Tilbage til HIFI4ALL.DK 1. juni 2025 | 18:56   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit Hi-Fi / stereo udstyr
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit Hi-Fi / stereo udstyr
Emne Emne: Kanes lydunivers (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 5
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
chubbz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 23 April 2009 kl. 22:17 | IP-adresse registreret  

Du kan typisk høre hvor du har problemer...ihvertfald i de høje frekvenser, ved at stille dig midt i rummet og klappe.  Hvis efterklangstiden er meget lang er det typisk fordi at der er for mange "bare" flader som lyden kan reflektere frem og tilbage på. Og hvis reflektionerne samler sig i hjørnerne, vil du tydeligt høre en form for "ringen" som er meget markant.
(Hvis du har set Star Wars EP 2, så lyder denne ringen lidt ligesom de bomber Jabba smider efter Obi Wan i astroidefeltet, hehe    vidste ikke lige andre eksempler)

Du kan prøve sætte dig i din lytteposition og lægge et spejl på gulvet foran dig.
Når du kan se højttaleren i spejlet, ved du hvor den første reflektion er og det er heromkring et blødt tæppe skal placeres, for at absorbere denne.

Det samme kan gøres på sidevægge.

Men hvis det er bas, så skal du bruge tunge, bløde ting, såsom en stor lænestol eller lign. Gerne i hjørnerne.
Tænk på hvordan biografstole typisk er konstrueret...de er ikke lavet sådan udelukkende for at skåne kroppen...

Håber du kan følge mig... :-)

Cambridge Audio
Musical Surroundings
Kharma
Van den Hul
Mogami

Til top Vis chubbz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af chubbz

chubbz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 April 2009 kl. 22:20 | IP-adresse registreret  

Hov... Det var vist ikke Jabba...  Mener Jango Fett.

Jabba flyver sgu ingen steder i hans tilstand...

Cambridge Audio
Musical Surroundings
Kharma
Van den Hul
Mogami

Kane
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Maj 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 23 April 2009 kl. 22:20 | IP-adresse registreret  

Friman skrev:
Kane skrev:

Tja, jeg blev far, så prioriteterne det jo med at ændre sig lidt .

He he.... Samme hér...

Det har jeg godt nok også måtte høre for blandt "hifi-gutterne", men vi er jo nok ikke de eneste.

Nej, det er vi nok ikke, måske man skulle lave en klub for hififathers, der udover dårlig akustik og lign. også skal kæmpe mod små pilfingre.

Sansa Clip+ -> KSC75, PortaPro eller Etymotic ER4P
Til top Vis Kane's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kane

Kane
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 April 2009 kl. 22:24 | IP-adresse registreret  

chubbz skrev:
 Du kan typisk høre hvor du har problemer...ihvertfald i de høje frekvenser, ved at stille dig midt i rummet og klappe.  Hvis efterklangstiden er meget lang er det typisk fordi at der er for mange "bare" flader som lyden kan reflektere frem og tilbage på. Og hvis reflektionerne samler sig i hjørnerne, vil du tydeligt høre en form for "ringen" som er meget markant.
(Hvis du har set Star Wars EP 2, så lyder denne ringen lidt ligesom de bomber Jabba smider efter Obi Wan i astroidefeltet, hehe    vidste ikke lige andre eksempler)

Du kan prøve sætte dig i din lytteposition og lægge et spejl på gulvet foran dig.
Når du kan se højttaleren i spejlet, ved du hvor den første reflektion er og det er heromkring et blødt tæppe skal placeres, for at absorbere denne.

Men hvis det er bas, så skal du bruge tunge, bløde ting, såsom en stor lænestol eller lign. Gerne i hjørnerne.
Tænk på hvordan biografstole typisk er konstrueret...de er ikke lavet sådan udelukkende for at skåne kroppen...

Super, tak for rådene. Jeg må prøve mig lidt frem, jeg har meget lidt forstand på akustik!

chubbz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 April 2009 kl. 22:28 | IP-adresse registreret  

Kane skrev:

chubbz skrev:

Super, tak for rådene. Jeg må prøve mig lidt frem, jeg har meget lidt forstand på akustik!

Det var så lidt...

Der findes rigtig mange bøger om emnet...
Jeg har anskaffet mig "Handbook for Sound Engineers" (Ballou)
Det er en 1500 siders djævel som indeholder praktisk talt alt hvad der er værd at vide om lyd og akustik...og meget andet.
Hvis du kommer forbi Biblioteket...så kig efter den.  Den er super god.

Problemet er at absorbere og diffusere typisk passer rigtigt dårligt ind i et stuemiljø.
Så det er svært at integrere...ihvertfald så længe at den kvindelige halvdel har noget at skulle have sagt.

Men det er uhyre vigtigt at have akustikken i orden, før noget somhelst lydsystem kommer til sin ret.

Cambridge Audio
Musical Surroundings
Kharma
Van den Hul
Mogami

Friman
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 25 August 2005
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 23 April 2009 kl. 22:30 | IP-adresse registreret  

Kane skrev:

Friman skrev:
Kane skrev:

He he.... Samme hér...

Det har jeg godt nok også måtte høre for blandt "hifi-gutterne", men vi er jo nok ikke de eneste.

Nej, det er vi nok ikke, måske man skulle lave en klub for hififathers, der udover dårlig arkustik og lign. også skal kæmpe mod små pilfingre.

Det er da det vi skal! En klub for "high-end-kastererede-fathers"!!!!

Ej, selvom jeg har downsized drastisk, så er jeg faktisk ret godt tilfreds med lyden. Har bare valgt at gå en anden vej, og søgt noget mere "musikalsk", for også at dække over manglerne ift. tidligere dyrere grej.
Og på præcis samme måde som du selv skriver, så er der langt imellem lytte-aftenerne, og så er det mange penge der bare står og griner af en i reolen...

Men sådan er det med småfolk og fast ejendom. Så skal der frigøres noget kapital....

Kane
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 April 2009 kl. 22:33 | IP-adresse registreret  

Friman skrev:
Kane skrev:

Friman skrev:
Kane skrev:

He he.... Samme hér...

Nej, det er vi nok ikke, måske man skulle lave en klub for hififathers, der udover dårlig arkustik og lign. også skal kæmpe mod små pilfingre.

Ej, selvom jeg har downsized drastisk, så er jeg faktisk ret godt tilfreds med lyden. Har bare valgt at gå en anden vej, og søgt noget mere "musikalsk", for også at dække over manglerne ift. tidligere dyrere grej.
Og på præcis samme måde som du selv skriver, så er der langt imellem lytte-aftenerne, og så er det mange penge der bare står og griner af en i reolen...

Men sådan er det med småfolk og fast ejendom. Så skal der frigøres noget kapital....

Hvad spiller du på Friman?

Kane
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 April 2009 kl. 22:36 | IP-adresse registreret  

chubbz skrev:
Kane skrev:

chubbz skrev:

Det var så lidt...

Der findes rigtig mange bøger om emnet...
Jeg har anskaffet mig "Handbook for Sound Engineers" (Ballou)
Det er en 1500 siders djævel som indeholder praktisk talt alt hvad der er værd at vide om lyd og akustik...og meget andet.
Hvis du kommer forbi Biblioteket...så kig efter den.  Den er super god.

Problemet er at absorbere og diffusere typisk passer rigtigt dårligt ind i et stuemiljø.
Så det er svært at integrere...ihvertfald så længe at den kvindelige halvdel har noget at skulle have sagt.

Men det er uhyre vigtigt at have akustikken i orden, før noget somhelst lydsystem kommer til sin ret.

Ja, det har hun det jo med at skulle.

Men ja, jeg mener også at det er noget man bør have fokus på. Ellers virker det helt tosset at smide tusindvis af kroner i grej, hvis man ikke kan få rigtig glæde af det pga dårlig akustik.

Anda8000
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 September 2007
Lokalitet: København
Sendt: 23 April 2009 kl. 22:39 | IP-adresse registreret  

Hvor sidder basportene på dine Giulietta (hvis der er nogen)?
Kunne måske godt tåle noget luft bagud, hvis de spiller ind i skråvæggen.
Til top Vis Anda8000's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Anda8000

Kane
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 April 2009 kl. 22:45 | IP-adresse registreret  

De sidder ret højt oppe, sådan ca, der hvor skråvæggen starter, så jeg tror også jeg skal have flyttet dem lidt mere ud.

Friman
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Sendt: 23 April 2009 kl. 23:01 | IP-adresse registreret  

Kane skrev:
Friman skrev:
Kane skrev:

Friman skrev:
Kane skrev:

He he.... Samme hér...

Hvad spiller du på Friman?

Lige nu spilles der på (sidder faktisk med lap-toppen i skøbet og stener lidt Leonard Cohen i sweet-spot, imens moderen og knejten koger ovenpå):

• 1 sæt DIY dáppolito fra Troels Gravesen, som jeg flækkede sammen i påsken. Normalt spilles der på System Audio Explorer.
  • Holfi 3.5.1. Fin musikalsk amp. Fakstisk lidt de samme forcer som din Brio har, bare lidt mere tilbagelænet, og så kæler den lidt mere for især vokalerne.
  • Logitech Transporter med NAS. Faktisk den bedste "front-end" jeg har haft uanset pris!
  • Bertram kabler på hele pivtøjet.

Kane
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 April 2009 kl. 23:13 | IP-adresse registreret  

Det lyder som et dejligt simpelt og vellydende setup.

Jeg har aldrig hørt en transporter, men jeg er meget begejstret for de muligheder som det forskellige streaminggrej har givet. Der bliver i al fald lyttet til mere forskelligt musik herhjemme, når hele samlingen er tilgængelig ved et par tryk på en remote.

Friman
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Sendt: 23 April 2009 kl. 23:27 | IP-adresse registreret  

Kane skrev:

Det lyder som et dejligt simpelt og vellydende setup.

Jamen jeg er såmænd også ganske tilfreds. Det er primært musik det drejer sig om, og ikke så meget detaljer og andet teknisk (been there, done that). Dog er perspektivet rigtig godt, og det sætter jeg stor pris på når man sætter sig til "koncert" i sofaen.

Kane skrev:

Jeg har aldrig hørt en transporter, men jeg er meget begejstret for de muligheder som det forskellige streaminggrej har givet. Der bliver i al fald lyttet til mere forskelligt musik herhjemme, når hele samlingen er tilgængelig ved et par tryk på en remote.

Transporteren er RIGTIG god. Det bliver nemt lidt fattigt med ord og skulle beskrive hvordan den spiller, men det er bestemt "high-end" i mine øre.
Samtidig så har jeg erfaret samme sidegevinst som dig. Man hører jo ganske enkelt meget mere musik fra A-Z, set ift. tidligere hvor man skulle lette sig for at skifte skiver.

Det er helt sikkert at jeg bibeholder den funktion, uanset om man skulle skifte Transporteren en dag... Det bliver i hvert fald ikke tilbage til skiver igen...

Raskolnikov
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 September 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 28 April 2009 kl. 21:13 | IP-adresse registreret  

Kane skrev:

Tak

Jeg har kigget lidt på Rega Elicit og skal have lyttet lidt nærmere på den i den kommende tid.

Andre forstærkere på min shortlist er Primare a30, Hegel H100, LFD og et par stk. til.

Jeg ville gerne holde budgettet på en 10-15K, men det kan jo ske man blive fristet og så kan budgettet jo hurtigt ryge! 

Du kunne også overveje Densen, da det skulle lyde lidt som Rega.

Pierre
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Januar 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 28 April 2009 kl. 21:42 | IP-adresse registreret  

Ang dit akustik problem, så kan du gøre meget uden det syner af noget.

1. Ryk højtalerne en 1/2 m ud fra bagvægen. (det bør fruen tillade )

2. Læg et stort gulvtæppe på gulvet foran højtalerne. (det bør fruen også gå med til )

3. Dine skråvæge giver et problem, da der ikke kan hænge billeder og ligende til at absobere. Men det kan dog løses på en anden smart måde. Man kan idag få nogle smarte "kugle" tæpper som kan hænge på vægen. De har dem i go`morgen danmark. Det vil også hjælpe en hel del samt det ser smart og dekorativt ud.

4. En sidste lille ting du kunne gøre er nemt og koster ingen ting  Din bogreol ude i siden, flyt dine bøger fra de 2 nederste hylder til de 2 øverste. Så har du en virkelig god abosbent og difuser  ude i siden.

Jeg har selv døjet MEGET med en laaaaaaaaaaaaaaang efter klang i rummet. Det er jeg ved at have styr på. Jeg har lavet nogle rammer til bag malerierne som er fyldt med rockwool. Stort tykt gulvtæppe under sofabord. Disse to ting hjalp en del, men ikke nok. Så jeg fik syet et tyndt akustik stof bag gardinet. Det hjalp

Men ellers rigtigt fint setup du har dig og hammer spændende med din kabel test

wildstyle
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 04 Januar 2006
Sendt: 29 April 2009 kl. 07:43 | IP-adresse registreret  

Hej Kane,

Tillykke med det nye sted. Det ser godt ud!

Fik du nogensinde lyttet til Hegel? I så fald, hvad synes du om det?
Til top Vis wildstyle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af wildstyle

Kane
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 April 2009 kl. 09:10 | IP-adresse registreret  

@Pierre:

Tak for de gode råd, jeg er så småt begyndt at se lidt på det. Jeg har allerede flyttet højtalerne lidt længere ud, det har allerede hjulpet en hel del.

@wildstyle

Jeg har ikke fået lyttet på Hegel, kun lige været inde og kigge lidt på dem. Men jeg har i mellemtiden brugt det meste af budgettet på en rørforstærker til mine K1000, så nu er Brioen tilbage foran Giuliettaerne. Jeg synes faktisk at den har haft godt af at få BJ cablerne på, men de spiller stadig til, så jeg vil lige vente lidt med den endelig dom over dem. 

Friman
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Sendt: 29 April 2009 kl. 09:25 | IP-adresse registreret  

Hvad er det for én rørslæde du har købt til AKGérne?

Skal vi ikke have et billed...

Kane
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 April 2009 kl. 10:11 | IP-adresse registreret  

Jo, det skal vi da - jeg skal bare lige have skudt nogle først

Men her er en lille teaser! (Jeg beklager den kraftige flash)

wildstyle
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 04 Januar 2006
Sendt: 29 April 2009 kl. 13:10 | IP-adresse registreret  

Kane skrev:

@wildstyle

Jeg har ikke fået lyttet på Hegel, kun lige været inde og kigge lidt på dem. Men jeg har i mellemtiden brugt det meste af budgettet på en rørforstærker til mine K1000, så nu er Brioen tilbage foran Giuliettaerne. Jeg synes faktisk at den har haft godt af at få BJ cablerne på, men de spiller stadig til, så jeg vil lige vente lidt med den endelig dom over dem. 

Æv, nu håbede jeg ellers lige på at du kunne komme med en masse god feedback om Hegel's produkter.

Men lækkert med en rørslæde til headphones. Måske man skulle prøve at rode med sådan noget head-fi en dag.
Til top Vis wildstyle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af wildstyle

<< Forrige Side af 5 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes