Tilbage til HIFI4ALL.DK 17. juni 2026 | 08:03   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Supergod DAC , findes den ? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 12
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
StudioSound
Branchemedlem
Branchemedlem
StudioSound

Bruger siden: 07 Marts 2004
Lokalitet: Øerne
Status: Offline
Sendt: 05 November 2007 kl. 12:48 | IP-adresse registreret  

nicoleif skrev:

Har du et overblik over hvilket prisleje DAC'en kommer til at ligge i når den kommer i produktion i det nye år?

Der bliver forskellige modeller, en skrabet variant (sælges under andet navn) vil givetvis kunne fås for omkring 10k, en lidt mere avanceret version (også under andet navn) til 18k.

Den jeg selv står for produktionen af kommer givetvis til at ligge mellem 30-50k, den skulle så til gengæld kunne spille lige op med eller overgå det bedste der findes, uanset pris. Den vil i øvrigt blive solgt under navnet "Blue Cheese Audio"

Hilsner,

Karsten

nicoleif
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Marts 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 05 November 2007 kl. 12:52 | IP-adresse registreret  

StudioSound skrev:
nicoleif skrev:

Har du et overblik over hvilket prisleje DAC'en kommer til at ligge i når den kommer i produktion i det nye år?

Der bliver forskellige modeller, en skrabet variant (sælges under andet navn) vil givetvis kunne fås for omkring 10k, en lidt mere avanceret version (også under andet navn) til 18k.

Den jeg selv står for produktionen af kommer givetvis til at ligge mellem 30-50k, den skulle så til gengæld kunne spille lige op med eller overgå det bedste der findes, uanset pris. Den vil i øvrigt blive solgt under navnet "Blue Cheese Audio"

Hilsner,

Karsten

OK spændende!

Til top Vis nicoleif's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nicoleif

StudioSound
Branchemedlem
Branchemedlem
StudioSound

Sendt: 05 November 2007 kl. 12:58 | IP-adresse registreret  

Hurtig skrev:
@ StudioSound:
AD8620 koster $7.75 og LM4562 som du sikkert tænker på, koster $2.69. Det kalder jeg ikke specielt tæt på $20.

Selvfølgelig koster de ikke 20$ i større kvantiteter, men Farnell forlanger da 127 kr + moms for 8620 i små styktal.

Mener i øvrigt at LM4562 har fået ny typebetegnelse til et 5 cifret nummer.

Hilsner,

Karsten

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 05 November 2007 kl. 13:42 | IP-adresse registreret  

Ja, men Farnell er nok ikke lige stedet hvor man kigger efter realistiske priser. Vi bruger typisk Farnell til hurtigt at skaffe komponenter til prototyper. Men vores typiske estimat er, at de priser vi ender op med hos vores underleverandører er ca. 1/10 af Farnell's. På rigtig mange komponenter passer det faktisk ret godt.
Farnell er som at gå i døgnkiosken... Det er let tilgængeligt og du får varerne når lige her og nu... Men de gør det ikke gratis!!

nicoleif
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 November 2007 kl. 14:04 | IP-adresse registreret  

StudioSound skrev:
nicoleif skrev:

Hilsner,

Karsten

Kan du forklare om det er software- eller hardware-mæssige forskelle der gør at Transporter'en modsat Squeezebox kan håndtere 24bit/96KHz? Og kender du til alternativer til transporter'en der supportere 24bit/96KHz?

/Nicoleif

StudioSound
Branchemedlem
Branchemedlem
StudioSound

Sendt: 05 November 2007 kl. 14:25 | IP-adresse registreret  

nicoleif skrev:

Kan du forklare om det er software- eller hardware-mæssige forskelle der gør at Transporter'en modsat Squeezebox kan håndtere 24bit/96KHz? Og kender du til alternativer til transporter'en der supportere 24bit/96KHz?

/Nicoleif

Jeg vil tro at SB'en anvender relativt billige lakridser som ikke understøtter formatet, Transporteren er udviklet til den lidt højere ende af markedet. Den dybere tekniske baggrund har jeg ikke undersøgt.

Hvis målet er at afspille musik fra harddisk er der efterhånden en del forskellige muligheder. Personligt foretrækker jeg at anvende en notebook som transport, derfra kan man så gå via internt lydkort eller over USB, Firewire osv.

Hilsner,

Karsten

nicoleif
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 November 2007 kl. 14:32 | IP-adresse registreret  

StudioSound skrev:
nicoleif skrev:

/Nicoleif

Jeg vil tro at SB'en anvender relativt billige lakridser som ikke understøtter formatet, Transporteren er udviklet til den lidt højere ende af markedet. Den dybere tekniske baggrund har jeg ikke undersøgt.

Hvis målet er at afspille musik fra harddisk er der efterhånden en del forskellige muligheder. Personligt foretrækker jeg at anvende en notebook som transport, derfra kan man så gå via internt lydkort eller over USB, Firewire osv.

Hilsner,

Karsten

Ja målet er - som jeg gør nu med sb3 - at afspille musik fra harddisk MEN jeg foretrækker at have en enhed (der også er en DAC) med display stående inde ved anlægget! OG her tænkte jeg så om du kender til alternativer til Transporteren?   

StudioSound
Branchemedlem
Branchemedlem
StudioSound

Sendt: 05 November 2007 kl. 14:42 | IP-adresse registreret  

nicoleif skrev:

Ja målet er - som jeg gør nu med sb3 - at afspille musik fra harddisk MEN jeg foretrækker at have en enhed (der også er en DAC) med display stående inde ved anlægget! OG her tænkte jeg så om du kender til alternativer til Transporteren?   

Der har vist været nogen bud oppe at vende enten her eller på den anden side, jeg kan desværre ikke huske specifikke fabrikater/modeller. Personligt er jeg blevet forvent med brugervenligheden via PC platformen, så det skal være meget elegant lavet før jeg har lyst til at skifte.

Måske er der andre der har informationerne ved hånden?

Hilsner,

Karsten

htjensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 December 2005
Sendt: 05 November 2007 kl. 14:54 | IP-adresse registreret  

Hej Nicoleif, bare af interesse, når du skriver alternativer til Transporteren, mener du så alternativer til prisleje, kvalitet eller funktionalitet ?

Jeg har transporteren og syntes det super at kunne sidde inde i stuen og bladre på displayet med fjernbetjeningen. PC'en på kontoret er næsten altid tændt alligevel så jeg har ingen problem i at skulle have en PC tændt.

Det er pænt over middel som de har lavet den menu styring. Der er den nemme lige vej til et nummer, og så kan man søge via Genre, årstal, artist osv. Når nummeret spiller kan man trykke for yderligere info som viser om det er wav, ape, flac, mp3, årstal, artist, filstørrelse osv.

Man kan fra fjernbetjeningen vælge 3 tekststørrelser. Teksten kan se på 10 meters afstand og så kører den som en lysavis. Der er til flere aftener at fordybe sig i menuen hvis man vil.

Men faktisk savner jeg lidt at kunne se et CD cover og inner-delen, det kan man hvis man pusher fra en laptop og så kunne man skære megen funtionalitet (og omkosning) af Transporteren og nøjes med en USB-DAC.

Den kører fint trådløst, så ingen ledninger nødvendig. Max båndbredde krævet er 1.5Mbit og det klares nemt trådløst.

Derudover kan den nogle internet ting som internet radio, RSS-feeds mm.

Jeg havde en rega appollo, og den bliver sat helt til vægs af T. Men fair nok den koster også kun 1/3 af en modded T.

/Henrik

Til top Vis htjensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af htjensen Besøg htjensen's Websted

Granholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 August 2003
Sendt: 05 November 2007 kl. 14:57 | IP-adresse registreret  

Hurtig skrev:
Ja, men Farnell er nok ikke lige stedet hvor man kigger efter realistiske priser. Vi bruger typisk Farnell til hurtigt at skaffe komponenter til prototyper. Men vores typiske estimat er, at de priser vi ender op med hos vores underleverandører er ca. 1/10 af Farnell's. På rigtig mange komponenter passer det faktisk ret godt.
Farnell er som at gå i døgnkiosken... Det er let tilgængeligt og du får varerne når lige her og nu... Men de gør det ikke gratis!!

Jeg tror faktisk ikke Anthony laver så fandens mange af de mods. så det er ikke utænkeligt at han handler ved Farnell eller lignende. Men nu er prisen på modifikationen jo heller ikke kun komponenter. Hvis man selv skulle lave en tilsvarende modifikation tror jeg faktisk den blev temmelig bekostelig da det er de færreste der har en fod inden for og kan få samples, men istedet skal ud og handle i løssalg. Hvis man overhovedet kan skaffe de komponenter man gerne vil bruge. Og der er heller ikke garanti på noget hjemmefusk så uanset hvad Anthony siger af priser (ja han snakker meget og har en tendens til at fremhæve ting som gode og han bruger det bedste og derud af) er det jo slutproduktet det kommer an på og hvordan det lyder.

Mvh

Til top Vis Granholm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Granholm

nicoleif
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 November 2007 kl. 15:08 | IP-adresse registreret  

htjensen skrev:

Hej Nicoleif, bare af interesse, når du skriver alternativer til Transporteren, mener du så alternativer til prisleje, kvalitet eller funktionalitet ?

Jeg har transporteren og syntes det super at kunne sidde inde i stuen og bladre på displayet med fjernbetjeningen. PC'en på kontoret er næsten altid tændt alligevel så jeg har ingen problem i at skulle have en PC tændt.

Det er pænt over middel som de har lavet den menu styring. Der er den nemme lige vej til et nummer, og så kan man søge via Genre, årstal, artist osv. Når nummeret spiller kan man trykke for yderligere info som viser om det er wav, ape, flac, mp3, årstal, artist, filstørrelse osv.

Man kan fra fjernbetjeningen vælge 3 tekststørrelser. Teksten kan se på 10 meters afstand og så kører den som en lysavis. Der er til flere aftener at fordybe sig i menuen hvis man vil.

Men faktisk savner jeg lidt at kunne se et CD cover og inner-delen, det kan man hvis man pusher fra en laptop og så kunne man skære megen funtionalitet (og omkosning) af Transporteren og nøjes med en USB-DAC.

Den kører fint trådløst, så ingen ledninger nødvendig. Max båndbredde krævet er 1.5Mbit og det klares nemt trådløst.

Derudover kan den nogle internet ting som internet radio, RSS-feeds mm.

Jeg havde en rega appollo, og den bliver sat helt til vægs af T. Men fair nok den koster også kun 1/3 af en modded T.

/Henrik

Det jeg måske søger (skal lige siges at jeg pt kører trådløst med sb3 og er udenud tilfreds med dens funktionlitet der vist ikke er så forskellig fra Trnasporterens) er vist istedet en trådløs afspiller med display (og praktisk, anvendelig brugerflade) der kan håndtere de 24bit/96KHz hvor jeg så har muligheden for at tilslutte en ekstern DAC (som så kunne være en af Carstens nykreationer).  

klc-audio
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Februar 2004
Lokalitet: Jylland
Sendt: 05 November 2007 kl. 16:59 | IP-adresse registreret  

nicoleif skrev:

Hvad med Olive

Til top Vis klc-audio's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af klc-audio

nicoleif
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 November 2007 kl. 18:07 | IP-adresse registreret  

klc-audio skrev:
nicoleif skrev:

Hvad med Olive

Har du et link?

klc-audio
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 November 2007 kl. 18:21 | IP-adresse registreret  

TruthSpinner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 27 Juli 2005
Sendt: 05 November 2007 kl. 18:23 | IP-adresse registreret  

Den ser imponerende ud. Tror egentlig ikke der er meget mere at komme efter - med mindre det analoge filter er substandard, men hvorfor skulle det være det?

Derudover er der SONOS, som også kan et eller andet. Dvs.:

Linn, Slimdevices, Olive, Sonos

Ingen andre?
Til top Vis TruthSpinner's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TruthSpinner

klc-audio
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 November 2007 kl. 18:51 | IP-adresse registreret  

Arcam og Cambridge. Kan de ikke afspille over netværk?

klc-audio
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 November 2007 kl. 18:57 | IP-adresse registreret  

Og Pinnacle - men det er nok for low-fi ?

nicoleif
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 November 2007 kl. 21:09 | IP-adresse registreret  

klc-audio skrev:

Ja

http://www.olive.us/home.html

Er der en dansk forhandler eller evt en europæisk?

priboj
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 27 September 2006
Sendt: 05 November 2007 kl. 21:59 | IP-adresse registreret  

Spencer skrev:
En DAC jeg altid godt har kunnet tænke mig at høre, er denne:

http://cls.audiogon.com/cgi-bin/cls.pl?dgtlconv&11986138 69

Copy/paste:

MSB Platinum Link DAC

Description
Superb sounding DAC with upsampling. Key features include: 4 sign magnitude 46-bit ladder DACs / Inputs: coaxial, toslink, balanced AES/EBU, MSB Network 192k / Outputs: line level 4V RMS 12vPP, balanced level 7.5V RMS (20Vpp) / Sampling frequency: 1.5mHz / Digital filter: Burr Brown DF1704 / Dynamic range: 134 dBA measured / Noise floor: <- 145 dB / Upsampling to 24-bit, 130 kHz from lower sources / Compatible with 24-bit, 192 kHz sources / 16x interpolation.
Email me for more detailed product description. Unit is in excellent condition. Asking price is $1,000 or best offer. Compare to identical unit currently for sale on Internet website for $1,200 (email me for details) or Platinum Plus DAC currently offered on Internet Website for $2,495 (email me for details).

Her skal man som altid, have øje på det høje output, og ikke nødvendigvis dømme den ude, fordi en forforstærker har det bedre med svage signaler.

En af ulemperne ved et højt output fra en DAC, er at man kun kan bruge potmeteret i forforstærkeren, i de nedre områder, hvor sporingen typisk er dårligere, og lydkvaliteten ditto.

Hej der findes kun en form der lyder godt nok til at komme ind i mit system og det er en til en uden oversamblinger og andet øv  skal det være løftet skal det være  64bit  1440 MHz  ellers glem det ...

nicoleif
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 November 2007 kl. 22:17 | IP-adresse registreret  

TruthSpinner skrev:
Den ser imponerende ud. Tror egentlig ikke der er meget mere at komme efter - med mindre det analoge filter er substandard, men hvorfor skulle det være det?

Derudover er der SONOS, som også kan et eller andet. Dvs.:

Linn, Slimdevices, Olive, Sonos

Ingen andre?

Nu gik spørgsmålet på hvilke der kan håndtere afspilning af 24bit/96KHz?! Kan Linn og Sonos det? 

<< Forrige Side af 12 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes