Emne: digitale kabler, forskel? ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
kramer71 Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1712
|
| Sendt: 10 Oktober 2007 kl. 21:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jo selvfølgeligt, men ikke pga. at der sker en fejllæsning, hvor 0 tolkes som 1. Figuren på side 1 er ikke rigtig ift. audio. Der forekommer ikke de fejl. Data sendes så langsom at 0 og 1 tallerne alle kommer korrekt frem (jeg hader det udstryk med 0 og 1 :)
Havde vi ikke en figur fremme engang der viste problemet med amplitudeforvrængningen i konverteringen?
|
| Til top |
|
| |
TruthSpinner Udelukket fra forum

Bruger siden: 27 Juli 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 875
|
| Sendt: 10 Oktober 2007 kl. 22:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Her er jeg, jævnfør mit indlæg ovenfor, måske uenig :-)
Den digitale transmission styres, i begge ender, af en clock der slår 32 (CD 2 kanaler) - 120 (DVD audio 5 kanaler) gange hurtigere end den clock der styrer DACen (192kHz for DVD audio - altså 20Mbit). De skal selvfølgelig slå synkront.
Er de jitterproblematikker. der dukker op her, virkelig uvæsentlige? Jeg må sige at spencers eksempel svarer perfekt til min opfattelse af situationen.
Derudover har du selvfølgelig ret i at jitter på DAC clocken er direkte hørbar, selv hvis din transmission i øvrigt er perfekt.
|
| Til top |
|
| |
Spencer Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 6374
|
| Sendt: 10 Oktober 2007 kl. 22:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Her er hele teksten:
Jitter refers to the unintended variation of a pulse signal in the time axis direction.
Jitter is caused by noise, irregular rotation of a disk drive,
variation in the responsiveness of a device, phase shifts due to
reflection within optical fiber, and so on.
Jitter that exceeds the sampling point will cause abnormal reproduction of bit strings.
Skew is a fixed type of deviation that is caused by circuit delay,
whereas jitter varies according to environmental factors, etc. @Kramer71 Hvordan fortolker du ordene "abnormal reproduction of bit strings" ?
Link(Obs! - Siden er længe om at loade) EDIT: Hvordan DAC's så reagerer overfor jitter, er så spørgsmålet. En 16 bit DAC uden oversampling, har ikke opløsning nok, til at gengive variationer i hastigheden, fra kilden. Er der fejl så store at fejlretningskredsløbene må give op, skal det dog nok høres, som et egentligt knæk i lyden. Et jitterfyldt 16bit signal, der gengives af en dårlig 20bit DAC, får glæde af 20bit DAC'ens bedre opløsning, til at gengive jitteren med, efter der er oversamplet.  Bruger man en egentlig upsampler, inden signalet sendes videre, har man fastfrosset jitteren, for evigt, og kan aldrig fjerne den igen. Lidt som når man tværer med fingrene, på en kultegning. NB. Forskellen på optisk og coax, på en Cambridge DAC3, er meget lette at høre, på hovedtelefoner, selv for 'ikke eksperter'. Man kan skifte direkte imellem indgangene, på en drejeknap på fronten, uden længere ophold i lyden. Problemer med sammenligninger, kommer når der er længere tidsrum, hvor man så er afhængig af sin akustiske hukommelse (om en sådan findes).
__________________ Blondine-energi løser verdens problemer!
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 10 Oktober 2007 kl. 22:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg antyder ikke at jitter på kablet påvirker DAC processen. Jitter på kablet, hvis det er slemt nok, giver simpelthen fejl i de transmitterede data. Det kan selvfølgelig høres - som et knæk - eller whatever.
Jitter på DAC clocken vil derimod påvirke kurve-formen af de analoge toner som gengives. Her er det klart at oversampling hjælper, en hurtigere clock giver mindre rum for variation (jitter). Det er også klart at større bit-dybde hjælper, i teorien, mere præcis amplitude-repræsentation forstærker i det mindste ikke effekten af jitter (det modsvarer mit sidste argument på forrige side - blot med omvendt fortegn).
Det er til gengæld lidt uklart for mig, hvorfor en virtuelt højere opløsning (20bits repr. af 16bit signal) hjælper. Med mindre selvfølgelig at interpolationen af de indskudte samples bliver mere præcis, hvilket vel er tilfældet?
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 10 Oktober 2007 kl. 22:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
TruthSpinner skrev:
Jeg antyder ikke at jitter på kablet påvirker DAC processen. Jitter på kablet, hvis det er slemt nok, giver simpelthen fejl i de transmitterede data. Det kan selvfølgelig høres - som et knæk - eller whatever.
Jitter på DAC clocken vil derimod påvirke kurve-formen af de analoge toner som gengives. Her er det klart at oversampling hjælper, en hurtigere clock giver mindre rum for variation (jitter). Det er også klart at større bit-dybde hjælper, i teorien, mere præcis amplitude-repræsentation forstærker i det mindste ikke effekten af jitter (det modsvarer mit sidste argument på forrige side - blot med omvendt fortegn).
Det er til gengæld lidt uklart for mig, hvorfor en virtuelt højere opløsning (20bits repr. af 16bit signal) hjælper. Med mindre selvfølgelig at interpolationen af de indskudte samples bliver mere præcis, hvilket vel er tilfældet?
|
|
|
Interpolering af pixels på et foto, kan somme tider give et mere behageligt billede, trods det at de nye 'detaljer' er fri fantasi, i computerens hjerne. De kunne jo godt have været sådan i virkeligheden, og hjernen accepterer det. Måske det også gælder for lyd. Der hvor jitterproblemer bliver markante, er nok der hvor en DAC har en uheldig konstruktion, fra starten. Den burde efter min mening, være konstrueret som immun overfor det, men teknologien er fra midten af halvfjerserne, skal vi lige huske. EDIT: Kernen i problemet, er egentlig DAC'en, der enten er meget følsom overfor jitter, lidt følsom, eller aldeles immun. Så at snakke om 'gode kabler', giver egentlig mest mening, når vi ved hvilken DAC, der skal modtage signalet. En DAC der kun lyder godt, med et drev jeg ikke har råd til, kan jeg personligt ikke bruge til noget som helst.  __________________ Blondine-energi løser verdens problemer!
|
| Til top |
|
| |
Nilau Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3734
|
| Sendt: 11 Oktober 2007 kl. 00:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
kramer71 skrev:
Nilau skrev:
|
Jeg har ikke megen forstand på de rent tekniske aspekter vedr. digital overførsel (f.eks mellem drev og dac) men kan blot konstatere, at der er lige så store forskelle på lyden fra forskellige digitale kabler, som der er ved 'almindelige' (analoge) signalkabler.
Mvh.
Niels L.
|
|
|
Din konstatering er ikke andet end din personlige holdning. Undskyld mig, men dine subjektive holdninger og oplevelser er altså ikke interessante for andre end dig selv og din mor, og derfor har jeg svært ved at se den store relevans i dit indlæg, med mindre du kan komme med nogle argumenter eller mere nuancerede begrundelser.
|
|
|
Emner er citat: digitale kabler, forskel?
Kom du gerne forbi mit lytterum - så skal jeg demonstrere min "personlige og subjektive holdning" for dig. 
Men okay...nogle mennesker er mere til tal og kurver - mens andre er til musik...
Mvh.
Niels L.
|
| Til top |
|
| |
kramer71 Forum Bruger

|
| Sendt: 11 Oktober 2007 kl. 18:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg foretrækker også musik på anlæget - og sæter også pris på at kunne høre musik bag mine højtalere :)
Selvom det var sjovere dengang med basrefleks, jetjagere, løver og toiletter Det var det gode gamle dage hvor vi pilsede den mens vi hørte store forskel på kablerne :) - ak den ungdom
|
| Til top |
|
| |
Nilau Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3734
|
| Sendt: 11 Oktober 2007 kl. 19:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
kramer71 skrev:
|
Jeg foretrækker også musik på anlæget - og sæter også pris på at kunne høre musik bag mine højtalere :)
Selvom det var sjovere dengang med basrefleks, jetjagere, løver og toiletter Det var det gode gamle dage hvor vi pilsede den mens vi hørte store forskel på kablerne :) - ak den ungdom
|
|
|
He-he...jeg kan jo se på din profil, at du kom til verden i de dage hvor hifi'en var stærkt på retur!
Nå, jeg er nu ikke så meget ældre, men jeg fik dog min første pladespiller som treårig i '63 - lang tid før man begyndte at interessere sig for kabler. Jeg tror nu nok, at principperne bag de digitale teknikker var udviklet mange, mange år før... (20'erne- 30'erne???). 
Mvh.
Niels L.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 11 Oktober 2007 kl. 19:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spencer,
Du bevæger dig ud et sted hvor jeg ikke kan følge dig.
Jitter opstår alene fordi clocken der føder DA converteren ikke er stabil, det har ikke noget med DACens øvrige kvaliteter.
Interpolation er fint, og nødvendigt, når du har fejl i din transmission (billede, lyd, whatever). Min kommentar gik alene på ideen om at højere sampledybde (flere bits) modvirker jitter i en oversamplende DAC. Her kan jeg godt se at de flere bits kan hjælpe til en pænere interpolation, hvilket ikke fjerner jitter, men dog gør fenomenet mindre kritisk for interpolationen.
Derudover troede jeg at fidusen ved de ekstra bits var at øge signal/støj forholdet ved at indføje flere kvantificeringsniveauer - uagtet at de ekstra bits faktisk ikke bruges.
http://www.tc.umn.edu/~erick205/Papers/paper.html#filtering
|
| Til top |
|
| |
kramer71 Forum Bruger

|
| Sendt: 11 Oktober 2007 kl. 19:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nilau skrev:
kramer71 skrev:
|
|
|
|
He-he...jeg kan jo se på din profil, at du kom til verden i de dage hvor hifi'en var stærkt på retur!
Nå, jeg er nu ikke så meget ældre, men jeg fik dog min første pladespiller som treårig i '63 - lang tid før man begyndte at interessere sig for kabler. Jeg tror nu nok, at principperne bag de digitale teknikker var udviklet mange, mange år før... (20'erne- 30'erne???). 
Mvh.
Niels L.
|
|
|
Ja-ja, nogle generationer er forkælede - dengang hf havde test med hammer i. Jeg fik først mit første anlæg som 19 årig da jeg havde etableret mit eget hjem. (ikke at kvindekønnet i dag vil kalde 10 træølkasser, et bord og en seng for et hjem). Tilgængæld havde jeg haft årskort til symfonien i flere år. Tilgængæld var det første anlæg noget af en stor klods, udelukkende købt ud fra, at oplevelsen skulle svare til en symfonikoncert. Det var forresten nogle JBL xpl 200. Ha-ha.
Den første computer er vel egentligt oldgammel. Sådan noget med træklodser og snore. Der var nok ikke de store bekymringer for jitter i kablerne. Men hva faen, den slags non-indutive materialer som uld, træ og linolie, ville nok have en stor chance for en fast følge af fans selv i dag.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 11 Oktober 2007 kl. 20:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
TruthSpinner skrev:
Spencer,
Du bevæger dig ud et sted hvor jeg ikke kan følge dig.
Jitter opstår alene fordi clocken der føder DA converteren ikke er stabil, det har ikke noget med DACens øvrige kvaliteter.
Interpolation er fint, og nødvendigt, når du har fejl i din transmission (billede, lyd, whatever). Min kommentar gik alene på ideen om at højere sampledybde (flere bits) modvirker jitter i en oversamplende DAC. Her kan jeg godt se at de flere bits kan hjælpe til en pænere interpolation, hvilket ikke fjerner jitter, men dog gør fenomenet mindre kritisk for interpolationen.
Derudover troede jeg at fidusen ved de ekstra bits var at øge signal/støj forholdet ved at indføje flere kvantificeringsniveauer - uagtet at de ekstra bits faktisk ikke bruges.
http://www.tc.umn.edu/~erick205/Papers/paper.html#filtering
|
|
|
Der er mere end én enkelt årsag til jitter, som clocken der føder converteren.  Støj på stelplanet, kan tilføre jitter, i mængder der gør at man ikke kan låse på signalet. Der kan strømforsyningen være synderen, samt alle anlæggets tilsluttede apparater, der kan sende støj til stelplanet. Har du et signal uden jitter af betydning, kan det beskyttes ved at upsample det, imens det er stabilt. Upsampler du et jitterfyldt signal, får du kun gevinsten ved at samplestøjen flyttes op i frekvens, så man kan filtrere mindre stejlt. Der er såkaldte jitterimmune DAC's, hvoraf Benchmark DAC1 og Lavry, skulle være aldeles ligeglade med om der er jitter, fra et dårligt drev, med snavset strømforsyning. Det med stelstøjen, er en af hovedårsagerne til at de fleste vist foretrækker optisk kabel, når der skal forbindes til en PC. Når jeg snakker om en converter, er det ikke kun selve chippen jeg taler om, men hele DAC'en, incl. strømforsyning og kabinet. __________________ Blondine-energi løser verdens problemer!
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 11 Oktober 2007 kl. 21:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spencer,
Jamen så er vi jo helt enige. Hvis du læser mine tidligere indlæg vil du se at jeg oven i købet har givet et bud på hvordan jeg ville konstruere en sådan immun DAC.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 11 Oktober 2007 kl. 21:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
En sjov ting, iøvrigt, det med clockfrekvenser. Denne liste, viser hvilke clockfrekvenser, der forskellige modeller har: http://lcaudio.com/index.php?page=39Så når noget grej kører dårligt sammen, kan det godt være to gode komponenter, i andre sammenhænge. Jeg har aldrig eksperimenteret med LC-Clock. EDIT: En master-clock, der styrer alle enheder, er den bedste løsning, hvor det er muligt, når nu drev og DAC, ikke er i samme kabinet.
__________________ Blondine-energi løser verdens problemer!
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 11 Oktober 2007 kl. 22:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
I mine øjne må det være godt nok at fylde en buffer i DACen med korrekt læste data. Og først derefter omsætte dem i takt med en meget præcis clock.
Jeg kan ved gud ikke fatte hvorfor drevet skal synchroniseres med DACen. Min CDrom i PCen f.eks. læser alt perfekt, men totalt asynkront i forhold til DACen på mit lydkort. Derfor mener jeg stadig at det kan lyde godt, hvis lydkortet eller er godt nok (og skærmet, og i eksternt kabinet, og perfekt clocket, osv. bla bla).
PS. Jeg har selv sat både DEXA clock (NewclassD) og Zapfilter 2 i min DVD-2900. Det lyder supergodt.
|
| Til top |
|
| |
Bradman Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1091
|
| Sendt: 11 Oktober 2007 kl. 23:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
kramer71 skrev:
Bradman skrev:
|
Trådens udgangspunkt var om der er forskel. Det må vi sige ja til. Personligt bruger jeg et dobbeltlagt sølvkabel uden skærm. Jeg betragter coax´en som et signal der skal behandles som "højfrekvent". Altså med god båndbredte....som kan realiseres på forskellige vis. Jeg har valgt sølv til mit. Jeg har aldrig forsøgt med Brink Eletroniks Delux Coax, det kunne faktisk være skægt at prøve det. Til 20 kr. meteren (uden stik) må det være "best buy" for de fornuftige.
Mvh
|
|
|
Båndbredden er ikke det svage led i overførslen, da den er så rigelig endda. Den giver derfor ingen problemer ift. jitter. Det er ligegyldigt. Det svage led er faktisk overgangen fra kabel til stik, dvs. f.eks. lodninger, hvor impedans problemer kan give jitter. Og så selve spdif standarden der i sig selv inviterer til problemer i en størrelsesorden, hvor selve kvaliteten af kablet virker som en helt ubetydelig ting.
Alt det fokus på kabler kommer af, at de er lette at se og skifte. Men det er altså at kikke i den forkerte retning ift. bedre lyd.
|
|
|
Meget enig om fokus kommer af det synlige! Hvad kablers kvaliteter angår, så er lodning jo let, men bly og messing er næppe gavning iforhold overførelsen. Der er dog ingen forskel på digitale og anaog ditto mht. til stik og lodning. Jeg har dog ikke nogen løsning på at gøre det bedre.
Mvh __________________ NSR/Gianelli - two stroke retro
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 12 Oktober 2007 kl. 08:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
TruthSpinner skrev:
I mine øjne må det være godt nok at fylde en buffer i DACen med korrekt læste data. Og først derefter omsætte dem i takt med en meget præcis clock.
Jeg kan ved gud ikke fatte hvorfor drevet skal synchroniseres med DACen. Min CDrom i PCen f.eks. læser alt perfekt, men totalt asynkront i forhold til DACen på mit lydkort. Derfor mener jeg stadig at det kan lyde godt, hvis lydkortet eller er godt nok (og skærmet, og i eksternt kabinet, og perfekt clocket, osv. bla bla).
PS. Jeg har selv sat både DEXA clock (NewclassD) og Zapfilter 2 i min DVD-2900. Det lyder supergodt.
|
|
|
Ideen med en buffer, kan være fin nok, hvis du ikke skal bruge din DAC sammen med et billedmedie. Jeg har f.eks. brugt en ekstern DAC, til at dekode 48kHz DVD-signaler med, som afspilleren sendte ud i stereo (downmix fra multikanal). Det var fordi jeg brugte samme anlæg til film og musik. Bufferen vil give en lyd der halter efter billedet, med mindre du også kan forsinke billedet. Der sidder en buffer i min minidiscafspiller, men dens indbyggede DAC, ligger desværre ikke i den tunge highendklasse. Derfor bruger jeg ekstern DAC til minidisc, som ikke har den enorme buffer, der sidder i minidiscen. Din buffer skal være så stor, at en evt forsinkelse på et drev, ikke kan give dropouts i lyden. Hvis drevet spiller ét sek. for langsomt, på en hel CD, bør bufferen altså være på mere end ét sek. På film er en forsinkelse af lyden på ét sek, selvfølgelig helt uacceptabel. EDIT: Der hvor du har en masterclock, vil clocksignalerne løbe i lysledere ved siden af det digitale lydsignal, og dermed ikke blive generet af støj fra diverse dårlige strømforsyninger. Mht. buffer, kan det faktisk være lidt af en gave, hvis man har en langsom scaler i en projektor, der forsinker billedet. Så får man brug for at forsinke lyden også. Min bærbare Panasonic CD-afspiller har en antirystefunktion med buffer, men den kan slås fra. Det siges at den forringer lyden en anelse. Hvorfor, ved jeg ikke... __________________ Blondine-energi løser verdens problemer!
|
| Til top |
|
| |
kramer71 Forum Bruger

|
| Sendt: 12 Oktober 2007 kl. 13:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
En buffer forbedrer ikke jitteren af betydning (i en separat drev-dac/reciewer kombination). Clocksignalet læses jo af det indkomne signal, og udlæsningen af data sker efter denne clock. I denne proces forsvinder højfrekvent jitter der alligevel ikke er noget problem senere i processen pga. swhtched capacitor indlæsning af signalet i daccen der alligevel ordner denne højfrekvente type. (for 1 bit systemer)
Prøv at se de tidligere tråde om emnet.
|
| Til top |
|
| |
sshd Forum Bruger

Bruger siden: 31 Maj 2006 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 634
|
| Sendt: 12 Oktober 2007 kl. 14:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jitter er kun et problem hvis modtagerenden løber tør for korrektionsfejl og ikke kan reproducere signalet korrekt.
Har man lidt teknisk snilde og et lydkort med SPDIF indgang kan man teste et kabel for jitterproblemer. Enten ved at loope indgang til udgang eller optage et signal flere gange og sammenligne (her skal der lige tages højde for nogle timing offsets først).
Slutteligt: Har man to kabler A og B, hvor A lyder bedst når man sammenligner med B og man mener, at forskellen skyldes jitter, så er der en sjov tillægstest man kan lave: Nemlig i blinde at sammenligne A med A, hvor man ikke må kunne høre forskel og sammenligne B med B hvor man skal kunne høre forskel - for jitter opstår vel næppe de nøjagtig samme steder.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 12 Oktober 2007 kl. 15:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kramer,
Jeg er ikke helt sikker på at du har læst elle mine tidligere posts. Jeg vil både have buffer og separat clock.
|
| Til top |
|
| |
kramer71 Forum Bruger

|
| Sendt: 12 Oktober 2007 kl. 17:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
TruthSpinner skrev:
Kramer,
Jeg er ikke helt sikker på at du har læst elle mine tidligere posts. Jeg vil både have buffer og separat clock.
|
|
|
Jeg har læst alle dine tidligere post. Og du tager fejl, fordi du ikke tænker det som et musiksignal 
Har du læst den store jitterdiskussion vi havde for 2 år siden?
Du skal huske at vi taler om musik. Det er ikke tilstrækkeligt at have separat clock (vi taler separat drev/dac). Signalet skal læses ind med den hastighed som det bliver sendt afsted med og der tager man den clock der er i signalet - med jitter - og bruger det. Hvis du bruger en clock til at støtte indlæsningen i pll en får du godt nok noget mindre jitter, men det den lavfrekvente fortsætter.
|
| Til top |
|
| |
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|