| Forfatter |
|
bjørn Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline Indlæg: 2916
|
| Sendt: 13 November 2007 kl. 18:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Per N skrev:
Bjorn skrev:
|
Både 3" pg 4" ernheden kan bruges i TABAQ uden at ændre designet i øvrigt. Dette er et rent tilfælde.
Hilsen
Bjørn
|
|
|
Der kan man bare se, det er da lidt af et tilfælde
|
|
|
Er det nu man skal skifte identitet
|
| Til top |
|
| |
vibe Forum Bruger

Bruger siden: 28 Oktober 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 747
|
| Sendt: 14 November 2007 kl. 10:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
som sagt er jeg helt ny i faget, så bær over med mig og mine spørgsmål, (eller ignorer min tråd). :)
hvor køber i dæmpemateriale (vat) henne?
jeg regner med at man kan købe en 3,9 ohm resitor og en 1,0 mH inductor samt en stikterminal i brinck elektronik.
jeg vil prøve at bygge bjørns tabaq højttaler. __________________ setup:
cd-afspiller: rotel rcd-06
forstærker: rega brio3
højttaler: audio note az-one
diverse diy: tabaq kvartbølge højttaler, festival anlæg
|
| Til top |
|
| |
Per N Forum Bruger

Bruger siden: 02 Oktober 2006 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 675
|
| Sendt: 14 November 2007 kl. 15:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
bjørn skrev:
Per N skrev:
Bjorn skrev:
|
Både 3" pg 4" ernheden kan bruges i TABAQ uden at ændre designet i øvrigt. Dette er et rent tilfælde.
Hilsen
Bjørn
|
|
|
Der kan man bare se, det er da lidt af et tilfælde
|
|
|
Er det nu man skal skifte identitet
|
|
|
Ja det er da noget uheldigt i hedder det samme hvordan det så kan lade sig gøre __________________ Den sande glæde opnåes ved at lave tingene selv!
|
| Til top |
|
| |
Per N Forum Bruger

|
| Sendt: 14 November 2007 kl. 15:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
vibe skrev:
|
som sagt er jeg helt ny i faget, så bær over med mig og mine spørgsmål, (eller ignorer min tråd). :)
hvor køber i dæmpemateriale (vat) henne?
jeg regner med at man kan købe en 3,9 ohm resitor og en 1,0 mH inductor samt en stikterminal i brinck elektronik.
jeg vil prøve at bygge bjørns tabaq højttaler.
|
|
|
I biltema har de noget, jeg har bedst erfaring med monacor mdm3, ligeledes foretrækker andre også det, ellers glasuld, fåreuld osv. er fint det gælder bare om og finde den rigtige mængde og placering __________________ Den sande glæde opnåes ved at lave tingene selv!
|
| Til top |
|
| |
Bjorn Forum Bruger

Bruger siden: 12 Januar 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 117
|
| Sendt: 15 November 2007 kl. 08:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Vibe: Dæmpningsmateriale, spole, modstand og evt. også bøsninger (du kan jo bare bruge en almindelig samlemuffe som du bruger til almindelige 220 V ledninger) køber du hos Dansk Audio Teknik nede på Vesterbrogade.
Dæmpningmaterialet skal du veje, og det skal fordeles i 2/3 af kabinettet som du kan se på bilderne.
Filtret behøver du ikke montere inden i kabinettet. Du kunne starte med et filter og lytte dig frem til om du vil bruge det. Det afhænger lidt af placerigen i rummet. I et hjørne er filtret ikke strengt nødvendigt.
Filtret er ikke en dramatisk ændring, men en finjustering af lyden som gør lyden mindre pågående. Men det er jo en smagssag. Jeg vil ikke selv undvære filtret.
Hilsen
Bjørn
|
| Til top |
|
| |
vibe Forum Bruger

|
| Sendt: 15 November 2007 kl. 09:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bjorn skrev:
|
Hej Vibe: Dæmpningsmateriale, spole, modstand og evt. også bøsninger (du kan jo bare bruge en almindelig samlemuffe som du bruger til almindelige 220 V ledninger) køber du hos Dansk Audio Teknik nede på Vesterbrogade.
Dæmpningmaterialet skal du veje, og det skal fordeles i 2/3 af kabinettet som du kan se på bilderne.
Filtret behøver du ikke montere inden i kabinettet. Du kunne starte med et filter og lytte dig frem til om du vil bruge det. Det afhænger lidt af placerigen i rummet. I et hjørne er filtret ikke strengt nødvendigt.
Filtret er ikke en dramatisk ændring, men en finjustering af lyden som gør lyden mindre pågående. Men det er jo en smagssag. Jeg vil ikke selv undvære filtret.
Hilsen
Bjørn
|
|
|
ok, men jeg fandt både komponenter og terminaler/bøsninger nede i brinck elektronik. dog har jeg fundet ud af at terminaler kan fås til 1/3 af prisen i biltema. men tjekker lige dansk audio teknik næste gang. har fået bestilt højttalerne hos jumon.
filteret kommer til at sidde på indersiden af højttaleren, da jeg jo netop har købt terminaler, så det kommer til at ligne en "rigtig" højttaler.
tak for inputs indtil videre. __________________ setup:
|
| Til top |
|
| |
3DX Branchemedlem

Lukket efter ønske fra bruger
Bruger siden: 02 September 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1930
|
| Sendt: 15 November 2007 kl. 10:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Per N Forum Bruger

|
| Sendt: 15 November 2007 kl. 19:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Øhh hvad er det for en klasse den spiller bedre end om jeg må spørge, jeg er ikke helt med her?
Den har en resonansfrekvens der er 40 hz højere end den foreslået tb enhed og 60 hz højere end den 4" tb jeg forslår som stadig dur i tabaq'en ifølge konstruktøren, den lider af en hængekøge karakterisitk, samt den rækker til 10 khz med større eller mindre udfald. Beggge tb enheder kører til henholdsvis 15 og 17khz -Jeg vil faktisk vove den påstand og sige den ikke egner sig som fuldtone enhed. __________________ Den sande glæde opnåes ved at lave tingene selv!
|
| Til top |
|
| |
3DX Branchemedlem

Lukket efter ønske fra bruger
Bruger siden: 02 September 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1930
|
| Sendt: 15 November 2007 kl. 22:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Per N skrev:
|
Øhh hvad er det for en klasse den spiller bedre end om jeg må spørge, jeg er ikke helt med her?
Den har en resonansfrekvens der er 40 hz højere end den foreslået tb enhed og 60 hz højere end den 4" tb jeg forslår som stadig dur i tabaq'en ifølge konstruktøren, den lider af en hængekøge karakterisitk, samt den rækker til 10 khz med større eller mindre udfald. Beggge tb enheder kører til henholdsvis 15 og 17khz -Jeg vil faktisk vove den påstand og sige den ikke egner sig som fuldtone enhed.
|
|
|
ok
du ved åbenbart mere om de to enheder end jeg. __________________ Der findes 2 slags menesker, og jeg er ikke en af dem...
|
| Til top |
|
| |
vibe Forum Bruger

|
| Sendt: 16 November 2007 kl. 00:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej, jeg har bestilt tang band højttalerne. __________________ setup:
|
| Til top |
|
| |
Per N Forum Bruger

|
| Sendt: 16 November 2007 kl. 15:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
3DX skrev:
Per N skrev:
|
Den har en resonansfrekvens der er 40 hz højere end den foreslået tb enhed og 60 hz højere end den 4" tb jeg forslår som stadig dur i tabaq'en ifølge konstruktøren, den lider af en hængekøge karakterisitk, samt den rækker til 10 khz med større eller mindre udfald. Beggge tb enheder kører til henholdsvis 15 og 17khz -Jeg vil faktisk vove den påstand og sige den ikke egner sig som fuldtone enhed.
|
|
|
ok
du ved åbenbart mere om de to enheder end jeg.
|
|
|
Det tror jeg næppe, jeg læser bare databladet __________________ Den sande glæde opnåes ved at lave tingene selv!
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
| Sendt: 19 November 2007 kl. 18:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lige en indskudt bemærkning: Det er nok dæmpematerialet, der gør, at forskellige enheder kan anvendes med stort set samme resultat mht. basgengivelsen. Jeg ville osse rubricere denne boks i kategorien 'dæmpet refleks', men det blir' jo bare en strid om ord...
|
| Til top |
|
| |
Bjorn Forum Bruger

Bruger siden: 12 Januar 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 117
|
| Sendt: 19 November 2007 kl. 18:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Mollecon,
det er en logisk forklaring. 3" renheden har en meget høj Qts, og kan derfor tåla at kabinettets tuningsfrekevns ligger en del lavere end Fs. 4" enheden har en lavere Qts, hvilket ikke tillader at kabinettet tunes for lang under Fs. Men da 4" enheden har en lavere Fs, passer tingene alligvel sammen.
Når du alligvel nævner det: En traditionel basrefleks har to pukler i impendanskurven, hvor dalen er der hvor kabinettet har en resonans, trykket er maksimalt og enheden bevæger sig ikke ret meget. Derfor bliver modstanden lav i enhedens spole = dalen mellem de to impendans punkr.
En transmission line (kvarbølge) som ikke er dæmpet, har de samme to pukler. Men dæmpningen får den laveste af toppene til at flade ud og næsten forsvinde. Hvis du dæmper kraftigt nok, ender du med et lukket kabinet. Det er ikke det vi vil, det er en balance mellem at dæmpe de øvre frekvensen i åbningen for at få et ret frekvens gang, og samtidfigt tillade dybe toner fra åbningen og dermed dybere bas.
I øvrigt er mebranbevægelsen ret godt dæmpet i en TL, modsat en basrefleks som under tuningsfrekvensen risikerer en ukontrolleret mebranbevægelse og mislyde fra porten.
Jeg har prøvet på TL og basrefleks, og ved godt, havd jeg selv foretrækker. Uanset hvad man kalder boksen. Hvad man foretrækker at klade kabinettet er jo ligegyldigt. 
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
| Sendt: 19 November 2007 kl. 19:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det lyder rimeligt! Jeg synes stadig, at det er dejligt, at folk kan få så meget fornøjelse af en prisbillig enhed og et stykke arbejde med en boks . Har selv i de gode(?) gamle dage bygget kvartbølge bokse med fuldtoneenheder - til prisen kunne de udkonkurrere alt andet.
|
| Til top |
|
| |
vibe Forum Bruger

|
| Sendt: 20 November 2007 kl. 23:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej igen.
vil lige høre om i kan anbefale noget til at drive de små højttalere med, (og lad være med at sige en forstærker.
jeg har faktisk købt et mini forstærker kit nede i brinck. en lille integreret fætter, som efter sigende skulle kunne levere 2*18 watt. tænker at den burde være fin til højttalerne, hvis jeg vel og mærke kan få samlet den så den virker, (og lyden selvfølgelig er acceptabel).
ellers har jeg kun min amc på 2*100 watt, som jeg frygter godt kan smadre højttalerne ved et uheld. __________________ setup:
|
| Til top |
|
| |
vibe Forum Bruger

|
| Sendt: 10 December 2007 kl. 23:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
så er højttalerne bygget færdig.
og de lyder overraskende godt. de passer perfekt som skrivebordshøjttalere.
tak for alle jeres inputs og bjorns tegninger over kabinettet. __________________ setup:
|
| Til top |
|
| |
Hans J Forum Bruger

Bruger siden: 25 Maj 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 2285
|
| Sendt: 10 December 2007 kl. 23:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
vibe skrev:
så er højttalerne bygget færdig.
og de lyder overraskende godt. de passer perfekt som skrivebordshøjttalere.
tak for alle jeres inputs og bjorns tegninger over kabinettet. |
|
|
Tillykke, men hvor er billederne ?  __________________ Fanatisme er den største trussel mod mennesket.
HD-DVD: Fordi livet er for kort til regionskoder
PS3 fordi Bluray 24fps og HD-lyd er nice
|
| Til top |
|
| |
vibe Forum Bruger

|
| Sendt: 11 December 2007 kl. 19:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
ved godt det ikke endte med reolhøjttalere, men da mit skrivebord er meget smalt passer det helt fint at de står på gulvet i siderne.

jeg har desværre lidt problemer med at komprimere billeder på en ordentlig måde. __________________ setup:
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9422
|
| Sendt: 13 December 2007 kl. 16:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
3DX skrev:
Per N skrev:
|
Jeg kender ikke Peerless enhederne, men jeg kender TB W4-1320, og træerne vokser ikke ind i himlen. Lyden er ganske fin, men lidt lukket. Datablade siger ikke så meget om lyden, så peerless enhederne kan sagten lyder bedre i den rette kontruktion.
|
|
|
ok
du ved åbenbart mere om de to enheder end jeg. |
|
|
|
| Til top |
|
| |