| Forfatter |
|
Otto J Branchemedlem

Dynaudio
Bruger siden: 04 Marts 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3050
|
| Sendt: 16 Oktober 2007 kl. 12:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
dfms skrev:
|
Om TV viser UHD, HD, SD eller ULD (Ultra Low Definition), kan det ikke være p***eligemeget, film på TV er ødelagt: De sakker henover forteksterne, der forstyres med reklamer og sluttekster for vi ikke lov til se.
|
|
|
Nu er der jo andet end film på TV, jeg er ikke særligt enig i din holdning om at billedkvaliteten er ligegyldig på andre udsendelser. Eksempelvis sport er der i min verden en _væsentlig_ forskel på oplevelsen af, alt efter billedkvaliteten, og der er en række drama-serier der har lige så stor gevinst af en god billedkvalitet som film.
Men jeg er da enig i at filmene i mange tilfælde bliver mishandlet på TV-stationerne. Jeg ser sjældent film på tv fra andet end Canal+ og på det seneste SilverHD. Her bliver filmene behandlet som de skal, i langt de fleste tilfælde. __________________ Otto Jørgensen, Dynaudio A/S
|
| Til top |
|
| |
Otto J Branchemedlem

Dynaudio
|
| Sendt: 16 Oktober 2007 kl. 13:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Offcourse_dk26 skrev:
|
Havde glemt frameraten også i mit regnestykke. Men grunden til at der ikke sendes 1080p er stadig den at det fylder dobbelt af 1080i - skulle jeg mene. |
|
|
Når vi taler om 60 fps, ja. 24 fps betragtes ikke som egnet til TV-brug, hvilket er lidt dumt da halvdelen af udsendelserne alligevel kun er i 24/25 fps i praksis... 1080P/24 (eller 25) fylder som sagt mindre i praksis end 1080i/60, så her er det ikke båndbredden men det praktiske i et 24/25 fps format, der er problematikken. Som sagt, så synes jeg der bliver set alt for negativt på 720P til TV-brug. Det er et fremragende kompromis. __________________ Otto Jørgensen, Dynaudio A/S
|
| Til top |
|
| |
Offcourse_dk26 Forum Bruger

Bruger siden: 11 August 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1752
|
| Sendt: 16 Oktober 2007 kl. 13:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
AV Precision skrev:
|
Jeg ser sjældent film på tv fra andet end Canal+ og på det seneste SilverHD. Her bliver filmene behandlet som de skal, i langt de fleste tilfælde. |
|
|
Yes - super kanal, med et helt anderledes udvalg af film end Canal+ - dejligt med de lidt mindre main-stream film - og igen - kvaliteten er super.
Ser du så i 720p eller 1080i via satelitten?
Selv ser jeg 1080i, men man kunne jo overveje at skifte i en vel-overført film, og se om der er forskel på ens eget setup..(mit!)
Forresten - det er da også dumt, hvis en optagelse er 24frames, at konvertere den.. de kunne spare meget båndbredde ved at sende det som 24f, og så sende flere filmkanaler på samme mux..
Er dog ikke klar over om den nuværende hardware-standard tillader modtagelse af 24f (sat.receiver / kabel-bokse) i hardwaren.. eller om det kan klares ved firmware?
Mvh. Offcourse __________________ If it´s lame - i´m not to blame
|
| Til top |
|
| |
Otto J Branchemedlem

Dynaudio
|
| Sendt: 16 Oktober 2007 kl. 13:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Offcourse_dk26 skrev:
|
Ser du så i 720p eller 1080i via satelitten?
Selv ser jeg 1080i, men man kunne jo overveje at skifte i en vel-overført film, og se om der er forskel på ens eget setup..(mit!) |
|
|
Jeg tror du har misforstået dette en anelse - kanalen sender i 1080i uanset hvordan du vender og drejer det. Om du sætter din boks til 1080i eller 720P, ændrer udelukkende på signalbehandlingen mellem kanalen og dit tv.
Forresten - det er da også dumt, hvis en optagelse er 24frames, at konvertere den.. de kunne spare meget båndbredde ved at sende det som 24f, og så sende flere filmkanaler på samme mux..[/QUOTE]
Præcis.
Offcourse_dk26 skrev:
| Er dog ikke klar over om den nuværende hardware-standard tillader modtagelse af 24f (sat.receiver / kabel-bokse) i hardwaren.. eller om det kan klares ved firmware? |
|
|
24 fps er ikke understøttet af DVB standarden, hverken som MPEG-2 eller MPEG-4, og det vil således ikke være muligt uden en grundlæggende ændring af standarden som den er i dag. Det er ikke noget vi skal forvente sker, vi kan drømme men jeg tror ikke på den. Det er upraktisk rent broadcast-mæssigt hvis stationen skal skifte mellem udsendelser i 60 fps og 24 fps, f.eks. hvis en HD-kanal ikke kun sender film, men også sport og koncerter eller andet der er optaget i 60 fps. Til internet-baseret tv som jeg forudser der er meget mere fremtid i, hvor vi i fremtiden i langt højere grad vil streame hver enkelt udsendelse indidviduelt i stedet for at se kanaler som vi kender det i dag, der vil det være meget mere oplagt at benytte dén framerate optagelsen er i. Personligt synes jeg eksempelvis at MS' VOD tilbud hvor man kan downloade 720P/24 til sin X-box er et rigtigt godt tiltag, på trods af at en del entusiaster af årsager jeg endnu ikke har forstået har kritiseret dette voldsomt. 720P/24 i MPEG-4 er en fantastisk mulighed for at få internet-baseret tv i en kvalitet der ligger ganske tæt på HD-DVD/Blu-Ray i praksis. Jeg vil ikke bryde mig om det i et købe-format, men sammenlignet med TV, selv i sammenligning med de få HD-kanaler vi har i dag, er det et stort fremskridt (dog vist forbeholdt amerikanerne indtil videre) __________________ Otto Jørgensen, Dynaudio A/S
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 16 Oktober 2007 kl. 15:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så er det nok derfor det ser bedst ud ved 1080i 
Ja - pengene passer lige med mit tv, som ikke kan 1080p alligevel.. Så må jeg teste ovenstående idé med 1080i mod 720 P via PS3-HDMI-output, og se om der er forskel? på film eller spil..
Eller - kan man det? Filmen ligger jo i 1080p på disken.. ? Måske kan det kun testes ved? at have den samme HTPC-trailer downloadet i både 720p og 1080i (Eller kommer de kun i 1080p ? )
Måske er det kun spil, der kan testes i den forstand, og kun hvis det kan gå op til 1080i/p... det må være fair - det er alligevel genereret "on the fly", og ikke op eller ned-konverteret fra et fast udgangspunkt. Har jeg ret
Ja - jeg tror bare jeg "nøjes med" 1080i, både fra sat, DVD og PS3 - det er jeg mere end godt tilfreds med. (DVDén dog upscaleret! - de andre native i en eller anden forstand..
Mvh.
Offcopurse __________________ If it´s lame - i´m not to blame
|
| Til top |
|
| |
osprey Udelukket fra forum

Bruger siden: 26 Januar 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 1053
|
| Sendt: 16 Oktober 2007 kl. 17:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
På et tidspunkt følte jeg en samhørighed med Offcourse_dk26.
Noget i stil med aftalt spil, dette er dog ikk' tilfællet __________________ Langt om længe overbevist 1080p24 Fan. Og at Fladskærmene ER Lokomotivet som trækker bedre opløsninger. Har fået et Følge Pengestrømmen problem.
|
| Til top |
|
| |
StarTrek Forum Bruger

Eks. Jamwa
Bruger siden: 25 April 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 5051
|
| Sendt: 16 Oktober 2007 kl. 17:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tro at der er ingen der har oplevet en rent PAL signale, så der ikke mange der ved hvad man gå glip af, og HDTV med 1080/24p det sælger selv
om der er ødlagt at kompriming, plus div. TV statione har ødlaget hvad der har med film med, med div. reklame m.m.
Det er vel det samme som FM radio, det er mange gange beder en DAB kan bliver, men ved at gør FM udsendlser ringer og ringer, så tro folk at
Digital radio er beder, det samme med TV hvis man gør udsendlse kvalitten ringer og riger, så tro fok også et Digitale TV er beder.
Se bare hvordan det er gået med CD, vil skal alså havde en så ringe kvalitte som mulig, så den normale kvalitte kan sælges en gange til.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 05 November 2007 kl. 17:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja - komprimeringer kan laves mere eller mindre smart.. Ofte ike ret smart.. God overførsel fra master er essentielt,så er det lige før mediet / transport-formatet betyder mindre. Der er SD-DVD´er der næsten er på højde med dårlige HD-transfers, og CD-audio der er super gode på trods af mediets begrænsninger. Der burde være krav til dem der laver transfers.. Lidt alá THX´s krav til lyd på film. Der r ikke meget der slår StarWars mht. dynamik og lydsporet generelt.. Der er noget om det, når det er Hr. Spielberg der står bag!! (THX cert. DVD..) Glæder mig til de 6 film kommer på BluRay.  Mvh. Offcourse
__________________ If it´s lame - i´m not to blame
|
| Til top |
|
| |
StarTrek Forum Bruger

Eks. Jamwa
|
| Sendt: 05 November 2007 kl. 22:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bliver spænde om THX går ind i HD-transfers (også i HD lyd), så vi kan få en sikkehed for at komprimeringer er lavet i den højste klasse, her kunne
man let gørre Pirates Of The Caribbean til den lavest kvlittet når det gældre HD-transfers og Sony kunne genoplivet derers SuperBit overførlse til at
gælde for Top klasse HD-transfers.
Det bliver spænde den dag vi rigtig kan se hvordan at Blu-ray kan komme til at se ud, hvis man lave nogel HD-transfers der 100% udnytte den
højer bitrate som der er i Blu-ray formate.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 05 November 2007 kl. 22:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mon ikke Georg Lucas tryller med Star Wars når den tid kommer? - og mon ikke de kommer på BluRay snart.. håbe håbe...  Ja - hvad er egentligt den "bedste transfer" lige i øjeblikket? Starship troopers ser flot ud.. nogen bedre? Der må være nogen af jer derude der har set det meste !? Mvh. Offcourse
|
| Til top |
|
| |
Otto J Branchemedlem

Dynaudio
|
| Sendt: 06 November 2007 kl. 08:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
StarTrek skrev:
Bliver spænde om THX går ind i HD-transfers (også i HD lyd), så vi kan få en sikkehed for at komprimeringer er lavet i den højste klasse, her kunne man let gørre Pirates Of The Caribbean til den lavest kvlittet når det gældre HD-transfers og Sony kunne genoplivet derers SuperBit overførlse til at gælde for Top klasse HD-transfers.
Det bliver spænde den dag vi rigtig kan se hvordan at Blu-ray kan komme til at se ud, hvis man lave nogel HD-transfers der 100% udnytte den højer bitrate som der er i Blu-ray formate. |
|
|
Der er nogle interessante ting i det du skriver, fordi det viser hvor forudindtaget man som forbruger kan være (håber ikke jeg fornærmer dig her... ): For det første, så bliver især Star Wars 2 aldrig en reference for HD kvalitet. Den er simpelthen lavet i for lav opløsning, til at det fungerer - selv på DVD kan man se begrænsningerne i opløsningen i kildematerialet. SW 3 ser dog ganske imponerende ud i HD, men decideret reference vil jeg nu stadig ikke kalde det. For det andet, så har Sony _netop_ bevist med 5th Element at Superbit transferne ikke nødvendigvis er gode nok til at blive brugt til HD. Man er blevet væsentligt bedre til at lave transfers siden Superbit blev indført, og disse transfers er ikke længere en reference at gå efter. Warner sætter standarden lige nu, hvilket du kan se på genudgivelserne af gamle film som Casablanca, Robin Hood, Grand Prix og Blazing Saddles. Det er disse film der for alvor viser hvad HD-formaterne kan, fordi de tillader os at se de gamle klassikere i en kvalitet vi aldrig troede muligt. Derudover så skal man huske at Superbit DVD'erne i princippet kun er skabt fordi de almindelige DVD-udgivelser ikke var gode nok. Der _bør_ ikke være et marked for Superbit i HD, det er bedre at selskaberne sørger for at udgive filmene ordentligt første gang! Det sker også for de fleste film i øjeblikket, men der er dog smuttere. __________________ Otto Jørgensen, Dynaudio A/S
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 06 November 2007 kl. 09:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Vi må da håbe de tager sig sammen første gang. Man kan blive helt træt af et lede efter den "rigtige" DVD-version af en film.. Hvis vi kan slippe for det, fordi der er kommet orden i sagerne ville det jo være kanon. Håber snart der kommer flere film... Også nogle af de "gode klassikere" indenfor demo-scener. Det er jo ofte man har lyst til at lade sig blæse igennem til en omgang "deluxe-klips" med super fede effekter.. Måske er det bare mig - men jeg kigger de tilbage på mine demo-dvdér med udvalgte scener en gang imellem for at nyde de der gyldne surround-øjeblikke. Hvem har ikke genset Jurassic Park for at checke om det nye tweak af ens setup nu også leverer varen.. Eller podrace.. eller nogle af de andre. Kommer der snart noget af den slags i HD ? - nogen der ved det? Og hvad med ting som DVE og andre kalibrerings-diske - kommer de / er de komet på BD eller HD-DVD? Mvh. Offcourse.. effekt-nyder / livs-nyder
|
| Til top |
|
| |
Gabriel Forum Bruger

Bruger siden: 19 April 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 110
|
| Sendt: 06 November 2007 kl. 09:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Offcourse_dk26 skrev:
Og hvad med ting som DVE og andre kalibrerings-diske - kommer de / er de komet på BD eller HD-DVD?
|
|
|
DVE er skam udkommet på både BD og HDDVD __________________ //Gabriel
|
| Til top |
|
| |
Otto J Branchemedlem

Dynaudio
|
| Sendt: 06 November 2007 kl. 09:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Gabriel skrev:
|
DVE er skam udkommet på både BD og HDDVD
|
|
|
BD versionen er vist forsinket, men den findes på HD-DVD, ja. __________________ Otto Jørgensen, Dynaudio A/S
|
| Til top |
|
| |
Otto J Branchemedlem

Dynaudio
|
| Sendt: 06 November 2007 kl. 09:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Offcourse_dk26 skrev:
Det er jo ofte man har lyst til at lade sig blæse igennem til en omgang "deluxe-klips" med super fede effekter.. Måske er det bare mig - men jeg kigger de tilbage på mine demo-dvdér med udvalgte scener en gang imellem for at nyde de der gyldne surround-øjeblikke.
Hvem har ikke genset Jurassic Park for at checke om det nye tweak af ens setup nu også leverer varen.. Eller podrace.. eller nogle af de andre.
Kommer der snart noget af den slags i HD ? - nogen der ved det?
|
|
|
Jeg er overbevist om at filmselskaberne er meget selektive med hensyn til hvornår de udgiver visse storfilm i HD. Der er alt andet lige mest salg i en film lige når den udgives, og hvis man udgiver de store film "for tidligt", så udnytter man ikke dette fænomen ordentligt, fordi der ikke er nok forbrugere der ejer en afspiller. Derfor tror jeg at mange af de helt store nyklassikere som Gladiator, Saving Private Ryan, Jurassic Park osv - for slet ikke at snakke om Star Wars - først udkommer når Blu-Ray og/eller HD-DVD er en del mere udbredte.
Når det er sagt, så synes jeg da absolut der er nogle gode "demo-sekvenser" at finde imellem de nuværende film, eksempelvis King Kong, Matrix, Mission Impossible, Spiderman, Transformers, Fantastic 4, X-men, 300 osv. Og T2! (som godt nok ikke billedmæssigt er helt up to speed) __________________ Otto Jørgensen, Dynaudio A/S
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 06 November 2007 kl. 10:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Uhh.. kan ikke vente til min arme PS3 vender hjemm. Så skal der shoppes lidt film til juletiden  Mvh og tak Offcourse
|
| Til top |
|
| |
StarTrek Forum Bruger

Eks. Jamwa
|
| Sendt: 07 November 2007 kl. 00:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg glæder mig til den dag at Saving Private Ryan, Jurassic Park og Star Wars, udkommer på Blu-Ray (måske HD-DVD), for disse film må få
top behandling, så de kan blive test HD film som de idag er det på SD.
Og Offcourse der er snart Jul, så skal du vel havde skreve nogle Blu-ray film på ønskelisten til Jule manden
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 07 November 2007 kl. 09:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Åh jo.. og gerne de af AV Precision nævnte hvis de er kommet til den tid.. men det er de vist ikke.. "GOD JUL"  Offcourse
|
| Til top |
|
| |
StarTrek Forum Bruger

Eks. Jamwa
|
| Sendt: 07 November 2007 kl. 11:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nogle gange er det svært lige at finde ud af hvilken udgave der er beste til demo, fx. er det Blu-ray eller HD-DVD versione af Mission Impossible
der
er beste (regner med af det er Mission Impossible I, der er tale om), det samme for T2 er det Blu-ray eller HD-DVD versionen der er beste ?
Og Fantastic 4 II er også ude på HD-DVD
Star Wars IV-VI er indscannet i 1920 x 1080/24p og derved ligge de klar til at kunne udsendes i HD (de er jo vist i HDTV), James Bond film er
også indscannet (ved ikke om det er i 2K eller 4K), så de ligge også klart til at blive udsend i HD, og der er helt sikke ander gamme film der er
indscannet i HD, både for at værre klar ti D-cinemas og HDTV, derved må det værre let at udgive dem på Blu-ray og HD-DVD og Warner har jo
gjort det med Casablanca, Robin Hood, Grand Prix og Blazing Saddles, Fox er ved at gå 100% digital opbygge omkring 4K formate.
Det der kunne buste HD formatet er netop nyklassikere som Gladiator, Saving Private Ryan, Jurassic Park og Star Wars, det er bl.a. disse film
mange folk venter på at få på HD.
Og vi må håber at de gør det rigtig først gang (selv om det desværre ikke se sådan ud), så vi ikke også med HD skal ud og finde den rigtig
version (som vi idag er nød til med DVD), der kan jo værre forskæl mellem HD-DVD og Blu-ray version af samme film.
Og med Blu-ray kan der let i fremtide (når der er bygge nok farbriker rund om i Verden) blive forskæl mellem de Blu-ray film der bliver udgivet i
Europa og fra USA og Østen, det problmen vi lide med nu med DVD, på grund af reg. kodning.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 03 Juni 2008 kl. 13:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har købt mig BluRay udgaven af DVE.  OK kvalitet.. men man savner måske noget af alt "hyggen" ved at der er så mange forskellige deltests. Jeg stod liige og manglede nogle fine LFE-testspor i "passende" gradueringer... der måtte jeg lede andet sted.. (gml. DVE) Offcourse
|
| Til top |
|
| |