Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 02:41   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: pisse træt (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Thomas Sillesen
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds.dk

Bruger siden: 29 April 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Sendt: 19 Januar 2004 kl. 22:49 | IP-adresse registreret  

Hej Kurt von Kubik,

Du skriver: Man må således ikke længere anstrenge sig for at få fat i så korrekt kildemateriale som muligt, af den ene grund at du bedst kan lide noget andet?”

Dette har jeg da ikke sagt. Jeg har bare sagt at hvis man stiller krav om at kildematerialet skal være eet sæt mikrofoner, så udelukker det Saga og Krauss. Hvis du ikke mener jeg har ret i dette, så vil jeg bede dig anbefale mig en Saga plade der er optaget med 2 mikrofoner direkte til master !

Hvis Peter kan lide Saga, kan jeg virkeligt ikke se hvorfor han skal tvangsindlægges til at høre noget andet end det han kan lide…

Med venlig hilsen

Thomas Sillesen
Til top Vis Thomas Sillesen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Thomas Sillesen

Thomas Sillesen
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds.dk

Sendt: 19 Januar 2004 kl. 22:58 | IP-adresse registreret  

Til ekko,

I den tråd du refererer til endte vi i en situation hvor vi havde divergerende meninger, og hvor du ikke mente jeg havde ret, på trods af at jeg argumenterede sagligt og logisk for mine synspunkter.

I den situation tilbød jeg at besøge dig, så jeg kunne vise dig ved lytte-eksempler præcist hvad jeg mener med musikalitet.

Det var du ikke interesseret i, og derfor strandede diskussionen, da der jo ikke var den store ide i at jeg blev ved med at gentage mine argumenter når du ikke gad lytte til dem.

Med venlig hilsen

PS. Hvis du stadig ikke forstår hvad jeg mener med musikalitet, står mit tilbud om en personlig demo da stadig ved magt.

Thomas Sillesen
Til top Vis Thomas Sillesen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Thomas Sillesen

Thomas Sillesen
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds.dk

Sendt: 19 Januar 2004 kl. 23:08 | IP-adresse registreret  

Hej Zaka,

Jeg kan kun give dig 100% ret.

Tænk sig...i 40erne syntes folk at Jazz var noget mærkeligt negermusik.

I 50erne var det Elvis der var den store djævel...

I 60erne kom der 4 gutter fra Liverpool og fordærvede borgerskabets børn med deres musik...

I 70erne var det vist flere der forargede....

I 80erne fik alle så krydderen helt galt i halsen da Sex Pistols vendte det hele på hovedet og rystede det godt og grundigt.

I 90erne begyndte folk så at høre det der useriøse hip-hop....

Jeg tænker tit på at hvis Mozart blev født idag, ville han gøre som han gjorde i sin tid...tage tidens mest avancerede instrumenter og skabe banebrydende musik...!

Tænk sig... Mozart ville sikkert med fryd kaste sig over samplere og computere og skabe ny musik, som vil blive fordømt i hans samtid...

Lyder det som noget vi har hørt om før ????

Med venlig hilsen

Thomas Sillesen

zaka
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 September 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 19 Januar 2004 kl. 23:36 | IP-adresse registreret  

Thomas Sillesen skrev:

I 70erne var det vist flere der forargede....

Disco - arrrrrrrrgh

Men meget af det skal have tid, tid, tid, også hos mig selv.

For en del år siden da jeg boede i jylland var jeg  i Kbh. for at se radiohead i KB hallen. Samme dag gik jeg med mine venner i Loud i hyskenstræde fordi vi havde hørt at det der elektroniske musik skulle være godt. Vi snakker med ekspedienten i butikken og han anbefaler The Richard D. James album med Aphex Twin. Fedt nok tænkte jeg, nu er jeg nede med det der elektroniske musik . Da jeg kom hjem i min kammerats lejlighed, satte vi den på og.......vi stirrede alle måløse på højtalerne. Ud kom den mest infernalske og metaliske lyd jeg nogensinde havde hørt. Den skive er syg, tænkte jeg, den kommer jeg aldrig til at høre. Så gik der et års tid hvor jeg fik lyttet mere til genren. Pludselig en dag satte jeg den på igen og da var det en af de største musikalske åbenbaringer jeg har oplevet.

På den nye Outkast (hip hop) skive er der et nummer som sampler John Coltrane's sax på My Favorite Things. Nedenunder dette sample har de lagt et super-komplekst rytmespor samplet fra en Squarepusher (engelsk  electronica/jungle) skive.

Nogle vil kalde det helligbrøde, jeg synes det er genialt. Det giver nummeret my favorite things en hel anden funky karakter, samtidig med at det viser at der ikke er så langt igen fra datidens jazz-pionerer til nutidens electroniske musik.

Ups - den blev lang og helt og aldeles uden for tråden - undskyld

mvh

"There are more love songs than anything else.
If songs could make you do something we'd all love one another."
- Frank Zappa
Til top Vis zaka's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zaka Besøg zaka's Websted

zaka
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Januar 2004 kl. 23:44 | IP-adresse registreret  

Ja nu kan jeg ikke lige stoppe igen, selvom jeg burde arbejde:

Selv svenskerne kan være med (de laver rigtig meget fedt musik) :

Forss - Soulhack fra 2003.  Konstrueret/komponeret på en laptop. Funky som ind i..... Lyt til den så vil det vise sig at elektronisk musik sagtens kan have sjæl og charme.

Den kan købes på www.cdon.dk

mvh

- Frank Zappa
Til top Vis zaka's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zaka Besøg zaka's Websted

obi jon kenobi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Juni 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 19 Januar 2004 kl. 23:47 | IP-adresse registreret  

Hvis i er så trætte, hvorfor går i så ikke bare i seng?

Og kære Hr Densen - jeg vil da gerne vide hvad du mener med musikalitet, men jeg er lidt tung i opfatteren, så det kommer nok til at tage lidt tid. Hvad med om du sender mig en Beat 100, så lytter jeg på den et par år, og så snakker vi om det? Hvis jeg bliver overbevidst køber jeg den, hvis ikke må vi jo give det en chance mere - forlænge prøvetiden du ved. Hvad siger du til det? Kom nu! vær lidt frisk hva?! Pleaaaase!

Til top Vis obi jon kenobi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af obi jon kenobi

Thomas Sillesen
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds.dk

Sendt: 19 Januar 2004 kl. 23:49 | IP-adresse registreret  

Hej Zaka,

Selv om det er uden for tråden, er det da lidt mere interessant !

Med venlig hilsen

Thomas Sillesen

Ikke Slipsefyr
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Sendt: 19 Januar 2004 kl. 23:50 | IP-adresse registreret  

zaka skrev:

Hej Ikke Slipsefyr,

Ikke Slipsefyr skrev:

Hvad angår pop/rock, jamen der har jeg selv et problem i dag, jeg lytter mest til ting der blev lavet for 10-30 år siden, allerhelst sætter jeg gasolin 1 fra 71 på og Larsens værsgo hvis det skal være dansk, simpelt optaget og næsten uden ovedubs af nogen art. Der er langt op til de plade for de nye kunstner i dag somr bare sæter sig foran computen og programere musik.

Det forstår jeg ikke. Det er selvfølgelig smag og behag og jeg elsker også Larsen's Værsgo (en af de bedste danske plader og en der i den grad minder mig om mine unge dag - ikke at jeg er old-gammel endnu), men at afskrive kunstnere der sidder foran en computer, det forstår jeg ikke.

For mig er computeren et instrument på lige fod med en violin eller en el-guitar eller en obo eller en pladespiller (scratch, turntableism) eller.....fortsæt selv. En kunstner kan udtrykke sine ideer/følelser på en violin og ligeså kan en kunstner på en computer. Længere er den ikke for mig.

Ved at afskrive alt andet end de traditionelle instrumenter og de "gamle" optagemetoder, så går man jo glip af alt det nye og nyskabende.

Hip hop som jo for det meste er samplet fra andre kunstnere står for den helt store fornyelse af sproget.

Elektronisk musik er meget andet end UMPF-UMPF techno og dance. Grupper/kunstnere som Autechre, tyske Mouse On Mars, Aphex Twin er nogle af det helt store lyd-pionerer i nyere tid.

En ting til: Hvis din bedømmelse er lavet udfra hvad der spilles i radioen idag, så kan jeg godt forstå dig. Det er virkelig ikke godt. Men som sagt, der findes rigtig meget andet.

mvh

Jeg afskriver skam ingen, folk skal lytte til det de kan li.Jeg kan bare IKKE li computerpop og jeg er rigeligt indlagt til en del af det, da min kæreste elsker nutidens musak og det må hun da sandelig gerne..

En computer er IKKE et instrument, men et hjælpemiddel og kan mange gode ting, men når vi taler musik så er en computer alt andet llige altså total blotte for sjæl og nerve+at det da ikke swinger en meter.

Smag og behag, jeps, men jeg vil have lov at have min mening, jeg er trods alt fra den tid hvor man lærte at spille på rigtige instrumenter og fik viden og indlevelse i musikkens verden og hvor musikken samtidig var fælledskab og samværd med andre mennesker.Noget verden savner i dag. Måske alle disse computer nørder skulle prøve at tage et rigtigt instrument i hånden og komme hinaden lidt ved.

obi jon kenobi
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Januar 2004 kl. 00:02 | IP-adresse registreret  

Kære Slips du er tilsyneladende ikke bekendt med den ordentlige elektroniske musik, og du er tilsyneladende ikke interesseret i at blive det. Fred med det, men dine udtalelser er ikke sande. Det kan stadig være god musik, funky, swinge...og være fællesskab, selvom det er elektronisk.

Personligt kan jeg da også selv bedre lide at sidde bag trommerne end foran skærmen, men begge dele er fede på hver sin måde.

Men som sagt: Hver sin smag, og fred med det, jeg er ikke på mission her :)

Til top Vis obi jon kenobi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af obi jon kenobi

Thomas Sillesen
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds.dk

Sendt: 20 Januar 2004 kl. 00:15 | IP-adresse registreret  

Kære Ikke slipsefyr,

Der var engang for mange år siden kun trommer.....

Så en dag, var der en kreativ gut der bandt en streng på en kæp, og skabte det første strengeinstrument....

Alle trommeslagerne var pixxe sure... og mente at kun instrumenter med skind på, var rigtige instrumenter...

Med venlig hilsen

Thomas Sillesen

zaka
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Januar 2004 kl. 00:16 | IP-adresse registreret  

Hej Ikke Slipsefyr,

Ikke Slipsefyr skrev:

Jeg afskriver skam ingen, folk skal lytte til det de kan li.Jeg kan bare IKKE li computerpop og jeg er rigeligt indlagt til en del af det, da min kæreste elsker nutidens musak og det må hun da sandelig gerne..

Jeg er ikke helt sikker på at vi taler/skriver om det samme musik, men fred være med det. Jeg mener også der er rigtig meget bras derude og jeg kan også lide det gamle rock/pop/jazz/osv.

Ikke Slipsefyr skrev:

En computer er IKKE et instrument, men et hjælpemiddel og kan mange gode ting, men når vi taler musik så er en computer alt andet llige altså total blotte for sjæl og nerve+at det da ikke swinger en meter.

Jamen en violin, en akustisk guiter, en saxofon har da heller ikke sjæl og nerve......."kunstpause".......før en begavet musiker tager den i hånden og spiller på den. På nøjagtig samme måde er det med en computer.

Ikke Slipsefyr skrev:

Smag og behag, jeps, men jeg vil have lov at have min mening,

Bestemt, det var netop derfor jeg skrev smag og behag. Dette er ikke for at pådutte dig noget du ikke kan lide.

Ikke Slipsefyr skrev:

jeg er trods alt fra den tid hvor man lærte at spille på rigtige instrumenter og fik viden og indlevelse i musikkens verden

Jeg vil vove den påstand at rigtig mange kunstnere indenfor den elektroniske musik ved en hel del om musikkens verden. Der skal en hel del viden til for at bryde de accepterede grænser inden for musikken, og kun ved at bryde grænser kommer vi fremad.......ok, lidt højtideligt, men jeg mener det af hele mit hjerte - ups, højtideligt igen

Ikke Slipsefyr skrev:

og hvor musikken samtidig var fælledskab og samværd med andre mennesker.Noget verden savner i dag.

I mit hoved er al musik en form for kommunikation som skaber samvær og nedbryder grænser. I england havde de så store problemer med de unges samvær til de såkaldte rave-parties hvor man hørte og dansede til elektronisk musik at man vedtog en lov mod at spille musik med repetitative (hedder det det?) rytmer i store forsamlinger.  En skandale......

Ikke Slipsefyr skrev:

Måske alle disse computer nørder skulle prøve at tage et rigtigt instrument i hånden og komme hinaden lidt ved.

Hov, nu skal du passe lidt på, jeg er programmør af profession . Computeren har gjort verden mindre, vi har fået mere fællesskab på den konto, vil jeg mene.

mvh

- Frank Zappa

obi jon kenobi
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Januar 2004 kl. 00:27 | IP-adresse registreret  

Hvis man vil høre et elektronisk beat der rykker kan man jo lige tjekke "like i love you" med den rare hr. Timberlækker - smid fordommene på porten og stil volumen på MAX.  (Nu er det vel elektronisk er det ikke?)

obi jon kenobi
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Januar 2004 kl. 00:29 | IP-adresse registreret  

Desuden Slipsefyr - hvis du synes computere er ondskaben selv, hvoffor er du så så tit her på siden? Du får måske dine håndskrivne indlæg faxet til admin, som skriver dem ind for dig?

MVH

vilmann
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 20 Januar 2004 kl. 00:53 | IP-adresse registreret  

obi jon kenobi skrev:
Hvis man vil høre et elektronisk beat der rykker kan man jo lige tjekke "like i love you" med den rare hr. Timberlækker - smid fordommene på porten og stil volumen på MAX. (Nu er det vel elektronisk er det ikke?)

Den første Nine Inch Nails skive rykker også ret grundigt - og er temmelig elektronisk.

/vilmann
Til top Vis vilmann's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af vilmann

Ikke Slipsefyr
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Januar 2004 kl. 01:11 | IP-adresse registreret  

obi jon kenobi skrev:

Desuden Slipsefyr - hvis du synes computere er ondskaben selv, hvoffor er du så så tit her på siden? Du får måske dine håndskrivne indlæg faxet til admin, som skriver dem ind for dig?

MVH

Har jeg aldrig snakket om overhovedet,jeg snakker om at  bruge den til musik. Jeg forestrækker musik med levende musiker , det lyder ganske så meget bedre, længere er den faktisk ikke.  

Ikke Slipsefyr
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Januar 2004 kl. 01:16 | IP-adresse registreret  

Thomas Sillesen skrev:

Kære Ikke slipsefyr,

Der var engang for mange år siden kun trommer.....

Så en dag, var der en kreativ gut der bandt en streng på en kæp, og skabte det første strengeinstrument....

Alle trommeslagerne var pixxe sure... og mente at kun instrumenter med skind på, var rigtige instrumenter...

Med venlig hilsen

Hvor vil du hen med vrøvl der??. Der sælges trods alt ikke computere i slagtøjscentret mig bekendt.

zaka
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Januar 2004 kl. 01:53 | IP-adresse registreret  

Hov jeg kommer lige i tanke om at jeg nemt kan give eksempler på hvad jeg mener:

Det danske trekløver, Jesper Skaaning, Thomas Knak og Anders Remmer (også kendt under pseudonymerne Future 3, Opiate, Acustic og Dub Tractor) har lavet en hjemmeside hvor de helt gratis ligger numre ud (i mp3 - uha ) til download.

www.systemf3.com (følg linket music)

De tre har været stilskabene og vundet stor anerkendelse i udlandet. Det har den danske presse inkl. dansk radio bare ikke opdaget endnu - de skriver stadig om Safri Duo.

Det er 100% computergenereret musik - jeg mener ikke de har samplet en eneste lyd fra "virkeligheden".

Det er ikke musik med store armbevægelser men når jeg lytter til det kommer jeg altid i en bestemt stemning (en indadvendt stemning jeg har lidt svært ved at sætte ord på ). Nu er det ikke sikkert i kan holde ud til at høre alle 10 numre, men prøv disse:

- Opiate: 32 er et godt eksempel på at computermusik kan skabe en stemning.

- Acustic: 100 lyder måske ikke af meget, men jeg synes der er en fed funky rytme og har svært ved at sidde stille.

Lad mig endelig høre, hvis der er nogle reaktioner .

mvh

- Frank Zappa

obi jon kenobi
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Januar 2004 kl. 10:12 | IP-adresse registreret  

Ikke Slipsefyr skrev:
obi jon kenobi skrev:

MVH

Har jeg aldrig snakket om overhovedet,jeg snakker om at  bruge den til musik. Jeg forestrækker musik med levende musiker , det lyder ganske så meget bedre, længere er den faktisk ikke.  

Jaja det ved jeg godt - det var bare en joke

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 20 Januar 2004 kl. 10:16 | IP-adresse registreret  

Thomas Sillesen skrev:

Hej Kurt von Kubik,

Du skriver: Man må således ikke længere anstrenge sig for at få fat i så korrekt kildemateriale som muligt, af den ene grund at du bedst kan lide noget andet?”

Dette har jeg da ikke sagt. Jeg har bare sagt at hvis man stiller krav om at kildematerialet skal være eet sæt mikrofoner, så udelukker det Saga og Krauss. Hvis du ikke mener jeg har ret i dette, så vil jeg bede dig anbefale mig en Saga plade der er optaget med 2 mikrofoner direkte til master !

Hvis Peter kan lide Saga, kan jeg virkeligt ikke se hvorfor han skal tvangsindlægges til at høre noget andet end det han kan lide…

Med venlig hilsen

Saga & Krauss er multimikede med alt hvad dette indebærer.
Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

Thomas Sillesen
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds.dk

Sendt: 20 Januar 2004 kl. 19:09 | IP-adresse registreret  

Hej Kurt von Kubik,

Ja, du har da ret i at Saga & Krauss er multimikede "med alt hvad dette indebærer" som du skriver.

Men du mangler altså stadig at fortælle mig hvad Peter skal gøre, hvis han kan lide den slags musik ??

Tvangsindlægges til at høre noget helt andet musik der er optaget med 2 mikrofoner ???

Med venlig hilsen

Thomas Sillesen

<< Forrige Side af 4 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes