| Forfatter |
|
Otto J Branchemedlem

Dynaudio
Bruger siden: 04 Marts 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3050
|
| Sendt: 19 November 2007 kl. 20:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Rysz skrev:
|
Hvad skulle fordelen være ved 1080i, fremfor 720P ?
|
|
|
Ved en korrekt de-interlacing vil film-materiale i princippet leveres med højere opløsning ved 1080i. I praksis forsvinder meget af dén fordel i for det første at rigtigt mange tv netop ikke har korrekt de-interlacing, for det andet ved at komprimeringen er mindre effektiv ved et interlaced format end ved et progressivt, og billedkvaliteten i forhold til båndbredde vil derfor selv ved film-materiale ikke være så meget bedre som tallet 1080 kontra 720 kunne antyde. Så længe det er markedsføring der styrer verden, vil vi fortsat trækkes med interlace formater. __________________ Otto Jørgensen, Dynaudio A/S
|
| Til top |
|
| |
Rysz Forum Bruger

Bruger siden: 06 Januar 2005 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1445
|
| Sendt: 19 November 2007 kl. 21:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
AV Precision skrev:
Rysz skrev:
|
Hvad skulle fordelen være ved 1080i, fremfor 720P ?
|
|
|
Ved en korrekt de-interlacing vil film-materiale i princippet leveres med højere opløsning ved 1080i. I praksis forsvinder meget af dén fordel i for det første at rigtigt mange tv netop ikke har korrekt de-interlacing, for det andet ved at komprimeringen er mindre effektiv ved et interlaced format end ved et progressivt, og billedkvaliteten i forhold til båndbredde vil derfor selv ved film-materiale ikke være så meget bedre som tallet 1080 kontra 720 kunne antyde. Så længe det er markedsføring der styrer verden, vil vi fortsat trækkes med interlace formater.
|
|
|
Det er jeg helt med på. Jeg undrede mig sådan set også bare, hvorfor at 1080i blev fremført som en fordel, netop pga. den praktiske kontra den teoretiske forskel. Men jeg er fuldstændig enig i, at der er gået 1080 i det hele. På godt og ondt 
|
| Til top |
|
| |
Exxtreme Forum Bruger

Bruger siden: 22 September 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1694
|
| Sendt: 19 November 2007 kl. 22:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Afhængig af kildemateriale og deinterlacer vil man i nogle situationer kunne opnå bedre billedkvalitet ved 1080i end ved 720P, her tænker jeg på f.eks. naturoptagelser, der har jeg i flere tilfælde opdaget en fordel ved 1080i... Men så snart vi begynder at snakke hurtige panoreringer, så vinder 720P klart, da hele billedet jo som de fleste ved opdateres på én gang...
Meget firkantet kan man sige, jo langsommere kameraet bevæger sig, jo mere får man glæde af den højere opløsning som 1080i jo har... Og ved still-billeder, f.eks. kører der på Discovery HD et program der hedder noget i nærheden af sunset earth, hvor man ser solop- nedgange forskellige steder i verden... Og det er ikke still-billeder, men ikke langt fra, og her vinder 1080i klart over 720P... Men her arbejder deinterlaceren jo heller ikke ret meget...
|
| Til top |
|
| |
perejvind Forum Bruger

Bruger siden: 27 November 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 2488
|
| Sendt: 10 Januar 2008 kl. 19:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er der nogen der kan modtage denne kanal? Den skulle gå i luften til nytår, men jeg kan stadig ikke modtage den. 
Jeg har selvfølgeligt prøvet at lave en kanalsøgning  __________________ I like techno - UNPLUGGED!
|
| Til top |
|
| |
Exxtreme Forum Bruger

|
| Sendt: 11 Januar 2008 kl. 16:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har den heller ikke endnu... Men jeg synes også jeg læste et sted at det først var fra midten af Januar...
|
| Til top |
|
| |
Rysz Forum Bruger

|
| Sendt: 18 Januar 2008 kl. 08:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nogen der har fået kanalen op og køre ?
|
| Til top |
|
| |
Exxtreme Forum Bruger

|
| Sendt: 18 Januar 2008 kl. 12:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ikke endnu
|
| Til top |
|
| |
Exxtreme Forum Bruger

|
| Sendt: 21 Januar 2008 kl. 15:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har idag fået svar på en mail jeg sendte til Canal Digital omkring opstartstidspunkt på Kanal 5 HD, her er svaret:
Hej Mads
Tak for din mail.
Lanceringen af Kanal 5 HD er desværre udskudt indtil videre, og jeg kan derfor desværre ikke sige noget præcist om hvornår kanalen starter op. De seneste meldinger lyder på at det sker inden for den næste måneds tid, så det håber og tror vi stemmer, men vi ved det faktisk ikke og kan derfor ikke sige noget med hundrede procents sikkerhed - beklager.
Venlig hilsen Canal Digital Anders Eiberg * Telefon: 70 13 19 19 * Email: info@canaldigital.dk * Driftstatus kan ses på http://www.canaldigital.dk/driftstatus
Deres driftsstatus-side er dog mildest talt ikke til nytte i denne sammenhæng...
|
| Til top |
|
| |
perejvind Forum Bruger

|
| Sendt: 26 Januar 2008 kl. 12:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, så kom der liv i Kanal 5 HD  __________________ I like techno - UNPLUGGED!
|
| Til top |
|
| |
Rysz Forum Bruger

|
| Sendt: 26 Januar 2008 kl. 13:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spændende 
Hvad er program-udbuddet ? Friends og de unde mødre opskaleret til 1080i 
Sådan helt seriøst....sender de Mpeg2 eller 4 ?
|
| Til top |
|
| |
perejvind Forum Bruger

|
| Sendt: 26 Januar 2008 kl. 14:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Rysz skrev:
|
Spændende 
Hvad er program-udbuddet ? Friends og de unde mødre opskaleret til 1080i 
Sådan helt seriøst....sender de Mpeg2 eller 4 ?
|
|
|
Såvidt jeg har forstået vil programmerne være identiske med dem som sendes på den "normale" Kanal 5. Programmerne vil så blive sendt i HD når kildematerialet er HD, og opskaleret når kildematerialet er SD.
Der sendes i MPEG4 ligesom på de andre 7 HDTV kanaler fra Canal Digital. __________________ I like techno - UNPLUGGED!
|
| Til top |
|
| |
Rysz Forum Bruger

|
| Sendt: 26 Januar 2008 kl. 14:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
perejvind skrev:
|
Såvidt jeg har forstået vil programmerne være identiske med dem som sendes på den "normale" Kanal 5. Programmerne vil så blive sendt i HD når kildematerialet er HD, og opskaleret når kildematerialet er SD.
Der sendes i MPEG4 ligesom på de andre 7 HDTV kanaler fra Canal Digital.
|
|
|
Ja så kan det være det samme mht. programmerne. De sender sjældent noget af relevans.
Kører selv på Jussi's kabeltv, og har dermed kun erfaring med Discovery HD (som sendes i Mpeg2), og så længe udbuddet af HDTV ikke er større, så har jeg ikke travlt med at investere i nyt tv.
Men ok, al begyndelse er svær. Kanal 5 skal ihvertfald have kredit for at gøre noget ved det.
|
| Til top |
|
| |