Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 12:04   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DVD, HD-DVD, Blu-ray
 HIFI4ALL Forum : DVD, HD-DVD, Blu-ray
Emne Emne: Toshiba XE-1 2.7 nu med bitstrøm (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 7
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
brasch
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 14 November 2007 kl. 21:57 | IP-adresse registreret  

Hans J skrev:
brasch skrev:
Hans J skrev:
brasch skrev:
Hans J skrev:
AV Precision skrev:

brasch skrev:
var det ikke otto, der sagde at onkyo havde fundet en vej rundt om?

Som jeg har svaret på DAHF:

Hvis der er forskel i lyden betyder det at mindst én af dekoderne gør noget forkert (hvilket absolut ikke kan udelukkes). Det mest logiske er efter min mening at dekode i afspilleren, rent lydmæssigt er det (i teorien) hip som hap. Det irriterer mig en del at producenterne stædigt holder fast i at dekodning skal foregå i receiveren, hvor det efter min mening ikke hører hjemme. Det ville være meget mere oplagt at lave en receiver med PCM ind, som så kan være ligeglad med evt. ændringer i selve formaterne, og så dekode evt. komprimerede formater til PCM i afspilleren. At sende bitstream til forstærkeren er som jeg ser det kun en fordel for hardware-producenterne, ikke for kunderne. Desværre hopper kunderne i med begge ben, og jagter bitstream som var det den hellige gral (hvilket det jo så ironisk nok bliver, når nu producenterne ikke vil lade dekodning til PCM være standard i afspillerne).

Jeg respekterer til dels at der kan være forskel på teori og praksis, men så synes jeg ærligt talt man burde punke de producenter der ikke kan finde ud af det, i stedet for bare at acceptere at vi tvinges til at bruge bitstream.

Jamen det er jo så din udlægning, jeg ser det som en fordel, fordi der kun er et sted man evt. skal opgradere. Den gral er vel ikke mere hellig for mig end din er for dig ?
Hvorfor skulle det være en større fordel for hardwareproducenterne ?
Om du dekoder i afspiller eller reciever er da bare et spørgsmål om hvornår du får dekodet lyden eller hvad ?

hvis nu det var lige meget hvor afkodningen foregik, ville du så helst købe en afspiller til 5k eller en forstærker til 15k?

Du behøver ikke kaste 15K efter en forstærker der kan dekode HD, men det hjælper .

jo, for at finde en tilsvarende

Har du fundet en test som beviser det, eller er det bare et gæt ?

Jeg ved blandt andet Onkyo har HD-dekodning i de bilige modeller også, om de gør det bedre eller dårligere end diverse afspillere ved jeg ikke.

jeg vil ikke påstået at jeg har lyttet på alle receivere, for det har jeg ikke, men en hel del og valget faldt på denon 4306, så derfor vil det naturlige valg for en evt opgradering falde på en 4308, det skal dog også lige nævnes jeg kun har haft den i et halvt år, så det er slet ikke aktuelt

brasch
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 November 2007 kl. 21:59 | IP-adresse registreret  

AV Precision skrev:
brasch skrev:

ja

Okay, dårligt eksempel...

Ferrari SC

den kunne jeg godt tænke mig at parkere nede foran silvan og køre hjem fuld af brædder på motorvejen med bagsmækken åben, bare for at sende et signal.

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Bruger siden: 04 Marts 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 14 November 2007 kl. 22:00 | IP-adresse registreret  

Hans J skrev:

Du behøver ikke kaste 15K efter en forstærker der kan dekode HD, men det hjælper .

Problemet er at jeg oplever at folk der har 20-30k surroundreceivere skifter til 10k receivere for at få de nye formater, og dermed reelt får ringere lyd, fordi de bliver skræmt af den hastige udvikling og ikke tør give 20-30k igen. Hvis alt var PCM til receiveren, ville det være mere fornuftigt at købe en dyr (og god) surround-forstærker løsning, fordi den så ikke ville blive forældet (medmindre man fik lyst til at gå ud over 7.1)

Hans J skrev:
Jeg ser det som en fordel med et centralt sted for dekodning af lyden, dermed burde den dekode lyden ens, uanset hvad HD-kilde du vælger. Er der ingen dekodning i kilde, burde de jo også blive billigere. Jeg ved ikke hvordan man skal forbinde enhederne hvis man sender et dekodet signal over, men jeg ved Onkyo´s HD-reciever og HD-DVD afspiller kan nøjes med HDMI og få HD lyden over, nu virker det åbenbart også med Toshiba. Og det er fint nok til mig.

Jeg har aldrig forstået den modvillighed i at lade forstærkeren dekode signalet.

Jeg har ikke noget imod at forstærkerne har muligheden for at dekode signalet. Flere features skader aldrig. Jeg har noget imod at afspillerne IKKE har muligheden, så vi ikke får valget. Problemet er som sagt, at du kan risikere at du køber en afspiller nu, i fuld vished om at du nu kan få HD lyd, og hvis filmudbyderne så ændrer på hvordan de udnytter de forskellige formater, så tvinges du til at skifte afspilleren ud igen - du har godt nok en afspiller der kan sende DTS HD bitstream, og en receiver der kan dekode det - men du får ikke muligheden for at udnytte det, hvis filmen udnytter f.eks. muligheden for multiple center channels. Omvendt - hvis filmproducenterne afholder sig fra dette, fordi hardware-producenterne ikke understøttede det, så ender vi potentielt set med ringere udgivelser. Og det er i virkeligheden endnu værre.

Kort sagt: HD-DVD såvel som Blu-Ray formaterne er et kæmpe stort rod, fordi alverdens ting er gjort optional. Det ville være langt bedre for forbrugerne at man kunne regne med at en afspiller understøtter de ting der er mulige i formatet. Prøv at spørge en almindelig forbruger hvor meget de forstår af dén diskussion vi har gang i i denne tråd! Det er da tåbeligt at forvirre forbrugerne så meget at de ikke tør købe noget.

brasch
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 November 2007 kl. 22:01 | IP-adresse registreret  

Gerdes skrev:
Hans J skrev:

Jeg har aldrig forstået den modvillighed i at lade forstærkeren dekode signalet.

Jeg har aldrig forstået den entusiasme, som folk har for at sende et perfekt 1080P/24 signal igennem en A/V receiver i stedet for at sende signalet direkte til display.

ellers er der lissom ik noget lyd på mine film...

Gerdes
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 April 2004
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 14 November 2007 kl. 22:12 | IP-adresse registreret  

brasch skrev:

Gerdes skrev:
Hans J skrev:

Jeg har aldrig forstået den entusiasme, som folk har for at sende et perfekt 1080P/24 signal igennem en A/V receiver i stedet for at sende signalet direkte til display.

ellers er der lissom ik noget lyd på mine film...

Jeg taler ikke om lyd. Jeg taler om billede .

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Sendt: 14 November 2007 kl. 22:12 | IP-adresse registreret  

brasch skrev:
jeg vil ikke påstået at jeg har lyttet på alle receivere, for det har jeg ikke, men en hel del og valget faldt på denon 4306, så derfor vil det naturlige valg for en evt opgradering falde på en 4308, det skal dog også lige nævnes jeg kun har haft den i et halvt år, så det er slet ikke aktuelt

Netop AVR 4306 er jo et fremragende eksempel på min pointe: Producenterne p***er dem der allerede har lagt en bunke penge for en surroundreceiver med HDMI 1.1 op og ned ad ryggen. Det ville jo ikke være urimeligt at hoppe på en AVR 4306 i forventning om at afspiller-producenterne da selvfølgelig inden for overskuelig fremtid vil levere afspillere der opfører sig som standarderne lægger op til, og dermed forvente at de har købt en afspiller der vil kunne bruges til at gengive HD lyd. Lang næse - "du skal bare købe en receiver med HD dekodning". Ja tak, og om et år så er dén opgradering så spildt igen, for nu kommer der nye film der pludselig kræver at dekodningen ligger i afspilleren alligevel, og man kunne lige så godt have beholdt sin 4306? Det ER da ulogisk...

timur
Forum Bruger
Forum Bruger

Lokalitet: Stor-København
Sendt: 14 November 2007 kl. 22:15 | IP-adresse registreret  

brasch skrev:
AV Precision skrev:
brasch skrev:

ja

Ferrari SC

den kunne jeg godt tænke mig at parkere nede foran silvan og køre hjem fuld af brædder på motorvejen med bagsmækken åben, bare for at sende et signal.

Mon ikke man kan få den momsfri og på gule plader ?? .

Gutten nede i synshallen ville da nok lure lidt..

brasch
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 November 2007 kl. 22:16 | IP-adresse registreret  

AV Precision skrev:

brasch skrev:

Netop AVR 4306 er jo et fremragende eksempel på min pointe: Producenterne p***er dem der allerede har lagt en bunke penge for en surroundreceiver med HDMI 1.1 op og ned ad ryggen. Det ville jo ikke være urimeligt at hoppe på en AVR 4306 i forventning om at afspiller-producenterne da selvfølgelig inden for overskuelig fremtid vil levere afspillere der opfører sig som standarderne lægger op til, og dermed forvente at de har købt en afspiller der vil kunne bruges til at gengive HD lyd. Lang næse - "du skal bare købe en receiver med HD dekodning". Ja tak, og om et år så er dén opgradering så spildt igen, for nu kommer der nye film der pludselig kræver at dekodningen ligger i afspilleren alligevel, og man kunne lige så godt have beholdt sin 4306? Det ER da ulogisk...

tror nu heller ikke den bliver skiftet lige foreløbigt, den gør det fint. Den vil dog ikke lige streame fra mit netværk efter windows media player 11 kom, men hva. Næste opgradering, bliver en opgradering, ikke et spring til siden pga features med mindre de skulle finde på et eller andet helt vildt

brasch
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 November 2007 kl. 22:18 | IP-adresse registreret  

timur skrev:
brasch skrev:
AV Precision skrev:
brasch skrev:

ja

Ferrari SC

Mon ikke man kan få den momsfri og på gule plader ?? .

Gutten nede i synshallen ville da nok lure lidt..

tror lige jeg skal høre min chef engang. Inde omkring cirkusbygningen holder der faktisk ofte en porsche 928 pick-up på gule plader, så det må være muligt

timur
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 November 2007 kl. 22:18 | IP-adresse registreret  

Brasch:

Din Denon 4306 kan jo afspille 7.1 PCM så vidt jeg ved, så du har vel ingen problemer med de ny lydformater ?

Hans J
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Maj 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 14 November 2007 kl. 22:19 | IP-adresse registreret  

AV Precision skrev:

Hans J skrev:

Problemet er at jeg oplever at folk der har 20-30k surroundreceivere skifter til 10k receivere for at få de nye formater, og dermed reelt får ringere lyd, fordi de bliver skræmt af den hastige udvikling og ikke tør give 20-30k igen. Hvis alt var PCM til receiveren, ville det være mere fornuftigt at købe en dyr (og god) surround-forstærker løsning, fordi den så ikke ville blive forældet (medmindre man fik lyst til at gå ud over 7.1)

Hans J skrev:
Jeg ser det som en fordel med et centralt sted for dekodning af lyden, dermed burde den dekode lyden ens, uanset hvad HD-kilde du vælger. Er der ingen dekodning i kilde, burde de jo også blive billigere. Jeg ved ikke hvordan man skal forbinde enhederne hvis man sender et dekodet signal over, men jeg ved Onkyo´s HD-reciever og HD-DVD afspiller kan nøjes med HDMI og få HD lyden over, nu virker det åbenbart også med Toshiba. Og det er fint nok til mig.

Jeg har ikke noget imod at forstærkerne har muligheden for at dekode signalet. Flere features skader aldrig. Jeg har noget imod at afspillerne IKKE har muligheden, så vi ikke får valget. Problemet er som sagt, at du kan risikere at du køber en afspiller nu, i fuld vished om at du nu kan få HD lyd, og hvis filmudbyderne så ændrer på hvordan de udnytter de forskellige formater, så tvinges du til at skifte afspilleren ud igen - du har godt nok en afspiller der kan sende DTS HD bitstream, og en receiver der kan dekode det - men du får ikke muligheden for at udnytte det, hvis filmen udnytter f.eks. muligheden for multiple center channels. Omvendt - hvis filmproducenterne afholder sig fra dette, fordi hardware-producenterne ikke understøttede det, så ender vi potentielt set med ringere udgivelser. Og det er i virkeligheden endnu værre.

Kort sagt: HD-DVD såvel som Blu-Ray formaterne er et kæmpe stort rod, fordi alverdens ting er gjort optional. Det ville være langt bedre for forbrugerne at man kunne regne med at en afspiller understøtter de ting der er mulige i formatet. Prøv at spørge en almindelig forbruger hvor meget de forstår af dén diskussion vi har gang i i denne tråd! Det er da tåbeligt at forvirre forbrugerne så meget at de ikke tør købe noget.

Se nu begynder der at komme ting på bordet som giver din holdning menning . Vil du lige forklare mig hvordan dette multiple center channels skal kunne afspilles fra en forstærker hvis det er afspiller der dekoder den ? Vil du bruge analoge udgang til overførsel af lyden ? Hvilket så kræver en udskiftning af afspiller, som jo nok er billigere end at udskifte forstærker.
Eller også aner jeg ikke hvad multiple center channels dækker over og så må du lige forklare det først .

Så vidt jeg ved har surround da altid gjort folk rundtosset (Dolby Pro, Dolby Digital, DTS osv osv)

Til top Vis Hans J's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hans J

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Sendt: 14 November 2007 kl. 22:25 | IP-adresse registreret  

Hans J skrev:

Se nu begynder der at komme ting på bordet som giver din holdning menning . Vil du lige forklare mig hvordan dette multiple center channels skal kunne afspilles fra en forstærker hvis det er afspiller der dekoder den ? Vil du bruge analoge udgang til overførsel af lyden ? Hvilket så kræver en udskiftning af afspiller, som jo nok er billigere end at udskifte forstærker.
Eller også aner jeg ikke hvad multiple center channels dækker over og så må du lige forklare det først .

Pointen er at man i f.eks. TrueHD lagrer én version af det generelle lydspor, plus center-kanal i f.eks. engelsk, tysk og fransk. Når du så vælger sprog, afspilles det generelle lydspor, plus center-kanalen i det sprog man har valgt. Det er givetvis ikke alle film dette kan bruges til, men det er sagen uvedkommende - det relevante er om der er _nogle_ film det bliver brugt til. Da man ikke kan mixe kanaler før signalet er afkodet til PCM, skal det nødvendigvis afkodes i afspilleren for at man kan bruge denne funktion.

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Sendt: 14 November 2007 kl. 22:26 | IP-adresse registreret  

timur skrev:

Brasch:

Din Denon 4306 kan jo afspille 7.1 PCM så vidt jeg ved, så du har vel ingen problemer med de ny lydformater ?

Det er _netop_ det han har, hvis afspilleren kun kan levere de nye lydformater som bitstream, og ikke dekode dem til PCM. Det er lige præcist dét der er hele pointen i vores diskussion.

brasch
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 November 2007 kl. 22:30 | IP-adresse registreret  

timur skrev:

Brasch:

det hjælper mig ikke ret meget hvis afkodningen i afspilleren er så meget dårligere som alt tyder på

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Sendt: 14 November 2007 kl. 22:30 | IP-adresse registreret  

brasch skrev:
tror lige jeg skal høre min chef engang. Inde omkring cirkusbygningen holder der faktisk ofte en porsche 928 pick-up på gule plader, så det må være muligt

OT: Det var efter de gamle regler, det trick (ombygning af Porsche 928 og Chevy Camaro til pick-up) er lukket forlængst. Til gengæld har de nye regler så åbnet op for netop en bil som Ferrari'en... Det svære bliver nok at få sultanen af Brunei til at sælge dig én af dem...

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Sendt: 14 November 2007 kl. 22:35 | IP-adresse registreret  

brasch skrev:
det hjælper mig ikke ret meget hvis afkodningen i afspilleren er så meget dårligere som alt tyder på

Hvilket så bringer mig tilbage til: Hvis den er dét, så er der en fejl i dens afkodning, som folk burde brokke sig over og kræve at få rettet på lige fod med de tilfælde hvor Toshiba har rettet black levels og lignende på billedsiden. At gå over til bitstream fordi Toshiba ikke kan finde ud af hvordan man laver en dekoder, det er en ikke særligt langsigtet løsning - for hvad så når der er en producent der leverer en forstærker med samme problem? Som forbruger bør man principielt forvente at producenterne overholder specs'ne på de formater de reklamerer med at de understøtter. Praksis er at så kan man ikke købe noget, men det er jo netop fordi forbrugerne ikke stiller dét krav. Hvis dét man gjorde var at købe de produkter der er tættest på, og så brokke sig når man fandt afvigelser, så skulle producenterne jo nok lære det på et tidspunkt.

timur
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 November 2007 kl. 22:36 | IP-adresse registreret  

AV Precision skrev:
timur skrev:

Brasch:

Det er _netop_ det han har, hvis afspilleren kun kan levere de nye lydformater som bitstream, og ikke dekode dem til PCM. Det er lige præcist dét der er hele pointen i vores diskussion.

Yes, yes det ka jeg godt se. Men de fleste HD-afspillere leverer jo de nye lydformater i PCM så vidt jeg ved, så der er vel ingen problemer der. Hvad producenterne vælger i fremtiden er ved de jo kun selv. Én ting kan vi dog være sikre på, og det er at de vælger det som de selv kan tjene flest penge på.

Kan godt forstå din pointe med, at det ville være rart hvis producenterne holdte sig til at lade lydformaterne blive dekodet i afspilleren, så vi allesammen kunne købe en amp der ville holde de næste 10 år. Men sådan er det jo desværre ikke.

F.eks understøtter DTS HD og DolbyTrueHD mere end 8 kanaler, hvilket hverken HD-DVD eller Blu-Ray gør. Lur mig om der ikke om 5-7 år kommer Blu-Ray og HD-DVD "Advanced" med 9.1 eller mere, og så skal vi allesammen ud og investere i noget nyt anlæg.

timur
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 November 2007 kl. 22:40 | IP-adresse registreret  

AV Precision skrev:

brasch skrev:

OT: Det var efter de gamle regler, det trick (ombygning af Porsche 928 og Chevy Camaro til pick-up) er lukket forlængst. Til gengæld har de nye regler så åbnet op for netop en bil som Ferrari'en... Det svære bliver nok at få sultanen af Brunei til at sælge dig én af dem...

Har hørt at manden er kommet under økonomisk administration grundet hans åbenlyse overforbrug (tør slet ikke tænke på hvad Pininfarina tar for at ombygge sådan en F456). Så hvis du sender ham en mail, sååå.... 

brasch
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 November 2007 kl. 22:43 | IP-adresse registreret  

timur skrev:
AV Precision skrev:

brasch skrev:

Har hørt at manden er kommet under økonomisk administration grundet hans åbenlyse overforbrug (tør slet ikke tænke på hvad Pininfarina tar for at ombygge sådan en F456). Så hvis du sender ham en mail, sååå.... 

vi laver sgu da bare et fælleskøb

Hans J
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Maj 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 14 November 2007 kl. 22:46 | IP-adresse registreret  

AV Precision skrev:

Hans J skrev:

Pointen er at man i f.eks. TrueHD lagrer én version af det generelle lydspor, plus center-kanal i f.eks. engelsk, tysk og fransk. Når du så vælger sprog, afspilles det generelle lydspor, plus center-kanalen i det sprog man har valgt. Det er givetvis ikke alle film dette kan bruges til, men det er sagen uvedkommende - det relevante er om der er _nogle_ film det bliver brugt til. Da man ikke kan mixe kanaler før signalet er afkodet til PCM, skal det nødvendigvis afkodes i afspilleren for at man kan bruge denne funktion.

Nå sådan noget figumdik. Altså lige for at sikre mig jeg har forstået det korrekt, så er surrounddelen fælles for alle sprog og så skifter man bare sprog på centerkanalen ?

Hvis det forholder sig sådan, må det være underligt at få engelsk tale fra fronthøjttalere og tysk fra center. Man kan vel forvente der er tale i andet end centerkanalen i en film ?

Til top Vis Hans J's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hans J

<< Forrige Side af 7 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes