| Forfatter |
|
krenzler Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 5449
|
| Sendt: 31 December 2007 kl. 15:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Scatcat skrev:
| Har bare hørt fra flere at DL-103 ikke er ret spændende med mindre der står et lille R efter. Men så er prisen også en anden. |
|
|
Jeg har hørt det modsatte Scatcat: At DL-103R er lige hidsig nok i toppen (tager fokus fra resten) og at "standard" udgaven er mere vellykket og homogen totalt set. Og så koster den kun det halve.
Min egen DL-103 i ibenholt trækrop og i tung arm og på mellemhjuler spiller ihvertfald meget homogent og fjerner aldrig fokus fra musikken. Nøgleordene er homogenitet og god dynamik. Derudover lyder instrumenter bare "rigtigt". Træhuset gjorde alt lidt bedre (bedre kontrol og ro) og koster sammen med "vanilla-udgaven" stadig mindre end en "R".
Men det kommer selvfølgelig an på det givne setup og er altid svært at forudsige. Jeg spiller på en KT88 rørforstærker med NOS (New-Old-Stock) smårør og på min Clearaudio Basic RIAA bruger jeg MC-indgangen (800 ohm). VTA er parallel og VTF er lidt højere end 2.5g. (nok snarere 2.6g.). Det giver altsammen en fin balance hos mig.
Jeg ville til enhver tid vælge en standard 103 + trækrop fra Uwe frem for en "R" (som jeg dog ikke selv har hørt  ). Men alligevel...
Mit næste mål på PU fronten er nok at opsnuse en god trafo a la vintage Altec Peerless eller en ny fra CineMag. Jeg prøvede de små Ortofon T-5 jeg har liggende (giver en belastning på ca. 120 ohm) men dér bliver lyden for lukket hos mig. De er nok bare ikke gode nok...
Men du har da ihvertfald den tunge Lustre arm. Om de aktive 100 ohm fra din Pro-ject RIAA er tilpas tør jeg ikke spå om.
Nå men anyways: Godt nytår!
|
| Til top |
|
| |
diamondduck Forum Bruger

Bruger siden: 30 Januar 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1321
|
| Sendt: 31 December 2007 kl. 16:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg vil bare tilføje at Pro-ject RIAA'en fungere o.k,bedre en NAD.En fed Riaa bliver det nu aldrig,men et best buy for nybegynder.
Det vigtigste ved denne pick-up er at den får en tung arm .Før den skinner den ikke igennem-en let arm gør den kønsløs død kedelig __________________ -etwas Kultur muß sein
|
| Til top |
|
| |
krenzler Forum Bruger

|
| Sendt: 31 December 2007 kl. 16:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Min AT arms samlede eff. masse er inkl. Sumiko headshell & Uwe hus oppe på ca. 27g.
Mindre kan helt sikkert også gøre det. 14g. a la SME 3012 og opefter vil jeg tro er ønskværdigt. 20g. er nok bedre end 14.
Scatcats RIAA er (så vidt jeg husker) den sikkert ganske gode Tube Box II til 2.200,-kr. og ikke den helt billige Phono Box til 600,- (som også kun spiser MM (uden hjælp)).
Mvh.
|
| Til top |
|
| |
diamondduck Forum Bruger

|
| Sendt: 31 December 2007 kl. 18:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
krenzler skrev:
Scatcats RIAA er (så vidt jeg husker) den sikkert ganske gode 〈=en">Tube Box II til 2.000,-kr. og ikke den helt billige Phono Box til 600,- (som også kun spiser MM (uden hjælp)).
Mvh.
|
|
|
den Pro-jekt jeg har prøvet til 650.- havde mc og mm-så kom ikke her __________________ -etwas Kultur muß sein
|
| Til top |
|
| |
krenzler Forum Bruger

|
| Sendt: 31 December 2007 kl. 18:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du har da helt ret D-Duck - det er Phono Box II. Koster 695,- her i indgangen til det nye år. My bad.
Jeg tænkte på den helt lille Phono Box MM (som man vel får smidt i nakken?).
Mvh.
|
| Til top |
|
| |
Scatcat Forum Bruger

Bruger siden: 17 Juni 2003 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 2539
|
| Sendt: 31 December 2007 kl. 20:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Aha. Det lyder da næsten som om at det er en DL-103 jeg skal prøve (kan man mærke gruppepresset?) Selv om nogen stadig puster mig i øret ang. Sumiko´en.
Nu er Lustre armen påmonteret en aluminiums headshell der vejer 11-12g. Så med en PU nærmer vi os de 18-19g. Så begynder det vel at ligne noget!
Og det er en Tube Box MkII jeg har. Den gør det fortrindeligt. Især efter jeg skiftede standard rørene ud med ECC803S rør (Lewis&Kauffman). Men jeg er lidt i tvivl om den vil yde en DL-103 retfærdighed. Der skal godt nok noget kvalitetsforstærkning på den PU.
Jeg har dog i mellemtiden bestilt en ny RIAA hjem . Den er ikke dyrere, tværtimod. Og kender heller ikke de specs. den har. Ud over det er en MM/MC RIAA. Men mere om den når den lander engang i jan/feb.
Godt nytår __________________ Mvh Michael
"Det er underordnet hvad du har, bare du er tilfreds og det lyder godt"
|
| Til top |
|
| |
Scatcat Forum Bruger

|
| Sendt: 31 December 2007 kl. 20:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
diamondduck skrev:
| kende ikke armen,men jeg vil tage en change med denon eller sumiko.
kender kun goldring 1006-den er sgu' for skrabet-måske en 1042 (1900.-) og det er jo mere end dit budget
|
|
|
Dette her er en Lustre arm. (SME rip-off)

Og Micro Seiki TA-1 ser sådan ud:

Flot arm, men helt sikkert for "tynd" til DL-103 eller lign. Pt. sidder der en OM PU på den. Og den gør det egentligt udemærket. Tror også at OM passer bedre til denne arm. __________________ Mvh Michael
|
| Til top |
|
| |
krenzler Forum Bruger

|
| Sendt: 31 December 2007 kl. 20:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg vil tro at du skal op i Blue Point No. 2 før end det begynder at rykke fra Sumiko kanten. Men den koster jo 2K...
Jeg har dog ikke lyttet til nogle af de billigere fra Sumiko.
Din Lustre er nok en middeltung arm men med det tunge headshell begynder det at ligne noget. Og ellers er det jo ikke så svært at lægge masse til - så længe at armen kan udbalancere det (og lejerne kan lide det).
Det lyder godt med dine ECC803S rør.  Jeg er selv i fuld gang med at sætte mig ind i denne "vidunderlige" verden omkring NOS rør nu da jeg spiller på rørbamse.
Jeg tror dog måske nok at al denne snak om hvor kræsen DL-103 er mht. forstærkning bærer lidt præg af mytologi. Som D-Duck siger er en arm i den tungere ende en god start. Som sagt går det helt fint med aktiv forstærkning via Clearaudio RIAA hos mig. Jeg er ikke i tvivl om at en rigtig god passende trafo vil gøre det bedre endnu men jeg er ikke utilfreds.
Tager jeg helt fejl hvis jeg gætter på at din kommende RIAA er på vej fra Hong Kong?? Utvivlsomt noget med rør?
Og så vil jeg lige nævne at man (jeg) faktisk godt kan høre effekten af justering af VTA selvom nålen på DL-103 er konisk.
Mvh.
|
| Til top |
|
| |
Scatcat Forum Bruger

|
| Sendt: 31 December 2007 kl. 21:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
krenzler skrev:
Tager jeg helt fejl hvis jeg gætter på at din kommende RIAA er på vej fra Hong Kong?? Utvivlsomt noget med rør?
Og så vil jeg lige nævne at man (jeg) faktisk godt kan høre effekten af justering af VTA selvom nålen på DL-103 er konisk.
Mvh.
|
|
|
Hong Kong!! Du tager helt fejl. Vi skal over på den anden side af andedammen __________________ Mvh Michael
|
| Til top |
|
| |
krenzler Forum Bruger

|
| Sendt: 31 December 2007 kl. 21:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
OK - spændende. Vi hører sikkert nærmere senere.
|
| Til top |
|
| |
Scatcat Forum Bruger

|
| Sendt: 31 December 2007 kl. 21:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
krenzler skrev:
OK - spændende. Vi hører sikkert nærmere senere.
|
|
|
Det kan du tro. 
Har lige tjekket en Yamamoto HS-1A headshell ud. Den er bare for lækker i ibenholt. ,
mennn prisen $95 + forsendelse (det er snart som at have en bil hvor stereoanlægget er dyrere end selve bilen) __________________ Mvh Michael
|
| Til top |
|
| |
krenzler Forum Bruger

|
| Sendt: 01 Januar 2008 kl. 04:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sumiko HS-12.
Hvis det skal være godt og samtidigt ikke alt for dyrt. Lavet af magnesium. Med litzetråde og stik af fin kvalitet. Azimuth kan justeres.
Mvh.
|
| Til top |
|
| |
krenzler Forum Bruger

|
| Sendt: 01 Januar 2008 kl. 04:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
diamondduck Forum Bruger

|
| Sendt: 01 Januar 2008 kl. 06:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
det er klart han ikke kan lide den,manden hører jo hifi og ikke musik.
hvis man er typen der går op i målinger/sporingsevne og det skal være så analytisk som muligt,bør nok kigge efter en anden p.u
__________________ -etwas Kultur muß sein
|
| Til top |
|
| |
mirland Forum Bruger

Bruger siden: 12 November 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1076
|
| Sendt: 01 Januar 2008 kl. 11:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Goddag i stuen og godt nytår til jer alle Jeg kan da slet ikke sidde en snak om DL-103 overhørig ! For det første vil jeg lige klappe ham hatten i ovennævnte tråd fra VA af; han må have "cotton ears" fordi en Goldring er altså en død og sløv sag ved siden af en DL-103. Er der noget 103 ikke er, så er det sløv. Den har en god "energi" i sin præsentation med en god mellemtone, fin (ikke ekstrem) top en ligeledes god bund. Personligt har jeg haft min oppe i mod Decca Maroon VdH (for hidsig), Reson et-eller-andet (mod'et Goldring - gaaaaab) Dynavector DV20X-L (bedre på mange punkter men til 5 gange prisen og til gengæld havde jeg en masse bøvl med sporings-støj), Benz Micro Ace L (keeeedelig! - varm og hyggelig: Anti-hifi), Ortofon OM-40 (var det vist - meget død i sværen ihvertfald, men faktisk et bedre køb i mine ører end f.eks Benz'en). Jeg mener helt alvorligt ikke at der findes en bedre p.u. under 2-3000 end DL-103. Kommer vi på den anden side af 3k dukker der andre ting og sager op. Men det er aldrig et problem hvis man har penge nok
__________________ System | Mirland.dk | Bitter@MySpace
|
| Til top |
|
| |
diamondduck Forum Bruger

|
| Sendt: 01 Januar 2008 kl. 12:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
mirland skrev:
. Jeg mener helt alvorligt ikke at der findes en bedre p.u. under 2-3000 end DL-103. Kommer vi på den anden side af 3k dukker
der andre ting og sager op. Men det er aldrig et problem hvis man har penge nok
|
|
|
Helt enig.
Gudskelov og tak for man er ved muffen __________________ -etwas Kultur muß sein
|
| Til top |
|
| |
Scatcat Forum Bruger

|
| Sendt: 03 Januar 2008 kl. 12:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nå drenge. Jeg har bestemt mig. Mere følger i den evindelige føljeton 
Tak for inputs so far. __________________ Mvh Michael
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline Indlæg: 2916
|
| Sendt: 03 Januar 2008 kl. 14:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
diamondduck skrev:
det er klart han ikke kan lide den,manden hører jo hifi og ikke musik.
hvis man er typen der går op i målinger/sporingsevne og det skal være så analytisk som muligt,bør nok kigge efter en anden p.u |
|
|
Det var da en fordom der vil noget, 103'eren er alt andet end neutral og lige præcis neutralitet er et uomgængeligt krav for nogle af os. Det er jo musikken og ikke pick-up'en vi vil høre
|
| Til top |
|
| |
diamondduck Forum Bruger

|
| Sendt: 03 Januar 2008 kl. 15:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Måske har jeg brugt forkerte ord,men det jeg mente var at visse pick-upper afslører mere end andre.
Jeg synes at en standard 103 er ikke så kritisk med vinyl kvaliteten,mens en F.eks Ortofon MC 5000 trives nu engang bedst i gode/super presninger.Og spiller du et slapt tysk genoptryk af en george michael plade,så fortæller den dig at dette tryk er noget lxxt. __________________ -etwas Kultur muß sein
|
| Til top |
|
| |
Scatcat Forum Bruger

|
| Sendt: 03 Januar 2008 kl. 17:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ok, drenge. Jeg har givet mig (måtte forbi 5 HFK butikker før jeg fik fingre i den):

Og i følge hårdnakkede forlydender skulle den snart udgå, til fordel for R modellen
Så er det sq bare ventetid på denne nu:

Skal der være fest, så lad der være fest!!!   
Så er det bare RIAA´en vi så venter på. høhøhø __________________ Mvh Michael
|
| Til top |
|
| |