Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 13:35   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Store højttalere vs små højttalere (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Mik112
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 15 November 2007 kl. 22:07 | IP-adresse registreret  

Bassøe skrev:

jazzman skrev:
Mik112 skrev:
Dyb bas er da noget der foregår under 30Hz, og her er der vist ingen single 8" der kommer ned

Hvis vi nu - for eksemplets skyld - begrænser kabinetvolumen til 80 l, kan du så vise mig 10" eller 12"-basser, der præsterer <30Hz?
(forresten siger Linearteam, at jeg har -6dB ved 26Hz med mine 8" ScanSpeak 22W i 45l refleks)

Der er masser af 10" og 12" der kan gå under 30 hz i et 80l kabinet, bare søg på nettet. Følsomheden er også derefter men de fleste enheder der går så dybt i forholdsvis små kabinetter kan normalt også klare en hulens masse effekt så det udligner sig i sidste ende.

Det kan godt være dine ScanSpeak 8" har et -6db punkt ved 26 hz i et 45l basrefleks kabinet men så er den også begrænset ret så kraftigt når det kommer til max lydtryk.  Men som sagt før, hvis man ikke spiller vildt højt og/eller har et lille rum så er en 8" enhed fuldt ud tilstrækkelig for de fleste mennesker.

Og Infinity Intermezzo 4.1T's 12" bas tonser rundt her i stuen. 22Hz ligger på 0dB og 18Hz -12dB vs.100Hz. (100-20Hz +/- 3dB målt i sweetspot ved 96 dB og 3,5m fra højttalerne) Kabinetvolumen ca. 40L.  
Til top Vis Mik112's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mik112

Lydcentrum
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Lydcentrum - 3/3 advarsler

Bruger siden: 12 November 2007
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 15 November 2007 kl. 22:12 | IP-adresse registreret  

Sunfire skal placeres i hjørnet. Det er de udviklet til.....Hvorfor tror du de laver bitte små sat højttalere også?? Et par liter med bånd 2 stk 4" og 110 db med 400 watt. Kvinder......
Man skal ikke tro, man skal vide, ellers skal man tie. Skriv det op, og læs det inden i poster ting.

Hans J
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Maj 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 15 November 2007 kl. 22:47 | IP-adresse registreret  

Torsten-K skrev:

Jeg overvejer at købe nye højttalere til min stue. Det kunne være fedt ikke at skulle tænke for meget over indretningen ved at købe små højttalere.

Men hvad er helt præcist forskellen på store og små højttalere. Udover størrelsen selvfølgelig :D

Hvor stor er din stue ?

Hvad skal du primært bruge højttalerne til (film/surround, musik) ?

Skal du spille højt ?

Hvad anlæg har du ?

Hvad er dit højttalerbudget ?

Min personlige holdning/præference er gulvhøjttalere, men du kan få ganske glimrende standerhøjttalere også.

Til top Vis Hans J's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hans J

djaan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 16 November 2007 kl. 00:16 | IP-adresse registreret  

Mik112 skrev:
Dyb bas er da noget der foregår under 30Hz, og her er der vist ingen single 8" der kommer ned

forkert......

Mik112
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 16 November 2007 kl. 00:38 | IP-adresse registreret  

djaan skrev:

Mik112 skrev:

forkert......

så må du fortælle

Til top Vis Mik112's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mik112

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 16 November 2007 kl. 01:36 | IP-adresse registreret  

Bassøe skrev:
Lydcentrum skrev:
Ja. Tag bare en Sunfire sub med 10". Den går ned til 18 hz. Eller en 12" fra Sunfire der går ned til 16 hz, med 116 DB lydtryk. Også er den lille, men skal have lidt strøm fra nettet til dens 2700 watts forstærker......

Hehe, Sunfire går dybt ift størrelsen men 116 db ved 16 hz får du nu ikke, det er der faktisk meget få kommercielle subs på markedet der kan klare, en 12" Sunfire kan ihvertfald ikke. En af de vildeste subs lige pt, er fra www.Epiksubwoofers.com, ved navn Conquest, der med en 1000 Watt forstærker og en 18" longthrow enhed i et portet kabinet kan levere 104,7 db ved 16 hz.

Men den Sunfire kan med en placering i et hjørne for maks boundary gain måske godt komme op på 116 db men så er det ikke ved 16 hz men nok nærmere i 30-40 hz området.

Her er en måling af 10", den har dens -6db ved 23hz, og lydtrykket den kan levere er heller ikke så voldsomt med tanke på prisen.

http://www.avtalk.co.uk/forum/index.php?t=msg&th=22062&a mp;start=0&rid=14&SQ=1178745521

Conquest, hihi, den der havde et dedikeret rum til hjemmebio.....og ingen naboer inden for 5km omkrets

Til top Vis ManicMiner's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ManicMiner

Claus_DK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2005
Sendt: 16 November 2007 kl. 08:12 | IP-adresse registreret  

For ikke at nævne at Sunfire subben der har astronomiske THD......jeg hørte en sunfire sub til messen her 10 nov og den er godtnok lille, det skal de have men så heller ikke mere:)

Nej DET her er en subwoofer: Elemental design A7-900 dual 18" !

Ellers synes jeg F113 er en super sub hvis vi tænker størrelse - 2 stks af dem ville være lækkert.

Men nu handlede det jo om store vs små højtalere og jeg må indrømme at jeg hælder lidt til stander HT + sub for tiden...så kan jeg i det mindste styre bassen under 80 hz med subben og undgå peaks som til enhver tid vil være ødelæggende for enhvert godt stykke musik. P.t. har jeg gulvhøjtalere, dog kun med "små" basser i og så deler jeg ved 80 hz, det fungerer udemærket, synes bassen er god og der er masser af punch.

Til top Vis Claus_DK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Claus_DK

Bassøe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Januar 2006
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 16 November 2007 kl. 08:42 | IP-adresse registreret  

Lydcentrum skrev:
Sunfire skal placeres i hjørnet. Det er de udviklet til.....Hvorfor tror du de laver bitte små sat højttalere også?? Et par liter med bånd 2 stk 4" og 110 db med 400 watt. Kvinder......
Man skal ikke tro, man skal vide, ellers skal man tie. Skriv det op, og læs det inden i poster ting.

En 12" Sunfire sub leverer ikke 116 db ved 16 hz og så er den ikke længere.......læsten testen som ManicMiner linker til, outputtet falder KRAFTIGT under 25 hz og du kan glemme alt om 16 hz. En 12" Sunfire vil så have knap 3 db mere output men slet ikke nok til 116 db ved 16 hz. Det er så godt nok en groundplane measurement så du får ikke ekstra lydtryk som du kan få i et hjørne men selv med det mest optimistiske boundary gain fra en hjørne placering kommer du aldrig i nærheden af 116 db ved 16 hz.

Jeg tror ikke, jeg ved, det er simpel fysik og de fysiske love kan man ikke ændre på.

LÆS lidt om subwoofere og teknikken/teorien bag dem og så læs en bunke tests, så vil du få lidt mere viden om emnet, en viden som ville fortælle dig at 116 db ved 16 hz fra en 12" sub med en slave enhed aldrig vil kunne lade sig gøre, selv med en hjørne placering.

Hvis du ikke tror mig så bare spørg ManicMiner så skal han nok sætte dig på plads. 

Til top Vis Bassøe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bassøe

kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004
Lokalitet: Jylland
Sendt: 16 November 2007 kl. 09:12 | IP-adresse registreret  

det er nok bare fordi det er fredag

Til top Vis kyhn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kyhn

Lydcentrum
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 16 November 2007 kl. 10:53 | IP-adresse registreret  

indlæg slettet af witzel, grundet reklame
Til top Vis Lydcentrum's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lydcentrum Besøg Lydcentrum's Websted

Bassøe
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 November 2007 kl. 11:12 | IP-adresse registreret  

Lydcentrum skrev:

Hmm. Jeg har lige tjekket op på det, og 10" yder 110 db ved 18 hz, inkl roomgain. Så med direkte måling er lydtrykket nok ikke så højt. Men deeeet.... er vel også i rummet man vil lytte til det "færdige" resultat, autojust. med EQ funktionen, som er meget imposant, når man ser den lille terning. Se evt. her:

http://www.areadvd.de/hardware/2006/canton_gle_ergo_1.shtml, hvor SVS bliver sat på plads. Se under "Klang"

De målinger gad jeg godt se, du får ikke 110 db ved 18 hz med en 10", glem det.

Desuden, hvad har den Canton sub med sagen at gøre? Vi snakker slet ikke om SVS subs i denne tråd så hvor du skal bringe på banen at den bliver slået på selve klangen er mig en gåde.....skjult reklame måske?

Endvidere så kig lige på MinicMiners link hvis du ikke har gjort det, der er maks lydtrykket 105 db ved 55-60 hz og falder så til 100 db ved 35 hz, 95 db ved 25 hz og til sidst stopper målingen ved 23 hz hvor du kun får 85 db, forlæng linjen og vi snakker om 80 db ved 20 hz og noget med under 60 db ved 16 hz. Selv det mest optimistiske roomgain kan ikke tvinge den op på 110 db ved 18 hz og glem alt om selv 100 db og NEJ EQ kan ikke tvinge mere ud af den da den i de nederste frekvenser er begrænset af enten enheden der rammer XMAX eller forstærkeren der er presset helt til klippepunktet, sandsynligvis det første.

Du beder andre om at tie hvis de ikke ved hvad de snakker om og så kommer du selv med nogle helt langt ude påstande der ikke har hold i den virkelige verden og som bryder alle fysiske love. Ikke specielt seriøst nu hvor du endda er branchemedlem.

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 16 November 2007 kl. 11:22 | IP-adresse registreret  

Hans J skrev:
Torsten-K skrev:
Jeg overvejer at købe nye højttalere til min stue. Det kunne være fedt ikke at skulle tænke for meget over indretningen ved at købe små højttalere. Men hvad er helt præcist forskellen på store og små højttalere. Udover størrelsen selvfølgelig :D

Hvor stor er din stue ?
Hvad skal du primært bruge højttalerne til (film/surround, musik) ?
Skal du spille højt ?
Hvad anlæg har du ?
Hvad er dit højttalerbudget ?
Min personlige holdning/præference er gulvhøjttalere, men du kan få ganske glimrende standerhøjttalere også.

Det er det mest fornuftige, der er skrevet i denne tråd. Da jeg begyndte at udbrede mig om, hvad forskellige basser kunne, havde jeg glemt de AKTIVT styrede enheder, som naturligvis kan bringes til langt mere - men det er jo totalt OT

Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman

MaltheK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2004
Sendt: 16 November 2007 kl. 11:45 | IP-adresse registreret  

Jeg har haft de bedste musikoplevelser på små højttalere. Store højttalere har en tenedns til at gøre tingene større end de er i virkeligheden. Små højttalere er hurtigere og mere transparente, så hvis man vil tæt på optagelsen hedder det gode tovejs.

Når man har tovejs, må man give køb på den helt dybe bas, men man kan jo aldrig få det hele. man må vælge efter sine behov og præferencer.

Dette sæt højttalere (Sonus faber Amati) har to 8,3" basser og har en meget fornem basgengivelse uden at lyde af for meget. Det er til dato den bedste allround højttaler jeg har hørt.

Til top Vis MaltheK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MaltheK

wamba
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juni 2005
Sendt: 16 November 2007 kl. 11:52 | IP-adresse registreret  

Stakkels den mand der oprettede den her tråd.

Folkens!!! I skyder totalt over mål!

Læs hvad manden skriver, han skal have hans Dali Blue 6006 udskiftet(Sådan et par har jeg ejet).

På forhånd undskyld, men jeg tvivler, at denne mand vil ud og ofre adskillige tusinde kr. på højttalere, se selv på de konkrete bud han selv er kommet med. Alt jeres snak om Sunfire og Epik subs og jeg skal komme efter jer, hjælper desværre ikke gutten her.

Desuden kan vi vist alle blive enige om, at hva enten en bas er 6.5"-18" ja så spiller de forskelligt, og man kan finde gode højttalere på alle niveauer. Så prøv lige og ligge striden lidt på hylden og hjælp ham i stedet.

Personligt, så syntes jeg ikke 6006 skulle være svær og overgå rent lydmæssigt i en lille højttaler, bevares, 6006 kan levere et udemærket lydtryk, specielt fordi de ikk kræver ret meget.

Men hvis du søger noget der spiller ligeså godt, og ikk noget der bare kan levere bas, så har Dali selv en række goe bud på en 2 vejs lille reol højttaler.

Hvis du vil prøve og gå udover hifiklubbens sortiment, så findes der et hav af forskellige mærker som leverer gode højttalere. Personligt er jeg faldet meget for Audiovector, som efter min mening leverer en god slat lyd for pengene. Der findes også andre gode mærker i det små, f.eks. System Audio. Yderligere har du selv nævnt B&W som også leverer gode højttalere i det små, vi kunne blive ved.

Over nettet tilbyder lsound.no kvalitets sæt fra SVS...

Det eneste jeg tror vil være fornuftigt for dig, er at tage ned og lytte lidt.. Se om du er til meget bas eller vil have god lyd.

Til top Vis wamba's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af wamba

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 16 November 2007 kl. 12:01 | IP-adresse registreret  

Jeg synes denne tråd handler alt for meget om hvilken subwoofer der er den ondeste, og min far kan banke din far, men det var da vist overhovedet ikke det OP efterspurgte..?

Som jeg læser indlægget, så handler det om et stereo setup (ellers må du rette mig), og hvor spørgsmålet helt nøgternt handler om hvad forskellen er på små "indretningsvenlige" højttalere og større gulvhøjttalere der fylder forholdsvis meget i landskabet.

Som andre har været inde på handler det rigtig meget om størrelsen af det rum de skal spille i, og hvilket behov der ligger til grund - hvilken slags musik skal der spilles, og ikke mindst hvor højt.

Når det er sagt, så synes jeg det er værd at nævne at en væsentlig forskel rent indretningsmæssigt på små og store højttalere, er at store højttalere rent visuelt ofte "kræver" at blive stillet symmetrisk (men ikke nødvendigvis akustisk korrekt) for ikke at se forkert ud i en stues indretning. Små højttalere (som ofte kaldes reol højttalere selvom de ikke har noget at gøre i en reol) ser jeg derimod ofte leve en kummerlig tilværelse uden symmetri og uden tanke for hvor de bør placeres for at give den bedste lyd. Er de små er det nemmere at mase den ene ind i en reol mellem nipsting og bøger, og den anden i hjørnet bag sofaen, hvor den ikke skæmmer indretningen.

Men små højttalere kræver jo i lige så høj grad som store at de anbringes korrekt for at yde sit bedste - og det indebærer ofte standere som placeres væk fra side og bagvægge, lige som man ville have anbragt en gulvhøjttaler. Og så fylder de små højttalere jo lige pludselig næsten lige så meget som de store. Men det er min erfaring (lige som Niko) at en 2-vejs højttaler ofte er at foretrække frem for 2½, 3 eller jeg ved ikke hvor mange vejs - det er i al fald enklere og dermed billigere at producere en god 2-vejs end en ditto 4-vejs.

Men hvis behovet er stadion-lydtryk i stuen, så er der "no replacement for displacement", som det siges i visse kredse.

Edit: Wamba kom først med "oprop"et...

BasHunter
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 15 November 2007
Sendt: 16 November 2007 kl. 12:25 | IP-adresse registreret  

Nu er der jo foreskel med hvad der menes med store og små højttalere....

Små højttalere kan sagtens have 4x5" enheder, som det kan være med blot en enkelt 5". Såsom store kan være probertionelt omvendt, altså kæmpe kabinetter med monster enheder eller blot med en 4".

Men jo flere enheder man bruger og des større filtret i den pågældende højttaler er, så kræver det mere effekt.

Store enheder er ikke lig med at de kræver voldsom effekt. Mine 12" klare sig fint med min bette knaldpotte.... Det som ædder effekten er de kæmpe delefiltre man ser bliver brugt rundt omkring.

105.2
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Januar 2006
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 16 November 2007 kl. 12:27 | IP-adresse registreret  

Jeg har ikke lige nogen målinger at underbygge min påstand med, men selvfølgelig kan små membraner spiller bas. ellers var der ikke meget sjov ved at par hovedtelefoner.  Men ligefrem "korporligt" spiller de jo ikke

Til top Vis 105.2's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 105.2

Lydcentrum
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 16 November 2007 kl. 12:35 | IP-adresse registreret  

Korporligt.....da skal der flyttes luft, og med enheder der har lang slaglængde kan det jo godt lade sig gøre, selv om de ikke er voldsomt store. (-skjult reklame)

Bassøe
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 November 2007 kl. 12:38 | IP-adresse registreret  

105.2 skrev:

Jeg har ikke lige nogen målinger at underbygge min påstand med, men selvfølgelig kan små membraner spiller bas. ellers var der ikke meget sjov ved at par hovedtelefoner.  Men ligefrem "korporligt" spiller de jo ikke

Hovedtelefoner har jo den fordel at de sender lyden direkte ind i øret og at sfstanden til øret er næsten lige nul, så derfor kan man sagtens høre bassen i sådan nogle selvom enhederne er i mikro størrelse. Men den fysiske fornemmelse må man så undvære.

Deguello
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Juli 2007
Lokalitet: Fyn
Sendt: 16 November 2007 kl. 14:21 | IP-adresse registreret  

Torsten-K skrev:
Grunden til jeg kom til at tænke på det var at man i mange hjemmebiografer bruger små højttalere fordi de ikke bruger så meget plads, og er nemme at placere.

Jeg skal snart ommøblere min stue og overvejer at sælge mine dali blue 6006 og få nogle mindre. Jeg er faktisk rimelig godt tilfreds med lyden i dem, men hvis man kan få samme lyd med mindre højttalere er det værd overveje.

Jeg har kigget lidt på dem her:
http://hifiklubben.dk/produkter/hoejttaler/systemer/bw_min i_theatre_hoejttalersystem_mt-10.htm

Vil det være en stor nedgang fra mine Dali blue 6006
De ser sådan ud
http://www.ixbt.com/dvd/dali/blue/dali-blue-all.jpg

Jeg skal naturligvis også høre musik på disse højttalere og meget andet. Det skal ikke være mega Cerwin Vega højt, men det kan da risikere at skulle blive spillet lidt op når man ser film osv.

Hej

Du vil ikke få den "samme lyd" med B&W Mini Teater systemet! - om lydgengivelsen bliver bedre eller ringere afhænger både af dig (din smag) og naturligvis selve højtalerne. B&W systemet er smadder smart at se på og nemt at få plads til - afhængig af din stues størrelse kan de sikkert også spille højt til en fest eller film. Men tag ned i den nærmeste hifi-klub og lyt på højtalerne - tag noget musik med du synes at dine Dali spiller godt og noget du synes ikke rigtig "svinger/lyder godt" på Dalierne.

Til top Vis Deguello's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Deguello

<< Forrige Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes