Tilbage til HIFI4ALL.DK 16. juni 2026 | 18:23   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Gamut L-9 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 19
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline
Sendt: 14 November 2007 kl. 16:14 | IP-adresse registreret  

Andre skrev:

the_rieper skrev:
http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=58966&P N=1

Der kan goller altså lære noget! tæppe på fronten, det er vejen frem

Tja det har en lydmæssig fordel. Kunne du præcisere lidt mere hvor du vil hen med dit indlæg.

MVH 

Reaktionen er jo velkendt, som når man spiller noget musik med mere en 2 akkorder eller afviger fra 4/4, så går tæppet ned

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 November 2007 kl. 16:20 | IP-adresse registreret  

3DX skrev:
Per N skrev:
3DX skrev:
Per N skrev:
Neeper skrev:

Ud over jeg synes 3DX's forslag herover er rigtigt godt, kunne du Bjørn, så ikke lige uploade nogen billeder af dine egne højttalere og forklare om hvordan, og hvorfor, de er lavet som de er?

Selvom jeg helst ville holde mig helt uden om det her, så mener jeg bare det er lidt for omkostningsfrit at svine alt og alle til, uden at vise hvad det er man selv kan...

Og når man nu er  klog, og dygtig ikke at forglemme, så er det da synd og skam ikke at vise det frem, på et forum om netop dette emne?!?

Jeg er da i hvertfald ved at dø af spænding, over hvilken mirakkel vidunder kreation du har frembragt

Jeg tror jeg taler for alle, når jeg skriver at vi glæder os afsindigt til at se dem!

Mvh Kim

Vi er nogle der har set dem, og som Bjørn skriver de er faktisk vist frem flere steder. Allerede ud fra de principper og måder visse ting er løst på er stort set alle kommercielle ht'er man kan købe for pengene allerede tabt efter min overbevisning og hvad jeg har hørt ud fra lignende konstruktioner.

Alene det at gamut's diskanter rager 2-3mm op af forpladen pga dårlig undersænkning, gør dem til en joke, jeg ved ikke om det os er tilfældet med l9 som det var på l5 osv., men en måling af forvrængning af en sådan løsning(fejl) viser at den faktisk bliver fordoblet.

Desvære tror jeg kun at der er folk som der går op i lyden eller har hørt dem der finder Bjørn's ht eller duelund's konstruktioner særligt attraktive pga deres mildt sagt spændende udseende dog er bjørn's ret flotte og med garanti i en farve der ikke er efterlignet af nogle kommercielle producenter

Jeg har desvære tilgode og høre dem i nu, men det kommer forhåbentlig til og ske ved først komne lejlighed hvor jeg er forbi københavn og har tiden, efter hvad uafhængeige kilder ligeledes skriver om dem på chatten osv. så er der virkelig noget og se frem til.(det er andre end mellemhjulet jeg har hørt det fra)

Desvære kommer sådanne konstruktioner aldrig rigtig i produktion da arbejdstiden er enorm(egen erfaring fra godt et års arbejde i fritiden efterhånden og jeg er ikke færdig i nu, og det er ennda en ret lille kostruktion)

jeg skal lige være sikker...

du har ikke hørt dem, med ved de lyder godt -eller hvordan skal det forstås ?

Ja du læser jo gerne som fanden læser biblen

Jeg har ikke hørt dem, men ud fra billeder tackler de akustiske problemer  som end ikke har været inde i overvejelserne af disse l9, eller ihvertfald er udeblevet fra den endelige konstruktion.

jeg er os ganske overbevidst om at du 3dx godt ved hvilken lilla ht vi snakker om her, og bør være bekndt med hvad disse løsninger har og sige for lyden.

er det den lilla bandit

troede det var en af nix'ernes !

men de er måske en Bjørn her over !

Nej, du har aldrig rigtig fundet ud af hvem det er der trækker dig rundt i manegen. Til gengæld lader et besøg på din hjemmeside ingen i tvivl om at tegneprogrammer er dit speciale, og fred være med det.

the_rieper
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Juni 2006
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 14 November 2007 kl. 16:25 | IP-adresse registreret  

Per N skrev:

the_rieper skrev:
http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=58966&P N=1 Der kan goller altså lære noget! tæppe
på fronten, det er vejen frem

Det tør jeg næsten garantere dig han godt ved og kender til, den slags sælger man jo bare ikke ht'er på, de sælger på udseendet.

Min kæreste vil sku hellere ha fugleøje ahorn end gulvtæppe op af væggen, det her man skal vise sig som en mand og træde i
karakter

Det er netop min pointe. Ja det virker, og rumdæmpning med æggebakker og lignende virker også.. det er der jo bare ikke nogen normale
mennesker der ville købe eller begive sig ud i! Jeg mener at en højtaler er en pakke hvor både useende og lyd skal fungere.. det er et kompromis
mellem form og funktion. De der ULTRA nørdede konstruktioner kan jeg ikke helt tage seriøst. men det er bare min mening.
Til top Vis the_rieper's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af the_rieper

king
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Montør i Fona - 3/3 advarsler

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 14 November 2007 kl. 16:26 | IP-adresse registreret  

Ja... som i kan se så er der en vis herre der har klaget/hyller igen til hifi4all - og så blev jeg branchemellem igen

Men.... at de gider og hoppe efter hans pibe hver gang fatter jeg sku ikke

Ps... nu kender jeg en del som hjælper lidt til i mange forretninger - så de må jo også blive branchemellem ....... eller hva ???

Til top Vis king's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af king

kongruens
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2006
Lokalitet: København
Sendt: 14 November 2007 kl. 16:38 | IP-adresse registreret  

Det fremgår vist med al ønskelig tydelighed, hvem der er iført bukserne hjemme hos familien bjørn.

Jeg synes I dømmer den stakkels Gollum alt for hårdt. Han har selv fortalt, at der var tale om en prototype, hvilket forklarede den ringe finish på højttaleren. Ved et nærmere studium af højttaleren kan man konstatere, at der skal sidde finér på enhederne og jeg er overbevist om, at man simpelthen har glemt at montere det stykke finér, der skulle sidde foran diskanten. Vi ved jo alle, at store ånder har tilbøjelighed til at være distræte og vi kan jo så glæde os over, at han ikke glemte et nul på prisskiltet.

Jeg synes også man må tage hatten af for hans mod. Jeg tror ikke, der var ret mange andre, der ville tage på messe med en utilspillet prototype af et produkt, man vil sælge til en halv mill. Jeg ville i hvert fald ikke..

Mvh.

Til top Vis kongruens's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kongruens

Per N
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Oktober 2006
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 14 November 2007 kl. 16:50 | IP-adresse registreret  

king skrev:

Ja... som i kan se så er der en vis herre der har klaget/hyller igen til hifi4all - og så blev jeg branchemellem igen

Men.... at de gider og hoppe efter hans pibe hver gang fatter jeg sku ikke

Ps... nu kender jeg en del som hjælper lidt til i mange forretninger - så de må jo også blive branchemellem ....... eller hva ???

Nej det er kun dig det skal gå udover -Hvorfor skulle noget gå fair til her i verden

hifihuset.dk
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Hifihuset.dk

Bruger siden: 24 December 2006
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 14 November 2007 kl. 17:04 | IP-adresse registreret  

Nååh, King, det skal du nu ikke være så ked af

Jeg har til gengæld helt åbent herfra denne tråd anmodet redaktionen om at se på dit tilhørsforhold til branchen. Og de har helt selv vejet sagen og truffet deres valg. Jeg siger dig, det er ikke mig der har magt her på sitet, så hoppe og danse efter min pibe ( som det fulde ordsprog hedder, red.) det gør de ikke!

Nu kan du til gengæld nyde det fulde personlige ansvar for hvad du skriver i samme grad som vi andre branchemedlemmer, og går du over stregen, selvom du synes du er på den rigtige side, ja så falder advarslerne pænt hurtigt. Men det ved du jo alt om, du har jo eksempelvis skaffet mig en af de to jeg har.

Det kan være du hellere må læse det reglement du fremover skriver under - bare et godt råd.

king
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Montør i Fona - 3/3 advarsler

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 14 November 2007 kl. 17:11 | IP-adresse registreret  

hifihuset.dk skrev:
Nååh, King, det skal du nu ikke være så ked af

Jeg har til gengæld helt åbent herfra denne tråd anmodet redaktionen om at se på dit tilhørsforhold til branchen. Og de har helt selv vejet sagen og truffet deres valg. Jeg siger dig, det er ikke mig der har magt her på sitet, så hoppe og danse efter min pibe ( som det fulde ordsprog hedder, red.) det gør de ikke!

Nu kan du til gengæld nyde det fulde personlige ansvar for hvad du skriver i samme grad som vi andre branchemedlemmer, og går du over stregen, selvom du synes du er på den rigtige side, ja så falder advarslerne pænt hurtigt. Men det ved du jo alt om, du har jo eksempelvis skaffet mig en af de to jeg har.

Det kan være du hellere må læse det reglement du fremover skriver under - bare et godt råd.

Og du skal også passe på - hva du skriver og sender om mig !!

Indlæg rettet og advarsel givet, den slags er simpelthen for lavt! - Witzel
Til top Vis king's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af king

Fournais
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Januar 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 14 November 2007 kl. 17:15 | IP-adresse registreret  

Drenge, slap nu lidt af og glæd jer over, at Lars Goller tager sig tid til at svare i denne tråd, samt ovenikøbet efterspørger en seriøs debat omkring L9. Det er da en enestående chance for at duellere mod en af de mest kendte højttalerkonstruktører i Danmark

William H. Shakespeare.

Mit stereo
Til top Vis Fournais's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fournais Besøg Fournais's Websted

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 November 2007 kl. 17:16 | IP-adresse registreret  

kongruens skrev:

Det fremgår vist med al ønskelig tydelighed, hvem der er iført bukserne hjemme hos familien bjørn.

Jeg synes I dømmer den stakkels Gollum alt for hårdt. Han har selv fortalt, at der var tale om en prototype, hvilket forklarede den ringe finish på højttaleren. Ved et nærmere studium af højttaleren kan man konstatere, at der skal sidde finér på enhederne og jeg er overbevist om, at man simpelthen har glemt at montere det stykke finér, der skulle sidde foran diskanten. Vi ved jo alle, at store ånder har tilbøjelighed til at være distræte og vi kan jo så glæde os over, at han ikke glemte et nul på prisskiltet.

Jeg synes også man må tage hatten af for hans mod. Jeg tror ikke, der var ret mange andre, der ville tage på messe med en utilspillet prototype af et produkt, man vil sælge til en halv mill. Jeg ville i hvert fald ikke..

Mvh.

Fruen går sjældent i kjole så i bukseafdelingen står den 1-1 her i huset, kravet var i sin tid at jeg ikke blandede mig i hvilken farve de skulle have da fortidens umalede kontraptioner var blevet forbudt ved fælles overenskomst. Kvinder der slår sig sammen med musikentusiaster med selvbyggertrang ved godt hvad de går ind til selv om indlæg jævnligt beretter om det modsatte. Til gengæld ville der blive nedlagt forbud mod en "alteropstilling" af elektronikken, men det kunne jeg ikke selv drømme om.

Selve ideen med at udstyre en basenhed med en støvhætte i en let træsort udstyret med en reces så støvhætten kan limes fast i selve svingspoleformen og stabilisere denne er en udmærket ide. Metoden har bl.a. været anvendt af Duelund i ganske mange år. Nu er Wengé ikke en let træsort (tvært imod) men en snut til ringleradiatoren "a la Wengé" må kunne klares uden merpris.

StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Bruger siden: 25 April 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 14 November 2007 kl. 17:19 | IP-adresse registreret  

Ja king skal passe på at han ikke brænder sine lys i begge ender, han ved jo ikke altid om han skal værre Branchemedlem eller ikke

Trode at King hold en af sine berømt Demo på GamuT udstyr

Og det er jo sjovet hvor stor debat der er om en sæt højtaler, som er en prototype og ikke en færdig version, som nok hele ikke har været tilspillet,
så både Paul og King er hoppe i

Så lad os få en ny debat om L-9 nå der er helt færdig og ud i butikke
Til top Vis StarTrek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StarTrek

harmonic
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 September 2005
Sendt: 14 November 2007 kl. 17:27 | IP-adresse registreret  

StarTrek skrev:
Ja king skal passe på at han ikke brænder sine lys i begge ender, han ved jo ikke altid om han skal værre Branchemedlem
eller ikke

Tro at King hold en af sine berømt Demo på GamuT udstyr

Og det er jo sjovet hvor stor debat der er om en sæt højtaler, som det hvis sige at værre en prototype og ikke en færdig version, som nok helle
ikke har været tilspillet, så både Paul og King er hoppe i

Jeg føler mig ret overbevist om at hvad man hørte på messen er et vink med en vognstang om hvad man har i vendte.

Hvis goller var så Utilfreds med lyden på grund af de ikke var tilspilled el what ever som mange andre var , havde han satanpinma aldrig sat
strøm til dem.

witzel
Lukket konto
Lukket konto
Ex-mod.!

Bruger siden: 25 April 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 14 November 2007 kl. 17:28 | IP-adresse registreret  

det her er definitivt sidste advarsel.

skriv ordentligt til hinanden, ellers lad være med at skrive overhovedet.
Til top Vis witzel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af witzel

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 November 2007 kl. 17:30 | IP-adresse registreret  

StarTrek skrev:
Ja king skal passe på at han ikke brænder sine lys i begge ender, han ved jo ikke altid om han skal værre Branchemedlem eller ikke

Tro at King hold en af sine berømt Demo på GamuT udstyr

Og det er jo sjovet hvor stor debat der er om en sæt højtaler, som det hvis sige at værre en prototype og ikke en færdig version, som nok helle
ikke har været tilspillet, så både Paul og King er hoppe i

Hvad skulle det hjælpe ? branchemedlemmerne er jo underlagt selvcensur som beskrevet i "retningslinier for brug af forum" de kan simpet hen ikke kritisere kollergers produkter uden at risikere bortvisning, branchemedlemmernes indlæg er dermed stærkt farvet at kommercielle og regulerede interesser.

Ingen er hoppet i noget som helst, Goller har jo demonstreret den som den er, så der er ikke noget "at hoppe i" kun en højttaler at forholde sig til.

djaan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 14 November 2007 kl. 17:30 | IP-adresse registreret  

StarTrek skrev:

Trode at King hold en af sine berømt Demo på GamuT udstyr

Og det er jo sjovet hvor stor debat der er om en sæt højtaler, som er en prototype og ikke en færdig version, som nok hele ikke har været tilspillet,
så både Paul og King er hoppe i

den fik jeg ikke fat i?

kigger du ikke dine indlæg igennem for evt. fejl inden du indrykker?

harmonic
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 November 2007 kl. 17:34 | IP-adresse registreret  

Gad godt at vide   hvordan de havde spilled   hvis man havde installered den diskant der sidder i sonus faber cremona i stedet for den fobanede
r29

Så havde de nok smatidig kosted 100.000 mindre

hifihuset.dk
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Hifihuset.dk

Bruger siden: 24 December 2006
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 14 November 2007 kl. 20:04 | IP-adresse registreret  

@harmonic; det er ikke så meget diskanten der gør forskellen - og dog selvfølgelig - men lige i dit tilfælde hvor du har meget travlt med at dizze Gamuts diskantformåen, så vil jeg sige at det skyldes 95% trimmet på den, mere end selve enheden. Når du kan li SF s diskant ( som typisk er en SS eller VIfa) så er det altså mest fordi den er trimmet som den er). Det er altså delefilterets indvirken på den, ikke så meget selve enheden.

Rigtig mange kan let finde ud af at dæmpe en diskant så den ikke siger noget, og spillestilen derfor bliver meget tilbagelænet som på SF Cr. men det er jo ikke lige meningen med en så effektiv diskantenhed som en Vifa XT25 eller den fine R29. De kan fede ting, men jeg tror du personligt er til de blødere diskanttyper, eks en dome fra ss som deres 9700?

Når du nu er så glad for sine SF Cr. kan du så ikke bare lade nogle af os andre lide Gamut og deres trim af R29?

3DX
Branchemedlem
Branchemedlem

Lukket efter ønske fra bruger

Bruger siden: 02 September 2004
Sendt: 14 November 2007 kl. 21:52 | IP-adresse registreret  

bjørn skrev:
3DX skrev:
Per N skrev:
3DX skrev:
Per N skrev:
Neeper skrev:

Ud over jeg synes 3DX's forslag herover er rigtigt godt, kunne du Bjørn, så ikke lige uploade nogen billeder af dine egne højttalere og forklare om hvordan, og hvorfor, de er lavet som de er?

Selvom jeg helst ville holde mig helt uden om det her, så mener jeg bare det er lidt for omkostningsfrit at svine alt og alle til, uden at vise hvad det er man selv kan...

Og når man nu er  klog, og dygtig ikke at forglemme, så er det da synd og skam ikke at vise det frem, på et forum om netop dette emne?!?

Jeg er da i hvertfald ved at dø af spænding, over hvilken mirakkel vidunder kreation du har frembragt

Jeg tror jeg taler for alle, når jeg skriver at vi glæder os afsindigt til at se dem!

Mvh Kim

Vi er nogle der har set dem, og som Bjørn skriver de er faktisk vist frem flere steder. Allerede ud fra de principper og måder visse ting er løst på er stort set alle kommercielle ht'er man kan købe for pengene allerede tabt efter min overbevisning og hvad jeg har hørt ud fra lignende konstruktioner.

Alene det at gamut's diskanter rager 2-3mm op af forpladen pga dårlig undersænkning, gør dem til en joke, jeg ved ikke om det os er tilfældet med l9 som det var på l5 osv., men en måling af forvrængning af en sådan løsning(fejl) viser at den faktisk bliver fordoblet.

Desvære tror jeg kun at der er folk som der går op i lyden eller har hørt dem der finder Bjørn's ht eller duelund's konstruktioner særligt attraktive pga deres mildt sagt spændende udseende dog er bjørn's ret flotte og med garanti i en farve der ikke er efterlignet af nogle kommercielle producenter

Jeg har desvære tilgode og høre dem i nu, men det kommer forhåbentlig til og ske ved først komne lejlighed hvor jeg er forbi københavn og har tiden, efter hvad uafhængeige kilder ligeledes skriver om dem på chatten osv. så er der virkelig noget og se frem til.(det er andre end mellemhjulet jeg har hørt det fra)

Desvære kommer sådanne konstruktioner aldrig rigtig i produktion da arbejdstiden er enorm(egen erfaring fra godt et års arbejde i fritiden efterhånden og jeg er ikke færdig i nu, og det er ennda en ret lille kostruktion)

jeg skal lige være sikker...

du har ikke hørt dem, med ved de lyder godt -eller hvordan skal det forstås ?

Ja du læser jo gerne som fanden læser biblen

Jeg har ikke hørt dem, men ud fra billeder tackler de akustiske problemer  som end ikke har været inde i overvejelserne af disse l9, eller ihvertfald er udeblevet fra den endelige konstruktion.

jeg er os ganske overbevidst om at du 3dx godt ved hvilken lilla ht vi snakker om her, og bør være bekndt med hvad disse løsninger har og sige for lyden.

er det den lilla bandit

troede det var en af nix'ernes !

men de er måske en Bjørn her over !

Nej, du har aldrig rigtig fundet ud af hvem det er der trækker dig rundt i manegen. Til gengæld lader et besøg på din hjemmeside ingen i tvivl om at tegneprogrammer er dit speciale, og fred være med det.

næ, ikke når Bjørn er Arsenix... hvorfor bruge 2 navne ?

ja, det er jeg også god til

kunne være et par renders af dine lilla monster kunne ha redet det i tide

Til top Vis 3DX's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 3DX Besøg 3DX's Websted

3DX
Branchemedlem
Branchemedlem

Lukket efter ønske fra bruger

Bruger siden: 02 September 2004
Sendt: 14 November 2007 kl. 21:56 | IP-adresse registreret  

men for nu at blive ved L9

Drivere: hvorfor skulle de ikke undersænke dem helt, hvis det var det de ville ? kan i se nogen grundt til det. er forplade ikke tyk nok til det.

box: uden at være snedker, så lyder konstruktionen som om den primæsig godt kunne bære alle mulige løsninger, incl. gulvtæpper på fronten, lilla maling, fine kanter til at give problemer, noget matix inden i osv.

så hvorfor har de ikke valgt det ?

alene foden ser ud som om, den kunne frigøre gulvtæppe og 1.5mm mere undersænkning

Til top Vis 3DX's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 3DX Besøg 3DX's Websted

harmonic
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 November 2007 kl. 23:00 | IP-adresse registreret  

Du har ret

Det kom forkert ud det er selvfølgelig ikke diskanten der er synderen , men at jeg bare ikke kunne lide diskanten lige i l9s sammenhæng.

mvh

hifihuset.dk skrev:

@harmonic; det er ikke så meget diskanten der gør forskellen - og dog selvfølgelig - men lige i dit tilfælde hvor du har meget travlt med at dizze
Gamuts diskantformåen, så vil jeg sige at det skyldes 95% trimmet på den, mere end selve enheden. Når du kan li SF s diskant ( som typisk er
en SS eller VIfa) så er det altså mest fordi den er trimmet som den er). Det er altså delefilterets indvirken på den, ikke så meget selve enheden.
Rigtig mange kan let finde ud af at dæmpe en diskant så den ikke siger noget, og spillestilen derfor bliver meget tilbagelænet som på SF Cr. men
det er jo ikke lige meningen med en så effektiv diskantenhed som en Vifa XT25 eller den fine R29. De kan fede ting, men jeg tror du personligt er
til de blødere diskanttyper, eks en dome fra ss som deres 9700?Når du nu er så glad for sine SF Cr. kan du så ikke bare lade nogle af os andre
lide Gamut og deres trim af R29?

<< Forrige Side af 19 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes