Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 17:07   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Hvorfor ikke Isobarisk fuldtone? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
bdef
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juli 2006
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Sendt: 31 Oktober 2007 kl. 14:18 | IP-adresse registreret  

Det var en 'princip tegning', som jo derfor ikke er målfast.

En bagudvendt basmellemtone vil dels næppe gavne WAF faktoren og dels ikke gavne mellemtonen, men ellers tak for de gode inputs.

Til top Vis bdef's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bdef

Bojsenbord
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 December 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 31 Oktober 2007 kl. 15:52 | IP-adresse registreret  

Er vi nået til at det muligvis bedste vil være en tovejs, med et en slags 2 1/2 vejs delefilter?
Hvis nu at den bagerste enhed skæres af ved eksempelvis 300 hz, og den foreste ved eks 14Khz, vil den bagerste så ikke være til gene for den foreste? Vil der ikke komme en masse beregningsbøvl ud af det? Den vil vel bremse frekvenserne fra den foreste, og ikke give denne mulighed for at bruge rummer ordentlig? Jeg vil de mene at skal det være, må begge enheder skæres sammen, eller hvordan?

Til top Vis Bojsenbord's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bojsenbord

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 31 Oktober 2007 kl. 17:22 | IP-adresse registreret  

Den bageste enhed vil begrænse den frontvendte enhed ift. det kabinet den ser.

Under delefrekvensen vil de virke som en enhed, og dermed se det normale kabinet. Over delefrekvensen vil jeg tro den forreste enhed, ser en væsentligt mindre kammer. Men mellemtone og diskant har som sådan ikke behov for et stort kabinet.

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Sendt: 31 Oktober 2007 kl. 17:46 | IP-adresse registreret  

Bojsenbord skrev:
Er vi nået til at det muligvis bedste vil være en tovejs, med et en slags 2 1/2 vejs delefilter?
Hvis nu at den bagerste enhed skæres af ved eksempelvis 300 hz, og den foreste ved eks 14Khz, vil den bagerste så ikke være til gene for den foreste? Vil der ikke komme en masse beregningsbøvl ud af det? Den vil vel bremse frekvenserne fra den foreste, og ikke give denne mulighed for at bruge rummer ordentlig? Jeg vil de mene at skal det være, må begge enheder skæres sammen, eller hvordan?

Med mindre du af omstændighder der er os andre uvedkommende er tvunget til at bruge et meget lille kabinet til en given enhed er der intet som helst vundet ved princippet, kun bøvl udgifter og nedsat følsomhed.

Selvpåførte benspænd kan du trygt overlade til Jørgen Leth og Lars von Trier

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 31 Oktober 2007 kl. 18:15 | IP-adresse registreret  

bjørn skrev:

Med mindre du af omstændighder der er os andre uvedkommende er tvunget til at bruge et meget lille kabinet til en given enhed er der intet som helst vundet ved princippet, kun bøvl udgifter og nedsat følsomhed.

E N I G
Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman

Bojsenbord
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 December 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 31 Oktober 2007 kl. 18:27 | IP-adresse registreret  

Nå for katten.. Havde da egentlig troet at der var mere vundet:-(
Kender i et godt beregningsprogram til mac? For nu jeg har gjort mig så mange tanker, er jeg jo nok desværre nødt til at lave min egen højtaler. Hvordan med måleudstyr? Hvad kan anbefales, og hvor meget skal bruges?
Til top Vis Bojsenbord's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bojsenbord

bdef
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juli 2006
Lokalitet: Jylland
Sendt: 31 Oktober 2007 kl. 21:30 | IP-adresse registreret  

Opsummering:

bjørn skrev:

Så altså kun hvis man vil have sine enheder i et mindre kabinet end de oprindeligt er lavet til, skal man kase sig ud i dette usikre eksperiment.
Kan man lave kabinettet stort nok, så skal man lade være med at eksperimentere.

Hvor lille kan man tillade sig at lave det bagerste kabinet i så fald? Halv Vas?

Rune Frost skrev:

Det filter man skulle bruge burde vel være et bessel filter, da det har mest lineære fasekarakteristik?

Der er lidt usikkerhed om de to enheder skal køre med samme dele frekvens eller ikke, men hvis de skal køre som 2½ vejs, så skal det filter der skærer være af typen bessel (Q=0,5) for minimum fase drej. (Min aktive aktuelle højtalere kører p.t. med 3 ordens bessel i bassen)

Jeg tror jeg hælder til 2½ vejs modellen med 300Hz bessel til den skjulte bas/mellem og normal filtrering til de øvrige enheder. Mon ikke 1. ordens er for lidt?

daniels skrev:

De to enheder skal monteres så tæt som muligt, uden at membranen på den bagerste rammer den forrestes magnet.

Men rummet kunne med fordel være rundt, som enhedens egen form. Det mindsker compound-rummets størrelse, og forhindre luften mellem de to enheder at "virvle" rundt, og kun blive presset frem og tilbage.

Rummet imellem de to basser skal indeholde så lidt luft som muligt, dog uden at den bagerste enhed kan komme til at ramme den foreste. Rummet skal helst være rundt og matche membranen. Der må ikke være isolering af nogen form imellem de to enheder.

Så end ikke filt på indersiden af røret der forbinder de to enheder?

Blygummi må være tilladt, så røret 'ringer' så lidt med som muligt.

Til top Vis bdef's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bdef

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 31 Oktober 2007 kl. 23:49 | IP-adresse registreret  

@bdef
Kammeret bag den bagerste enhed, beregnes som Vas/2.

Jeg ville ikke bruge nogen form for dæmpning i compound-rummet. Alt "blødt" materiale i compound-rummet vil påvirke luftens fjedereffekt på enhederne. Så heller ikke blygummi vil jeg bruge indvendigt i compoundrummet. Men udvendigt er en anden sag.
Det "ringer" ikke uden blygummi, da der er tale om luft der passere, og ikke lyd - hvis man kan forklare det på den måde. Men luften der bevæger sig i compound-rummet er ikke lydbølger i samme forstand, som de lydbølger den forreste enhed udstråler, som bliver til lyd.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 3
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes