Forfatter |
|
Nikodk Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2007 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 56
|
Sendt: 03 Oktober 2007 kl. 16:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg står og skal til at have købt mig en ny projektor til min kommende bio. Har været ude og se på Sim2 D10, og så periodevis regnbuer.
Jeg har ladet mig fortælle at det oftest er brillebrugere, der har problemet - kan der være noget om det.
og er der forskel på hvor meget man ser regnbuer fra projektor til projektor?
Nikolaj
|
Til top |
|
|
RogueAgent Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2359
|
Sendt: 03 Oktober 2007 kl. 16:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Om brillebrugere er mere følsomme for regnbuer skal jeg ikke kunne sige - jeg bruger ikke briller, men er tilstrækkelig generet af fænomenet til ikke at foretrække DLP.
Der er dog forskel fra model til model, afhængig af hvor hurtigt farvehjulet kører/hvor mange "farvefelter" (kan ikke huske hvad de hedder... ) hjulet har. Men så længe der kun er een chip og farvehjul kan det næppe helt undgåes.
|
Til top |
|
|
strong Forum Bruger

Bruger siden: 14 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 568
|
Sendt: 03 Oktober 2007 kl. 17:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
kramer71 Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1712
|
Sendt: 03 Oktober 2007 kl. 23:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har en ældre dc2 chip optoma H27, jeg tror med dobbelt hastighed og 5 felter.
Jeg kan en sjælden gang se regnbuer. Bliver ikke irriteret over det.
Der har vel være en 30-40 forskellige personer - ikke nørder - og se film, og ingen har bemærket noget. Men jeg tror heller ikke de ville se ret mange af de fejl vi ellers kan se på projektorer :) - de ser filmen...
|
Til top |
|
|
Nikodk Forum Bruger

|
Sendt: 04 Oktober 2007 kl. 17:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
mange tak for svar - jeg er blevet lidt klogere.
på den Sim2 D10 jeg så på, var jeg bestemt heller ikke generet af dem, og kunne bestemt godt leve med den smule jeg så. Kan det passe man ser færre regnbuer ved Bluray sammenlignet med DVD ?
Det billede jeg så fra den (både fra DVD og Bluray) var super flot - gode farver og gode sortniveauer, så det mere end rigeligt fik mig overbevist om at en projektor ikke skal være LCD.
Skal se på lidt Optoma HD80 i næste uge, så jeg er spændt på om regnbueniveauet er det samme. Og endnu mere spændt på om den kan give et ligeså flot billede som D10.
Nikolaj
|
Til top |
|
|
kramer71 Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1712
|
Sendt: 04 Oktober 2007 kl. 19:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg synes det er fedt at du bare bruger dine øjne og ikke ser på specs. Meld bare tilbage med resultaterne!
|
Til top |
|
|
strong Forum Bruger

Bruger siden: 14 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 568
|
Sendt: 05 Oktober 2007 kl. 07:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nikodk skrev:
mange tak for svar - jeg er blevet lidt klogere.
på den Sim2 D10 jeg så på, var jeg bestemt heller ikke generet af dem, og kunne bestemt godt leve med den smule jeg så. Kan det passe man ser færre regnbuer ved Bluray sammenlignet med DVD ?
Det billede jeg så fra den (både fra DVD og Bluray) var super flot - gode farver og gode sortniveauer, så det mere end rigeligt fik mig overbevist om at en projektor ikke skal være LCD.
Skal se på lidt Optoma HD80 i næste uge, så jeg er spændt på om regnbueniveauet er det samme. Og endnu mere spændt på om den kan give et ligeså flot billede som D10.
Nikolaj
|
|
|
Hej Nikolaj.
Har selv lagt mærke til at der er færre regnbuer ved blu-ray end dvd, uden dog at vide hvorfor. Har selv en IN76 og er heller ikke generet af regnbuer mere end jeg kan leve med det (måske ser jeg 2 i løbet af en film, måske slet ingen). Kan også kun tilslutte mig DLP for bedste billede generelt...
M.v.h. Strong
|
Til top |
|
|
Otto J Branchemedlem

Dynaudio
Bruger siden: 04 Marts 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3050
|
Sendt: 05 Oktober 2007 kl. 09:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nikodk skrev:
på den Sim2 D10 jeg så på, var jeg bestemt heller ikke generet af dem, og kunne bestemt godt leve med den smule jeg så. Kan det passe man ser færre regnbuer ved Bluray sammenlignet med DVD ? |
|
|
Det kan det faktisk godt. D10 har en fast hastighed på farvehjulet på 4x frameraten af signalet. Hvis Blu-ray er blevet gengivet med 60 Hz og det er en PAL dvd med 50 Hz, så vil farvehjulet køre 20% hurtigere ved Blu-ray. __________________ Otto Jørgensen, Dynaudio A/S
|
Til top |
|
|
RogueAgent Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2359
|
Sendt: 05 Oktober 2007 kl. 10:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
AV Precision skrev:
Nikodk skrev:
på den Sim2 D10 jeg så på, var jeg bestemt heller ikke generet af dem, og kunne bestemt godt leve med den smule jeg så. Kan det passe man ser færre regnbuer ved Bluray sammenlignet med DVD ? |
|
|
Det kan det faktisk godt. D10 har en fast hastighed på farvehjulet på 4x frameraten af signalet. Hvis Blu-ray er blevet gengivet med 60 Hz og det er en PAL dvd med 50 Hz, så vil farvehjulet køre 20% hurtigere ved Blu-ray.
|
|
|
Vil det sige at man kunne risikere FLERE regnbuer hvis man kører 24 frames (evt. doblet til 48 i projektoren) medmindre den kan gengive det som 72..? (Har ikke selv tænkt over dette før, men det er da en lidt interessant problemstilling..?)
|
Til top |
|
|
Nikodk Forum Bruger

|
Sendt: 05 Oktober 2007 kl. 10:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Og skal det forståes på den måde, at det er individuelt, ved hvilken hastighed man ser regnbuerne, eller ser man dem uanset hastighed ? (hvis man er en af de uheldige, der ser dem)
Nikolaj
|
Til top |
|
|
Otto J Branchemedlem

Dynaudio
|
Sendt: 05 Oktober 2007 kl. 10:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
RogueAgent skrev:
Vil det sige at man kunne risikere FLERE regnbuer hvis man kører 24 frames (evt. doblet til 48 i projektoren) medmindre den kan gengive det som 72..? (Har ikke selv tænkt over dette før, men det er da en lidt interessant problemstilling..?) |
|
|
Alt efter konstruktionen af projektoren, ja. De fleste projektorer vil arbejde i 48 Hz ved 24 Hz input. Kigger du på de lidt dyrere modeller (D80 f.eks.), så kører du som regel 300 Hz, dvs. 5x ved 60 Hz signaler og 6x ved 50 Hz, hvilket så giver 6x48=288 Hz ved 24 Hz input. Forskellen på 300 og 288 Hz vil formentligt ikke være synlig.
Ingen DLP kører reelt 24 Hz på chippen, og jeg har aldrig set nogen der kører 72 - alle jeg har set har kørt 48 eller 60 Hz ved 24 Hz input. Der er et fysisk maksimum for hvor hurtigt farvehjulet kan køre, og hvis det ligger ved 300 Hz, så er 288 det maksimale der går op i 24. Om det så i praksis sker ved 6x48 eller 4x72, det gør ingen forskel. Derfor er der reelt intet argument for at gå op i 72 Hz i stedet for 48, på en DLP. Slutresultatet bliver det samme. __________________ Otto Jørgensen, Dynaudio A/S
|
Til top |
|
|
Otto J Branchemedlem

Dynaudio
|
Sendt: 05 Oktober 2007 kl. 10:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nikodk skrev:
Og skal det forståes på den måde, at det er individuelt, ved hvilken hastighed man ser regnbuerne, eller ser man dem uanset hastighed ? (hvis man er en af de uheldige, der ser dem)
|
|
|
Det er individuelt hvor meget man ser dem, og det er individuelt hvor meget man kan finde sig i. Derudover er der andet end hastigheden der påvirker hvor meget det ses, deriblandt selve opbygningen af farvehjulet. Flere af de dyrere Sim2 projektorer, og også andre mærker, benytter mere avancerede farvehjul, hvor regnbue-effekten vil være mindre. Eksempelvis benytter HT380 et RGBCMY farvehjul, i stedet for bare RGB eller RGBRGB-NDF som i D80. Det mindsker regnbue-effekten i praksis dramatisk, fordi du i princippet ser 6 forskellige, hver især mindre kraftige "regnbuer" i stedet for 3 tydelige. __________________ Otto Jørgensen, Dynaudio A/S
|
Til top |
|
|
Otto J Branchemedlem

Dynaudio
|
Sendt: 05 Oktober 2007 kl. 10:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg sidder iøvrigt og kigger på en D80 lige nu. Jeg vil påstå at man skal være MEGET hysterisk for at være generet af regnbuer når vi er oppe i disse modeller (jeg synes faktisk jeg er hysterisk med det, men jeg skal virkelig lede efter det for at spotte det mindste), men ingen tvivl om at det er tydeligere på en D10. __________________ Otto Jørgensen, Dynaudio A/S
|
Til top |
|
|
slate Forum Bruger

Bruger siden: 22 Maj 2007 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 423
|
Sendt: 05 Oktober 2007 kl. 10:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
en tanke:
jo tættere man står på lærredet jo oftere vil man se regnbuer da man automatisk vil flytte øjet/dreje hovedet for at fokusere på bevægelser etc...
en anden tanke:
"Har man først set regnbuer vil man se dem altid."
Jeg var selv i Århus til Ottos 1080 dag og selvom det er sagt fra flere sider at Optoma HD81 havde en del regnbuer så bemærkede jeg dem ikke!!
Fornyeligt viste en kollega mig regnbuer på en NEC dataprojector (bruges på arbejde). Og et par dage efter var jeg ude ved Gerdes og se hans nye bio og Sim2 HT380 (kanon billed).... og der var regnbuer suk
Mht til den Nec så tror jeg at alle kan se regnbuer på den; vi hev 10 tilfældige forbipasserende ind i kursuslokalet og de kunne alle se dem.
Edit: bruger briller
|
Til top |
|
|
Nikodk Forum Bruger

|
Sendt: 05 Oktober 2007 kl. 11:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
bange for at mit budget skrider for meget, hvis jeg begynder at kigge på D80 eller lignende modeller. Prisniveauet for D10 passer mig helt fint, der skal jo også være plads til lidt andre lækre ting i min biograf.
Glæder mig til næste uge, hvor jeg lige skal se på Optoma HD80. Har dog læst/hørt at man måske bliver skuffet, når man har set en Sim2 D10, men det er jo individuelt hvad man sætter pris på...
Nikolaj
|
Til top |
|
|
Otto J Branchemedlem

Dynaudio
|
Sendt: 05 Oktober 2007 kl. 12:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
slate skrev:
en tanke:
jo tættere man står på lærredet jo oftere vil man se regnbuer da man automatisk vil flytte øjet/dreje hovedet for at fokusere på bevægelser etc... |
|
|
Korrekt. Tilsvarende ser man regnbuer tydeligere jo højere kontrast der er (eller omvendt, jo højere kontrast jo mere væsentligt er det at have høj hastighed på farvehjulet).
en anden tanke:
slate skrev:
"Har man først set regnbuer vil man se dem altid."
Jeg var selv i Århus til Ottos 1080 dag og selvom det er sagt fra flere sider at Optoma HD81 havde en del regnbuer så bemærkede jeg dem ikke!!
Fornyeligt viste en kollega mig regnbuer på en NEC dataprojector (bruges på arbejde). Og et par dage efter var jeg ude ved Gerdes og se hans nye bio og Sim2 HT380 (kanon billed).... og der var regnbuer suk
Mht til den Nec så tror jeg at alle kan se regnbuer på den; vi hev 10 tilfældige forbipasserende ind i kursuslokalet og de kunne alle se dem. |
|
|
Jeg tror man er mest "modtagelig" i perioden lige efter man har opdaget hvad det er. Personligt har jeg været meget generet af det på de tidligere modeller, men føler mig ikke generet i dag af de bedre modeller.
Jeg bruger kontaktlinser, men går ind imellem med briller som aflastning. Jeg har ikke bemærket nogen forskel overhovedet. __________________ Otto Jørgensen, Dynaudio A/S
|
Til top |
|
|
p.las Forum Bruger

Bruger siden: 12 Marts 2005 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1271
|
Sendt: 05 Oktober 2007 kl. 19:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
er der nogle mærker som er kendt for at have meget lidt regnbuer(single chip).?
|
Til top |
|
|
NESREDNA Forum Bruger

Bruger siden: 14 December 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 259
|
Sendt: 05 Oktober 2007 kl. 19:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
p.las skrev:
er der nogle mærker som er kendt for at have meget lidt regnbuer(single chip).? |
|
|
Nej, men denne her er kendt for at have særligt meget rainbow-effect  __________________ Hjemme: Cowon D2 > X-Can V3 > AKG K701
Undervejs: Cowon D2 > Ety4P
|
Til top |
|
|
sunmusic Forum Bruger

Bruger siden: 26 Juni 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1065
|
Sendt: 05 Oktober 2007 kl. 19:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
Otto J Branchemedlem

Dynaudio
|
Sendt: 05 Oktober 2007 kl. 20:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
NESREDNA skrev:
Nej, men denne her er kendt for at have særligt meget rainbow-effect 
|
|
|
Damn, sådan en vil jeg ha'! Dusør til ham der slæber én med hjem fra ferien i Japan...  __________________ Otto Jørgensen, Dynaudio A/S
|
Til top |
|
|