Tilbage til HIFI4ALL.DK 2. juni 2025 | 01:12   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: Lat 500 i "papkasse" (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
ctacta
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 06 Januar 2008 kl. 03:15 | IP-adresse registreret  

Det lyder lidt interessant det her, har godt nok set og hørt om LAT, men skal der virkelig et 50 Liters kabinet til at en LAT500 spiller optimalt? Det lyder meget voldsomt  
Til top Vis ctacta's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ctacta

kappen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Rabu Acoustics

Bruger siden: 29 Juli 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 06 Januar 2008 kl. 13:19 | IP-adresse registreret  

ctacta skrev:
Det lyder lidt interessant det her, har godt nok set og hørt om LAT, men skal der virkelig et 50 Liters kabinet til at en LAT500 spiller optimalt? Det lyder meget voldsomt  

Det synes jeg også lyder underligt.. Da de første blev lanceret, synes jeg ligesom argumentet var at man kunne få god bas fra små kasser, hvilket jo lød genialt, men hvis det viser sig at være mindre bas/størrelses effektivt end bassrefleks, synes jeg ligesom hele ideen med den ryger..
Til top Vis kappen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kappen

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 08 Januar 2008 kl. 00:48 | IP-adresse registreret  

Regner man på T/S parametrene for LAT500, så passer det meget godt med 50 liter. Vil oven i købet mene at de kunne have godt af en sjat mere; 60-70 liter.

Men hvordan fungerer de i åben-baffel?
Kunne de være interessante her?

janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Sendt: 08 Januar 2008 kl. 00:51 | IP-adresse registreret  

Nej ... den går ikke daniels. LAT 500 er ikke egnet til åben baffel, men den større LAT 700 er så absolut egnet! Spørgsmålet er blot om man skal vælge 4 ohm eller 8 ohm versionen, med hhv. Qt på 0,55 eller 0,65.

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Januar 2008 kl. 01:07 | IP-adresse registreret  

Så er det mere interessant, Man kunne jo benytte et par LAT700 hvis det var.

Hvis én LAT700 svarer til 2x12", så skal du vel have tre styks per side?

- Men jeg synes ikke rigtigt jeg hører noget rigtigt gennemgående for disse LAT enheder, når det kommer til lydkvalitet(?)
Ved der er lydtryk, men hvad siger kvaliteten? Kan det måle sig med det ypperste, eller skal vi forvente at se dem i konfirmand-højttalere?

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 08 Januar 2008 kl. 06:02 | IP-adresse registreret  

Generelt kan selv ikke den mest optimistiske højtalerfabrikant komme udenom fysikkens love. Disse LAT'er er ikke uinteressante - men de ligger under for samme betingelser som andre højtalere.
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

thomas f
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Juni 2004
Sendt: 08 Januar 2008 kl. 07:58 | IP-adresse registreret  

janils skrev:

Nej ... den går ikke daniels. LAT 500 er ikke egnet til åben baffel, men den større LAT 700 er så absolut egnet! Spørgsmålet er blot om man skal vælge 4 ohm eller 8 ohm versionen, med hhv. Qt på 0,55 eller 0,65.

.... Har du eksperimenteret med LAT700 i åben baffel? Det kunne være spændende at høre om erfaringer!

tadman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Januar 2004
Lokalitet: København
Sendt: 08 Januar 2008 kl. 08:46 | IP-adresse registreret  

daniels skrev:
Så er det mere interessant, Man kunne jo benytte et par LAT700 hvis det var.

Hvis én LAT700 svarer til 2x12", så skal du vel have tre styks per side?

- Men jeg synes ikke rigtigt jeg hører noget rigtigt gennemgående for disse LAT enheder, når det kommer til lydkvalitet(?)
Ved der er lydtryk, men hvad siger kvaliteten? Kan det måle sig med det ypperste, eller skal vi forvente at se dem i konfirmand-højttalere?

DE LYDER p***eGODT!!! REFERENCE BAS!

Til top Vis tadman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tadman

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Januar 2008 kl. 09:00 | IP-adresse registreret  

@tadman
Det lyder jo lovende!

Så skulle jeg måske have fat i et sæt LAT700, når man kan få dem.

Ærgeligt at udseendet skæmmer så meget som det gør.
Kønne er de ikke - ligner noget billigt plast.

ctacta
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 08 Januar 2008 kl. 09:24 | IP-adresse registreret  

Hvad er rammen lavet af? Metal ikke?

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Januar 2008 kl. 09:33 | IP-adresse registreret  

Det ligner plastik...

Faktisk minder de mig om nogle af de konfirmationsanlæg man kan få, hvor det er lyseffekter og space-look, der er i højsæde.

Men man kunne måske lakere dem i f.eks. pianolak-look. Det kunne hjælpe en del på sagen. Nu er det jo lyden, der i første omgang kommer an på, men der må jo også godt være lidt for øjet, hvis de skal stå i stuen (WAF-faktor).

Eriek
Branchemedlem
Branchemedlem

Jebra Audio

Bruger siden: 07 August 2003
Sendt: 08 Januar 2008 kl. 18:18 | IP-adresse registreret  

ctacta skrev:
Hvad er rammen lavet af? Metal ikke?

Det er alumilium.

mvh.Eriek

Til top Vis Eriek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Eriek

Eriek
Branchemedlem
Branchemedlem

Jebra Audio

Bruger siden: 07 August 2003
Sendt: 08 Januar 2008 kl. 18:24 | IP-adresse registreret  

daniels skrev:
Regner man på T/S parametrene for LAT500, så passer det meget godt med 50 liter. Vil oven i købet mene at de kunne have godt af en sjat mere; 60-70 liter.

Men hvordan fungerer de i åben-baffel?
Kunne de være interessante her?

Jeg blev anbefalet et 60 liters lukket og hårdt dæmpet kabinet af DAT. Jeg havde godt nok kun to 50 liters kabinetter men jeg har ikke dæmpet det hårdt. Jeg skal snart i gang med to 120 liters til to Lat500 pr. side.

Mvh. Eriek 

Til top Vis Eriek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Eriek

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 08 Januar 2008 kl. 19:14 | IP-adresse registreret  

Altså med en egenressonans knap under de 30hz, hvilket modsvarer en stor PA bas - det er nok begrænset med den dybeste bas og følsomheden er heller ikke imponerende og svarer da ikke til et par større basser som det påstås

Tadman siger det er reference bas, og det kan nok være det er fin bas men næppe subbas

Jeg synes denne 12" er mere interessant, hvis den ellers snart bliver tilgængelig - DEN går dybt med et Fs på 19hz

http://www.sbacoustics.com/specproduct.php?product_name=12%2 0SB34NRX75-6

Det er bstemt ikke for at drille, men jeg synes det er rart med lidt alternativer

LAT700 kunne dog være interessant i et par dipole line arrays, men så begynder det at koste kassen

Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus

ctacta
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 08 Januar 2008 kl. 19:18 | IP-adresse registreret  

LAT700 er så nok mere interessant vil jeg mene, hvis den kan bringes til at yde fornuftigt i open baffel. Er der nogen forslag til hvordan man kunne gribe sådan et projekt an? Jeg har nogle ICEpower liggende som jeg ville anvende, og havde forestillet mig en søjle som kunne fungere som stander til ens lcd/pdp skærm.

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Januar 2008 kl. 19:22 | IP-adresse registreret  

Forestil dig en lidt mindre version med LAT700 enheder andre mener at der skal være en sub i hvert af rummets hjørner

The Ultimate Subwoofer at BD-Design

janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Pladespilleren.dk

Sendt: 08 Januar 2008 kl. 20:00 | IP-adresse registreret  

musicus skrev:

Altså med en egenressonans knap under de 30hz, hvilket modsvarer en stor PA bas - det er nok begrænset med den dybeste bas og følsomheden er heller ikke imponerende og svarer da ikke til et par større basser som det påstås

Tadman siger det er reference bas, og det kan nok være det er fin bas men næppe subbas

Jeg synes denne 12" er mere interessant, hvis den ellers snart bliver tilgængelig - DEN går dybt med et Fs på 19hz

http://www.sbacoustics.com/specproduct.php?product_name=12%2 0SB34NRX75-6

Det er bstemt ikke for at drille, men jeg synes det er rart med lidt alternativer

LAT700 kunne dog være interessant i et par dipole line arrays, men så begynder det at koste kassen

Jeg har en enkelt LAT 700 siddende i åben baffel - 70 x 70 cm. Den KAN så absolut lave bas med lidt hjælp fra en equalizer (hævet ca. 8 dB ved 25 Hz) er der en afgrundsdyb bas.

Den 12" du henviser til har godt nok lidt lavere Fs men til gengæld har den en Qt på 0,40, hvilket efter min mening er for lavt til åben baffel. Den vil afgjort give mindre bas end en LAT.

Følsomheden på LAT 700 er lav - det er derfor der skal bruges flere pr. side, men en enkelt pr. side anvendt som sokkel vil helt sikkert kunne tilfredsstille de fleste. Jeg regner med dipole line-arrays som du nævner. Bygger dem som "H-frames" så enhederne kan sænkes lidt og derefter dækkes med sort frontstof (der er altså ikke pæne at kigge på). Afhængig af prisen, forventer jeg at bruge 3-4 stk. pr. side - ikke for at spille højt, men for at bringe forvræningen ned.

Iøvrigt så har LAT'erne en kæmpe fordel fremfor alm. enheder - de sætter ikke baflen i bevægelse. Selv med noget der ligner fuldt udsving er den helt udæmpede 20 mm MDF plade jeg anvender, stort set uberørt. Vibrationerne kører jo op/ned. Enhedens høje vægt (næsten 20 kg) er også med til at stabilisere det hele. Med en solidt H-ramme i massiv eg eller ask og 4 stk. LAT pr. side bliver det TUNGT!

Iøvrigt har jeg fået oplyst fra Tymphany at LAT 700 skulle være til at købe fra ultimo februar/primo marts 2008. Prisen kender jeg dog ikke ... men de bliver nok ikke billige. 

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Januar 2008 kl. 21:45 | IP-adresse registreret  

Jeg påtænkte nu heller ikke den SBA 12" til dipole - dipol er kun kommet på tale i forbindelse med LAT700

LAT700 koster iøvrigt næsten det dobbelte af LAT500, hos Madisound, og så skal der ganges med x2 i DK - så er den vist også betalt

Nu ser jeg meget på matriale og samle kvaliteten på enheder så det generer mig voldsomt at man ikke kan besigtige enhederne og vurdere kvaliteten i LAT produktet

MHenckel
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 September 2003
Lokalitet: København
Sendt: 08 Januar 2008 kl. 22:45 | IP-adresse registreret  

Jeg har en enkelt LAT 700 siddende i åben baffel - 70 x 70 cm. Den KAN så absolut lave bas med lidt hjælp fra en equalizer (hævet ca. 8 dB ved 25 Hz) er der en afgrundsdyb bas.

Den 12" du henviser til har godt nok lidt lavere Fs men til gengæld har den en Qt på 0,40, hvilket efter min mening er for lavt til åben baffel. Den vil afgjort give mindre bas end en LAT.

Følsomheden på LAT 700 er lav - det er derfor der skal bruges flere pr. side, men en enkelt pr. side anvendt som sokkel vil helt sikkert kunne tilfredsstille de fleste. Jeg regner med dipole line-arrays som du nævner. Bygger dem som "H-frames" så enhederne kan sænkes lidt og derefter dækkes med sort frontstof (der er altså ikke pæne at kigge på). Afhængig af prisen, forventer jeg at bruge 3-4 stk. pr. side - ikke for at spille højt, men for at bringe forvræningen ned.

Iøvrigt så har LAT'erne en kæmpe fordel fremfor alm. enheder - de sætter ikke baflen i bevægelse. Selv med noget der ligner fuldt udsving er den helt udæmpede 20 mm MDF plade jeg anvender, stort set uberørt. Vibrationerne kører jo op/ned. Enhedens høje vægt (næsten 20 kg) er også med til at stabilisere det hele. Med en solidt H-ramme i massiv eg eller ask og 4 stk. LAT pr. side bliver det TUNGT!

Iøvrigt har jeg fået oplyst fra Tymphany at LAT 700 skulle være til at købe fra ultimo februar/primo marts 2008. Prisen kender jeg dog ikke ... men de bliver nok ikke billige. 

Janils har du et bud på hvorlangt op i frekvens LAT 700 kan bruges - 250 -400 Hz ?

Mvh

Morten

Til top Vis MHenckel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MHenckel Besøg MHenckel's Websted

janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Pladespilleren.dk

Sendt: 08 Januar 2008 kl. 22:56 | IP-adresse registreret  

MHenckel skrev:

Janils har du et bud på hvorlangt op i frekvens LAT 700 kan bruges - 250 -400 Hz ?

Mvh

Morten

Så langt tror jeg ikke de går op, men jeg har ikke prøvet. De har jo en forholdsvis stor bevægelig masse, så jeg vil ikke forvente at det går godt længere op end 200 Hz. Tymphany har jo heller ikke vist målte kurver endnu - kun beregninger af frekvensgangen.

Jeg forventer at køre mine op til 130-150 Hz og dele med en 4. ordens afskæring (Ground Sound digtalt aktivt filter). 

<< Forrige Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes