Tilbage til HIFI4ALL.DK 22. juni 2025 | 19:23   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Regnbueeffekt DLP (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Bruger siden: 04 Marts 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 05 Oktober 2007 kl. 21:02 | IP-adresse registreret  

p.las skrev:
er der nogle mærker som er kendt for at have meget lidt regnbuer(single chip).?

Både og, vil jeg sige. Det vil aldrig være skudsikkert, eksempelvis er Sim2 kendt for at minimere regnbuer, mens eksempelvis Infocus fokuserer lidt mere på at reducere banding, og derfor generelt bruger langsommere farvehjul når du sammenligner de dyrere modeller - men sammenligner du så D10 med f.eks. IN76, så er det meget ens. Én af grundene til at jeg er meget fascineret af Sim2, er at de (især i de nyeste modeller) har formået at levere projektorer der på én gang har et minimum af regnbuer, lavt niveau af dithering og undgår banding. Det er normalt tre faktorer der "modarbejder" hinanden lidt, pga. DLP'ens opbygning med sekventielt lys (den lyser altid enten fuld skrald eller slet ikke, og varierer så hvor længe den lyser for hver pixel). Jo hurtigere farvehjul, jo færre gradueringer per pixel per sekund, sådan groft sagt. Det holder ikke helt i praksis (netop billedliggjort ved Sim2), fordi der findes et hav af variationer, deriblandt D80's farvehjul der har RGBRGB plus et såkaldt Neutral Density filter, der kort sagt giver mulighed for at lave en finere graduering i det mørke område, og således mindske dithering på trods af den høje hastighed på farvehjulet. Det er populært sagt den slags "tricks" der gør forskellen på en high-end projektor, og en ordinær projektor der måske nok bruger samme chip, men ikke leverer samme ydelse i praksis.

I virkeligheden er det dét der gør DLP svært at forholde sig til så længe man bare læser specs - det er så usigeligt indviklet at forstå sammenhængen i opbygningen fuldt ud, og årsagen til at én projektor med en given chip koster flere gange så meget som en anden med samme chip, forstås først rigtigt fuldt ud når man ser projektorerne i praksis.

mad_max
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 September 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 06 Oktober 2007 kl. 00:42 | IP-adresse registreret  

tilsyneladende er det ikke kun farvehjulet som er en "skjult" specifikation men har nu erfaret at mange mærker og modeller også har meget forskellig optik som kan gøre billedet dårligere end andre.
Man bør finde ud af hvor mange linser der sidder i optikken da flere linser gør det nemmere og bedre at få skarpt og fokuseret billede. Samtidigt er der producenter som ikke kun bruger glas men en slags fiber linser som tilsyneladende er lidt billigere en rigtige glas linser. Fiber linser har de ulemper at man mister en smule lys (lumens) og med tiden kan de blive lettere matte hvilket gør man mister endnu mere lys.

Jeg har akkurat lige købt mig en Infocus IN78 og er lige blevet færdig med at se to film og det var en rigtig stor fornøjelse. Jeg bemærkede ingen regnbueeffekt på noget tidspunkt på nær en enkelt gang fordi jeg nyste  det gjorde at jeg kunne se det. Ved også nu at IN78 bruger KUN glas linser og hele 10 stk's
Jeg købte den istedet for HD73 selvom den er lidt dyrere. Fordi jeg havde mulighed for at sammenligne dem og IN78 var HELT klart overlegen selvom de har næsten samme specifikationer.

Til top Vis mad_max's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mad_max

Gerdes
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 April 2004
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 06 Oktober 2007 kl. 00:46 | IP-adresse registreret  

mad_max skrev:

tilsyneladende er det ikke kun farvehjulet som er en "skjult" specifikation men har nu erfaret at mange mærker og modeller også har meget forskellig optik som kan gøre billedet dårligere end andre.

Der er rent faktisk mange ting, som har indflydelse på billedekvaliteten, men som ikke kan aflæses i specifikationer. Så de der alene fokuserer på specifikationer (enten fordi de ikke ved bedre eller fordi de skal imponere vennerne, som så heller ikke ved bedre) og/eller pris (typisk den lave) snyder sig selv for bedre filmoplevelser. Men det finder de nok aldrig ud af.

mad_max
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 September 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 06 Oktober 2007 kl. 10:06 | IP-adresse registreret  

Sådan er det jo faktisk med alt. Så uanset hvad man har tænkt sig at købe kan det kun anbefales at prøve, lytte og se forskellige ting
Til top Vis mad_max's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mad_max

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes