| Forfatter |
|
Meier Forum Bruger

Bruger siden: 19 Februar 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1489
|
| Sendt: 11 December 2007 kl. 18:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Vincent. skrev:
|
Meier ja er bare gang på blevet overasket over hvor meget output der endelig kan drives ud af sådan nogle pa enheder også i sub området... Bevares vi hellere også meget effekt i dem og har enheder nok.. Så sker der ting og sager.. men allerede ved 4 stk 18" kan vi på pa fronten få skræmmende resultater i sub området.. Så jeg ville nu ikke være så bange for det.. men det kan jo være at vi kan få lov til at låne GROND og smide nogle pa enheder i så skal jeg nok tage en voksen forstærker med og en god dsp så kan vi jo lege... Det kunne da være skægt..
|
|
|
Jeg tvivler ikke på lydtrykket
Jeg tror bare, at det er i basområdet, og ikke sub-basområdet.
Det kunne være rigtigt sjovt at se forskel på en PA og IB i GROND 
|
| Til top |
|
| |
Hans J Forum Bruger

Bruger siden: 25 Maj 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 2285
|
| Sendt: 11 December 2007 kl. 19:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Meier skrev:
Vincent. skrev:
|
Meier ja er bare gang på blevet overasket over hvor meget output der endelig kan drives ud af sådan nogle pa enheder også i sub området... Bevares vi hellere også meget effekt i dem og har enheder nok.. Så sker der ting og sager.. men allerede ved 4 stk 18" kan vi på pa fronten få skræmmende resultater i sub området.. Så jeg ville nu ikke være så bange for det.. men det kan jo være at vi kan få lov til at låne GROND og smide nogle pa enheder i så skal jeg nok tage en voksen forstærker med og en god dsp så kan vi jo lege... Det kunne da være skægt..
|
|
|
Jeg tvivler ikke på lydtrykket
Jeg tror bare, at det er i basområdet, og ikke sub-basområdet.
Det kunne være rigtigt sjovt at se forskel på en PA og IB i GROND 
|
|
|
Jeg har prøvet begge typer nu, okay andet sæt er heller ikke 100% optimale, men de er ægte sub-enheder .
De ægte sub-enheder går dybere, men virker også som om de er lidt tungere at trække.
PA enheder er slet ikke så rimge til formålet synes jeg, nu bruger jeg så også bodyshakers til at give større fornemmelse af SUB, selvom de ikke er aktive lige nu. __________________ Fanatisme er den største trussel mod mennesket.
HD-DVD: Fordi livet er for kort til regionskoder
PS3 fordi Bluray 24fps og HD-lyd er nice
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2655
|
| Sendt: 11 December 2007 kl. 21:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg formoder at en del af fidusen ved IB er at en enhed men mellemhøjt Fs spiller et godt stykke under egenressonansen, hvis altså den har middelhøj Qts eller derover - sådanne enheder har som regel også moderat Fs
Alternativet er en enhed med meget lav Fs, højst 20hz og godtgør dyb bas trods et ofte lavere Qts
Hvad der så er at foretrække, en MEGET høj mms og lavt Qts eller en LAV mms med HØJT Qts er jeg stadig kraftigt i tvivl om
En ting er jeg dog ikke i tvivl om, at HØJ mms og samtidig HØJ Qts, så ber man om problemer
Fælles for begge typer "ekstrem" enheder er nok at resultatet(læs forvrængning) forbedres i takt med antallet af enheder
Om denne enhed kunne bruges ved jeg ikke, men måske forudsat at det angivne Xmax på 7.4mm er +/- og altså 14.8mm(p-p)
Det er værd at bemærke at nogle data er udmålt af importøren, og burde dermed være pålidelige
http://www.traumboxen.de/ad-audio/r1830.htm
MEN, hvis det er til montering på loftet ville jeg nok ikke anvende enheder med papmembran
|
| Til top |
|
| |
Meier Forum Bruger

|
| Sendt: 12 December 2007 kl. 12:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
musicus skrev:
|
Hvad der så er at foretrække, en MEGET høj mms og lavt Qts eller en LAV mms med HØJT Qts er jeg stadig kraftigt i tvivl om
|
|
|
Tja - fisk...  Jeg har endnu ikke rigtigt noget fornuftigt at sige hertil, men jeg leger stadigvæk med simuleringer (engang i mellem....), så kommer jeg måske frem til nogle guldkorn...
musicus skrev:
|
En ting er jeg dog ikke i tvivl om, at HØJ mms og samtidig HØJ Qts, så ber man om problemer
Fælles for begge typer "ekstrem" enheder er nok at resultatet(læs forvrængning) forbedres i takt med antallet af enheder
Om denne enhed kunne bruges ved jeg ikke, men måske forudsat at det angivne Xmax på 7.4mm er +/- og altså 14.8mm(p-p)
Det er værd at bemærke at nogle data er udmålt af importøren, og burde dermed være pålidelige
http://www.traumboxen.de/ad-audio/r1830.htm
MEN, hvis det er til montering på loftet ville jeg nok ikke anvende enheder med papmembran |
|
|
Spændende enhed Umiddelbart mener jeg at Fs på over 30Hz er for højt, men hvad koster dyret?
Der har været lidt debat omkring pap/fugt etc. men jeg mindes ikke at have set nogle eksempler på noget der gik galt....?
Så må det vel være godt nok med en pap-enhed på loftet....?
Hilsen
Thomas
|
| Til top |
|
| |
RogueAgent Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2359
|
| Sendt: 12 December 2007 kl. 13:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Meier skrev:
| Der har været lidt debat omkring pap/fugt etc. men jeg mindes ikke at have set nogle eksempler på noget der gik galt....?
Så må det vel være godt nok med en pap-enhed på loftet....? |
|
|
Medmindre loftet er hamrende utæt så regnen pibler ind tror jeg sjældent det er det store problem. Temperaturforskelle på loftet kan være meget værre - om sommeren er der sol på og så bliver der nemt 50 gr, om vinteren bliver der omvendt meget koldt. Det kan give kondens på metaldelene i enhederne og dermed rust. Derfor har jeg også flere steder læst at det kan være en god ide at placere enhederne så membranen vender ud mod loftet, og spider/magnet sidder inde i manifolden, hvor temperatursvingningerne er mindre. __________________ Pioneer VSX-859 - Carver 753x - Energy RVS - Technics SL-1210mkII/Denon DL110 - Panasonic BD35 - Toshiba HD-XE1 - Pioneer CLD-D704 - LG 50PS8000 - Panasonic AE500
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

|
| Sendt: 12 December 2007 kl. 13:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
RogueAgent Forum Bruger

|
| Sendt: 12 December 2007 kl. 13:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tempest er kommet i en ny version, Tempest X - jeg kunne godt finde på at overveje 4 stk af den til den IB jeg skal have bygget når jeg flytter til foråret...
http://www.acoustic-visions.com/~acoustic/products/subwoofer _drivers/tempestx/ __________________ Pioneer VSX-859 - Carver 753x - Energy RVS - Technics SL-1210mkII/Denon DL110 - Panasonic BD35 - Toshiba HD-XE1 - Pioneer CLD-D704 - LG 50PS8000 - Panasonic AE500
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

|
| Sendt: 12 December 2007 kl. 20:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fine data, og den lave pris kan nok bære lidt ekstra told moms og porto - jeg formoder det er en 15"
Pudsigt at der ikke er angivet nogen følsomhed, men den er så nok meget lav
|
| Til top |
|
| |
RogueAgent Forum Bruger

|
| Sendt: 12 December 2007 kl. 21:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, det er en 15". Jeg havde i sin tid en IB baseret på to stk. af den "gamle" Tempest som kunne sparke noget alvorlig mås:
http://www.madaboutsound.com/Spec-Adire-Tempest-Classic-15-D VC.asp
Den havde en følsomhed på ca 89 dB - Jeg havde faktisk ikke engang bemærket at det ikke var nævnt ved den nye...
Edit: Følsomheden på Tempest X er 87.1, det står i det ene af pdf dokumenterne nederst på siden. __________________ Pioneer VSX-859 - Carver 753x - Energy RVS - Technics SL-1210mkII/Denon DL110 - Panasonic BD35 - Toshiba HD-XE1 - Pioneer CLD-D704 - LG 50PS8000 - Panasonic AE500
|
| Til top |
|
| |
Meier Forum Bruger

|
| Sendt: 12 December 2007 kl. 21:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
musicus skrev:
|
Det er rigtigt at Fs er højt, men er det ikke netop fidusen ved IB, at enheden spiller under egenressonansen
|
|
|
Jo, men derfor falder lydtrykket jo alligevel under Fs, så for at få få et fornuftigt niveau, uden at Xmax bliver overskredet, så er det ønskværdigt for en IB, at Fs er lavt, gerne omkring 20Hz.
Ovenstående er jvf. Cultens anbefalinger, og det lyder rimeligt Det giver nogle målbare resultater jeg ikke har set med andre løsninger - måske lige undtagen en servodrevet enhed - det var motorsystemet der var servodrevet...!
Nu er det jo også ekstremt, at tale om lydtryk tæt på 120dB under 20Hz! Men det er også lidt af charmen  Så kan bassen da mærkes 
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

|
| Sendt: 12 December 2007 kl. 22:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Vedr den tempest-X
mms på 200gr er ganske fint i betragtning af størrelsen og ikke mindst det lave Fs på 18.4hz, og desuden et moderat Qts omkring 0.5 - det bliver nok svært at finde bedre til det formål og prisen er jo også ok
|
| Til top |
|
| |
Hans J Forum Bruger

|
| Sendt: 12 December 2007 kl. 23:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
musicus skrev:
Vedr den tempest-X
mms på 200gr er ganske fint i betragtning af størrelsen og ikke mindst det lave Fs på 18.4hz, og desuden et moderat Qts omkring 0.5 - det bliver nok svært at finde bedre til det formål og prisen er jo også ok
|
|
|
Husk fragt fra USA ofte er høj samt der skal betales told og moms af det totale beløb, altså også af fragt. __________________ Fanatisme er den største trussel mod mennesket.
|
| Til top |
|
| |
banz Forum Bruger

Bruger siden: 20 November 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1219
|
| Sendt: 16 August 2008 kl. 17:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hans J skrev:
musicus skrev:
Vedr den tempest-X
|
|
|
Husk fragt fra USA ofte er høj samt der skal betales told og moms af det totale beløb, altså også af fragt.
|
|
|
Husk at den kan købes igennem streaming audio i sverige.
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

|
| Sendt: 16 August 2008 kl. 23:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Siden jeg skrev alt det sludder har Tempest enheden fået en Exodus søster, DPL15 som er til IB/OB og ovenikøbet er billigere - men om den også kan leveres af StreamingAudio ved jeg ikke
AE Speakers/USA kan også levere en forholdsvis billig IB15 i god kvalitet - 100USD er så billigt at jeg mener det nok kan svare sig at hente den hjem
|
| Til top |
|
| |
Luv.dk Forum Bruger

Bruger siden: 04 Marts 2004 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 142
|
| Sendt: 13 September 2008 kl. 23:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Købt
|
| Til top |
|
| |
Hans J Forum Bruger

|
| Sendt: 14 September 2008 kl. 08:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Luv.dk skrev:
Købt |
|
|
Hvad er købt ? __________________ Fanatisme er den største trussel mod mennesket.
|
| Til top |
|
| |
Luv.dk Forum Bruger

Bruger siden: 04 Marts 2004 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 142
|
| Sendt: 14 September 2008 kl. 22:34 | IP-adresse registreret
|