Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 13:05   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Gode enheder til IB sub´s (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 9
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Hans J
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Maj 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Sendt: 25 November 2007 kl. 19:28 | IP-adresse registreret  

Meier skrev:
Luv.dk skrev:

Lavt fs og højt Q > 0.5 passer sjældent sammen. Der findes dog en del enheder derude som kan det............vil bare gøre opmærksom på, at div. T/S fra div. producenter ikke stemmer overens med virkeligheden, og så man lige vidt.

Vi burde i fællesskab finde enheder som i praksis er målt og testet til sådan et projekt, og ikke bare lytte på dem som siger, at det virker..............uden at have målinger bag ordene..........

Det er jeg enig i, og det er vel også det vi prøver at opnå her .... 

Nu er det et lidt specielt hjørne af højttalerverdenen, så alle erfaringer er velkomne - men helst de rigtige....  og de dokumenterede... og de Highendende...

Jeg er selv ved at få et godt forhold til de basser fra AE, så hvis/når jeg får fingre i sådan et par stykker, så skal der nok komme lidt målinger

Hilsen

Thomas

Jamen så held og lykke med projektet, jeg trækker mig hermed, da jeg ikke kan leve op til "kravene".

Til top Vis Hans J's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hans J

torkild
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Produktionsteknikker, Dynaudio

Bruger siden: 15 Juli 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 25 November 2007 kl. 19:58 | IP-adresse registreret  

Luv.dk skrev:

Lavt fs og højt Q > 0.5 passer sjældent sammen. Der findes dog en del enheder derude som kan det............vil bare gøre opmærksom på, at div. T/S fra div. producenter ikke stemmer overens med virkeligheden, og så man lige vidt.

Vi burde i fællesskab finde enheder som i praksis er målt og testet til sådan et projekt, og ikke bare lytte på dem som siger, at det virker..............uden at have målinger bag ordene..........

Ja, det er da klart at T/S fra div. producenter ikke stemmer overens med virkeligheden ..... De lyver alle sammen

Nåe ja det ville være dumt at lytte til dem med som _VED_ at det virker og hvad som virker......

Melder mig også ud af tråden lige som Hans J

for i teorien ved jeg også hvad der fungere i praktisk

Meier
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 27 November 2007 kl. 21:02 | IP-adresse registreret  

Meier skrev:
Meier skrev:

[http://www.aespeakers.com/phpbb2/viewtopic.php?t=536

Fs: 16Hz
Qms: 6.8
Vas: 439L
Cms: .45mm/N
Mms: 220g
Rms: 3.239
Xmax: 18.5mm
Xmech: 25mm
Sd: 830sqcm
Vd: 3.07L (p-p)
Qes: .78
Re: 5.5ohm
Le: .33mH
Bl:12.49
Pe: 500W
Qts: .7
1WSPL: 86dB
2.83V: 87.3dB

Fy for s..... det er sku nogle pæne tal for Fs, Qts og Xmax, nu skal jeg lige have fundet ud af hvad prisen er....

Apparently I forgot somewhere to mention the price for these. Guess I'm not much of a salesman when i don't even give people a price. Oops. They are $129 each, or four for $400. There is another small price break at 10pcs.

$400=2.040dkr

Thomas,

The following are quotes as to what it would cost to ship to Copenhagen airport.

4 IB15's: $190.95
8 IB15''s: $275.75
12 IB15's: $388.94

Så mangler jeg bare at finde ud af, hvad told, afgifter etc. står i.

Til top Vis Meier's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Meier

Hans J
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 November 2007 kl. 21:16 | IP-adresse registreret  

Meier skrev:
Meier skrev:
Meier skrev:

Fs: 16Hz
Qms: 6.8
Vas: 439L
Cms: .45mm/N
Mms: 220g
Rms: 3.239
Xmax: 18.5mm
Xmech: 25mm
Sd: 830sqcm
Vd: 3.07L (p-p)
Qes: .78
Re: 5.5ohm
Le: .33mH
Bl:12.49
Pe: 500W
Qts: .7
1WSPL: 86dB
2.83V: 87.3dB

Fy for s..... det er sku nogle pæne tal for Fs, Qts og Xmax, nu skal jeg lige have fundet ud af hvad prisen er....

Apparently I forgot somewhere to mention the price for these. Guess I'm not much of a salesman when i don't even give people a price. Oops. They are $129 each, or four for $400. There is another small price break at 10pcs.

$400=2.040dkr

Thomas,

The following are quotes as to what it would cost to ship to Copenhagen airport.

4 IB15's: $190.95
8 IB15''s: $275.75
12 IB15's: $388.94

Kontakt skat. De kan regne det ud for dig.

Umiddelbart mener jeg det er de 3.000,- + 10% + 25% = 4.125,-

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 27 November 2007 kl. 22:38 | IP-adresse registreret  

Det er desværre sandt, at T/S data opgivet fra sælger (være sig fabrikant, importør eller direkte sælger), ofte savner relation til virkeligheden. Det gælder både prisbillige og dyrere enheder, uanset formålet med dem.

Derfor er det da logisk, at 'egne' målinger er det bedste udgangspunkt. Men, æhh - hvor mange her kan lige klare det? Personligt har jeg lissom ikke udstyret - der nok osse ville koste mere, end jeg ville tænke på at anvende til det specifikke formål (som i denne tråd, enheder til IB brug).

Derfor er de fleste af os(?) nok henvist til at gå ud fra opgivne data - og satse på, at de er tæt nok på, til at resultatet bliver rimeligt. Der er lige den krølle på halen, at resonansfrekvens og Qt-værdi er liniært afhængige på givne enheder - så i en lukket boks (som IB kan betragtes som en meget stor variant af) vil variationer på den ene ikke have så store negative konsekvenser mht. det endelige resultat.  

Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

NillerViborg
Lukket konto
Lukket konto

Sound2Vision/LC Audio. Efter eget ønske!

Bruger siden: 17 Februar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 27 November 2007 kl. 22:58 | IP-adresse registreret  

Slog mig lige...:

http://www.monacor.dk/produkter/bilstereo-subwoofer/vnr/1028 30/

Ikke fordi jeg er ret meget inde i IB, men vi har tit brugt den her til "frithængende" i en hattehylde uden kabinet...! - Og man markedsfører den som god til "Free Air", QTS på .44 og FS på 20, Xmax ikke opgivet...

Eller 12" samme type..:

http://www.monacor.dk/produkter/bilstereo-subwoofer/vnr/1028 20/

QTS .61, fs 33???

Ikke sikkert det er verdens bedste enhed, men de sælges fra den danske importør, og er _røvbillige_

- Hvad siger eksperterne der, er dt værd at forsøge med???

Lars / Viborg

Til top Vis NillerViborg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NillerViborg

Meier
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 November 2007 kl. 07:59 | IP-adresse registreret  

Hans J skrev:
Meier skrev:
Meier skrev:
Meier skrev:

Apparently I forgot somewhere to mention the price for these. Guess I'm not much of a salesman when i don't even give people a price. Oops. They are $129 each, or four for $400. There is another small price break at 10pcs.  $400=2.040dkr

Thomas,

4 IB15's: $190.95 = 969Dkr + 2.040 = 3,009
8 IB15''s: $275.75 = 1.402Dkr + 4.080 = 5.482
12 IB15's: $388.94 = 1.978Dkr +  6.120 = 8.098 (- en lille rabat)

Kontakt skat. De kan regne det ud for dig.

Umiddelbart mener jeg det er de 3.000,- + 10% + 25% = 4.125,-

Tak  Det prøver jeg.

torkild
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Produktionsteknikker, Dynaudio

Bruger siden: 15 Juli 2004
Sendt: 28 November 2007 kl. 08:02 | IP-adresse registreret  

NillerViborg skrev:

Slog mig lige...:

http://www.monacor.dk/produkter/bilstereo-subwoofer/vnr/1028 30/

Ikke fordi jeg er ret meget inde i IB, men vi har tit brugt den her til "frithængende" i en hattehylde uden kabinet...! - Og man markedsfører den som god til "Free Air", QTS på .44 og FS på 20, Xmax ikke opgivet...

Eller 12" samme type..:

http://www.monacor.dk/produkter/bilstereo-subwoofer/vnr/1028 20/

QTS .61, fs 33???

Ikke sikkert det er verdens bedste enhed, men de sælges fra den danske importør, og er _røvbillige_

- Hvad siger eksperterne der, er dt værd at forsøge med???

Lars / Viborg

Den første ville kunne bruges.
Dog skal man være opmærksom på at qts gerne måtte være højer.
I en bil har man "carbin gain" og i et rim har man room gain. Roomgain er den mindste af disse 2 og vil ikke understøtte enheden lige så godt som i en bil.

nr. 2 ville også kunne bruges.

Fælles for beggge er at pyle 1590 ville være et bedre valg til de få kr. de koster ekstra samt den eksta xmax (mere luft flyttet)
Dog når man er forhandler og kan købe hos monacor direkte ændre det lidt på regnestykket.

Hvis man har EQ ville begge 2 af de ovenstående være udemærket, og lige så gode som pyle.
Har man ikke EQ vil pyle gå dyber.

Vigtigt er at få enheder nok så man kan flytte en masse luft.
Jo højer og dyber det skal spille jo flere enheder skal man have (kort fortalt).

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 29 November 2007 kl. 06:46 | IP-adresse registreret  

Jeg ville nok vælge 12" 'eren, af de to foreslåede enheder. Skulle give -3 dB under 40 Hz. 15" 'eren er ca. 7 dB nede ved 20 Hz... Osse OK, og kan nemt EQ'es, hvis man synes.

Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

Hans J
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 December 2007 kl. 00:10 | IP-adresse registreret  

Hvordan går det med dine 15" fra USA, har du bestilt nogen ?

Meier
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 December 2007 kl. 10:40 | IP-adresse registreret  

Jeg er sku tæt på

Der kom lige en jul i vejen....

Det tager lidt tid med 2 små børn osv.

Nå - udover disse dårlige undskyldninger, har jeg ikke noget at sige til mit forsvar: Ib står højt på To-do listen...

Hans J
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 December 2007 kl. 10:48 | IP-adresse registreret  

Meier skrev:

Jeg er sku tæt på

Der kom lige en jul i vejen....

Det tager lidt tid med 2 små børn osv.

Nå - udover disse dårlige undskyldninger, har jeg ikke noget at sige til mit forsvar: Ib står højt på To-do listen...

Forslag:

Du får dem hjem, jeg tester dem i Grond .

Du vil ikke fortryde når/hvis du får lavet sådan en IB.

Meier
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 December 2007 kl. 19:48 | IP-adresse registreret  

He-he, det skal jeg overveje

Vincent.
Branchemedlem
Branchemedlem

Lightnsound.dk

Bruger siden: 19 September 2006
Sendt: 10 December 2007 kl. 20:12 | IP-adresse registreret  

http://www.cadaudio.dk/shopindex.html

Sig ib til din sub... Deres data er nu sjællendt helt skævt... De er også en af de mest brugte leverandøre til mange PA producenter

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004
Sendt: 10 December 2007 kl. 20:23 | IP-adresse registreret  

Vincent. skrev:

Sig ib til din sub... Deres data er nu sjællendt helt skævt... De er også en af de mest brugte leverandøre til mange PA producenter

Det er ikke for at "skyde dig ned" - men jeg synes ikke jeg kan finde nogen enheder på siden som ville være særlig egnet til en IB sub..? Der er en masse gode PA enheder, men ikke mange som jeg tror vil give ret meget lyd under 30 hz uden massiv eq.

Vincent.
Branchemedlem
Branchemedlem

Lightnsound.dk

Sendt: 11 December 2007 kl. 00:22 | IP-adresse registreret  

Nej men det fine ved de enheder er at de kan holde til det i modsætning til mange af de andre pap enheder der ellers er oppe og vende.. Så på med en dsp og flå grundigt i den så kan du også tids forsinke din Ib samt lave et brick wall filter hvis du vælger en lidt bedre kvalitet dsp end en beringer.. Så er du nok i virkeligheden betydeligt længere end hvad du ville være med en enhed med de rigtige spec.. Så kan du gøre som det passer dig med delay fase og delefrekvens og spark så en stor forstærker i røven af det igen en lidt bedre kvalitet end beringer ellers ryger fidusen lidt af det.. der er ikke meget drive i bunden på de helt billige pa forstærkere

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004
Sendt: 11 December 2007 kl. 06:57 | IP-adresse registreret  

Vincent. skrev:
Nej men det fine ved de enheder er at de kan holde til det i modsætning til mange af de andre pap enheder der ellers er oppe og vende.. Så på med en dsp og flå grundigt i den så kan du også tids forsinke din Ib samt lave et brick wall filter hvis du vælger en lidt bedre kvalitet dsp end en beringer.. Så er du nok i virkeligheden betydeligt længere end hvad du ville være med en enhed med de rigtige spec.. Så kan du gøre som det passer dig med delay fase og delefrekvens og spark så en stor forstærker i røven af det igen en lidt bedre kvalitet end beringer ellers ryger fidusen lidt af det.. der er ikke meget drive i bunden på de helt billige pa forstærkere

Det kan jeg godt se - men en af charmerne ved IB er jo netop at man med forholdsvis beskedne midler kan få forbløffende godt resultat. Hvis man alligevel ender med en løsning der koster 20.000+, så tror jeg mange synes at noget af ideen går lidt af det.

Meier
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 December 2007 kl. 09:53 | IP-adresse registreret  

Vincent. skrev:

De har sku da fået lavet en ny HP - der da ryddet lidt op

Vincent. skrev:

Nej men det fine ved de enheder er at de kan holde til det i modsætning til mange af de andre pap enheder der ellers er oppe og vende..

Her er jeg sku ikke enig

De fleste proff enheder vil dø meget hurtigt, hvis man prøver, at få dem til at lave et fornuftigt output nede ved 15Hz. (Det ville sikkert også kræve et par kWatt! )

Pointen med IB´s er jo netop, at de giver output nede ved de RIGTIGT lave frekvenser

Vincent. skrev:

Så på med en dsp og flå grundigt i den så kan du også tids forsinke din Ib samt lave et brick wall filter hvis du vælger en lidt bedre kvalitet dsp end en beringer.. Så er du nok i virkeligheden betydeligt længere end hvad du ville være med en enhed med de rigtige spec.. Så kan du gøre som det passer dig med delay fase og delefrekvens og spark så en stor forstærker i røven af det igen en lidt bedre kvalitet end beringer ellers ryger fidusen lidt af det.. der er ikke meget drive i bunden på de helt billige pa forstærkere

Jeg så også gerne en Crown K2 i røven af et arsenal af IB´s, men man skal jo lige starte et sted

Vincent.
Branchemedlem
Branchemedlem

Lightnsound.dk

Sendt: 11 December 2007 kl. 16:12 | IP-adresse registreret  

Meier ja er bare gang på blevet overasket over hvor meget output der endelig kan drives ud af sådan nogle pa enheder også i sub området... Bevares vi hellere også meget effekt i dem og har enheder nok.. Så sker der ting og sager.. men allerede ved 4 stk 18" kan vi på pa fronten få skræmmende resultater i sub området.. Så jeg ville nu ikke være så bange for det.. men det kan jo være at vi kan få lov til at låne GROND og smide nogle pa enheder i så skal jeg nok tage en voksen forstærker med og en god dsp så kan vi jo lege... Det kunne da være skægt..

Hans J
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 December 2007 kl. 16:30 | IP-adresse registreret  

Vincent. skrev:

Meier ja er bare gang på blevet overasket over hvor meget output der endelig kan drives ud af sådan nogle pa enheder også i sub området... Bevares vi hellere også meget effekt i dem og har enheder nok.. Så sker der ting og sager.. men allerede ved 4 stk 18" kan vi på pa fronten få skræmmende resultater i sub området.. Så jeg ville nu ikke være så bange for det.. men det kan jo være at vi kan få lov til at låne GROND og smide nogle pa enheder i så skal jeg nok tage en voksen forstærker med og en god dsp så kan vi jo lege... Det kunne da være skægt..

Ja det kunne det, Grond tager dog "kun" 15 tommer enheder , det er jo ikke bare lige at skifte frem og tilbage, men jeg er da ikke afvisende for tanken. Det kan dog ikke blive før i det nye år. Jeg synes det kunne være sjovt at prøve med forskellige enheder og forstærkere, så kom bare an .

<< Forrige Side af 9 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes