| Forfatter |
|
r-l-b Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 7702
|
| Sendt: 29 Oktober 2007 kl. 21:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for input - jeg har en 110 volt den starter jeg med
Glæder mig at høre at den lyder godt - glæder mig til selv at høre det
det med stik i bunden ? tja nogle har dem i siden - nogle bagpå - jeg ved ikke om det er nemmere med dem i bunden
Andre der har grej med stik i bunden ?
__________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
| Til top |
|
| |
fredmarantz Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2440
|
| Sendt: 29 Oktober 2007 kl. 21:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jahhh - det med det sære stik i netbrønden siger intet om hvilken voltage der skal bruges på maskinen, bortset fra, at det enten er 110V(117V) - eller 220 (230-234V). altså helt normalt.
Problemstillingen står vel nærmere i om apparatet ER internt stillet til fx 230V. Her synes jeg at R-L-B gør det klogeste, nemlig at starte med 110V og se hvordan dyret opfører sig. Dog vil le jeg HELT klart bruge en Variotrafo, så jeg kunne følge apparatet fra fx 10V og op - gennem en dag. Det kan være længe siden, at der har været "ild" i den - og måske skulle du lige lette hjelmen på den og inspiceret indmaden - kondensatorer - brændte modstande mv. Det kan blive rigtig træls, hvis det begynder at lugte fælt efter tænding!
Der er en god sandsynlighed for, at appartatet faktisk ER en 230V, da der egentlig er solgt "pænt" med SA-600 herhjemme omkring 1970, Da Quali-fi Ingeniørfirma i Kristianiagade 1 (er det i Kbh??) havde importen af JBL. Begge mine eksemplarer er 230V's og har netop denne sjældne netbrønd. Der er lavet en løsning på mine eksemplarer #4650 og #5362, som er identiske, nemlig at man har monteret et par ganske almindelige netkabler, som munder ud i et par "klemmer" monteret med krympestrømpe (krympeflex). På mine eksemplarer ses desuden en original sticker - placeret på bagsiden af apparaterne, hvor der står Quali-fi Ingeniørfirma osv - OG bl.a. 220V. Dog vil jeg lige sige at de ekstra "AC-convenience-stik på undersiden af mine apparater alle er fjernet og blændet af - formentlig for at kunne opnå Demko-godkendelse, så hvis dine tilsvarende stik ikke er afblændede/fjernede, så skal du være lidt mere påpasselig, da der kan være tale om parallelimport (måske fra Thule??).
i min næste post vedlægger jeg lige en række billeder af mine eksemplarer, så vi da kan få kigget lidt på disse også.
Vh
Freddy
|
| Til top |
|
| |
Morten014 Forum Bruger

Bruger siden: 29 Juli 2007 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1151
|
| Sendt: 29 Oktober 2007 kl. 22:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
r-l-b skrev:
Tak for input - jeg har en 110 volt den starter jeg med
Det med stik i bunden ? tja nogle har dem i siden - nogle bagpå - jeg ved ikke om det er nemmere med dem i bunden
Andre der har grej med stik i bunden ?
|
|
|
Hmm det er da underligt at have dem i bunden, så skal den stå på hovdet eller man skal til at save i sit rack.
|
| Til top |
|
| |
fredmarantz Forum Bruger

|
| Sendt: 29 Oktober 2007 kl. 22:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Og her kommer så et flash af mine gamle svende fra JBL:

Billerne er desværre ikke superskarpe og helt tydelige, men giver forhåbentlig et indtryk af problemstillingen omkring netbrønden og voltage-spørgsmålet - måske kan fabrikationsnumrene også bruges i en vis udstrækning?
Vh
Freddy
|
| Til top |
|
| |
fredmarantz Forum Bruger

|
| Sendt: 29 Oktober 2007 kl. 22:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Og så lige yderligere et par tanker:
Du bedes bemærke, at der på sticker'en umiddelbart under netbrønden står: SA 600E - Dette "E" kunne betyde "European" = 220V (230V) - dette stod tit og gør måske stadig på en række amerikanerting så man kunne skelne mellem versionerne i logistikken.
Jeg bemærker, at dine AC-convenience stik ikke er fjernet for at tilfredsstille Demko. Dette kunne, som tidligere nævnt være pga. parallelimport eller.....at eksemplaret er ældre end mine og måske indført før denne fjernelse blev en standardting? Hvadf er fabrikationsnummeret??
Vh
Freddy
|
| Til top |
|
| |
fredmarantz Forum Bruger

|
| Sendt: 29 Oktober 2007 kl. 23:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja - nu griber det om sig: Jeg har dæleme fundet servicemanualen (kopi) til sa-600 i mine gemmer!
Her står bl.a. en del om AC voltage conversion osv. Hvis det skal bruges kan jeg vel scanne eller lign.
Vh
Freddy
|
| Til top |
|
| |
Jan Graffo Lukket konto

