Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 15:11   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: følsomhed ved flere enheder? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
CasperCU
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Juli 2005
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 27 Oktober 2007 kl. 17:41 | IP-adresse registreret  

Tak. for de mange svar. tror jeg har forstået det lidt bedre nu. altid rart at kende lidt til det.
Til top Vis CasperCU's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CasperCU

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 29 Oktober 2007 kl. 01:59 | IP-adresse registreret  

Når man diskuterer forholdene omkring enhedernes opførsel mht. følsomheden (EFFEKT-følsomheden), er impedansen principielt uvedkommende! 

Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

Neeper
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske

Bruger siden: 11 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 29 Oktober 2007 kl. 03:24 | IP-adresse registreret  

Hej CasperCU

Der er en del svar i denne debat, men det kan måske være lidt svært at gennemskue.

I dit eksempel er det til en start meget vigtigt at forstå hvad det er der kommer ud af forstærkeren. Enhver transistor forstærker, vil indtil den når klippe grænsen, opføre sig som en konstant spændings generator. Altså står volumenen på et bestemt niveau med et kontinuerligt sinus signal på indgangen, så kommer der hele tiden f. eks 2.83 volt ud (1 watt ved 8 ohm, 2 watt ved 4 ohm, 4 watt ved 2 ohm).

Derfor er det i dit tilfælde udelukkende spændings følsomheden der er interessant.

(info: Ved fordobling eller halvering af tilført effekt, hæves / sænkes lydtrykket med 3 dB på en given enhed)

Har man et givent areal/bevægelse, f.eks 100 cm2 der flytter sig 10 mm, og man så øger sd til 200 cm2, og bibeholder de 10 mm bevægelse, så får man 6 dB mere lydtryk. Og det er uagtet hvilken energi det kræves for at frembringe denne fordobling af flyttet luft.

Herefter skal man så se på, hvor mange enheder man har, og hvilken effekt de får tilført.

1 stk. 89 dB, (1 watt, 8 ohm total) (alle tilfælde 2.83V):

Ved parallel:

2 stk. 95 dB, (2 watt, 4 ohm total) (1 watt / 89 dB per enhed)

4 stk. 101 dB, (4 watt, 2 ohm total) (1 watt / 89 dB per enhed)

Ved serie:

2 stk. 89 dB, (0.5 watt, 16 ohm total) (0.25 watt / 83 dB per enhed)

4 stk. 89 dB, (0.25 watt, 32 ohm total) (0.0625 watt / 77 dB per enhed)

Kombineret serie/parallel:

4 stk. 95 dB, (1 watt, 8 ohm total) (0.25 watt / 83 dB per enhed)

Forklaringen på ovenstående, er at de 4 enheder skal deles om den ene watt, og dermed kun får 0.25 watt hver. Hermed kommer der 2 x 3 dB mindre, altså kun 83 dB ud af hver, men da der er 4 dobbelt areal, så skal der ligges 2 x 6 dB oven i, altså 95 dB i alt...

Med 8 stk. 8 ohm / 89 dB enheder, kan du altså opnå 101 dB spændings følsomhed, og 4 ohms belastning...

Effekt følsomheden er ens ved serie, parallel og serie/parallel. Det kræver f.eks 1 watt at frembringe 95 dB ved 4 stk. enheder, uanset hvordan de er koblet sammen.

Effekt følsomheden forøges med 3 dB per areal fordobling.

Alt ovenstående er facts, ikke noget jeg tror (det kan man gøre i kirken om søndagen, som min gamle lærer sagde ;)

Mvh Kim

Til top Vis Neeper's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Neeper Besøg Neeper's Websted

CasperCU
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Oktober 2007 kl. 17:10 | IP-adresse registreret  

Mange tak for det uddybende svar synes det er intet mindre end fantastisk der er så mange folk i disse forums som vil hjælpe

Sagde godt nok til at starte med at jeg bare var nysgerrig. det passer skam også dog er der en anden side af historien. Da en ven og jeg skal købe helt nyt PA system. Det gamle er min papas efterladenskaber fra hans ungdom... hvilket er et stykke tid siden

Da PA udstyr nok intereserer de færeste herinde. så er det sikkert ikke det rigtige sted at spørge om enhederne vil passe sammen. Men nu prøver vi lige alligevel. Well here goes
Vi havde sammen fundet disse enheder til projektet.
15" bas-mellemtone
klik her
2" kompresions driver
klik her

regner med at bruge 2 basser og et horn per side også selvom de ikke passer 100% sammen. er det fint nok. da vi bruger et aktivt system som bliver korigeret af berhinger 2496 ultra drive pro.
2496 ultra drive er også ret vigtig da vi ikke har sindsygt kraftige amps. Så der ikke ryger for meget effekt i delefiltrene.
Berhinger EUROPOWER EP 2500(2x750 i 4 ohm) 3 stk. en amp til 2 enheder. hvis nu nogen var nysgerrige

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 30 Oktober 2007 kl. 23:21 | IP-adresse registreret  

Til professionelt brug er bassens 3mm Xmax ikke særlig meget, men det er vel også mest en mellemtone med den høje følsomhed og Fs

Compressions driver, personlig ville jeg nok vælge en BEYMA, måske 1.4", men det betyder lidt højere delefrekvens og det vil så også kun være 2vejs

Hvis I virkelig vil satse på 3vejs ville jeg lægge vægten mere i den dybe ende, altså ofre lidt følsomhed og nøjes med en enkelt 15" som nedre mellemtone bygget sammen med diskanhornet og så supplere med et eller to stk 18" basmodul - men jeg indrømmer jeg har heller ingen erfaring på området, og det afhænger selvfølgelig af til hvad det skal anvendes, PA er jo et vidt begreb - til et dedikeret sanganlæg er det sikkert fint med de 15"   

Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 31 Oktober 2007 kl. 05:10 | IP-adresse registreret  

Tjah, beskrivelsen af enheden anbefaler faktisk brug af sub til større steder. Men det afhænger meget af, hvor stort et stedet er, og hvor højt der skal spilles... Det ved vi jo ikke.
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

CasperCU
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Oktober 2007 kl. 17:33 | IP-adresse registreret  

Ja. men nu har vi ikke lagt os fast på de 15" enheder. Men denne enhed beyma enhed. den skulle gå langt nok op til at compressions hornet kan tage over.

beyma 18" enhed og lige som musicus siger. så har den også en meget højere Xmax. Der står godt nok lidt forskellig information omkring enheden på forskellige sider. Men den skulle være betydentlig større. Den skulle også opfører sig godt i en kabinet på omkring 170liter. så det heller ikke bliver et kæmpe kabinet. de små 35-360 liter liter for 2 basser og 1 horn.

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 31 Oktober 2007 kl. 17:41 | IP-adresse registreret  

I kan få rigtige PA enheder omtrent samme priser her

http://www.cadaudio.dk/divpaenhprisl04.htm

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 31 Oktober 2007 kl. 17:58 | IP-adresse registreret  

Jeg mener alle Beyma 18" er meget bas orienterede - der er nogle enkelte mere mellemtone orienterede 12-15"

Jeg har udvalgt nogle PrecisionDevices af deres nyere modeller som jeg finder interessante og påtænker at købe 

http://www.precisiondevices.co.uk/showdetails.asp?id=79

http://www.precisiondevices.co.uk/showdetails.asp?id=84 fås også med neo motor

Til et 3vejs påtænker jeg at bruge denne 12" mellemtone

http://www.precisiondevices.co.uk/showdetails.asp?id=70

Jeg skal bruge 18" bassen da jeg vil lave 3vejs, men til en 2vejs med dobbelte basser ville jeg vælge 15"

MEN hvis du holder fast i den BMS coax. og altså også 3vejs, vil 2x18" sikkert være fint - dog har jeg mine tvivl om at bruge en compressions driver så dybt som BMSen magter

Hvis du kender de engelske priser som ligger omkring 150pund hos BlueAran, kan du måske få dem hos CADaudio til rimelige priser ved et samlet køb - portoen på et større læs enheder fra UK er næppe billigt

Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus

CasperCU
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Oktober 2007 kl. 18:48 | IP-adresse registreret  

Ja beyma er meget bas orienterede. heller ikke noget problem

Men kender ikke rigtig noget til Precisiondevice. men spændene enheder bestemt.

Jeg kan finde de beyma enheder til omkring 2000kr stykket. så det burde være fint.
de rækker nemt op til 1000 og BMS hornet rækker ned til 300. med et stort nok horn. men det vil dog kræve et horn på en meter.

så regner med at kunne dele et sted mellem 1500-2000hz det skulle vist nok være muligt. næsten uanset hvilken basenhed jeg bruger.. af dem som jeg har kigget på

Neeper
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske

Bruger siden: 11 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 31 Oktober 2007 kl. 23:15 | IP-adresse registreret  

Som andre er inde på; den 15" du først linker til, laver ikke rigtigt noget bas... Den har -3dB ved 140 Hz!

Men hold da op en følsomhed! Med 2 i enheder i parallel og en 700 Watt RMS / 4 ohm amp vil du kunne lave 136 dB lydtryk... Så er det bare lige med at finde noget bas der kan følge med...

Til top Vis Neeper's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Neeper Besøg Neeper's Websted

CasperCU
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 November 2007 kl. 17:42 | IP-adresse registreret  

Men hold da op et bassystem der skal til at følge med der!
hvis jeg kan finde det så starter jeg et nedrivningsfirma samtidig

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes