Tilbage til HIFI4ALL.DK 15. juni 2026 | 17:10   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Supergod DAC , findes den ? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 12
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
-JJ-
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Januar 2006
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Sendt: 01 November 2007 kl. 22:34 | IP-adresse registreret  

Hallooooh

Har ikke orket at læse hele tråden, men jeg er enig med Nilau, prøv en Audio Note Dac. Helst en af de gamle fx Dac 2 eller 3 der er opgraderet med forskellige bedre dele (Willy Jensen audio i Nansensgade, han ved hvad der skal til).  

Det kan blive en utroligt musikalsk oplevelse at skyde sådan en ind i kæden.  Har selv haft en opgraderet dac 2 med bedre kondensatorer og svetlanarør, som nææsten spillede lige op med en Forsell cd-kombi til en noget anden pris.

mvh Jesper

Til top Vis -JJ-'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af -JJ-

kramer71
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 01 November 2007 kl. 22:38 | IP-adresse registreret  

Spindoktor

Det er noget tossesnak. Du siger jo ikke noget teknisk der ikke har været kendt før cd mediet kom på markedet.

Musik købes og opbevares stort set stadig på cd-ere. Med mindre man da hører til dem der lyttet til MP3 steamet fra nettet i en dac til 120k.

Sætter jeg cd-en i. Trykker jeg på nr. 6, så skal jeg høre nummeret med det samme og ikke efter eks. 10 sekunder fordi jeg har en dac på hvor en buffer skal fyldes op.

PS Iøvrigt til Spencer. Buffer over/underrun høres ikke, prøv selv :) - de der 5ppm gør hverken fra eller til rent subjektivt. Det siger min og bl.a. Elsos erfaring. Så på den måde kunne man såmænd bare sig skrot op til synkroniseringen - men folk er for konservative til at acceptere det.

Til top Vis kramer71's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kramer71

kramer71
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003
Sendt: 01 November 2007 kl. 22:40 | IP-adresse registreret  

-JJ- skrev:

Hallooooh

Har ikke orket at læse hele tråden, men jeg er enig med Nilau, prøv en Audio Note Dac. Helst en af de gamle fx Dac 2 eller 3 der er opgraderet med forskellige bedre dele (Willy Jensen audio i Nansensgade, han ved hvad der skal til).  

Det kan blive en utroligt musikalsk oplevelse at skyde sådan en ind i kæden.  Har selv haft en opgraderet dac 2 med bedre kondensatorer og svetlanarør, som nææsten spillede lige op med en Forsell cd-kombi til en noget anden pris.

mvh Jesper

Har du den gamle Forsell dac?

Til top Vis kramer71's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kramer71

TruthSpinner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 27 Juli 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 02 November 2007 kl. 07:49 | IP-adresse registreret  

kramer71 skrev:

Spindoktor

Du mener sikkert mig. Sjov titel, til en person der blot siger sandheden :-) Men så kan man jo nemmere afvise det man ikke vil høre...

kramer71 skrev:

Det er noget tossesnak. Du siger jo ikke noget teknisk der ikke har været kendt før cd mediet kom på markedet.

Nej, det gør jeg jo nok ikke. Hvorfor skal vi så stadig leve i stenalderen?

kramer71 skrev:

Musik købes og opbevares stort set stadig på cd-ere. Med mindre man da hører til dem der lyttet til MP3 steamet fra nettet i en dac til 120k.

Nej, et voksende antal distributører sælger, eller afgiver frit, lossless WMA eller FLAC - formater der sagtens bærer op til 24bit/192 KHz 100% tabsfrit.

Jeg får f.eks. en meget stor del af min musik fra det store amerikanske live-arkiv:

http://www.archive.org/details/etree

og brænder det derpå til DVD-audio og spiller det på min modificerede DVD-2900.

Tro mig, jeg er så ærgerlig som nogen over at min fine afspiller er ved at være oldnordisk. Jeg har ikke lavet andet end at opgradere den det sidste års tid.

Bemærk i øvrigt at Linn aldrig så meget som nævner MP3 i forbindelse med Klimax. Den kan sikkert godt spille formatet, men vægten er på FLAC og WAV, altså præcis lige så godt som det der, hvis du har et godt drev, kommer fra en CD eller DVD-audio skive.

kramer71 skrev:

Sætter jeg cd-en i. Trykker jeg på nr. 6, så skal jeg høre nummeret med det samme og ikke efter eks. 10 sekunder fordi jeg har en dac på hvor en buffer skal fyldes op.

Det tror jeg vi alle sætter pris på. Med de nuværende netværkshastigheder burde det bestemt ikke være et problem.

Til gengæld synes jeg det er sejt at have en fin menu, hvor jeg frit kan sammensætte aftenens musikprogram på to minutter og så bare læne mig tilbage og nyde koncerten... Det er den pointe som SONOS og Slimdevices (Squeeze, transporter) lever på.

kramer71 skrev:

PS Iøvrigt til Spencer. Buffer over/underrun høres ikke, prøv selv :) - de der 5ppm gør hverken fra eller til rent subjektivt. Det siger min og bl.a. Elsos erfaring. Så på den måde kunne man såmænd bare sig skrot op til synkroniseringen - men folk er for konservative til at acceptere det.

Her er jeg ukke uenig med dig - dermed er vi også på linie i det foregående spørgsmål.

Til top Vis TruthSpinner's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TruthSpinner

hifiigen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2005
Sendt: 02 November 2007 kl. 09:05 | IP-adresse registreret  

Hurtig skrev:

@ Hifiigen:
Hvem har fortalt dig, at et CD-drev til 200,- kan aflæse i 52x speed uden læsefejl??

Det har min arbejdsplads's IT-supportere. De spørger mig også, hvor mange gange jeg har haft læsefejl, når jeg installerer et program fra en CD-rom? Der må jeg svare: 0 (nul). Så spørger de mig, om mit indlæste program melder om fejl? Så må jeg svare: Nej. Så er det de siger: så er der ingen aftastningsfejl, og hvordan tror du så der er aftastningsfejl, når der bare skal aftastes 1xhastigheden, og ikke 52 gange hastigheden? Så er det jeg føler jeg har givet for mange penge til mit hi-fi cd-drev, rent aftsatningsmæssigt i hvert fald. 

nicoleif
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Marts 2005
Sendt: 02 November 2007 kl. 09:52 | IP-adresse registreret  

TruthSpinner skrev:
kramer71 skrev:

Spindoktor

Du mener sikkert mig. Sjov titel, til en person der blot siger sandheden :-) Men så kan man jo nemmere afvise det man ikke vil høre...

kramer71 skrev:

Nej, det gør jeg jo nok ikke. Hvorfor skal vi så stadig leve i stenalderen?

kramer71 skrev:

Nej, et voksende antal distributører sælger, eller afgiver frit, lossless WMA eller FLAC - formater der sagtens bærer op til 24bit/192 KHz 100% tabsfrit.

Jeg får f.eks. en meget stor del af min musik fra det store amerikanske live-arkiv:

http://www.archive.org/details/etree

og brænder det derpå til DVD-audio og spiller det på min modificerede DVD-2900.

Tro mig, jeg er så ærgerlig som nogen over at min fine afspiller er ved at være oldnordisk. Jeg har ikke lavet andet end at opgradere den det sidste års tid.

Bemærk i øvrigt at Linn aldrig så meget som nævner MP3 i forbindelse med Klimax. Den kan sikkert godt spille formatet, men vægten er på FLAC og WAV, altså præcis lige så godt som det der, hvis du har et godt drev, kommer fra en CD eller DVD-audio skive.

kramer71 skrev:

Det tror jeg vi alle sætter pris på. Med de nuværende netværkshastigheder burde det bestemt ikke være et problem.

Til gengæld synes jeg det er sejt at have en fin menu, hvor jeg frit kan sammensætte aftenens musikprogram på to minutter og så bare læne mig tilbage og nyde koncerten... Det er den pointe som SONOS og Slimdevices (Squeeze, transporter) lever på.

kramer71 skrev:

Her er jeg ukke uenig med dig - dermed er vi også på linie i det foregående spørgsmål.

Du skriver '......brænder det derpå til DVD-audio'! Hvordan gør du det og kræver det så ikke at du henter det ned i master kvalitet (dvs 24bit/96KHz)? 

Til top Vis nicoleif's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nicoleif

TruthSpinner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 02 November 2007 kl. 10:03 | IP-adresse registreret  

Jeg bruger 'Cirlinca DVD-audio Solo', som er et billigt og godt program.

Og nej, DVD-audio kræver ikke master kvalitet. Formatet spænder meget vidt, i hvert fald: 16bit eller 24bit i kombination med 44KHz, 48KHz, 88KHz, 96KHz, 176KHz eller 192KHz i op til 6 kanaler (5.1).

Hvis kildematerialet har CD kvalitet kan der være op til 12 skiver på en DVD.

Men selvfølgelig, hvis du kan hente dit kildemateriale i Master kval. (f.eks. hos Linn Records) så får du bare en skive i højere kvalitet.
Til top Vis TruthSpinner's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TruthSpinner

nicoleif
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Marts 2005
Sendt: 02 November 2007 kl. 10:10 | IP-adresse registreret  

TruthSpinner skrev:
Jeg bruger 'Cirlinca DVD-audio Solo', som er et billigt og godt program.

Og nej, DVD-audio kræver ikke master kvalitet. Formatet spænder meget vidt, i hvert fald: 16bit eller 24bit i kombination med 44KHz, 48KHz, 88KHz, 96KHz, 176KHz eller 192KHz i op til 6 kanaler (5.1).

Hvis kildematerialet har CD kvalitet kan der være op til 12 skiver på en DVD.

Men selvfølgelig, hvis du kan hente dit kildemateriale i Master kval. (f.eks. hos Linn Records) så får du bare en skive i højere kvalitet.

OK. Det eneste du så får ud af det, er at kunne opbevare flere cd-er på en dvd-skive (hvis der selvfølgelig ikke er tale om musik i master-kvalitet). Det jeg var interesseret i var om du på en eller anden måde brændte DVD-audio'er i master-kvalitet og evt i surround? 

Til top Vis nicoleif's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nicoleif

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 02 November 2007 kl. 11:02 | IP-adresse registreret  

TruthSpinner skrev:
Jeg siger ikke at Linn gør noget nyt i forhold til den, og det er sagen underordnet.

Jeg siger at du godt kan adskille urene i drev og DAC og stadig få et godt resultat.

Jeg peger på Klimax DS fordi Linn er bevidste om at de har valgt en ingeniørmæssig tilgang, der er lysår foran audio-industriens gængse opfattelse af digitale afpillere og deres konstruktion.

I tilfælde af Sonos og Transporter virker det mere som om de gør det fordi brugerne gerne vil have fleksibiliteten. Men det er så ligegyldigt, resultaterne er jo åbenlyst beslægtede.

Hvordan skal jeg kommunikere et sammenhængende budskab, hvis du ikke gider læse indlæggende?

Godt... vi snakker vist forbi hinanden!
Du kan IKKE køre med 2 forskellige faste clocks uden at få buffer under eller overrun. Du kan løse halvdelen af problemet, ved at bruge en stor buffer. Så får du ikke voerrun hvis DAC'en clock er lidt langsommere end kildens. Men er det omvendt, vil du til gengæld stadig få underrun. Sådan er det bare...
Forestil dig, at kilden leverer data med en absolut sample clock på 44.1kHz men clocken i DAC'en kører 44.15kHz.... Tror du så ikke DAC'en kommer til at mangle nogle bit ret hurtigt???
Det svarer lidt til at tage en vandslange og hælde 1 liter vand ind i den ene ende pr minut, og så førsøge at hive 1.5 liter ud pr minut i den anden ende... Så løber man ret hurtig tør! Analogien passer faktisk perfekt!!
Havde man til gengæld haft en feedback der kunne fortælle vandhanen, og man altså havde brug for 1.5 liter i stedet for 1, og derved kunne skrue op for vandhanen, ville man have løst problemet. Og det er hvad man gør når man har et ekstra sync signal fra DAC'en tlbage til kilden.

Alternativet som man bruger i 99.99% af alle ekstrene DAC's er en PLL. Vandslange analogien ville være således.
Du har IKKE mulighed for at skrue på vandhanen, da den kører som master... den leverer bare sine 1 liter pr minut. Men midt på slangen har du en stor beholder, hvor du opmagasinerer vandet. I denne beholder har du en måler, der måler hvor meget vand der er i beholderen. Når dette niveau falder, sender den besked til vandforbrugeren om, at hive mindre vand ud. Når niveauet stiger, bedes om at bruge mere vand.... Sådan fungerer en PLL i praksis.
Men hele humlen er, at man med PLL'en ikke har en fast clock. Den varieres afhængig af masterens clock. Præcis som når du ikke får konstant hastighed på vandet i modtagerenden, selvom man pumper 1 liter ind pr minut konstant.
Desværre er det netop omkring PLL'en der opstår jitter.

Hvis du mener at dette ikke er korrekt, vil jeg anmode dig om at fotælle lidt mere teknisk hvad du mener ikke er korrekt, i stedet for bare at sige, at LINN og Squeezebox har gjort det.... Fortæl lige lidt om princippet..... Gerne på vandslangeniveau hvis det hjælper.
Der hvor jeg tror du tager fejl er, at man i disse afspillere IKKE har afsenderen som master. Her er det modtageren der er master. Og det kan kun fungere fordi man har 2 vejs kommunikation på databussen. Det har du IKKE på SPDIF!!

Lige for at slå det fast-.... Lad os antage af den digitale kilde kører med absolut 44.1kHz og DAC'en kører med absolut 44.1kHz. Så vil man ikke få under eller overrun. Men forestil dig så, at kilden grundet opvarmning eller andre påvirkninger pludselig falder til 44.0kHz... Så kører DAC'en videre med 44.1kHz... Tror du så ikke den pludselig mangler data??? Eneste løsning er også at sænke DAC'en hastighed til 44.0kHz. Og så bruger man jo en PLL og IKKE en fast clock.

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 02 November 2007 kl. 11:10 | IP-adresse registreret  

hifiigen skrev:
Hurtig skrev:

@ Hifiigen:
Hvem har fortalt dig, at et CD-drev til 200,- kan aflæse i 52x speed uden læsefejl??

Det har min arbejdsplads's IT-supportere. De spørger mig også, hvor mange gange jeg har haft læsefejl, når jeg installerer et program fra en CD-rom? Der må jeg svare: 0 (nul). Så spørger de mig, om mit indlæste program melder om fejl? Så må jeg svare: Nej. Så er det de siger: så er der ingen aftastningsfejl, og hvordan tror du så der er aftastningsfejl, når der bare skal aftastes 1xhastigheden, og ikke 52 gange hastigheden? Så er det jeg føler jeg har givet for mange penge til mit hi-fi cd-drev, rent aftsatningsmæssigt i hvert fald. 

Nu er en IT afdeling typisk ikke bemandet med folk der har den dybeste indsigt inde i teknikken. Det er typisk på færdigvare niveau.. De ser CD-drevet som en enhed som virker, men ved ikke hvorfor og hvordan den virker. Med mindre du sidder i et firma, hvor IT-supporterne er svagstrøms-ingeniører... men det er de sjældent. Prøv at bede dem forklare hvordan fejlkorrektion virker på et CD-drev.... Det ville undre mig hvis de ved at der finde fejlkorrektion.
For netop at undgå problemer med eks software, er der masser af fejlretning, og immunitet overfor fejl... Hvis du laver en skive totalt uden disse og et stykke software der ikke kan installeres såfremt der er så meget som en bit-fejl, vil jeg næsten garantere dig, at du ikke kan finde et CD-drev der kan installere programmet!
Tænk i øvrigt lige tilbage på de gode gamle dage med SVCD... Her kunne man netop opnå større kapacitet og dremed længere spilletid, ved at slå alle fejlretningssystemrne fra. Men gør du det med software duer det IKKE.

htjensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 December 2005
Sendt: 02 November 2007 kl. 11:29 | IP-adresse registreret  

Efter min mening er markedets bedste DAC den som Karsten hos Studiosound lige har færdiggjort.

For kontakt check www.studiosound.dk, men jeg tror ikke den er på hjemmesiden endnu.

Ellers, hvad med slimdevice Transporter, den kan upgrades hos Anthonny hos Aberdeen. Udråbes af flere som bedre end Audio Aero Ref.

/Henrik

Til top Vis htjensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af htjensen Besøg htjensen's Websted

r1r1
Branchemedlem
Branchemedlem

AVCentrum.dk

Bruger siden: 04 April 2007
Sendt: 02 November 2007 kl. 12:18 | IP-adresse registreret  

hitachi skrev:

Har lige hørt Ontech SuperDAC til de 22.000 kr. og den spiller næsten så englene falder ned !! Nu er mit spørgsmål så ; en rigtig rigtig god musikalsk DAC , pris næsten fuldstændig  ligegyldig , men den skal dælme spille op til dens pris , hvis du forstår ! Har du et bud ? Vil jo gerne lige prøve et par DAC`s inden jeg bestemmer mig..I det prislag er det skisme dyrt at lave et fejlkøb :-) Skal høres hjemme i min stue et par dages tid , så en forhandler der er villig til udlån kræves og fordres.  Du køber vel heller ikke bare en DAC eller andet musikudstyr uden at have prøvet det hjemme et par dage , vel ?  :-)

Jeg har Unico 200 , Unico CD , Unico Tuner ,  HT. Opera Divina , alt i Jorma Superpower  + Van D. Hul Inspiration HT kabel + VDH Orchid XLR .

Du skulle prøve at lytte til denne,jeg ved godt det er en CD-afspiller men den lyder helt fantastisk!

http://www.avcentrum.dk/product.asp?product=216&sub=15

Til top Vis r1r1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af r1r1

TruthSpinner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 02 November 2007 kl. 12:24 | IP-adresse registreret  

Hurtig skrev:

Det svarer lidt til at tage en vandslange og hælde 1 liter vand ind i den ene ende pr minut, og så førsøge at hive 1.5 liter ud pr minut i den anden ende... Så løber man ret hurtig tør! Analogien passer faktisk perfekt!!

Ja, men jeg er smart nok til at vælge en brandslange og en vandhane der nemt afgiver 100 liter vand pr. minut. Med det fylder jeg så en brønd, og sender min trofaste ven Hurtig ned og henter vand derfra med jævne intervaller. Fordi han netop er Hurtig er der ikke ret stor variation i hvornår jeg så får fyldt min kop - og jeg har så lav jitter.

Hurtig skrev:

Du har IKKE mulighed for at skrue på vandhanen, da den kører som master... den leverer bare sine 1 liter pr minut. Men midt på slangen har du en stor beholder, hvor du opmagasinerer vandet. I denne beholder har du en måler, der måler hvor meget vand der er i beholderen. Når dette niveau falder, sender den besked til vandforbrugeren om, at hive mindre vand ud. Når niveauet stiger, bedes om at bruge mere vand.... Sådan fungerer en PLL i praksis.

Jeg har tovejs kommunikation og kan derfor fint styre min vandhane. Jeg er i øvrigt ligeglad med vandhanens hastighed, bare jeg ved at den er hurtigere end min ven Hurtig, så kommer jeg aldrig i problemer.

Hurtig skrev:

Der hvor jeg tror du tager fejl er, at man i disse afspillere IKKE har afsenderen som master. Her er det modtageren der er master. Og det kan kun fungere fordi man har 2 vejs kommunikation på databussen. Det har du IKKE på SPDIF!!

Hvem taler om SPDIF?? Jeg synes SPDIF er noget gammelt l**t, og derfor er det vist kun dig der tror at drev og DAC skal forbindes med SPDIF.

Resten har jeg vist svaret på.

JJAZ
Branchemedlem
Branchemedlem
JJAZ

Bruger siden: 21 September 2003
Sendt: 02 November 2007 kl. 13:43 | IP-adresse registreret  

TruthSpinner skrev:
Hvem taler om SPDIF?? Jeg synes SPDIF er noget gammelt l**t, og derfor er det vist kun dig der tror at drev og DAC skal forbindes med SPDIF.

Erhmm... Prøv at læse dine egne indlæg igennem et par gange.

Du forudsætter en masse ting uden at beskrive det, det gør det altså noget vanskeligt at føre en diskussion uden konstante misforståelser.

Vi andre tager udgangspunkt i de produkter som findes, vi kan jo altså ikke bare lige indføre et to-vejs kommunikations interface fordi vi synes det er bedre.

TruthSpinner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 02 November 2007 kl. 14:03 | IP-adresse registreret  

Og ja, mine indlæg antager et par ting. Dette er en lille svipser fra min side, som primært skyldes at den her debat, for mig, er en forlængelse af to andre debatter - nemlig den om Klimax DS og en om digitalkabler.

Tro mig, debattanterne Kramer, Spencer og Hurtig burde efterhånden vide hvad jeg taler om .-)

At tage udgangspunkt i de produkter der findes er, set fra et ingeniørmæssigt synspunkt, pænt tyndt og viser TOTAL mangel på innovationsevne, når sandheden er at vi nemt kan gøre det bedre ved at forlade den slagne sti. Innovationsevne skulle så være Danmarks styrke i det globale samfund? Vel, jeg synes nu deltagerne her på sitet er pænt konservative.

Nogle har jo så allerede gjort det, altså taget springet til tovejs kommunikation og drev-uafhængighed, og viser dermed vejen. At deres produkt så åbenbart heller ikke er ringe er vel ingen skam?

Jeg tror mit mantra fra nu af skal være:

Digital audio er bedst uden et drev om benet.

hifiigen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2005
Sendt: 02 November 2007 kl. 15:43 | IP-adresse registreret  

Hurtig skrev:

Nu er en IT afdeling typisk ikke bemandet med folk der har den dybeste indsigt inde i teknikken. Det er typisk på færdigvare niveau.. De ser CD-drevet som en enhed som virker, men ved ikke hvorfor og hvordan den virker. Med mindre du sidder i et firma, hvor IT-supporterne er svagstrøms-ingeniører... men det er de sjældent. Prøv at bede dem forklare hvordan fejlkorrektion virker på et CD-drev.... Det ville undre mig hvis de ved at der finde fejlkorrektion.
For netop at undgå problemer med eks software, er der masser af fejlretning, og immunitet overfor fejl... Hvis du laver en skive totalt uden disse og et stykke software der ikke kan installeres såfremt der er så meget som en bit-fejl, vil jeg næsten garantere dig, at du ikke kan finde et CD-drev der kan installere programmet!
Tænk i øvrigt lige tilbage på de gode gamle dage med SVCD... Her kunne man netop opnå større kapacitet og dremed længere spilletid, ved at slå alle fejlretningssystemrne fra. Men gør du det med software duer det IKKE.

Slut fra Hurtig.

Jeg kender ikke min IT-support kollega's CV i detaljen, udover at jeg tror jeg kan give dig ret i, at han ikke er ingeniør. Han er dog en erfaren hi-fi enthusiast som over en reæke år har "rodet med hifi", og har ret kompliceret anlæg, angiveligt helt aktivt, og har uformelt haft hifi-aktivitet med nogle af landets lydelektronik-ingeniører. Jeg er forundret over, at du er i stand til at forudsige hvad han ved, kan svare på og ellers er i stand til. Kender du ham personligt?

Nå, hvis jeg forstår dig ret, så siger du, at et cd-rom drev har fejlkorrektionskredsløb, som kan fejlkorrigere aflæsning af en cd-rom med software? Det overrasker mig. Ud fra min lille hjerne, der har erfaring for, at bare en enkelt værdi i windows registreringsdatabasen ændrer windows opsætningen. Hvordan kan fejlretningskredsløbet egentlig vide at den har aftastet forkert? jeg troede, at fejlkorrektionskredsløb i audioCD-afspillere gættede lidt for at opnå "den rigtige information" tilnærmet, men at det gætteri trods alt var til at leve med. Men gætteri i programsoftware er vel ikke acceptabelt? Der skal det vel være "alt er korrekt" eller "alt er forkert"

Jeg håber at jeg ud fra denne tråd kan afgøre med mig selv om sync mellem cd-afspiller og DAC er en fordel eller ej.

TruthSpinner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 02 November 2007 kl. 15:52 | IP-adresse registreret  

Jeg vil tro at der i DVD-rom formatet ligger nogle relativt udspekulerede fejlkorrigerende koder, der tillader visse fejl at blive rettet.

I praksis er der dog nok ikke plads til mange fejl, før korrektion ikke længere er mulig.

Din ehternetforbindelse er også fyldt med fejlkorrektionsmekanismer, men det betyder blot at der er et mindre overhead på din trafik.

Disse mekanismer er dog, som du selv siger, møntet på at opnå fejlfri aflæsning/kommunikation. I en Hifi-afspiller, hvor alting er underlagt meget presserende tidsmæssige krav, er der nok nærmere tale om en form for prediktiv interpolation, der træder til hvis data mangler eller ikke er meningsfyldte.

Jeg vil gerne understrege at jeg gætter - jeg er ikke ekspert på fejlkorrigerende koder.

Angående det sidste spørgsmål:

Jeg har nu officielt fortrudt at jeg har taget en eksisterende afspiller og opgraderet den til at spille fantastisk.

Jeg ville idag langt hellere tage et eksternt lydkort (f.eks. Terratec PHASE X24 FW) og betjene lyden fra en PC. Min musik kommer alligevel mestendels ind ad døren gennem et kabel (Se f.eks. www.linnrecords.co.uk, eller www.archive.org/details/etree)

Hvis nødvendigt kan man altid opgradere clock og analogdel i kortet med LClock og ZAPfilter ell. lign.

TruthSpinner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 03 November 2007 kl. 08:09 | IP-adresse registreret  

Nicoleif,

Jeg vil mene at jeg får tre ting ud af det:

1. Når jeg henter musik i master kvalitet (bl.a. Linn) får jeg en skive i master kvalitet.

2. Når jeg henter en livekoncert af tre timers varighed kan den være på een skive. Derudover er nogle af optagelserne i live arkivet i 24bit.

3. Jeg kan have mange koncerter/CDer på en DVD skive.

(4. Hvis jeg havde noget materiale i 5.1 surround kunne jeg snildt brænde det også)

TruthSpinner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 03 November 2007 kl. 08:14 | IP-adresse registreret  

Undskyldning,

Jeg vil sådan set gerne give hitachi en undskyldning for at have været med til at stjæle opmærksomheden fra hans oprindelige spørgsmål.

Jeg fik bare et enormt behov for at forklare mig efter den her:

Spencer skrev:

En Squeezebox til kr. 118.600,00 ?

Hvad kan den Linn dims, som en Squeezebox ikke kan ?

:-)

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 03 November 2007 kl. 08:15 | IP-adresse registreret  

TruthSpinner skrev:
Og ja, mine indlæg antager et par ting. Dette er en lille svipser fra min side, som primært skyldes at den her debat, for mig, er en forlængelse af to andre debatter - nemlig den om Klimax DS og en om digitalkabler.

Tro mig, debattanterne Kramer, Spencer og Hurtig burde efterhånden vide hvad jeg taler om .-)

At tage udgangspunkt i de produkter der findes er, set fra et ingeniørmæssigt synspunkt, pænt tyndt og viser TOTAL mangel på innovationsevne, når sandheden er at vi nemt kan gøre det bedre ved at forlade den slagne sti. Innovationsevne skulle så være Danmarks styrke i det globale samfund? Vel, jeg synes nu deltagerne her på sitet er pænt konservative.

Nogle har jo så allerede gjort det, altså taget springet til tovejs kommunikation og drev-uafhængighed, og viser dermed vejen. At deres produkt så åbenbart heller ikke er ringe er vel ingen skam?

Jeg tror mit mantra fra nu af skal være:

Digital audio er bedst uden et drev om benet.

Kunne du evt. gå mere ind i de tekniske detaljer, omkring dit koncept, så vi ikke kan lave indlæg efter indlæg, før du til sidst siger at du ikke vil bruge envejskommunikation imellem kilde og DAC ?

Når din debatform ikke formår at slå dette fast, så er debatformen... ja... envejskommunikation.

<< Forrige Side af 12 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes