| Forfatter |
|
MrForce Forum Bruger

Bruger siden: 20 Februar 2005 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 249
|
| Sendt: 14 April 2008 kl. 19:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa 
Seneste nyt i NewClassD føljetonen, er at det ene af mine NCD1 moduler lukkede røg ud og sammen med modulet, brændte mine "nye" (har haft dem ca. 1½ måned) Kef Reference 4 bas enheder af 
Så nu tør jeg sgu ikke rigtig stole på de der NCD1 moduler mere - De skulle jo have den der fine processor som straks lukker ned for modulet, hvis der er noget galt - Man må jo nu konstatere at det virker IKKE en skid 
Så nu har jeg bestilt mig et par nye bas enheder til mine Kef'er til 3-4000,- kr. og er godt gal på de p***e NCD1 moduler...grrrrrrr..... 
Er lidt forundret over at det "KUN" er basserne der døde og at diskant og mellemtone enhederne ikke lyder til at have taget skade - håber ikke jeg konstatere noget andet hen af vejen...!!
Lars fra Dexa/NewClassD ombyttede NCD1 modulet, men ved sgu ikke om jeg tør anvende min forstærker mere efter det jeg har oplevet ???? 
M.v.h.
MrForce 
|
| Til top |
|
| |
Diamagnetic Udelukket fra forum


Bruger siden: 24 Januar 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1508
|
| Sendt: 14 April 2008 kl. 20:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
DC. Er du sikker på det var samlet godt nok. For mig lyder det som enten + eller - strømforbindelsen svigtede. Det er din egen skyld VIL JEG tro.
|
| Til top |
|
| |
MrForce Forum Bruger

Bruger siden: 20 Februar 2005 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 249
|
| Sendt: 14 April 2008 kl. 21:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Alle kabler var monteret 100% som de skulle (blev NATURLIGVIS kontrolleret da det nye modul blev monteret). Det var IC'en som sidder lige over køleprofilen som lukkede røg ud - Det var IKKE min fejl - en underlig måde du skriver det på forresten !!! 
Øv...øv..... 
/ MrForce
|
| Til top |
|
| |
NillerViborg Lukket konto

Sound2Vision/LC Audio. Efter eget ønske!
Bruger siden: 17 Februar 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 320
|
| Sendt: 14 April 2008 kl. 21:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej MrForce..:
Umiddelbart ville jeg sige, baseret på dit billede nummer to, at det ser ud til at din ene "udgangsledning" krydser din indgang. Det er set med forskellige Klasse D moduler at dette desværre kan medføre, at forstærkeren kan høre sig selv, og dermed gå i sving - resultat = BurnOff...
Jeg vil tro at det er dit "højre" modul på billede to der er gået kold...??
- Bor nye huller til dine højttaler-terminaler, og sno de indvendige højttale-kabler parvis, så vil jeg tro at du ikke ser problemet igen...!!
Lars / Viborg - Tech Support for LC Audio
( Jeps, selvom jeg engang imellem arbejder for "et konkurrerende firma" har jeg da osse leget med NCD'erne....!! )
|
| Til top |
|
| |
Diamagnetic Udelukket fra forum


Bruger siden: 24 Januar 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1508
|
| Sendt: 14 April 2008 kl. 21:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
MrForce skrev:
Alle kabler var monteret 100% som de skulle (blev NATURLIGVIS kontrolleret da det nye modul blev monteret). Det var IC'en som sidder lige over køleprofilen som lukkede røg ud - Det var IKKE min fejl - en underlig måde du skriver det på forresten !!! 
Øv...øv..... 
/ MrForce |
|
|
Sorry for mig lød det som DC da kun basserne er røget.
|
| Til top |
|
| |
MrForce Forum Bruger

Bruger siden: 20 Februar 2005 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 249
|
| Sendt: 14 April 2008 kl. 22:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Lars
Det var faktisk det venstre modul der gennemførte en nedsmeltning 
Men er det ikke netop derfor man montere de der ferritkerner, så de ikke går i selvsving ?
M.v.h.
MrForce
|
| Til top |
|
| |
MrForce Forum Bruger

Bruger siden: 20 Februar 2005 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 249
|
| Sendt: 14 April 2008 kl. 22:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa igen Lars
Har lige løftet hatten på forstærkeren og du har da helt ret i at det nok ku' være en god ide at flytte HT terminalerne til den højre kanal over i højre side af kabinettet - Specielt hvis det er set før at det kan give problemer med krydsende ledninger !!!
M.v.h.
MrForce
|
| Til top |
|
| |
FHWac Forum Bruger

Bruger siden: 07 November 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 390
|
| Sendt: 14 April 2008 kl. 22:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Basserne ryger fordi de kan modtage DC. Er modulerne ikke sikret mod DC på udgangen? Der er jo en "uP black box" løsning. http://www.newclassd.com/index.php?page=10. Hvis den ikke virker må DEXA vel erstatte dine basser.
Har du sendt modulet til rep? Der er jo logget fejl sammen med moduler, så du må kunne forlange en rapport.
Hvad er værdien forresten på de modstande du fik af Diamagnetic?
|
| Til top |
|
| |
MrForce Forum Bruger

Bruger siden: 20 Februar 2005 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 249
|
| Sendt: 14 April 2008 kl. 22:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har skrevet lidt mail sammen med Lars fra Dexa/NewClassD, hans melding er at han ikke har en forsikring som dækker mine basser.
Har fået ombyttet mit NCD1 modul !
Modstandene er 470 Ohm
M.v.h.
MrForce
|
| Til top |
|
| |
Diamagnetic Udelukket fra forum


Bruger siden: 24 Januar 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1508
|
| Sendt: 14 April 2008 kl. 22:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
MrForce skrev:
Hej Lars
Det var faktisk det venstre modul der gennemførte en nedsmeltning 
Men er det ikke netop derfor man montere de der ferritkerner, så de ikke går i selvsving ?
M.v.h.
MrForce |
|
|
Ferritkernerne i udgangen er for at forhindre at en masse digital støj spredes til omgivelserne og højttalerne.
|
| Til top |
|
| |
FHWac Forum Bruger

Bruger siden: 07 November 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 390
|
| Sendt: 14 April 2008 kl. 22:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ferrit kerner på en udgang er ikke så smart. Er det noget Lars anbefaler?
|
| Til top |
|
| |
MrForce Forum Bruger

Bruger siden: 20 Februar 2005 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 249
|
| Sendt: 14 April 2008 kl. 22:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Diamagnetic Udelukket fra forum


Bruger siden: 24 Januar 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1508
|
| Sendt: 14 April 2008 kl. 22:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg ved squ ikke om det er ferrit eller . Jeg mener udgangsfilteret med støjspolerne.
|
| Til top |
|
| |
Diamagnetic Udelukket fra forum


Bruger siden: 24 Januar 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1508
|
| Sendt: 14 April 2008 kl. 22:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Åbenbart er det ikke nok med det orginale filter.
|
| Til top |
|
| |
NillerViborg Lukket konto

Sound2Vision/LC Audio. Efter eget ønske!
Bruger siden: 17 Februar 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 320
|
| Sendt: 14 April 2008 kl. 23:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ferritkerner + kondensatorer er sandsynligvis et krav for at kunne overholde gældende EMC - regler. samt måske CE-godkendelser. Derfor - som jeg læser det - står der i byggebogen at du _KAN_ montere det hvis du får problemer.
De fleste PWM moduler har en fritløbende oscillator-frekvens på omrking 500KHz, denne skal selvfølgelig dæmpes, og her kommer jo så kompromis'erne. Hvis man dæmper for hårdt, får du som resultat et tab af dynamik og evt. top, samt tendensen kan være manglende kontrol i bassen, hvis du ikke dæmper hårdt nok, får du en ret kraftig AM-udstråling omkring 500KHz, samt de harmoniske deraf, samt blandingsprodukter mellem lyden og oscillator-frekvensen - det er selvfølgelig NoCanDooo.....
Derfor er det rigtig god latin med selvbyg PWM forstærkere at ha' så kort intern kabelføring som muligt, ikke krydse Power eller Højttaler - ledninger med signal-ledninger.'
Drudover kan en modstand i serie med indgangen desværre mdvirke til at miste en lille smule af kontrollen for forforstærkeren IE gøre den mere følsom for udefrakommende støj. - 470 Ohm bør dog være så lille en modstand så det ikkkkk' gir problemer
Hvis et PWM modul går i sving fordi det kan høre sig selv, er der for det meste tale om noed der går SÅ stærkt, at alle sikkerhedskredsløb udelukkende forhindrer at der går ild i hus og hjem - meget sjældent vi ser det kan beskytte noed som helst. Lidt anderledes ser det ud, hvis fejlen skyldes en forsyning der er "slatten", så kan man for det meste nå at lukke ned og log'e hvad fejlen var.
Lars / Viborg
|
| Til top |
|
| |
Diamagnetic Udelukket fra forum


Bruger siden: 24 Januar 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1508
|
| Sendt: 15 April 2008 kl. 06:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det forstår jeg ikke hvorfor 470 ohm skulle gøre den mere følsom for støj. Det er helt modsat hvad jeg tidligere har lært. Man kalder jo også en indgangsseriemodstand for en "stopmodstand" og den bør sidde så tæt på indgangen som muligt.
|
| Til top |
|
| |
MrForce Forum Bruger

Bruger siden: 20 Februar 2005 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 249
|
| Sendt: 15 April 2008 kl. 17:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa igen 
Så er HT terninalerne til højre kanal flyttet ud i højre side af kabinettet, så der ikke længere er krydsende ledninger (se billede !)

Men hvad med de der to ferrit-fætre - Bør jeg fjerne dem eller.... ??
M.v.h.
MrForce 
|
| Til top |
|
| |
MrForce Forum Bruger

Bruger siden: 20 Februar 2005 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 249
|
| Sendt: 15 April 2008 kl. 18:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lige et billed af det afbrændte modul, inden jeg sendte det til ombytning.

Hmmmmm............! 
M.v.h.
MrForce 
|
| Til top |
|
| |
NillerViborg Lukket konto

Sound2Vision/LC Audio. Efter eget ønske!
Bruger siden: 17 Februar 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 320
|
| Sendt: 15 April 2008 kl. 22:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
- du kan sagtens la' ferritkernerne sidde - men tag nu lige og sno dine kabler højttalerkabler inde i kassen - det mindsker i høj grad udstrålingen fra dem, og mindsker derved faren for "mikrofoni"...
Dia..: 470 ohm i serie med indgangen mindsker forforstærkerens kontrol med indgangen, også det der gi'r den blødere lyd. Problemet her er, at det kun er den indstråling der kommer _udenfor_ kassen der bliver dæmpet af modstanden pga. serieimpedansen, det der kommer ing "efter" modstanden bliver dæmpet mindre, da du ikke "kontrollerer så hårdt" fra forforstærkeren. Derfor opstår problemet med "utilsigtet" kabelføring inde i kassen, og seriemodstande på indgangen - samme grund til, at modstanden skal sidde SÅ TÆT PÅ modtager som muligt...!!
Tit og ofta kan en 2.2 - 10 Ohm's modstand i serie med "signalstel" for øvrigt udrette mirakler med udefrakommende brum / brumsløjfer...
Lars / Viborg
|
| Til top |
|
| |
Diamagnetic Udelukket fra forum


Bruger siden: 24 Januar 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1508
|
| Sendt: 15 April 2008 kl. 22:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er ikke ene og alene det at der ER en extra modstand men modstandens egenlyd der giver den bløde lyd. En metalfilmmodstand ville ikke have givet samme resultat.
|
| Til top |
|
| |