| Forfatter |
|
syncroniq Lukket konto

DAT - lukket efter ønske fra bruger.
Bruger siden: 10 Maj 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1715
|
| Sendt: 06 November 2007 kl. 12:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey,
Man kan altså godt have gode øre og være musikalsk fordig man har måleudstyr.... 
Jeg har selv måleudstyr, så af erfaring kan jeg sige at målinger og hvordan højttalere performer hænger meget godt sammen. At opgivelserne fra fabrikanten er forkerte (for optimistiske), samt prisen heller ikke hænger sammen, gavner ikke audionote.
Find dig hellere et veldokumenteret kit.
|
| Til top |
|
| |
Migo Forum Bruger

Bruger siden: 25 Juli 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 555
|
| Sendt: 06 November 2007 kl. 16:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det kan jeg kun tilslutte mig, spiller med samme bas-mellemtone, dog med en anden diskant, det er MUSIK.
|
| Til top |
|
| |
jazzman Udelukket fra forum

Sven tager en pause!
Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 3787
|
| Sendt: 06 November 2007 kl. 22:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nilau skrev:
PPS. Jeg vil da tro, at dine gamle B&O spiller bedre end en helt topmoderne h�jttaler med en bredde p� 14 centimeter og bestykket med 5 stk. 4-tommers basenheder...  |
|
|
hmm.. måske har du ret...jeg har altid undret mig over, så tilfreds jeg har været, når jeg lyttede i sommerhuset
|
| Til top |
|
| |

Sven tager en pause!
|
| Sendt: 06 November 2007 kl. 22:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det ikke bare lugter af hi-end - det er den ægte vare. Kan anbefales varmt - jeg har hørt dem, og det var godt. Jeg kan uddybe: diskanten er i verdensklasse. Der er dyb, impulsfast bas og homogen mellemtone. Troels har lavet et fremragende system.
|
| Til top |
|
| |

Sven tager en pause!
|
| Sendt: 07 November 2007 kl. 12:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
woammo skrev:
| Hvis ikke man har for gode ører eller musikalsk sans er det sikrest at stole på måleintrumenterne. Så kan man også bevise at man har ret. |
|
|
Det er ikke alt, der måler godt, der lyder godt. Men det er meget få HT´er, der måler dårligt, der lyder godt. Så en rettesnor har man.
Woammo, når jeg niveautilpasser diskanter, sker det med øret. Men når jeg kontrolmåler, ligger de altid spot on. Så jeg kunne lige så godt måle først.
|
| Til top |
|
| |
bdef Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juli 2006 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 739
|
| Sendt: 08 November 2007 kl. 08:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Side kommentar. Jeg så engang Audio Note højttalere på en messe. Der undrede jeg mig. De laver jo alt forkert, som du selv er inde på, men alt det glemmer man lidt når man lytter til dem. De kan noget som kun få andre.
Sælgeren sagde (og jeg ved godt han var sælger) at man jo ike kunne stoppe et kabinet fra at svinge, men Audio Note brugte så energien på at få kabinettet til at svinge så det lød godt. Lidt som i en akustisk guitar.
|
| Til top |
|
| |
syncroniq Lukket konto

|
| Sendt: 08 November 2007 kl. 08:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey,
bdef > Hehe... lidt ligesom at linn skubber forvrængning ud til siderne så den ikke rammer dig, ik?
AudioNote er en amatørhøjttaler der bliver hypet alt hvad den kan, så prisen kan skrues op. Der er ikke for mere end 500kr i sån en højttaler af enheder og filterstumper.
Det er jo klart at de ikke lyder som andre højttalere, når de måler helt skævt (hvilket de fleste andre jo ikke gør). Mange prøver det stunt som f.eks. Vienna osv. "De har en helt speciel lyd"... ja det er da klart, og det er forkert.
|
| Til top |
|
| |

Sven tager en pause!
|
| Sendt: 08 November 2007 kl. 08:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
bdef skrev:
| Sælgeren sagde (og jeg ved godt han var sælger) at man jo ike kunne stoppe et kabinet fra at svinge, men Audio Note brugte så energien på at få kabinettet til at svinge så det lød godt. Lidt som i en akustisk guitar. |
|
|
Selvfølgelig kan man lave et dødt kabinet, det er ikke til diskussion. Det koster bare lidt mere. Her kan man høre forskellige kombinationer, og det kommer ikke som nogen overraskelse, at Constrained Layer Damping metoden er fuldstændigt overlegen, som også Aksa her på forum har vist med sit Equilibrium projekt.
Tanken om at omdanne en højttaler til et musikinstrument, med tilstræbt egenlyd, siger vel bare noget om, hvor langt AN folket er fra et neutralitetsideal. Det kan godt være, det er ørevenligt (som mine sommerhushøjttalere), men at kalde det high end er udtryk for en total værdinihilisme.
|
| Til top |
|
| |
Migo Forum Bruger

|
| Sendt: 08 November 2007 kl. 19:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
syncroniq skrev:
|
Hey,
bdef > Hehe... lidt ligesom at linn skubber forvrængning ud til siderne så den ikke rammer dig, ik?
AudioNote er en amatørhøjttaler der bliver hypet alt hvad den kan, så prisen kan skrues op. Der er ikke for mere end 500kr i sån en højttaler af enheder og filterstumper.
Det er jo klart at de ikke lyder som andre højttalere, når de måler helt skævt (hvilket de fleste andre jo ikke gør). Mange prøver det stunt som f.eks. Vienna osv. "De har en helt speciel lyd"... ja det er da klart, og det er forkert.
|
|
|
Det er da noget værre vrøvl, de benytter ligeså gode enheder som de fleste andre, at de så ikke er af nyeste opfindelse som f.eks Scanspeak Revelator, ja det må jo så være op til dem som køber... Jeg bryder mig heller ikke om f.eks Scanspeak Revelator enheder, men heldigt for SS, så erder jo mange andre som gør. Hvis det løc så ringe som du lægger op til, så bestor mærket nok ikke mere..
Har du nogensinde lyttet til en Audio Note højttaler, de spiller da varmt og charmerende...
Og en ret frekvensgang er ikke altid lykken, selvom jeg godt ved, at du lever og ånder for dit målegrej.
|
| Til top |
|
| |

Sven tager en pause!
|
| Sendt: 08 November 2007 kl. 19:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Migo skrev:
syncroniq skrev:
|
Hey,
|
|
|
Det er da noget værre vrøvl, de benytter ligeså gode enheder som de fleste andre, at de så ikke er af nyeste opfindelse som f.eks Scanspeak Revelator, ja det må jo så være op til dem som køber... Jeg bryder mig heller ikke om f.eks Scanspeak Revelator enheder, men heldigt for SS, så erder jo mange andre som gør. Hvis det løc så ringe som du lægger op til, så bestor mærket nok ikke mere..
Har du nogensinde lyttet til en Audio Note højttaler, de spiller da varmt og charmerende...
Og en ret frekvensgang er ikke altid lykken, selvom jeg godt ved, at du lever og ånder for dit målegrej. |
|
|
Spørgsmålet om ret frekvensgang er lykken er besvaret: Det Canadiske Teknologiske Institut har lavet en stor undersøgelse for at definere, hvad folk ønsker af en god ht. Der blev identificeret tre kernepunkter: 1. ret frekvensgang 2. jævn powerrespons/udstråling 3. stort frekvensområde. Måske er der nogen lyttere, der kan acceptere ujævn frekvensgang - jeg kan ikke. Jævn frekvensgang er ikke NOK til at gøre en ht god, men det er dælme NØDVENDIGT.
|
| Til top |
|
| |
Migo Forum Bruger

|
| Sendt: 08 November 2007 kl. 20:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så er spørgsmålet jo bare, hvad er ret frekvensgang, er det inden for +/- 3db, som de fleste jo opgiver, er det midre end det, og accepteres et faldende niveau op gennem frekvensgangen.
Jeg er selv til +/- 3db og svagt faldende frekvensgang.
Hvad er ret frekvensgang??
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline Indlæg: 2916
|
| Sendt: 08 November 2007 kl. 20:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jan Graffo skrev:
Highend har ikke så meget med konstruktionen at gøre, men med lyden. Jazzman har vist aldrig hørt Audio Notes højttalere, som lyder aldeles fremragende. Gå du hen til Audio Consult og få en lytter, StarTrek.
|
|
|
Når jeg i ny og næ visiterer nævnte forretning så er det på tidspunkter hvor kaffen er frisk og der absolut ikke spilles på noget som helst.
Det kunne jo være at Jazzman netop havde hørt og absolut ikke ønsker at det skal gentage sig
|
| Til top |
|
| |
syncroniq Lukket konto

|
| Sendt: 09 November 2007 kl. 07:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey,
Migo > Det med Vienna har intet med enhederne at gøre, men meget dårlig filterteknik. Og ja jeg mener en højttaler skal være liniær ren frekvensmessigt. Enhederne skal være i fase ved delefrekvensen, god stepresponse, groupdelay osv. Men selvfølgelig er der enheder der har en dårlig egenlyd og det kan alt det ovenfor ikke rette op på. Prøv og lyt til nogle enheder uden filter, så lære du dem bedst at kende.
En ret frekvensgang er vel noget ala +/- 1,5dB. Så har man max 3dB udsving. En +/- 3dB tollerance er jo hele 6dB. Det er altså for meget. Og +/-1.5dB er altså nemt at opfylde idag.
Migo > hvorfor kan du ikke lide revelator enhederne? Jeg syntes de spiller fint. Men de er ikke nemme at lave filter til.
|
| Til top |
|
| |

Sven tager en pause!
|
| Sendt: 09 November 2007 kl. 08:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
For at komme tilbage til starten af tråden: Jeg har nævnt Troels Gravesen hvor man kan få masser af Hi-end, bl.a. AT-R - men også Tony Gee laver top-designs, ikke bare den ovenfor nævnte Optimo, men også Soup.
|
| Til top |
|
| |
woammo Forum Bruger

Bruger siden: 07 Februar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 89
|
| Sendt: 09 November 2007 kl. 09:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
jazzman skrev:
woammo skrev:
| Hvis ikke man har for gode ører eller musikalsk sans er det sikrest at stole på måleintrumenterne. Så kan man også bevise at man har ret. |
|
|
Det er ikke alt, der måler godt, der lyder godt. Men det er meget få HT´er, der måler dårligt, der lyder godt. Så en rettesnor har man.
Woammo, når jeg niveautilpasser diskanter, sker det med øret. Men når jeg kontrolmåler, ligger de altid spot on. Så jeg kunne lige så godt måle først.
|
|
|
Det lyder fornuftigt. Har nu ikke noget måleudstyr....men derimod et par højtalere der spiller så smuk musik at gåsehuden (her så tæt på Mortensaften) rejser sig på armene.
StarTrek: Fik du hørt Audio Note - E ? __________________
|
| Til top |
|
| |
bdef Forum Bruger

|
| Sendt: 09 November 2007 kl. 09:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
jazzman skrev:
|
For at komme tilbage til starten af tråden: Jeg har nævnt Troels Gravesen hvor man kan få masser af Hi-end, bl.a. AT-R - men også Tony Gee laver top-designs, ikke bare den ovenfor nævnte Optimo, men også Soup.
|
|
|
Jagten på High-End er vel lidt etisk? Hvad der er high-end for nogle er helt tydeligt ikke high-end for andre.
Snakken herinde går lige nu mere i dB, frekvenser og fase, end i musik, fornemmelse og nydelse. Som jeg ser det skal højttaler virksomhederne også de der laver byggesæt) forsætte med at lave højttalere som de selv kan lide og så kan vi vælge om vi vil købe deres produkter eller ej.
Når jeg laver højttaler tilstræber jeg også ret frekvensgang (målt med mine øre) og lyddøde kabinetter (målt med hænder og øre), men det er nok mest i erkendelse af at jeg ikke er god nok til at få andre principper til at virke.
Mine første rigtige højttalere var nogle JBL'er med titanium diskant. De var super til guitar og xylofoner (hvordan det nu end staves) fordi diskanten hjalp med, men til andet musik duede de ikke. Samme med Audio Note. De er også som skabt til hvise musik stile og det skal man ha' i tankerne når man køber dem.
Og jeg vil stadig mene at man ikke kan lave total døde kabinetter. De vil altid have en egenresonans, en egenlyd og vibrere med, men man kan tilstræbe at de er dæmpede, ligger uden for det område hvor de vil genere mest eller lade dem indgå som en helhed i løsningen. Total resonansfrie kan de ikke blive. Strider imod fysiske love og det er nogle som end ikke Lundin kan bryde.
|
| Til top |
|
| |
syncroniq Lukket konto

|
| Sendt: 09 November 2007 kl. 10:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey,
"dB, frekvenser og fase, end i musik, fornemmelse og nydelse"
Øhm.. de ting hænger meget sammen.
|
| Til top |
|
| |
bdef Forum Bruger

|
| Sendt: 09 November 2007 kl. 10:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
syncroniq skrev:
|
Hey,
|
|
|
For nogle (måske dig?) gør det, men hvis en højttaler lyder så jeg smiler og tramper med i gulvet er jeg da ligeglad med de tekniske data...
Der var en der skrev at gode højttalere også måsler godt, men at en højttaler der måler godt ikke nødvendigvis lyder godt. Det er jo meget rammende, men jeg bruger mere tid på at lytte end på at måle, så det er lyden jeg bekymre mig mest om.
Hldigvis er vi ikke alle ens og har forskellige prioriteter, samtidig med at der er mange producenter. Dermed er der jo også en til mig og en til dig 
Er High End noget som lyder godt, måler godt, ser flot ud eller er dyrt? (Hvis man kun må vælge en)
|
| Til top |
|
| |
André Jensen Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 01 September 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2153
|
| Sendt: 09 November 2007 kl. 10:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
bdef skrev:
syncroniq skrev:
|
Hey,
|
|
|
For nogle (måske dig?) gør det, men hvis en højttaler lyder så jeg smiler og tramper med i gulvet er jeg da ligeglad med de tekniske data...
Der var en der skrev at gode højttalere også måsler godt, men at en højttaler der måler godt ikke nødvendigvis lyder godt. Det er jo meget rammende, men jeg bruger mere tid på at lytte end på at måle, så det er lyden jeg bekymre mig mest om.
Hldigvis er vi ikke alle ens og har forskellige prioriteter, samtidig med at der er mange producenter. Dermed er der jo også en til mig og en til dig 
Er High End noget som lyder godt, måler godt, ser flot ud eller er dyrt? (Hvis man kun må vælge en)
|
|
|
Hvilken højttaler er det, er det der måler godt på punkterne. Ret frekvensgang, god power respons, fasekorrekt, rimmelig følsomhed, lav forvrængning, og lyder ringe ?.
MVH
|
| Til top |
|
| |

Sven tager en pause!
|
| Sendt: 09 November 2007 kl. 11:23 | IP-adresse registreret
|