| Forfatter |
|
HenrikW Forum Bruger

Bruger siden: 28 April 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1177
|
| Sendt: 13 Oktober 2007 kl. 12:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Almindeligt kvartssand og blyhagl/granulat burde kunne klare tricket til UG. Kombiner evt. med bitumen eller "Volvo pap" de der "asfaltplader" til lyddæmning af biler - kan købes hos bil dillen.
Hvordan havde du tænkt dig at lave 100% vandtætte kamre i siderne på kabinettet? Tror at det er en ret svær opgave med mindre du vil arbejde med glasfiber og epoxy :S __________________ Focal - Denon - Onkyo - Uhn Tiss Uhn Tiss Uhn Tiss!
Mit Setup - Opdateret 22/1-2009
|
| Til top |
|
| |
Granholm Forum Bruger

Bruger siden: 05 August 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 585
|
| Sendt: 13 Oktober 2007 kl. 13:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Vand vil også stå og rådne hvis ikke det er tilsat noget kemi. Mange kombi ting er noget skrammel at komme ef med den dag projektet skal skrottes. Bly for sig og sand for sig ville jeg nok foretrække. Men ville nok gå efter et af de materialer for max vægt. De nye hagl typer uden bly vil også veje godt til så dem tror jeg også du kan have held med. Hvis du så laver et tæt kammer og fylder op med en holdbar olie så alle hulrum er fyldt ud så har du en meget tung konstruktion. Men olien vil vel også transportere noget lyd så det er ikke sikkert det er en god ide.
Mvh
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline Indlæg: 2916
|
| Sendt: 13 Oktober 2007 kl. 16:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
r-l-b skrev:
bjørn skrev:
musicus skrev:
|
Umiddelbart vil jeg tro at rent og tørt ublandet cement-pulver stampet/vibreret vil være rimelig effektivt
Og det vil nok være en yderligere fordel hvis kabinet er lavet af forholdsvis tynd plade
Duelunds gamle mix af cement og gips som giver en meget "lyddød" blanding kunne måske også bruges til noget sjovt - forplade bør støbes massiv
|
|
|
Ingen af de nævnte metoder kan hamle op med et gennemført matrixkabinet, og så er det meget nemmere at have med at gøre. Eneste krav er at man synes det er hyggeligt at skære runde huller, mange huller.
|
|
|
duelunds gips cement blanding er ikke stabil - den smuldrer - måske det kan væe ligemeget hvis det bare er en 50 cm tyk bund - men i tyndere områder er det noget skidt
|
|
|
Den er alene brugt for at give hornet de korrekte dimensioner hele vejen, ikke på grund af de akustiske egenskaber som er, rent ud sagt, tvivlsomme. De mest forunderlige er at så mange selvbyggere går snørkelde og besværlige omveje i håb om et resonansdødt resultat når det er så lige til. Det minder om de sære kontraptioner grammofonhistorien er så rig på, der er bare ikke ret meget af det der er særlig godt, men der er måske heller ikke det der er målet.
|
| Til top |
|
| |
musifix Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juni 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 310
|
| Sendt: 13 Oktober 2007 kl. 16:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er simpelthen en van(d)vittig ide  Tror de fleste argumenter for IKKE at gøre dette er nævnt, vand er noget l-o-r-t at spærre inde, og der findes et hav (sorry...) af alternativer hvis man ønsker masse-til-at-dæmpe-resonanser. __________________ / Morten
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2655
|
| Sendt: 14 Oktober 2007 kl. 00:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tror faktisk at tørt cementpulver stampet/vibreret under alle omstændigheder er bedre end sand/bly - cementpulver er meget kompakt og vejer godt til
Jeg tror også at lidt tyndere kabinetflader er bedre med den type dæmpning og i stedet have mere "fyld"
Men men, meget arbejde med lille effekt - som andre også siger er der andre problemer som er langt vigtigere at løse
Men en lækker støbt front med dejlige kurver vil uden tvivl være rigtig godt for lyden
|
| Til top |
|
| |
kappen Udelukket fra forum

Rabu Acoustics
Bruger siden: 29 Juli 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1401
|
| Sendt: 14 Oktober 2007 kl. 00:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad med uran, hvorfor er der ikke nogle der nævnt det endnu?
|
| Til top |
|
| |
Offcourse_dk26 Forum Bruger

Bruger siden: 11 August 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1752
|
| Sendt: 14 Oktober 2007 kl. 12:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Yes - depleted uranium - tag til Irak og find nogle projektil-rester - nu vi er igang ude på overdrevet.. det er vildt tung.. og "næsten"  ikke farligt.     Eller køb tagpap, eler bitumenplader, og smelt det med din ukruds-brænder (som at ligge tagpap på.. varmt men masser af flydende tjære"  ) Mange muligheder, men få brugbare og praktiske valg. Offcourse
__________________ If it´s lame - i´m not to blame
|
| Til top |
|
| |
dennis nordjyll Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 Februar 2006 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 174
|
| Sendt: 14 Oktober 2007 kl. 13:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
musicus skrev:
Jeg tror faktisk at tørt cementpulver stampet/vibreret under alle omstændigheder er bedre end sand/bly - cementpulver er meget kompakt og vejer godt til
Jeg tror også at lidt tyndere kabinetflader er bedre med den type dæmpning og i stedet have mere "fyld"
Men men, meget arbejde med lille effekt - som andre også siger er der andre problemer som er langt vigtigere at løse
Men en lækker støbt front med dejlige kurver vil uden tvivl være rigtig godt for lyden
|
|
|
Jeg kan garanterer dig for at tørt stampet cementpulver ikke duer. Det vil langsomt men sikkert hærde inde i højttaleren til en massiv klump. Desuden er det heller ikke til at stampe det tørt. det hvirvler bare rundt som fint byggestøv. Men hvis vi nu siger at man støbte en klump beton inde i højttaleren så har den mange ulemper. Sten/beton vil stå og synge med i takt med musikken meget mere end løst sand vil. Højttaleren bliver ulidelig tung at flytte rundt med hvis man ikke kan komme af med ballasten(beton).,nemmere med sand. Massefylden på beton er heller heller ikke lige så tung som granit, slet ikke som bly, det er det ultimative tungeste at få fat på. Så jeg hælder til rådet om kvartssand eller bly eller begge dele blandet sammen. __________________ Harman Kardon AVR 7300
Harman Kardon DVD 47
jamo 707i gulvhøjttalere 4 stk plus center
SVS PB 12-plus sub.
CAV A12 Hybrid forstærker
CAV Fi II gulvhøjttalere
|
| Til top |
|
| |
Sveske Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2337
|
| Sendt: 17 Oktober 2007 kl. 00:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Offcourse_dk26 Forum Bruger

Bruger siden: 11 August 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1752
|
| Sendt: 05 November 2007 kl. 17:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har brugt kattegrus... billigt og tørt!
Så må det med blyhagl vente til jeg en dag møder en jæger der har blyhagl til overs fra gamle dage.. nu skal det jo være stål!
Eller en dykker der har revet hul i en vægt-pose eller noget. Er mest til 2.hand med den slags der normalt koster kassen...
Offcourse
__________________ If it´s lame - i´m not to blame
|
| Til top |
|
| |