Lukket efter ønske fra bruger!
Bruger siden: 17 November 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 589
|
| Sendt: 29 Oktober 2007 kl. 23:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg købte selv sådan af hr. KT i 1968, men skilte mig af med den efter halvandets års tid, fordi volumenpotentiometret begyndte at knitre, når man drejede knappen. Så var den hos Quali-Fi ti noget spraybehandling men tre måneder efter var den gal igen. Det jeg vil sige er bare: find ud af, og det kan udskiftes eventuelt med et bedre. Jeg opgav og byttede væk for en stor Marantz receiver.  __________________ "There's no substitute for experience"
|
| Til top |
|
| |
fredmarantz Forum Bruger

|
| Sendt: 29 Oktober 2007 kl. 23:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det med skrat i vol.pot. er jo en klassiker. Jeg synes nu ikke, at mine skratter i dette potmeter overhovedet, men du kan have haft et uheldigt potmeter måske?. Jeg synes nu, at der skal meget til for at skifte en JBL-forstærker ud - og til hvad? Nåh ja, nu er jeg jo Marantz-mand først og fremmest og derfor synes jeg da, at hvis man SKULLE udskifte, så ville Marantz vel være et rigtig godt valg! Især i den gyldne periode.
Lidt off topic: Hvilken Marantz receiver skiftede du til ? Var du tilfreds med den? Har du den stadig? Hvis den er der endnu - måske på loftet - hæ-hæ, så kunne vi måske.....
Vh
Freddy
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

|
| Sendt: 30 Oktober 2007 kl. 00:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
fredmarantz skrev:
Og så lige yderligere et par tanker:
Du bedes bemærke, at der på sticker'en umiddelbart under netbrønden står: SA 600E - Dette "E" kunne betyde "European" = 220V (230V) - dette stod tit og gør måske stadig på en række amerikanerting så man kunne skelne mellem versionerne i logistikken.
Jeg bemærker, at dine AC-convenience stik ikke er fjernet for at tilfredsstille Demko. Dette kunne, som tidligere nævnt være pga. parallelimport eller.....at eksemplaret er ældre end mine og måske indført før denne fjernelse blev en standardting? Hvadf er fabrikationsnummeret??
Vh
Freddy
|
|
|
min er 2449 - dine er omkring de 5000 så min kunne godt være en tidlig model Poul M foreslår at du eller en anden med en 220 v model måler DC-modstanden på jeres forstærker mellem benene på strømindgangen - så kan jeg gøre det samme og sammenligne - ikke at jeg helt forstår hvad det går ud på men jeg har da et multimeter  så med lidt vejledning kan jeg måske undgå at brænde hytten ned  Jeg kan godt lide denne "tråd" - udveksling af vintage minder og gode billeder fra "ægte live" versioner krydret med lidt Krenzler research og det er kun herligt at du ikke kan lade være med at interessere dig for den Marantz Receiver - andet ville være umenneskelig selvdeciplin 
|
| Til top |
|
| |
fredmarantz Forum Bruger

|
| Sendt: 30 Oktober 2007 kl. 00:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
At måle DC-modstanden kunne jeg nok godt, men i min servicemanual står der pænt udførligt beskrevet, hvordan kablerne skal være monteret over trafoen når det skal være hhv. en 110V-version og en 220/230 V-version - så det skal vi nu nok finde ud af, når vi lige får låget af din SA600
Endelig hedder det i servicemanualen: 1A hovedsikring er en 230V's version og 2A hovedsikring er en 110V-version. Inde i netbrønden på min #4650 sidder en lille mærkat "replace with 1 Amp. slo-blo fuse" Den er sat på fordi det er en 220V-version.
vh
Freddy
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

|
| Sendt: 30 Oktober 2007 kl. 00:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
fredmarantz skrev:
At måle DC-modstanden kunne jeg nok godt, men i min servicemanual står der pænt udførligt beskrevet, hvordan kablerne skal være monteret over trafoen når det skal være hhv. en 110V-version og en 220/230 V-version - så det skal vi nu nok finde ud af, når vi lige får låget af din SA600
Endelig hedder det i servicemanualen: 1A hovedsikring er en 230V's version og 2A hovedsikring er en 110V-version. Inde i netbrønden på min #4650 sidder en lille mærkat "replace with 1 Amp. slo-blo fuse" Den er sat på fordi det er en 220V-version.
vh
Freddy |
|
|
 sådan en sidder der også i min
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

|
| Sendt: 30 Oktober 2007 kl. 00:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
men jeg skal nok tage et bedre billede inden i hvis vi skal kunne se noget om hvordan trafoen er wired
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

|
| Sendt: 30 Oktober 2007 kl. 00:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
her lidt historie om
Danmarks Elektriske Materielkontrol (DEMKO) 1930
Ifølge Københavns Belysningsvæsens regulativ af 1904 skulle det i Kbh. anvendte el-materiel godkendes af Belysningsvæsenet. Nærmere bestemmelser om el- materiellets konstruktion og prøvning udsendtes af kommunen i 1920 og en hidtil ret uformel syning afløstes af formel godkendelse efter undersøgelse på Belysningsvæsenets Laboratorium. Danske Elektricitetsværkers Forening (DEF) vedtog i 1925, at det af Kbh.s Belysningsvæsen godkendte materiel skulle anses for godkendt af foreningen, og det henstilledes til medlemmerne at foreskrive forhåndsgodkendelse inden for deres forsyningsområder, herunder af materiel til husholdningsbrug. Godkendelserne og evt. tvivlsspørgsmål skulle behandles af foreningens samtidigt nedsatte Approbationsudvalg. Efter udenlandske forbilleder indførtes fra 1.4.1928 godkendelsesmærket "D" (i en ring). Efter forslag fra DEF optoges ved revisionen af lov om elektriske stærkstrømsanlæg (146 af 20.4.1928) en bestemmelse om forbud mod salg og levering i Danmark af elektrisk materiel, som ikke svarede til stærkstrømsreglementets sikkerhedsbestemmelser, og som ikke var godkendt af et statsligt Prøvningsudvalg, nedsat af Min. f. Offentlige Arbejder. Bestemmelsen trådte i kraft 1.8.1930. Prøvningsudvalget afløste DEFs Approbationsudvalg og nedsattes ved Min. f. Offentlige Arbejders skrivelse af 13.5.1930 (forretningsorden af 22.8.1930). Det skulle kontrollere elektrisk materiels konstruktion og udførelse, fortrinsvis materiel, der brugtes af ikke-sagkyndige, for at begrænse berørings- og brandfaren. Efter overenskomst med Prøvningsudvalget udførte Kbhs. Belysningsvæsens Laboratorium undersøgelser af det indleverede materiel under navnet Danmarks Elektriske Materielkontrol (DEMKO). I 1963 overførtes DEMKOs tekniske personal fra Kbh.s Belysningsvæsen til Min. for Offentlige Arbejder. Indtil 1969 var direktøren for Kbh.s Belysningsvæsen formand for DEMKO; denne var herefter den til enhver tid værende formand for Elektricitetsrådet. For at opfylde EF-direktiv af 19.2.1973 (lavspændingsdirektivet 73/72/EØF) om afskaffelse af tekniske handelshindringer afløstes den hidtidige forhåndsgodkendelse af pligt til anmeldelse til DEMKO (registreringspligt) ved markedsføring af nye typer elektrisk materiel (lov 269 af 8.6.1977, jf. bek. 18 af 19.1.1978, ændret ved bek. 347 af 23.7.1980). Materiel kunne herefter godkendes som lovligt, evt. på grundlag af udenlandske prøvningscertifikater; opfyldte materiellet ikke konstruktionsforskrifterne, kunne det pålægges fabrikant og forhandlere at tilbagekalde allerede markedsført materiel. Klager afgjordes endeligt af DEMKO. Ved bek. 308 af 1.5.1989 overgik DEMKO fra Trafikmin. til Boligmin.
Henvisninger: Materielkontrol. Laboratoriet for Undersøgelse af elektrisk Materiel, i: Københavns Elektricitetsværker 1892-1942, 1942 s.259ff. Elektrisk materielkontrol i Danmark, i: Elektroteknikeren 6, 1956 s.97ff. Finansudvalgets aktstykke nr. 276 af 3.5.1963. Folketingstid. 1976/77 A, sp. 3267ff. Publikationer (bl.a.): Årsberetning, Godkendt og registreret elektrisk materiel (årlig), DEMKO-meddelelser.
så ved vi det 
|
| Til top |
|
| |
fredmarantz Forum Bruger

|
| Sendt: 30 Oktober 2007 kl. 00:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så er kysten stort set klar: Det MÅ være en 220V -version
Hvis jeg var dig, så ville jeg så krydschecke med rigtig forkabling på trafoen (i overensstemmelse med servicemanual fra mig) - og starte den op på variotrafo (for at kunne gribe ind hvis noget lugter forkert- og laaangsomt øge spændingen over en dags tid indtil vi har de 220-230V - ikke mindst for at kunne genoplive elektrolytkondensatorer, hvis den ikke har været tændt længe (flere år). pilotlampen skal lyse pænt kraftigt - nærmest hvidligt når spændingen er korrekt.
Dette med elektrolytkondensatorerne ved "Bjørn" en hel del om - måske kunne han komme på banen her?
Vh
Freddy
|
| Til top |
|
| |
krenzler Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 5449
|
| Sendt: 30 Oktober 2007 kl. 01:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline Indlæg: 2916
|
| Sendt: 30 Oktober 2007 kl. 01:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
fredmarantz skrev:
|
Så er kysten stort set klar: Det MÅ være en 220V -version
Hvis jeg var dig, så ville jeg så krydschecke med rigtig forkabling på trafoen (i overensstemmelse med servicemanual fra mig) - og starte den op på variotrafo (for at kunne gribe ind hvis noget lugter forkert- og laaangsomt øge spændingen over en dags tid indtil vi har de 220-230V - ikke mindst for at kunne genoplive elektrolytkondensatorer, hvis den ikke har været tændt længe (flere år). pilotlampen skal lyse pænt kraftigt - nærmest hvidligt når spændingen er korrekt.
Dette med elektrolytkondensatorerne ved "Bjørn" en hel del om - måske kunne han komme på banen her?
Vh
Freddy
|
|
|
Problemet med elektrolytkondensatorer er at de skal formateres til den spænding de skal brges ved. Hvis de har været ude af drift i en længere periode er det "om igen og forfra"
Ofte går det godt selv om de bliver "sparket ud af sengen" men fidusen med at starte skrumlet op via en variotrafo minimerer risikoen for at en gammel træt lyt ødelægger forstærkeren fordi den bumser af med et brag.
Det vil dog være fornuftig at inspicere for udbulninger og tegn syrerester omkring låg og terminaler. Er der det mindste spor af snallerværk som fra et dårlig batteri så er lytten utæt og skal skiftes.
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

|
| Sendt: 30 Oktober 2007 kl. 01:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
SA 600 fik også en design pris - så den var da værd at klone for ATC (omend på hovedet)

Arnold Wolf Receiving Western Electronics
Show and Convention (WESCON) Industrial Design Award for JBL SA 600
© Harman International,
Courtesy Arnold Wolf
Tak for link til service manualen Krenzler -
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

|
| Sendt: 30 Oktober 2007 kl. 01:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
ps. imponeret over at du kunne finde den manual på en frøspiser side 
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

|
| Sendt: 30 Oktober 2007 kl. 01:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
SA 600 står til salg og som "sold" på mange Japanske sider til mellem 250.000 og 315.000 yen 100 yen koster 4,53 kroner så det må være 250.000/100*4,53 = 11.325 - er det mig der ikke kan regne eller er Japanerne bare ikke rigtigt kloge ???
Freddy - hvad koster sådan en vario trafo ting ? med alt det vintage skramme jeg har er det måske ikke så tosset at anskaffe sig en
|
| Til top |
|
| |
krenzler Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 5449
|
| Sendt: 30 Oktober 2007 kl. 01:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
r-l-b skrev:
| er det mig der ikke kan regne eller er Japanerne bare ikke rigtigt kloge ??? |
|
|
Helt sikkert det sidste.
r-l-b skrev:
| SA 600 fik også en design pris - så den var da værd at klone for ATC (omend på hovedet) |
|
|
Ikke ATC men Air Tight. Du skulle nødigt få Poul på nakken.
|
| Til top |
|
| |