Tilbage til HIFI4ALL.DK 20. juni 2026 | 08:15   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: digitale kabler, forskel? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
TruthSpinner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 27 Juli 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 12 Oktober 2007 kl. 19:02 | IP-adresse registreret  

Jeg tænker da fint på det som et musiksignal.

Jeg vil påstå at du er begrænset i din tankegang fordi du ikke kan forestille dig andre konstruktioner end dem der allerede bruges.

Jeg skal blot gøre to ting for at få et korrekt og jitterfrit signal:

1. sikre en korrekt transmission

2. sikre at de overførte 16 bit samples omsættes med præcis 1/44100 sekund mellem hvert par (stereo).

Argumentet for at det virker er nemt - min PC kan gøre det.

Og ja, jeg kan godt leve med at det skal konstrueres som en halv computer - hvad skulle der være galt med det? Som sagt finder jeg ideen om at drev og DAC skal arbejde synkront gammeldags og bøvet.

Og nej, jeg har ikke læst den - vil jeg gøre så snart jeg får tid.
Til top Vis TruthSpinner's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TruthSpinner

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 12 Oktober 2007 kl. 19:34 | IP-adresse registreret  

Hvis du vil introducere en CPU, og en PC-strømforsyning til dit anlæg, samt en masse blæsere, og måske et grafikkort, så har du en masse flere støjkilder, du skal tæmme.

Ydermere kan der stå 110V på stel af en PC, med stor risiko for at futte en indgang på anlæggets forstærker af.

At koble en PC sammen med et high-end anlæg, vil jeg ikke anbefale.
Slet ikke, hvis der ikke er ægte jordforbindelse i elinstallationen.

TruthSpinner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 12 Oktober 2007 kl. 20:52 | IP-adresse registreret  

Spencer,

Det kan jeg sådan set godt forstå. Mit argument er bare at konstruktionsprincipperne i min PC er smarte og bør kunne overføres til en DAC.

Jeg skal ikke bruge en CPU, blot et intelligent og hurtigt netkort, hukommelse der tillader asynkron tilgang, en ultrahurtig og meget præcis clock og to strømforsyninger.

Jeg tænkte et øjeblik på to clocks, men tror ikke det ville virke.

Jeg har stadig drevet i separat kabinet.

Jeg vil i øvrigt igen henvise til afsnittet om jitter i

A Fundamental Introduction to the Compact Disc Player

http://www.tc.umn.edu/~erick205/Papers/paper.html#jitter

hvor der skrives at lokale clocks og buffere løser jitter problemer i forbindelse med drevet.

Til top Vis TruthSpinner's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TruthSpinner

LarsChristensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Januar 2004
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 13 Oktober 2007 kl. 00:43 | IP-adresse registreret  

Forskellen mellem lyd paa PC og CD afspiller->DAC:

Lydkortet i din PC beder PC'en om at sende data til dets output buffer, dvs data er altid parate i bufferen (med mindre pc'en er haardt belastet), og lydkortet kan sende dette data ud med sin egen lokale clock.

En seperat DAC eller receiver, har ikke denne mulighed, da kommunikationen er envejs, dvs alle data fra CD drevet pushes til DAC'en. Clock informationen er en del af spdif signalet (bit clocken). For ikke at faa buffer overrun eller underrun paa modtager siden er man noedt til at afspille signalet i en hastighed der svarer overens med det indkomne clock signal. Her kan man bruge en PLL til at lavpasfiltrere clock variationerne (jitter).

Saa laenge du ikke har mulighed for at styre data receive hastigheden (data request som paa pc'en) via spdif / tos / aes-ebu m.v. er man tvunget til at benytte modtager clocken.
Alternativt kan man selvfoelgelig bare laver ens buffer tilpas stor, hvis man ikke har problemer med delay'et.

Til top Vis LarsChristensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LarsChristensen

kramer71
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 13 Oktober 2007 kl. 09:39 | IP-adresse registreret  

LarsChristensen skrev:

Forskellen mellem lyd paa PC og CD afspiller->DAC:

Lydkortet i din PC beder PC'en om at sende data til dets output buffer, dvs data er altid parate i bufferen (med mindre pc'en er haardt belastet), og lydkortet kan sende dette data ud med sin egen lokale clock.

En seperat DAC eller receiver, har ikke denne mulighed, da kommunikationen er envejs, dvs alle data fra CD drevet pushes til DAC'en. Clock informationen er en del af spdif signalet (bit clocken). For ikke at faa buffer overrun eller underrun paa modtager siden er man noedt til at afspille signalet i en hastighed der svarer overens med det indkomne clock signal. Her kan man bruge en PLL til at lavpasfiltrere clock variationerne (jitter).

Saa laenge du ikke har mulighed for at styre data receive hastigheden (data request som paa pc'en) via spdif / tos / aes-ebu m.v. er man tvunget til at benytte modtager clocken.
Alternativt kan man selvfoelgelig bare laver ens buffer tilpas stor, hvis man ikke har problemer med delay'et.

Egentligt underligt nok, at der ikke er lavet dacs, med den type buffer. Vi har vel egentligt tid til at vente en 10 sekunders tid.

En anden mulighed er simpelthen ikke at bruge clocken i signalet men simpelthen tilføre den nye clock direkte på dacen og så tage datatabet med ro. Har du prøvet det? - det er en interessant øvelse og jeg blev lidt overrasket over resultatet  Det er underligt at ikke flere har lavet den øvelse, men den viser vel at vi er groet lidt mentalt fast.

Til top Vis kramer71's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kramer71

TruthSpinner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 13 Oktober 2007 kl. 09:44 | IP-adresse registreret  

LarsChristensen skrev:

En seperat DAC eller receiver, har ikke denne mulighed, da kommunikationen er envejs, ...

Selvfølgelig har du det. Du kan konstruere den som du vil. Dvs. du kan, som jeg tidligere foreslog, gøre komminikationen tovejs, og dermed undgå datatab.

Hvis du så bare clocker ordentligt på din DAC har du intet tab af tidslig information heller.

Den sidste udvikling i tråden undrer mig, nu er folk gudhjælpemig begyndt at gentage mine tidligere argumenter som om de var nye...

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 13 Oktober 2007 kl. 09:52 | IP-adresse registreret  

Et af hovedproblemerne er vel, at den jitterresistente teknologi, der bruges af Benchmark og Lavry, må være beskyttet, enten af hemmelighedskræmmeri, eller patentrettigheder.

God teknologi på billedfronten, er ikke forbeholdt de få, på samme måde.
Den tid hvor man måtte købe en dyr scaler, for at få et flot billede, er forbi.
Var der blot en lignende aktivitet, når det gjaldt krav til lydkvalitet.

En chip til en femmer, som løser jitterproblemet, er det der må til.
Desværre er der ikke penge i at forklare den almindelige forbruger, at lyden er bedre, når han næppe ved hvad fase og korrekt opstilling/akustik er for en størrelse.

LarsChristensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Oktober 2007 kl. 19:54 | IP-adresse registreret  

TruthSpinner skrev:
LarsChristensen skrev:

En seperat DAC eller receiver, har ikke denne mulighed, da kommunikationen er envejs, ...

Selvfølgelig har du det. Du kan konstruere den som du vil. Dvs. du kan, som jeg tidligere foreslog, gøre komminikationen tovejs, og dermed undgå datatab.

Selvfoelgelig kan man konstruere den som man vil. Jeg naevte blot de formater der benyttes idag.

Nye ikke proprietary audio formater er lang tid under vejs. Selv firewire er ikke rigtig slaaet igennem endnu. Og ikke engang i firewire benytter man sig af data request paa den asyncrone del af protokollen. Saa problemet anses ikke som stort nok, til at benytte baandbredde paa.

Til top Vis LarsChristensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LarsChristensen

LarsChristensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Oktober 2007 kl. 20:01 | IP-adresse registreret  

Spencer skrev:
Et af hovedproblemerne er vel, at den jitterresistente teknologi, der bruges af Benchmark og Lavry, må være beskyttet, enten af hemmelighedskræmmeri, eller patentrettigheder.

Jitter-reduktion / -immunitet kan vaere en salgsparameter. Saa jeg kan godt forstaa at man ikke oensker at give den viden gratis til andre.

Spencer skrev:

Desværre er der ikke penge i at forklare den almindelige forbruger, at lyden er bedre, når han næppe ved hvad fase og korrekt opstilling/akustik er for en størrelse.

Den chip findes allerede, google DICE II. Den er foerst nu ved at finde vej til pro-audio produkter. Ved ikke om det er en chip til en femmer.

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 14 Oktober 2007 kl. 20:10 | IP-adresse registreret  

LarsChristensen skrev:

Spencer skrev:

Jitter-reduktion / -immunitet kan vaere en salgsparameter. Saa jeg kan godt forstaa at man ikke oensker at give den viden gratis til andre.

Spencer skrev:

Den chip findes allerede, google DICE II. Den er foerst nu ved at finde vej til pro-audio produkter. Ved ikke om det er en chip til en femmer.

Interessant med Dice II

Der står at det er en 'cost effective' teknologi.

http://prosoundnews.com/cgi-bin/artman/exec/view.cgi?archive =2&num=1479

Så vil vi nok se det i en del nyt udstyr, inden længe.

TruthSpinner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 23 Oktober 2007 kl. 07:33 | IP-adresse registreret  

Dem der ikke har forstået ideen med en netværksbasseret afspiller bør læse reviews af LINN Klimax DS...

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 4
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes