Emne: Tråden: ” Hvorfor skal det være simpelt” ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
dige Lukket konto

Lukket efter egen anmodning fra bruger
Bruger siden: 27 Oktober 2003 Lokalitet: Ikke angivet
Status: Offline Indlæg: 404
|
| Sendt: 15 Januar 2004 kl. 09:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak til Admin for den lige højre til Sillysen.
Det er totalt ude i skoven at skrive 97% af os allesammen ikke lytter til musikken, når vi hører - musik.
Personligt er jeg så trænet i at lytte, at jeg mentalt godt kan switche mellem de to verdener; musikkens nerve, handling og budskab og så den anden side hvor jeg checklytter kort til perspektiv, kunstnerplacering, instrumentudseende, størrelse, m.v.
Det er såmænd bare en træningssag at switche mellem de to og det tror jeg alle kan efter en vis tilvænningsperiode.
For egen regning vil jeg tilføje at jeg gennem flere år har været klar over at særlig tre firmaer har "fokuseret på musikken"; Naim, Linn og Densen. For mig at se er det et reklamegimmick, smart at komme indenom konkurrenterne ved at postulere et så åbenlyst indlysende og godt postulat. Særdeles kvikt, men samtidig søgt og kortlivet.
En anden begrundelse er at finde i de nævnte mærkers egenskaber; ingen af dem er nemlig pudsigt nok kendt for at være gode til de "typiske" HIFI dicipliner som netop perspektiv, rumdefinition, m.m.v.
SÅ for mig at sde hænger det pænt sammen. OG begge lejre har tilhængere; de som kun lytter efter musikken (og som sjovt nok selv har et at de nævnte mærker og er ret fundamentalistiske/mærkefanatiske) og alle de andre som har anlæg af blandet herkomst.
Sillysen, din argumentation er bare for tynd og chiffonagtig. Er dit indlæg en skjult reklame?
Mvh
Dige
|
| Til top |
|
| |
André Jensen Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 01 September 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2153
|
| Sendt: 15 Januar 2004 kl. 09:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
[QUOTE=Thomas Sillesen]
Hej Andre,
Jeg deler dog ikke din begejstring for selvbyg. Ikke fordi jeg som producent hellere vil have du køber nye produkter (vi skal nok overleve uanset antallet af selvbyggere...) Men fordi det oftest ikke er særligt godt. Der sker typisk det at den glade selvbygger/&modifikatør, "går i cirkel", istedet for fremad i udviklingsforløbet, og derfor får et produkt der kun er til hans egen fornøjelse. (Som selvbygger er man selvfølgelig mere stolt af sit hjemmesløjd, end de fleste andre som vurderer det mere objektivt).Citat Thomas Sillesen
Problemmet for de fleste selvbyggere, er at de forsøger at kopiere et købe produkt. Og så kan man vel godt sige de går i ring.Men jeg kan kun sige at
for mit eget ved kommende gider jeg da kun lave noget, hvis jeg mener at
det bliver bedere end det der kan købes,Ellers er det spild af tid og penge.
Når mine båndhybrider er færdigt udviklet,vil jeg da godt udfordre de
højttalere der findes kommercielt.
MVH
PS. tag nu Sillesen´s procenter for det det er.En provokation,for der er vel
noget rigtigt i det han skriver
|
| Til top |
|
| |
Ikke Slipsefyr Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 2871
|
| Sendt: 15 Januar 2004 kl. 09:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Undskyld, men jeg bliver nød til at give redaktøren et bifald for den salve der:        .
Hvad bagrund har du egentlig Sillensen, siden kun du og Jonas er nogen af de få derkan høre musik, for 97% er et højt tal, så en del musikere ville ryge med i den flok og mon ikke at DE har en lille chanche for at kunne lytte til Musik?.
__________________ Ikke Slipsefyr
Hifi for musikkens skyld
|
| Til top |
|
| |
SATMIT Lukket konto

Konto lukket efter brugers ønske
Bruger siden: 22 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1226
|
| Sendt: 15 Januar 2004 kl. 09:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sillesen er ude i en noget af en provokation her. Men jeg må delvist give ham ret - jf. mit indlæg ovenfor.
I øvrigt så synes jeg det er lidt kedeligt, at folk fra branchen ikke kan få lov til at komme med deres mening uden at blive beskyldt for skjult reklame. Jeg hører gerne hvad Sillesen siger, og tager hatten af for at han åbent med navn, går ind og siger hvad han mener. Så kan jeg jo selv sortere i det han siger, ligesom jeg sorterer i det Jonas Bojer skriver.
En de største kvaliteter ved hifi4all er netop at kompentente forlk fra branchen gider at deltage... tænker her på usxx, Sillesen og andre.
SATMIT
|
| Til top |
|
| |
CarrotMan Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3141
|
| Sendt: 15 Januar 2004 kl. 10:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kære Thomas. Tak for at du starter en både interessant og relevant tråd. Jeg vil også gerne give mit besyv med:
Jeg tror de fleste opgiver at argumentere med Jonas, fordi det efterhånden har vist sig at være lidt omsonst. Han rokker sig ikke en milimeter uanset om man bruger argumenter eller skældsord. Det er også fint nok, men det er begrænset hvor meget tid det er værd at bruge for os andre på noget som på forhånd er åbenbart resultatløst. (Den eneste sammenligning jeg kan komme på i den henseende er i øvrigt at det er ligesom at mudwrestle med en gris(!): Grisen synes det er p***esjovt - du bliver bare beskidt!  )
Jeg vil mene, at hvis man er så optaget af at finde den (eneste) "rigtige" lydfilosofi som Jonas (og du) åbenbart er, så er man i virkeligheden lige så langt fra "at lytte til musik" som alle vi andre der lytter efter rum, pespektiv og dynamik mv. Er det ikke rørende ligegyldigt om man bedst kan lide det ene mærkes filosofi eller det andet mærkes filosofi? Enten lyder det godt (dvs. som man vil have det til), eller også gør det ikke!
Det svarer til at du synes at et bestemt vinslot har det optimale klima på markerne, den rigtige indstilling til vinfremstillingen, den optimale kældertemperatur og klima til lagringen af vine etc. etc. Fint nok, men hvad nu hvis den færdige vin så alligevel smager grimt? Er det så dig der er noget galt med, eller er det vinslottet, eller er det filosofien bag "den optimale vin". Mange entusiaster vil mene at det er dem selv, for resultatet skulle jo være perfekt og jeg kan stadig ikke lide det??!!. H.C. Andersen skrev et glimrende eventyr om hvordan man laver den slag "masseforførelse". Læs "Kejserens Nye Klæder" en gang til og du vil blive overrasket over hvor mange paralleller der kan drages til denne udmærkede branche!
Hvis du vil frem til at musikken er det vigtigste, så kan du jo ligesågodt lukke butikken, for så er det jo pr. definition ligemeget om lyden kommer fra et hundedyrt anlæg eller fra et 14" TV som Kjeldsen skrev. Jeg kan sagtens nyde musik fra en gammel transistorradio eller fra et PA-anlæg der er så overstyret at du kan høre højttalerenhederne kæmpe for deres liv  , det er kun et spørgsmål om hvordan musikken passer til min sindstilstand og stemning i øvrigt, det har intet med hifi at gøre. Jeg vil ganske vist foretrække at høre det derhjemme fordi jeg synes det lyder bedre, men det ændrer ikke på graden af min musiknydelse selv under mindre ideelle omstændigheder
Alle de smarte ord som rum, perspektiv, dynamik etc. er nogle som vi bruger til at kvantisere de forskelle vi hører mellem forskelligt udstyr, fordi der ikke er andre måder for os at gøre det på. Prøv eks. selv at besvare spørgsmålet uden at bruge de smarte ord  : Hvorfor synes du at højttaler a) er bedre end højttaler b)?
(Forsøget ender som regel i børnehave-lignende argumenter i stil med "det er det bare!"  )
Men ok, hvis det kun var musikken det handlede om, så er det jo alligevel ligemeget om højttaler a) er bedre end højttaler b)....
Intet af dette iøvrigt for at hænge Jonas eller dig ud, men nu var det jo jer der blev hevet frem som eksempler her.
/U.
|
| Til top |
|
| |
zaka Forum Bruger

Bruger siden: 05 September 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1374
|
| Sendt: 15 Januar 2004 kl. 10:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Thomas,
Thomas Sillesen skrev:
|
Det er væsentligt at lytte til musik, og det glæder mig også du gør det. Jonas's kritik går på at hifi entusiaster lytter til CDen og ikke til musikken. De evaluerer rum, akustik, detaljer, dynamik etc etc, istedet for musikken, som dog er det væsentlige på CDerne.
|
|
|
Jamen hifi entusiaster er vel ikke nødvendigvis musik entusiaster eller hvad? Kan man ikke interessere sig for teknikken uden at være passioneret musik lytter?
Nogle får et kick ud af at kunne høre rummet på en optagelse andre får et kick ud af energien/smerten/glæden/osv. i musikken. Sådan er vi forskellige.
Selv vil jeg betegne mig som 80% musik entusiast og 20% hifi entusiast. Jeg bruger ca 80% af mit rådighedsbeløb til cd/lp/koncerter og ca. 20% til anlæg. Derfor får jeg aldrig råd til et highend anlæg og det er fint med mig. 95% af min musiklytning foregår alligevel på arbejdet foran computeren med et sæt sony earplugs til 200,- .
Thomas Sillesen skrev:
|
Som jeg skrev i mit indlæg kan 95-98% af alle hifi entusiaster ikke høre musik. Det er desværre en konsekvens af årelang fokus på alt muligt andet end musik.
.........
Det er en tragisk udvikling, der yderligere gøres værrere af at folk ikke vil prøve en åben dialog, og derfor strander det ofte i håbløs mudderkastning.
|
|
|
Du skriver "desværre" og "tragisk" og du får det til at lyde som om hifi entusiaster er nogle stakler der ikke ved bedre. Det forstår jeg ikke. Hvis det er deres interesse så fred med det.
I øvrigt tak tak til redaktøren for et ultra sobert indlæg som burde stå som et skoleeksempel på hvordan man argumenterer og fremlægger sin holdning på skrift ;o)
mvh __________________ Med venlig hilsen
"There are more love songs than anything else.
If songs could make you do something we'd all love one another."
- Frank Zappa
|
| Til top |
|
| |
Thomas Sillesen Branchemedlem

Nerds.dk
Bruger siden: 29 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1596
|
| Sendt: 15 Januar 2004 kl. 10:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Til ctacta,
Jeg har ingen forudsætninger for at kontrollere om alle har læst den tråd jeg referer til. Men Jonas har skrevet mange tråde i samme stil, og resultatet har jo altid været det samme hvad angår reaktionerne fra deltagerne herinde.
I modsætning til det du skriver, stempler jeg dig dog ikke. Om du specifikt tilhører den ene eller anden kategori har jeg ikke forsøgt at analysere mig frem til ved at læse indlæggene.
Musiklytning er dog ikke en ubetinget subjektiv videnskab som du fremfører. F.eks vil man på et Musik Konservatorie forsøge at vurdere de studerendes færdigheder så objektivt som muligt. Men disse evalueringsmetoder er det dog de færreste der tager med sig over til deres HiFi lytning.
Til Sigma,
"Tak". Det er let at kalde mig arrogant, men diskussionen kommer ikke fremad på den måde.
Til brorlille,
Du er velkommen til at have den holdning at vore produkter ikke er gode, jeg laver alligevel ikke hifi for at gøre dig glad (se det ville sigma kalde en arrogant sætning---> og han ville have ret ! )
__________________ Med Venlig Hilsen
Thomas Sillesen
|
| Til top |
|
| |

Nerds.dk
|
| Sendt: 15 Januar 2004 kl. 10:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Til Redaktøren,
Tak for dit indlæg, din parallel til vin er god, men dog desværre mangelfuld.
Der er jo ikke tale om at vi ikke diskuterer begreber til at evaluere vinen, men bare tyller den i os. Vore begreber har bare relevans for musik. Det kan være begreber som rytme, tempo, arrangement, timing, bevægelse etc
Overfor det står hifi begreberne, f.eks "perspektiv" Hvad har perspektiv med musik at gøre ??? Er det noget fundamentalt i musik ??? Eller betyder det i princippet ikke en døjt for musik ??? (Jeg kan godt lide perspektiv, men det er ikke det samme som at jeg er så naiv at jeg tror det har noget med musik at gøre).
Skal vi overføre hifi termerne til vin, ville vi med hifi termer som perspektiv, dybde, rum mv, (alle disse ting som intet har med musik at gøre) tale om vinflaskens form, dens højde, og farven på dens etikette mv.
Selvom det da er mere charmerende at få vin serveret i flaske end i pap karton, ændrer det ikke ved at dybest set har det intet med selve vinen at gøre. (og lad nu være med at komme med den om at vinen holder sig bedre i flaske, det gør den sikkert, men I ved udemærket hvad jeg mener med ovenstående argumentationsrække).
Det at man så roder i hifi, er selvbygger mv, ja det er da charmerende, jeg startede selv på den måde som 8-10 årig, inden jeg som 13-14 årig byggede min første forstærker. (baseret på TDA2020, DEN lød dårligt, men JEG var stolt !), problemet er bare at den måde vi burde fordybe os i hifi på, ikke er ved at pille, skrue, lodde og kliste, men ved at finde ENDNU mere fed musik, opdage nyt, opleve noget, lade os blæse væk af musikken, som når hifreak i et tidligere indlæg i denne tråd talte om at få kuldegysninger ned af ryggen !
Thomas Sillesen
|
| Til top |
|
| |
brorlille Forum Bruger

Bruger siden: 20 August 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 319
|
| Sendt: 15 Januar 2004 kl. 10:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej thomas
nå, det er for at gøre mig glad, at du ikke laver hifi?
krydsmads
|
| Til top |
|
| |

Nerds.dk
|
| Sendt: 15 Januar 2004 kl. 11:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Til Buddy,
Ja, det er da langt ude...! Men det er samtidig et forsøg på at få diskussionerne til at dreje sig om det de bør, musik ! Man vil altid kunne diskutere disse procenter, men tilbage står at måske skulle folk forsøge at have en open mind, og forsøge at komme videre med deres hobby, for hifi er en fed hobby, den er bare kørt af sporet for mange. Det er ikke for ingenting at mange er væk fra den i mange år, og derpå kommer tilbage, og finder at intet i princippet har forandret sig, eller er blevet bedre... __________________ Med Venlig Hilsen
Thomas Sillesen
|
| Til top |
|
| |
CarrotMan Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3141
|
| Sendt: 15 Januar 2004 kl. 11:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Thomas Sillesen skrev:
| Det at man så roder i hifi, er selvbygger mv, ja det er da charmerende, jeg startede selv på den måde som 8-10 årig, inden jeg som 13-14 årig byggede min første forstærker. (baseret på TDA2020, DEN lød dårligt, men JEG var stolt !), problemet er bare at den måde vi burde fordybe os i hifi på, ikke er ved at pille, skrue, lodde og kliste, men ved at finde ENDNU mere fed musik, opdage nyt, opleve noget, lade os blæse væk af musikken, som når hifreak i et tidligere indlæg i denne tråd talte om at få kuldegysninger ned af ryggen |
|
|
En ret stor drivkraft i hifiselvbyg er jo skabertrangen. Glæden ved at være kreativ og succesoplevelsen ved at bygge noget som rent faktisk virker skal ikke undervurderes. Du har ret i at det som oftest hverken økonomisk eller ydelsesmæssigt kan måle sig med færdikøbt udstyr, men det tror jeg heller ikke er pointen (det er det ihvertfald ikke altid for undertegnede). Skabertrangen er der så nogen der får stillet ved at bygge hifiudstyr, andre ved at lave korsstingsbroderier, programmere computere, male billeder eller noget helt femte. Det er sådan set det samme basale psykologiske behov der gør sig gældende. Og det har intet med god lyd eller musik at gøre, MEN for mange er det at bygge selv også et "springbræt" til store musikoplevelser når man så skal lytte om der kommer andet end røg ud af det udstyr man nu har bygget
/U.
|
| Til top |
|
| |

Nerds.dk
|
| Sendt: 15 Januar 2004 kl. 11:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Til dige,
Det meste af dit indlæg er besvaret indirekte gennem mine øvrige indlæg i denne tråd.
Din sammenligning af Densen med Linn og Naim, finder jeg ret besynderligt da vi vore produkter ikke lydmæssigt ligner hinanden.
At vi ikke skulle kunne genskabe rum og perspektiv, finder jeg ret besynderligt, al den stund vi har utallige tests der skriver at vi ( også ) er dygtige til den disciplin.
Men siden du nu er så trænet en lytter, synes jeg da du skal fortælle hvordan man definerer det perfekte perspektiv ? __________________ Med Venlig Hilsen
Thomas Sillesen
|
| Til top |
|
| |
zaka Forum Bruger

Bruger siden: 05 September 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1374
|
| Sendt: 15 Januar 2004 kl. 11:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Thomas,
Thomas Sillesen skrev:
|
.......
Overfor det står hifi begreberne, f.eks "perspektiv" Hvad har perspektiv med musik at gøre ??? Er det noget fundamentalt i musik ??? Eller betyder det i princippet ikke en døjt for musik ??? (Jeg kan godt lide perspektiv, men det er ikke det samme som at jeg er så naiv at jeg tror det har noget med musik at gøre).
Skal vi overføre hifi termerne til vin, ville vi med hifi termer som perspektiv, dybde, rum mv, (alle disse ting som intet har med musik at gøre) tale om vinflaskens form, dens højde, og farven på dens etikette mv.
.....
|
|
|
Jeg mener at kunne give et eksempel på at perspektiv, dybde og rum har noget med musikken at gøre:
Et af Free Jazzz'ens mesterværker - Ornette Coleman's Free Jazz (A Collective Improvisation).
En af hovedpointerne ved dette værk er at det er spillet af to kvartetter (en kvartet i hver stereokanal - sax, trumpet, trommer og bas i venstre kanal og trumpet, clarinet, bas og trummer i højre), som hver især improviserer uden forud fastlagte regler andet end rækkefølgen af solisterne.
Jonas: Dette er en kompleks skive, prøv den .
Her vil jeg mene at perspektivet betyder en del for forståelsen/nydelsen af musikken.
mvh __________________ Med venlig hilsen
"There are more love songs than anything else.
If songs could make you do something we'd all love one another."
- Frank Zappa
|
| Til top |
|
| |

Nerds.dk
|
| Sendt: 15 Januar 2004 kl. 11:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Til Carrotman,
Der er ingen tvivl om at Jonas er kommet dertil, hvor han delvis skriver, fordi han får et kick ud af at alle sjofler ham til. Fred være med det, det er ikke derfor jeg skriver mine indlæg.
Din parallel til "kejserens nye klæder" når vi taler hifi branchen, er på ingen måde fremmed for mig, det tænker jeg hver gang jeg åbner et hifi magasin, og som et resultat heraf, læser jeg da heller ikke hifi blade mere, men kun musikblade.
Musikken ER det vigtigste, men du har ikke ret i at det er ligegyldigt om det kommer fra en gammel transistor radio eller et TV. Selvom de 2 sikkert spiller mere musik, end de fleste high-end anlæg, er det ikke det samme som at der ikke kan laves hifi der spiller endnu mere musik. Der er bare ikke ret mange producenter der fokuserer på det.
Hvis jeg skulle lytte til forskelle mellem to højttalere, ville jeg lytte til helt andre ting; rytme, evnen til at man kan følge en basgang, sangerens stemme (om man kan følge den som instrument, eller det bare er en lind strøm af ord), arrangementet, er det let at følge de enkelte instrumenters bevægelse i melodien i forhold til hovedtemaet, og sker det i takt.
Når jeg så havde udvalgt den ene baseret på ovenstående, ville jeg checke hifi parametrene; perspektiv, dybde, etc etc
Desværre starter hifi entusiaster med at lytte til hifi parametrene, og kommer kun yderst sjældent til at lytte til selve musikken, selv om det burde være den man checkede først. __________________ Med Venlig Hilsen
Thomas Sillesen
|
| Til top |
|
| |
miju Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 31 Oktober 2003 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 2652
|
| Sendt: 15 Januar 2004 kl. 11:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
[ QUOTE=Thomas Sillesen]
Tråden: ” Hvorfor skal det være simpelt”
Som sædvanlig har Jonas delt vandene på Hifi4All… Hovedparten vælger som en flok strudse, at stikke hovedet i jorden og diskutere vejret, og kvaliteten af arlas mælk.
Uden en smule humor og sjov bliver det sgu for tørt!!
Blandt de få der deltager sagligt, er der nogle ganske få der fatter Jonas’s budskab, de resterende taler som sædvanligt om ”alt er subjektivt” ”når jeg hører hører jeg helheden” etc etc etc.
Hvis vi et øjeblik tager Jonas’s briller på og ser på debatten, er det et yderst pauvert resultat. Et sted mellem 95-98 % af deltagerne fatter ikke en brik af hvad Jonas mener, og blandt dem der forstår ham, er det kun 2-3 stykker max, der hænger på….
Nu ville det jo være let at afskrive Jonas og tråden, men ”desværre” har Jonas ret.
95-98% af alle hifi entusiaster hører ikke på musik, men på alt muligt andet.
95-98% af alle hifi entusiaster kan ikke høre musik.
95-98% af alle hifientusiaster kan hører musik når de starter med deres interesse, men denne evne forsvinder hurtigt.
95-98% af alle hifientusiaster kan lære at høre musik igen, hvis de gider være åbne, tolerante og positive.
Hvor har du det ufattelige ævl og selv kloge vrøvl fra!?????????????
Jonas’s taler jo ikke om Linn i sine indlæg.
Nej sjældent dirækte!! men mellem linierne skinner det skærende klart igennem at intet andet duer og når vi andre IKKE! hat det samme så kan vi ikke lytte musik og ved ikke hvordan noget skal lyde og ved ikke noget om hifi eller musik og musikalitet osv. osv.....
OG!! DET!! er bvi nogle der ved at brække os over!!..
Men Jonas har i Scala hifi været heldig at møde en forhandler, der har lært Jonas igen hvad musik er, og pillet hans hifi entusiast unoder ud af ham.
jeg kender fler HIFI entusisater der har Linn ( og densen ) dog uden at gå i selvsving i den grad Jonas gør det!!... de er åbene for at der måpske er andre løsninger der kan være lige så gode og rigtige!! men nu diktere deres smag blot at det de har er det bedste for dem!!..
De nedgør dog ikke andet grej i den grad Jonas gør det og kategorsik hævder at ditten & datten er umusikalsk og ikke kan spille musik og herved indirækte siger at de der har dette og netop selv opfatter at det er både musikalsk og godt samt rigtigt!! ikke fatter en skid!! ( dette er du også godt igang med lige nu!! )
Det har intet at gøre med Linn, men alt at gøre med en god forhandler. Linn er ikke det eneste mærke der kan spille musik, men dog et af de få mærker der kan (jeg vil anslå disse til ca 7-8 max på verdensplan).
Og en af disse er så vel tilfældigvis Densen ( dig selv!??) eller????
Hvis ikke det er en personlig opfattelse af tingene udfra egen overbevisning og derfor ganske subjektiv så ved jeg sgu ikke!!!!!!!
Dog kan jeg sige så meget at jeres / dit udstyr ( Densen ) står på min liste som værende rigtig godt udstyr og blandt DET! jeg ikke ville have noget mod at have stående!.. (det skal du dog have som et skulderklap!!)
MEN!! du / i laver altså ikke det mest ufarvede og korekte udstyr der findes!! det er godt og et bud på en fornuftig løsning ( blandt mange ) ikke andet og mere.. heller ikke i / du har fundet de " vise sten"........
Der er MEGET!! glimrende udstyr efter min mening!!... ( måske har jeg et mere åbent sind og fri tilgang samt afslappet holdning til det hele end både dig og Jonas!??? det lader det til!?? jeg HADER!! fanatisme af en hver art!!)
Tænk så på Jonas’ begejstring.
respekt for DEN!!! og godt for HAM!!... ( hvis han så bare kunne have det samme for de der ikke lige deler hans opfattelse af at Linn er de "vise sten" og at fordi man ikke har dette udstyr kan man altså godt lytte til og nyde musik! og vide hvordan og hvad man skal lytte til!!) så kommer vi langt!!
Jeg tror kun der er få herinde, der i så høj grad nyder musik på sit anlæg som Jonas, og som i den grad er begejstret for hvad han ejer….
Hvad basere du den ( total forkerte) tro på??
Hvis Jonas nyder musik mere en eks. mig ( og flere andre jeg kender) så går det ganske enkelt over min fatteevne at man kan nyde så meget!!...
Hvis jeg skulle nyde mere end jeg gør nu ville jeg nok få orgasme og tilsvine mine underbukser!!.. såååååååååå......
Tænk sig hvis Jonas har ret…. Hvad har alle I andre så ?????
Hum! Jonas som den rette hifi GUD!!!! sikke en tanke!!...
Nu skal vi ALLE!! have Linn og lytte forskelle!!............ eller også lige i hifi helvede og bilka anlæg i all evighed!! eller??????????
mvh.
__________________ M.
|
| Til top |
|
| |
miju Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 15 Januar 2004 kl. 11:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
[ QUOTE=Thomas Sillesen]
Til dige,
Det meste af dit indlæg er besvaret indirekte gennem mine øvrige indlæg i denne tråd.
Din sammenligning af Densen med Linn og Naim, finder jeg ret besynderligt da vi vore produkter ikke lydmæssigt ligner hinanden.
At vi ikke skulle kunne genskabe rum og perspektiv, finder jeg ret besynderligt, al den stund vi har utallige tests der skriver at vi ( også ) er dygtige til den disciplin.
Nu er det jo sådan at Jonas og en del andres holdning er at hifi anmældere enten ikke fatter en skid og ikke som de 98% ande kan lytte musik nmen kun "hifi"... eller er korupte!!...
Så de anmældelser kan du jo ikke bruge til så meget ELLER????
Men siden du nu er så trænet en lytter, synes jeg da du skal fortælle hvordan man definerer det perfekte perspektiv ?
[/QUOTE]
OG! generelt vil jeg sige at det kan være svært at tage de udtalelser du kommer med, såsom det med alle de der ikke kan lytte og at der kun er så ufattelig få der kan lave ordentlig udstyr alvorligt!!...
Netop på den baggrund at DU SELV!! er hifi producent og garanteret har dine egne produkter med på den meget korte liste!!??
DET VIRKER LIDT USERIØST!.. og smager lidt af selv forhærligelse!! og selv klog her!!
Også på den baggrund at Jonas før har omtalt dit grej positivt!! er det jo naturligt at forsvare mandens meninger!.. ( havde de divergeret væsentligt fra din filosofi havde du næppe sagt meget!!??)
mvh. __________________ M.
|
| Til top |
|
| |

Nerds.dk
|
| Sendt: 15 Januar 2004 kl. 11:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Generelt om denne diskussion:
a) Jeg har ikke startet den for at promovere Densen, jeg tror faktisk det er bad business for os at gå ud med så kontroversielle synspunkter.
b) Jeg prøver ikke på at genere nogen, så prøv venligst at holde en sober tone. Det kan godt være nogle af jer synes det er noget skod vi laver, men vi har lige haft jul, og vi blev begravet i julekort fra kunder der bare ville ønske os god jul, og sige vi skulle fortsætte stilen, så jeg mener egentligt vi har vores på det tørre.
Jeg gør udelukkende dette fordi jeg synes det er tragisk at så stor en samling mennesker, kan bruge så meget energi uden rigtigt at komme ud af stedet med deres hobby.
Det er en af de fedeste hobbyer i verden. Musik er noget ekstremt fundamentalt i vores liv. Noget som ALLE i vort samfund omgiver sig med, flere timer dagligt på den ene eller anden måde. Og derfor bør I stille jer følgende spørgsmål:
a) Hvorfor går jeres kæreste ikke op i jeres anlæg ?
b) Hvorfor kan hun gentagne gange på 1 sekund høre hvad der er bedst, når I har brugt en hel aften til at analysere det ?
c) Hvordan kan det være at de fleste hifientusiaster vokser fra hobbyen, men at de -når de 10 år senere- køber et anlæg, konstaterer at der intet er sket af nyt, og køber et B&O, som de bliver glade for.... Mon det er fordi B&O ikke kan spille hifi i forhold til high-end... men er lige så godt til musik ??????!!?!?!?!?!?
Thomas Sillesen
|
| Til top |
|
| |
miju Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 15 Januar 2004 kl. 12:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
[QUOTE=Thomas Sillesen]
Generelt om denne diskussion:
a) Jeg har ikke startet den for at promovere Densen, jeg tror faktisk det er bad business for os at gå ud med så kontroversielle synspunkter.
b) Jeg prøver ikke på at genere nogen, så prøv venligst at holde en sober tone. Det kan godt være nogle af jer synes det er noget skod vi laver,
På ingen måde!! du / i laver fine og vellydende løsninger!!... RESPEKT FOR DET!!
men vi har lige haft jul, og vi blev begravet i julekort fra kunder der bare ville ønske os god jul, og sige vi skulle fortsætte stilen, så jeg mener egentligt vi har vores på det tørre.
Godt for jer!! 
Jeg gør udelukkende dette fordi jeg synes det er tragisk at så stor en samling mennesker, kan bruge så meget energi uden rigtigt at komme ud af stedet med deres hobby.
Hvad ved du om dette??? og hvor skal de hen??... hvordan ved du at de ikke allerede er godt på vej eller i mål!??... ( er det fordi de endnu ikke har købt Densen!???? )
Det er en af de fedeste hobbyer i verden. Musik er noget ekstremt fundamentalt i vores liv. Noget som ALLE i vort samfund omgiver sig med, flere timer dagligt på den ene eller anden måde. Og derfor bør I stille jer følgende spørgsmål:
a) Hvorfor går jeres kæreste ikke op i jeres anlæg ?
Hun syntes de første par år. hendes eget 1500 kr. "Bilka" anlæg gjore det godt nok!!... men NU!! efter at have hørt dette og andre!.. vil hun ikke undvære MIT!! og det det kan!..
Hun er idag i den grad med til at komentere på de ting der sker når jeg ændre noget i en og anden retning...
b) Hvorfor kan hun gentagne gange på 1 sekund høre hvad der er bedst, når I har brugt en hel aften til at analysere det ?
Det kan hun ikke!!! hun syntes det lyder godt nok! det har hun gjort længe!!
Men hun kan aligevel kommentere ændringer der er markante.. som da jeg gik fra en Audiolab 8000DAC til en dCS ditto...
c) Hvordan kan det være at de fleste hifientusiaster vokser fra hobbyen, men at de -når de 10 år senere- køber et anlæg, konstaterer at der intet er sket af nyt, og køber et B&O, som de bliver glade for.... Mon det er fordi B&O ikke kan spille hifi i forhold til high-end... men er lige så godt til musik ??????!!?!?!?!?!?
Well.. har lige købt en brugt Denon DCD3560 ( den model er over 15 år gammel!!) og jeg forundres over hvor god den stadig er sammenlignet med helt nyt alm cd. grej... dog har det nye 24/96 upsampling teknik med de alm. "gamle" skiver lige en "egde" over denne gamle kæmpe!!... hvad angår SACD?? så har jeg slet ikke beskeftiget mig så meget med dette medie endnu!! jeg har 4 SACD skiver og langt over 5000 "gamle" alm. skiver.. såååååååå....
Men lidt har du på den baggrund ret!!..
( I ØVRIGT!! selv en Densen Beat 400 (ca.4 år gammel) klare sig IKKE!! stort bedre end den over 15 år gamle Denon!! tag lige DEN!!!!!!!!! )
mvh. __________________ M.
|
| Til top |
|
| |
miju Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 15 Januar 2004 kl. 12:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
[QUOTE=Thomas Sillesen]
Det er væsentligt at lytte til musik, og det glæder mig også du gør det. Jonas's kritik går på at hifi entusiaster lytter til CDen og ikke til musikken. De evaluerer rum, akustik, detaljer, dynamik etc etc, istedet for musikken, som dog er det væsentlige på CDerne.
JA!! til dagligt!!!!!
Men prøv lige at adskille det at vurdere noget grej og eks. for DIY. folk at udvikle og arbejde med grejet! tweake mm. hvor PARAMETER!! lytning ( som jeg vil kalde det) ER ET NØDVENDIGT REDSKAB!!
Og kom ikke at si at i / du ( densen) ikke anvender den lytning også!!!!???
MEN!! når arbejdet er gjort og alt vurderet, målt og vejet!! og fundet ok!!... et glas rødvin skænkes!! og favorit pladen / pladerne ligges på!!... SÅ ER DET MUSIKKEN!! ikke andet!! ikke parametre eller hifi!! men musikken!! og nydelsen af denne!.. hvor luftig det er, hvor mange detaljer der er! hvor store forskelle der vises osv. osv... tænkes der ikke på!! det er der bare og sker bare!... man høre musikken ikke udatyret mm. SÅDAN HAR JEG DET!!....
Jeg tænker hifi og parametre når jeg har sat mig for at finde noget at forbedre!! eller skal bedømme noget!.. ELLER NÅR NOGET IKKE!! ER I ORDEN PÅ DET JEG HØRE!!! hvis der er noget der stikker i ørene og bryder helheds oplevelsen i musikken og den rene musik nydelse!! så er den gal!! når dette ikke sker!! og man efter få sek. abstrahere fra det faktunm at der altid er fejl og mangler og at det ikke er IRL eller noget nær!!... så er det rimelig i orden!!
Som jeg skrev i mit indlæg kan 95-98% af alle hifi entusiaster ikke høre musik. Det er desværre en konsekvens af årelang fokus på alt muligt andet end musik.
Forkert!! ( for mit vedkommende!!) når jeg høre musik høre jeg musik og ikke udstyr eller enkelte detaljer og parametre i udstyret eller musikken for den sags skyld!! men musikken!! og dennes helhed!!
Når jeg sætter mig for at lytte om der skulle være noget at forbedre lytter jeg "teknik" og parametre!! ikke ellers!! ( jeg kommer dog hurtigt til at gøre dette på udstyr hvor der er noget der ikke er iorden eller hvor klang og den generelle lyd IKKE! er i overensstemmelse med min opfattelse af hvornår det er rigtigt og eller mest troværdigt og godt!!)
Det er ikke noget tilfælde at konerne/kæresterne, der ikke er entusiaster, på et splitsekund kan sige hvad der lyder bedst... de er nemlig ikke blevet hjernevasket gennem årevis omgang med hifi entuasiaster til at lytte til andet end musik...
Det kan der være noget om!! ( til en grænse!! dog!!)
mvh.
__________________ M.
|
| Til top |
|
| |

Nerds.dk
|
| Sendt: 15 Januar 2004 kl. 12:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kære Miju,
Jeg baserer mine udsagn om hifi entusiaster på mine iagttagelser gennem 25 år som hifi entusiast, hvoraf jeg i 16 år har beskæftiget mig professionelt med hifi. Og i den forbindelse vel gennem de sidste 10 år lavet ca 2000 demoer for grupper af hifi entusiaster og derudover et hav af demoer for enkeltpersoner.
Når du derfor personligt har andre oplevelser, modbeviser det på ingen måde mine udsagn. Der er jo netop tale om generaliseringer (som al debat jo er), og jeg har ikke her mulighed for at vurdere om du tilhører den ene eller anden gruppe jeg rubricerer jer under. Skulle jeg gøre det, måtte jeg en tur til Bornholm, og lave en demo ! (jeg kommer iøvrigt gerne...fed ø ! Bare ærgeligt at alle sildene er røgede )
Dine erfaringer med en B-400, er på ingen måde en "TAG DEN" oplevelse for mig, nærmest tværtimod. For det sandsynliggør kun at du har lyttet hifi på den og ikke musik. Og nej...det hjælper ikke at skrive at du så sandeligt lytter til musik...  __________________ Med Venlig Hilsen
Thomas Sillesen
|
| Til top |
|
| |
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|