Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2025 | 22:37   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DVD, HD-DVD, Blu-ray
 HIFI4ALL Forum : DVD, HD-DVD, Blu-ray
Emne Emne: PCM eller Bitstrøm (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
mazdarati
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 August 2006
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 01 December 2007 kl. 17:34 | IP-adresse registreret  

AV Precision skrev:

mazdarati skrev:
Jeg skiftede direkte fra den argon model til et supra kabel og fik bedre sortniveau og farvemætning. Der er ikke tale om dag og nat, men bedre var det altså. 

Det vil jeg gerne se en demonstration af.

Ud fra din sarkastiske bemærkning tolker jeg at du ikke tror på at man ikke kan se forskel på de to kabler - eller mener du bare ikke der er forskel på kabler generelt? Du sælger selv kabler som "tweaks" til hjemmebioen, så noget forskel må du jo mene at der er på kabler. Det kan jo også være jeg har fået et argon-kabel fra et uheldigt batch? Det vil vi jo aldrig få svar på...
Til top Vis mazdarati's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mazdarati

brasch
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006
Lokalitet: København
Sendt: 01 December 2007 kl. 17:38 | IP-adresse registreret  

CSN Teknik skrev:
brasch skrev:

CSN Teknik skrev:
Jeg har flere kunder med den samme oplevelse mht. kabler.
Men igen HIFI klubben sælger jo også bedre modeller af HDMI kabler, så de har et forskelligt udvalg, det er jo så bare rart at der virkelig er forskeld på kabler
Specielt når det "bare" er et digitalt signal, er der mange der stadig er skeptiske med om det kan betale sig at købe lidt bedre kabel kvalitet.

jeg er en lille smule delt i det spørgsmål. Så længe kablet er samlet ordentligt, evt skærmet så tror jeg ikke på der er en bjælde forskel.

Jeg citerer bare hvad jeg får af vide hos mine kunder.

Jeg har dog selv ved flere lejligheder også selv fået nogle gode oplevelser ved at skifte HDMI kablerne ud med bedre kabler, skiftes der fra gode til high-end så vil der også være en forskel.

Men med kabler er det nok sådan at man skal se/opleve det før man kan forstille sig der er en forskel.

jeg siger jo også at jeg tror der er forskel, men til et vist niveau. Jeg er da overbevist om at konstruktionskvaliteten er afgørende, specielt når man tænker på hvor lidt der skal til før de går i stykker

CSN Teknik
Branchemedlem
Branchemedlem
CSN Teknik

Bruger siden: 24 November 2005
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 03 December 2007 kl. 11:05 | IP-adresse registreret  

brasch skrev:
CSN Teknik skrev:
brasch skrev:

CSN Teknik skrev:
Jeg har flere kunder med den samme oplevelse mht. kabler.
Men igen HIFI klubben sælger jo også bedre modeller af HDMI kabler, så de har et forskelligt udvalg, det er jo så bare rart at der virkelig er forskeld på kabler
Specielt når det "bare" er et digitalt signal, er der mange der stadig er skeptiske med om det kan betale sig at købe lidt bedre kabel kvalitet.

jeg er en lille smule delt i det spørgsmål. Så længe kablet er samlet ordentligt, evt skærmet så tror jeg ikke på der er en bjælde forskel.

Jeg citerer bare hvad jeg får af vide hos mine kunder.

Jeg har dog selv ved flere lejligheder også selv fået nogle gode oplevelser ved at skifte HDMI kablerne ud med bedre kabler, skiftes der fra gode til high-end så vil der også være en forskel.

Men med kabler er det nok sådan at man skal se/opleve det før man kan forstille sig der er en forskel.

jeg siger jo også at jeg tror der er forskel, men til et vist niveau. Jeg er da overbevist om at konstruktionskvaliteten er afgørende, specielt når man tænker på hvor lidt der skal til før de går i stykker

Ja det vigtigeste i et HDMI kabel er bestemt kvaliteten af stikket, og samtidig det mest sårbare ligesom kablerne ikke tåler de kraftigeste buk, hvilket der kan blive et problem ved mange fladskærme, hvor stikket sider direkte ud på bagsiden, så er det svært ikke at få et kraftigt 90 graders buk på kablet.

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Bruger siden: 04 Marts 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 03 December 2007 kl. 11:23 | IP-adresse registreret  

mazdarati skrev:

Ud fra din sarkastiske bemærkning tolker jeg at du ikke tror på at man ikke kan se forskel på de to kabler - eller mener du bare ikke der er forskel på kabler generelt? Du sælger selv kabler som "tweaks" til hjemmebioen, så noget forskel må du jo mene at der er på kabler. Det kan jo også være jeg har fået et argon-kabel fra et uheldigt batch? Det vil vi jo aldrig få svar på...

Det er halvt sarkastisk, halvt alvorligt. For at tage det midterste først: Der er absolut forskel på kabler generelt. Jeg mener der bliver gjort en del mere hysteri ud af det end der behøves, men der er forskel, ja - både lydmæssigt og billedmæssigt kan kabler generelt, alt efter type, påvirke ydelsen. Har du et dårligt skærmet eller dårligt impedans-tilpasset component-kabel f.eks. kan du få skygger på billedet og en masse andre dårligdomme. Men nu taler vi specifikt om HDMI-kabler, og her mener jeg hårdnakket at der IKKE er forskel på kvaliteten, når først der er hul igennem. Dvs. hvis dit Argon kabel kommer fra "et uheldigt batch", så får du enten sne på skærmen eller intet billede. Hvis du ikke har nogen af delene, så er billedet som det skal være.

Jeg er så klar over at mange har nogle subjektive oplevelser der siger noget andet, og her kommer alvorligheden så ind i det: Jeg er altid interesseret i at finde ud af hvis der er områder hvor jeg tager fejl, så jeg kan opdatere min viden. Så hvis nogen mener at de kan påvise en billedmæssig forskel på to forskellige HDMI kabler, så vil jeg helt alvorligt meget gerne se det. Jeg vil bare ikke tage dét at nogen mener de kan se forskel, som bevis for at der ER forskel, hvis de ikke kan _vise_ mig hvad forskellen er, men kun _fortælle_ mig hvad forskellen er.

Kort sagt, jeg påstår at dén forskel du oplever foregår i din hjerne, og ikke på billedet, af den simple årsag at som billedsignalet er opbygget, så er det ud fra min tekniske forståelse fysisk umuligt at det kan gøre en forskel. Beklager, men i min bog ligger fysikkens love over subjektive oplevelser, så jeg affinder mig altså ikke bare med at der er forskel bare fordi nogen - eller jeg selv for den sags skyld! - oplever en subjektiv forskel. Jeg har prøvet placebo-effekten på min egen krop nok gange til at jeg ikke undervurderer den, helt ned til at jeg har hørt tydelig forskel på to lydklip, der blev gengivet umiddelbart efter hinanden - på præcist samme anlæg! (vi glemte at flytte kablerne). Placebo kan omvendt ikke bare bruges til at bortforklare alt man ikke forstår, men det skal tages med i overvejelserne hvis det eneste "bevis" man kan stille med er subjektiv vurdering.

Når jeg alligevel sælger Audioquest kabler, som ikke er specielt billige (men nu heller ikke specielt dyre, ikke dem af dem jeg sælger i hvert fald), så er det ganske enkelt fordi det faktisk netop ikke er specielt nemt at finde HDMI-kabler der "bare virker", vel at mærke ikke 80 eller 90% af gangenen, men HVER gang. Som forbruger har man den luksus at hvis det ikke virker, så prøver man bare noget andet. Det kan jeg ikke leve med som forhandler, kunderne køber en løsning af mig der skal virke. Derfor sælger jeg dét jeg stoler på virker hver gang, og vel at mærke bliver ved med at virke.

Argon kablet ville jeg aldrig sælge selv om jeg kunne. Ikke på grund af kvaliteten, det er sikkert fint nok - men af den simple og aldelels uvidenskabelige årsag at jeg får knopper af dén lyd det giver når man trækker plastic-slangeskindet hen over kanten af et møbel når jeg installerer det...  

Rysz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Januar 2005
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 03 December 2007 kl. 19:00 | IP-adresse registreret  

AV Precision skrev:

Argon kablet ville jeg aldrig sælge selv om jeg kunne. Ikke på grund af kvaliteten, det er sikkert fint nok - men af den simple og aldelels uvidenskabelige årsag at jeg får knopper af dén lyd det giver når man trækker plastic-slangeskindet hen over kanten af et møbel når jeg installerer det...  

Hvem var det der sagde, at kabler ikke lyder forskelligt

Til top Vis Rysz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rysz

StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Bruger siden: 25 April 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 03 December 2007 kl. 19:12 | IP-adresse registreret  

Der findes en HDMI adaptor som løser problmet med "90 graders buk på kablet"

Har selv skifte fra Supra HDMI kable til Nordost Wyrewizard HDMI kable, og hvordan oplever men skifte, der er bliver meget lette at juster ind.
Til top Vis StarTrek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StarTrek

Rysz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Januar 2005
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 03 December 2007 kl. 19:21 | IP-adresse registreret  

Jeg har altid undret mig over tv-producenter, der montere stikforbindelserne på bagsiden. Ikke alene er det besværligt med kablerne, da disse ikke altid kan fåes i 90 graders "knæk"-udgaver.

Noget helt andet er, hvordan de havde tænk at man skulle sætte et stik i eller tage et stik ud, alt imens tv'et hænger på væggen. Nææhhh nej, danskerne trænger til motion, så de SKAL tvinges til at tage tv'et ned af væggen.

Til top Vis Rysz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rysz

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Sendt: 03 December 2007 kl. 19:24 | IP-adresse registreret  

Rysz skrev:

Jeg har altid undret mig over tv-producenter, der montere stikforbindelserne på bagsiden. Ikke alene er det besværligt med kablerne, da disse ikke altid kan fåes i 90 graders "knæk"-udgaver.

Noget helt andet er, hvordan de havde tænk at man skulle sætte et stik i eller tage et stik ud, alt imens tv'et hænger på væggen. Nææhhh nej, danskerne trænger til motion, så de SKAL tvinges til at tage tv'et ned af væggen.

HØRT!! (men dog lidt OT...)

brasch
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 December 2007 kl. 21:55 | IP-adresse registreret  

Rysz skrev:

helt enig, prøvede at teste hvordan det ville lyde at bruge tv'et til at drive centerhøjttaleren, det var noget af et helvede at få de kabler op i klipsene på tv'et, derfor er jeg glad for at min gamle pio har medie receiver

brasch
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 December 2007 kl. 22:02 | IP-adresse registreret  

AV Precision skrev:

[QUOTE=mazdarati]
Jeg har prøvet placebo-effekten på min egen krop nok gange til at jeg ikke undervurderer den, helt ned til at jeg har hørt tydelig forskel på to lydklip, der blev gengivet umiddelbart efter hinanden - på præcist samme anlæg! (vi glemte at flytte kablerne). Placebo kan omvendt ikke bare bruges til at bortforklare alt man ikke forstår, men det skal tages med i overvejelserne hvis det eneste "bevis" man kan stille med er subjektiv vurdering.

jamen, hvis jeg kan høre eller se forskel på to kabler (jeg snakker ikke om udseendet) så er der forskel. Om det så (ifølge min hjerne) er til værre eller bedre er så en anden ting, hvis det er til det bedre og prisen ikke er alt for høj er jeg villig til at betale den, uanset om min hjerne så skulle spille mig et pus

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Sendt: 09 December 2007 kl. 11:29 | IP-adresse registreret  

brasch skrev:

jamen, hvis jeg kan høre eller se forskel på to kabler (jeg snakker ikke om udseendet) så er der forskel. Om det så (ifølge min hjerne) er til værre eller bedre er så en anden ting, hvis det er til det bedre og prisen ikke er alt for høj er jeg villig til at betale den, uanset om min hjerne så skulle spille mig et pus

Og dét er også helt fair.  Dét der ikke er fair, er hvis du accepterer at betale penge for at blive spillet et puds, og så bagefter pådutter andre at de absolut ikke kan leve uden, fordi der ifølge dig ER faktuel forskel. Det er i virkeligheden dét som de fleste kabel-skeptikere beklager sig over.

slate
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Maj 2007
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 09 December 2007 kl. 11:35 | IP-adresse registreret  

Og husk nu at aflaste kablet så HDMI stikket IKKE skal bære vægten... de er lidt skrøbelige
Til top Vis slate's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af slate

brasch
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 December 2007 kl. 12:27 | IP-adresse registreret  

slate skrev:
Og husk nu at aflaste kablet så HDMI stikket IKKE skal bære vægten... de er lidt skrøbelige

hvilken vægt?

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Sendt: 09 December 2007 kl. 14:33 | IP-adresse registreret  

brasch skrev:

hvilken vægt?

Nogle kabler er så tunge at kablets vægt trækker ned i stikket, og det kan ødelægge forbindelsen på sigt.

urte
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2005
Sendt: 09 December 2007 kl. 18:50 | IP-adresse registreret  

en god artikel

High-Def FAQ: Uncompressed vs. Lossless Audio

Fri Dec 07, 2007 at 06:43 PM ET
Tags: Joshua Zyber (all tags)

Editor's Note: As part of his twice-monthly column here at High-Def Digest, from time to time Josh Zyber answers frequently asked questions related to High-Definition and both Blu-ray on HD DVD. This week: Josh tackles the subjects of whether Uncompressed audio is better than Lossless, and what Dialogue Normalization really does to an audio signal.

By Joshua Zyber

A couple of months ago, I wrote a column called Blu-ray and HD DVD Audio Explained that spelled out the basic functions, features, and differences among the various audio formats available on both High-Def disc types. In it, I explained that uncompressed PCM audio (as found on many Blu-rays) is an exact replication of the studio master, encoded on disc without compression, and that the lossless audio formats Dolby TrueHD and DTS-HD Master Audio are also bit-for-bit identical to the studio master once decoded. Doing the math, that should mean that a lossless track is also identical to an uncompressed track. Indeed, that is the case. However, some confusion remains as to whether an uncompressed track is actually better than a lossless one.

Now that both High-Def formats have been available for over a year, and each has built up a catalog of hundreds of titles, we have several cases where two high-resolution audio tracks (one lossless and one uncompressed) can be directly compared for the same movie. Examples include Warner's dual-format releases of 'The Departed' and 'Troy: Director's Cut', which feature lossless TrueHD on HD DVD and uncompressed PCM on Blu-ray, or Sony's Blu-ray release of 'Ghost Rider' with both PCM and TrueHD on the same disc. Theoretically speaking, playing the same movie's soundtrack in both lossless and uncompressed encodings should sound absolutely identical, shouldn't it? Well, yes, except that sometimes there are extenuating circumstances that come into play, and indeed some listeners have tried comparing the soundtracks and claim to hear a difference between them.

So what would cause a lossless track to not be identical to an uncompressed track? To get to the bottom of this, let's first take a look at the ways in which each audio format is encoded.

Isn't All Compression Bad?

(Note: Please keep in mind that the following examples have been simplified for explanatory purposes. The actual mathematical workings of lossless compression are more complicated than I can explain here, but this should serve to illustrate the basic concept.)

Let's begin by looking at how uncompressed audio works. A PCM track is an uncompressed digital format that is 100% bit-for-bit identical to the studio master. If the studio master is:

101011100100101100010111

Then the PCM track pressed onto the disc is:

101011100100101100010111

Pretty straightforward, right? The problem when it comes to High-Def discs is that, since the PCM file is totally uncompressed, an entire movie soundtrack takes up a huge amount of disc space. With their greater storage capacity, Blu-ray discs may often have enough room for this, but space is generally more cramped on HD DVD. Even on Blu-ray, some studios prefer to use that extra space for other purposes.

On the other hand, Dolby TrueHD and DTS-HD Master Audio are "lossless" compression formats. Although they're compressed to take up less disc space than a PCM track, once decoded they're also bit-for-bit identical to the studio master. Think of this like a ZIP file that holds a PCM track. Once you unZIP the file, you get a 100% identical copy of the original PCM, without compromising any sound quality. What these formats do is drop certain data, and instead use flags to indicate that the empty spaces in the stream are meant to be filled with that data when decoded. As an example, let's pretend that we have a movie that's half sound and half complete silence. A PCM track would look like this:

101011100101000000000000

As you can see, all those 0s at the end are needlessly taking up space on the disc, literally for nothing but complete silence. To losslessly compress this audio, a TrueHD or Master Audio track might instead look like this:

1_1_111__1_1____________

By dropping the 0s, the lossless version takes up vastly less room, but when decoded those missing 0s are filled in and it looks like this again:

101011100101000000000000

Voila! A perfect reproduction of the studio master at less than half the disc space.

(Again, the above is a very simplified example of how lossless compression can be achieved. A real lossless audio algorithm doesn't just drop zeroes, but rather employs complex statistical models to analyze patterns in the data.)

Standard Dolby Digital, DTS, and (to a lesser extent) Dolby Digital Plus and DTS-HD High Resolution are all "lossy" compression formats. In the above scenario, they'd not only drop the 0s, but also drop some of the 1s that are deemed less critical to human hearing, under the belief that most people won't be able to hear the difference. The higher the bit rate, the less data is dropped. DD+ and DTS-HD HR are not only higher bit rate than old DD and DTS, but also more efficient at maintaining more of the data at lower bit rates. Still, they're not a perfect replication of the studio master the way that the PCM or TrueHD and Master Audio formats are.

Comparing Apples to Apples

Now that we've seen how lossless compression works, before we can legitimately compare a lossless track to an uncompressed track, we have to be sure that we're actually comparing the same thing. Over the past year, I've read countless discussion forum postings (and a few editorials from people who ought to know better) in which viewers have tried to compare the soundtracks of different movies to prove a point about one audio format being superior to another. The reasoning usually goes something like this: "The PCM track on 'Black Hawk Down' sounds better than the TrueHD track on 'Batman Begins', therefore PCM must be better than TrueHD."

Unfortunately, this entire argument is based on a huge logical fallacy. You can't compare the soundtracks of completely different movies and draw conclusions about the audio formats used on their video discs. Maybe 'Black Hawk Down' just has a better sound mix than 'Batman Begins'? By the same token, I could argue that the TrueHD track on 'Batman Begins' sounds a lot better than the PCM track on 'The Benchwarmers', so have I just proven that TrueHD is inherently superior to PCM, even though someone else just proved the opposite by picking different titles to compare? Of course not. The entire train of thought is hopelessly flawed.

If a person likes apples better than oranges, does that mean that the crate used to ship the apples is superior to the crate used to ship the oranges? For that matter, does this opinion really mean that apples are better than oranges, or just that this one person happens to prefer them? Likewise, is the 'Black Hawk Down' soundtrack actually superior to the one for 'Batman Begins', or is it just that someone likes that mix better?

To further complicate matters, even when you're trying to compare the same movie's soundtrack in its different formats, you may still not quite be comparing apples to apples if the two tracks aren't encoded at the same bit depth. While both Blu-ray and HD DVD are capable of utilizing lossless and/or uncompressed audio up to 24-bit resolution, studios may choose to encode at 16-bit resolution instead, depending on the bit depth of the original source or concerns about conserving bandwidth. For example, on that copy of 'Ghost Rider' with both TrueHD and PCM on the same disc, the TrueHD track is encoded at 20-bit resolution, while the PCM track is encoded at 16-bits. Even though it's the same movie soundtrack, and technically both audio formats are "bit-for-bit identical" to their respective sources, in this case the studio chose to use a downsampled source for the PCM option, which may affect the final audible outcome in TrueHD's favor.

When making conclusive claims about the technical merits of one audio format over another, it's critical to accurately take all these factors into account.

Dialogue Normalization – Benefit or Menace?

So let's say we pick a single movie with its soundtrack available at the same bit depth resolution in both uncompressed and lossless formats, like the 'Troy: Director's Cut'. Now we should finally have a case where playing the Blu-ray's PCM track and the HD DVD's TrueHD track back-to-back should sound instantly identical, right? Well, almost.

Now there's a new wrinkle to consider. Many Dolby audio tracks are encoded with a function called Dialnorm, which is short for Dialogue Normalization, a feature Dolby offers to set the default playback levels. The idea is to avoid having some discs start very loudly and others start very quietly when a receiver is set for the exact same volume. To do this, Dialnorm sets a default center of the soundtrack at a common average, using dialogue as a baseline. Therefore, the relative loudness of movie dialogue should be the same from one Dialnorm-encoded disc to another without a viewer needing to change the receiver volume from normal preferences.

There's been a certain level of hysteria about Dialnorm from members of the audiophile community, who misunderstand its purpose and functioning, and believe that it fundamentally alters the soundtracks encoded with it. In actuality, Dialnorm does not affect a movie soundtrack any more than raising or lowering the Volume setting on your receiver does. Contrary to common misconception, Dialnorm does not "boost" the dialogue relative to the rest of the sound mix, or in any way alter the track's dynamic range. A Dialnorm-encoded soundtrack has the exact same peaks and valleys as a soundtrack without Dialnorm; it's just that the Dialnorm track will contain an extra flag in the metadata telling the receiver to either increase or decrease its entire volume scale globally before playback, so that all movies start on the same scale. And it only does this once at the start of the movie; it does not cause fluctuations after the movie begins.

At any given volume setting on your receiver, a movie like 'Gosford Park' will deliver dialogue crisply and clearly, but the soundtrack won't get much louder, because that film is practically all dialogue. Switching to 'Jurassic Park' at the same setting, dialogue will come through just the same as it did for the last picture, until the dinosaur roars shake your house to pieces, because that movie has a lot of sound effects that are much louder relative to the dialogue. Dialnorm will not make 'Gosford Park' a house-shaking experience, or make 'Jurassic Park' any less of an auditory powerhouse. It just sets them both so that their dialogue is at the same loudness as one another.

This is relevant to our discussion because a Dolby TrueHD track encoded with Dialnorm may begin at a higher or lower starting volume than a PCM track without this feature, even though it's the same movie's soundtrack and the receiver is left at the same setting. There's a well-known principle in auditory research that has shown that listeners typically perceive a recording played back at a louder volume as better in quality than the same recording at a lower volume. That's because the louder the playback, the more pressure generated by its sound waves. At a difference of just a few decibels, the listener may not necessarily be able to tell that one track is being played louder than the other, but subtle sounds in the recording will suddenly start to vibrate their eardrums more forcefully. The result will be that the louder track seems to have more clarity, breadth, and "impact," when in fact the only real difference is that it's being played a little louder.

In order to properly compare the same soundtrack on two different audio formats, they must first be matched to the exact same volume, and this will require a sound level meter to measure precisely. Once that's been accomplished, the audible differences between an uncompressed encoding and a lossless one vanish. Being set for different starting volumes doesn't make one track better or worse in actual quality than another; they just need different volume settings on your receiver.

Does the Hardware Affect the Results?

One last factor to take into consideration: A lossless audio track is really only bit-for-bit identical to its source if it's been decoded and processed correctly. In my review of the Toshiba HD-XA2 HD DVD player, I noted a bug in its audio section that causes bass management for the multi-channel analog outputs to be applied inaccurately when the "Digital Out SPDIF" control is set for Bitstream rather than PCM. That player also seems to apply Dynamic Range Compression whether you want it or not unless all speakers are set to a Small size. Without the required workaround settings (SPDIF at "PCM" and all speakers Small) all movie soundtracks seem to be lacking bass over those audio connections.

If a viewer weren't aware of this problem, a first inclination might be to assume that the Dolby Digital Plus and Dolby TrueHD audio formats used on HD DVD were poor quality. However, this is actually just a defect in one specific player, and not at all indicative of the audio formats themselves.

Similarly, although Fox Home Entertainment prefers to use DTS-HD Master Audio on its Blu-ray releases, at the present time there isn't much hardware that can decode the full lossless extension to the codec. Most currently-available Blu-ray disc players and A/V receivers instead extract the lossy DTS "core," so the majority of listeners aren't hearing the format to its fullest potential. That's not a knock against Master Audio, but rather a limitation imposed by the playback hardware.

What It Boils Down To

The number of new audio formats on Blu-ray and HD DVD have caused a great deal of consumer confusion, especially with three separate formats (PCM, Dolby TrueHD, and DTS-HD Master Audio) all designed to accomplish the exact same goal -- a perfect replication of the movie's audio master. Apprehensions about lossless compression being inferior to an uncompressed version of the same soundtrack are not borne out by the facts. One methodology may have technical advantages over the other in terms of space savings, but the end result is the same whether the disc you buy has an uncompressed soundtrack or a lossless one. They're both equally good, so sit back and enjoy.

Crackhead
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Januar 2004
Lokalitet: Odense
Sendt: 22 December 2007 kl. 17:53 | IP-adresse registreret  

Jeg hopper lige ind her med et spørgsmål. Jeg lader i øjeblikke min Panasonic BD10A om at dekode HD-lydformaterne, og kører så analogt ind i min Thule PR350B. I KT-Radio, hvor jeg købte afspilleren, var de ikke sikre på, at det var den bedste løsning. De mente, at jeg var bedre tjent med at køre optisk, og så se bort fra de nye lydformater. Hvad er jeres mening om det?
Til top Vis Crackhead's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Crackhead

brasch
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 December 2007 kl. 18:00 | IP-adresse registreret  

prøv dig frem, men jeg tror nu de har ret. Jeg er ikke sikker på hvor D/A konverteren i afspilleren er, men i stedet for HD formaterne får du en "core" ud af formaterne, det er så enten DD el DTS i max båndbredde og det er som ganske fint

Crackhead
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Januar 2004
Lokalitet: Odense
Sendt: 22 December 2007 kl. 18:06 | IP-adresse registreret  

Hmmm ok. Dvs., at nedkonverteringen af HD-lyden ikke har den store betydning, hvis man har et kvalitetsanlæg?
Til top Vis Crackhead's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Crackhead

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 3
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes