Tilbage til HIFI4ALL.DK 16. juni 2026 | 22:50   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Gamut L-9 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 19
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Diamagnetic
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 Januar 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 14 November 2007 kl. 23:23 | IP-adresse registreret  

harmonic skrev:
Gad godt at vide   hvordan de havde spilled   hvis man havde installered den diskant der sidder i sonus faber cremona i stedet for den fobanede
r29

Så havde de nok smatidig kosted 100.000 mindre

Ringleradiatoren som bjørn kalder den er altså ret god hvis man bruger de rigtige stumper foran. Jeg har oplevet den som mere liniær i mine ører end Vifas do. Samtidigt er dens høje følsomhed et must hvis man ellers bruger det til noget.
Til top Vis Diamagnetic's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Diamagnetic

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Sendt: 14 November 2007 kl. 23:24 | IP-adresse registreret  

3DX skrev:
bjørn skrev:
3DX skrev:
Per N skrev:
3DX skrev:
Per N skrev:
Neeper skrev:

Ud over jeg synes 3DX's forslag herover er rigtigt godt, kunne du Bjørn, så ikke lige uploade nogen billeder af dine egne højttalere og forklare om hvordan, og hvorfor, de er lavet som de er?

Selvom jeg helst ville holde mig helt uden om det her, så mener jeg bare det er lidt for omkostningsfrit at svine alt og alle til, uden at vise hvad det er man selv kan...

Og når man nu er  klog, og dygtig ikke at forglemme, så er det da synd og skam ikke at vise det frem, på et forum om netop dette emne?!?

Jeg er da i hvertfald ved at dø af spænding, over hvilken mirakkel vidunder kreation du har frembragt

Jeg tror jeg taler for alle, når jeg skriver at vi glæder os afsindigt til at se dem!

Mvh Kim

Vi er nogle der har set dem, og som Bjørn skriver de er faktisk vist frem flere steder. Allerede ud fra de principper og måder visse ting er løst på er stort set alle kommercielle ht'er man kan købe for pengene allerede tabt efter min overbevisning og hvad jeg har hørt ud fra lignende konstruktioner.

Alene det at gamut's diskanter rager 2-3mm op af forpladen pga dårlig undersænkning, gør dem til en joke, jeg ved ikke om det os er tilfældet med l9 som det var på l5 osv., men en måling af forvrængning af en sådan løsning(fejl) viser at den faktisk bliver fordoblet.

Desvære tror jeg kun at der er folk som der går op i lyden eller har hørt dem der finder Bjørn's ht eller duelund's konstruktioner særligt attraktive pga deres mildt sagt spændende udseende dog er bjørn's ret flotte og med garanti i en farve der ikke er efterlignet af nogle kommercielle producenter

Jeg har desvære tilgode og høre dem i nu, men det kommer forhåbentlig til og ske ved først komne lejlighed hvor jeg er forbi københavn og har tiden, efter hvad uafhængeige kilder ligeledes skriver om dem på chatten osv. så er der virkelig noget og se frem til.(det er andre end mellemhjulet jeg har hørt det fra)

Desvære kommer sådanne konstruktioner aldrig rigtig i produktion da arbejdstiden er enorm(egen erfaring fra godt et års arbejde i fritiden efterhånden og jeg er ikke færdig i nu, og det er ennda en ret lille kostruktion)

jeg skal lige være sikker...

du har ikke hørt dem, med ved de lyder godt -eller hvordan skal det forstås ?

Ja du læser jo gerne som fanden læser biblen

Jeg har ikke hørt dem, men ud fra billeder tackler de akustiske problemer  som end ikke har været inde i overvejelserne af disse l9, eller ihvertfald er udeblevet fra den endelige konstruktion.

jeg er os ganske overbevidst om at du 3dx godt ved hvilken lilla ht vi snakker om her, og bør være bekndt med hvad disse løsninger har og sige for lyden.

er det den lilla bandit

troede det var en af nix'ernes !

men de er måske en Bjørn her over !

Nej, du har aldrig rigtig fundet ud af hvem det er der trækker dig rundt i manegen. Til gengæld lader et besøg på din hjemmeside ingen i tvivl om at tegneprogrammer er dit speciale, og fred være med det.

næ, ikke når Bjørn er Arsenix... hvorfor bruge 2 navne ?

ja, det er jeg også god til

kunne være et par renders af dine lilla monster kunne ha redet det i tide

Gør jeg da det ?

Det kunne jo være lånte billeder eller måske 2 sæt højttalere i samme farve

http://www.hifi4all.dk/forum/post_message_form.asp?FID=23

Hovsa, der var jo 2 sæt, men med afvigende mellemtone/diskant bestykning. Joo, der var gang i byggeriet i de glade 90'ere 

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn

Diamagnetic
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 14 November 2007 kl. 23:30 | IP-adresse registreret  

Øh et link til ingenting ?

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 November 2007 kl. 23:33 | IP-adresse registreret  

Diamagnetic skrev:
harmonic skrev:
Gad godt at vide   hvordan de havde spilled   hvis man havde installered den diskant der sidder i sonus faber cremona i stedet for den fobanede
r29

Ringleradiatoren som bjørn kalder den er altså ret god hvis man bruger de rigtige stumper foran. Jeg har oplevet den som mere liniær i mine ører end Vifas do. Samtidigt er dens høje følsomhed et must hvis man ellers bruger det til noget.

Hvad med at investere i noget måleudstyr, R29 har stigende amplitude opefter og er meget urolig, især uden for 0 grader hvad producentens datablad da også viser ganske tydeligt. Den måler faktisk lige så krasbørstig som lyder

Nu er jeg vidende om at du har haft endog store problemer med dine højttaler så så god er den nok heller ikke

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 November 2007 kl. 23:35 | IP-adresse registreret  

Diamagnetic skrev:

Øh et link til ingenting ?

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=58993&P N=1&TPN=1

var det bedre

Diamagnetic
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 14 November 2007 kl. 23:56 | IP-adresse registreret  

bjørn skrev:

Diamagnetic skrev:
harmonic skrev:
Gad godt at vide   hvordan de havde spilled   hvis man havde installered den diskant der sidder i sonus faber cremona i stedet for den fobanede r29 Så havde de nok smatidig kosted 100.000 mindre

Hvad med at investere i noget måleudstyr, R29 har stigende amplitude opefter og er meget urolig, især uden for 0 grader hvad producentens datablad da også viser ganske tydeligt. Den måler faktisk lige så krasbørstig som lyder

Nu er jeg vidende om at du har haft endog store problemer med dine højttaler så så god er den nok heller ikke

Ingen diskantproblemer. Det heftige peak over 20 khz. mener jeg ikke er særligt hørbart. Vifas peak længere nede derimod. Udelukkende problemer med de elendige Scanspeak sneglemembraner. De vil sikkert aldrig virke. Nuancere i mellemtonen kan de ikke ligesom mine gamle Vifa. Bassens problemer tror jeg skyldes rummet < gulvet og dimensionerne >. Mit første Duelundsystem med 2 stk af de meget fine 8 " med blomstermembran lød ligeså dårligt i bassen.

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 November 2007 kl. 00:18 | IP-adresse registreret  

Diamagnetic skrev:
bjørn skrev:

Diamagnetic skrev:
harmonic skrev:
Gad godt at vide   hvordan de havde spilled   hvis man havde installered den diskant der sidder i sonus faber cremona i stedet for den fobanede r29 Så havde de nok smatidig kosted 100.000 mindre

Ingen diskantproblemer. Det heftige peak over 20 khz. mener jeg ikke er særligt hørbart. Vifas peak længere nede derimod. Udelukkende problemer med de elendige Scanspeak sneglemembraner. De vil sikkert aldrig virke. Nuancere i mellemtonen kan de ikke ligesom mine gamle Vifa. Bassens problemer tror jeg skyldes rummet < gulvet og dimensionerne >. Mit første Duelundsystem med 2 stk af de meget fine 8 " med blomstermembran lød ligeså dårligt i bassen.

De "opskårne" har jeg ingen videre erfaring med, men dit gamle bassystem med blomstermembraner er de samme enheder som i Sømandens, og de fejler sgu'tte noget hvis trådophænget bliver vedligeholdt. 

Diamagnetic
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 15 November 2007 kl. 00:26 | IP-adresse registreret  

De problemer jeg har og havde skyldes mit gulv og rummets dimensioner. 5x5 m og det halve til loftet det værst tænkelige.

Diamagnetic
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 15 November 2007 kl. 00:45 | IP-adresse registreret  

Jeg vil derudover gerne smide en handske på bordet..eller gulvet: Hvis "nogen" ønsker at duellere på viden om akustik, mekanik, elektronik, psycho akustik, magnetiske systemer eller andet relateret til højttalere, så er "vedkommende" velkommen, så kan vi vel få afklaret om "har hørt fra anden" eller "Tro og ammestue snak"  kan holde vand mod en elektroakustisk uddannelse og 20 års forskning og udviklings erfaring.

Med al respekt og ydmyghed for alles ret til fri ytring, håber jeg vi kan få en god duel!

[/QUOTE]

Tjaa jeg skal ikke risikere noget. Med all den viden burde du imidlertid få mere ud af det. Nogle gange skal der minimale ændringer til for at få det til at gå op i en højere enhed. < ikke højtalerenhed >

GamuTgoller
Branchemedlem
Branchemedlem

Lars Goller, GamuT

Bruger siden: 14 Marts 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 15 November 2007 kl. 05:59 | IP-adresse registreret  

Andre skrev:

Hej Lars

Hvad er det her for en størrelse "NRLI filtr DC coupled mellemtone".

MVH

NRLI står for Non Resonant Linked Impulse, Og beskriver hvad vore filtre gør.

Filtret indgår som mellemled i forbindelsen fra forstærker til højttalerenheder og dee akustiske belastninger fra kabinettet. Filteret skal arbejde med og kontrollere disse koblinger/resonanser for at minimere maskeringseffekter og tab af hørbar information, så 3-dimesionalitet og transparens forbedres.

DC coupled mellemtone, er en kobling i filteret hvor vi i kombination med at lade mellemtonen arbejde i samme kammer som basenhederne opnår mindre fasedrej i deleområdet mellem bassen og mellemtonen, og samtidigt opnår at mellemtonens bevægelse reduceres så den ikke overstyres af det elektriske signal eller det akustiske tryk fra basserne. Så formålet er at sikre mellemtoen og basserne arbejder uden fasedrej og alligevel få en dæmpning af udslag på mellemtonen når der er kraftige lavfrekvente signaler i musikken.

Lars Goller
Til top Vis GamuTgoller's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af GamuTgoller Besøg GamuTgoller's Websted

André Jensen
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 01 September 2003
Sendt: 15 November 2007 kl. 06:08 | IP-adresse registreret  

GamuTgoller skrev:
Andre skrev:

Hej Lars

MVH

Filtret indgår som mellemled i forbindelsen fra forstærker til højttalerenheder og dee akustiske belastninger fra kabinettet. Filteret skal arbejde med og kontrollere disse koblinger/resonanser for at minimere maskeringseffekter og tab af hørbar information, så 3-dimesionalitet og transparens forbedres.

DC coupled mellemtone, er en kobling i filteret hvor vi i kombination med at lade mellemtonen arbejde i samme kammer som basenhederne opnår mindre fasedrej i deleområdet mellem bassen og mellemtonen, og samtidigt opnår at mellemtonens bevægelse reduceres så den ikke overstyres af det elektriske signal eller det akustiske tryk fra basserne. Så formålet er at sikre mellemtoen og basserne arbejder uden fasedrej og alligevel få en dæmpning af udslag på mellemtonen når der er kraftige lavfrekvente signaler i musikken.

Filteret indgår vel altid som du beskriver.Så mit spørgsmål er, kan du præcisere nærmere hvad i gør anderledes end normalt.

DC koblet mellemtone, skal jeg tænke lidt mere over.

Takker for svaret

MVH

André Jensen

PS. jeg har nattevagt, jeg sidder ikke oppe og venter på indlæg .-

Til top Vis André Jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af André Jensen

3DX
Branchemedlem
Branchemedlem

Lukket efter ønske fra bruger

Bruger siden: 02 September 2004
Lokalitet: København
Sendt: 15 November 2007 kl. 06:35 | IP-adresse registreret  

bjørn skrev:
3DX skrev:
bjørn skrev:
3DX skrev:
Per N skrev:
3DX skrev:
Per N skrev:
Neeper skrev:

Ud over jeg synes 3DX's forslag herover er rigtigt godt, kunne du Bjørn, så ikke lige uploade nogen billeder af dine egne højttalere og forklare om hvordan, og hvorfor, de er lavet som de er?

Selvom jeg helst ville holde mig helt uden om det her, så mener jeg bare det er lidt for omkostningsfrit at svine alt og alle til, uden at vise hvad det er man selv kan...

Og når man nu er  klog, og dygtig ikke at forglemme, så er det da synd og skam ikke at vise det frem, på et forum om netop dette emne?!?

Jeg er da i hvertfald ved at dø af spænding, over hvilken mirakkel vidunder kreation du har frembragt

Jeg tror jeg taler for alle, når jeg skriver at vi glæder os afsindigt til at se dem!

Mvh Kim

Vi er nogle der har set dem, og som Bjørn skriver de er faktisk vist frem flere steder. Allerede ud fra de principper og måder visse ting er løst på er stort set alle kommercielle ht'er man kan købe for pengene allerede tabt efter min overbevisning og hvad jeg har hørt ud fra lignende konstruktioner.

Alene det at gamut's diskanter rager 2-3mm op af forpladen pga dårlig undersænkning, gør dem til en joke, jeg ved ikke om det os er tilfældet med l9 som det var på l5 osv., men en måling af forvrængning af en sådan løsning(fejl) viser at den faktisk bliver fordoblet.

Desvære tror jeg kun at der er folk som der går op i lyden eller har hørt dem der finder Bjørn's ht eller duelund's konstruktioner særligt attraktive pga deres mildt sagt spændende udseende dog er bjørn's ret flotte og med garanti i en farve der ikke er efterlignet af nogle kommercielle producenter

Jeg har desvære tilgode og høre dem i nu, men det kommer forhåbentlig til og ske ved først komne lejlighed hvor jeg er forbi københavn og har tiden, efter hvad uafhængeige kilder ligeledes skriver om dem på chatten osv. så er der virkelig noget og se frem til.(det er andre end mellemhjulet jeg har hørt det fra)

Desvære kommer sådanne konstruktioner aldrig rigtig i produktion da arbejdstiden er enorm(egen erfaring fra godt et års arbejde i fritiden efterhånden og jeg er ikke færdig i nu, og det er ennda en ret lille kostruktion)

jeg skal lige være sikker...

du har ikke hørt dem, med ved de lyder godt -eller hvordan skal det forstås ?

Ja du læser jo gerne som fanden læser biblen

Jeg har ikke hørt dem, men ud fra billeder tackler de akustiske problemer  som end ikke har været inde i overvejelserne af disse l9, eller ihvertfald er udeblevet fra den endelige konstruktion.

jeg er os ganske overbevidst om at du 3dx godt ved hvilken lilla ht vi snakker om her, og bør være bekndt med hvad disse løsninger har og sige for lyden.

er det den lilla bandit

troede det var en af nix'ernes !

men de er måske en Bjørn her over !

Nej, du har aldrig rigtig fundet ud af hvem det er der trækker dig rundt i manegen. Til gengæld lader et besøg på din hjemmeside ingen i tvivl om at tegneprogrammer er dit speciale, og fred være med det.

næ, ikke når Bjørn er Arsenix... hvorfor bruge 2 navne ?

ja, det er jeg også god til

kunne være et par renders af dine lilla monster kunne ha redet det i tide

Gør jeg da det ?

Det kunne jo være lånte billeder eller måske 2 sæt højttalere i samme farve

http://www.hifi4all.dk/forum/post_message_form.asp?FID=23

Hovsa, der var jo 2 sæt, men med afvigende mellemtone/diskant bestykning. Joo, der var gang i byggeriet i de glade 90'ere 

Ja hvis du her hedder Bjørn og der Arsenix. nu er jeg ikke specielt fed til dansk retstavning  (for at sige det mildt ) men Bjørn og Arsenix er da 2 forskelige navne  !

-men hvorfor har du kaldt dig 2 ting ?

bliver L9 også flottere og bedre lydende hvis GamuT laver 2 sæt

Til top Vis 3DX's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 3DX Besøg 3DX's Websted

GamuTgoller
Branchemedlem
Branchemedlem

Lars Goller, GamuT

Sendt: 15 November 2007 kl. 06:54 | IP-adresse registreret  

3DX skrev:

harmonic skrev:
Poul har fuldkommen ret .

"Pulling Rank"
Igennem hele militærhistorien har inkompetente generaler som Lord Raglan ("The Charge of the Light Brigade" under Krimkrigen), feltmarskal
Douglas Haig under 1. verdenskrig og utallige andre altid kunnet henvise til deres overordnede rang, når et tvivlsspørgsmål med hensyn til
strategi skulle afgøres. "They pulled rank", som danske kommandører nok kun gør knap så tit. Det vil sige, der findes et meget nyligt tilfælde,
godt nok på et noget mere uskadeligt felt, nemlig design af højttalere, og det er ganske spændende som feltstudie. Gamuts Lars Goller har nemlig
kastet handsken i en udfordring til vistnok hele verden med hensyn til viden og erfaring om alt, som har med højttalere at gøre. Som absolut
trumf bruger han sine 20 års erfaring som forsker, og det burde naturligvis som tidligere sprænglærde kardinaler, som gennem livslangt studium
ef Apostlenes Breve avancerede til paver straks få alle skeptikerne til at klappe i. Denne mand må nødvendigvis derfor kunne lave verdens
bedste højttaler, selv om mange jo på den netop afholdte messe jo stemte med fødderne omkring Gamuts nyeste. De har bare ikke vidst, hvem
han var, eller også har de bare haft en kone med, som ikke var i Gollers kompagni eller under hans militære jurisdiktion. Nu omfatter
udfordringen heldigvis for Goller ikke stavning eller bob, hvor denne skribent er mesteren især i sidstnævnte. Gollers udfald minder mest om
ridderen af den bedrøvelige skikkelse, Don Quixote og hans kamp mod vindmøllerne, ja , han har sågar en tro væbner, den gode Sancho Panza,
med gennem tykt og tyndt. Nu skal vi bestemt ikke underkende viden og erfaring i denne industri, men kan blot konstatere, at det knapt nok er
en nødvendig og da slet ikke en tilstrækkelig forudsætning for at frembringe bedre produkter. Hvis man skulle være i tvivl, er det jo sådan set
bare at lytte. Gollers argument er ligeså fremragende som hvis en litteraturhistoriker med al verdens erfaring i alskens litteratur ville hævde, at
han med sin opsamlede viden kunne skrive verdens bedste bog. Hvis det her lyder lidt som Monty Python-sketchen om "The World´s Deadliest
Joke" er det tilsigtet. Verden ville naturligvis være simplere, hvis man blot kunne læse på designerens C.V. og dermed afgøre, om hans højttaler
var bedre. Det ville jo også gøre upgrades meget lettere, fordi næste års model naturnødvendigt ville blive bedre, da designeren jo har holdt
mindst et par foredrag mere. Man tør jo næsten ikke tænke den tanke, hvad Gollers lærere ville have kunnet lave af fremragende højttalere,
men alene tanken er vel kættersk.
Nu ved vi ikke, om udfordringen også gælder Dominic Baker, som vistnok stadigvæk er chefdesigner hos Focal, men som vi ser det, ville Goller
nok have en chance der for at "outranke" ham, da han er temmeligt ung. Det er de allerfleste højttalerdesignere forresten, når de laver deres
bedste arbejder som alle andre opfindere i øvrigt. Nu kunne man jo tro, at det allersimpleste var at lave en højttaler, som i en blindtest kunne
reproducere en lyd, som ingen ville kunne skelne fra originallyden, ligesom den gode general naturligvis som en selvfølge selv ville lede
tropperne mod fjenden, og det er det forresten osse. Det er altid først, når man er ude af stand til det, at man bliver nødt til at "pull rank" Det
allerværste er så bare, at der altid er en derude med endnu højere rang, og hvad pokker skal man så finde på? Hele argumentet med egen
teoretisk fortræffelighed er sygt, hvis produktet, nemlig højttaleren, ikke kan overbevise folk. Som bekendt vandt selv de særdeles
magtfuldkomne paver heller ikke verdensherredømmet, selv om det til tider var tæt ved. Så galt går det nok ikke her. Til gengæld er faren for at
dø af grin en del mere overhængende. Om vi synes, at ATC´s Bill Woodman er klogere end Goller? Da han jo har været med i mere end 40 år
må han jo følgeligt være mindst dobbelt så klog og rigeligt klog nok til aldrig at ville påstå, at han var den klogeste. Uden nogensomhelst
eftertanke, jo det synes vi.

skulle ham Poul ikke finde sig en anden hobby, eller et arbejde ? der kan da ikke være alt for travlt i bixen, så meget tid han har til den her slags

Ærgerligt han ikke har brugt al den tid til at lære noget om højttalere, så kunne han jo "pull knowledge og erfarings rank" på mig hvis der er nok plads under hatten...

Lars Goller
Til top Vis GamuTgoller's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af GamuTgoller Besøg GamuTgoller's Websted

GamuTgoller
Branchemedlem
Branchemedlem

Lars Goller, GamuT

Sendt: 15 November 2007 kl. 07:29 | IP-adresse registreret  

kongruens skrev:

Det fremgår vist med al ønskelig tydelighed, hvem der er iført bukserne hjemme hos familien bjørn.

Jeg synes I dømmer den stakkels Gollum alt for hårdt. Han har selv fortalt, at der var tale om en prototype, hvilket forklarede den ringe finish på højttaleren. Ved et nærmere studium af højttaleren kan man konstatere, at der skal sidde finér på enhederne og jeg er overbevist om, at man simpelthen har glemt at montere det stykke finér, der skulle sidde foran diskanten. Vi ved jo alle, at store ånder har tilbøjelighed til at være distræte og vi kan jo så glæde os over, at han ikke glemte et nul på prisskiltet.

Jeg synes også man må tage hatten af for hans mod. Jeg tror ikke, der var ret mange andre, der ville tage på messe med en utilspillet prototype af et produkt, man vil sælge til en halv mill. Jeg ville i hvert fald ikke..

Mvh.

Nu er det massivt træ vi bruger... men vi har prøvet med finer på diskanten men det giver sådan en underlig anmasende karakter når buen ramme strengen på violinen, så vi valgte bare at leve med at de kunder der absolut køber efter udseendet så bare må købe noget andet... og det ekstra nul er hermed leveret...til mere gru og rædsel!!!!

Forresten er højttaleren tilspillet, så det er ikke derfor den i nogle af forummedlemmernes øjne/ører spiller helt horribelt, det må skyldes mine 20 års forsknigstilgang til lytning hvor jeg har været spærret inde i en mørk fangekælder iført hvid kittel og stærkt ioniseret gråligt hår..

Det var noget tidligere at jeg som teenager havde terroriseret familen med at indpakke frontbaflen i tykke lag af skum, Rockwool og andre gode sager, samt at fylde kælderen og de fleste andre tilgængelige rum op med hjemmevasket fåreuld til dæmpning af interne akustiske resonanser.... nææ det var først derefter det gik helt galt...

Og så lidt seriøst: Når vi lytter på vore højttalere og færdigtrimer dem er vort mål at kunne reproducere instrumenter, stemmer og deres karakter så nøjagtigt som muligt. Det her har for os ikke rigtigt noget at gøre med smuk lyd, det har noget at gøre med at reproducere det der ligger på pladerne og få den oplevelse som musikerne/produceren har forsøgt at lægge i optagelsen. Desværre er det ikke alle optagelser der lyder lige godt, og desværre lyder alle instrumenter og stemmer ikke altid "rart" og pænt. Vore højttalere er designet til at være så dynamisk lineære det er muligt med dagens teknik, og det resulterer altså i at de "smækker" lidt til ørerne når der er signal på skiven der "smækker". Fordelen ved at være nøjagtig dynamisk og ikke smukkeserende eller forgivende og pæn, er at alle signaler der er nødvendige for hørelsen til at opfatte lokalisation af instrumenter således bliver gengivet mere nøjagtigt og derved opnås bedre 3-dimensionalitet, som vi efterhånden har et godt ry for at være "lidt" gode til...

Så jo vore højttalere kan være kradse og vil ikke falde i smag hos de der bare skal have "god" lyd. Vor mission er at reproducere karakteren af stemmer og instrumenter og optageomgivelser så nøjagtigt som muligt, og det er der vor niche og passion ligger, og det vi får kredit for hos optage teknikere/producere, musikere, og andre musikelskere. Et eksperiment kunne jo være at tage en af dine venner der spiller et akustisk instrument med ind at høre et GamuT anlæg under gode forhold, så tror jeg det vil give en bedre forståelse af hvad det er vi kan.

Lars Goller

3DX
Branchemedlem
Branchemedlem

Lukket efter ønske fra bruger

Bruger siden: 02 September 2004
Sendt: 15 November 2007 kl. 07:45 | IP-adresse registreret  

Diamagnetic skrev:
harmonic skrev:
r29

Nu er Arsenix nok ikke den rette til at bedømme R29 / Vifas versione, da han på en SF hører R29, selvom det er Vifas.

Men du har helt ret, R29 kan bringes til at lyde bedre end det meste. det er val bla. også derfor at den bruges af/i Gryphon ht'er som Steen jo var med til at lave.

Til top Vis 3DX's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 3DX Besøg 3DX's Websted

kongruens
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2006
Sendt: 15 November 2007 kl. 09:16 | IP-adresse registreret  

Kære Lars,

jeg troede kun at det var i KEFs laboratorier, man brugte hvide kitler.

Jeg har skam hørt Gamut-udstyr, som jeg synes lyder udmærket. Jeg er da heller ikke i tvivl om at jeg, med eller uden ledsagende musikervenner, kunne få en god oplevelse med GamuT-udstyr, blot ikke med en L9, der spiller ligesom den, der stod på messen. Da jeg ikke er, og heller aldrig bliver potentiel aftager af en sådan, er det praktiske problem altså til at overse.

Det, jeg opfatter som skinger diskant, er en lyd, jeg aldrig har hørt fra andet end en højttaler. Derfor er jeg ret sikker på, at både mine musiker- og producentvenner vil medgive mig, at det ikke er en lyd, de kan genkende fra virkeligheden. Da jeg før har hørt R29 spille fantastisk og ikke er tilbøjelig til at mene, at det skingre skyldes ringning fra Wengé-kabinettet, må det skyldes noget andet. Kan du forøvrigt ikke give en forklaring på de massive finérstykker monteret i enhederne?

Mvh.

Til top Vis kongruens's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kongruens

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 November 2007 kl. 11:54 | IP-adresse registreret  

3DX skrev:

Diamagnetic skrev:
harmonic skrev:
r29

Nu er Arsenix nok ikke den rette til at bedømme R29 / Vifas versione, da han på en SF hører R29, selvom det er Vifas.

Men du har helt ret, R29 kan bringes til at lyde bedre end det meste. det er val bla. også derfor at den bruges af/i Gryphon ht'er som Steen jo var med til at lave.

Kunne du ikke prøve at få styr på hvem/hvad du besvarer, jeg har på intet tidspunkt udtalt mig om Sonus Faber, jeg har aldrig hørt den omhandlede højttaler

Til gengæld har jeg et udmærket og langvarigt kendskab til ringradiatorerne i anden sammenhæng 

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 November 2007 kl. 12:00 | IP-adresse registreret  

GamuTgoller skrev:
Andre skrev:

Hej Lars

MVH

Så er det her vi gerne vil se amplitude og akustisk fase for de filtrerede enheder som de opfører sig i kabinettet, hvis du da vil vise det.

Martin_Kbh
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 06 Juni 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 15 November 2007 kl. 12:04 | IP-adresse registreret  

GamuTgoller skrev:
Nu er det massivt træ vi bruger... men vi har prøvet med finer på diskanten men det giver sådan en underlig anmasende karakter når buen ramme strengen på violinen, så vi valgte bare at leve med at de kunder der absolut køber efter udseendet så bare må købe noget andet... og det ekstra nul er hermed leveret...til mere gru og rædsel!!!!

Det er og bliver et subjektivt klang og tone-valg - da vi jo alle ved at der ikke er nogen endegyldig rettesnor for HT-producenter. Gamut kan omtale noget som anmasende og andre som korrekt gengivet. Enten syntes man, at Gamut rammer rigtigt...eller også syntes man at Gamut rammer ved siden af.

Til top Vis Martin_Kbh's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Martin_Kbh

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 November 2007 kl. 12:21 | IP-adresse registreret  

GamuTgoller skrev:
kongruens skrev:

Det fremgår vist med al ønskelig tydelighed, hvem der er iført bukserne hjemme hos familien bjørn.

Jeg synes I dømmer den stakkels Gollum alt for hårdt. Han har selv fortalt, at der var tale om en prototype, hvilket forklarede den ringe finish på højttaleren. Ved et nærmere studium af højttaleren kan man konstatere, at der skal sidde finér på enhederne og jeg er overbevist om, at man simpelthen har glemt at montere det stykke finér, der skulle sidde foran diskanten. Vi ved jo alle, at store ånder har tilbøjelighed til at være distræte og vi kan jo så glæde os over, at han ikke glemte et nul på prisskiltet.

Jeg synes også man må tage hatten af for hans mod. Jeg tror ikke, der var ret mange andre, der ville tage på messe med en utilspillet prototype af et produkt, man vil sælge til en halv mill. Jeg ville i hvert fald ikke..

Mvh.

Forresten er højttaleren tilspillet, så det er ikke derfor den i nogle af forummedlemmernes øjne/ører spiller helt horribelt, det må skyldes mine 20 års forsknigstilgang til lytning hvor jeg har været spærret inde i en mørk fangekælder iført hvid kittel og stærkt ioniseret gråligt hår..

Det var noget tidligere at jeg som teenager havde terroriseret familen med at indpakke frontbaflen i tykke lag af skum, Rockwool og andre gode sager, samt at fylde kælderen og de fleste andre tilgængelige rum op med hjemmevasket fåreuld til dæmpning af interne akustiske resonanser.... nææ det var først derefter det gik helt galt...

Og så lidt seriøst: Når vi lytter på vore højttalere og færdigtrimer dem er vort mål at kunne reproducere instrumenter, stemmer og deres karakter så nøjagtigt som muligt. Det her har for os ikke rigtigt noget at gøre med smuk lyd, det har noget at gøre med at reproducere det der ligger på pladerne og få den oplevelse som musikerne/produceren har forsøgt at lægge i optagelsen. Desværre er det ikke alle optagelser der lyder lige godt, og desværre lyder alle instrumenter og stemmer ikke altid "rart" og pænt. Vore højttalere er designet til at være så dynamisk lineære det er muligt med dagens teknik, og det resulterer altså i at de "smækker" lidt til ørerne når der er signal på skiven der "smækker". Fordelen ved at være nøjagtig dynamisk og ikke smukkeserende eller forgivende og pæn, er at alle signaler der er nødvendige for hørelsen til at opfatte lokalisation af instrumenter således bliver gengivet mere nøjagtigt og derved opnås bedre 3-dimensionalitet, som vi efterhånden har et godt ry for at være "lidt" gode til...

Så jo vore højttalere kan være kradse og vil ikke falde i smag hos de der bare skal have "god" lyd. Vor mission er at reproducere karakteren af stemmer og instrumenter og optageomgivelser så nøjagtigt som muligt, og det er der vor niche og passion ligger, og det vi får kredit for hos optage teknikere/producere, musikere, og andre musikelskere. Et eksperiment kunne jo være at tage en af dine venner der spiller et akustisk instrument med ind at høre et GamuT anlæg under gode forhold, så tror jeg det vil give en bedre forståelse af hvad det er vi kan.

Det er helt fint med din reference til levende musik, men det indebærer jo at demonstrationen skal fortages med anstændige optagelser af samme og det var vist ikke tilfældet på udstillingen. Du burde optage noget selv, det gør jeg, det koster kun et sæt mikrofoner og lidt isenkram, du kan blive kørende for under 100.000, langt under endda

Med hensyn til "koncerttræning" må jeg siges at være i topform med levende akustisk musik en til to gange om ugen, ja vel et helt liv da jeg er vokset op i et musikerhjem, men jeg fik absolut ikke lyst til at få lov til at høre medbragte optagelser som højttaleren lød på udstillingen. Alene det at diskanten optræder som løsrevet fra helheden umuliggør illusionen. Det overordnede krav er at man ikke "kan høre højttaleren" Jeg går ud fra at dit valg af programmateriale på udstillingen er det du mener er det bedst mulige og det er det grundlag publikum har for en vurdering.

Hvis din reference for levende musik er fra det elektrisk forstærkede univers og dine producervenner er dem der leverer den kompromerede standardvare man kan købe i butikkerne hænger det bedre sammen, men til akustisk musik er det en ommer. 

<< Forrige Side af 19 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes