Bassøe skrev:
| Lukkede subs giver hverken "hurtigere" eller strammere bas end basrefleks. Hvis en basrefleks sub er designet ordentligt, hvilket SVS PB13-Ultra uden nogen tvivl er, så er det hip som hap om det er en lukket eller basrefleks sub. |
|
|
Korriger mig, hvis jeg tager fejl, men:
Såvidt jeg forstår, så plejer subs med basrefleks at give højere lydtryk, men at rulle hurtigere af. Lukkede subs plejer generelt at rulle langsommere af nede i frekvenserne end portede subs.
Jo langsommere en højttaler ruller af, jo lavere group delay (="forsinkelse") er der på højttaleren.
Jo lavere group delay, jo "hurtigere" og "strammere" plejer højttaleren at opfattes som, specielt nede i bassen.
En god subwoofer som er god ellers i konstruktionen, og som i tillæg har lavt group delay, plejer tit at blive beskrevet som "musikalsk" af hifi-anmeldere.
Hvis man kigger på PB13-Ultra, så er der højere group delay på
20Hz, men markant lavere med lavere tuning og isatte port-propper, specielt i
sealed mode. Ved sammenligning af graferne, kig på at a) 0 ikke er nederst på y-aksen og at b) 20Hz-grafen starter på 15Hz, medens sealed-grafen starter på 10Hz..

Skal eksperimentere lidt, men tror at jeg kommer til at gå for 10Hz-tuning eller sealed mode..
Bassøe skrev:
Hell yeah! Det kan ikke gå hurtigt nok med billeder, målinger og rapport.  |
|
|
W00t! Har lige fået mail om at en pakke på 73,5 kg er afsendt fra L-Sound!