Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 18:48   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Supergod DAC , findes den ? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 12
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Skorpio
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 11 Februar 2004
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Sendt: 27 Oktober 2007 kl. 14:29 | IP-adresse registreret  

Diamagnetic skrev:
hifiigen skrev:

Jeg vil indskyde Linn's Numerik, men jeg kender ikke selv forskellene på de 3 versioner, og heller ikke deres placering i forhold til andre DAC's. Men mener dog de er temmelig gode, og ikke bare anvendelige i Linn-set-ups. I mit set-up, som ikke er Linn udover signalkilden, er det rigtig godt. Men hifi er jo sådan: først når man har hørt noget markant bedre, kan man høre mangler i sit eget.

Nogle der har erfaringer med Numerik i andre sammenhænge end Linn's? 

Den hørte vi også i dactest i klubben og den klarede sig rimeligt.

Du har jo hørt en del DACs lyder det til og kalder med mere eller mindre dårlige....og enkelte rimelige....

Kunne du ikke lave en top-10 liste over de DACs du har hørt så kan vi bedre kvalificere dine inputs....den halvdårlige DAC kan jo så ende med at være halvgod på skalaen?

Håber du er med på ideen

Til top Vis Skorpio's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Skorpio

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 27 Oktober 2007 kl. 15:22 | IP-adresse registreret  

Gonz skrev:

Mit forslag er en Stello DAC 220 mkII

Slår klart Benchmark, RME og Lyngdorf CD1.

Utrolig velopløst og behagelig med alle de detajler man kan ønske sig.

Den ser ud til at være diskret opbygget i udgangstrinnet.

Ikke noget dårligt udgangspunkt !

http://www.head-fi.org/forums/showthread.php?t=187901

slyd
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Juni 2005
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 01 November 2007 kl. 12:06 | IP-adresse registreret  

Så kom der en Lavry DA 10 til huset, vender tilbage når der er lyttet lidt.

Til top Vis slyd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af slyd

JJAZ
Branchemedlem
Branchemedlem
JJAZ

Bruger siden: 21 September 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 01 November 2007 kl. 12:25 | IP-adresse registreret  

Stello DAC220mkII er p***egod hvis du spørger mig.. og nej, det er ikke fordi JJAZ er distributør, for vi har reelt set droppet importen af April Music.

Yoshimura
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Juli 2006
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 01 November 2007 kl. 13:09 | IP-adresse registreret  

Hvad koster sådan en (Ca)Stello?

slyd
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Juni 2005
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 01 November 2007 kl. 13:20 | IP-adresse registreret  

I har reelt droppet importen?, kan i skaffe en eller har i en til demo, eller skal man købe den i Sverige til 16000,. skr.
Til top Vis slyd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af slyd

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 01 November 2007 kl. 13:46 | IP-adresse registreret  

Holmbye skrev:
heltny skrev:

Uden at træde på nogen, så mener HURTIG jo, at hans DAC er bedre end det bedste

Og her skulle du jo efter sigende få verdens bedste DAC til småpenge.

Har ikke selv hørt den, det er den efter at ha læst flere brugeres vurdering af den, ikke interessant nok til at bruge tid på.

MEN, det kunne jo være at den duede i netop dit setup ?

Ja Hurtig har jo sat sig selv lidt i en klemme i og med at han gang på gang har proklameret at man aldrig skal tro på producenter og forhandlere der som regel kun er ude på en ting...at tage røven på kunderne for egen vindings skyld, i øvrigt ofte i samarbejde med anmelderne der også er korrupte. Skal den følges helt til dør skal du altså for alt i verden ikke tro ham hvis han siger hans DAC er god, det er udelukkende noget han siger for at sælge et ellers tvivlsomt produkt.

Og skulle der være nogen der på et tidspunkt siger noget positvit om den (dette gælder især hvis det er en anmelder) så er de nok blevet godt betalt. Velkommen som branchemedlem Hurtig....

Der er bare et par ret vitale forskel. Jeg er IKKE er branchemedlem, og min DAC er ikke i egentlig produktion. Hvis du kan henvise til et sted hvor man kan købe min DAC, må du meget gerne sige til.
DAC'en er udelukkende lavet, fordi KvK og undertegnede ville lave noget vi selv gad at lytte til, i stedet for alt det op-amp-befængte garbage der de sidste mange år har hærget markedet. Om folk ra Herlev HiFi klub med hang til Duelund-lyd kan lide DAC'en, er i princippet underordnet... Jeg er ikke Duelund fanatiker, og ville givetvis ikke kunne leve med den støjsender af en Tripath-konstruktion, denne klub benytter som reference. Og ja... så er det muligt, at disse folk grundet deres preferencer og setup langt fra får det optimale ud af DAC'en, fordi de rester af støj vi bevidst har undladt at filtrere væk driller den selvoscillerende støj-sender-forstærker. Det er muligt... Men det er er et offer jeg er villig til at tage. Skriv dig lige endnu en gang bag øret, at denne DAC IKKE er lavet med det primære formål at skulle sælges til hr og fru sovs! Den er lavet til os selv.
Faktum er trods alt stadigt det, at de eneste der har ment at DAC'en er en stor skavank, er Duelunds disciple fra Herlev HiFi Klub. Og på trods af det, er indehaveren af den pågældende DAC, som er medlem af klubben, i øvrigt svært godt tilfreds med den. Og.... den DAC der er lyttet på, er bevidst med minimal filtrering, uden de opdateringer jeg har anbefalet. Jeg foreslog faktisk at de udførte disse opdateringer, men det har de ikke gjort. Så en helt fair bedømmelse kan man næppe kalde det. Men igen... Duelund-folket bliver næppe nogensinde ret vilde med DAC'en. Og det kan jeg sagtens leve med.

At der så har været stor interesse om den, og at det har resulteret i at mange har ytret ønske om at købe en... tjaaee... det er for mig OK. Jeg tilbød jo endda at lave et kit, som kunne sælges igennem H4A uden at jeg skulle tjene på det. Men det fik H4A-redaktionen op af stolen, for det konfliktede tydeligvis med andre interesser. Derfor er dette tilbud annuleret, da jeg ikke gider spilde tiden på det.

Hvis folk vil vide mere om DAC'en, er de velkomne til at kontakte mig... Jeg vil foreslå at gøre det på www.HiFi-musik.dk, hvor ytringsfriheden mere ligner danske forhold.

Kinnaps
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2005
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 01 November 2007 kl. 14:03 | IP-adresse registreret  

hitachi skrev:

Har lige hørt Ontech SuperDAC til de 22.000 kr. og den spiller næsten så englene falder ned !! Nu er mit spørgsmål så ; en rigtig rigtig god musikalsk DAC , pris næsten fuldstændig  ligegyldig , men den skal dælme spille op til dens pris , hvis du forstår ! Har du et bud ? Vil jo gerne lige prøve et par DAC`s inden jeg bestemmer mig..I det prislag er det skisme dyrt at lave et fejlkøb :-) Skal høres hjemme i min stue et par dages tid , så en forhandler der er villig til udlån kræves og fordres.  Du køber vel heller ikke bare en DAC eller andet musikudstyr uden at have prøvet det hjemme et par dage , vel ?  :-)

Jeg har Unico 200 , Unico CD , Unico Tuner ,  HT. Opera Divina , alt i Jorma Superpower  + Van D. Hul Inspiration HT kabel + VDH Orchid XLR .

Jeg har ikke læst hele tråden, men skal det være nyt. Der findes jo en del brugte DACs, der spiller fantastisk til den pris.

Til top Vis Kinnaps's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kinnaps

JJAZ
Branchemedlem
Branchemedlem
JJAZ

Bruger siden: 21 September 2003
Sendt: 01 November 2007 kl. 14:05 | IP-adresse registreret  

slyd skrev:
I har reelt droppet importen?, kan i skaffe en eller har i en til demo, eller skal man købe den i Sverige til 16000,. skr.

Vi tager den først hjem hvis vi får en ordre på 5 stk., så at købe den i Sverige til 16.000,- SKR er det mest fornuftige. Jeg kan ikke huske listeprisen, men 16k SKR (13k DKK) lyder fornuftigt.

hifiigen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2005
Lokalitet: Jylland
Sendt: 01 November 2007 kl. 16:58 | IP-adresse registreret  

Spændende tråd denne her (langt om længe!).

Tidligere har kompetente folk i dette forum diskuteret værdien af selve den mekaniske aftastning af de digitale signaler fra CD'en. Der har da efter min opfattelse været ret gode argumenter for, at det ingen eller kun virkelig lille betydning har: enten aftastes alle bit'ene, eller også gør de ikke. Og når et 200,- krs. drev fra en PC oven i købet kan gøre det 52 gange hastigheden uden fejlaftastning, vil et alm. cd-drev, der bare skal gøre det 1 gange hastigheden ingen problemer have med det. Fejlkorrektionskredsløbene må derfor have lille eller ingen betydning.

Men, jeg mener at fornemme, at hvis en ultra god clock styrer både DAC'en og drevet, opnås fordele mht. reduction af jitter. Og denne clock sidder i DAC-delen. Hvordan står det så til med disse gode seperate DAC's hvor det tilsyneladende ikke er muligt at lave et sync til afspilleren? Jeg spørger bare for at blive lidt klogere, ikke for at debattere, så på forhånd tak for svar.

TruthSpinner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 27 Juli 2005
Sendt: 01 November 2007 kl. 19:29 | IP-adresse registreret  

Det behøver ikke være et problem. Hvis blot du kan være sikker på at skubbe de korrekte data gennem kablet (altså at de også modtages korrekt) får du jitterfri D/A omsætning, hvis blot din DAC clock er præcis nok.
Til top Vis TruthSpinner's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TruthSpinner

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 01 November 2007 kl. 19:41 | IP-adresse registreret  

@ Hifiigen:
Hvem har fortalt dig, at et CD-drev til 200,- kan aflæse i 52x speed uden læsefejl??

@ TruthSpinner:
Ved du hvad jitter er??? Det har INTET at gøre med, om det er de rigtige data du sender gennem kablet og modtager i den anden ende.
Desværre er misforståelsen omkring jitter ganske stor, selv blandt audiodesignere. Det er ikke rigtig noget man underviser voldsomt i på ingeniørskolerne rundt omkring i verden. Og når man gør det, er det med et helt andet udgangspunkt end de problemer det giver i forbindelse med digital audio.

Sjokoz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Juli 2007
Lokalitet: København
Sendt: 01 November 2007 kl. 19:49 | IP-adresse registreret  

hifiigen skrev:

Tidligere har kompetente folk i dette forum diskuteret værdien af selve den mekaniske aftastning af de digitale signaler fra CD'en. Der har da efter min opfattelse været ret gode argumenter for, at det ingen eller kun virkelig lille betydning har: enten aftastes alle bit'ene, eller også gør de ikke. Og når et 200,- krs. drev fra en PC oven i købet kan gøre det 52 gange hastigheden uden fejlaftastning, vil et alm. cd-drev, der bare skal gøre det 1 gange hastigheden ingen problemer have med det. Fejlkorrektionskredsløbene må derfor have lille eller ingen betydning.

Men, jeg mener at fornemme, at hvis en ultra god clock styrer både DAC'en og drevet, opnås fordele mht. reduction af jitter. Og denne clock sidder i DAC-delen. Hvordan står det så til med disse gode seperate DAC's hvor det tilsyneladende ikke er muligt at lave et sync til afspilleren? Jeg spørger bare for at blive lidt klogere, ikke for at debattere, så på forhånd tak for svar.

De data der læses fra CD'en er ikke nødvendigvis korrekte før de bliver behandlet af fejl korrigerings kredsløbende. Det der bruges på CD'er er Cross-Interleaved Reed-Solomon fejl korrigering som er meget effektiv. Og jo de har en stor betydning. Uden dem ville enhver lille ridse eller fedtplet på din CD give en fejl som ikke ville blive korrigeret.

Hvis du vil læse mere om det kan du finde noget her:

http://en.wikipedia.org/wiki/Reed-Solomon_error_correction#D ata_storage

Det går ikke så meget i dybden men beskriver hvordan og hvorledes det virker.

Kan dog ikke rigtig hjælpe dig med dit spørgsmål

Til top Vis Sjokoz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sjokoz

TruthSpinner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 01 November 2007 kl. 19:53 | IP-adresse registreret  

Hurtig,

Jeg synes du skal tage dig sammen og lære at tale ordentligt til folk :-(

Jeg ved skam udemærket hvad jitter er. Det er en simpel forskydning i det tidslige domæne.

Men helt ærligt, der skal altså kun to ting til at genskabe den oprindelige analoge kurveform fra det digitale signal:

1. de rigtige data
2. den rigtige timing i DA konverteringen

Timingen er uafhængig af drev, data, aflæsning, transmission, kabel - og hvad du ellers kan finde på.

Den er bestemt af formatet - for en CD skal du omsætte 16 bit data hver 1/44100 sekund. Hvis du har et godt ur, og de rigtige 16 bit er det altså ikke særlig svært!!

Post-DAC filtrering, og dermed kvaliteten ad konverterens analogdel, vil jeg ikke ind på her.
Til top Vis TruthSpinner's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TruthSpinner

TruthSpinner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 01 November 2007 kl. 19:55 | IP-adresse registreret  

Og jo,

I digitale transmissioner kan der også opstå jitter på kablet.

Dette er en anden form for jitter, og har som du selv siger intet med sagen at gøre - men det sagde jeg vist allerede RET klart da jeg forudsatte korrekt aflæsning og transmission.

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: København
Sendt: 01 November 2007 kl. 20:00 | IP-adresse registreret  

hifiigen skrev:

Du vil ikke debattere? Men læs lige dine fem første linier én gang mere...  

Niels L.

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 01 November 2007 kl. 20:03 | IP-adresse registreret  

TruthSpinner skrev:

Den er bestemt af formatet - for en CD skal du omsætte 16 bit data hver 1/44100 sekund. Hvis du har et godt ur, og de rigtige 16 bit er det altså ikke særlig svært!!

Der viste du vist ellers, at du ikke helt har styr på jitterproblematikken. Meget fint at du har et godt "ur" i din DAC.... Men hvad nu hvis uret i dit drev er knap så godt, og ikke kører 100% samme frekvens?? Tror du så ikke du får over- eller under-run??

Hele problematikken omkring jitter i eksterne DAC's er, at du IKKE har et synkroniserings-signal. Du er altså nødt til at skabe din clock (dit ur) ud fra SPDIF signalet fra løbeværket. Og det gør man typisk med en PLL, som så kan være af svingende kvalitet.
Alternativet er at have en lokal clock, og så benytte en ASRC, Asynchronous Samle Rate Converter. Men med de ASRC jeg har oplevet, ville jeg nok hellere fokusere mere på en ordentlig PLL.

TruthSpinner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 01 November 2007 kl. 20:06 | IP-adresse registreret  

Jeg har sagt til dig, og din kumpan Kramer, 1000 gange at NEJ, hvis jeg laver mit skidt ordentligt så får jeg ikke noget problem!!!

Læs mine indlæg om Linn Klimax igen, og igen, og igen.

Hvorfor er det så svært?

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 01 November 2007 kl. 20:10 | IP-adresse registreret  

Mener du, at du kan have 2 forskellige clock, en i hhv løbeværk og DAC, som ikke er synkroniserede, og så stadig ikke få under- og over-run??

hansen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 01 November 2007 kl. 20:20 | IP-adresse registreret  

Hurtig skrev:
Mener du, at du kan have 2 forskellige clock, en i hhv løbeværk og DAC, som ikke er synkroniserede, og så stadig ikke få
under- og over-run??

Var det ikke det Spectral Audio gjorde paa et tidspunkt? Drev og DAC har hver deres clock,
men ud over det er der en (analog) forbindelse fra DAC til drev til at oege/saenke
hastigheden paa data alt efter om DAC'ens buffer er taet paa over/under-flow?

http://www.spectralaudio.com/fimag_1.html
Til top Vis hansen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hansen

<< Forrige Side af 12 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum