Emne: Laser TV ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
Otto J Branchemedlem

Dynaudio
Bruger siden: 04 Marts 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3050
|
| Sendt: 12 Oktober 2007 kl. 09:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Rasmus Larsen skrev:
| Det kan aldrig gå ind og blive en markedskonkurrent til LCD panelteknologien. Laser teknologien er slet ikke fleksibel nok. Den eneste konkurrent i nærmeste fremtid - som kan true eksistensen af LCD - er OLED. Og det er alene pga. fleksibiliteten. OLED kan reelt produceres i alle størrelser, man kan lave gennemsigtige skærme, man kan lave bøjelige skærme osv osv. |
|
|
Enig - i min verden eksisterer TV under 32" bare ikke... Det er rigtigt at det ikke vil kunne erstatte alle former for LCD-tv, men i dét segment der er interessant for debattørerne af denne side, dvs. primært 40" og op, vil det sagtens kunne konkurrere med LCD.
Rasmus Larsen skrev:
| Derudover så tror jeg sku ikke på laser Tv i bred forstand. Tv markedet er i dag præget af så store spillere, at en enkelt producent ikke har nogen jordisk chance for at "indtage" markedet. Det måtte Canon senest sande med deres SED. SED blev selvfølgelig forsinket af flere årsager, men man smider ikke bare en masseproduktion på benene og slår begge panelteknologier ud af markedet. Det er utopi. |
|
|
Igen, der er ikke tale om en helt ny teknologi, men om en videreudvikling af en eksisterende teknologi. Der sælges _mange_ bagprojektions-tv på verdensplan, bare primært i USA og mindre herhjemme. I de store størrelser vil denne teknologi formentligt være billigere end LCD og plasma, ret hurtigt. Det burde medføre et prisfald overfor de eksisterende bagprojektions-tv, der i forvejen er ret billige i forhold til størrelse, måske ikke fra day one, men der går ikke lang tid. Jeg er dog enig i at i den store sammenhæng har OLED større potentiale.
Noget helt andet er så at laser har potentiale til at udvikles til helt nye typer af projektion. Det giver eksempelvis mulighed for at placere en projektor 30 cm fra væggen, dér hvor tv'et normalt står, eller ligefrem hænge projektoren op på dén væg der projiceres op på. Det har selvfølgelig lidt længere udsigter, men det kommer.
Rasmus Larsen skrev:
Hvis et produkt skal slå sig fast på markedet i dag - her tænker jeg i bred forstand ligesom plasma eller LCD - så må det nødvendigvis byde på andet end god billedkvalitet. Størstedelen af befolkningen er sku desværre ligeglad med om en ny panelteknologi har Pioneer billedkvalitet. Det der sker på skærmmarkedet lige i øjeblikket er, at OLED/PLED sniger sig ind ad bagdøren. Det tager den eneste vej mod hæder, som jeg vurderer der er i dagens Tv marked (hvis man skal erobre store markedsandele). Først erobres segmentet for mp3 afspillere, mobiltelefoner, PDA, GPS enheder mm. og derefter går det videre til større tommer. Den eneste teknologi der kan slå sig fast på samme niveau som LCD i dag, er en teknologi der har dette potentiale. OLED er heller ikke kun støttet af én eller to store spillere. Der sidder nemlig en store gruppe producenter, som er interesseret i, at det forløber sådan. |
|
|
Jeg tror så omvendt at vi i større og større grad vil se forskellige teknologier dele markedet mellem sig, og ikke én altoverskyggende teknologi. Ikke mindst fordi variationen i størrelserne bliver større og større.
Laser-tv er opreklameret i den forstand at det bare er en udvikling af noget vi har i forvejen. Men netop derfor har det et vist potentiale i forhold til at kunne produceres billigt, og det er dét der vil give laser-tv plads i markedet, ikke kvaliteten. __________________ Otto Jørgensen, Dynaudio A/S
|
| Til top |
|
| |
Otto J Branchemedlem

Dynaudio
|
| Sendt: 12 Oktober 2007 kl. 09:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
mad_max skrev:
| Håber og tror der er store muligheder i Laser projetkorer tilgengæld men jeg har ikke hørt om det. |
|
|
Der er et issue med laser-projektion, der skal tages hånd om: En laser med så kraftig lysstyrke vil være et ganske farligt produkt, da det vil kunne give permanente øjenskader hvis man kigger ind i linsen. Til gengæld har laser et uendeligt fokus-punkt, hvilket på dansk betyder at man kan ramme lærredet fra en hvilken som helst vinkel, uden at forvrænge billedet. Som nævnt ovenfor, betyder det at du kan lave en projektor der skrues på væggen og projicerer billedet op på dén væg projektoren er placeret på. Eller, hvis du har et 32" tv stående på et møbel, kan en projektor stå bagved tv'et og skyde op på væggen. Dette er en udvikling som flere producenter arbejder målrettet mod, det er kun et spørgsmål om tid. __________________ Otto Jørgensen, Dynaudio A/S
|
| Til top |
|
| |
Rasmus Larsen Branchemedlem

Flatpanels.dk
Bruger siden: 05 September 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 962
|
| Sendt: 12 Oktober 2007 kl. 10:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
AV Precision skrev:
Rasmus Larsen skrev:
| Det kan aldrig gå ind og blive en markedskonkurrent til LCD panelteknologien. Laser teknologien er slet ikke fleksibel nok. Den eneste konkurrent i nærmeste fremtid - som kan true eksistensen af LCD - er OLED. Og det er alene pga. fleksibiliteten. OLED kan reelt produceres i alle størrelser, man kan lave gennemsigtige skærme, man kan lave bøjelige skærme osv osv. |
|
|
Enig - i min verden eksisterer TV under 32" bare ikke... Det er rigtigt at det ikke vil kunne erstatte alle former for LCD-tv, men i dét segment der er interessant for debattørerne af denne side, dvs. primært 40" og op, vil det sagtens kunne konkurrere med LCD. |
|
|
Sådan fungerer det bare ikke i praksis, Otto LCD er slået så hårdt fast i dagens marked, at du ikke kan slå det ud i 32+ Tv segmentet uden også at gøre det i de mindre segmenter. Alle de producenter der også benytter LCD til PC skærme, mobiltelefoner osv. er ikke interesseret i at give slip på LCD i de store Tv, simpelthen fordi det er et dårligt forretningstræk.
Hvis nogen skal hoppe over på en ny teknologi, bliver det nok nærmere på bekostning af plasma fordi rentabiliteten driller. Hvis der er noget der reelt skal true LCD, så skal det være fordi en ny panelteknologi pludselig overtager LCD teknologien rolle, og bliver magtfaktoren. Med magtfaktor mener jeg på ingen måde billedkvalitet, for gang på gang viser det sig jo, at størstedelen af befolkningen er mindre eller mere ligeglad med dette. Nej, jeg mener i stedet prisen. Hvis en ny panelteknologi kan overtager LCD teknologiens rolle og blive den drivkraft, som hele tiden presser priserne ned, så LCD halter efter, vil der blive egentlig konkurrence. Det betyder dog nok desværre også, at plasma falder endnu længere ud, da mange plasma Tv i forvejen har svært ved at konkurrere på prisen. Det illustreres nok nemmest ved at se på først 40/42, som plasma lejren overgiver mere og mere af.
Pointen er, at billedkvalitet desværre ikke er det som driver en ny panelteknologi frem: det er i højere grad prisen og hypen. Og så kommer det lille tvist, som er altafgørende: Grunden til at prisen er så lav på produktionen af LCD skærme, er jo stordriftsfordelene og de mange paneludbydere. Uden stordriften ville LCD også være langt dyrere. Jeg tror simpelthen ikke på, at et Laser Tv kan gå ind og dumpe priserne betydeligt, for der skal bruges mange af de samme komponenter i form af tunere, billedkredsløb osv. og de bliver altså ikke billigere bare fordi det pludselig hedder laser.
Jeg ved godt, at der ikke er tale om en helt ny teknologi, men den er alligevel så ny, at det kræver udvikling og der kommer sikkert også børnesygdomme. I samme dur kan man jo argumentere for at plasma som sådan ikke var en ny teknologi (da den blev udbredt), da den bygger på flere CRT principper, men det gjorde den ikke moden lige med det samme.
Citér:
| Jeg tror så omvendt at vi i større og større grad vil se forskellige teknologier dele markedet mellem sig, og ikke én altoverskyggende teknologi. Ikke mindst fordi variationen i størrelserne bliver større og større. |
|
|
Jeg tror også der kommer flere og flere til, men jeg tror stadig, at der vil være én altoverskyggende. __________________ www.Flatpanels.dk - Guide til fladskærme
|
| Til top |
|
| |
kaso Forum Bruger

Bruger siden: 23 August 2005
Status: Offline Indlæg: 959
|
| Sendt: 12 Oktober 2007 kl. 16:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis der reelt er tale om "gammel vin på nye flasker" - dvs. bagprojektion med ny lyskilde - har man jo så også en del kendte ulemper. Betragtningsvinkel, billedkvalitet i lyst rum - og svjh. også indbrænding.
Thomson havde for adskillige år siden en model i 50", 60" og 70", der kun var 18cm dyb - og et - ganske fornuftigt billede (det bedste bagprojektion, jeg har set), men det slog aldrig an - formentlig på grund af en forholdsvis høj pris. Det var svjh. baseret på DLP.
Men det bliver da spændende at se, om der kan leveres et godt billede i 70" til en fornuftig pris
|
| Til top |
|
| |
kaso Forum Bruger

|
| Sendt: 12 Oktober 2007 kl. 16:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
AV Precision skrev:
|
Enig - i min verden eksisterer TV under 32" bare ikke... |
|
|
Har du ikke et køkken? 
|
| Til top |
|
| |
Otto J Branchemedlem

Dynaudio
|
| Sendt: 12 Oktober 2007 kl. 18:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
kaso skrev:
Har du ikke et køkken?  |
|
|
Såvidt jeg husker var der et rum som udlejeren kaldte "køk-ken" da jeg flyttede ind, jeg kan da lige gå ud og se om det er der endnu... 
Edit: Jo, den er god nok - det er dér hvor der står den der store hvide kasse med øller i! __________________ Otto Jørgensen, Dynaudio A/S
|
| Til top |
|
| |
Nagash Forum Bruger

Bruger siden: 13 Februar 2004 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 361
|
| Sendt: 13 Oktober 2007 kl. 14:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
AV Precision skrev:
kaso skrev:
|
|
Såvidt jeg husker var der et rum som udlejeren kaldte "køk-ken" da jeg flyttede ind, jeg kan da lige gå ud og se om det er der endnu... 
Edit: Jo, den er god nok - det er dér hvor der står den der store hvide kasse med øller i! |
|
|
Muhahaha.. God stil Otto. Ellers spændene læsning du lægger for døren. Og jeg må give dig ret i det meste du siger. Men derfor synes jeg nu stadig det bliver spændene at se hvad laser har at byde på, når det kommer fra, og jeg vil da stadig følge emnet fra sidelinien mens jeg nyder mit nyindkøbte F86  __________________ Min stue:
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=112448&title=n agash-stuebio-og-andet
|
| Til top |
|
| |
kaso Forum Bruger

|
| Sendt: 15 Oktober 2007 kl. 09:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
AV Precision skrev:
kaso skrev:
|
|
Edit: Jo, den er god nok - det er dér hvor der står den der store hvide kasse med øller i!
|
|
|

Men sig mig engang: Står der ikke en microovn i samme rum - så du kan lave popcorn til filmene?
Og hvad ser du på i de 2:30 min indtil de er færdige? 
|
| Til top |
|
| |
|
|
Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg. Dette emne er lukket.
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|