Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 20:01   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Vintage
 HIFI4ALL Forum : Vintage
Emne Emne: edit. JBL SA 600 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline
Sendt: 13 Januar 2008 kl. 00:46 | IP-adresse registreret  

krenzler skrev:
Her er en engelsk Google oversættelse af en hollandsk tråd omhandlende en gennemgribende restaurering af en SA-600. Med masser af gode billeder.

På originalsproget for dem der er til dét.

Nu ved rlb hvorfor det er svært at få nogen til at udføre renoveringen uden at der er et moment af faglig interesse og sportslig indstilling til projektet

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 13 Januar 2008 kl. 09:49 | IP-adresse registreret  

bjørn skrev:

krenzler skrev:
Her er en engelsk Google oversættelse af en hollandsk tråd omhandlende en gennemgribende restaurering af en SA-600. Med masser af gode billeder.

Nu ved rlb hvorfor det er svært at få nogen til at udføre renoveringen uden at der er et moment af faglig interesse og sportslig indstilling til projektet

Det er ganske vist Bjørn, men jeg forlader mig på at skytsengelen "Sankt M" forbarmer sig over min SA 600 og således taler dens sag godt over for vogterne ved vintage himmeriets porte så den kan blive velsignet med nye profilyttiske profilaktiske lytter, himmelske autonatorer renset for fortidens synder så den atter kan rejse sig af asken som fugl phønix.

Det mekaniske - paintjob m.m. af trafo kan jeg nok selv hitte ud af men som sagt og som Krenzler så glimrende viser med billedserien fra Holland  - når først man tager fat er der noget at tage fat på.

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Januar 2008 kl. 13:27 | IP-adresse registreret  

r-l-b skrev:
bjørn skrev:

krenzler skrev:

Det er ganske vist Bjørn, men jeg forlader mig på at skytsengelen "Sankt M" forbarmer sig over min SA 600 og således taler dens sag godt over for vogterne ved vintage himmeriets porte så den kan blive velsignet med nye profilyttiske profilaktiske lytter, himmelske autonatorer renset for fortidens synder så den atter kan rejse sig af asken som fugl phønix.

Det mekaniske - paintjob m.m. af trafo kan jeg nok selv hitte ud af men som sagt og som Krenzler så glimrende viser med billedserien fra Holland  - når først man tager fat er der noget at tage fat på.

Miraklernes tid er ikke forbi, men sminken er malplaceret, man maler da ikke antikviteter (de nederlændinge har sgu kuk i tulipanen)

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 13 Januar 2008 kl. 14:02 | IP-adresse registreret  

Jeg må sige, at det er en lidt fór gennemgribende restaurering i forhold til min verden. Den med antikviteterne kan jeg helt tilslutte mig. Hvis et apparat har en strukturel el. elektrisk brist skal det laves. Kosmetik tilhører apparatets historie og skæbne. Så malingen - nej! Men total rengøring - Ja

Højttalere kan dog modtage olie fx.

Den med malingen var aldrig gået i fx vintage guitars - disse guitarer, som ofte repræsenterer værdier på langt over 100.000 - halveres på det nærmeste i værdi, hvis man har malet den op igen - selv i original farve - på original fabrik. Selv lodningerne på de elektriske skal være originale så vidt muligt.

Vh

Freddy

Til top Vis fredmarantz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fredmarantz

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Januar 2008 kl. 16:16 | IP-adresse registreret  

Jeg er få så vidt enig med jer - jeg tror nu kun det er kassen til transformatoren og bagpladen indvendig han maler for at undgå yderligere rustangreb - rust er sku ikke rart

Jeg er ikke samler - men der udover er min SA så pæn indvendig og udvendig at der nok kun bliver tale om at skifte deffekte el. indtørrede komponenter samt at rense kontakter og potmetre (hvis det er det det hedder på hifisk)

Egentlig synes jeg at de højtalere han har på det sidste billede er mere malplacerede selvom de er jbl - der er slet ikke den samme aura over dem -  nu er jeg ikke jbl kender men er de ikke ca. 20 år yngre end forstærkeren ?

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Januar 2008 kl. 16:59 | IP-adresse registreret  

r-l-b skrev:
Jeg er få så vidt enig med jer - jeg tror nu kun det er kassen til transformatoren og bagpladen indvendig han maler for at undgå yderligere rustangreb - rust er sku ikke rart

Jeg er ikke samler - men der udover er min SA så pæn indvendig og udvendig at der nok kun bliver tale om at skifte deffekte el. indtørrede komponenter samt at rense kontakter og potmetre (hvis det er det det hedder på hifisk)

Egentlig synes jeg at de højtalere han har på det sidste billede er mere malplacerede selvom de er jbl - der er slet ikke den samme aura over dem -  nu er jeg ikke jbl kender men er de ikke ca. 20 år yngre end forstærkeren ?

Det er helt normalt med rustne chasis'er på gamle amerikanske forstærkere.

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 13 Januar 2008 kl. 17:30 | IP-adresse registreret  

Jo -de højttalere er vist et par 4412 - med titaniumdiskant. formentlig fra et sted midt i 80'erne. Det ville være mere passende med den gamle L-100, som efter min mening spiller lidt mere tilbagelænet i toppen - og så selvfølgelig også er mere autentiske i forholdet til den tidsmæssige ramme - ikke mindst lydmæssigt.. Det kan selvfølgelig være, at ejeren er ligeglad med det - og fred være med det.

Vh

Freddy

Til top Vis fredmarantz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fredmarantz

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Januar 2008 kl. 18:37 | IP-adresse registreret  

kan rust - som man netop ser det på amerikanske apparater - slet ikke skade elektronikken ??
som "rust-støv" er det ikke oxideret jern - ledende som langsomt løsner sig når der kommer mere rust nedenunder og så fordeler sig inde i apparatet - eller er det noget fis ?

sorry for min manglende metalurgiske viden

alterego
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Marts 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 15 Januar 2008 kl. 00:47 | IP-adresse registreret  

Medmindre forstærkeren står klos op ad en brusekabine, så går "oprustningen" mere eller mindre
i stå, når hele overfladen er oxyderet.
Det er derfor mere af æstetiske grunde man maler/rustbehandler overfladerne.

Til top Vis alterego's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af alterego

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Januar 2008 kl. 00:48 | IP-adresse registreret  

så er Niel Young da bare fuld af ..... (rust never sleeps) - glæder mig til at den bliver renoveret

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 4
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes