| Forfatter |
|
harmonic Forum Bruger

Bruger siden: 16 September 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 817
|
| Sendt: 03 November 2007 kl. 11:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg havde 2 lyngdorf tda2200 en med roomperfect en uden , moget musik lød skingert andt perfect ergo , de er bare neutrale.
Så fik jeg en slimdevices transporter i moddificerd udgave og den erstattede min lyngdorf cd-1 lyden blev mere detaljerd og mere musikalsk.
Så fik jeg en tact millennium mk3 nu lød næsten alt musik bedre , og samtifig mere opløst og detaljered og kun få indspilnningre lød skingert.
Så sendte jeg millenniumen til usa fik den moddificerd nu lød inted skingert og lyden var 60% mere detaljerd samtidig.
Du nare dig selv __________________ Linn sonus faber og andet godt
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline Indlæg: 2916
|
| Sendt: 03 November 2007 kl. 12:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
3DX skrev:
bjørn skrev:
harmonic skrev:
Come on guys hvem har noget erfaring med diskanten ?
mvh |
|
|
Du har hørt hvad der er at høre, og det er ikke behageligt. Man kunne selvfølgelig lægge toppen ned med en impedanslineær sugekreds men der er bedre og billigere diskanter i Scan Speaks program, så hvorfor besværet og udgiften. Og dens urolige adfærd kan du ikke gøre noget ved.
|
|
|
lidt surt at skrive noget sludder teddy... (men det har du vel vendet dig tild) et er Steens "elskede" XT25 han syntes lyder skidt 
den lyder nok skidt fordi den ikke har være i klippe kælderen og bliver "tweaket" 
det er altså ikke uden grund den ring radiator sidder i så mange high end ht'er. den kan med viden og erfaring, bringes til at spille bedre end langt de fleste ander tw på marked.
|
|
|
Du har stdig ikke fattet det, jeg har aldrig promoveret ringradiatoren, den er hverken pengene eller besværet værd, uanset udgaven og evt. modifikation. Det irriterede faktisk Steen at jeg jeg ikke var interesseret i at bruge den, med eller uden modifikation.
At den bliver brugt så meget er et modefænomen på linie med basrefleks, komprimeret pølsepop og sjove fødder på højttalere.
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline Indlæg: 2916
|
| Sendt: 03 November 2007 kl. 12:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
3DX skrev:
|
ja de fleste der ved hvad de taler, ved jo at ref. er forskelig, og derfor er der, og skal der være forskelle, mellem mærker, modeller og principper.
det er jo ikke DDR med kun en sandhed... også i lyd 
|
|
|
Der er faktisk kun "en sandhed" lydmæssigt, det er den du hører i koncertsalen.
|
| Til top |
|
| |
Neeper Lukket konto

Lukket efter eget ønske
Bruger siden: 11 Maj 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 762
|
| Sendt: 03 November 2007 kl. 12:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er simpelthen utroligt så meget forvirring der er omkring Vifa XT 25 og Scan Speak R29.
Nærmest alle roder rundt i det... Fik for nylig en mail fra en distributor der spurgte ind til den hårde lyd Scan Speak ringradiatoren har i Lipinski og Sonus Faber Cremona og et par andre højttalere...
Jeg fortalte venligt manden, at ingen af de højttalere han havde lyttet på, anvendte Scan Speak ring radiator, men derimod den flere gange billigere Vifa variant... Jeg hørte aldrig fra ham igen, muligvis tror han jeg har løjet, da han jo sikkert vidste at det da var SS i de højttalere... 
En ring radiator er altså ikke bare en ring radiator, og de lyder også vidt forskelligt alt efter hvilket filter man har strikket sammen. Ingen af mine kunder kan nikke genkendende til at R29 er hård/spids, så det er nok ikke diskantens skyld, hvis man oplever den sådan...
Forresten så forstod jeg pludselig hvad det er folk går og snakker om, da jeg hørte den nye Cremona Auditor M på KT udstillingen... Jeg ved simpelthen ikke hvordan de får den til at lyde sådan, heller ikke selvom det er en Vifa. Den plejer faktisk at være rimelig pæn i det, dog lidt kedelig (Vifa XT)... Men nu kan man jo ikke helt regne med det man hører på en udstilling, og det kan jo også være de slet ikke var spillet til...
Men jeg har tilgengæld også lyttet til Cremona Elipsa på sidste CES, og det var det mest sammenhængende jeg hørte på den udstilling, og det bedste jeg har hørt fra Sonus Faber. Den anvender også Vifa ringradiatoren.
Sååå... jeg tror man skal passe lidt på med at generalisere med hensyn til enheder, filteret og resten af konstruktionen ændre næsten alt...
Og en højttaler kan lyde fantastisk i et setup (elektronik/rum) og rædselsfuldt i et andet setup.
F. eks som du nævner harmonic, L3 var ikke lige dig i længden. L3 er noget af det bedst lydende jeg har haft i mit eget setup, men jeg har også hørt selv samme højttaler (den samme) lyde direkte elendigt i et andet setup...
Det skal prøves, og man skal stole på sine egne ører..! 
|
| Til top |
|
| |
harmonic Forum Bruger

|
| Sendt: 03 November 2007 kl. 13:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Neeper skrev:
Det er simpelthen utroligt så meget forvirring der er omkring Vifa XT 25 og Scan Speak R29.
Nærmest alle roder rundt i det... Fik for nylig en mail fra en distributor der spurgte ind til den hårde lyd Scan Speak ringradiatoren har i
Lipinski og Sonus Faber Cremona og et par andre højttalere...
Jeg fortalte venligt manden, at ingen af de højttalere han havde lyttet på, anvendte Scan Speak ring radiator, men derimod den flere gange
billigere Vifa variant... Jeg hørte aldrig fra ham igen, muligvis tror han jeg har løjet, da han jo sikkert vidste at det da var SS i de højttalere...
En ring radiator er altså ikke bare en ring radiator, og de lyder også vidt forskelligt alt efter hvilket filter man har strikket sammen. Ingen af
mine kunder kan nikke genkendende til at R29 er hård/spids, så det er nok ikke diskantens skyld, hvis man oplever den sådan...
Forresten så forstod jeg pludselig hvad der er folk går og snakker om, da jeg hørte den nye Cremona Auditor M på KT udstillingen... Jeg ved
simpelthen ikke hvordan de får den til at lyde sådan, heller ikke selvom det er en Vifa. Den plejer faktisk at være rimelig pæn i det, dog lidt
kedelig (Vifa XT)... Men nu kan man jo ikke helt regne med det man hører på en udstilling, og det kan jo også være de slet ikke var spillet til...[/
P]
Men jeg har tilgengæld også lyttet til Cremona Elipsa på sidste CES, og det var det mest sammenhængende jeg hørte på den udstilling, og det
bedste jeg har hørt fra Sonus Faber. Den anvender også Vifa ringradiatoren.
Sååå... jeg tror man skal passe lidt på med at generalisere med hensyn til enheder, filteret og resten af konstruktionen ændre næsten alt...[/
P]
Og en højttaler kan lyde fantastisk i et setup (elektronik/rum) og rædselsfuldt i et andet setup.
F. eks som du nævner harmonic, L3 var ikke lige dig i længden. L3 er noget af det bedst lydende jeg har haft i mit eget setup, men jeg har
også hørt selv samme højttaler (den samme) lyde direkte elendigt i et andet setup...
Det skal prøves, og man skal stole på sine egne ører..!  |
|
|
Rart at høre fra dig.
Jeg håbede på at du ville deltage i denne debat og komentere omkring ss diskantens tilspilnings tid.
Hvor lang tid ville du mene en cremona m skal have før man kan sige om den er skinger eller ej ?
Det er noget med at de har strammet enhederne op i den nye version ku det være noget med det at gøre ?
Har hørt fra flere at den lyder ligesom elipsa når den er tilspillet men jeg tvivler.
Vi er enige omkring gamut l3, det hele handler om synagi og en tda2200 med en cd-1 var ikke synagi med l3.
Desvære nåede jeg aldrig at høre dem med min moddificered millennium mk3 el mine nye linn klimaxer men er ret sikker på at jeg vile ha fået
en
anden menning om dem.
Mindes da jeg hørt dem første gang i kt radio med primare setup og det spilled fantastisk.
Men nu kan jeg lide linn som er lidt farveløst derfor er det sonus faber jeg går efter , den gamle cremona lød himelsk med linn grej, men sikkert
for varm og svambed med andet.
mvh __________________ Linn sonus faber og andet godt
|
| Til top |
|
| |
Neeper Lukket konto

Lukket efter eget ønske
|
| Sendt: 03 November 2007 kl. 13:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej igen
Det er svært at sige... De skal jo have nogen hundrede timer, før man sådan rigtigt kan regne med det, men mine egne er f. eks ikke sådan vildt hidsige fra nye af, bare noget grovkornede og kedelige i det...
Så om det går væk er et godt spørgsmål, umildbart synes jeg det mere lød som resonans i filteret, men det kan jo godt være den version de bruger nu, ændre sig meget ved tilspilning...
Er der egentlig nogen der ved hvem det laver lyd i Sonus Faber efter Franco er stoppet? Det er jo en noget anderledes lyd end tidligere...
|
| Til top |
|
| |
3DX Branchemedlem

Lukket efter ønske fra bruger
Bruger siden: 02 September 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1930
|
| Sendt: 03 November 2007 kl. 13:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
harmonic skrev:
Jeg havde 2 lyngdorf tda2200 en med roomperfect en uden , moget musik lød skingert andt perfect ergo , de er bare neutrale. Så fik jeg en slimdevices transporter i moddificerd udgave og den erstattede min lyngdorf cd-1 lyden blev mere detaljerd og mere musikalsk. Så fik jeg en tact millennium mk3 nu lød næsten alt musik bedre , og samtifig mere opløst og detaljered og kun få indspilnningre lød skingert. Så sendte jeg millenniumen til usa fik den moddificerd nu lød inted skingert og lyden var 60% mere detaljerd samtidig.
Du nare dig selv  |
|
|
du kommer nok ikke så meget videre med at sig jeg nare mig selv 
men for at holde os til tråden, så var det jo om SF og R29.
jeg har ikke hørt den ht'er, i KT, med det setup osv. så det bliver jo ikke nemt at sammenligne.
jeg siger blot at den tweeter lyder ikke et hak end den der har lavet filteret, et der sidder foran, det rum den spiller i, eller det musik man spiller.
sådan er det vist nok med det meste, -også hifi grej.
jeg har som Neeper, hørt den spille alt fra spændene til møg kedeliget. fra skinger til meget afbalanceret. fra... ja alt. det har jeg også med andre tw.
MEN... jeg har ikke hørt (det skulle lige ved 6600) bedre TW, når alt det andet var på plads, og R29 var brugt rigtigt.
så ja, hos mig, og mange andre, er den altså ref.
__________________ Der findes 2 slags menesker, og jeg er ikke en af dem...
|
| Til top |
|
| |
harmonic Forum Bruger

|
| Sendt: 03 November 2007 kl. 13:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Paplo tezzon som var franco serblins lærling + nogle andre.
En ting jeg har lagt mærke til at sonus faber bruger væssentlig mindre tid på at designe deres højtaler efter franco har trukked sig tilbage.
Cremona m og auditor m er nærmest kommet til over nogle måneder.
Hvor den gamle cremona fik 3 år, og lige som de andre modeller var ment som et kunststykke som ikke sådan blive opgradered hver anden år.
Lige som med stradivarious violinerne.
Har en fornemmesle at franco serblins højtalere blive rigtige samle opjekter nu hvor der er gået B&w i den.
Men lad os se har på tirsdag hvor jeg ksal lytte igen der vil de have fået ca 200 timer.
De jeg lyttede til have fået 80 timer.
mvh
__________________ Linn sonus faber og andet godt
|
| Til top |
|
| |
Neeper Lukket konto

Lukket efter eget ønske
|
| Sendt: 03 November 2007 kl. 13:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Okay, er det ikke noget med Franco roder med at lave nogen nye højttalere..? Eller er det bare rygter?
Og ja, jeg tror du har ret, Franco har brugt lang tid på at lytte og trimme på tingene... Om man er enig i det skal lyde sådan er jo altid en smags sag, men det giver en personlighed og ejer glæde med produkter hvor andre har lagt et stort arbejde i at få det som de synes det skal være.
Og ja, giv dem en chance igen... Den 15W de har fået lavet, virker i hvertfald ret godt i Ellipsa, men den har dog nok også en kortere spole (mere følsomhed / smæk på) i 3 vejs udgaverne end i Auditor M...
|
| Til top |
|
| |
hifihuset.dk Udelukket fra forum

Hifihuset.dk
Bruger siden: 24 December 2006 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 312
|
| Sendt: 03 November 2007 kl. 14:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tror, modsat dig Harmonic, ikke SF bliver mere samlerobjekt end de er nu. Se bare på www.hifimagasinet.com hvor du med mellemrum kan få et hav af SF til få penge. Bl.a. er den berømte SF EA2 ofte til salg der med stander til kun 13000 svenske og det er jo kun 10400 Dkr. Det er en god HT selvom den er svær at stille op og den skal have et mindre kraftværk for at komme til sig selv. Jeg tror dog at Extremaen beholder sin kultstatus en tid endnu, men ved jo ikke hvor længe før interessekurven knækker. Det bliver spændende at se om eller hvornår Franko Himself starter en HT-produktion op. Hans konkurrenceklausul er vel snart udløbet? __________________ Forhandler af Pathos, Gamut
WEBSIDE:http://www.hifihuset.dk/Velkommen.html
|
| Til top |
|
| |
3DX Branchemedlem

|
| Sendt: 03 November 2007 kl. 14:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
harmonic skrev:
Jeg havde 2 lyngdorf tda2200 en med roomperfect en uden , moget musik lød skingert andt perfect ergo , de er bare neutrale. Så fik jeg en slimdevices transporter i moddificerd udgave og den erstattede min lyngdorf cd-1 lyden blev mere detaljerd og mere musikalsk. Så fik jeg en tact millennium mk3 nu lød næsten alt musik bedre , og samtifig mere opløst og detaljered og kun få indspilnningre lød skingert. Så sendte jeg millenniumen til usa fik den moddificerd nu lød inted skingert og lyden var 60% mere detaljerd samtidig.
Du nare dig selv  |
|
|
lidt OT...men
hvad er det du korigere med alle de der TacT ting ?
er det rummt, eller komponenterne ? __________________ Der findes 2 slags menesker, og jeg er ikke en af dem...
|
| Til top |
|
| |
harmonic Forum Bruger

|
| Sendt: 03 November 2007 kl. 14:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
De der tact ting er digital forstærkere hvor den ene havde et roomcorrections modul der heder roomperfect indbygged.
Men ku bedre lide lyden uden roomcorrection derfor købte jeg storebroeren millennium mk3
jeg korrigere ingen ting der imod brugere jeg altid store mængder tid på at placere højtalerne der hvor de lyder bedset i mit rum.
mvh
|
| Til top |
|
| |
3DX Branchemedlem

|
| Sendt: 03 November 2007 kl. 15:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
ok  __________________ Der findes 2 slags menesker, og jeg er ikke en af dem...
|
| Til top |
|
| |
jensen Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi
Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 6646
|
| Sendt: 03 November 2007 kl. 15:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Neeper skrev:
|
Okay, er det ikke noget med Franco roder med at lave nogen nye højttalere..? Eller er det bare rygter?
Og ja, jeg tror du har ret, Franco har brugt lang tid på at lytte og trimme på tingene... Om man er enig i det skal lyde sådan er jo altid en smags sag, men det giver en personlighed og ejer glæde med produkter hvor andre har lagt et stort arbejde i at få det som de synes det skal være.
Og ja, giv dem en chance igen... Den 15W de har fået lavet, virker i hvertfald ret godt i Ellipsa, men den har dog nok også en kortere spole (mere følsomhed / smæk på) i 3 vejs udgaverne end i Auditor M...
|
|
|
Jo gør han.
Jeg har hørt alle de nye SF og der er ændret en del på lyden.
|
| Til top |
|
| |
-KP- Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 737
|
| Sendt: 03 November 2007 kl. 15:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa harmonic.
Kt-radio bruger jo kun Nordöst kabler på alt deres demo udstyr,nordöst kan jo godt virke lidt lyst i toppen.Få en demo med dine egne kabler 
|
| Til top |
|
| |
harmonic Forum Bruger

|
| Sendt: 03 November 2007 kl. 15:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
hifihuset.dk skrev:
Jeg tror, modsat dig Harmonic, ikke SF bliver mere samlerobjekt end de er nu. Se bare på www.hifimagasinet.com hvor du
med mellemrum kan få et hav af SF til få penge. Bl.a. er den berømte SF EA2 ofte til salg der med stander til kun 13000 svenske og det er jo kun
10400 Dkr. Det er en god HT selvom den er svær at stille op og den skal have et mindre kraftværk for at komme til sig selv. Jeg tror dog at
Extremaen beholder sin kultstatus en tid endnu, men ved jo ikke hvor længe før interessekurven knækker.Det bliver spændende at se om eller
hvornår Franko Himself starter en HT-produktion op. Hans konkurrenceklausul er vel snart udløbet? |
|
|
Nu har jeg temeligt tit tjekked priserne på sonus faber på hifimagasinet og har aldrig set amator til den pris nu nævner.
Der eer et lige nu til 15.400 danske kroner og det er det billigeste jeg har set dem til.
Men pointen er at lige nu er der sikkert mange der køber de nye sonus faber højtalere, og derfor vil vi nok se massere af ældre sonus fabere
til salg men på længre sigt vil jeg tro mange vil vende tilbage til de mere ørevenlige modeller fra franco.
Franco serblins højtalere lyder som ingen andre , men de nye yder mere som alle de andre hifi højtalere.
Men nu skal ja passe lidt på at dømme dem endnu må lige ned og høre dem endnu engang.
|
| Til top |
|
| |
Mingo Forum Bruger

Bruger siden: 18 November 2005 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 197
|
| Sendt: 03 November 2007 kl. 17:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Med hensyn til omtalen af Elipsa:
I den findes en 15M udgave og ikke 15W.
|
| Til top |
|
| |
jensen Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi
Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 6646
|
| Sendt: 03 November 2007 kl. 17:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
hifihuset.dk skrev:
Jeg tror, modsat dig Harmonic, ikke SF bliver mere samlerobjekt end de er nu. Se bare på www.hifimagasinet.com hvor du med mellemrum kan få et hav af SF til få penge. Bl.a. er den berømte SF EA2 ofte til salg der med stander til kun 13000 svenske og det er jo kun 10400 Dkr.
Det er en god HT selvom den er svær at stille op og den skal have et mindre kraftværk for at komme til sig selv.
Jeg tror dog at Extremaen beholder sin kultstatus en tid endnu, men ved jo ikke hvor længe før interessekurven knækker.
Det bliver spændende at se om eller hvornår Franko Himself starter en HT-produktion op. Hans konkurrenceklausul er vel snart udløbet?
|
|
|
Ja den udlåber i 2008 som jeg har forstået det.
Synes ikke der er nogle Sf der er svære at stiller op.
|
| Til top |
|
| |
hifihuset.dk Udelukket fra forum

Hifihuset.dk
Bruger siden: 24 December 2006 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 312
|
| Sendt: 03 November 2007 kl. 18:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har altså set en del af de der SF EA2 til salg til de priser jeg skrev om. Lige nu er der et sæt Guarneri Homage til kun 28000 Dkr. Det er ikke mange penge for den, da fra ny koster lige omkring 70K.
Iøvrigt mener jeg at kunne huske at da SF gik over til ringradiatoren, kunne de ikke få den til at funke lige med det samme. Der skulle en del justeringer til af filteret og til sidst efter lang tids trimning var den der. Lars Goller har iøvrigt hjulpet Franko med at trimme Cremonaen ind og husker jeg rigtigt så er mellemtonen i en Cramona fasevendt.
__________________ Forhandler af Pathos, Gamut
WEBSIDE:http://www.hifihuset.dk/Velkommen.html
|
| Til top |
|
| |
3DX Branchemedlem

|
| Sendt: 04 November 2007 kl. 09:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
bjørn skrev:
3DX skrev:
bjørn skrev:
harmonic skrev:
Come on guys hvem har noget erfaring med diskanten ?
mvh |
|
|
Du har hørt hvad der er at høre, og det er ikke behageligt. Man kunne selvfølgelig lægge toppen ned med en impedanslineær sugekreds men der er bedre og billigere diskanter i Scan Speaks program, så hvorfor besværet og udgiften. Og dens urolige adfærd kan du ikke gøre noget ved.
|
|
|
lidt surt at skrive noget sludder teddy... (men det har du vel vendet dig tild) et er Steens "elskede" XT25 han syntes lyder skidt 
den lyder nok skidt fordi den ikke har være i klippe kælderen og bliver "tweaket" 
det er altså ikke uden grund den ring radiator sidder i så mange high end ht'er. den kan med viden og erfaring, bringes til at spille bedre end langt de fleste ander tw på marked.
|
|
|
Du har stdig ikke fattet det, jeg har aldrig promoveret ringradiatoren, den er hverken pengene eller besværet værd, uanset udgaven og evt. modifikation. Det irriterede faktisk Steen at jeg jeg ikke var interesseret i at bruge den, med eller uden modifikation.
At den bliver brugt så meget er et modefænomen på linie med basrefleks, komprimeret pølsepop og sjove fødder på højttalere.
|
|
|
hør nu her teddy... du er da ikke den hurtigste kanallert på havnen !
du siger det han hørte var den typisk ringe ScS lyd... men det er altså en Vifa...
bugger  __________________ Der findes 2 slags menesker, og jeg er ikke en af dem...
|
| Til top |
|
| |