Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 06:54   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: SVS Sub (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
darkless
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 August 2005
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 04 Januar 2008 kl. 14:00 | IP-adresse registreret  

Jeg modtog i går en SVS SB12-Plus, en forsinket julegave fra min superdejlige kæreste, der i et anfald af galskab (eller klarsyn ) besluttede sig for at overskride vores aftalte gavebudget til hinanden med 1100%. 

Jeg har kun kunnet afprøve den kortvarigt i går aftes, da jeg desværre bor i lejlighed og dermed ikke kan tillade mig at skrue højt op for den slags "larm" efter kl 20. Den lød noget mudret/uklar i bunden i forhold til basenheden i min Audio Note AN-E/L, selv hvis jeg deler ved 40 Hz som er laveste indstilling på subben.

Spørgsmålet er, om "burn-in" af den vil afhjælpe "mudderet", og hvor højt og i hvor lang tid burn-in skal stå på (igen af hensyn til de andre beboere i ejendommen.

Derudover går jeg også ud fra, at en bedre placering af subben vil forbedre den, men vores stue har ikke meget plads, og den ene lædersofa står nærmest lige foran det venstre hjørne, hvor min ene højttaler og (havde jeg først regnet med) subben skulle stå. Stuen er aflang og der spilles på tværs af rummet (lyttepositionen er en anden sofa med ryggen helt op ad den ene langside).

Gode råd modtages meget gerne, for mine højttalere kan helt sikkert godt bruge noget mere kraft i bunden, da de begynder at rulle af et sted omkring 30-40 Hz. Mine Triangle Stratos Luna ruller af ca 10-15 Hz højere, så de burde i endnu højere grad kunne udnytte en god sub, forudsat at jeg kan slippe af med "mudderet".

Techtor
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 April 2006
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 04 Januar 2008 kl. 15:52 | IP-adresse registreret  

Bassøe skrev:
Lukkede subs giver hverken "hurtigere" eller strammere bas end basrefleks. Hvis en basrefleks sub er designet ordentligt, hvilket SVS PB13-Ultra uden nogen tvivl er, så er det hip som hap om det er en lukket eller basrefleks sub.

Korriger mig, hvis jeg tager fejl, men:

Såvidt jeg forstår, så plejer subs med basrefleks at give højere lydtryk, men at rulle hurtigere af. Lukkede subs plejer generelt at rulle langsommere af nede i frekvenserne end portede subs.

Jo langsommere en højttaler ruller af, jo lavere group delay (="forsinkelse") er der på højttaleren.

Jo lavere group delay, jo "hurtigere" og "strammere" plejer højttaleren at opfattes som, specielt nede i bassen.

En god subwoofer som er god ellers i konstruktionen, og som i tillæg har lavt group delay, plejer tit at blive beskrevet som "musikalsk" af hifi-anmeldere.

Hvis man kigger på PB13-Ultra, så er der højere group delay på 20Hz, men markant lavere med lavere tuning og isatte port-propper, specielt i sealed mode. Ved sammenligning af graferne, kig på at a) 0 ikke er nederst på y-aksen og at b) 20Hz-grafen starter på 15Hz, medens sealed-grafen starter på 10Hz..

Skal eksperimentere lidt, men tror at jeg kommer til at gå for 10Hz-tuning eller sealed mode..

Bassøe skrev:
Hell yeah! Det kan ikke gå hurtigt nok med billeder, målinger og rapport.

W00t! Har lige fået mail om at en pakke på 73,5 kg er afsendt fra L-Sound!

ZaiFeR
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juli 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 04 Januar 2008 kl. 16:19 | IP-adresse registreret  

Techtor skrev:
Subwooferene skulle have ankommet L-Sound i går, og de sendes forhåbentligvis snart ud. Jeg fik lige en mail fra L-Sound med pdf-faktura, så jeg håber, at det nye 70kg hundehus snart ankommer dansk jord..
Rapport om min nye PB13-Ultra kommer så snart jeg har fået den i hus og har nået at eksperimentere med placering og lavet nogle målinger med REW..

Spændende!! Glæder mig meget til at hører mere når den enorme kasse kommer

ZaiFeR
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juli 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 04 Januar 2008 kl. 16:27 | IP-adresse registreret  

lars37 skrev:
ZaiFeR skrev:

Hej MichaelWB

Jamen man fisker vel altid lidt jeg kunne god tænke mig at høre din SVS, så kan man da skyde sig ind på om man skal have SVS.

Jeg tror at det er 2 stk subs der skal til når tiden er inde.

Jeg ville da også gå efter 2 subs, men når man vurderer dit fine anlæg, kunne det måske også være en ide at kigge på subs, der kunne give et tilskud af bas i stereo sammenhæng. Her ville jeg måske kigge efter subs med trykkammerprincip a´la DD serien. Giver en hurtig og stram bas, der supplerer fronterne, men som også kan bruges i SS sammenhæng...

Lars

Hej Lars      Jeg vil helst ikke bruge sub, når jeg hører stereo. Syntes ikke at der mangler bas på Dynaudio C4.

Men det er noget helt andet når jeg skal se film, så er det fedt at man kan mærke lyden

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 3
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes