Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. juni 2026 | 17:03   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Rør for første gang (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Lahnet
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 April 2006
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 30 Oktober 2007 kl. 10:42 | IP-adresse registreret  

Efter lang tid med musik på pc, som jo ikke er den helt store kvalitets oplevelse, selv om det efterhånden er blevet bedre, er jeg klar til at investere en smule i et anlæg (igen).

Målet er en varm analog lyd, som designsmæssigt se supergodt ud (kvinder)

Første skridt bliver at købe en rørforstærker. Da jeg har ikke lyst til at betale +10K for en, bliver der nok tale om noget kinesisk import.

Nogle som kender til disse eller som har andre anbefalinger.

1
http://cgi.ebay.com/MA-6P1-6AQ5-Push-Pull-Valve-Integrated-T ube-Amp-Black_W0QQitemZ120175276366QQihZ002QQcategoryZ3280QQ ssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem

2 min favorit
http://cgi.ebay.com/YAQIN-MC10L-EL34-Class-A-Integrated-Valv e-Tube-Amp-NR_W0QQitemZ120177420133QQihZ002QQcategoryZ3280QQ ssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem

3
http://cgi.ebay.com/SV-2A3-Class-A-Valve-Tube-Integrated-Amp lifiers_W0QQitemZ140172982532QQihZ004QQcategoryZ3280QQssPage NameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem

Lahnet
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Oktober 2007 kl. 10:44 | IP-adresse registreret  

Sorry men hvordan kommer links til at virke?
Til top Vis Lahnet's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lahnet Besøg Lahnet's Websted

Rune|WildChild
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 September 2004
Lokalitet: København
Sendt: 30 Oktober 2007 kl. 10:49 | IP-adresse registreret  

Tube Amp Black

Class A Tube Amp

Class A Tube Amp

Du skal skrive et navn eller indsætte linket og så trykke på den buede pil, her indsætter du linket og det bliver aktivt 

Nightpuma
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2005
Sendt: 30 Oktober 2007 kl. 11:19 | IP-adresse registreret  

Hej

Du har muligheder til at få nogle flotte musikalske oplevelser med rørforstærkere, men du har også mulighed for at gå rigtig galt i byen, og det hadde jo været træls.

For det første så skal du finde en forstærker der matcher dine højttalere. Jeg kan se at av de tre forstærkere du har fundet er der en PP (Push Pull) 10W, en 52W PP, og en 4-5W SE (Single Ended). Disse tre matcher vidt forskellige højtalere og musik.
Hvad slags højttalere skal forstærekeren spille på?

For det andet. Hvis du køber en forstærker direkte fra Kina skal du tenke på at de ofte tager meget høj pris i fragt. Jeg ser at i en af eksemplene dine koster det £140 +£30 i forsikring. Og så må du regne med at du skal betale 30% told og moms på prisen af forstærkeren og for forsendelsen. Derfor vil prisen hurtig løbe op i over 10K. Hvis det skulle gå noget galt med den, må du i praksis selv betale for å få den repareret her hjemme. Det vil blive lige så dyrt at sende den tilbage til Kina.
Summen er at hvis du køber en rørforstærker fra Kina kan du være heldig, men siden du ikke har nogen erfaring med rør, løber du en ganske stor riskio.

Jeg vil hellere anbefale dig som nybegynner at finde ud af hvad slags musik du lytter til, hvad slags højttelere du skal bruge, og så finde en brugt forstærker her hjemme som du måske kan prøve ud hjemme hos dig selv før du køber.
Rør kan spille helt himmelsk, men dårlige produkter og/eller forkært matching kan spille redselsfuldt.

Mvh Asbjørn

Til top Vis Nightpuma's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nightpuma Besøg Nightpuma's Websted

Lahnet
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Oktober 2007 kl. 13:05 | IP-adresse registreret  

Tak for svaret Nightpuma

Jeg er klar over fragt, told og moms problematikken. Men lad os bare sige at det kommer til at koste mig 200£ at få den til Danmark. Selve forstærkeren ser det ud til kan købes til lidt under 100£.

Dvs. at jeg for 3000,- dkr. kan have en sprit ny rørforstærker hjemme i stuen. Hertil kommer så told og moms hvis jeg er uheldig Mon ikke jeg kan komme fornuftigt ud af det hvis ikke jeg bliver tilfreds.

Jeg har med vilje linket til 3 meget forskellige modeller, men jeg skulle selvfølgelig have skrevet lidt mere om hvad for højtalere og hvilken slags musik jeg skal nyde.

Højtalerne er ikke indkøbt, jeg satster på at finde nogle på brugtmarkedet til max. ca. 3000,- dkr (tips modtages gerne). I første omgang skal der så sluttet en cd afspiller og en tuner til.

Musikken vil være primært akustisk rock og blues, lidt opera og jazz. Ikke stort og larmene men småt og intimt hvis I forstår. Hertil kommer almindelig radio lytning.
Til top Vis Lahnet's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lahnet Besøg Lahnet's Websted

reenberg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Maj 2005
Sendt: 30 Oktober 2007 kl. 13:29 | IP-adresse registreret  

Til Rock og blues skal der noget effekt til medmindre du er den lykkelige ejer af super effektive højttalere (lowther, horn, Zu audio osv.). Så en PP på en 25W eller deromkring er nok hvad der skal til.
Jeg mener at det så absolut vigtigste på en rør blok er udgangstrafoerne, og gode trafoer koster penge og er tunge (og er det sted der bliver sparet i mange billige forstærkerer.)
Hvis det var mig der skulle have en rør blok i 3-4K klassen ville jeg KUN kigge på brugt udstyr fra 'gamle' dage. en brugt Dynaco st-70 ku være et bud.
De fleste gamle rørforstærkerer spiller et sted mellem hæderligt og fortræffeligt mens de moderne spille fra ganske forfærdeligt til fortræffeligt.

Til top Vis reenberg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af reenberg

Lahnet
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Oktober 2007 kl. 15:48 | IP-adresse registreret  

Der er nok at sætte sig ind i når man er helt ny til rør. Nu har jeg bare efterhånden hørt rør nogle gange og hver gang er jeg blevet vildt begejstret. Så nu skal det være.

Hvad med denne lækre sag:
Red Dragon

Den købes fra EU så fragten er billigere og ingen vrøvl med tolden. Hvis den virker ok vil jeg nok byde op til 400€, hvilket jeg nok skulle kunne sælge den for igen (næsten:-)) hvis det er helt galt.

plafitracer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 19 Januar 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 30 Oktober 2007 kl. 18:11 | IP-adresse registreret  

Du skal ikke være sikker på at du kan sælge de ukendte kineserforstærkere igen og slet ikke til en pris, der bare er i nærheden af hvad du har
givet for den.

Jeg vil, for at følge koret, anbefale dig at finde en rørforstærker i Danmark, eventuelt en brugt - de er til at få fra noget, der ligner 3000 kr og
derudaf.

En Dynaco ST-70 er en ganske glimrende 'begynder' rørforstærker, der blev slogt over 500.000 af dem - så David Hafler må have gjort et eller
andet rigtigt der midt-sidst i halvtresserne da han konstruerede den. Smid et sæt nye rør i den og den spiller himmelsk.

Og så er mit råd at købe hos en dansk forhandler, der kan give dig råd og vejledning og tjene kassen, frem for intet råd og vejledning fra en
kinesisk forhandler, der osse bare tjener kassen...
Til top Vis plafitracer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af plafitracer

hifihuset.dk
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Hifihuset.dk

Bruger siden: 24 December 2006
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 30 Oktober 2007 kl. 19:06 | IP-adresse registreret  

Tjener kassen, og tjener kassen, bob, bob - hvis vi snakker om kina rørforstærkere (integrerede) så er vi i priser fra 3995DKR til, skal vi sige 20.000 Dkr. Med moms, told og garanti.

Der er vist andre brancher med mere procent goddaw i...

Der er altså ikke så meget kasse at tjene på en rørbørge til 3995,- solgt i DK

Nightpuma
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Oktober 2007 kl. 20:54 | IP-adresse registreret  

Hei Lahnet

Innenfor de sidste par år har det udviklet seg slik at rørforstærkere er blevet meget populære, og udstyr produseret billig i Kina har oversvømmet markedet. Nogle af disse er ganske gode, og med lidt modifisering kan de blive rigtig gode. Men uansett er de forstærkerene som sælges fra Kina de billigste på bunden af markedet og ikke så nemme at komme af med igen. En rørforstærker har ofte en meget enkel krets, men den allere vigtigste delen i forstærkeren er som tidligere nevnt udgangstransformatoren, og de koster pænge at lave godt.
Den red dragon ampen du har fundet ser noget bedre ud, men de selger den for mer en €1000, så hvis du får den for €400 er du rigtig heldig. Men nok en gang, jeg synes du skal finde en brugt forstærker her Danmark. Hvis du fortsatt vil købe fra Kina, håber jeg det melder sig nogle der kan give dig nogle konkrete anbefalinger.

Asbjørn

Til top Vis Nightpuma's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nightpuma Besøg Nightpuma's Websted

kluxen2003
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Januar 2005
Sendt: 30 Oktober 2007 kl. 21:14 | IP-adresse registreret  

Kig lidt på Fatman rørforstærkerne. De kan ses og ikke mindst høres hos Lydbutikken og Hi-Fi Forum, begge på Frederiksberg. De er også på internettet!
Til top Vis kluxen2003's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kluxen2003

Lahnet
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Oktober 2007 kl. 21:20 | IP-adresse registreret  

Tusind tak alle sammen.

Jeg kigger naturligvis på brugtmarkedet, imens jeg er ved at sætte mig ind i røruniverset. Hvis der skulle være nogle som har konkrete erfaringer med Kinaimport må de gerne skrive et par ord.

Rådede om at købe hos en dansk forhandler er jeg for så vidt enig i, det falder mig bare svært når jeg kan se at de er produceret i Kina, præcis som dem jeg kigger på selv. Kunne da være lækkert at spare 50% direkte hos producenten.

Nightpuma
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Oktober 2007 kl. 21:48 | IP-adresse registreret  

Lahnet skrev:
Tusind tak alle sammen.

Jeg kigger naturligvis på brugtmarkedet, imens jeg er ved at sætte mig ind i røruniverset. Hvis der skulle være nogle som har konkrete erfaringer med Kinaimport må de gerne skrive et par ord.

Rådede om at købe hos en dansk forhandler er jeg for så vidt enig i, det falder mig bare svært når jeg kan se at de er produceret i Kina, præcis som dem jeg kigger på selv. Kunne da være lækkert at spare 50% direkte hos producenten.

Hei

Jeg kan godt forstå hvad du mener. Men der er også forskællige kvalitetsniveuer af kinaforstærkere. Ofte er de som bliver importeret nogle af de bedre, og derfor også lidt dyrere. Hvis du finder en brugt forstærker du ikke kænder er det mange her med erfaring som kan hjelpe dig.

Lykke til

Asbjørn

plafitracer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 19 Januar 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 31 Oktober 2007 kl. 00:50 | IP-adresse registreret  

hifihuset.dk skrev:
Tjener kassen, og tjener kassen, bob, bob - hvis vi snakker om kina rørforstærkere (integrerede) så er vi i priser fra
3995DKR til, skal vi sige 20.000 Dkr. Med moms, told og garanti.Der er vist andre brancher med mere procent goddaw i...Der er altså ikke så meget
kasse at tjene på en rørbørge til 3995,- solgt i DK

Hehehe - små kasser har vel også sin ret

Til top Vis plafitracer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af plafitracer

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Sendt: 31 Oktober 2007 kl. 13:02 | IP-adresse registreret  

Hej...

Jeg er helt enig med flere hér , der skriver om risikoen ved selvimport - hvis uheldet skulle være ude. Og selvfølgelig finder man ikke udgangstrafoer af virkelig kvalitet i et meget, meget billigt apparat...

Og et spørgsmål: Jeg er ofte stødt på udsagn herinde som siger, at der er ganske seriøse firmaer i Kina, og en hel del ganske useriøse (og dårlige)...

Men er der ingen, der kan sætte nogle konkrete navne på?

Hvilke mærker er okay og hvilke er ikke??

(Jeg er klar over, at det ikke kan blive helt objektivt, men lad os få nogle navne på banen).

Mvh.

Niels

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau

MortenB
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. TRX850

Bruger siden: 13 December 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 31 Oktober 2007 kl. 13:30 | IP-adresse registreret  

Nilau skrev:

Hej...

Jeg er helt enig med flere hér , der skriver om risikoen ved selvimport - hvis uheldet skulle være ude. Og selvfølgelig finder man ikke udgangstrafoer af virkelig kvalitet i et meget, meget billigt apparat...

Og et spørgsmål: Jeg er ofte stødt på udsagn herinde som siger, at der er ganske seriøse firmaer i Kina, og en hel del ganske useriøse (og dårlige)...

(Jeg er klar over, at det ikke kan blive helt objektivt, men lad os få nogle navne på banen).

Mvh.

Niels

Jeg har hørt mange omtale Melody som det absolut mest seriøse mærke i rørgrej fra Kina. Her er en link til deres Europæiske hjemmeside (distributør?)  http://www.melody-europe.com/UK/index.htm

Her er også en link til en ''factory tour'' fra sixmoons, som også har anmeldt flere af Melodys produkter:  http://www.sixmoons.com/industryfeatures/melody/melody.html

Hilsen,
Morten

Til top Vis MortenB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MortenB

Milu
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 November 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 31 Oktober 2007 kl. 13:49 | IP-adresse registreret  

Nilau skrev:

Hej...

Mvh.

Niels

Ja det kunne ellers være en god idé.

Det er ikke altid at man kan se på den fine indpakning, at det er knapt så godt det der er under.
Oplevede engang en kina rørforstærker hvor der var et ekstra driver rør der fik glød, men ellers bare var til pynt! Kan desværre ikke huske navnet...

Mvh.

Til top Vis Milu's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Milu

nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 11 December 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 31 Oktober 2007 kl. 17:20 | IP-adresse registreret  

Hej der !

En god ting er at finde ud af om man kan få de rør som bruges til de forskælige forstærker , det er surt at købe en rørspille og sener finder ud af at et eller to rør ikke kan købes.
Til top Vis nhj4's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nhj4

Lahnet
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Oktober 2007 kl. 17:48 | IP-adresse registreret  

Nilau skrev:

Hej...

Jeg er helt enig med flere hér , der skriver om risikoen ved selvimport - hvis uheldet skulle være ude. Og selvfølgelig finder man ikke udgangstrafoer af virkelig kvalitet i et meget, meget billigt apparat...

Hvilke mærker er okay og hvilke er ikke??

Mvh.

Niels

Super foreslag der må da være nogle som har konkrete erfaringer.

Jeg har læst en del godt om YAQIN MC10L EL34 og om Yaqin som helhed. Men igen... svært at vide.

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 31 Oktober 2007 kl. 18:05 | IP-adresse registreret  

Kig på ornec.com, de har en hel del til menneskepenge.

Mine 2 kinesere, MingDa MC 34 AII (udgået?) og MC 66 AE, spillede ikke helt ind i himlen med de medleverede russiske og kinesiske rør, men en udskiftning til NOS-rør gjorde hele forskellen. Og jeg har ingen planer om opgradering, det skulle da lige være Telefunken Berlin over hele linien, eller måske Wirag (Wiener Radio Werke).

Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes