Emne: Toshiba XE-1 2.7 nu med bitstrøm ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
brasch Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3482
|
| Sendt: 14 November 2007 kl. 22:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
timur skrev:
AV Precision skrev:
timur skrev:
|
Brasch:
Din Denon 4306 kan jo afspille 7.1 PCM så vidt jeg ved, så du har vel ingen problemer med de ny lydformater ?
|
|
|
Det er _netop_ det han har, hvis afspilleren kun kan levere de nye lydformater som bitstream, og ikke dekode dem til PCM. Det er lige præcist dét der er hele pointen i vores diskussion.
|
|
|
Yes, yes det ka jeg godt se. Men de fleste HD-afspillere leverer jo de nye lydformater i PCM så vidt jeg ved, så der er vel ingen problemer der. Hvad producenterne vælger i fremtiden er ved de jo kun selv. Én ting kan vi dog være sikre på, og det er at de vælger det som de selv kan tjene flest penge på.
Kan godt forstå din pointe med, at det ville være rart hvis producenterne holdte sig til at lade lydformaterne blive dekodet i afspilleren, så vi allesammen kunne købe en amp der ville holde de næste 10 år. Men sådan er det jo desværre ikke.
F.eks understøtter DTS HD og DolbyTrueHD mere end 8 kanaler, hvilket hverken HD-DVD eller Blu-Ray gør. Lur mig om der ikke om 5-7 år kommer Blu-Ray og HD-DVD "Advanced" med 9.1 eller mere, og så skal vi allesammen ud og investere i noget nyt anlæg.
|
|
|
det er så også et stykke ude i fremtiden og jeg tvivler stærkt på det til hjemmebrug, da det så nærmest vil være et krav med en decideret biograf. Det er svært nok at få 7.1 til at hænge sammen i en stue, jeg har i det hele taget svært ved at se fordelen 7.1 fremfor 6.1 i en gennemsnitlig stue. Jeg synes en center bagved gør mere end to ekstra i siden/bagved alt efter hvordan man har sat det op. __________________ Fars er bedst når mor rør den
|
| Til top |
|
| |
Hans J Forum Bruger

Bruger siden: 25 Maj 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 2285
|
| Sendt: 14 November 2007 kl. 22:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
AV Precision skrev:
brasch skrev:
| det hjælper mig ikke ret meget hvis afkodningen i afspilleren er så meget dårligere som alt tyder på |
|
|
Hvilket så bringer mig tilbage til: Hvis den er dét, så er der en fejl i dens afkodning, som folk burde brokke sig over og kræve at få rettet på lige fod med de tilfælde hvor Toshiba har rettet black levels og lignende på billedsiden. At gå over til bitstream fordi Toshiba ikke kan finde ud af hvordan man laver en dekoder, det er en ikke særligt langsigtet løsning - for hvad så når der er en producent der leverer en forstærker med samme problem? Som forbruger bør man principielt forvente at producenterne overholder specs'ne på de formater de reklamerer med at de understøtter. Praksis er at så kan man ikke købe noget, men det er jo netop fordi forbrugerne ikke stiller dét krav. Hvis dét man gjorde var at købe de produkter der er tættest på, og så brokke sig når man fandt afvigelser, så skulle producenterne jo nok lære det på et tidspunkt. |
|
|
Det er jo svært at vide, hvad som er det korrekte  . Men min Onkyofeber hjælper mig så her (i hvertfald de næste par år). __________________ Fanatisme er den største trussel mod mennesket.
HD-DVD: Fordi livet er for kort til regionskoder
PS3 fordi Bluray 24fps og HD-lyd er nice
|
| Til top |
|
| |
Otto J Branchemedlem

Dynaudio
Bruger siden: 04 Marts 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3050
|
| Sendt: 14 November 2007 kl. 22:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
timur skrev:
| Yes, yes det ka jeg godt se. Men de fleste HD-afspillere leverer jo de nye lydformater i PCM så vidt jeg ved, så der er vel ingen problemer der. |
|
|
Nævn ÉN afspiller der kan dekode DTS-HD MA til PCM.
timur skrev:
| Hvad producenterne vælger i fremtiden er ved de jo kun selv. Én ting kan vi dog være sikre på, og det er at de vælger det som de selv kan tjene flest penge på. |
|
|
Lige præcis - og derfor siger jeg at forbrugerne ikke burde belønne dem når de vælger løsninger der ikke gavner andre end dem selv. Hvis forbrugerne nægtede at købe afspillere uden dekodning af alle relevante formater, så ville producenterne jo kun tjene flest penge ved at levere afspillere med dekodning.
timur skrev:
| Kan godt forstå din pointe med, at det ville være rart hvis producenterne holdte sig til at lade lydformaterne blive dekodet i afspilleren, så vi allesammen kunne købe en amp der ville holde de næste 10 år. Men sådan er det jo desværre ikke. |
|
|
Jamen, den eneste grund til at det ikke er sådan, er jo at forbrugerne giver producenterne lov til at slippe afsted med det!
timur skrev:
| F.eks understøtter DTS HD og DolbyTrueHD mere end 8 kanaler, hvilket hverken HD-DVD eller Blu-Ray gør. Lur mig om der ikke om 5-7 år kommer Blu-Ray og HD-DVD "Advanced" med 9.1 eller mere, og så skal vi allesammen ud og investere i noget nyt anlæg.
|
|
|
Jeg vil ikke gå ind i en diskussion om hvor mange højttalere vi har brug for i stuerne, men lad os forestille os følgende scenarie: DTS laver et 9.1 format, der er bagudkompatibelt - dvs. hvis du ikke har en ægte 9.1 HD dekoder, kan du (som i dag) afspille den komprimerede core-lyd, dvs. ikke ægte HD lyd. Din fine 7.1 HD dekoder kan du nu pludselig ikke bruge til en brik, for den er ikke forberedt til dette 9.1 format, kun til 7.1 med en komprimeret core. Hvis man så tager samme udgangspunkt som i dag - dekodning sker i receiveren, ikke i afspilleren - så skal du pludselig udskifte _både_ afspiller og receiver, bare for at få 7.1 HD som du har det i dag! Alternativet er at du pludselig går _ned_ i lydkvalitet, på det samme udstyr! Vel at mærke UDEN at du har lyst til at opgradere til 9.1. Hvis vi i stedet vænner producenterne til at lyd overføres til receiveren som PCM, så skal du kun skifte din afspiller. Skulle den så være en tusse dyrere fordi der skal sidde en dekoder i den, så er det altså et godt bytte i forhold til at skulle skifte forstærkeren ud.
Jeg mener faktisk ikke at ovenstående scenarie er særligt urealistisk, tværtimod tror jeg fuldt og fast på at det er den slags krumspring producenterne kan finde på at lave, for at skabe et behov for udskiftning af udstyret. Om folk reelt har brug for det eller ej, det er for dem ikke så væsentligt. __________________ Otto Jørgensen, Dynaudio A/S
|
| Til top |
|
| |
Hans J Forum Bruger

|
| Sendt: 14 November 2007 kl. 22:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
brasch skrev:
timur skrev:
AV Precision skrev:
timur skrev:
|
Brasch:
Din Denon 4306 kan jo afspille 7.1 PCM så vidt jeg ved, så du har vel ingen problemer med de ny lydformater ?
|
|
|
Det er _netop_ det han har, hvis afspilleren kun kan levere de nye lydformater som bitstream, og ikke dekode dem til PCM. Det er lige præcist dét der er hele pointen i vores diskussion.
|
|
|
Yes, yes det ka jeg godt se. Men de fleste HD-afspillere leverer jo de nye lydformater i PCM så vidt jeg ved, så der er vel ingen problemer der. Hvad producenterne vælger i fremtiden er ved de jo kun selv. Én ting kan vi dog være sikre på, og det er at de vælger det som de selv kan tjene flest penge på.
Kan godt forstå din pointe med, at det ville være rart hvis producenterne holdte sig til at lade lydformaterne blive dekodet i afspilleren, så vi allesammen kunne købe en amp der ville holde de næste 10 år. Men sådan er det jo desværre ikke.
F.eks understøtter DTS HD og DolbyTrueHD mere end 8 kanaler, hvilket hverken HD-DVD eller Blu-Ray gør. Lur mig om der ikke om 5-7 år kommer Blu-Ray og HD-DVD "Advanced" med 9.1 eller mere, og så skal vi allesammen ud og investere i noget nyt anlæg.
|
|
|
det er så også et stykke ude i fremtiden og jeg tvivler stærkt på det til hjemmebrug, da det så nærmest vil være et krav med en decideret biograf. Det er svært nok at få 7.1 til at hænge sammen i en stue, jeg har i det hele taget svært ved at se fordelen 7.1 fremfor 6.1 i en gennemsnitlig stue. Jeg synes en center bagved gør mere end to ekstra i siden/bagved alt efter hvordan man har sat det op. |
|
|
Har du hørt et 7.1 lydspor ? Jeg har ikke, selvom jeg allerede har 7.1 setup (fremtidssikret  ). Det burde give bedre placering af lyden, så et 9.1 eller derover giver jo bare endnu bedre defineret lyd, men er jo nok overdrevet til de fleste hjem. __________________ Fanatisme er den største trussel mod mennesket.
|
| Til top |
|
| |
brasch Forum Bruger

|
| Sendt: 14 November 2007 kl. 22:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
men ville et eventuelt mangel på overførsel af bitstream gøre enten DTS eller Dolby overflødige? Dermed ingen udvikling fra den kant
__________________ Fars er bedst når mor rør den
|
| Til top |
|
| |
brasch Forum Bruger

|
| Sendt: 14 November 2007 kl. 22:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hans J skrev:
brasch skrev:
timur skrev:
AV Precision skrev:
timur skrev:
|
Brasch:
|
|
|
|
|
|
|
|
|
det er så også et stykke ude i fremtiden og jeg tvivler stærkt på det til hjemmebrug, da det så nærmest vil være et krav med en decideret biograf. Det er svært nok at få 7.1 til at hænge sammen i en stue, jeg har i det hele taget svært ved at se fordelen 7.1 fremfor 6.1 i en gennemsnitlig stue. Jeg synes en center bagved gør mere end to ekstra i siden/bagved alt efter hvordan man har sat det op.
|
|
|
Har du hørt et 7.1 lydspor ? Jeg har ikke, selvom jeg allerede har 7.1 setup (fremtidssikret ).
Det burde give bedre placering af lyden, så et 9.1 eller derover giver jo bare endnu bedre defineret lyd, men er jo nok overdrevet til de fleste hjem.
|
|
|
jeg har ikke hørt et 7.1 lydspor, men i min stue lød 6.1 væsentlig bedre end 7.1 (testede begge for sjov) __________________ Fars er bedst når mor rør den
|
| Til top |
|
| |
Otto J Branchemedlem

Dynaudio
|
| Sendt: 14 November 2007 kl. 22:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hans J skrev:
Nå sådan noget figumdik. Altså lige for at sikre mig jeg har forstået det korrekt, så er surrounddelen fælles for alle sprog og så skifter man bare sprog på centerkanalen ? |
|
|
Jeps.
Hans J skrev:
Hvis det forholder sig sådan, må det være underligt at få engelsk tale fra fronthøjttalere og tysk fra center. Man kan vel forvente der er tale i andet end centerkanalen i en film ?
|
|
|
Ikke i alle film. Som sagt, om det er brugbart i alle film er ikke så afgørende, det afgørende er om man bruger det i de film man kan. I værste fald, så er der ret få film hvor der er tale i baghøjttalerne, så der kan stadig spares plads ved at lave forskellige versioner af de tre forreste kanaler, og én version af sub og baghøjttalere.
Igen, om det bliver et problem i praksis ved ingen, men vil du satse på det? Iøvrigt, uden at jeg ved helt så meget om dét, så vil jeg mene at der er noget omkring mixing af lyd i picture-in-picture commentary der kan give problemer. Man kan vælge at have den holdning at man er ligeglad med den slags, men i den principielle diskussion om hvor dekodning bør foregå, er det ikke i orden at afskære køberen af en film fra nogle af de muligheder der er på filmen, slet ikke under dække af at det ligefrem skulle være en fordel at køre bitstream. Jeg kan kun få øje på at det i bedste fald ikke gør nogen forskel (igen, under forudsætning af at dekodningen foregår korrekt). __________________ Otto Jørgensen, Dynaudio A/S
|
| Til top |
|
| |
Hans J Forum Bruger

|
| Sendt: 14 November 2007 kl. 22:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
never mind
__________________ Fanatisme er den største trussel mod mennesket.
|
| Til top |
|
| |
Hans J Forum Bruger

|
| Sendt: 14 November 2007 kl. 22:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
brasch skrev:
]
jeg har ikke hørt et 7.1 lydspor, men i min stue lød 6.1 væsentlig bedre end 7.1 (testede begge for sjov) |
|
|
Jamen det er ikke usandsynligt, hvis du ikke har et 7.1 lydspor.  __________________ Fanatisme er den største trussel mod mennesket.
|
| Til top |
|
| |
Otto J Branchemedlem

Dynaudio
|
| Sendt: 14 November 2007 kl. 23:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hans J skrev:
Det er jo svært at vide, hvad som er det korrekte .
|
|
|
Som forbruger, ja - men ikke som producent. Det er jo netop dét de betaler for licensen for at finde ud af! At man ikke kan gennemskue det som forbruger er fair nok, men så kunne man jo starte med at forlange af professionelle anmeldere at de forholder sig til de helt objektive ting, i det mindste de ting der er offentligt tilgængelige. Dette kræver så igen at man som forbruger accepterer at det er vigtigt at overholde de objektive kriterier. __________________ Otto Jørgensen, Dynaudio A/S
|
| Til top |
|
| |
brasch Forum Bruger

|
| Sendt: 14 November 2007 kl. 23:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hans J skrev:
brasch skrev:
|
]
jeg har ikke hørt et 7.1 lydspor, men i min stue lød 6.1 væsentlig bedre end 7.1 (testede begge for sjov)
|
|
|
Jamen det er ikke usandsynligt, hvis du ikke har et 7.1 lydspor.
|
|
|
ja det kan jeg jo så ikke udtale mig om, men jo flere højttalere der er jo mere korrekt skal de jo stå og det er måske ikke altid lige hensigtsmæssigt at sætte en høttaler lige foran en dør __________________ Fars er bedst når mor rør den
|
| Til top |
|
| |
Hans J Forum Bruger

|
| Sendt: 14 November 2007 kl. 23:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
AV Precision skrev:
Hans J skrev:
Det er jo svært at vide, hvad som er det korrekte .
|
|
|
Som forbruger, ja - men ikke som producent. Det er jo netop dét de betaler for licensen for at finde ud af! At man ikke kan gennemskue det som forbruger er fair nok, men så kunne man jo starte med at forlange af professionelle anmeldere at de forholder sig til de helt objektive ting, i det mindste de ting der er offentligt tilgængelige. Dette kræver så igen at man som forbruger accepterer at det er vigtigt at overholde de objektive kriterier. |
|
|
Deri er vi fuldstændig enig, men hvordan får anmelderne adgang til disse "fabrikshemmeligheder" ? __________________ Fanatisme er den største trussel mod mennesket.
|
| Til top |
|
| |
Otto J Branchemedlem

Dynaudio
|
| Sendt: 14 November 2007 kl. 23:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
brasch skrev:
| det er så også et stykke ude i fremtiden og jeg tvivler stærkt på det til hjemmebrug, da det så nærmest vil være et krav med en decideret biograf. Det er svært nok at få 7.1 til at hænge sammen i en stue, jeg har i det hele taget svært ved at se fordelen 7.1 fremfor 6.1 i en gennemsnitlig stue. Jeg synes en center bagved gør mere end to ekstra i siden/bagved alt efter hvordan man har sat det op. |
|
|
Puha, jeg plejer at skrive hurtigt, og jeg kan ikke følge med... 
7.1 er i forhold til 5.1 lig med to ekstra baghøjttalere. Principielt sidder "baghøjttalerne" i et 5.1 system samme sted som sidehøjttalerne i et 7.1 system. Hvor mange der så rent faktisk overholder dette er en anden snak. Men mht. 6.1 vs 7.1, vil jeg påstå at 7.1 er en fordel selv om lydsporet er 6.1. Hvis det opleves anderledes, vil jeg gætte på at det er fordi man har for langt mellem baghøjttalerne. Jeg har set folk sætte baghøjttalerne i hjørnerne, og sidehøjttalerne ud for (eller nogle gange endda foran) lyttepositionen. Baghøjttalerne skal være tættere sammen end de fleste tror. __________________ Otto Jørgensen, Dynaudio A/S
|
| Til top |
|
| |
Hans J Forum Bruger

|
| Sendt: 14 November 2007 kl. 23:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
AV Precision skrev:
Nævn ÉN afspiller der kan dekode DTS-HD MA til PCM. |
|
|
Onkyo DV-HD805 ?
• Ausgabe linearer PCM Audiosignale von Dolby TrueHD (5.1 Kan.), Dolby
Digital Plus (5.1 Kan.), Dolby® Digital, DTS-HD® High Resolution Audio
(Core), DTS-HD® Master Audio (Core) und DTS®__________________ Fanatisme er den største trussel mod mennesket.
|
| Til top |
|
| |
brasch Forum Bruger

|
| Sendt: 14 November 2007 kl. 23:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
AV Precision skrev:
brasch skrev:
| det er så også et stykke ude i fremtiden og jeg tvivler stærkt på det til hjemmebrug, da det så nærmest vil være et krav med en decideret biograf. Det er svært nok at få 7.1 til at hænge sammen i en stue, jeg har i det hele taget svært ved at se fordelen 7.1 fremfor 6.1 i en gennemsnitlig stue. Jeg synes en center bagved gør mere end to ekstra i siden/bagved alt efter hvordan man har sat det op. |
|
|
Puha, jeg plejer at skrive hurtigt, og jeg kan ikke følge med... 
7.1 er i forhold til 5.1 lig med to ekstra baghøjttalere. Principielt sidder "baghøjttalerne" i et 5.1 system samme sted som sidehøjttalerne i et 7.1 system. Hvor mange der så rent faktisk overholder dette er en anden snak. Men mht. 6.1 vs 7.1, vil jeg påstå at 7.1 er en fordel selv om lydsporet er 6.1. Hvis det opleves anderledes, vil jeg gætte på at det er fordi man har for langt mellem baghøjttalerne. Jeg har set folk sætte baghøjttalerne i hjørnerne, og sidehøjttalerne ud for (eller nogle gange endda foran) lyttepositionen. Baghøjttalerne skal være tættere sammen end de fleste tror.
|
|
|
jeg tror også det mest gænse setup er 7.1 uden højttaler 4 & 5. Sådan er mit i hvert fald, det kan ikke rigtigt være der ellers. Jeg glæder mig til de finder på 3D lyd, der er masser af plads i loftet til højttalere. Det ville være et smukt touch i Master & Commander, hvis man kunne høre kanonkuglen flyve lige henover hovedet __________________ Fars er bedst når mor rør den
|
| Til top |
|
| |
Otto J Branchemedlem

Dynaudio
|
| Sendt: 14 November 2007 kl. 23:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hans J skrev:
Deri er vi fuldstændig enig, men hvordan får anmelderne adgang til disse "fabrikshemmeligheder" ?
|
|
|
Ved at gå på kursus, f.eks. (bemærk at jeg skrev "professionelle anmeldere", jeg kan sagtens forholde mig til at fritids-anmeldere ikke kan levere denne form for dokumentation). Men så længe der er tale om forholdsvist simple ting, såsom korrekt bass management i receiverne, korrekt farvedekodning i tv'ene osv, så er det helt åbne ting, som kan findes med lidt google. Det er slet ikke fabrikshemmeligheder - hvis alle producenter overholdt de åbne standarder, så kunne man måske begynde at interessere sig for de mere avancerede ting, men så længe du f.eks. frasorterer 99%, hvis ikke 100%, af alle TV på markedet, bare ved at stille krav om at et tv overholder de specs man lærer om på et 2 dages ISF-kursus, så behøver vi ikke bekymre os om de dybere ting endnu. Lad os nu bare lige starte med at få de helt åbenlyse dumheder fjernet først.
Jeg har en naiv idé om at der sker færre direkte tåbeligheder på lydsiden end på billedsiden, om det skyldes at der er færre åbenlyse, objektive faktorer, eller at jeg bare generelt ved mere om billede end om lyd, det skal jeg så ikke kunne sige. __________________ Otto Jørgensen, Dynaudio A/S
|
| Til top |
|
| |
brasch Forum Bruger

|
| Sendt: 14 November 2007 kl. 23:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hans J skrev:
AV Precision skrev:
|
|
|
|
Onkyo DV-HD805 ?
• Ausgabe linearer PCM Audiosignale von Dolby TrueHD (5.1 Kan.), Dolby Digital Plus (5.1 Kan.), Dolby® Digital, DTS-HD® High Resolution Audio (Core), DTS-HD® Master Audio (Core) und DTS®
|
|
|
er den kommet på markedet? __________________ Fars er bedst når mor rør den
|
| Til top |
|
| |
Hans J Forum Bruger

|
| Sendt: 14 November 2007 kl. 23:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
brasch skrev:
Hans J skrev:
AV Precision skrev:
|
|
|
|
Onkyo DV-HD805 ?
• Ausgabe linearer PCM Audiosignale von Dolby TrueHD (5.1 Kan.), Dolby Digital Plus (5.1 Kan.), Dolby® Digital, DTS-HD® High Resolution Audio (Core), DTS-HD® Master Audio (Core) und DTS®
|
|
|
er den kommet på markedet? |
|
|
Jeps, derfor elsker jeg Onkyo (tomorrows technology today  ). Den sammen med 875 eller 905 mums mums __________________ Fanatisme er den største trussel mod mennesket.
|
| Til top |
|
| |
Otto J Branchemedlem

Dynaudio
|
| Sendt: 14 November 2007 kl. 23:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hans J skrev:
|
|
|
Bemærk parantesen: "(Core)". DTS-HD er designet sådan at du kan vælge at dekode et 1,5 mbps komprimeret signal, eller det fulde ukomprimerede signal, dette sker for at gøre signalet bagudkompatibelt. Du får altså _ikke_ ægte DTS HD-lyd ud af Onkyo'en eller nogen af Toshiba'erne for den sags skyld. Du kan få ægte TrueHD lyd ud via PCM, men ikke DTS-HD. __________________ Otto Jørgensen, Dynaudio A/S
|
| Til top |
|
| |
brasch Forum Bruger

|
| Sendt: 14 November 2007 kl. 23:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hans J skrev:
brasch skrev:
Hans J skrev:
AV Precision skrev:
|
|
|
|
Onkyo DV-HD805 ?
|
|
|
er den kommet på markedet?
|
|
|
Jeps, derfor elsker jeg Onkyo (tomorrows technology today ).
Den sammen med 875 eller 905 mums mums
|
|
|
de skal bare lige lære at hyre en designer __________________ Fars er bedst når mor rør den
|
| Til top |
|
| |
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|