der efter to år ikke er nogen, der har stillet op, vil det forstærke kabelbranchens image som hifi´s svar på penisforlængere

p.s. Mercury:
Den interindividuelle variation skulle gerne udjævnes statistisk, både i medicin og kabelkassen.
Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman

<< Forrige Side af 5 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes