Emne: HD-VMD Et discount HD format ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
StarTrek Forum Bruger

Eks. Jamwa
Bruger siden: 25 April 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 5051
|
| Sendt: 12 Oktober 2007 kl. 01:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ok, Otto, man lære hvær dag
Kan god se problmet ved at bruge 2K og 4K master, det ville sige at der bliver lavet en Transfer til HDTV og en til HD-DVD og Blu-ray ud over den til
D-cinemas.
|
| Til top |
|
| |
Otto J Branchemedlem

Dynaudio
Bruger siden: 04 Marts 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3050
|
| Sendt: 12 Oktober 2007 kl. 01:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
StarTrek skrev:
Ok, Otto, man lære hvær dag
Kan god se problmet ved at bruge 2K og 4K master, det ville sige at der bliver lavet en Transfer til HDTV og en til HD-DVD og Blu-ray ud over den til D-cinemas. |
|
|
Jeg kunne forestille mig at man bruger den samme transfer til HDTV-udsendelser som til HD-DVD/Blu-ray, men det er der absolut ingen garanti for. Derudover kan der være lavet en stribe forskellige transfers fra den oprindelige (typisk 35mm) master:
D-cinema
HD (HDTV, HD-DVD, Blu-Ray)
Pal
NTSC
Derudover vil du komme ud for at der laves helt separate transfers på de enkelte markeder. Når en film distribueres i biograferne, har mange distributionsselskaber deres eget produktionsudstyr til at producere kopier til de enkelte biografer. Man modtager en intermediate som man så laver kopier ud fra. Denne intermediate ligger så også til grund for de forskellige transfers. Omvendt, så kan du også komme ud for at man bare benytter den samme transfer, og overfører den til et andet format. Som jeg har forstået det, så er det eksempelvis det der gik galt med den første 5th Element version på Blu-Ray: Den var scannet i 2k, og herefter overført til NTSC. Da man så skulle udgive den på Blu-Ray, tog man bare den digitale 2k indscanning og kopierede til Blu-Ray versionen. I farten glemte man så lige at kontrollere kvaliteten af indscanningen igen, og dén kvalitet der var fin til DVD-versionen, viste sig så at være mangelfuld (uskarp) når den fulde opløsning skulle bruges. Derfor måtte man lave en helt ny transfer - som man burde have gjort fra starten.
Et andet eksempel på issues i transfer'en, er en diskussion der kører netop nu omkring den nyeste Pirates film, der på Blu-Ray versionen er framet forkert i 9 minutter af filmen. Masteren er skudt i 1.85:1 (eller deromkring), med information om at filmen skal frames til 2.35:1 ved at klippe top og bund væk - masteren indeholder dermed information der ikke skal vises. På én af rullerne er man kommet til at indstille framingen forkert så der kun blev klippet i toppen, uden at det blev opdaget, og denne fejl er så røget med i den endelige release af Blu-Ray versionen, men ikke af DVD-versionen. Igen et eksempel på at dét at lave en transfer af en film, indebærer en del mere end bare at overføre 35 mm til et digitalt format, og kopiere videre dérfra. Såvel billedteknisk som filmteknisk er det muligt at f**ke en ellers udmærket master op.
(det skal siges at jeg ikke er super-ekspert i distribution af biograf-film, så jeg vil ikke udelukke smuttere i ovenstånde, men princippet burde være klart) __________________ Otto Jørgensen, Dynaudio A/S
|
| Til top |
|
| |
Hans J Forum Bruger

Bruger siden: 25 Maj 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 2285
|
| Sendt: 12 Oktober 2007 kl. 09:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
De sidste stykker indlæg er netop af sådan en karakter, at den "normale" forbruger står af. De er ikke interesseret i hele det hokuspokus der ligger bag filmen, de vil bare se filmen i en ordentlig kvalitet, sådan har jeg det ihvertfald. Der er så meget fluekne***** om hvad der er det rigtige. Sgisme om folk ikke er ude efter de nye HD-lydformater (endnu en hd betegnelse  ), fordi det ikke er pcm og bla bla bla. Efter hvad jeg kan se af indlæg, er der én som har set det nye hd-format og han mener det er ganske glimrende. Man skal ikke glemme massernes magt, så hvis HD-WMD alene i sin force af billige film og afspillere, med ganske flot kvalitet, kan tilfredsstille hr og fru Danmarks krav, så er det da fint. Men lad os nu se, jeg tænker da seriøst på at købe sådan en halløjsa for at teste det, hvis altså priserne bliver på samme niveau som lowcostmarkedet for DVD-afspillere. Uanset sprøjter det da ud med nye udgivelser på både bluray og HD-DVD, så vi kan da være glade  . Jeg personligt kan ikke se det store problem i at anskaffe mere end en afspiller, de koster jo ikke en bondegård, med mindre man skal have state-of-art afspillere. Man har jo også flere lydkilder i sit hjem. Hvis alt skulle være ultimate-edition ville f. eks. IPod ALDRIG fået et ben til jorden, men den tiltaler den bredde masse, derfor har den stor succés.
__________________ Fanatisme er den største trussel mod mennesket.
HD-DVD: Fordi livet er for kort til regionskoder
PS3 fordi Bluray 24fps og HD-lyd er nice
|
| Til top |
|
| |
Otto J Branchemedlem

Dynaudio
|
| Sendt: 12 Oktober 2007 kl. 09:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hans J skrev:
De sidste stykker indlæg er netop af sådan en karakter, at den "normale" forbruger står af.
De er ikke interesseret i hele det hokuspokus der ligger bag filmen, de vil bare se filmen i en ordentlig kvalitet, sådan har jeg det ihvertfald.
...
Jeg personligt kan ikke se det store problem i at anskaffe mere end en afspiller, de koster jo ikke en bondegård, med mindre man skal have state-of-art afspillere.
|
|
|
Det er da en selvmodsigelse af rang! Hvis den almindelige forbruger skal kunne finde ud af at se sine film, så skal han have én afspiller til alle sine film, og én opsætning af sit anlæg der virker på det hele. Skiven i afspilleren, og tryk play. Alt derudover bremser udbredelsen. Jeg siger jo netop ikke at problemet ved dette nye format er kvaliteten som sådan, men at det slører budskabet for den almindelige forbruger. Vi har brug for ét format, eller i det mindste én afspiller der kan afspille alt på markedet, ellers kan den almindelige forbruger ikke finde rundt i det. Og uanset hvordan man vender og drejer det, så har HD-VMD ikke potentialet til at blive det altoverskyggende format. __________________ Otto Jørgensen, Dynaudio A/S
|
| Til top |
|
| |
Hans J Forum Bruger

|
| Sendt: 12 Oktober 2007 kl. 09:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
AV Precision skrev:
Hans J skrev:
De sidste stykker indlæg er netop af sådan en karakter, at den "normale" forbruger står af.
De er ikke interesseret i hele det hokuspokus der ligger bag filmen, de vil bare se filmen i en ordentlig kvalitet, sådan har jeg det ihvertfald.
...
Jeg personligt kan ikke se det store problem i at anskaffe mere end en afspiller, de koster jo ikke en bondegård, med mindre man skal have state-of-art afspillere.
|
|
|
Det er da en selvmodsigelse af rang! Hvis den almindelige forbruger skal kunne finde ud af at se sine film, så skal han have én afspiller til alle sine film, og én opsætning af sit anlæg der virker på det hele. Skiven i afspilleren, og tryk play. Alt derudover bremser udbredelsen. Jeg siger jo netop ikke at problemet ved dette nye format er kvaliteten som sådan, men at det slører budskabet for den almindelige forbruger. Vi har brug for ét format, eller i det mindste én afspiller der kan afspille alt på markedet, ellers kan den almindelige forbruger ikke finde rundt i det. Og uanset hvordan man vender og drejer det, så har HD-VMD ikke potentialet til at blive det altoverskyggende format. |
|
|
hehe, det kan jeg sådan set godt forstå du mener Otto, jeg mente nu mere, at det for mig ikke er et problem (elektronikfreak jeg er nemlig, hårdt det er med kone som ikke er). VHS skulle jo heller ikke have vundet på videomarkedet dengang, det er langt fra altid det bedste format vinder, det er jo ganske enkelt efterspørgslen som afgør dette, og der har tilsyneladende HD-WMD en meget stor fordel i prisen. __________________ Fanatisme er den største trussel mod mennesket.
|
| Til top |
|
| |
Spencer Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 6374
|
| Sendt: 12 Oktober 2007 kl. 09:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
En billig DVD-afspiller, der kan opscalere! Det er der vist mange der godt kan bruge, uanset om de har behov for det nye format også. Prisen på afspilleren, sammenholdt med at den kan afspille DVD i opscaleret form, skal nok sælge!
__________________ Blondine-energi løser verdens problemer!
|
| Til top |
|
| |
Otto J Branchemedlem

Dynaudio
|
| Sendt: 12 Oktober 2007 kl. 10:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hans J skrev:
VHS skulle jo heller ikke have vundet på videomarkedet dengang, det er langt fra altid det bedste format vinder, det er jo ganske enkelt efterspørgslen som afgør dette, og der har tilsyneladende HD-WMD en meget stor fordel i prisen.
|
|
|
Dér tror jeg så at folk overvurderer prisens betydning i kampen. Dem der interesserer sig for HD vil hellere betale 3-4000,- for en Sony eller Toshiba afspiller, end 1500,- for en bambus-afspiller, uanset kvaliteten af billedet. Dem hvor prisen er meget afgørende, vil formentligt nøjes med DVD alligevel. Der er en klar parallel til Blu-Ray/HD-DVD kampen her: HD-DVD skulle være det billige alternativ, men rigtigt mange har købt en Blu-ray afspiller, udelukkende fordi de kunne få en Panasonic til deres Panasonic tv, en Pioneer til deres Pioneer tv, eller en Sony til deres Sony tv - også selv om det kostede ekstra. Derfor er Blu-ray det mest udbredte format i dag, på trods af at det er dyrere. Hvis Nordisk Film sætter blu-ray priserne aggressivt nok (dvs. lig med eller meget tæt på DVD-priserne), så tror jeg ikke på at HD-VMD får fodfæste. Der vil ikke være nogen idé i at indføre et HD-VMD format, hvis man ikke kan få mindst den samme pris som for DVD for filmene.
Jeg er som sagt enig i at for den brede befolkning er HD-VMD godt nok, men det samme er DVD. Vi har ikke brug for endnu et midlertidigt format der er "godt nok til den brede befolkning", vi har brug for at erstatte DVD med et format der er godt nok til _alle_. HD-VMD ser muligvis på overfladen ud til at gavne forbrugerne pga. lavere priser, i praksis gavner det først og fremmest filmudbyderne, fordi de kan sælge dig filmene på HD-VMD nu, og så igen på et bedre format om 4-5 år. Jeg har allerede købt Gladiator 4 gange, jeg behøver ikke to forskellige HD-versioner også... __________________ Otto Jørgensen, Dynaudio A/S
|
| Til top |
|
| |
Otto J Branchemedlem

Dynaudio
|
| Sendt: 12 Oktober 2007 kl. 10:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spencer skrev:
En billig DVD-afspiller, der kan opscalere! Det er der vist mange der godt kan bruge, uanset om de har behov for det nye format også. |
|
|
Eh, det kan man da allerede få for under en plov? Bortset fra det, så er opskalering altså ikke et magisk trylleord, der automatisk forbedrer alle éns DVD-film. Det pudsige er: Hvis man har behov for opskalering, så har man det per definition allerede! __________________ Otto Jørgensen, Dynaudio A/S
|
| Til top |
|
| |
Hans J Forum Bruger

|
| Sendt: 12 Oktober 2007 kl. 10:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
AV Precision skrev:
|
Dér tror jeg så at folk overvurderer prisens betydning i kampen. Dem der interesserer sig for HD vil hellere betale 3-4000,- for en Sony eller Toshiba afspiller, end 1500,- for en bambus-afspiller, uanset kvaliteten af billedet.
Den skal jeg lige have forklaret . Vil du give 2-3 gange så meget for en vare, hvis der er et BRAND på ?
Dem hvor prisen er meget afgørende, vil formentligt nøjes med DVD alligevel. Øhhh, hvorfor skulle de nøjes ? Hvis de står og kan få HD til samme pris som DVD ?
Der er en klar parallel til Blu-Ray/HD-DVD kampen her: HD-DVD skulle være det billige alternativ, men rigtigt mange har købt en Blu-ray afspiller, udelukkende fordi de kunne få en Panasonic til deres Panasonic tv, en Pioneer til deres Pioneer tv, eller en Sony til deres Sony tv - også selv om det kostede ekstra. Derfor er Blu-ray det mest udbredte format i dag, på trods af at det er dyrere. Hvis Nordisk Film sætter blu-ray priserne aggressivt nok (dvs. lig med eller meget tæt på DVD-priserne), så tror jeg ikke på at HD-VMD får fodfæste. Der vil ikke være nogen idé i at indføre et HD-VMD format, hvis man ikke kan få mindst den samme pris som for DVD for filmene. Markedsføring er nok der hvor den største forskel i succés ligger. Sony har været gode til at profilere Bluray, bare se på de stakler som anser Bluray for det eneste saliggørende HD-format . Det kan da godt være Bluray har større potentiale i teorien, men de har ikke rigtig kommet med nogen markant vinderkort overfor HD-DVD. Alt det der interaktive halløjsa det skulle kunne, hvor sjovt er det egentlig, det er ihvertfald ikke noget for mig. Jeg vil helst have film som jeg kan sætte på og så afspilles de, alt det fis med menuer osv er noget fanden har skabt. Jeg er som sagt enig i at for den brede befolkning er HD-VMD godt nok, men det samme er DVD. Vi har ikke brug for endnu et midlertidigt format der er "godt nok til den brede befolkning", vi har brug for at erstatte DVD med et format der er godt nok til _alle_. HD-VMD ser muligvis på overfladen ud til at gavne forbrugerne pga. lavere priser, i praksis gavner det først og fremmest filmudbyderne, fordi de kan sælge dig filmene på HD-VMD nu, og så igen på et bedre format om 4-5 år. Jeg har allerede købt Gladiator 4 gange, jeg behøver ikke to forskellige HD-versioner også... Alle formater er midlertidige, DVD har jo også været godt nok til alle i en årerække. Og med dit eget udsagn om du har købt Gladiator 4 gange, så understøtter du jo også det, at folk gerne køber igen og igen, hvis bare det bliver markedsført rigtigt 
|
|
|
__________________ Fanatisme er den største trussel mod mennesket.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 12 Oktober 2007 kl. 10:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
AV Precision skrev:
Spencer skrev:
En billig DVD-afspiller, der kan opscalere! Det er der vist mange der godt kan bruge, uanset om de har behov for det nye format også. |
|
|
Eh, det kan man da allerede få for under en plov? Bortset fra det, så er opskalering altså ikke et magisk trylleord, der automatisk forbedrer alle éns DVD-film. Det pudsige er: Hvis man har behov for opskalering, så har man det per definition allerede! |
|
|
Ikke i mit tilfælde. Min Barco Data 701s spiller præcis det signal, den bliver fodret med, hvis den ellers kan opløse det. Min Pioneer DVD kan ikke opskalere DVD (til 720p), så du må da gerne anbefale en maskine til en plov, der kan. __________________ Blondine-energi løser verdens problemer!
|
| Til top |
|
| |
Hans J Forum Bruger

|
| Sendt: 12 Oktober 2007 kl. 10:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spencer skrev:
AV Precision skrev:
Spencer skrev:
|
|
Eh, det kan man da allerede få for under en plov? Bortset fra det, så er opskalering altså ikke et magisk trylleord, der automatisk forbedrer alle éns DVD-film. Det pudsige er: Hvis man har behov for opskalering, så har man det per definition allerede! |
|
|
Ikke i mit tilfælde. Min Barco Data 701s spiller præcis det signal, den bliver fodret med, hvis den ellers kan opløse det. Min Pioneer DVD kan ikke opskalere DVD (til 720p), så du må da gerne anbefale en maskine til en plov, der kan.
|
|
|
Føtex har en Denver DVD-afspiller til 399,- den virker ganske godt. Forvent dog ikke den store ekspertise, da jeg spurgte om den kunne opskalére, kigge ekspedienten nervøst på mig, derefter på kassen og sagde, "Ja, du kan se der står SD her". Det er så fordi den har indbygget kortlæser  . Men den kan opskalére til 720p og 1080i. __________________ Fanatisme er den største trussel mod mennesket.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 12 Oktober 2007 kl. 10:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hans J skrev:
Spencer skrev:
AV Precision skrev:
Spencer skrev:
|
|
|
|
Ikke i mit tilfælde. Min Barco Data 701s spiller præcis det signal, den bliver fodret med, hvis den ellers kan opløse det. Min Pioneer DVD kan ikke opskalere DVD (til 720p), så du må da gerne anbefale en maskine til en plov, der kan.
|
|
|
Føtex har en Denver DVD-afspiller til 399,- den virker ganske godt. Forvent dog ikke den store ekspertise, da jeg spurgte om den kunne opskalére, kigge ekspedienten nervøst på mig, derefter på kassen og sagde, "Ja, du kan se der står SD her".
Det er så fordi den har indbygget kortlæser . Men den kan opskalére til 720p og 1080i.
|
|
|
Det kan være at den er pengene værd, men hvis printpladen er lavet af genbrugspap, er det ikke sikkert...  Der er desværre ikke en Føtex i mit nærområde (&%/&¤##¤%¤?"!").  Når det er med i den model, så har de nye Pioneer det nok også. Det må dog ikke være begrænset til den digitale udgang, men skal også virke på component. Det er nok ikke alle de billige der kan det. (Måske ender det med en Playstation 3 - hvem ved...) __________________ Blondine-energi løser verdens problemer!
|
| Til top |
|
| |
RogueAgent Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2359
|
| Sendt: 12 Oktober 2007 kl. 11:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er stadig enig med Otto i en stor del af hans betragtninger - jeg synes heller ikke det er fedt at der bliver kastet yderligere grus i maskineriet med endnu et format. Mine tidligere indlæg skal heller ikke ses som et forsvar for formatet - der skulle helst ikke gå fan-boy i den - men blot en betragtning om at i og med formatet nu findes, så er man nødt til at forholde sig til det.
Jeg tror ikke HD-VMD bliver stort på nogen måde, men jeg mener på den anden side at det har potentialet til at albue sig vej til en niche fordi det opfylder op til flere behov hos både forbrugere og distributører:
1. Der er ikke tale om opskaleret SD eller hård komprimering til lave bitrates som f.eks. de HD downloads der er tilgængelige på Xbox Live. Det er ægte HD med potentiale for samme billedkvalitet som HD DVD og BD, men bevares - uden HD audioformater.
2. Der er mange titler som ikke vil komme på HD DVD eller BD i nogen overskuelig fremtid, enten fordi de ikke har et major Hollywood studie i ryggen eller fordi potentialet er for lille til at det kan betale sig. Både amerikanske og eksotiske independent titler, men så sandelig også lokale titler til de respektive hjemmemarkeder. Hvorvidt titler fra majors på længere sigt vil dukke op remains to be seen - men ligesom mange selv store film før eller siden dukker op som gratis tillæg til Glo&Lyt eller Anders And, så er det ikke umuligt at forestille sig at HD-VMD kunne ses som (endnu) en indtægtskilde når filmene har levet et vist liv og skal ud til de brede masser der gerne vil have HD men ikke vil betale mere end en flad 50'er for det.
3. Der er mange forbrugere der er blevet tudet ørerne fulde af HD mig her og HD mig der - som Otto også er inde på - og klemt imellem massen af forbrugere som ikke kan kende forskel på en HDD-optager, opscaling til HD og ægte HD, og dem der har 100% styr på det og ikke har noget problem med at betale prisen for "the good stuff" - så er jeg overbevist om at der er en gruppe der har måske 70-80% styr på begreberne og er nysgerrige - men som IKKE vil betale prisen for HD DVD eller BD.
4. For denne mellemgruppe (og den "forvirrede" gruppe) er prisen af stor betydning når der skal købes nyt hardware (og film), og selv om en initialpris på ca 1500 kr ikke umiddelbart lyder som en stor besparelse i forhold til de billigste HD DVD afspillere, så er det ikke utænkeligt at support for HD-VMD til næste sommer/efterår er standard i en hvilken som helst billig afspiller med hdmi/upscaling - den type som Otto nævner til en "plov". For dette segment, som ikke vil give mere end selvsamme plov for en ny afspiller uanset format, så ville dette betyde at de muligvis ikke kunne SLIPPE for HD-VMD support selv om de ville, ligesom det i dag ikke er til at købe en billig afspiller uden support for divx og mp3. __________________ Pioneer VSX-859 - Carver 753x - Energy RVS - Technics SL-1210mkII/Denon DL110 - Panasonic BD35 - Toshiba HD-XE1 - Pioneer CLD-D704 - LG 50PS8000 - Panasonic AE500
|
| Til top |
|
| |
Otto J Branchemedlem

Dynaudio
|
| Sendt: 12 Oktober 2007 kl. 11:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hans J skrev:
|
Den skal jeg lige have forklaret . Vil du give 2-3 gange så meget for en vare, hvis der er et BRAND på ? |
|
|
JEG vil ikke. MAN vil. Derudover er det lige så meget et spørgsmål om konstruktionskvalitet, design og betjening, som om ydelse. Igen, du behøver ikke argumentere imod det, for jeg er personligt bedøvende ligeglad, bare ydelsen er i orden, men mange vil ikke være ligeglade. Især når man om ikke så længe kan få en PS3 for 3000,-, der leverer en fremragende kvalitet, og samtidig tilbyder en masse ekstra som HD-VMD afspilleren ikke gør.
Hans J skrev:
|
Øhhh, hvorfor skulle de nøjes ? Hvis de står og kan få HD til samme pris som DVD ? |
|
|
Det kan de jo netop ikke, en DVD-afspiller med HDMI kan fås for 399,- (og sikkert mindre).
Hans J skrev:
Markedsføring er nok der hvor den største forskel i succés ligger. Sony har været gode til at profilere Bluray, bare se på de stakler som anser Bluray for det eneste saliggørende HD-format . Det kan da godt være Bluray har større potentiale i teorien, men de har ikke rigtig kommet med nogen markant vinderkort overfor HD-DVD. Alt det der interaktive halløjsa det skulle kunne, hvor sjovt er det egentlig, det er ihvertfald ikke noget for mig. Jeg vil helst have film som jeg kan sætte på og så afspilles de, alt det fis med menuer osv er noget fanden har skabt. |
|
|
Nu er det jo så netop også HD-DVD der har været forrest med interaktiviteten...
Hans J skrev:
Og med dit eget udsagn om du har købt Gladiator 4 gange, så understøtter du jo også det, at folk gerne køber igen og igen, hvis bare det bliver markedsført rigtigt 
|
|
|
Når ret skal være ret, så har de sidste to gange været af arbejdsrelateret interesse, men ja, man kan godt få folk til at købe det samme flere gange. Men der er ingen grund til at gøre grin med dem, og skifte format hvert tredje år. DVD bør skiftes ud med et format der er godt nok til at have en længere levetid i markedet, end HD-VMD nogensinde vil kunne få. Alene begrænsningen i 24 fps og lydsystemerne vil gøre at der vil dukke et behov op for et bedre format inden ret længe, hvis det viser sig at HD-VMD bliver det fremherskende format (hvilket jeg da heller ikke tror på).
I virkeligheden er det største problem med HD-VMD at det løser et problem der er kortvarigt. Hvis Blu-Ray (eller HD-DVD for den sags skyld) overtager det brede salg, så vil volumen meget hurtigt gøre at prisforskellen til DVD er meget begrænset. Det drejer sig i virkeligheden bare om om du kan få en HD-afspiller til 1500,- nu, eller om et år. Der er jo også discount-producenter på vej ind på markedet for Blu-Ray. Så kan man spørge: Hvis du kan vælge mellem en NME HD-VMD afspiller eller en Medion Blu-Ray til samme pris, og filmene koster det samme, hvad er argumentet så for at vælge det ringeste format?
Som en klog mand fortalte mig da jeg startede eget firma: Hvis du kun skiller dig ud på prisen, kan konkurrenterne udslette dig med et tryk på en knap, ved at matche prisen. Selv hvis HD-VMD får en god start med en aggressiv julehandel, vil Blu-Ray hurtigt kunne slå tilbage så snart discount-producenterne træder til. Hvis folk ser Blu-Ray logoet i tv- og biograf-reklamerne, på plakaterne, på afspillerne i radio/tv butikkerne osv, så vil de naturligt spørge om afspilleren kan afspille "det der nye blue-halløj". Det gør de allerede nu, når de køber almindelige DVD-afspillere. "HMDI udgang, betyder det at den kan afspille dét der bluuuu-ræj jeg har hørt om?"
HD-VMD vil først og fremmest få succes hvis der er butikker der er skruppelløse nok til at bilde folk ind at sådan en afspiller er fremtiden. Det pudsige er jo så, at jo dygtigere de er til at overbevise folk om dette, jo mere kan det vise sig at de har ret! Men hvis en kunde spørger en sælger om det er klogt at købe en HD-VMD afspiller frem for en Blu-Ray afspiller, og sælgeren siger "ja", så vil jeg kalde det dårlig rådgivning.
__________________ Otto Jørgensen, Dynaudio A/S
|
| Til top |
|
| |
Hans J Forum Bruger

|
| Sendt: 12 Oktober 2007 kl. 11:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
AV Precision skrev:
Hans J skrev:
|
Den skal jeg lige have forklaret . Vil du give 2-3 gange så meget for en vare, hvis der er et BRAND på ? |
|
|
JEG vil ikke. MAN vil. Derudover er det lige så meget et spørgsmål om konstruktionskvalitet, design og betjening, som om ydelse. Igen, du behøver ikke argumentere imod det, for jeg er personligt bedøvende ligeglad, bare ydelsen er i orden, men mange vil ikke være ligeglade. Især når man om ikke så længe kan få en PS3 for 3000,-, der leverer en fremragende kvalitet, og samtidig tilbyder en masse ekstra som HD-VMD afspilleren ikke gør.
Hans J skrev:
|
Øhhh, hvorfor skulle de nøjes ? Hvis de står og kan få HD til samme pris som DVD ? |
|
|
Det kan de jo netop ikke, en DVD-afspiller med HDMI kan fås for 399,- (og sikkert mindre). Havde troet den blev billigere end kr. 1.500,-, men okay det er så også inkl. 5 film .
Hans J skrev:
Markedsføring er nok der hvor den største forskel i succés ligger. Sony har været gode til at profilere Bluray, bare se på de stakler som anser Bluray for det eneste saliggørende HD-format . Det kan da godt være Bluray har større potentiale i teorien, men de har ikke rigtig kommet med nogen markant vinderkort overfor HD-DVD. Alt det der interaktive halløjsa det skulle kunne, hvor sjovt er det egentlig, det er ihvertfald ikke noget for mig. Jeg vil helst have film som jeg kan sætte på og så afspilles de, alt det fis med menuer osv er noget fanden har skabt. |
|
|
Nu er det jo så netop også HD-DVD der har været forrest med interaktiviteten... Okay, synes bare det virker som Bluray fokusere på det med deres nye version. Uanset hvem der går forrest er det, for mit vedkommende, totalt irriterende.
Hans J skrev:
Og med dit eget udsagn om du har købt Gladiator 4 gange, så understøtter du jo også det, at folk gerne køber igen og igen, hvis bare det bliver markedsført rigtigt 
|
|
|
Når ret skal være ret, så har de sidste to gange været af arbejdsrelateret interesse, men ja, man kan godt få folk til at købe det samme flere gange. Men der er ingen grund til at gøre grin med dem, og skifte format hvert tredje år. DVD bør skiftes ud med et format der er godt nok til at have en længere levetid i markedet, end HD-VMD nogensinde vil kunne få. Alene begrænsningen i 24 fps og lydsystemerne vil gøre at der vil dukke et behov op for et bedre format inden ret længe, hvis det viser sig at HD-VMD bliver det fremherskende format (hvilket jeg da heller ikke tror på). Du taler om 24 fps, men hvor mange har investeret i et fladskærmstv som understøtter dette, det er altså "nørdviden". Folk har som regel et 5.1 surroundsæt med små højttalere, så konen ikke bliver sur, og jeg tvivler på de kan høre den store forskel på sådan et anlæg hvad angår HD-lyd kontra standardlyd.
I virkeligheden er det største problem med HD-VMD at det løser et problem der er kortvarigt. Hvis Blu-Ray (eller HD-DVD for den sags skyld) overtager det brede salg, så vil volumen meget hurtigt gøre at prisforskellen til DVD er meget begrænset. Det drejer sig i virkeligheden bare om om du kan få en HD-afspiller til 1500,- nu, eller om et år. Der er jo også discount-producenter på vej ind på markedet for Blu-Ray. Så kan man spørge: Hvis du kan vælge mellem en NME HD-VMD afspiller eller en Medion Blu-Ray til samme pris, og filmene koster det samme, hvad er argumentet så for at vælge det ringeste format? Tja, hvis det er klar til julehandlen, så kan konsumentbutikkerne nok hurtigt få fyret nogen startpakker af. Med mindre HD-afspillere kommer ned i pris til julehandlen også (hvilket jeg håber).
Som en klog mand fortalte mig da jeg startede eget firma: Hvis du kun skiller dig ud på prisen, kan konkurrenterne udslette dig med et tryk på en knap, ved at matche prisen. Selv hvis HD-VMD får en god start med en aggressiv julehandel, vil Blu-Ray hurtigt kunne slå tilbage så snart discount-producenterne træder til. Hvis folk ser Blu-Ray logoet i tv- og biograf-reklamerne, på plakaterne, på afspillerne i radio/tv butikkerne osv, så vil de naturligt spørge om afspilleren kan afspille "det der nye blue-halløj". Det gør de allerede nu, når de køber almindelige DVD-afspillere. "HMDI udgang, betyder det at den kan afspille dét der bluuuu-ræj jeg har hørt om?"
HD-VMD vil først og fremmest få succes hvis der er butikker der er skruppelløse nok til at bilde folk ind at sådan en afspiller er fremtiden. Det pudsige er jo så, at jo dygtigere de er til at overbevise folk om dette, jo mere kan det vise sig at de har ret! Men hvis en kunde spørger en sælger om det er klogt at købe en HD-VMD afspiller frem for en Blu-Ray afspiller, og sælgeren siger "ja", så vil jeg kalde det dårlig rådgivning. Jamen, det vil de sikkert få at vide mange steder som kommer til at sælge HD-WMD, hvis vel at mærke avancen m.m. er bedre for butikkerne på HD-WMD. Til dit fiktive spørgsmål, ville jeg svare kunden "det kommer an på hvad dit ønske er", fordi før kan du ikke udtale dig om hvad der er det bedste køb for kunden. Hermed ikke sagt Bluray ikke er et bedre format, men det er jo lang fra sikkert kunden har brug for de ekstra features.
|
|
|
ÆV farvekoder slår ikke igennem på de sidste kommentare  __________________ Fanatisme er den største trussel mod mennesket.
|
| Til top |
|
| |
StarTrek Forum Bruger

Eks. Jamwa
|
| Sendt: 12 Oktober 2007 kl. 19:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Når man kan sælge en HD-WMD for under en tusse og film for under 100,- kr. og man sige at det er lige så god som HD-DVD til dobble pris, og man
underbygge det ved at vise HD-WMD på samme 32" skærm som HD-DVD og med stereo lyd, så tro jag at det let kan sælge i stor stil, til de normale
forbruge der lige skal havde en billig HD afspille med hjem til den ny indkøbet fladskærme.
Og HD-WMD er meget WAF venlig end de HD-DVD og Blu-ray afspille der er på market lige nu, og HD-WMD ville kunne sælges i bl.a. Bilka og Aldi,
måske smme med deres fladskærme.
Så HD-WMD er tiltængt det market som det skal værre så billige som mulige og her tale vi ikke om kvalitte, og dette market er rigtig stort.
|
| Til top |
|
| |
Agent Cooper Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 622
|
| Sendt: 12 Oktober 2007 kl. 20:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg synes det er bemærkelsesværdigt at ingen studier har proklameret støtte til HD-VMD formatet - listen af film der forventes udgivet på formatet synes at være et sammenkog af forskellige distributører og hovedsageligt film jeg aldrig har hørt om (af god grund mistænker jeg).
Vil det så medføre at når de største Hollywood titler på den liste er udkommet, så er der ikke rigtigt nogle 'kvalitetstitler' tilbage? Det kunne jo tænkes at filmstudierne i fremtiden forbyder distributørerne at udgive højt profilerede titler på HD-VMD, eftersom det er i deres interesse at samle interessen omkring de etablerede HD-DVD og Blu-ray formater.
Alene det faktum at der ikke er lossless HD audio på formatet er en dealbreaker for mig og det tænker de fleste entuiaster formodentligt også.
Det er iøvrigt interessant at bemærke, at mange af de som har købt en HD-VMD afspiller på Amazon også har købt HD-DVD film i samme bestilling. Nogen får sig nok en ubehagelig overraskelse...  __________________ Truman: "You saw a giant?"
Cooper: "Yes."
Albert: "Any relation to the dwarf?"
|
| Til top |
|
| |
StarTrek Forum Bruger

Eks. Jamwa
|
| Sendt: 12 Oktober 2007 kl. 23:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er skam der der har købt HD-DVD film til deres Blu-Ray afspille og dem der har købt Blu-ray film til deres HD-DVD afspille plus alle dem der har
købt HD-DVD/Blu-ray til deres HDD rec. og DVD med HD udgang (1080p), så der er hel sikke nogle ude i landet der sider med rød øre
|
| Til top |
|
| |
Gatnuk Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juli 2006 Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline Indlæg: 88
|
| Sendt: 12 Oktober 2007 kl. 23:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det som undre mig meget, er at folk gerne vil have super billed(mange gange til ingen penge  flot). Men lyden bliver ALTID den store taber, det er altid den som folk går på kompromi med. Der bliver sagt tidligere i tråden at IPOD og mp3 afspillere generelt vandt frem fordi det var billigt og let, men satme også noget så forfærdelig ringe l**t. Det er blevet godkendt af den almindelige forbruger at det findt nok med skod lyd, bare det ikke koster nogen penge, men billedet på film og kamera skal helst været top i orden. Det er en meget kedelig tendens. Endnu et "HD" format på markedet som endda netop er prisbilligt og noget hr og fru danmark kan købe for ingen penge i bilka/føtex vil bare forvirre endnu mere end noget andet, netop fordi eskpedienten i føromtalte skod bikse ingen anelse om, hvad det er han sælger, bare han sælger noget. Køb og smid ud kulturen er noget fanden har skabt, for det kvæler god kvalitet langt henad vejen  . WAF = med ringe skod ting, er også noget metroseksuelt sludre, men desværre hvad det er blevet til. Man kan sagtens få pæne højtalere der ikke fylder et helt godstog, og som stadig kan levere end god gedign lyd. Men det er igen prisen som spiller ind, fordi "jamen det der 5.1 fra UniTED koster jo kun en 1/3 skat" og så vinder hun igen, istedet for at finde ud af HVORFOR man lige giver 3x så meget mere for det andet system, eller højtalere. Hører det gang på gang på arbejdet den undskyldning "men den anden ½ del har jo desværre også noget at skulle have sagt", ja! men der findes heldigvis også gode muligheder inden for en mindre og ikke nær så fremtrædende system, men det koster bare lidt knaster. Men igen, lyden bliver skrottet frem for så meget andet. HD-VMD kan de for min skyld kaste i havet, og så smide nogle flere penge i kassen for at få markedsført de 2 eksisterende HD formater noget mere.
__________________ Ph'lips Sony System Audio
|
| Til top |
|
| |
zebu Forum Bruger

Bruger siden: 20 Januar 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 82
|
| Sendt: 13 Oktober 2007 kl. 05:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Gatnuk skrev:
| Hører det gang på gang på arbejdet den undskyldning "men den anden ½ del har jo desværre også noget at skulle have sagt", ja! men der findes heldigvis også gode muligheder inden for en mindre og ikke nær så fremtrædende system, men det koster bare lidt knaster. Men igen, lyden bliver skrottet frem for så meget andet. |
|
|
Du har ganske ret.... vi andre har bare lært det på den hårde måde! Hvor mange har ikke startet med at købe et bilka anlæg, for senere at smide det ud og købe noget der kun er marginalt bedre og så gøre det samme. Jeg ved da, at hvis jeg bare havde startet med ordenligt udstyr kunne jeg have sparet mange $  eller have haft noget dobbelt så godt Mange syns også man er tosset fordi man har brugt det 3 dobbelte iforhold til dem, men tilgengæld bliver de også noget forbavset når de hører / ser hvad det rigtige udstyr kan gøre. Men gennerelt tror jeg en stor del af danmark befolkning aldrig har hørt andet end aldi anlæg, hvilket er synd, for man får altså hvad man betaler for. ang. HD-WMD, tror bare det er en ny måde at spinde guld. Hvis man kan lokke hr og fru DK til at smide penge efter sådan en fordi de i deres forviring tror det er "den" nye standard, så er der jo penge tjent både på hardware samt film... den kan de så smide ud og starte forfra, når HD-DVD eller blu ray slår igennem.... consumer samfund  men det holder da trods alt økonomien i gang  __________________ Alt under 80" er ikke en hjemme biograf....
|
| Til top |
|
| |
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|