Emne: Gamut L-9 ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
harmonic Forum Bruger

Bruger siden: 16 September 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 817
|
| Sendt: 14 November 2007 kl. 12:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fair nok.
Men den her lille en sgu nok ku gøre det med en anden gearing.
http://www.youtube.com/watch?v=FFNWvG5nCkA __________________ Linn sonus faber og andet godt
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline Indlæg: 2916
|
| Sendt: 14 November 2007 kl. 13:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Neeper skrev:
bjørn skrev:
Neeper skrev:
|
Ud over jeg synes 3DX's forslag herover er rigtigt godt, kunne du Bjørn, så ikke lige uploade nogen billeder af dine egne højttalere og forklare om hvordan, og hvorfor, de er lavet som de er?
Selvom jeg helst ville holde mig helt uden om det her, så mener jeg bare det er lidt for omkostningsfrit at svine alt og alle til, uden at vise hvad det er man selv kan...
Og når man nu er så klog, og dygtig ikke at forglemme, så er det da synd og skam ikke at vise det frem, på et forum om netop dette emne?!?
Jeg er da i hvertfald ved at dø af spænding, over hvilken mirakkel vidunder kreation du har frembragt 
Jeg tror jeg taler for alle, når jeg skriver at vi glæder os afsindigt til at se dem! 
Mvh Kim
|
|
|
Hvis du læser baglæns gennem diverse tråde så har jeg ganske klart beskrevet efter hvilke kriterier mine højttalere er bygget.
Hvem er blevet svinet til ? Goller har fået nogle velfortjente drag over nakken for at fremvise en dårligt lydende højttaler til en halv million, det er billigt sluppet.
Jeg tror Hr. Sillesen vil frabede sig et mylder af "ikke kommercielle stande" på næste udstilling, men jeg kunne da ikke drømme om, som privatperson, at betale for at få lov til at demonstrere mine højttalere for den undrende offenlighed, den scene får du lov til at have i fred.
Med hensyn til hvordan mine højttalere lyder må du nok stille dig tilfreds med udtalelsen fra Mellemhjulet. For en god ordens skyld er udtalelsen ikke "bestillingsarbejde" jeg har end ikke talt med ham efter udstillingen
|
|
|
Okay, jamen jeg er desværre ikke detektiv, og har en lille smule travlt, så at sidde og læse dine 5000 indlæg igennem for at gætte mig til hvordan du måske har lavet dine højttalere, kommer ikke til at ske...
Men dog rækker mine evner til at finde mellemhjulets indlæg hvor man kan læse følgende:
"Lige så præcist som lyden af dine egne højttalere Bjørn
(Til orientering, de lyder meget præcist, og langt bedre end nogen Gamut jeg har hørt)"
Jamen så behøver jeg skam heller ikke vide mere... Der er da ikke noget så overbevisende som når en annonym bruger klapper en anden annonym bruger på skulderen! Og en klappe smiley er altid lige prikken over i'et... "de lyder meget præcist" - okay godt så...
- Ej, skal jeg være helt ærlig, så synes jeg du skylder os alle, lige at vise hvordan det skal gøres.
Kan du ikke selv se problemet i at du kritisere noget, uden at vise dit bud på hvordan det skal gøres? Vi har fået fortalt at du har lavet noget der er meget bedre? Så er den bedste måde at overbevise os alle om at du har ret, da at vise os din kreation, og forklare hvorfor den er så overlegen.
Jeg tror nok vi alle ser frem til at se dit projekt under "Billeder af mit DIY projekt". - jeg glæder mig da i hvertfald som en lille dreng lige før juleaften 
Mvh Kim
|
|
|
Jeg har i tidligere tråde både beskrevet og vist billeder ligesom jeg i tidligere tråde har henvist til de metoder jeg har anvendt så jeg har "anvist" hvor det skal gøres, at du så ikke kan huske det kan jeg jo ikke gøre for, men jeg vil ikke starte forfra hver gang jeg har skrevet et indlæg og en eller anden ikke har set de tidligere.
Selvfølgelig kunne jeg komme med en grundig beskrivelse men grøften mellem selvbyggere og producenter er så dyb at det næppe ville ændre noget og det er vel heller ikke din hensigt
Skylder ? hvorfor skulle jeg forsøge at overbevise dig eller andre ? det var jo "mellemhjulet" der bragte mine højttalere på banen som sammenligning, ikke undertegnede. Nu har jeg ikke nævnt dine højttalere, af gode grunde, da jeg hverken har hørt dem spille eller ved hvad du forlanger for dem. Til gengæld kan jeg uden at bladre tilbage genkalde mig historien om økonomisk forfald for at kunne sætte dem i produktion (var det ikke en rund million) og den kan jeg sgu ikke stikke, mine har stået i "nogle tusinde" og en hulens masse fritid.
Her kunne jeg så have lagt et par billeder men det tillader udbyder ikke. Sidste gang jeg lagde et par billeder der hvor det er muligt blev flere p***esure fordi de skulle hoppe mellem trådene så det gider jeg simpelthen ikke.
|
| Til top |
|
| |
the_rieper Forum Bruger

Bruger siden: 07 Juni 2006 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 245
|
| Sendt: 14 November 2007 kl. 13:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
bjørn skrev:
Neeper skrev:
bjørn skrev:
Neeper skrev:
Ud over jeg synes 3DX's forslag herover er rigtigt godt, kunne du Bjørn, så ikke lige uploade nogen billeder af dine egne højttalere og forklare
om hvordan, og hvorfor, de er lavet som de er?
Selvom jeg helst ville holde mig helt uden om det her, så mener jeg bare det er lidt for omkostningsfrit at svine alt og alle til, uden at vise
hvad det er man selv kan...
Og når man nu er så klog, og dygtig ikke at forglemme, så er det da synd og skam ikke at vise det frem, på et forum om netop dette
emne?!?
Jeg er da i hvertfald ved at dø af spænding, over hvilken mirakkel vidunder kreation du har frembragt 
Jeg tror jeg taler for alle, når jeg skriver at vi glæder os afsindigt til at se dem! 
Mvh Kim
|
|
|
Hvis du læser baglæns gennem diverse tråde så har jeg ganske klart beskrevet efter hvilke kriterier mine højttalere er bygget.
Hvem er blevet svinet til ? Goller har fået nogle velfortjente drag over nakken for at fremvise en dårligt lydende højttaler til en halv million,
det er billigt sluppet.
Jeg tror Hr. Sillesen vil frabede sig et mylder af "ikke kommercielle stande" på næste udstilling, men jeg kunne da ikke drømme om, som
privatperson, at betale for at få lov til at demonstrere mine højttalere for den undrende offenlighed, den scene får du lov til at have i fred.
Med hensyn til hvordan mine højttalere lyder må du nok stille dig tilfreds med udtalelsen fra Mellemhjulet. For en god ordens skyld er
udtalelsen ikke "bestillingsarbejde" jeg har end ikke talt med ham efter udstillingen
|
|
|
Okay, jamen jeg er desværre ikke detektiv, og har en lille smule travlt, så at sidde og læse dine 5000 indlæg igennem for at gætte mig til
hvordan du måske har lavet dine højttalere, kommer ikke til at ske...
Men dog rækker mine evner til at finde mellemhjulets indlæg hvor man kan læse følgende:
"Lige så præcist som lyden af dine egne højttalere Bjørn (Til orientering, de lyder
meget præcist, og langt bedre end nogen Gamut jeg har hørt)"
Jamen så behøver jeg skam heller ikke vide mere... Der er da ikke noget så overbevisende som når en annonym bruger klapper en anden
annonym bruger på skulderen! Og en klappe smiley er altid lige prikken over i'et... "de lyder meget præcist" - okay godt så...
- Ej, skal jeg være helt ærlig, så synes jeg du skylder os alle, lige at vise hvordan det skal gøres.
Kan du ikke selv se problemet i at du kritisere noget, uden at vise dit bud på hvordan det skal gøres? Vi har fået fortalt at du har lavet noget
der er meget bedre? Så er den bedste måde at overbevise os alle om at du har ret, da at vise os din kreation, og forklare hvorfor den er så
overlegen.
Jeg tror nok vi alle ser frem til at se dit projekt under "Billeder af mit DIY projekt". - jeg glæder mig da i hvertfald som en lille dreng lige før
juleaften 
Mvh Kim
|
|
|
Jeg har i tidligere tråde både beskrevet og vist billeder ligesom jeg i tidligere tråde har henvist til de metoder jeg har anvendt så jeg har
"anvist" hvor det skal gøres, at du så ikke kan huske det kan jeg jo ikke gøre for, men jeg vil ikke starte forfra hver gang jeg har skrevet et
indlæg og en eller anden ikke har set de tidligere.
Selvfølgelig kunne jeg komme med en grundig beskrivelse men grøften mellem selvbyggere og producenter er så dyb at det næppe ville
ændre noget og det er vel heller ikke din hensigt
Skylder ? hvorfor skulle jeg forsøge at overbevise dig eller andre ? det var jo "mellemhjulet" der bragte mine højttalere på banen som
sammenligning, ikke undertegnede. Nu har jeg ikke nævnt dine højttalere, af gode grunde, da jeg hverken har hørt dem spille eller ved hvad du
forlanger for dem. Til gengæld kan jeg uden at bladre tilbage genkalde mig historien om økonomisk forfald for at kunne sætte dem i produktion
(var det ikke en rund million) og den kan jeg sgu ikke stikke, mine har stået i "nogle tusinde" og en hulens masse fritid.
Her kunne jeg så have lagt et par billeder men det tillader udbyder ikke. Sidste gang jeg lagde et par billeder der hvor det er muligt blev flere
p***esure fordi de skulle hoppe mellem trådene så det gider jeg simpelthen ikke. |
|
|
Kunne du ikke lige henvise til tråden med billeder af di ht? vil gerne se dem!
|
| Til top |
|
| |
Groove Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 Marts 2004 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1787
|
| Sendt: 14 November 2007 kl. 14:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
hifihuset.dk skrev:
|
Nå, jeg skal iøvrigt lige ud og bygge mig en ny bil. Det må være let nok, jeg ved jo hvordan den skal køre, så afsted med mig!
|
|
|
Ok, og når du prøver en ny bil, der ikke lever op til dine forventninger, set i forhold til dine krav og markedets øvrige tilbud, så køber du den aligevel og undertrykker din kritik....for du ved jo ikke noget om hvordan man laver biler og det gør producenten....
DIg skal jeg ikke have "rådgivning" af..... __________________ "Gentlemen! You can't fight in here, this is the war room!"
|
| Til top |
|
| |
harmonic Forum Bruger

Bruger siden: 16 September 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 817
|
| Sendt: 14 November 2007 kl. 14:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Poul har fuldkommen ret .
"Pulling Rank"
Igennem hele militærhistorien har inkompetente generaler som Lord Raglan ("The Charge of the Light Brigade" under Krimkrigen), feltmarskal
Douglas Haig under 1. verdenskrig og utallige andre altid kunnet henvise til deres overordnede rang, når et tvivlsspørgsmål med hensyn til
strategi skulle afgøres. "They pulled rank", som danske kommandører nok kun gør knap så tit. Det vil sige, der findes et meget nyligt tilfælde,
godt nok på et noget mere uskadeligt felt, nemlig design af højttalere, og det er ganske spændende som feltstudie. Gamuts Lars Goller har nemlig
kastet handsken i en udfordring til vistnok hele verden med hensyn til viden og erfaring om alt, som har med højttalere at gøre. Som absolut
trumf bruger han sine 20 års erfaring som forsker, og det burde naturligvis som tidligere sprænglærde kardinaler, som gennem livslangt studium
ef Apostlenes Breve avancerede til paver straks få alle skeptikerne til at klappe i. Denne mand må nødvendigvis derfor kunne lave verdens
bedste højttaler, selv om mange jo på den netop afholdte messe jo stemte med fødderne omkring Gamuts nyeste. De har bare ikke vidst, hvem
han var, eller også har de bare haft en kone med, som ikke var i Gollers kompagni eller under hans militære jurisdiktion. Nu omfatter
udfordringen heldigvis for Goller ikke stavning eller bob, hvor denne skribent er mesteren især i sidstnævnte. Gollers udfald minder mest om
ridderen af den bedrøvelige skikkelse, Don Quixote og hans kamp mod vindmøllerne, ja , han har sågar en tro væbner, den gode Sancho Panza,
med gennem tykt og tyndt. Nu skal vi bestemt ikke underkende viden og erfaring i denne industri, men kan blot konstatere, at det knapt nok er
en nødvendig og da slet ikke en tilstrækkelig forudsætning for at frembringe bedre produkter. Hvis man skulle være i tvivl, er det jo sådan set
bare at lytte. Gollers argument er ligeså fremragende som hvis en litteraturhistoriker med al verdens erfaring i alskens litteratur ville hævde, at
han med sin opsamlede viden kunne skrive verdens bedste bog. Hvis det her lyder lidt som Monty Python-sketchen om "The World´s Deadliest
Joke" er det tilsigtet. Verden ville naturligvis være simplere, hvis man blot kunne læse på designerens C.V. og dermed afgøre, om hans højttaler
var bedre. Det ville jo også gøre upgrades meget lettere, fordi næste års model naturnødvendigt ville blive bedre, da designeren jo har holdt
mindst et par foredrag mere. Man tør jo næsten ikke tænke den tanke, hvad Gollers lærere ville have kunnet lave af fremragende højttalere,
men alene tanken er vel kættersk.
Nu ved vi ikke, om udfordringen også gælder Dominic Baker, som vistnok stadigvæk er chefdesigner hos Focal, men som vi ser det, ville Goller
nok have en chance der for at "outranke" ham, da han er temmeligt ung. Det er de allerfleste højttalerdesignere forresten, når de laver deres
bedste arbejder som alle andre opfindere i øvrigt. Nu kunne man jo tro, at det allersimpleste var at lave en højttaler, som i en blindtest kunne
reproducere en lyd, som ingen ville kunne skelne fra originallyden, ligesom den gode general naturligvis som en selvfølge selv ville lede
tropperne mod fjenden, og det er det forresten osse. Det er altid først, når man er ude af stand til det, at man bliver nødt til at "pull rank" Det
allerværste er så bare, at der altid er en derude med endnu højere rang, og hvad pokker skal man så finde på? Hele argumentet med egen
teoretisk fortræffelighed er sygt, hvis produktet, nemlig højttaleren, ikke kan overbevise folk. Som bekendt vandt selv de særdeles
magtfuldkomne paver heller ikke verdensherredømmet, selv om det til tider var tæt ved. Så galt går det nok ikke her. Til gengæld er faren for at
dø af grin en del mere overhængende. Om vi synes, at ATC´s Bill Woodman er klogere end Goller? Da han jo har været med i mere end 40 år
må han jo følgeligt være mindst dobbelt så klog og rigeligt klog nok til aldrig at ville påstå, at han var den klogeste. Uden nogensomhelst
eftertanke, jo det synes vi.
__________________ Linn sonus faber og andet godt
|
| Til top |
|
| |
hifihuset.dk Udelukket fra forum

Hifihuset.dk
Bruger siden: 24 December 2006 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 312
|
| Sendt: 14 November 2007 kl. 14:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
@Groove, nej jeg havde heller ikke lige dig i tankerne da jeg forestillede mig en kundesituation  Og så ku det jo være vi lige skulle lave en aftale om dialogens form og høvleniveau, inden vi går videre? Ellers er der jo nok nogen som får nogle skrammer eller glider ud af tråden og så er der ikke meget ved det her... Jeg foreslår man spørger ordentligt, præcist og høfligt til hvad man gerne vil se, underbygget eller forklaret og at man ikke knalder ud hvis ens forespørgsel bliver afvist af forskellige grunde. Man har generelt ingen krav i en samtale, kun pligter, det er lissom i trafikken, faktisk. Nu ser jeg Harmonic har hentet håbefuld forstærkning ude i byen hos en arrig gammel mand i Århus, hvis galdeniveau vil få de fleste andre til at segne. Poul overholder ingen regler i dialog, for han indgår slet ikke i dialog, han sviner og høvler kun, så det er nok ikke lige dér skytset skal hentes Harmonic. Desuden er han jo ikke vældig belastet af faglig viden og indsigt, faktisk har Goller grinet en del når jeg har vist ham tidligere hvad Poul har skrevet tidligere om Gollers kreationer. Et venligt grin naturligvis, for Poul kan jo ikke gøre for at han ikke ved så meget om det med højttalere. Ud over at ATC er godt, naturligvis  Jeg vil for eksempel gerne vide hvilke motiver Bjørn har for at spørge til konstruktionen. Og så vil jeg også gerne vide hvad Harmonics tændsats er smurt ind i?
__________________ Forhandler af Pathos, Gamut
WEBSIDE:http://www.hifihuset.dk/Velkommen.html
|
| Til top |
|
| |
Per N Forum Bruger

Bruger siden: 02 Oktober 2006 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 675
|
| Sendt: 14 November 2007 kl. 14:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Neeper skrev:
|
Ud over jeg synes 3DX's forslag herover er rigtigt godt, kunne du Bjørn, så ikke lige uploade nogen billeder af dine egne højttalere og forklare om hvordan, og hvorfor, de er lavet som de er?
Selvom jeg helst ville holde mig helt uden om det her, så mener jeg bare det er lidt for omkostningsfrit at svine alt og alle til, uden at vise hvad det er man selv kan...
Og når man nu er så klog, og dygtig ikke at forglemme, så er det da synd og skam ikke at vise det frem, på et forum om netop dette emne?!?
Mvh Kim
|
|
|
Vi er nogle der har set dem, og som Bjørn skriver de er faktisk vist frem flere steder. Allerede ud fra de principper og måder visse ting er løst på er stort set alle kommercielle ht'er man kan købe for pengene allerede tabt efter min overbevisning og hvad jeg har hørt ud fra lignende konstruktioner.
Alene det at gamut's diskanter rager 2-3mm op af forpladen pga dårlig undersænkning, gør dem til et svært bekendtskab, jeg ved ikke om det os er tilfældet med l9 som det var på l5 osv., men en måling af forvrængning af en sådan løsning(fejl) viser at den faktisk bliver fordoblet. Jeg er ikke ude på og kritisere gamut skal det lige siges, men når en mand som bjørn påstår han kan gøre det lydmæssigt bedre selv for et par 1000, så er jeg helt sikker på det kan lade sig gøre, jeg har hørt andre det er lykkedes for, for ca. samme beløb, hvis denne l9 minder det mindste om l3-5-7 udfra beskrivelser lyder det jo ikke til disse l9 lige frem er nået i mål lydmæssigt.
Desvære tror jeg kun at der er folk som der går op i lyden eller har hørt dem der finder Bjørn's ht eller duelund's konstruktioner særligt attraktive pga deres mildt sagt spændende udseende dog er bjørn's ret flotte og med garanti i en farve der ikke er efterlignet af nogle kommercielle producenter
Jeg har desvære tilgode og høre dem i nu, men det kommer forhåbentlig til og ske ved først komne lejlighed hvor jeg er forbi københavn og har tiden, efter hvad uafhængeige kilder ligeledes skriver om dem på chatten osv. så er der virkelig noget og se frem til.(det er andre end mellemhjulet jeg har hørt det fra)
Desvære kommer sådanne konstruktioner aldrig rigtig i produktion da arbejdstiden er enorm(egen erfaring fra godt et års arbejde i fritiden efterhånden og jeg er ikke færdig i nu, og det er ennda en ret lille kostruktion ) __________________ Den sande glæde opnåes ved at lave tingene selv!
|
| Til top |
|
| |
3DX Branchemedlem

Lukket efter ønske fra bruger
Bruger siden: 02 September 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1930
|
| Sendt: 14 November 2007 kl. 14:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
harmonic skrev:
Poul har fuldkommen ret .
"Pulling Rank" Igennem hele militærhistorien har inkompetente generaler som Lord Raglan ("The Charge of the Light Brigade" under Krimkrigen), feltmarskal Douglas Haig under 1. verdenskrig og utallige andre altid kunnet henvise til deres overordnede rang, når et tvivlsspørgsmål med hensyn til strategi skulle afgøres. "They pulled rank", som danske kommandører nok kun gør knap så tit. Det vil sige, der findes et meget nyligt tilfælde, godt nok på et noget mere uskadeligt felt, nemlig design af højttalere, og det er ganske spændende som feltstudie. Gamuts Lars Goller har nemlig kastet handsken i en udfordring til vistnok hele verden med hensyn til viden og erfaring om alt, som har med højttalere at gøre. Som absolut trumf bruger han sine 20 års erfaring som forsker, og det burde naturligvis som tidligere sprænglærde kardinaler, som gennem livslangt studium ef Apostlenes Breve avancerede til paver straks få alle skeptikerne til at klappe i. Denne mand må nødvendigvis derfor kunne lave verdens bedste højttaler, selv om mange jo på den netop afholdte messe jo stemte med fødderne omkring Gamuts nyeste. De har bare ikke vidst, hvem han var, eller også har de bare haft en kone med, som ikke var i Gollers kompagni eller under hans militære jurisdiktion. Nu omfatter udfordringen heldigvis for Goller ikke stavning eller bob, hvor denne skribent er mesteren især i sidstnævnte. Gollers udfald minder mest om ridderen af den bedrøvelige skikkelse, Don Quixote og hans kamp mod vindmøllerne, ja , han har sågar en tro væbner, den gode Sancho Panza, med gennem tykt og tyndt. Nu skal vi bestemt ikke underkende viden og erfaring i denne industri, men kan blot konstatere, at det knapt nok er en nødvendig og da slet ikke en tilstrækkelig forudsætning for at frembringe bedre produkter. Hvis man skulle være i tvivl, er det jo sådan set bare at lytte. Gollers argument er ligeså fremragende som hvis en litteraturhistoriker med al verdens erfaring i alskens litteratur ville hævde, at han med sin opsamlede viden kunne skrive verdens bedste bog. Hvis det her lyder lidt som Monty Python-sketchen om "The World´s Deadliest Joke" er det tilsigtet. Verden ville naturligvis være simplere, hvis man blot kunne læse på designerens C.V. og dermed afgøre, om hans højttaler var bedre. Det ville jo også gøre upgrades meget lettere, fordi næste års model naturnødvendigt ville blive bedre, da designeren jo har holdt mindst et par foredrag mere. Man tør jo næsten ikke tænke den tanke, hvad Gollers lærere ville have kunnet lave af fremragende højttalere, men alene tanken er vel kættersk. Nu ved vi ikke, om udfordringen også gælder Dominic Baker, som vistnok stadigvæk er chefdesigner hos Focal, men som vi ser det, ville Goller nok have en chance der for at "outranke" ham, da han er temmeligt ung. Det er de allerfleste højttalerdesignere forresten, når de laver deres bedste arbejder som alle andre opfindere i øvrigt. Nu kunne man jo tro, at det allersimpleste var at lave en højttaler, som i en blindtest kunne reproducere en lyd, som ingen ville kunne skelne fra originallyden, ligesom den gode general naturligvis som en selvfølge selv ville lede tropperne mod fjenden, og det er det forresten osse. Det er altid først, når man er ude af stand til det, at man bliver nødt til at "pull rank" Det allerværste er så bare, at der altid er en derude med endnu højere rang, og hvad pokker skal man så finde på? Hele argumentet med egen teoretisk fortræffelighed er sygt, hvis produktet, nemlig højttaleren, ikke kan overbevise folk. Som bekendt vandt selv de særdeles magtfuldkomne paver heller ikke verdensherredømmet, selv om det til tider var tæt ved. Så galt går det nok ikke her. Til gengæld er faren for at dø af grin en del mere overhængende. Om vi synes, at ATC´s Bill Woodman er klogere end Goller? Da han jo har været med i mere end 40 år må han jo følgeligt være mindst dobbelt så klog og rigeligt klog nok til aldrig at ville påstå, at han var den klogeste. Uden nogensomhelst eftertanke, jo det synes vi. |
|
|
skulle ham Poul ikke finde sig en anden hobby, eller et arbejde ? der kan da ikke være alt for travlt i bixen, så meget tid han har til den her slags  __________________ Der findes 2 slags menesker, og jeg er ikke en af dem...
|
| Til top |
|
| |
3DX Branchemedlem

|
| Sendt: 14 November 2007 kl. 14:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Per N skrev:
Neeper skrev:
|
Mvh Kim
|
|
|
Vi er nogle der har set dem, og som Bjørn skriver de er faktisk vist frem flere steder. Allerede ud fra de principper og måder visse ting er løst på er stort set alle kommercielle ht'er man kan købe for pengene allerede tabt efter min overbevisning og hvad jeg har hørt ud fra lignende konstruktioner.
Alene det at gamut's diskanter rager 2-3mm op af forpladen pga dårlig undersænkning, gør dem til en joke, jeg ved ikke om det os er tilfældet med l9 som det var på l5 osv., men en måling af forvrængning af en sådan løsning(fejl) viser at den faktisk bliver fordoblet.
Desvære tror jeg kun at der er folk som der går op i lyden eller har hørt dem der finder Bjørn's ht eller duelund's konstruktioner særligt attraktive pga deres mildt sagt spændende udseende dog er bjørn's ret flotte og med garanti i en farve der ikke er efterlignet af nogle kommercielle producenter
Jeg har desvære tilgode og høre dem i nu, men det kommer forhåbentlig til og ske ved først komne lejlighed hvor jeg er forbi københavn og har tiden, efter hvad uafhængeige kilder ligeledes skriver om dem på chatten osv. så er der virkelig noget og se frem til.(det er andre end mellemhjulet jeg har hørt det fra)
Desvære kommer sådanne konstruktioner aldrig rigtig i produktion da arbejdstiden er enorm(egen erfaring fra godt et års arbejde i fritiden efterhånden og jeg er ikke færdig i nu, og det er ennda en ret lille kostruktion )
|
|
|
jeg skal lige være sikker...
du har ikke hørt dem, med ved de lyder godt -eller hvordan skal det forstås ? __________________ Der findes 2 slags menesker, og jeg er ikke en af dem...
|
| Til top |
|
| |
Per N Forum Bruger

|
| Sendt: 14 November 2007 kl. 14:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
3DX skrev:
Per N skrev:
Neeper skrev:
|
Mvh Kim
|
|
|
Alene det at gamut's diskanter rager 2-3mm op af forpladen pga dårlig undersænkning, gør dem til en joke, jeg ved ikke om det os er tilfældet med l9 som det var på l5 osv., men en måling af forvrængning af en sådan løsning(fejl) viser at den faktisk bliver fordoblet.
Desvære kommer sådanne konstruktioner aldrig rigtig i produktion da arbejdstiden er enorm(egen erfaring fra godt et års arbejde i fritiden efterhånden og jeg er ikke færdig i nu, og det er ennda en ret lille kostruktion )
|
|
|
du har ikke hørt dem, med ved de lyder godt -eller hvordan skal det forstås ?
|
|
|
Ja du læser jo gerne som fanden læser biblen
Jeg har ikke hørt dem, men ud fra billeder tackler de akustiske problemer som end ikke har været inde i overvejelserne af disse l9, eller ihvertfald er udeblevet fra den endelige konstruktion.
jeg er os ganske overbevidst om at du 3dx godt ved hvilken lilla ht vi snakker om her, og bør være bekndt med hvad disse løsninger har og sige for lyden.
__________________ Den sande glæde opnåes ved at lave tingene selv!
|
| Til top |
|
| |
3DX Branchemedlem

|
| Sendt: 14 November 2007 kl. 14:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg prøver bare at bliver lidt klogere på hvad du skriver 
pga. bil. af denne ht'er, som er meget forskelige fra L9. ved du at de lyder godt, eller ?
jeg er bare ikke helt med på hvordan du ved de lyder godt, uden at ha' hørt dem. __________________ Der findes 2 slags menesker, og jeg er ikke en af dem...
|
| Til top |
|
| |
3DX Branchemedlem

|
| Sendt: 14 November 2007 kl. 15:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Per N skrev:
3DX skrev:
Per N skrev:
Neeper skrev:
|
Mvh Kim
|
|
|
|
|
|
du har ikke hørt dem, med ved de lyder godt -eller hvordan skal det forstås ?
|
|
|
Ja du læser jo gerne som fanden læser biblen
Jeg har ikke hørt dem, men ud fra billeder tackler de akustiske problemer som end ikke har været inde i overvejelserne af disse l9, eller ihvertfald er udeblevet fra den endelige konstruktion.
jeg er os ganske overbevidst om at du 3dx godt ved hvilken lilla ht vi snakker om her, og bør være bekndt med hvad disse løsninger har og sige for lyden.
|
|
|
er det den lilla bandit 
troede det var en af nix'ernes !
men de er måske en Bjørn her over !
__________________ Der findes 2 slags menesker, og jeg er ikke en af dem...
|
| Til top |
|
| |
Per N Forum Bruger

|
| Sendt: 14 November 2007 kl. 15:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
3DX skrev:
|
pga. bil. af denne ht'er, som er meget forskelige fra L9. ved du at de lyder godt, eller ?
jeg er bare ikke helt med på hvordan du ved de lyder godt, uden at ha' hørt dem.
|
|
|
Ja jeg kan os se på en ferrari f40 at den kan køre fra en trabant, men det er nok bare mig der besidder den evner
Du bør vide et eller andet om fase, forplade reflektioner, forvrængning fra ikke undersænkede enheder, resonanser i hårde matrialer så som 9mm tyk wenge fineer, virkeningen af matrix afstivning osv.
Eller tager jeg helt fejl af dig 3dx? __________________ Den sande glæde opnåes ved at lave tingene selv!
|
| Til top |
|
| |
spped six Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2004 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 781
|
| Sendt: 14 November 2007 kl. 15:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Groove skrev:
hifihuset.dk skrev:
|
Nå, jeg skal iøvrigt lige ud og bygge mig en ny bil. Det må være let nok, jeg ved jo hvordan den skal køre, så afsted med mig!
|
|
|
Ok, og når du prøver en ny bil, der ikke lever op til dine forventninger, set i forhold til dine krav og markedets øvrige tilbud, så køber du den aligevel og undertrykker din kritik....for du ved jo ikke noget om hvordan man laver biler og det gør producenten....
DIg skal jeg ikke have "rådgivning" af.....
|
|
|
Nej, jeg lader være med at købe bilen. Det er da fuldstændig tåbeligt at købe en bil, som ikke lever op til ens forventninger.
Med denne kommentar ser jeg naturligvis bort fra, at ingen biler lever op til mine forventninger, hvis man alene kigger på prisen, idet de jo er alt for dyre pga. vores afgift på 180 %.
/Henrik
|
| Til top |
|
| |
3DX Branchemedlem

|
| Sendt: 14 November 2007 kl. 15:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Per N skrev:
3DX skrev:
|
jeg er bare ikke helt med på hvordan du ved de lyder godt, uden at ha' hørt dem.
|
|
|
Ja jeg kan os se på en ferrari f40 at den kan køre fra en trabant, men det er nok bare mig der besidder den evner
Du bør vide et eller andet om fase, forplade reflektioner, for
m vrængning fra ikke undersænkede enheder, resonanser i hårde matrialer så som 9mm tyk wenge fineer, virkeningen af matrix afstivning osv.
Eller tager jeg helt fejl af dig 3dx?
|
|
|
det kan jeg nok også hvis jeg kikker længe nok 
men jeg kan ved guder ikke se om Bjørns aka Modifix's / eller er det Arsenix -Lilla ht'er lyder bedre eller værer end L9, eller for den sags skyld ret mange ht'er.
men det er nok bare mig 
__________________ Der findes 2 slags menesker, og jeg er ikke en af dem...
|
| Til top |
|
| |
Per N Forum Bruger

|
| Sendt: 14 November 2007 kl. 15:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
3DX skrev:
Per N skrev:
3DX skrev:
|
|
|
|
Du bør vide et eller andet om fase, forplade reflektioner, for
m vrængning fra ikke undersænkede enheder, resonanser i hårde matrialer så som 9mm tyk wenge fineer, virkeningen af matrix afstivning osv.
Eller tager jeg helt fejl af dig 3dx?
|
|
|
det kan jeg nok også hvis jeg kikker længe nok 
men jeg kan ved guder ikke se om Bjørns aka Modifix's / eller er det Arsenix -Lilla ht'er lyder bedre eller værer end L9, eller for den sags skyld ret mange ht'er.
men det er nok bare mig 
|
|
|
Så kan det være du skal kigge længe nok på disse 2 også, men nu er vi vidst på vej væk fra trådens oprindelig emne __________________ Den sande glæde opnåes ved at lave tingene selv!
|
| Til top |
|
| |
the_rieper Forum Bruger

Bruger siden: 07 Juni 2006 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 245
|
| Sendt: 14 November 2007 kl. 15:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=58966&PN=1
Der kan goller altså lære noget! tæppe på fronten, det er vejen frem
|
| Til top |
|
| |
André Jensen Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 01 September 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2153
|
| Sendt: 14 November 2007 kl. 15:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
the_rieper skrev:
http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=58966&P N=1
Der kan goller altså lære noget! tæppe på fronten, det er vejen frem  |
|
|
Tja det har en lydmæssig fordel. Kunne du præcisere lidt mere hvor du vil hen med dit indlæg.
MVH
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline Indlæg: 2916
|
| Sendt: 14 November 2007 kl. 15:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Per N skrev:
Neeper skrev:
|
Mvh Kim
|
|
|
|
|
|
Så tager vi dem én gang til for Prins Knud
http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=58966&P N=1&TPN=1
Jeg beklager at billedet af det umonterede kabinet er lidt afvigende i farven (et skannet negativ) Højttalerne er fra før det digitale kameras udbredelse (midten af 90'erne)
Lavpasfilterert befinder sig i en skuffe i bunden og båndpas/højpas sektionen under "hatten" som diskanten er monteret i. Det skulle fremgå af billederne at alle 3 højttalersektioner er indbyrdes justerbare (vinkel og afstand) Det anvendte filter er Duelund 3 vejs synkronfilter (c=800Hz og a=4) nærmere forklaring kan læses på www.steenduelund.dk og på Torbens hjemmeside http://tkhifi.homepage.dk/ Der er ingen højt profilerede DCA kodensatorer i højttaleren (den er jo en del ældre) men alene stumper fra Jensens bagerste hylder. Alle spoler er traditionelle på nær 2, en folie/papir/voks i serie med mellemtonen og filterspolen til basserne er viklet på en ringkerne (pulverkerne fra Wicon) Intern kabling er fladvalset (med egen elektrisk håndkraft) kobber isoleret med silke (model anoraksnor) og vacumimpregneret med voks. Samtlige kondesatorer er således "købevarer" enten alufolie/papir/voks, metaliseret papir/voks. Der er brugt reversible elektrolytter til alle nedre impedanskorrektioner og lavpassektionens parallelkondensator. Følsomheden er 90-91dB
Med adgang til en cnc fræser kunne man nok masseproducere matrixkabinetterne uden de store problemer men som håndarbejde er det en træls affære, eksempelvis er skabelonen til nedfræsning af basenhederne skåret ud i hånden (basenhederne er indbyrdes vinklet) og hvor lang tid det tager at skære hullerne til matrixindmaden kan de fleste vel forstille sig. Det hele er samlet med lim alene, ingen søm, skruer eller dyvler men en alvorlig mængde skruetvinger.
|
| Til top |
|
| |
Per N Forum Bruger

|
| Sendt: 14 November 2007 kl. 16:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
the_rieper skrev:
http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=58966&P N=1
Der kan goller altså lære noget! tæppe på fronten, det er vejen frem  |
|
|
Det tør jeg næsten garantere dig han godt ved og kender til, den slags sælger man jo bare ikke ht'er på, de sælger på udseendet.
Min kæreste vil sku hellere ha fugleøje ahorn end gulvtæppe op af væggen, det her man skal vise sig som en mand og træde i karakter __________________ Den sande glæde opnåes ved at lave tingene selv!
|
| Til top |
|
| |
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|