Tilbage til HIFI4ALL.DK 26. juni 2026 | 09:49   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: NewClassD lyd (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
MrForce
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Februar 2005
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 249
Sendt: 14 April 2008 kl. 19:55 | IP-adresse registreret  

Hejsa 

Seneste nyt i NewClassD føljetonen, er at det ene af mine NCD1 moduler lukkede røg ud og sammen med modulet, brændte mine "nye" (har haft dem ca. 1½ måned) Kef Reference 4 bas enheder af

Så nu tør jeg sgu ikke rigtig stole på de der NCD1 moduler mere - De skulle jo have den der fine processor som straks lukker ned for modulet, hvis der er noget galt - Man må jo nu konstatere at det virker IKKE en skid 

Så nu har jeg bestilt mig et par nye bas enheder til mine Kef'er til 3-4000,- kr. og er godt gal på de p***e NCD1 moduler...grrrrrrr..... 

Er lidt forundret over at det "KUN" er basserne der døde og at diskant og mellemtone enhederne ikke lyder til at have taget skade - håber ikke jeg konstatere noget andet hen af vejen...!!

Lars fra Dexa/NewClassD ombyttede NCD1 modulet, men ved sgu ikke om jeg tør anvende min forstærker mere efter det jeg har oplevet ????  

 

M.v.h.

MrForce

 

Til top Vis MrForce's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MrForce
 
Diamagnetic
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 24 Januar 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1508
Sendt: 14 April 2008 kl. 20:08 | IP-adresse registreret  

DC. Er du sikker på det var samlet godt nok. For mig lyder det som enten + eller - strømforbindelsen svigtede. Det er din egen skyld VIL JEG tro.
Til top Vis Diamagnetic's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Diamagnetic
 
MrForce
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Februar 2005
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 249
Sendt: 14 April 2008 kl. 21:26 | IP-adresse registreret  

Alle kabler var monteret 100% som de skulle (blev NATURLIGVIS kontrolleret da det nye modul blev monteret). Det var IC'en som sidder lige over køleprofilen som lukkede røg ud - Det var IKKE min fejl -  en underlig måde du skriver det på forresten !!! 

Øv...øv..... 

 

/ MrForce

Til top Vis MrForce's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MrForce
 
NillerViborg
Lukket konto
Lukket konto

Sound2Vision/LC Audio. Efter eget ønske!

Bruger siden: 17 Februar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 320
Sendt: 14 April 2008 kl. 21:38 | IP-adresse registreret  

 Hej MrForce..:

Umiddelbart ville jeg sige, baseret på dit billede nummer to, at det ser ud til at din ene "udgangsledning" krydser din indgang. Det er set med forskellige Klasse D moduler at dette desværre kan medføre, at forstærkeren kan høre sig selv, og dermed gå i sving - resultat = BurnOff...

Jeg vil tro at det er dit "højre" modul på billede to der er gået kold...??

 - Bor nye huller til dine højttaler-terminaler, og sno de indvendige højttale-kabler parvis, så vil jeg tro at du ikke ser problemet igen...!!

Lars / Viborg  -  Tech Support for LC Audio

( Jeps, selvom jeg engang imellem arbejder for "et konkurrerende firma" har jeg da osse leget med NCD'erne....!! )

Til top Vis NillerViborg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NillerViborg
 
Diamagnetic
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 24 Januar 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1508
Sendt: 14 April 2008 kl. 21:49 | IP-adresse registreret  

MrForce skrev:

Alle kabler var monteret 100% som de skulle (blev NATURLIGVIS kontrolleret da det nye modul blev monteret). Det var IC'en som sidder lige over køleprofilen som lukkede røg ud - Det var IKKE min fejl -  en underlig måde du skriver det på forresten !!! 


Øv...øv..... 


 


/ MrForce



Sorry for mig lød det som DC da kun basserne er røget.
Til top Vis Diamagnetic's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Diamagnetic
 
MrForce
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Februar 2005
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 249
Sendt: 14 April 2008 kl. 22:03 | IP-adresse registreret  

Hej Lars

Det var faktisk det venstre modul der gennemførte en nedsmeltning

Men er det ikke netop derfor man montere de der ferritkerner, så de ikke går i selvsving ?

 

M.v.h.

MrForce

Til top Vis MrForce's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MrForce
 
MrForce
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Februar 2005
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 249
Sendt: 14 April 2008 kl. 22:07 | IP-adresse registreret  

Hejsa igen Lars

Har lige løftet hatten på forstærkeren og du har da helt ret i at det nok ku' være en god ide at flytte HT terminalerne til den højre kanal over i højre side af kabinettet - Specielt hvis det er set før at det kan give problemer med krydsende ledninger !!!

 

M.v.h.

MrForce

Til top Vis MrForce's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MrForce
 
FHWac
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 07 November 2004
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 390
Sendt: 14 April 2008 kl. 22:14 | IP-adresse registreret  

Basserne ryger fordi de kan modtage DC. Er modulerne ikke sikret mod DC på udgangen? Der er jo en "uP black box" løsning. http://www.newclassd.com/index.php?page=10. Hvis den ikke virker må DEXA vel erstatte dine basser.

Har du sendt modulet til rep? Der er jo logget fejl sammen med moduler, så du må kunne forlange en rapport.

Hvad er værdien forresten på de modstande du fik af Diamagnetic?

Til top Vis FHWac's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af FHWac
 
MrForce
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Februar 2005
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 249
Sendt: 14 April 2008 kl. 22:25 | IP-adresse registreret  

Har skrevet lidt mail sammen med Lars fra Dexa/NewClassD, hans melding er at han ikke har en forsikring som dækker mine basser.

Har fået ombyttet mit NCD1 modul !

Modstandene er 470 Ohm

 

M.v.h.

MrForce

Til top Vis MrForce's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MrForce
 
Diamagnetic
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 24 Januar 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1508
Sendt: 14 April 2008 kl. 22:28 | IP-adresse registreret  

MrForce skrev:

Hej Lars


Det var faktisk det venstre modul der gennemførte en nedsmeltning


Men er det ikke netop derfor man montere de der ferritkerner, så de ikke går i selvsving ?


 


M.v.h.


MrForce



Ferritkernerne i udgangen er for at forhindre at en masse digital støj spredes til omgivelserne og højttalerne.
Til top Vis Diamagnetic's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Diamagnetic
 
FHWac
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 07 November 2004
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 390
Sendt: 14 April 2008 kl. 22:31 | IP-adresse registreret  

Ferrit kerner på en udgang er ikke så smart. Er det noget Lars anbefaler?
Til top Vis FHWac's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af FHWac
 
MrForce
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Februar 2005
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 249
Sendt: 14 April 2008 kl. 22:40 | IP-adresse registreret  

hejsa

Ja det er beskrevet meget nøje i bygge anvisningen:

se evt. på side 10 her:

http://www.newclassd.com/ncdcookbook100.pdf

 

M.v.h.

MrForce

Til top Vis MrForce's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MrForce
 
Diamagnetic
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 24 Januar 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1508
Sendt: 14 April 2008 kl. 22:43 | IP-adresse registreret  


Jeg ved squ ikke om det er ferrit eller . Jeg mener udgangsfilteret med støjspolerne.
Til top Vis Diamagnetic's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Diamagnetic
 
Diamagnetic
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 24 Januar 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1508
Sendt: 14 April 2008 kl. 22:50 | IP-adresse registreret  


Åbenbart er det ikke nok med det orginale filter.
Til top Vis Diamagnetic's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Diamagnetic
 
NillerViborg
Lukket konto
Lukket konto

Sound2Vision/LC Audio. Efter eget ønske!

Bruger siden: 17 Februar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 320
Sendt: 14 April 2008 kl. 23:08 | IP-adresse registreret  

Ferritkerner + kondensatorer er sandsynligvis et krav for at kunne overholde  gældende EMC - regler. samt måske CE-godkendelser. Derfor - som jeg læser det - står der i byggebogen at du _KAN_ montere det hvis du får problemer.

De fleste PWM moduler har en fritløbende oscillator-frekvens på omrking 500KHz, denne skal selvfølgelig dæmpes, og her kommer jo så kompromis'erne. Hvis man dæmper for hårdt, får du som resultat et tab af dynamik og evt. top, samt tendensen kan være manglende kontrol i bassen, hvis du ikke dæmper hårdt nok, får du en ret kraftig AM-udstråling omkring 500KHz, samt de harmoniske deraf, samt blandingsprodukter mellem lyden og oscillator-frekvensen - det er selvfølgelig NoCanDooo.....

Derfor er det rigtig god latin med selvbyg PWM forstærkere at ha' så kort intern kabelføring som muligt, ikke krydse Power eller Højttaler - ledninger med signal-ledninger.'

Drudover kan en modstand i serie med indgangen desværre mdvirke til at miste en lille smule af kontrollen for forforstærkeren IE gøre den mere følsom for udefrakommende støj. - 470 Ohm bør dog være så lille en modstand så det ikkkkk' gir problemer

Hvis et PWM modul går i sving fordi det kan høre sig selv, er der for det meste tale om noed der går SÅ stærkt, at alle sikkerhedskredsløb udelukkende forhindrer at der går ild i hus og hjem - meget sjældent vi ser det kan beskytte noed som helst. Lidt anderledes ser det ud, hvis fejlen skyldes en forsyning der er "slatten", så kan man for det meste nå at lukke ned og log'e hvad fejlen var.

Lars / Viborg 

Til top Vis NillerViborg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NillerViborg
 
Diamagnetic
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 24 Januar 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1508
Sendt: 15 April 2008 kl. 06:08 | IP-adresse registreret  


Det forstår jeg ikke hvorfor 470 ohm skulle gøre den mere følsom for støj. Det er helt modsat hvad jeg tidligere har lært. Man kalder jo også en indgangsseriemodstand for en "stopmodstand" og den bør sidde så tæt på indgangen som muligt.
Til top Vis Diamagnetic's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Diamagnetic
 
MrForce
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Februar 2005
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 249
Sendt: 15 April 2008 kl. 17:48 | IP-adresse registreret  

Hejsa igen 

Så er HT terninalerne til højre kanal flyttet ud i højre side af kabinettet, så der ikke længere er krydsende ledninger (se billede !)

Men hvad med de der to ferrit-fætre - Bør jeg fjerne dem eller.... ??

 

M.v.h.

MrForce

Til top Vis MrForce's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MrForce
 
MrForce
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Februar 2005
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 249
Sendt: 15 April 2008 kl. 18:00 | IP-adresse registreret  

 

Lige et billed af det afbrændte modul, inden jeg sendte det til ombytning.

 

Hmmmmm............!  

 

M.v.h.

MrForce

Til top Vis MrForce's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MrForce
 
NillerViborg
Lukket konto
Lukket konto

Sound2Vision/LC Audio. Efter eget ønske!

Bruger siden: 17 Februar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 320
Sendt: 15 April 2008 kl. 22:39 | IP-adresse registreret  

 - du kan sagtens la' ferritkernerne sidde - men tag nu lige og sno dine kabler højttalerkabler inde i kassen - det mindsker i høj grad udstrålingen fra dem, og mindsker derved faren for "mikrofoni"...

Dia..:  470 ohm i serie med indgangen mindsker forforstærkerens kontrol med indgangen, også det der gi'r den blødere lyd. Problemet her er, at det kun er den indstråling der kommer _udenfor_ kassen der bliver dæmpet af modstanden pga. serieimpedansen, det der kommer ing "efter" modstanden bliver dæmpet mindre, da du ikke "kontrollerer så hårdt" fra forforstærkeren. Derfor opstår problemet med "utilsigtet" kabelføring inde i kassen, og seriemodstande på indgangen - samme grund til, at modstanden skal sidde SÅ TÆT PÅ modtager som muligt...!!

Tit og ofta kan en 2.2 - 10 Ohm's modstand i serie med "signalstel" for øvrigt udrette mirakler med udefrakommende brum / brumsløjfer...

Lars / Viborg

Til top Vis NillerViborg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NillerViborg
 
Diamagnetic
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 24 Januar 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1508
Sendt: 15 April 2008 kl. 22:51 | IP-adresse registreret  


Det er ikke ene og alene det at der ER en extra modstand men modstandens egenlyd der giver den bløde lyd. En metalfilmmodstand ville ikke have givet samme resultat.
Til top Vis Diamagnetic's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Diamagnetic
 

<< Forrige Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes